eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.3هزار دنبال‌کننده
8.7هزار عکس
954 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
نشریه فرهنگ پویا
🔆 تفاوت اقتصاد در تمدن اسلامی با غربی (قسمت اول) 🔎 رسالت تمدن مادی قدرت تولید ثروت است و این ثروت ر
🔆 تفاوت اقتصاد در تمدن اسلامی با غربی (قسمت دوم) ❌ اتفاقاً راجع به «شاخص توسعه‌ی انسانی» مقاله‌ای نوشتم. الان غرب برای توسعه‌ی انسانی سه شاخص مطرح می‌کند و می‌گوید توسعه‌ی انسانی وقتی تحقق پیدا می‌کند که آدم‌ها عمرشان زیاد باشد، جیبشان پر پول باشد و بدنشان سالم باشد! 💠 به تعبیر دیگر سواد، بهداشت و درآمد را برای توسعه‌ی انسانی مطرح می‌کنند. من در مقاله بعد معنویت و اخلاق را هم اضافه کردم و گفتم اگر این سه تا باشد و اخلاق و معنویت و هدف‌گذاری اصلی آن، تحقق پیدا نکند، اصلا توسعه‌ی انسانی حاصل نشده است؛ چون در رویکرد قرآنی آن هدف نهایی، تعالی انسان است، توسعه و پیشرفت نیست. ❇️ در آیات آمده «و تعالوا الی کلمه سواء». تعالوا در این جا به معنی آمدن نیست، بلکه به معنی بالا آمدن است. پیشرفت؛ یعنی ارتقاء؛ یعنی بالا آمدن. ... پس رشد، عدالت، استقرار اقتصادی به عنوان مقدمه است و مطلوب بودن آن‌ها مقید به معنویت می‌شود. 🎙 گفت‌وگو با دکتر محمد جواد توکلی 🆔 @farhang_puya
🌐 اربعین، حرکتی جهانی (قسمت اول) 🔸 راهپیمایی اربعین، راهپیمایی ملی نیست؛ نه برای عراقی هاست، نه برای ایرانی و نه برای لبنانی‌ها. در واقع، برای کشور خاصی نیست و جنبه‌ای فراملی دارد. این خود، نشان دهنده یک زیست تمدنی است. در تمدن غرب هم، این را می‌بینیم. تمدن غرب متعلق به یک ملت نیست، آلمانی‌ها، انگلیسی‌ها، آمریکایی‌ها، فرانسوی‌ها و دیگران همه مدعی آن هستند. 🔊 تمدن اسلامی هم، اینگونه است. تمدن اسلامی هم، زیست جغرافیایی محدود ندارد و خیلی وسیع است. این زیست، در راهپیمایی اربعین دیده می‌شود؛ زبان‌های متنوع، نژاد‌های متعدد و غیره دیده می‌شود. در تمدن‌ها یک امر مهم دیگری نیز هست. 📚 از آقای کسینجر در کتاب «نظم جهانی»اش خواندم که می‌گوید: «دلیلی که اسلام می‌تواند نظم جهانی حاصل از قرار دارد وستفالیا - که نظم اروپایی و غربی تحت تأثیر آن شکل گرفته است - را تحت تأثیر قرار داده و به هم بزند، قضیه دارالسلام و دارالکفر و دارالحرب است که مسلمان‌ها به این قائل هستند». ✂️ برشی از یادداشت موسی نجفی در نشریه‌ فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
Shab19Safar1399[01].mp3
11.59M
💠 نجوا با حضرت سیدالشهداء (علیه‌السلام) 💠 دلتنگ اربعینیم... 🎙 حاج میثم مطیعی 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🌐 اربعین، حرکتی جهانی (قسمت اول) 🔸 راهپیمایی اربعین، راهپیمایی ملی نیست؛ نه برای عراقی هاست، نه برا
🌐 اربعین، حرکتی جهانی (قسمت دوم) 🔆 تمام حرف کسینجر این است که مسلمانان می‌توانند با این تقسیم‌بندی‌ها، به همه نسبت برقرار کنند؛ با مؤمنین، به غیر مؤمنین و با کسانی که داخل جامعه‌ی اسلامی زندگی می‌کنند اما مسلمان نیستند. تکلیف همه را مشخص می‌کنند. البته این را با صراحت نمی‌گوید و این برداشت من از متن ایشان است. 🛣 در راهپیمایی اربعین هم، ممکن است همه خیلی مقید به احکام نباشند؛ اما آنجا زندگی مؤمنانه و نظمی مؤمنانه را تجربه می‌کنند. آن‌جا فضای سکولار نیست و تکلیف همه معلوم است. سبک زندگی مقدس دیده می‌شود و همه با آن نسبت دارند. ✴️ برادران اهل تسنن و حتی از مذاهب دیگر مثل ارتدوکس‌ها و کاتولیک‌های مسیحی هم به این مراسم می‌آیند و منعی برای ایشان جهت شرکت در این راه‌پیمایی نیست. این نشان دهنده‌ی آن است که راه‌پیمایی اربعین می‌تواند با فرهنگ‌های دیگر نسبت برقرار کند. ✂️ برشی از یادداشت موسی نجفی در نشریه‌ فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🌐 اربعین، حرکتی جهانی (قسمت دوم) 🔆 تمام حرف کسینجر این است که مسلمانان می‌توانند با این تقسیم‌بندی‌
🌐 اربعین، حرکتی جهانی (قسمت سوم) 🔹 پس اصولاً تمدن اسلامی - که یکی از جلوه‌های امروزش در جامعه‌ی مدرن، راه‌پیمایی اربعین است، قدرت نسبت برقرار کردن با همه چیز را دارد. البته با برتری سبک زندگی اسلامی، نظم مؤمنانه و آن کانون قدسی که در آن وجود دارد. 🔸 به نظرم مهم‌ترین بحث راه‌پیمایی اربعین جلوه‌ای است از نظریه پیوستگی که توانسته یک امر سنتی را از گذشته آورده و با عبور از عالم مدرن، کاملا در یک ظهور اجتماعی به این گستردگی و با این ابعاد اجتماعی، سیاسی و اقتصادی نشان دهد. 🔗 به طوری که برخی از محققین در آمریکا بحث کرده بودند که راه‌پیمایی اربعین، طرح خاورمیانه‌ی جدید آمریکا را کاملا به هم زد و ملت‌های ایران، عراق، لبنان، سوریه و غیره را در یک ترکیب جدید قرار داد. نه تنها این کشور‌ها تجزیه نشدند بلکه وحدتی مؤمنانه را در راه‌پیمایی اربعین تجربه کردند. ✂️ برشی از یادداشت موسی نجفی در نشریه‌ فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
✳️ کربلا مرکز قدسی عالم 🆔 @farhang_puya
در روز اربعین چه دعایی کنیم؟ 💠 حضرت آیت‌الله جاودان: 🔻 در مورد کشورتان و رهبرتان حتما دعا کنید. در این کشور یک دانه ستون وجود دارد. فقط هم یک دانه، یکی‌و نصفی هم‌ نیست. این کشور روی دوش آن ستون‌ است. 🔺 دعا کنیم برای سلامتیشان، برای طول عمرشان؛ ایشان بماند و با سلامت و قدرت کامل. تا وقتی که حضرت ولیعصر (عج‌الله‌تعالی...) تشریف می‌آوردند. دعای فرج و ظهور هم اصل‌الاصول است. 🆔 @farhang_puya
💠 گرچه دوریم به یاد تو سخن می‌گوییم ... 🆔 @farhang_puya
🌐 ظرفیت‌سازی تمدنی در راهپیمایی اربعین (قسمت اول) 📺 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره نقش تمدنی پیاده‌روی اربعین فرمودند: «اگر ظرفیت‌های کشورهای اسلامی بر روی هم مجتمع بشود، آن وقت امت اسلامی نشان خواهد داد که عزت الهی یعنی چه؛ تمدن عظیم اسلامی را به جوامع عالم نشان خواهند داد؛ باید هدف ما این باشد و این راه‌پیمایی اربعین می‌تواند یک وسیله‌ی گویایی برای تحقق این هدف باشد» 👈 تاریخ ۲۷/ ۶/ ۱۳۹۸ 🔹 در این نشست [جایگاه پیاده‌روی در سیر تمدن انقلاب اسلامی] دکتر موسی نجفی مبحث خود را با عنوان «ظرفیت‌سازی تمدنی در مسئله راهپیمایی اربعین» ارائه کرد که بخش فقه و معارف پایگاه اطلاع رسانی KHAMENEI.IR متن کامل آن را منتشر کرد است. پیش از ورود به بحث لازم است به این شُبهه پاسخ داد که بعضی می‌گویند: «شما هر چیزی را به هر چیز دیگر نسبت می‌دهید و می‌چسبانید. مردم راهپیمایی می‌کنند، این چه ربطی به تمدن دارد؟ و چگونه می‌توان آن‌ها را به هم مرتبط ساخت؟» این در حالی است که اربعین یکی از نمادهای تمدن نوین اسلامی است. برای پاسخ مقدمتا باید به دو سؤال دیگر پاسخ داد: نخست آن که، تمدن چیست؟ دیگر آن که، مراد و منظور از تمدن نوین اسلامی چیست؟ در ابتدا باید این دو بحث را حل کنیم. 🔸 وقتی صحبت از تمدن می‌شود، نزدیک‌ترین واژه به آن، فرهنگ است. این دو با یکدیگر سنخیت و هماهنگی دارند. اگر بخواهیم خیلی ساده بگوییم که «چگونه فرهنگ به تمدن تبدیل می‌شود؟» باید گفت که اگر راهی در نظر بگیریم، فرهنگ ابتدای آن و تمدن انتهای آن است. در حقیقت تمدن، نمونه‌ی عالی فرهنگی است. 🎙 گفت‌وگو نشریه فرهنگ پویا با موسی نجفی 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🌐 ظرفیت‌سازی تمدنی در راهپیمایی اربعین (قسمت اول) 📺 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره نقش تمدنی پیاده‌ر
🌐 ظرفیت‌سازی تمدنی در راهپیمایی اربعین (قسمت دوم) 🔸 شهید مطهری تعبیری دارند که تمدن، جنبه مادی و فرهنگ و فرهنگ، جنبه معنوی تمدن تمدن است، این تعبیر شهید مطهری است. اگر بخواهیم جمله ایشان را تفسیر نموده و بسط دهیم، می‌توان گفت: وقتی فرهنگ ظهور و جلوه‌ی اجتماعی پیدا می‌کند، تمدن می‌شود. 💠 ما در مناسبات اجتماعی هم می‌توانیم معنای این کلام را جست‌وجو کنیم؛ مثلا در فرهنگ خانواده، فرهنگ «مَحرم و نامحرم» داریم که این جلوه‌ی تمدنی خود را در شهر‌سازی نشان می‌دهد به گونه‌ای که وقتی ما در خانه‌سازی و شهرسازی همین فرهنگ را نشان دهیم، خانه‌های ما به سبک خاصی ساخته می‌شود یا مثلا یکی از مسائل فرهنگی ما، پاکیزگی و طهارت است، این وقتی در شهر‌سازی این وقتی در شهر‌سازی وارد می‌شود و می‌خواهد شهر اسلامی بنا بشود، حمام ساخته می‌شود که محلی برای غسل و پاکی است. 🔻 همان فرهنگ است ولی ظهوری اجتماعی پیدا کرده است. یعنی، همان فرهنگ در روابط اجتماعی و زندگی اجتماعی دیده می‌شود. بنابراین وقتی فرهنگ ظهور اجتماعی پیدا می‌کند، این، تمدن می‌شود. 🎙 گفت‌وگو نشریه فرهنگ پویا با موسی نجفی 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🌐 ظرفیت‌سازی تمدنی در راهپیمایی اربعین (قسمت دوم) 🔸 شهید مطهری تعبیری دارند که تمدن، جنبه مادی و فر
🌐 ظرفیت‌سازی تمدنی در راهپیمایی اربعین (قسمت سوم) 📋 تمدن ویژگی‌های زیادی دارد؛ نظم، قانون و غیره. اما، سه ویژگی در تمدن خیلی برجسته است: 1⃣ ساخت ابزار متناسب با آن 🔸 این، بیشتر در میان غربی‌ها ظهور و بروز پیدا کرده و به آن افتخار می‌کنند. جلوه‌ی آن در غرب، رفاه و ابزار پیشرفته ساختن است. البته در تمدن اسلامی نیز ساخت ابزار وجود داشته است. به عنوان مثال، در اسلام نماز خواندن را داریم. برای خواندن نماز می‌بایست قبله را تشخیص داد. در قدیم، ابزار‌های پیشرفته برای تعیین قبله وجود نداشت؛ بنابراین، اسطرلاب و وسایل نجومی ساخته شد. این، همان ابزار لازم برای این کار بوده است، برای ابزارسازی مثال‌های زیادی می‌توان برای آن پیدا کرد. این‌ها ابزار‌های ظهور و بروز اجتماعی تمدن است. 2⃣ عقلانیت 🔹 عقلانیت از نظر اسلام داشتن بینش صحیح نسبت به هستی و انسان و داشتن نگرش صحیح نسبت به موضوعات جزعی و نسبت‌‌سنجی آن‌ها با هستی و انسان و داشتن انگیزه صحیح برای حرکت در راستای اهداف الهی از خلقت هستی و انسان است. جایی که فرهنگ و تمدن وجود دارد، عقلانیت رشد می‌کند. بر سر هر موضوعی که به رشد عقلی می‌رسیم. یک‌سری مطالب را بهتر درک می‌کنیم. وقتی رشد عقلی پیدا کنیم، دیگر قانون‌گریز نمی‌شویم و رفتار‌هایمان، رفتار‌های متمدنانه می‌شود. حد و حدود خود را می‌دانیم. عقلانیت برکات زیادی دارد. جایی که وحشی‌گری ناامنی و تجاوز به حقوق دیگران باشد، عقلانیتی نیست تا تمدن اسلامی شکل بگیرد. 🎙 گفت‌وگو نشریه فرهنگ پویا با موسی نجفی 🆔 @farhang_puya
🗝اقتصاد به سبک تدبیر و امید 💰رها کردن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و حماسه اقتصادی از رویکردهای خطرناک تیم اقتصادی دولت است به گونه‌ای که می‌توان گفت از غریب ترین واژه‌ها در ادبیات اقتصادی دولت مفاهیمی چون حماسه اقتصادی و اقتصاد مقاومتی است. 🛢چشم دوختن به ابرقدرت‌ها و امید بستن به خارج از مرزها برای بهبود اوضاع اقتصادی و افزایش تولید نفت به جای تعقیب سیاست استقلال بودجه از نفت و عدم عزم جدی برای مبارزه با مفاسد اقتصادی در حقیقت به رها کردن تقویت تولید ملی و اصلاح الگوی مصرف خواهد انجامید. 💸 این فرایند و نیز برنداشتن گامی اساسی در نظارت بر بازارها و عدم جلوگیری از خودسری‌های برخی عوامل بازار به بهانه عدم دخالت در سرمایه‌های مردم، نشان از تلاش برخی برای نهادینه کردن اثر رهاسازی اقتصاد یا همان اصل آدام اسمیت در ایران است. 📝 سید روح‌الله رضوی 🆔 @farhang_puya