eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.3هزار دنبال‌کننده
8.4هزار عکس
907 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 ابوموسی ظریف! 🆔 @farhang_puya
✳️ ولی نعمتان انقلاب 🔹مردمی ترین رهبر عصر حاضر وظیفه کارگزاران نظام اسلامی نسبت به مردم را اینگونه گوشزد می‌فرماید: «به مجلس و دولت و دست‌اندرکاران توصیه می‌نمایم که قدر این ملت را بدانید و در خدمت‌گذاری به آنان خصوصا‍ً مستضعفان و محرومان و ستمدیدگان که نور چشمشان ما و اولیای نَعم همه هستند و جمهوری اسلامی رهاورد آنان و فداکاریهای آن تحقق پیدا کرد و بقای آن نیز مرهون خدمت آنان است فروگذار نکنید و خود را از مردم و آنان بدانید و حکومت‌های طاغوتی را که چپاولگران بی فرهنگ و زورگویان تهی مغز بودند و هستند همیشه محکوم نمایید.» 📖 صحیفه نور، ج ۲۱، صفحه ۱۸۱ 🆔 @farhang_puya
🚫 بزرگترین آفت جبهه خودی ⛳️علامه مصباح یزدی درباره آسیب‌های جبهه خودی، خالی کردن صحنه را بزرگ‌ترین و جبران‌ناپذیرترین اشتباه و خطای مردم می‌داند و در مورد این پدیده چنین می‌نویسد:«بزرگترین و جبران‌ناپذیرترین اشتباه و خطای مردم این است که وقتی مرحله پیروزی نظامی و سیاسی انقلاب فرا رسید کار را به فرجام رسیده تلقی کنند و چنین بپندارد که انقلاب به همه اهداف و مقاصد خود دست یافته است و یا لااقل مهمترین مشکل در مرحله خود را پشت سر گذاشته است. 🎯 اهداف دیگر خود به خود به وسیله زمامداران و متصدیان نظام انقلابی تحقق خواهد یافت. اگر مردم وظیفه را پایان رفته ببینند و برای تحقق بخشیدن به اهداف انقلاب به دستگاه حاکمه انقلابی همدلی و همکاری نکند پس از انقلاب از دستیابی به اهداف خود محروم خوانهد شد بلکه زمینه خود را یافتن فرصت طلبان، عوام فریبان، منافقان و خائنان فراهم خواهند کرد.» 🗃علامه مصباح جامعه و تاریخ از دیدگاه قرآن،ص۳۸۰ 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🌐 سیاست خارجی از نگاه شهید بهشتی (قسمت اول) 🔆 سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران باید سیاستی استکبارست
🌐 سیاست خارجی از نگاه شهید بهشتی (قسمت دوم) 🎙 ایشان [آیت‌الله شهید بهشتی] شرط تحقق این اصل را نیز تکیه بر مردم دانسته، معتقدند: "برای اینکه بتوانیم به راستی، سیاست خارجی "نه شرقی، نه غربی" را دنبال کنیم، باید ملت ما تنها تکیه‌گاه دولت ما باشد. بنابراین، ترکیب دولت‌های ما از افراد با‌ایمان و معتقد و درست و قابل اعتماد، در موفقیت آن‌ها در سیاست داخلی، در همه ابعاد معنوی، اجتماعی و نظامی، پشتوانه اساسی این دولت‌ها در سیاست خارجی "نه شرقی، نه غربی" خواهد بود. 🔆 این تکیه بر مردم به معنای استقلال است. به تعبیر شهید بهشتی: "آن‌ها می‌دانند که ما کشوری دارای استقلال هستیم. شهید بهشتی راه رسیدن به استقلال اقتصادی را چهار چیز می‌دانند. اول اینکه از اسراف و مصرف بی‌رویه پرهیز کنیم: "خوب، چه بکنیم تا استقلال اقتصادی پیدا کنیم؟... چه کنیم تا این وابستگی‌ها از بین برود؟ باید مقداری از مصرف را کم کنیم. ملت ما برای ادامه انقلابش باید روزه اقتصادی چند ساله بگیرد. 🗃 منابع: مواضع تفصیلی ما، حزب جمهوری اسلامی، ص۸۲، او به تنهایی یک امت بود، ص۴۱۱، ولایت، رهبری، روحانیت، ص۲۴۹ 🆔 @farhang_puya
💢 نفوذ در کلام شهید مطهری ❎ استاد شهید مطهری یکی از راه‌های نفوذ و غیر خود‌ی‌‌ها را نفوذ اندیشه‌های بیگانه می‌داند و بر این عقیده بود که اندیشه‌های بیگانه از دو طریق نفوذ می‌کند. ۱.دشمنان 👽 هنگامی که یک نهضت اجتماعی اوج می‌گیرد و جاذبه پیدا می‌کند و مکتب‌های دیگر را تحت شعاع قرار می‌دهد پیروان مکتب‌های دیگر برای رخنه کردن در آن مکتب و پوشانیدن آن از درون، اندیشه‌های بیگانه را که با روح مکتب مغایر است وارد آن مکتب می‌کنند و آن مکتب را به این ترتیب از اثر و خاصیت می‌اندازد و یا کم اثر می‌کنند. ۲.دوستان و پیروان 👥 دیگر از طریق دوستان و پیروان خود مکتب به علت ناآشنایی درست از مکتب، مجذوب یک سلطه نظریات و اندیشه‌های بیگانه می‌گردند و آگاهانه یا ناآگاهانه آن نظریات را رنگ مکتب می‌دهند و عرضه می‌نمایند. 🗃نهضت‌های اسلامی در صد سال اخیر، ص ۷۸ و ۸۸ 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🌀خطر نفوذ(بخش اول) ⚠️ امام بارها به خاطر نفوذ فرصت طلب‌ها هشدار می‌دادند و ملت را به هوشیاری دعوت م
🌀خطر نفوذ(بخش دوم) ✨ الف: شناسایی جریان‌ها و افراد یعنی انگیزه‌های کسان و گروه‌ها را تحلیل کنید که آیا برای خدمت به مردم به میدان آمده‌اند یا برای فرصت‌طلبی و چیدن میوه از بوستان انقلاب در حال آنکه در آبیاری و پاسداری از انقلاب هیچ نقشی نداشته‌اند. ➕ ب: مجال و میدان دادن به چنین اندیشه‌هاماندگاری انقلاب و گسترش آن بستگی به نیروهای انقلابی است اگر نیروهای انقلابی در میدان نباشند و برای رخنه نااهلان به درون نظام انقلابی مجال پیدا بشود انقلاب از حرکت باز می‌ماند و رو به افول می‌رود. ☑️ امام درباره برخورد با خودی‌ها و صاحبان اصلی انقلاب می‌فرمودند:«مسئولین، صاحبان اصلی انقلاب را با بهانه‌های بی‌اساس پس نزند تا به جای آنان کسانی را که وارثان رژیم گذشته وابستگان فکری آنان هستند جایگزین کنند. چشم‌ها و گوش‌ها را باز کنید که دشمنان حیله بازان کارکشته‌اند و ممکن است از ساده‌دلی شما استفاده کنند و مراکز حساس را کم کم به دست بگیرند و انقلاب را به سوی غرب یا شرق بغلتانند. ✍🏻 مرضیه سادات موسوی 🆔 @farhang_puya
6 - Sangin - Hajmahdirasuli - Shab2 990703 - Sarallahzanjan.mp3
30.37M
🔹 یادش به خیر، سالی که برای اربعین از ۴۰ روز قبل در تکاپوی آمادگی سفر بودیم تا نکند از صف زوار تو جا بمانیم... 🔸 یادش به خیر، سالی که بعد از زیارت مولا و اذن گرفتن از مادر با پاهای برهنه به سویت آمدیم... 🔹یادش به خیر، سالی که به هر عمود دنبال حضرت صاحب الامر میگشتیم تا جمال مولایمان را ببینیم... 🔸 یادش به خیر، سالی که با پاهای تاول زده و خستگی تمام از دور گنبد حرم حضرت عباس را میدیدیم، اشکمان ناخودآگاه جاری میشد و از برادر اذن زیارت برادر را میگرفتیم... 🔹 یادش به خیر، سالی که خود را در بین الحرمین میدیدیم و یکی از برادران با صوتی محزون لهوف میخواند و دیگری زیارت اربعین را، درآن زمان برای آغاز کار در راه حق انگیزه‌ای فولادین میگرفتیم و از تو میخواستیم انتقام بقیه الله را ... 🔸 آن زمان که میدانستیم بعد از زیارت تازه آغاز کارمان در راه حق است و باید در عمل خود را به تو نزدیک کنیم... 💠 به راستی چه سالهای از یاد نرفتنیی بود آن سال ها، اما به چه گناه و معصیت این رحمت واسعه از ما گرفته شد و این دوری را کدام صدر میتواند تحمل کند مولا جان؟! 🆔 @farhang_puya
💠 دیپلماسی اسلامی 🆔 @farhang_puya
🔆مولفه خودی‌ بودن 💠علامه مصباح با استناد به آیه آخر سوره مجادله اعتقاد دارد که خداوند اولین ویژگی خودی‌ها را آن می‌داند که با غیر خودی‌ها دوستی نمی‌کنند. ایشان برای این امر اینگونه استناد می‌کند:«در قرآن می‌فرماید مردم را نمی‌یابی که ایمان به خدا و روز رستاخیز داشته باشند و در عین حال دوستی نمی‌کند با کسانی که مقابل خدا و پیغمبر هستند. 🔰یعنی اگر کسی ایمان به خدا و قیامت دارد و غیر خودی‌ها و آنهایی که در مقابل خدا و رسول هستند دوستی نخواهد کرد هرچند کسانی که مخالفت با خدا و رسول می‌کنند پدرانشان باشد، فرزندانشان باشد، برادرانشان باشد یا خویشاوندانشان حتی اگر کسی پدرش، فرزندش، برادرش یا سایر خویشاوندانش در طرف مقابل خدا و رسول قرار گرفت مومنین حق ندارد با او دوستی کنند. 💫 اولین ویژگی ایشان این است که با غیر خودی ها دوستی نمی‌کنند نفرمود نماز نمی‌خواند روزه نمی‌گیرند زکات می‌دهند اینها را ذکر نکرد مشخصه اصلی آنها که آنها از سایر جدا می‌کنند این است که با غیر خودی‌ها دوستی نمی‌کنند. 🎙‌| 🆔 @farhang_puya
💠 معنویت، معنا و دین (قسمت اول) 🔸 بینش شما نسبت به جهان و درک ما از حقیقت هستی در تعیین هدف، راهبرد، خط مشی و نوع رفتار ما در زندگی منعکس می‌شود. همان‌گونه که جان هیک، فیلسوف دین انگلیسی، اذعان دارد معنای زندگی برای هر شخص مبتنی بر شناخت او از ماهیت هستی و جایگاه انسان و زندگی او در جهان است. 🏷 معنای یک عمل انسان به هدفی بستگی دارد که شخص آگاهانه آن را انتخاب کرده باشد. چنین عملی به ناچار باید عملی اختیاری باشد تا انتخاب انسان در آن، جایگاهی داشته باشد. به این ترتیب، با انتخاب هدف و مقصدی برای رسیدن و انتخاب عملی که به آن هدف منجر می‌شود، شخص عملی معنادار انجام داده است. 📉 فقدان هر یک از این دو عنصر موجب می‌شود عمل به رفتاری بی‌معنا و پوچ تبدیل گردد؛ ولی این عنصر به معناداری تنها یک عمل مربوط می‌شوند و شرط کافی برای داشتن و معناداری یک عمل، «معنویت» را تأمین نمی‌کند؛ چرا که معنویت به معنی معناداری کل زندگی است و تنها در بخشی از آن و آن هم برای یک نفر منحصر نمی‌شود. 📝 علی مصباح| | 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💠 معنویت، معنا و دین (قسمت اول) 🔸 بینش شما نسبت به جهان و درک ما از حقیقت هستی در تعیین هدف، راهبرد
💠 معنویت، معنا و دین (قسمت دوم) 📏 برای برخورداری از معنویت و زندگی معنادار، اولین شرط آن است که فرد همه اعمال خود را در زندگی، در راستای هدفی واحد تنظیم کند، به گونه‌ای که فقط یک هدف غایی برای او مطرح باشد و مطلوبیت دیگر اهداف، مطلوبیتی غیری بوده، تنها به عنوان اهدافی متوسط مقدمی که وی را برای رسیدن به هدف غایی کمک می‌رسانند، مورد توجه و اراده‌ی وی قرار گیرند؛ یعنی سلسله مراتبی از اهداف طولی وجود داشته باشد که هر مرتبه، از مطلوبیت مراتب بالاتر به دست آمده باشد تا به هدف غایی برسد که مطلوبیت ذاتی دارد. 〽️ در صورتی که این سلسله اهداف به چنین مطلوبی ذاتی منتهی نشود، هرگز معنایی زاده نخواهد شد و معنویتی تحقق نخواهد یافت. معنویت‌هایی که بر اساس خواسته‌ها و مطلوب‌های متوسط (و دنیوی) بنا می‌شوند، کاخ‌های پوشالی‌اند که بر بنیانی سست استوار شده‌اند و نقشی را می‌مانند که بر آب زده می‌شوند و با وزش بادی از بین می‌روند؛ به همین دلیل انتخاب هر هدفی به عنوان غایی این نیز به معناداری زندگی منجر نمی‌شود، بلکه تنها هدفی از ظرفیت معنادار کردن حیات برخوردار است که بالاترین استعداد انسان برای پیش رفتن در مراتب هستی و عالی ترین مراتب کمال انسانی ممکن را نشان دهد... . 📝 علی مصباح| | 🆔 @farhang_puya
❌ حرکتی خلاف سیره امام (ره) 🆔 @farhang_puya