⁉️ دلایل ورود مد به جامعه
قسمت (اول)
⭕️ جامعهشناسان و روانشناسان دلایل مختلفی برای گرایش جوامع به مد ذکر کردهاند. به نظر بنده مدگرایی به شکل فعلی آن محصول زندگی غربی است و وابسته به نظام سرمایهداری و اقتصاد بازار آزاد است که هیچ حد و مرزی برای خود قایل نیست و فقط به دنبال کسب سرمایه و چپاول جامعه و انسانها است.
🚫 اگر چه این کسب درآمد به قیمت زیر پا گذاشتن اخلاق و انسانیت باشد. مسألهی مد و مدگرایی، یک مسئله طبیعی و انسانی نیست. بلکه مسئلهای است که سرمایهداران و سودجویان با علم به غیر اخلاقی بودنش، به آن دامن میزنند.
💡 اساس مدگرایی به فطرت بشر باز میگردد. انسان در درون خود غرایزی دارد که باعث میشود سرمایهداران و مدسازان از آن سوء استفاده کنند. یکی از آن غرایز، غریزهی زیبا زیباییخواهی است. انسان برخلاف حیوانات زیباییخواه است.
📑 خلاصهای از مجموعه سخنرانیهای حجتالاسلام والمسلمین دکتر احمدحسین شریفی، #شماره_41
#جامعه
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⁉️ دلایل ورود مد به جامعه قسمت (اول) ⭕️ جامعهشناسان و روانشناسان دلایل مختلفی برای گرایش جوامع به
⁉️ دلایل ورود مد به جامعه
قسمت (دوم)
🔰 به تعبیر شهید مطهری برای حیوانات محتوای آخور مهم است؛ اما این که محتوا به صورت منظم و زیبا چیده شده باشد، اهمیتی ندارد! برای آنها اصل داشتن یک سرپناه و طویله مهم است؛ اما این که چیدمان طویله به چه شکل باشد، هیچ اهمیتی ندارد؛ اما برای انسان در پوشاک و نوشاک و مسکن، نه تنها محتوا، بلکه نهوهی چینش، نظم و زیبایی آنها نیز بسیار مهم است.
⚜️ دو غریزه نوگرایی و تنوعطلبی نیز در انسانها وجود دارد که به طور فطری آنها را نوگرا و تنوعطلب میکند. جالب آنکه دین هیچگاه نوگرایی، تنوعطلبی و و زیباییگرایی را محکوم نکرده است؛ چون دین درپی سرکوب و نابودی غرایز نیست، بلکه در صدد هدایت و مدیریت آنها است.
📑 خلاصهای از مجموعه سخنرانیهای حجتالاسلام والمسلمین دکتر احمدحسین شریفی، #شماره_41
#جامعه
🆔 @farhang_puya
🔴 هراس از سرنوشت رهبری امت
💠 مردی ظهور میکند در میان جماعت هزار رنگ که ۳۶۰ پروردگار برای خویش ساخته و آراستند. همه را به سوی خدا میخواند. بنیادهای جامعه را که بر جهل و ستم و تجاوز استوار گشته است در هم میشکند و ساختاری نوین بر اساس آگاهی و ایمان و عدالت به آنان میدهند.
🔰 در کشاکش ۲۳سال تلاش و سختی سرانجام حکومت دینی را پایه گذاری میکند این در حالی است که این قافله تا کمال راهی دراز پیشروی دارد و عجب آنکه عدهای میپندارد پروردگار و پیامبرش را تدبیری برای تداوم حرکت و هراسی از توقف در میان راه نیست و شگفت انگیزتر آنکه پیشوای روشن بین امت با شناخت ریشههای بازمانده جاهلیت در فکر و دل این جماعت بارها پرده از این جنایت بزرگ تاریخی کنار زده که «اِنما اَخاف علی اُمَتی الاَئِمة المُضَلین. بر امت خویش از زمامداران گمراهکننده بیمناکم.»(1)
➕ باز در حدیثی دیگر میفرماید:«بر شما از آن بیم دارم که دین سبک شمرده شود، حکم و داوری خرید و فروش شود پیوندهای خانوادگی از هم بگسلد، قرآن را وسیله ساز آواز قرار دهید و کسانی را جلو بیندازید که برترین شما نیستند.»(2) در حدیثی دیگر صریحتر میفرماید:«آنچه نسبت به آن بیم دارم آن است که قریش پس از من با او [علی علیهالسلام] از در نیرنگ و فریب درآید.»(3)
☑️ به هرحال باید رخت از دنیا بر کشید پیامبر و غیره پیامبر ندارد. رسول خدا اما سخت نگران آینده است و نمیتواند دلمشغولی خویش را پنهان کند این دلهره در واپسین ساعات نیز حضرتش را رها نمیسازد تا آنجا که در لحظات سخت انتظار که تب شدید بر وجود مبارکش مستولی گشته بود. اطرافیانشان را مورد خطاب قرار داده کاغذ و قلم میطلبد و میفرماید:«بیایید برای شما نوشته بنویسم که پس از آن گمراه نشوید.»(4)
📝1 بحارالانوار ۳۲/۲۸
2 همان ۲۲۷/۶۹، ۲۴۳/۷۶
3 همان ۲۹/۴۰
4 طبقات الکبری ۲۳۷/۲
🗃 گردآوری احمد یادگار
#شماره_1
#تاریخی
🆔 @farhang_puya
🔴 هراس از سرنوشت رهبری امت
📝 هنگامی که پیامبر درخواست قلم و کاغذ کرد برای اینکه دستخطی بنویسد تا امت گمراه نشود؛ جبهه نفاق که بنای شوم آرزوهای خویش را در آستانه فروپاشی دید با اهانت شرمآور به محضر قدسی پیامبر دست به غوغاسالاری زد.
📎 عمر بن خطاب گفت:« همانا بیماری بر پیامبر غلبه کرده است و در نزد شما قرآن است. ما را کتاب خدا را بس است.» اهل خانه اختلاف کردند و کار به منازعه کشید بعضی از آنان گفتند نزدیک بیاورید تا پیامبر برای شما نوشته بنویسد که پس از آن گمراه نشوید و بعضی از آنها گفتند آنچه را که عمر گفت بپذیرید تا آنجا که سخنان بیهوده و نزاع در نزد پیامبر بالا گرفت و رسول خدا به آنان فرمود برخیزید [و اینجا را ترک کنید].
♦️ بشریت روزی را به نظاره نشسته است که نگرانی پیامبر جامعه عمل به خود پوشیده امت روی برتافت از امام یله و رها قدم در کوره راه گمراهی و سرگشتگی نهاد و خود را از درک نعمت امامت که برای استمرار حرکت رسالت پیشبینی شده بود محروم ساخت. در روزگار ما نیز اگر نبود رهبری فرزانه شاید خوابهای پریشان دشمنان بیرونی و اندرونی تعبیر میشد.
⬛️ جبهه یکپارچه احزاب شرق و غرب که با راهبری نفس مطمئنه روح خدا و ایثار و پایداری امت در خندق کفر و نخوت خویش گرفتار آمده بود دست در دست منافقانی داد که از سالها پیش رهبری امت و انقلاب را از آن خود میدیدند و روزهای پس از امام را انتظار میکشیدند.
🔶 امام فرزانه ما اما با سر انگشتان تدبیر و حکمت پیامبرگونه است آخرین گرهها را گشود و برکشیدن نقاب از چهره پلید نفاق و فراهم آوردن بستر قانونی ولایت و رهبری خلف صالح خویش مانع تکرار بزرگترین تراژدی تاریخی شد.
✍🏻 احمد یادگار
#شماره_1
#تاریخی
🆔 @farhang_puya
🥀اعتدال بی مبنا(بخش یکم)
✖️این اعتدال به معنای میانهروی متعارف رایج در عصر کنونی که بیشتر ناظر به مسائل سیاسی است نه مبنای عقلی دارد و مبنای شرعی در فضایل اخلاقی هم هیچ مبنا قابل دفاعی ندارد. از نظر تاریخی و سیاسی نیز {این} اعتدال در زمان مشروطه مطرح شد.
🇬🇧روشنفکران غربگرا و عوامل فراماسونر انگلیسی و افراد ملیگرای سادهاندیش به عنوان نفی افراطیگری حزب دموکرات و مشروطه خواه غیر مذهبی و اختلافات میان آنان حزبی را به نام «اعتدالیون عامیون» تشکیل دادند.
📝 آیتالله محمود رجبی
#شماره_25
#سیاست
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🥀اعتدال بی مبنا(بخش یکم) ✖️این اعتدال به معنای میانهروی متعارف رایج در عصر کنونی که بیشتر ناظر به
🥀اعتدال بی مبنا(بخش دوم)
⤵️ حزب اعتدالیون ابتدا اعلام کرد که برای احیای اسلام درست شده است ولی بعدها ضد اسلام عمل کرد و برخی از افراد همین حزب زمینه ساز دیکتاتوری رضاشاه شدند.
⭕️ امروز نیز مدعیان اعتدال اصلاحطلبانی هستند که هم در گذشته و هم در حال مصداقهای بارز افراطیگری را میتوان در آنها مشاهده کرد.
🗓 در گذشته افراطیهای مجلس ششم و دولت آقای خاتمی به قدری در برابر اسلام و ارزشهای انقلاب آشکار بود که نیاز به ذکر آنها نیست.
📝 آیتالله محمود رجبی
#شماره_25
#سیاست
🆔 @farhang_puya
💡 ماهیت ظلمستیزی
🔺 یکی دیگر از وجوه استکبارستیزی از دیدگاه امام (ره)، ماهیت ظلمستیزی این مقوله است. به تعبیر ایشان، "خدای تبارک و تعالی ما را مکلف کرده که با این طور اشخاص، با این طور ظَلَمه، با اینهایی که اساس اسلام را دارند متزلزل میکنند و همه مصالح مسلمین را دارند به باد میدهند، ما مکلفیم که با اینها معارضه و مبارزه بکنیم.
⚔ اگر یک وقتی هم دستمان برسد، دست به تفنگ میبریم و معارضه میکنیم. با توجه به این دیدگاه نیز تاکید میکردند: "نکته مهمی که همه ما باید به آن توجه کنیم و آن را اصل و اساس سیاست خود را بیگانگان قرار دهیم این است که دشمنان ما و جهانخواران تاکی و تا کجا ما را تحمل میکنند و تا چه مرزی استقلال و آزادی ما را قبول دارند.
〽️ به یقین آنان مرزی جز عدول از همه هویتها و ارزشهای معنوی و الهیمان نمیشناسند. به گفته قرآن کریم، هرگز دست از مقاتله و ستیز با شما بر نمیدارند مگر اینکه شما را از دینتان برگردانند.
📔 صحیفه امام خمینی (ره) ج۲۱، ص۹۰
#شماره_34
#استکبار_ستیزی
🆔 @farhang_puya
💢 نفوذ دشمن از دیدگاه امامین انقلاب
🚫 ما باید دشمن سرسخت کسانی باشیم که پروندههای همکاری آنان با آمریکا از لانه جاسوسی بیرون آمد. ما باید تمام عشقمان به خدا باشد نه تاریخ. کسانی که از منافقین و لیبرالها دفاع میکنند پیش ملت عزیز و شهید داده ما، راهی ندارند. اگر ایادی بیگانه و ناآگاهانِ گول خورده که بدون توجه، بلندگوی دیگران شدهاند، از این حرکات دست برندارند، مردم ما آنها را بدون هیچگونه گذشتی طرد خواهند کرد. مسئولان ما باید بدانند که انقلاب ما محدود به ایران نیست. انقلاب مردم ایران نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچمداری حضرت حجت (عج) است.
👈 امام خمینی (ره) ۲/ ۱/ ۱۳۶۸
⭕️ فضای انقلابی در کشور دشمنان عنودی دارد، دشمنان کینهورزی دارند. با حاکمیت فضای انقلابی در کشور مخالفند؛ میخواهند این فضا را بشکنند.شما دیدید در یک دورهای شهادت را زیر سؤال بردند، جهاد را زیر سؤال بردند، شهید را زیر سؤال بردند، نظرات امام را زیر سؤال بردند، پیغمبران را زیر سؤال بردند! مسئله این نیست که فلان زیدی با این مفاهیم مخالف است؛ مسئله این است که این مخالفت از نظر دشمن باید در جامعه مطرح شود؛ فضاسازی شود و فضای انقلابی بشکند.
👈 امام خامنهای (مدظلهالعالی) ۲۹/ ۹/ ۱۳۸۹
#شماره_33
#امامین_انقلاب
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⚠️ آسیبهای غرب بر ایرانیان (قسمت چهارم) ❌ این افراد به جای تأمل بیشتر در ژرفای تمدن غرب و مقایسهی
⚠️ آسیبهای غرب بر ایرانیان
(قسمت آخر)
🚫 در یک جمعبندی باید گفت از آنجا که راه دوم هم دشوار بود و هم غیرعاقلانه، راه نخست را پذیرفتند؛ چرا که راه نخست، گرچه معلوم نبود صد در صد، ایران را به مقصود و مطلوبش که همان میل به تمدن جدید بود، برساند، لااقل روزنهی امیدی در آن تاریکی نومیدی ناشی از مشاهدهی عقبماندگی ایران و رشد حیرتانگیز غرب، در ضمیرشان ایجاد میکرد؛ از این رو یکی پس از دیگری از سنتهای دینی و فرهنگ خودی دست شسته، قدمبهقدم به سوی غربی شدن حرکت کردند.
📙 برگرفته از کتاب «استحاله نهضت مشروطه» تألیف حجتالاسلام جواد سلیمانی
#شماره_39
#تاریخی
🆔 @farhang_puya
#آجرکاللهیاصاحبالزمان
سامرا در دل خود داغ فراوان دارد
هر شبش منظره شام غریبان دارد
با خودش ماتم آن خانه و زندان دارد
یک طرف خاطره گنبد ویران دارد
سامرا شهر عجیبی ست خدا می داند
سامرا مهد غریبی ست خدا می داند
🏴 شهادت امام حسن عسکری علیه السلام خدمت امام زمان عج و همه شیعیان تسلیت
#مناسبتی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🚫 آلت دست استعمار (قسمت دوم) 🔎 نمونهای از این سند در ۲۵ اسفند همزمان با یازدهمین جلسهی کمیسیون
🚫 آلت دست استعمار
(قسمت سوم)
⚜ سپس «جان بولتون»، مشاور جدید امنیت ملی، که شش ماه پیش برنامهای را برای خروج کامل ایالات متحده از توافقنامه طراحی کرده بود نیز در کنار خود قرار داد و همهی اینها درحالی است که ترامپ بیشتر توافق هستهای را به «اصلاح بندهای زوالپذیر آن»، «امکان بازرسی از تمام سایتها از جمله سایتهای نظامی» و «محدود کردن برنامه موشکهای بالستیک ایران» مشروط کرده بود
⚖ اما اکنون نقض «حقوق بشر»، «تهدیدات سایبری» و «فعالیتهای اقتصادی سپاه» را نیز به سه شرط قبلی خود اضافه کرد است. نکتهای که نباید از آن در تحلیل شرایط فعلی غفلت کرد و باید مورد دقت قرار گیرد، توجه ویژه به پیروزیهای راهبردی ایران و جبهه مقاومت در منطقه در عرصه نظامی و سیاسی است. امروز پس از هفت سال نبرد نیابتی در سوریه و هزینه و حمایت آمریکاییها و البته سعودیها از معارضان تکفیری به اعتراف تمامی تحلیلگران بینالملل، ایران پیروز این مبارزه بوده است.
📝 محسن مومنی
#شماره_37
#سیاست
🆔 @farhang_puya