💢 مردم ستون دین هستند
◀️ حضرت امیر در نامهای که به مالک اشتر نوشتند فرمودند، ای مالک بدان مردم ستون دین هستند. در دوران حکومت سقیفه هم نماز و حج و زکات بود اما آنها در اسارت بودند و از حج و نماز اسیر، کاری ساخته نیست، این غدیر است که میتواند دین را آزاد کند. ما این افتخار را داریم که با جان و دل
منتظر ظهور حضرت حجت باشیم.
🔰 امیرالمومنین نقش مردم در جامعه اسلامی را به خوبی بیان میکنند و میفرمایند مهمترین ستون دین، مردماند، داشتن رهبر معصوم نیمی از قضیه است؛ نیم دیگری از وظیفه به عهده مردم است. مانند حکومت حضرت امیر که هر چند رهبر، معصوم بود اما چون مردم همراه حضرت نبودند، به شهادت حضرت منتهی شد. این جمله حضرت که «مردم ستون دین هستند» یک جمله خبری است که صبغه تربیتی دارد، این جمله خبری به داعیه انشاء القاء شده است؛ یعنی مردم بکوشید تا ستون
دین باشید؛ جامعه مهدوی، جامعهای است که ستون دین باشد.
📝 آیتالله جوادی آملی
#شماره۷
#جامعه
🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👿 نزدیک شدن شیاطین جنی به زمین
🔚 ضرورت دعا در چنین شرایط
👤 حجت الاسلام و المسلمین شجاعی
#اخلاق
🆔 @farhang_puya
⭕️ بیعتی از روی عشق و علاقه
🔗 شرکت در فرصتهای انتخاباتی نظام جمهوری اسلامی، رسالت خطیری است که همواره در هر دورهای با شعور سیاسی مردم در شهرها و روستاها از هر صنف و گروه و زبان و قومیت و فرهنگی که هستند گره خورده است. نمونه بارز ایـن شـعور سیاسی و انقلابی را مردم ما با حضور گسترده و فوقالعاده چشمگیر خود در راهپیمایی یوم الله ۲۲ بهمن هر ساله به منصه ظهور میرسانند.
🔻 بر حسب اطلاع آمایشی امسال، شرکت مردم از عموم اقشار و طبقات در این حماسه جاویدان نسبت بــه سالهای گذشته ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش داشته است.
🔰 این در حالی است که کسی مردم را برای شرکت در راهپیمایی وادار و يا تطمیع و یا تهدید نکرده است. لیکن این خود مردم هستند که با حضور بصیرتافزای انقلابی و هشیاری ایمانی و روحیه ولایی و عشق و ارادت به امام و رهبری و وطن شهیدپرور اسلامی سرشار از اشتیاق کامل همراه فرزندان و عزیزان خود امسال نیز همچون ۴۴ سال گذشته بهتر از سالهای پیش ارادت و بیعت خویش را با امام راحل و مقام معظم رهبری و شهیدان با کمال اخلاص ابراز داشتند. مردم ما با تمام وجود بار دیگر همین موضع و موقعیت را برای حضور در میدان رأی
و انتخابات هم تکرار کردند.
✏️ مدیر مسئول
#شماره۴۸
#انقلاب_اسلامی
🆔 @farhang_puya
هدایت شده از دفتر ارتباطات فرهنگی
👆📣 سلسله نشستهای تبیینی-بصیرتی دفتر ارتباطات فرهنگی به مناسبت محرم الحرام ۱۴۴۵
🟢 مکتب عاشورا 🟢
تبیین ویژگیهای مکتب عاشورا همراه با
نقد کتاب «عاشورا؛ فساد و اصلاح» اثر حجتالاسلام دکتر فیرحی
🗂 موضوع:
🔴 تحلیل عاشورا و مسئله بیعت جلسه ۱
🎙 کارشناس: حجت الاسلام و المسلمین محمدحسین رضازاده
مدرس حوزه علمیه قم، پژوهشگر فقه سیاسی
⏰ زمان: دوشنبه 1403/5/15
ساعت 18:00
📡 آدرس مجازی:
🌐 https://tekye.net/tekye/live/3856👈
جدیدباترافیکرایگان👆
🌐http://dpfqom.iki.ac.ir/live
🌐https://heyatonline.ir/kanoon.tolloe
https://www.aparat.com/dpfqom/live
🌐 https://web.rubika.ir/#c=c0B2xs30daaa5d0480cc739eb3cec3e3
#انتخابات
🆔 @difqom
https://eitaa.com/difqom
💠 امام علی عليه السلام: كينه، كارهاى نيک را از بين مى برد.
📚غررالحكم حدیث۶۴
#حدیث
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📌 در خط مقدم رسانه - بخش اول - ⬅️ برای اینکه بدانیم وظیفه ما در استفاده از فضای مجازی چیست، ابتدا
📌 در خط مقدم رسانه - بخش دوم -
3⃣ ممکن است برآیند سود و زیان یک چیز در موارد مختلف متفاوت باشد؛ یعنی در برخی موارد، در مجموع سودمند باشد و در برخی موارد در مجموع زیانبار. روشن است که استفاده از این امور در همان مواردی که برآیندش سودمند است مجاز و در موارد دیگر غیر مجاز است. این موارد خودشان چند صورت دارند:
◀️ گاه آن چیز در صورتی که در اختیار برخی افراد باشد سودمند است اما همان چیز اگر در اختیار افرادی دیگر باشد، زیانبار است. در این حالت استفاده از آن برای دسته اول مجاز و برای دسته دوم غیر مجاز است و نباید در اختیار آنها قرار گیرد.
◀️ گاه برخی اقسام یک چیز سودمند است و برخی اقسام آن زیانبار. در این صورت استفاده از قسم سودمند آن مجاز است و بایستی از آن بهره جست. اما از قسم زیانبار باید پرهیز و ممانعت شود. برای مثال عرضه خوراکیهای مفید مجاز و عرضه خوراکیهایی که احتمالا زیانبار هستند ماننـد خوراکیهایی که تاریخ مصرف آنها گذشته غیر مجاز است.
✍ مجتبی مصباح
#شماره۲۹
#جامعه
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📌 در خط مقدم رسانه - بخش دوم - 3⃣ ممکن است برآیند سود و زیان یک چیز در موارد مختلف متفاوت باشد؛ ی
📌 در خط مقدم رسانه - بخش سوم -
4⃣ گاه تشخیص سود و زیان یک چیز یا تشخیص این که از اقسام مفید است یا از اقسام زیانبار، به کارشناسی نیاز دارد. در این موارد نظارت و تأیید کارشناسان نیز لازم است. از این رو، مؤسسه استاندارد کالاهای قابل اعتماد را مشخص میکند و نشریات هم به همین دلیل نیازمند نظارت و ارزیابی هستند.
5⃣ درباره استفاده یا عدم استفاده از چیزهای سودمند یا زیانبار هر یک از فرد خانواده، جامعه و حکومت وظایفی دارد. هر فرد باید وظیفه خود را تشخیص داده و بدان عمل کند. افراد خانواده نیز وظایفی نسبت به یکدیگر دارند و باید به یکدیگر در تشخیص وظیفه و عمل به آن کمک کنند. والدین باید برای کمک به رشد و تعالی فرزندان وسایل لازم را در حد مقدور فراهم کنند و جلوی استفاده آنها از امور زیان بار را بگیرند.
✍ مجتبی مصباح
#شماره٢٩
#جامعه
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📌 در خط مقدم رسانه - بخش سوم - 4⃣ گاه تشخیص سود و زیان یک چیز یا تشخیص این که از اقسام مفید است ی
🔚 در خط مقدم رسانه _بخش چهارم_
🔻 جامعه هم در قبال یکدیگر مسؤولیت دارند و نمیتوانند نسبت به خوشبختی و بدبختی دیگران و هدایت و گمراهی آنها بیاعتنا باشند. حکومت نیز باید راه رشد و تعالی را برای افراد جامعه فراهم کند، از فساد و کجروی جلوگیری کند. طبیعی است که مسؤولیت هر یک از آنها برحسب شرایط و نیز امکاناتی که در اختیار دارند متفاوت است.
🔻اگر درباره یک موضوع افراد یا نهادهای گوناگون مسؤولیت داشته باشند، چنانچه برخی از آنها مسؤولیت خود را انجام ندهند، وظیفه از دوش دیگران برداشته نمیشود و دیگران باید وظیفه خود را در حد توان انجام دهند.
فضای مجازی از قواعدی که گفتیم مستثنا نیست. بنابراین، برای آن که بدانیم وظیفه ما در برابر فضای مجازی چیست، باید از همین مبانی استفاده کنیم.
📝 مجتبی مصباح
#شماره۲۹
#جامعه
🆔 @farhang_puya
📝 #بخوانید | آقای احمدینژاد نسبت به ترور ترامپ موضع صریح میگیرد و آن را «زشتترین اقدام انسانی» تلقی میکند. اما او در برابر ترور اسماعیل هنیه هیچ موضعی نمیگیرد و این مسئله، سوژه کاربران فضای مجازی قرار گرفته است.
❌ خداوند در قرآن کریم، شدیدترین دشمنان نسبت به مسلمانان را «یهود» میداند. با توجه به حمایتهای صریح و واضح دولت آمریکا از این دشمنان اسلام، جای هیچ شبههای نیست که آمریکا نیز کم از یهود ندارد. چطور ترور کسانی که به تروریستهای تاریخی کمک میکنند، ضد انسانی است اما ترور افرادی که در برابر نسلِ فرماندهانِ اردوگاهِ جبهه باطل ایستادند، مستحق سکوت و بیطرفی است؟
🖇 پ.ن: حمایت از حامیِ نسل تروریستهای انبیا، بالاخص رسول الله(ص)، چه مفهومی را میرساند؟
#مسخشدگانیهود
#تحلیل
🆔 @farhang_puya
🛑 امام على عليه السلام: استمرار در عبادت، نشانه دستيابى به خوشبختى است.
📚 غررالحكم حدیث۵۱۴۷
#حدیث
🆔 @farhang_puya
🖇 نظرگاههای تمدنی امام خامنهای
📌 برشی از مصاحبه نشریه فرهنگ پویا با دکتر امیرحسین عرفان
🔹 نظرگاه تمدنی مقام معظم رهبری شاخصههای ممتازی دارد. اول اینکه ایشان نگرش «فرصتآفرین» به حوادث دارند و درصدد تبدیل «تهدیدها» به «فرصتها» هستند. تأکید ویژه ی ایشان بر مقوله ی وحدت نیز از این مهم
نشأت میگیرد.
🔸 «انسجام درون منطقی» در اندیشه مقام معظم رهبری نیز از دیگر شاخصههای نظرگاه تمدنی ایشان است؛ به عبارت دیگر ایشان دارای یک منظومه ی فکری است و «مرزگذاری هویتی با جریانهای دیگر» دارند، اندیشهی ایشان یک دال مرکزی دارد که در حقیقت مرزبندی مشخصی با جریانهای دیگر دارد و دارای هویت خاص
است.
🔚 مهمترین بازتاب نظری اندیشهای ایشان را باید تضعیف و تزلزل گفتمان سکولاریزم قلمداد کرد؛ زیرا مبانی فکری ایشان، اصول، مبانی و مفروضات گفتمان سکولاریزم را که بر روابط بینالملل حاکم و غالب بوده به چالش میکشد.
#شماره۴۶
#امامین_انقلاب
🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑🎥 کارشناس صداوسیما: حسن روحانی در هتل پاریزین پاریس با نماینده اسرائیل مذاکره کرده است!
🔹آمیرام نیر» مشاور ضد تروریسم شیمون پرز بوده است.
🔹حسن روحانی طوری با این مشاور اسرائیلی همدلی کرده که آمریکایی ها نکردند.
#سیاست
#استکبار_ستیزی
🆔 @farhang_puya
🖇 تشکیل نظام دو بلوکی جدید
🔹 پس از جنگ جهانی دوم، نظام سلطهگرانهی دو قطبی به رهبری دو ابرقدرت آمریکا و شوروی شکل گرفت و کشورهای دیگر بر اساس نزدیکی به یکی از این دو قطب به حیات سیاسی خود ادامه میدادند. نهضت امام خمینی و انقلاب اسلامی نظریه تقابل با نظام سلطه را مطرح کرد و همین امر سبب همراهی دو ابر قدرت علیه انقلاب اسلامی گردید.
🔸فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و پایان نظام دوقطبی به دوران جنگ سرد خاتمه داد و دوران گذار آغاز گردید. در این دوره نظریات متعددی؛ مثل نظم نوین جهانی، نظام تک قطبی، برخورد تمدنها، پایان تاریخ و نظریهی برخورد با سلطه مطرح شد.
🔹 تدریجا نظام برخورد با سلطه سبب شکلگیری نظام دو بلوکی جدیدی میان قدرت در حال عروج شرق شامل روسیه، چین و ایران و قدرت در حال افول غرب شامل آمریکا و اروپا شده است.
📝 دکتر منوچهر محمدی
#شماره۴۶
#سیاست
🆔 @farhang_puya
⭕️ رابطه زیرساخت فضای مجازی با محتوای آن
📝 برشی از مصاحبه نشریه فرهنگ پویا با حجت الاسلام کرباسی
🔹 ما میگوییم اگر که شما زیرساخت کشور را در اختیار اینستاگرام قرار دادی و اجازه دادی یک سکوی خارجی به راحتی خلاف قوانین کشور بیاید اینجا فعالیت بکند، از طریق ارائه زیر ساخت فنی به او، شما در واقع داری محتوای او را وارد کشور میکنی. مثل این است که تو رفتی با مدیر اینستاگرام توافق کردی گفتی روزانه مثلا هزاران
فیلم وارد کشور کن.
🔸 شما وقتی زیر ساخت اینترنتی کشور را در اختیار یک پیامرسان یک شبکه اجتماعی قرار دادی در واقع داری محتوای او را وارد کشور میکنی و اینها قابل تفکیک نیست و اگر آن زیرساخت را در اختیار یک سکوی داخلی قرار دهید میتواند با محتوایش مخاطب خود را جذب کند و این امکان در حال حاضر موجود است.
🔹 اینطور نیست بگویی من زیرساخت میآورم، حالا وزارت ارشاد، حوزه علمیه، سازمان تبلیغات، دفتر تبلیغات، دستگاههای محتوای فرهنگی بروند محتوا را درست کنند! خیر شما وقتی داری زیر ساخت میدهی در واقع داری محتوا را هم میآوری.
#فضای_مجازی
#جامعه
#شماره۴۶
🆔 @farhang_puya
🛑 امام علی علیه السلام: هرکس درمقابل ثروتمند به خاطر ثروتش تواضع کند، دو سوم دینش از بین برود.
📚نهج البلاغه، حکمت ۲۲۸
#حدیث
🆔 @farhang_puya
💠 عناصر تشکیل تمدن نوین اسلامی
🔹 انقلاب ما یک انقلاب تمدنی است. برای تحقق تمدن نوین اسلامی حداقل چند عنصر لازم است؛ عنصر اول نظریه تمدنی؛ عنصر دوم رهبر تمدنی؛ عنصر سوم نخبگان تمدنساز؛ عنصر چهارم ملت آماده و دارای عقبه تمدنی؛ عنصر پنجم تلاش و کوشش و حرکت به سمت پیشرفت و عدالت؛ عنصر ششم حضور ملت در صحنه؛ عنصر هفتم صبر و مقاومت؛ عنصر هشتم تولید مداوم اقتدار (اقتدار دفاعی، امنیتی، نظامی و امثال اینها).
🔸 از لحاظ نظامی ما قبل از انقلاب اقتداری نداشتیم. ایران مستعمره و استبدادزده بود. بعد از پیروزی انقلاب و هشت سال دفاع مقدس اقتدار دفاعی پیدا کردیم. اقتدار دفاعی به این معنا که اگر دشمن هجوم کند میتوانیم از خودمان دفاع کنیم. بعد از هشت سال دفاع مقدس این اقتدار دفاعی تبدیل شد به اقتدار بازدارنده. اقتدار بازدارنده یعنی دشمن نمیتواند هجوم و حمله نظامی به ما کند.
🖊 آیت الله کعبی
#شماره۴۶
#انقلاب_اسلامی
🆔 @farhang_puya
هدایت شده از دفتر ارتباطات فرهنگی
👆📣 سلسله نشستهای تبیینی-بصیرتی دفتر ارتباطات فرهنگی به مناسبت محرم الحرام ۱۴۴۵
🟢 مکتب عاشورا 🟢
تبیین ویژگیهای مکتب عاشورا همراه با
نقد کتاب «عاشورا؛ فساد و اصلاح» اثر حجتالاسلام دکتر فیرحی
🗂 موضوع:
🔴 نقد «روش شناسی فقه سیاسی» کتاب «عاشورا، فساد و اصلاح» جلسه اول
🎙 کارشناس: حجت الاسلام و المسلمین محمد متقیان تبریزی
عضو گروه پژوهشی فقه سیاسی مرکز فقهی ائمه اطهار
⏰ زمان: چهارشنبه 1403/5/17
ساعت 18:00
📡 آدرس مجازی:
🌐 https://tekye.net/tekye/live/3856👈
جدیدباترافیکرایگان👆
🌐http://dpfqom.iki.ac.ir/live
🌐https://heyatonline.ir/kanoon.tolloe
https://www.aparat.com/dpfqom/live
🌐 https://web.rubika.ir/#c=c0B2xs30daaa5d0480cc739eb3cec3e3
#انتخابات
🆔 @difqom
https://eitaa.com/difqom
💠 طوفان الاقصی نشانه جایگاه «ضربه اول» انقلاب اسلامی
🔹 بعداً این قدرت بازدارندگی دفاعی تبدیل شد به موازنه قدرت. بحمدالله نظام مقدس جمهوری اسلامی یکی از قدرتهای مطرح جهانی در عرصه بین الملل شده الان. در این سالهای اخیر ما به اقتدار «ضربه اول» رسیدیم. یعنی میتوانیم ضربه اول را بزنیم و دشمن نمیتواند غلطی بکند، نمونهاش بحث عین الاسد و این بحث مقاومت که یک مرز جدیدی برای انقلاب اسلامی تولید شده به نام «مرز مقاومت» اسلامی که خیلی حائز اهمیت است.
🔸 در این چهل و چهار سال و اندی بحمدالله انقلاب اسلامی قویتر شده و آمریکا و صهیونیسم بینالملل ضعیفتر شدند و همین جنگ غزه نشان داد که قدرت اینها قدرت پوشالی و در هم ریخته است و خود این وضعیت غزّه که یک شکست کامل اطلاعاتی امنیتی دفاعی و نظامی برای رژیم صهیونیستی است و میزان پیشرفتی که این مقاومان غزّه داشتند [نشان از این اقتدار است].
🔹 حجم جغرافیایی آن [طوفان الاقصی] تا عمق چهل کیلومتری سرزمین اشغالی است، هزار و دویست شهادتطلب که جلو رفتند تا شهید بشوند و برنگردند، با این وصف به اینها دستور داده شده که ظرف مثلاً آنقدر مدت که نمیخواهم بگویم با این تعداد افراد اگر عملیاتتان پیروزمندانه بود، شما به فلان نقطه عملیاتی برگردید و بحمد الله اکثر عملیات کنندگان سالم برگشتند؛ با اسیران زیاد هم برگشتند.
📝 آیت الله کعبی
#شماره۴۶
#انقلاب_اسلامی
#استکبار_ستیزی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📸 #عکس_نگاشت | بستر انحرافات علی شریعتی 📌من از مقطعی که با افکار آقای علی شریعتی آشنا شدم، تصور اب
📸 #عکس_نگاشت | امیدی به دیدار نیست!
📌آقای طباطبایی در جریان افکار شریعتی بودند. استاد مستقیم یا غیر مستقیم آشنا بودند و چون مرحوم آقای مطهری هم با ایشان حرف زده بودند، ایشان اجمالا شنیده بودند. اینکه تا چه اندازه کتابهایش را خوانده بودند نمیدانم! ولی اجمالا با اشتباهاتش آشنا بودند.
🔸خدمت ایشان عرض کردیم و ایشان فرمودند: تابستان گذشته که من مشهد بودم، بعضی از دوستان آقای شریعتی خواستند ایشان را به دیدار من بیاوردند که با هم صحبت کنیم و نصیحتش کنم و تذکراتی به او بدهم.
🔸ایشان فرمودند: این ملاقات هیچ فایده ندارد؛ برای اینکه اگر ایشان بخواهد شریعتی باشد، دست از افکارش بر نمیدارد و اگر بخواهد دست از افکارش بر دارد، دیگر شریعتی نیست و او آدمی نیست که دست از افکارش بردارد. من مطمئنم که دست بر نمی دارد. بنابراین از این ملاقات سوء استفاده خواهد کرد.
📚ذوالشهادتین امام، صفحه ۱۴۶، محمد حسن روزی طلب
#پاراکتاب
#عکس_نوشته
🆔 @farhang_puya
🛑 امام جواد عليه السلام: هر كس نداند كارى را از كجا آغاز كند، از به سرانجام رساندن آن درماند.
📚 ميزان الحكمه جلد۳ صفحه ۵۴
#حدیث
🆔 @farhang_puya
📸 #عکس_نگاشت | نقد و مطالبه از شریعتی
📌روزی مرحوم دکتر بهشتی به منزل ما آمد. ایشان به مناسبتی مطلع شدند که بحث صحبت با شریعتی پیش آمده است. تقریبا صحبت روز بود. ایشان درباره شریعتی گفتند: او آدمی پرگویی است و اهل تحقیق و اینها نیست. بنظرم ایشان این تعبیر را کرد: شریعتی اسلام سراست نه اسلام شناس.
🔸سخنرانی میکند و دیگر پایبند این نیست که مطالبش درست باشد یا نباشد. بعد ایشان گفت: شریعتی یک حرفهای ناجور زده! ما یک جلسه داشتیم (یا قرار است جلسه ای داشته باشیم، حالا دقیقا یادم نیست).
🔸 من و آقای مطهری توسط سید علی آقای خامنهای به ایشان پیغامی دادیم. چون ایشان درباره روحانیت بدگویی میکرد، من و آقای مطهری با هم صحبت کردیم و بعد توسط سید علی آقای خامنهای این پیغام را به مسئولین حسینیهٔ ارشاد دادیم.
📚ذوالشهادتین امام، صفحه ۱۴۸ و ۱۴۷، محمد حسن روزی طلب
#پاراکتاب
#عکس_نوشته
🆔 @farhang_puya
⭕️ قرائتهای مختلف از اسلام در صدر اسلام (بخش اول)
📝 برشی از مصاحبه نشریه فرهنگ پویا با دکتر جواد سلیمانی
🔹 در صدر اسلام بعد از رحلت رسول خدا سه نوع اسلام در جامعه مطرح شد: ۱.اسلام خلفا ۲. اسلام امویان و بعد هم اسلام عباسیان ۳. اسلام اهل بيت (عليهم السلام ).
در طول تاریخ اگر تقریبا نیم قرن اول هجری را در نظر بگیریم بعد از پنجاه سال، تقریبا اسلام خلفا به نوعی در عرصه ی سیاسی - اجتماعی منحل در اسلام اموی شد؛ به طوری که خلفا را کنار زدند و آمدند.
#شماره۴۶
#تاریخ
🆔
@farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⭕️ قرائتهای مختلف از اسلام در صدر اسلام (بخش اول) 📝 برشی از مصاحبه نشریه فرهنگ پویا با دکتر جواد س
⭕️ قرائتهای مختلف از اسلام در صدر اسلام (بخش دوم)
📝 برشی از مصاحبه نشریه فرهنگ پویا با دکتر جواد سلیمانی
🔸 معاویه بعد هم یزید بعد هم مروانیها حاکمیت جهان اسلام را در دست گرفتند. بعد هم عباسیان آمدند و حاکمیت جهان اسلام را در دست گرفتند و سعی کردند که فرهنگی اسلامی که خودشان آن را میپسندند به عنوان اسلام ناب به جامعه معرفی کنند. در برابر این حرکت، اسلام اهل بیت علیهم السلام) ایستادگی کرد. در میان خود این کسانی که اسلام اهل بیت را قبول داشتند در طول تاریخ انشعاباتی پیش آمد؛ مثلا زیدیها آمدند در برابر مروانیها گفتند باید جنگ کنیم.
🔹جنگها و قیامهایی را راه انداختند تا زمان عباسیان این را ادامه دادند. بنی الحسن نوههای امام حسن(علیه السلام)، قیامهایی را
در تاریخ به وجود آوردند؛ مثل قیام محمد نفس زکیه. اهل بیت(علیهم السلام) که اسلام ناب را رهبری میکردند، در مسیری حرکت کردند که در برابر توطئههای سهمگین فرهنگی، اجتماعی اقتصادی و امنیتی که در مقابل شیعه بود، توانستند با این حرکت خودشان سه کار انجام دهند.
#شماره۴۶
#تاریخ
🆔
@farhang_puya