💬وظایف اخلاقی (۲)
۴- حفظ حرمت و کرامت مردم: «یا ایها الذین آمنوا لا یسخر قوم من قوم عسی ان یکونوا خیرا منهم ولا نساء من نساء عسی ان یکن خیرا منهن ولا تلمزوا انفسکم ولا تنابزوا بالالقاب بئس الاسم الفسوق بعد الایمان ومن لم یتب فاولئک هم الظالمون» (سوره مبارکه حجرات آیه ۱۱)؛ ای کسانی که ایمان آوردهاید! نباید گروهی از مردان شما گروه دیگر را مسخره کنند، شاید آنها از اینها بهتر باشند و نه زنانی زنان دیگر را مسخره کنند، شاید آنها از اینها بهتر باشند و یکدیگر را مورد طعن و عیبجویی قرار ندهید و با القاب زشت و ناپسند یکدیگر را یاد نکنید، بسیار بد است که بر کسی پس از ایمان نام کفرآمیز بگذارید و آنها که توبه نکنند، ظالم و ستمگرند!
۵- آرامش و ادب: «واقصد فی مشیک واغضض من صوتک» (سوره مبارکه لقمان آیه ۱۹)؛ در راه رفتن، اعتدال را رعایت کن؛ از صدای خود بکاه (و هرگز فریاد مزن) .
۶- عدم تجاوز از حدود: «یا أیها الذین آمنوا لا تحرموا طیبات ما احل الله لکم و لا تعتدوا ان الله لا یحب المعتدین» (سوره مبارکه مائده آیه ۸۷)؛ ای کسانی که ایمان آوردهاید! چیزهای پاکیزه را که خداوند برای شما حلال کرده است، حرام نکنید! و از حد، تجاوز ننمایید! زیرا خداوند متجاوزان را دوست نمیدارد.
📝تهیه و تنظیم: علیاکبر عالمیان
#شماره_39
#اخلاق
🆔 @farhang_puya
❗️جوانان مظلوم ایران بِهوش باشید
💢 کلام پایانی
🔷در حفظ دین خود بکوشید و خسته و بیتاب و بیحوصله نشوید و ضعف نشان ندهید؛ که گفتهاند «حفظ دین در آخرالزمان از نگاه داشتن آتش شعله ور در کف دست سختتر است.» درباره دین اطلاعات درست به دست آورید؛ و گول هر ادعا یا نظریه را نخورید، «مقداری از کتابهای سالم دینی را بخوانید»، اسلام را با (عملکردها و اشخاص) مقایسه نکنید و فاسدان و دنیاداران را در هر لباس " ملاک" دینشناسی نشناسید. شما جوانان مظلوم ایران امروز میان دو هیولای مهیب و حملهور گرفتار شدهاید:
🔹 مسلماننماها 🔸 متفکرنماها
🔶برخی مسلماننما در آن طرف داریم و برخی متفکرنما در این طرف و شما هنگامی که از «اسلام و منابع اصیل اسلام» اطلاعاتی مستند و درست فهم شده و کافی نداشته باشید؛ اسلامی و غیر اسلامی عملکردها را از هم تمیز نمیدهید و همه را به پای اسلام میگذارید و از چشم اسلام میبینید؛ پس باید خطر را جدی گرفت، باید (خامی جوانی) و احساسات (بی مبانی) را از خود دور کرد ... بِهوش باشید؛ بِهوش باشید.
📚 ۱۵۰ سال تلاش خونین، محمدرضا حکیمی، ص ۱۴۲ الی ۱۴۸
#پاراکتاب
🆔 @farhang_puya
⚡️فرهنگ حزب اللّٰه چیست؟! (۱)
✨بنا به گفتهی دبیر کل جنبش حزب الله، فروریختن افسانه «شکستناپذیری» ارتش تا بن دندان مسلح اسرائیل در تقابل با دستان خالی رزمندگان «مقاومت»، به انتقام شکست جنگ «خوشههای خشم» و کشتار «صبرا و شتیلا» و به آتش کشاندن تز رژیم صهیونیستی در ایجاد «خاورمیانه جدید» و سیطره کامل بر منطقه؛ برآیند اتکال به شعار «هیهات منّا الذلّه» امام حسین علیه السلام بوده است.
🔥همان راز آشکاری که «حزب الله» و رهبر غیورش را به الگوی اسطورهای و سازشناپذیر جهان عرب و خاری در چشمان رژیمهای سازشکار عربی و پرچمداران اسلام آمریکایی و آل سعود تبدیل کرده است.
💥بازگشت هستههای مقاومت به دو عنصر «جهاد اسلامی» و «شهادتطلبی»، در فرهنگ مبارزاتی که زائیده تفکرات سیاسی حزب اللّٰه در پیوند با افق عظیم اندیشههای سیاسی امام(ره) و تفسیر ایشان از «حرکت انقلابی» با عقبهی فکری و تاریخی «نهضت عاشورا» ترسیم شده، روح غیرت دینی و جهاد مقدس را به گروههای مبارز فلسطینی بازگردانده است.
📝برشی از یادداشت مرضیه فلاحی در نشریه فرهنگ پویا #شماره_13
#جبهه_مقاومت
#استکبار_ستیزی
🆔 @farhang_puya
⚡️فرهنگ حزب اللّٰه چیست؟! (۲)
💫جنبش مردمی «حماس» با جهتگیری از مقاومت حزب اللّٰه و انقلاب اسلامی ایران، در نبرد نامتوازن و ناهمگون ۲۲ روزه، سازشناپذیری با ظلم را با بهرهگیری از شعار تاریخی «هیهات منّا الذلّه» امام(ع) به نمایش گذارد. «عبدالله گل»، رئیس جمهور ترکیه، با اشاره به این واقعیت، فاجعه غزه را تکرار واقعه کربلا نامیده است.
🌙ضرورت پرداخت به «فرهنگ عاشورا» و بازیابی آن در مبارزات سیاسی فلسطین، پیشتر در سالهای انتفاضه اول «۱۹۹۳ - ۱۹۸۷» از سوی «دکتر فتحی شقاقی»، بنیانگذار جنبش جهاد اسلامی دریافت شده بود. او بر این باور بود که تنها راه آزادی فلسطین را باید در اقتدا به آرمانهای کربلایی یافت. از این رو به «عبدالله رمضان» (جانشین) خود توصیه میکند تا علاوه بر کارآمد کردن آموزههای عاشورایی در معادلات سیاسی، مطالعهی تاریخ کربلا را تا زمانی که کربلایی شود، پی گیرد.
☀️بیشک آنچه این مقاومتهای جهادی را تداوم میبخشد، رهگیری جریان های فکری و سیاسی جهان اسلام از رهیافتهای حماسه حسینی است که مقاومت را به فرهنگی شکست ناپذیر در جهت تجدید و تداوم اسلام ناب محمدی (ص) و اصلاح و تغییر جامعه بدل کرده است که این «تغییر»ها، بر همهی زمانها و مکانها قابل تطبیق است.
📝برشی از یادداشت مرضیه فلاحی در نشریه فرهنگ پویا #شماره_13
#جبهه_مقاومت
#استکبار_ستیزی
🆔 @farhang_puya
💠نوع نمایش شخصیت و حجاب زن از دیدگاه رهبر معظم انقلاب
🔰ما بایستی زن را، هم با حجاب نشان بدهیم، هم سرشار از ارزشهایی که اسلام و انقلاب برای او در نظر گرفته است؛ یعنی نجابت و عفت زن.
✅مهمترین مسأله، آن گوهر عفت زن، آن عضو اصلی و رکن اساسی خانواده بودن، آن عضو اصلی و رکن اساسی فعالیتهای جامعه بودن... در فیلم، سریال، شعرِ موسیقی، در برنامهی خانواده، در برنامه سلام صبح بخیر و در سایر برنامهها،... در اجرا و هم در تهیه برنامه... مجریها هم باید توجه کنند. این کارها باید در رادیو و تلویزیون انجام بشود، ولی نمیشود!
#شماره_8و9
#جامعه
🆔 @farhang_puya
🌒فاجعهی دهکده جهانی!
💥حتما بخونید👇
⚫️دهکده جهانی واقعیت پیدا کرده است، چه بخواهیم و چه نخواهیم، ماهوارهها مرزهای جغرافیایی را انکار کردهاند. این همان دهکدهای است که گرگوار سامسا در آن چشم باز کرده است. این همان دهکدهای است که مردمانش صورت مسخ شده «کرگدن»های اوژن یونسکو را پذیرفتهاند. همان دهکدهای که مردمانش «در انتظار گودو» هستند.
◼️این همان دهکدهای است که در آن مردمان را به یک صورت واحد قالب میزنند و هیچ کس نمیتواند از قبول مقتضیات تمدن تکنولوژیک سر باز زند. این همان دهکدهای است که بر سر ساکنانش آنتنهایی روییده است که یکصد و پنجاه کانال ماهوارهها را مستقیماً دریافت میکنند. این همان دهکدهای است که در آن روباتها عاشق یکدیگر میشوند.
◾️این همان دهکدهای است که در آن «ترمیناتور دو» به سی سال قبل باز میگردد و خودش را از بین میبرد. این همان دهکدهای است که در آن «بتمن» و «جوکر» با هم مبارزه میکنند. این همان دهکدهای است که در تلویزیونهایش دختران شش ساله را آموزش جنسی میدهند، همان دهکدهای که در آن گوسفندهایی با سر انسان و انسانهایی با سر خوک به دنیا میآیند.
▪️این همان دهکدهای است که در آن تابلوی «مسیح از ورای ادرار» ماهها توجهات همه رسانههای گروهی را به خود جلب میکند. این همان دهکدهای است که در آن ۲۴۶ نوع تجاوز جنسی رواج دارد... اما عجیب اینجاست که باز هم این همان دهکده جهانی است که در نیمه شب هایش ماه، هم بر کازینوهای «لاس وگاس» تابیده است و هم بر حسینیه «دوکوهه» و گورهایی که در آن بسیجیان از خوف خدا و عشق به او میگریستهاند. دنیای عجیبی است، نه؟
✏️شهید سید مرتضی آوینی
#شماره_8و9
#جامعه
🆔 @farhang_puya
📚غایت انقلاب اسلامی چه بود؟
📗در این که فضایی به هم پیوسته از ارتباطات با یک هویت واحد وجود دارد که انسانهای سراسر کره زمین را اسیر نظام ارزشیِ واحدی ساخته است تردیدی وجود ندارد. نمونهاش همین تعابیری است که عموم ما پذیرفتهایم: (جهان سوم)، (کشورهای پیشرفته)، و در مقابل آن کشورهای (عقبمانده) و یا (عقب نگه داشته شده)، (توسعهیافتگی) و (توسعهنیافتگی) ... تعابیری از این قبیل بسیارند.
📕... مگر ما این ارزشها را نپذیرفتهایم و در رادیو و تلویزیون و محاورات روزمره و خطابههای ژورنالیستی به آنها تفوّه نمیکنیم؟ وقتی ما که هسته جوشان انقلاب معنوی در جهانِ امروز هستیم نتوانستهایم دریابیم که با قبول این معانی چه غایتی را پذیرفتهایم، وای بر احوال دیگران از مردمان الجزایر و عراق و سوریه و لیبی و اردن و ... پاکستان و افغانستان!
📘ما با قبول این تعبیر پذیرفتهایم که (پیشرفت) همان است که برای آنان رخ داده است. فلذا نباید به خشم بیاییم از آن که ما را (مرتجع و واپسگرا) بخوانند. آنها هم با همین نگاه به جهان مینگرند که خود را پیشرفته میدانند و ما را پسمانده و از اینجا نتیجه میگیرند که هر تحولی اگر در جهت دستیابی به (توسعهیافتگی) باشد رشد است و اگر نه، واپس گرایی و ارتجاع. و مگر غایت انقلاب اسلامی چه بود؟ توسعه یافتگی؟ رشد اقتصادی؟ حصول دموکراسی؟
📚 آغازی بر یک پایان، مرتضی آوینی، ص۱۲۰ و ۱۲۱
#پاراکتاب
🆔 @farhang_puya
💡نگاهی به معنای روشنفکری(۱)
🔦ریشه مفهوم روشنفکری به معنی امروزی آن را شاید بتوان در روند دادگاهی یافت که در آن آلفرد دریفوس، افسر یهودی را محاکمه میکردند. دریفسون در پانزدهم اکتبر ۱۸۹۴ به جرم خیانت به ارتش فرانسه، دستگیر و در دسامبر همان سال محکوم به تبعید ابدی در جزیرهی شیطان در ناحیهی گویان، در واقع در شمال شرقی آمریکای جنوبی شد.
✂️برشی از یادداشت علیاکبر عالمیان در نشریه فرهنگ پویا #شماره_3
#علوم_انسانی
#روشنفکری
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💡نگاهی به معنای روشنفکری(۱) 🔦ریشه مفهوم روشنفکری به معنی امروزی آن را شاید بتوان در روند دادگاهی یا
💡نگاهی به معنای روشنفکری(۲)
👈بعد از گذشت حدود ۵ سال و کشف اسناد جدیدی دال بر بیگناهی دریفسون، ماجرای محاکمه وی به یک مسئله سیاسی همهگیر تبدیل شد. امیل زولا، رمان نویس فرانسوی در ارتباط با همین محاکمه، در سیزدهم ژانویه ۱۸۹۸ نامهی سرگشادهای خطاب به رئیسجمهور وقت نوشت که با عبارت «من متهم میکنم» آغاز میشد.
🔸او در این نامه، ارتش و دادگستری را به اعمال خلاف قانون متهم کرد. این نامه را «کلمانسو» در صفحهی اول روزنامهی خود «Lauvove» به چاپ رسانید؛ در حالی که همان عبارت آغازین نامهی زولا را برای عنوان برگزید.
🏵همان روز انتشار، حدود ۲۰۰ هزار نسخه از این روزنامه به فروش رفت. زولا را به خاطر نوشتن این نامه محاکمه و به یک سال زندان و پرداخت ۳ هزار فرانک فرانسه محکوم کردند.
🔔بلافاصله بیانیهای با امضای حدود ۳۰۰ نفر که در میان آنها نام بسیاری از نویسندگان، هنرمندان و دانشمندان فرانسه، از جمله آناتول فرانس و مارسل پروست نیز به چشم میخورد، در همان روزنامه به چاپ رسید که این بیانیه نیز محاکمهی افسر یهودی را غیرقانونی اعلام میکرد.
✂️برشی از یادداشت علیاکبر عالمیان در نشریه فرهنگ پویا #شماره_3
#علوم_انسانی
#روشنفکری
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💡نگاهی به معنای روشنفکری(۲) 👈بعد از گذشت حدود ۵ سال و کشف اسناد جدیدی دال بر بیگناهی دریفسون، ماجر
💡نگاهی به معنای روشنفکری(۳)
📜این نوشته که در نزد افکار عمومی به «بیانیه روشنفکران» شهرت یافت، ارتش و دادگستری آن زمان فرانسه را ناگزیر به عقبنشینی و تجدید نظر در رأی خود کرد؛ جایگاه ویژهای به روشنفکران فرانسه بخشید و نفوذ آنان را در جامعه و افکار عمومی گسترش داد.
🏷پس از این واقعه بود که آناتول فرانس یکی از نخستین تعریفها را از روشنفکران به دست داد. به عقیده فرانس، روشنفکران، آن گروه از فرهیختگان جامعهاند که بیآنکه تکلیفی سیاسی - برای فعالیتی در محدودهی حرفهی ایشان - به آنها واگذار شده باشد، در اموری نیز دخالت میکنند و نسبت به آنها واکنش نشان میدهند که به منافع و مصالح عمومی جامعه بستگی دارد.
✂️برشی از یادداشت علیاکبر عالمیان در نشریه فرهنگ پویا #شماره_3
#علوم_انسانی
#روشنفکری
🆔 @farhang_puya