نشریه فرهنگ پویا
⚔ دعوای مبنایی با غرب، تمام شدنی نیست (قسمت اول) 📑 به لحاظ ایدئولوژیک غرب ضد توحید است. حالا در روا
⚔️ دعوای مبنایی با غرب، تمام شدنی نیست
(قسمت دوم)
🚫 زیرنظام دوم دانشگاه است که اساس آن تثلیث است. زیرنظام سوم تعلیم و تربیت است که اساس آن تربیت پیاژهای و فرویدی است. نظام ما یک دوره طولانی آزمون و خطا جلو رفته تا مشخص شود بانک آن ربوی است، سیستمدانشگاه آن تثلیثی است، نظام کشاورزی آن این است، نظام قضایی آن این است، از همه بدتر قوای سه گانه حکومت، تثلیثی است.
❌ این تقسیمبندی قوا به مقننه، مجریه و قضایی را منتسکیو از پدر، پسر، روحالقدس گرفته یعنی در واقع یکی از دلایلی که در جمهوری اسلامی هرکس میشود رئیس دستگاه اجرایی کشور، روبروی شخص ولی فقیه میایستد از بازرگان و بنی صدر تا امروزه آقای هاشمی و خاتمی و احمدینژاد و آقای روحانی یک مشکل این سیستم این است که مبنای نظامسازی آن، قرآنی نیست.
🛠 همانطور که در دیدار طلاب که تابستان امسال خدمت حضرت آقا رفته بودند ایشان فرمود؛ ما هنوز دولت اسلامی تشکیل ندادیم، این ناکارآمدی در بخش ایدئولوژیک یکی از مسائل کلیدی است که به یک شکل جدی ما میتوانیم آن را حل کنیم.
🎙 سخنرانی حسن عباسی، تهیه و تنظیم: محسن مومنی
#شماره_37
#انقلاب_اسلامی
🆔 @farhang_puya
💠 حجتالاسلام حامد کاشانی:
🔸 اینکه مثلا بگوئیم چون برای تورّم روایت نداریم پس اقتصاد اسلامی نداریم، مشکل حل نمیشود.
🔻 مگر درباره تربیت و اخلاق کم روایت داریم؟
اما آیا الگوی جامع آموزش و پرورش داریم؟
الگوی روش تربیت داریم؟ بهترین مدادسمان بر اساس روشهای فنلاندی و ... اداره نمیشود؟
مساله تک خطی و ساده نیست!
#اقتصاد
#اقتصاد_اسلامی
#علوی_بروجردی
🆔 @farhang_puya
⭕️ رانت در اقتصاد اسلامی
(قسمت اول)
🔸 به نظر من، ما در نظریهی بحث رانت در اقتصاد اسلامی هنوز مقداری دچار ابهام هستیم. این را این گونه مثال بزنم شما اکنون فرض کنید که یک کشاورزی هستید اطراف قم یک زمین کشاورزی دارید، شهر قم دارد گسترش پیدا میکند، زمین کشاورزی شما را شاید متری صدهزار تومان هم از شما نمیخریدند؛ اما شهر دارد گسترش پیدا میکند، یکدفعه زمین شما داخل محدوده شهر میافتد، ناگهان شما صاحب پول زیادی میشوید.
🔹 اینجا رانت یعنی موقعیت انحصاری (که شما هم در آن اصلاً دخیل نبودی) محقق میشود. نکتهای که در تعریف رانت بیان میکنند، این است که بعضیها میگویند رانت درآمدی است که بدون تلاش به دست آمده؛ یعنی شما هیچ کاری نکردی ولی دارای سرمایه فراوان شدی. حالا سوالی که اینجا مطرح میشود این است که آیا این درآمدی که قطعاً حاصل تلاش و زحمت این فرد نیست، حلال است؟ تکلیف آن چه میشود؟ «شهید صدر (ره)» نظریهای دارد به نام «نظریهی عدالت» که در آنجا میفرماید:
🔸 «منشا استحقاق یا کار است یا نیاز است.»؛ یعنی یا شما کار کردی و داری نان کار خودت را میخوری یا یک آدم معمولی هستی که توان نداری و جامعهی اسلامی برای حفظ کرامت خود به شما کمک میکند. اگر اتفاقی افتاد و زمین کشاورز در وسط شهر افتاد، قیمت هر متر زمین او یک دفعه از ۱۰۰ هزار تومان به ۱ میلیون تومان رسید؛ حال طبق نظریه عدالت در اقتصاد اسلامی چقدر از این پول حق اوست؟... .
🎙 گفتگو نشریه فرهنگ پویا با جواد توکلی
#شماره_37
#اقتصاد
🆔 @farhang_puya
🔶 به اسم دین به کام دشمن
🔰حضرت امام در یک جای فرمودند عالم متهتک و جاهل متمسک. این فصل مشترک این {جماعت منحرف متنسک} هست. حضرت آقا از این تحت عنوان فقدان بصیرت یاد کردند حضرت امام اسلام آنها را اسلام آمریکایی نامیدهاند. اینها یا جاهلند یا عالم متهتکند، متحجرند. متاسفانه عدهای در جریان مذهبی به دام سلفیگری و اندیشههای ابنتیمیه افتادند.
❌ شما فکر میکنید کاری که جریانی مثل فرقان میکند صرفاً با دستور پایگاه خارجی صورت میگیرد؟ سطحینگری است اگر بگوییم جریانی مثل فرقان از بیرون دستور گرفته یا اینکه بگوییم انجمن حجتیه برای مبارزه با بهائیت صرفاً از فراماسونیها دستور گرفته است؛ اینها پایگاه دینی داشتند.
🔘 به نظر میرسد فصل مشترک اینها همان تحجری است که در مقابل اندیشه ناب ایستاد. آشکار و پیداست از خارج این جریانها را با هم پیوند میدهند. همان جریان کم و بیش بعد از انقلاب نیز فعال میماند و هر زمان در لباس حزب یا گروهی پنهان میشود و پدرخوانده آن گروه میشود.
📝 سید عبدالله متولیان
#شماره_11
#جامعه
🆔 @farhang_puya
⚖ مجازات مفسد اقتصادی در حکومت امیرالمومنین(علیه السلام)
🔆 مخاطب در سیاستگذاری اقتصادی اعتدال دولت است. حضرت علی (ع) در نامهای در مورد گرفتن مالیات به مالک اشتر میفرماید: «نسبت به تاجرها زیاد سخت گیری نکن تاجرها افراد مسالمتجویی هستند اگر با آنها خوب رفتار کنی با شما همکاری میکنند. باز توصیه میفرمایند که نرخ مالیات نباید بیش از حد باشد.»
🔺 مالک اشتر از حضرت سوال میکند که اگر کسی احتکار کرد چه برخوردی با او داشته باشیم؟حضرت میفرماید اول به او هشدار بده که کالاها را به بازار عرضه کند اما اگر بعد از هشدار محتکر توجهی به هشدار نکرد باید او را مجازات کرد. لذا گاهی نیاز به شدت عمل است.
🔰 نمونههای دیگری هم نقل شده است که گاهی اوقات امیرالمومنین با شلاق در بازار میچرخیدند زیرا در بازار امکان دارد بسیاری از فطرت و روش صحیح دور شوند و لازم است با آنها برخورد قهری داشت.
📝 حجت احسان بخش
#شماره_25
#اقتصاد
🆔 @farhang_puya
😷 اقتصاد مریض نفتی
☑️ رهبر معظم انقلاب در بحث اقتصاد مقاومتی و جهاد اقتصادی که اشارات بسیار به آن کردند فرمودند: "اقتصاد درونزا ایجاد کنیم. این یافته است که خود غربیها هم به آن دست یافتهاند."
💰 وضع اقتصاد ایران مثل بیماری میماند که یک سرم نفتی در خونش تزریق میشود امروز آمریکا آن را نشانه گرفته است. لذا بیمار یک مقدار تشنج کرده است حال به دو گونه میتوان با این بیمار برخورد کرد یکی اینکه کاری کنیم که آمریکا موقتاً فشار را کم کند؛ یکی اینکه یک فکری به حال درمان اساسی بیمار بکنیم.
🛢 سیاستی که الان رایج شده این است که ما همه تخم مرغها را در سبد رفع تحریم بگذاریم در واقع همه تلاشمان این باشد که تحریم برداشته شود تا اقتصاد نفتی ادامه یابد اما باید بدانیم اقتصاد نفتی اقتصادی بیمار است و اینگونه نیست که با برداشتن تحریمها اقتصاد بهبود یابد باز مشکل تولید وجود دارد.
🎙 رهبر معظم انقلاب
#شماره_25
#اقتصاد
#اقتصاد_مقاومتی
🆔 @farhang_puya
⭕️ برجام؛ شور و شعفی توهم آمیز!
💢 برجام در واقع پوششی بر قراردادی است که دولت به اصطلاح تدبیر و امید! بهرغم همه سفارشهای اکید و صریح و بهحق مقام معظم رهبری از موضع انفعال و ضعفی بهت برانگیز والبته با شور وشعفی توهمآمیز، با 1+5 بست و از پیامدهای آن بهشدت غافل شد و پیش از اینکه امتیازی بدست آورد، بسیاری از امتیازها را در میدان سیاستبازی به دشمنان انقلاب و ملت باخت!
📝 حجتالاسلام دکتر سیداحمد رهنمایی
#شماره_36
#استکبار_ستیزی
#بصیرت_سیاسی
🆔 @farhang_puya
🔆 جایگاه اقتصاد در تمدن نوین اسلامی با توجه به گام دوم
(قسمت اول)
⭕️ در بیانیه [گام دوم] وقتی مقام معظم رهبری گام اول و دوم انقلاب را تحلیل میکنند، یکی از محورهای اساسی در آن را، بحث اقتصاد قرار دادند. این حاکی از اهمیت اقتصاد در تمدن اسلامی است.
〽️ در نگرش اسلامی اگر شما نتوانید در مسیر تمدنسازی معیشت و نیازهای به حقی را که برای مردم است، تأمین کنید، شاید خیلی از آن آرمانهای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی هم تحقق پیدا نکند. به هر حال اقتصاد به عنوان پیشنیاز برای تمدنسازی است.
💢 از طرف دیگر شاید بشود به این نکته اشاره کرد که ما در مسیر تمدنسازی با برخی از دشمنان مواجه هستیم که میخواهند جلوی برآیند تمدنسازی را بگیرند و در این چهل سال که گذشت اینها ترفندهای مختلفی را برای این اقدام خود، از جمله تهاجم فرهنگی و تهاجم سیاسی به ولایت فقیه را به کار بستند. به دنبال ناکارآمدی آنها در این موارد تهاجم اقتصادی را در دستور کار خود قرار دادند که انقلاب ما را از این جهت به زمین بزنند.
🎙 گفتگو با دکتر محمد جواد توکلی
#شماره_41
#اقتصاد
#اقتصاد_اسلامی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔆 جایگاه اقتصاد در تمدن نوین اسلامی با توجه به گام دوم (قسمت اول) ⭕️ در بیانیه [گام دوم] وقتی مقام
🔆 جایگاه اقتصاد در تمدن نوین اسلامی با توجه به گام دوم
(قسمت دوم)
🔺 این نشان میدهد که در فرآیند تمدنسازی ما در حوزهی اقتصاد نیز با دشمن مواجه هستیم. ما الان در مخاصمهای که در زمینهی تمدنسازی با غرب داریم، آنها احساس کردند که یکی از پاشنههای آشیل ما، اقتصاد است؛ از آیه رو وقتی در عرصههای فرهنگی و سیاسی نتوانستند به ما ضربه بزنند، تمرکز خود را روی بحث اقتصاد گذاشتند.
🔘 اگر ما یک رویکرد ارزشی اسلام را نگاه کنیم میبینیم این تمدن و مدینهی فاصلهای که ما بهدنبال آن هستیم، انسان در آن جامعه باید به کمال نهایی و حیات طیبه برسد. این در سایهی تقرب الهی و رسیدن انسان به مقام خلیفهاللهی حاصل میشود. با توجه به این که تمدن یک بعد مادی و بعد معنوی دارد، میتوان گفت ابعاد مادی تمدن که با بحث اقتصاد گره میخورد به عنوان پیشنیاز ابعاد معنوی تمدن است.
🔸 حتی بر اساس برخی روایات میتوان گفت بعد مادی، طریقیت برای بعد معنوی دارد. در روایات مختلفی؛ مانند «من لامعاش له معاد له» یا «کاد الفقر ان یکون کفرا» در واقع همین ارتباط بعد مادی و معنوی تمدنسازی را نشان میدهد. اگر فقر اتفاق بیفتد ممکن است شما در عرصهی فرهنگی دچار انحطاط و مشکل شوید.
🎙 گفتوگو با دکتر محمد جواد توکلی
#شماره_41
#اقتصاد
#اقتصاد_اسلامی
🆔 @farhang_puya