eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.8هزار دنبال‌کننده
9.2هزار عکس
1.1هزار ویدیو
18 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
🔆 اهل‌بیت (ع) راهنمایان به سوی خدا 💠 حضرت امام محمد باقر (عليه‌السلام): ✅ ما حجت خدا در میان بندگان او و گواهان بر خلق و امینان بر وحى او و خزانه‌داران علم او هستیم و وجه خداییم که از طرف او آمده‌ایم و دیده او میان مردم و زبان گویا و قلب آگاه الهی و باب‌‌الله هستیم که به سوى او رهبری می‌نماییم. 🔰 ما عالم به امر و دعوت‌کننده به راه الهی هستیم. به واسطه ما خدا شناخته شد و پرستش گردید ما راهنمایان به سوى خداوند هستیم اگر ما نبودیم خدا پرستش نمی‌شد. 📚 بحارالانوار، جلد ٢۶، ص ٢۶٠ 🆔 @farhang_puya
📛 غرب شهوت برتری دارد! 🔘 جهان امروز، به ویژه در مسیر کاروان علم و اندیشه، جهان سهم‌بندی و سهم‌خواهی است. بدیهی است هر گروه و جریان فکری‌ای که سهم بیشتری تقدیم کند، در مقام برداشت و بهره‌بری سهم افزون‌تری خواهد برد. 🔱 غرب می‌کوشد تا از هر راهی از جمله از طریق علوم انسانی، معادله جهانی را همواره به نفع خود و در جهت تأمین اعتراض و آرمان‌های سلطه‌جویانه خویش حفظ و تثبیت کند. ⚔ جهان اسلام نباید همچون گذشته با بی‌توجهی و غفلت از کنار این رویدادهای حساب‌شده و این ترفندهای تدبیریافته بگذرد و اسلام را کم‌ترین و کوچک‌ترین سهم خود باز دارد. 🗃 درآمدی بر کتاب فلسفه تعلیم و تربیت، سیداحمد رهنمایی 🆔 @farhang_puya
💢 غرب‌گرایی، حتی معماری دینی را هم کنار زد! ◾️ ظهور غرب‌گرایی در ایران و گسترش آن، که به انحراف نهضت مشروطه و سپس حاکمیت سلطنت وابسته پهلوی انجامید، در منحرف کردن معماری اسلامی نقش بسزایی داشت. ⭕️ به رخ کشیدن نوآوری‌های علمی و فناوری غرب و در پناه آن، حمله حمله به سنت‌ها و آداب دینی به بهانه کهنگی و عقب‌ماندگی، مهم‌ترین راهکار منورالفکرهای غرب‌زده، برای تسخیر فکر و جان عوام و خواص بود. 〽️ گام بعدی پس از القای این مسئله، نسخه پیچی برای بیماری عقب ماندگی بود که در این مرحله، دین و هر چیزی که رنگ و بوی دینی داشت -از جمله معماری دینی- به چالش گرفته می‌شد و از حذف، تبدیل و تغییر و یا بسط و انعطاف آن با زمان، سخن به میان می‌آمد.¹ 🗃 مهدی نصیری، اسلام و تجدد، ص ۳۲؛ تهیه و تنظیم: سجاد کریمان‌مجد 🆔 @farhang_puya
🔸 میرزا ملکم‌خان؛ وجهه لیبرال 🔰 اعترافات پدر روشنفکری ایران تا حدودی نشان‌دهنده آن است که ورود روشنفکری به ایران آمیخته با نفاق سیاسی و دینی، تظاهر دروغین به دین‌گرایی و به‌ویژه ممزوج با تفكر التقاطی بوده است. 🔘 درمیان روشنفکران موج آغازین، شخص ملکم‌خان بیش‌از بقیه وجهه لیبرالی دارد. آدمی سازش‌كار و البته فرصت‌طلب است و بی‌جهت نیست که برخی او را پدر روحانی اکثریت روشنفکران معاصر می‌نامند. ✍ سید محمدمهدی موسوی 🆔 @farhang_puya
❎ تسخیر هیمنه آمریکا را در دنیا شکست 🆔 @farhang_puya
💡اهمیت شناخت میرزا ملکم‌خان ⚠️ به جرأت می‌توان گفت نطفه روشنفکری در ایران در لژهای فراماسونری بسته شده است. 🚫 منورالفكران ایرانی نظیر ملکم‌خان یا خود صاحب فراموشخانه بوده‌اند و یا اینکه مثل میرزا فتحعلی آخوندزاده مردم را به تأسیس لژهای فراماسونری و پیوستن به آن‌ها دعوت می‌کردند. در هر‌ صورت به ‌نوعی با تشکیلات منشعب از غرب وابسته بوده‌اند. 🔍 در دوره پیدایش، افرادی چون میرزا ملکم‌خان‌ارمنی، میرزا فتحعلی آخوندزاده، حاج سیاح محلاتی و ... اولین نشانه‌ها و پیام‌های روشنفکری قرن نوزدهم اروپا را وارد ایران کردند؛ در این میان، شناخت میرزا ملکم‌خان و به‌ ویژه اندیشه‌های او در بررسی جریانات روشنفکری حائز اهمیت بیشتری است. ✍ سید محمدمهدی موسوی 🆔 @farhang_puya
⏳ پیشینه میرزا ملکم‌خان 💡چرا که او اولین ایرانی است که به تأسیس لژ پرداخت و اندیشه‌های ماسونی را در سطحی گسترده تبلیغ کرد؛ به‌طوری‌که «پدر منورالفکری» در ایران لقب داده‌اند. 📚 ملکم‌خان پیش‌از آن‌که منشأ اثر در اندیشه بخش عظیمی از رجال سیاسی ایران باشد، نماینده جریان فکری نوینی است که با تأثیر از غرب در ایران شکل گرفت. 🔚 برخی از آثار و نوشته‌های بر جای مانده از او تا مدت‌ها به صورت مانیفست روشنفکری، خط و مشی اکثر نخبگان سیاسی ایران را ترسیم می‌کرد و حتی در زمان حاضر نیز یکی از منابع فکری روشنفکری امروزی ایران است؛ کمااینکه این مدعا در لابلای آثار مکتوب و گفتار آنان هویدا است. ملکم‌خان که از ۷۰ سال عمر خود، تنها ۲۱ سال را در ایران بوده و اکثر عمرش را در غرب می‌زیسته است. ✍ سید محمدمهدی موسوی 🆔 @farhang_puya
💠 انقلاب اسلامی جهانی 🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امیرالمومنین علی (عليه‌السلام): ✔️ حکمت را از کسی که برایت بیاورد، بگیر و به آن‌چه گفته می‌شود بنگر و به آن‌کس که میگوید، منگر! 📚 عیون‌الحکم و المواعظ، ص ٢۴١ 🆔 @farhang_puya
📊 وضعیت حوزه علمیه قم هنگام ورود علامه طباطبایی 🌱 مرحوم علامه طباطبایی هنگامی به حوزه علميه قم قدم نهاد که این حوزه به‌صورت گیاهی که تازه جوانه زده و نهالی که تازه به مرحله رشد رسیده است، به باغبانی ماهر، توانا و دلسوز به شدت نیاز داشت تا بتواند آن را بارور کند. 🔏 با اینکه در آن زمان بزرگانی در حوزه علمیه قم بودند که برای پیشرفت اسلام دلسوزی می‌کردند و تلاش‌های ارزشمندی هم صورت می‌دادند؛ ولی این حوزه به شخصی دیگر نیاز داشت. 📝 تهیه و تنظیم: یحیی حسینی 🆔 @farhang_puya
💠 نظر علامه نسبت به حوزه علمیه قم در بدو ورود 📖 مرحوم علامه طباطبایی(ره) می‌فرمودند : وقتی به قم آمدم، درباره وضع تحصیلی حوزه و نیز نیاز جامعه اسلامی اندیشیدم. بین آن نیاز و آنچه موجود بود، چندان تناسبی ندیدم. جامعه ما به عنوان جامعه اسلامی نیاز داشت که قرآن را درست بشناسد و از گنجینه‌های علوم این کتاب عظيم الهی بهره‌برداری کند؛ ولی در حوزه‌های علمیه حتی یک درس رسمی تفسیر قرآن وجود نداشت. 📜 جامعه ما برای این‌که بتواند عقاید خودش را مقابل عقاید دیگران عرضه و از آن دفاع کند، به قدرت استدلال عقلی احتیاج داشت و می‌بایست درس‌هایی در حوزه وجود داشته باشد تا قدرت تعقل و استدلال دانشجویان را افزایش دهد؛ اما چنین درس‌هایی در حوزه تدریس نمی‌شد. 📝 تهیه و تنظیم: یحیی حسینی 🆔 @farhang_puya
💠 رهبری معنوی روحانیت از منظر علامه طباطبایی 🕋 روحانیت به عنوان قشری که عهده‌دار رهبری معنوی مردم است، می‌بایست آراسته به فضایل اخلاقی و آشنا به رموز معنوی باشد؛ ولی چنین تعلیم و تربیت معنوی و اخلاقی - مگر در گوشه و کنار و برای افرادی نادر وجود نداشت. 📚 به بیان دیگر، اساس اسلام بر کتاب، سنت و عقل استوار است؛ کتاب و سنت برای شناختن محتوای رسالت پیغمبر اکرم (ص) و بیانات جانشینان معصوم (ع) او، و قدرت تعقل برای اثبات مسائل اصولی دین و دفاع از آن در مقابل شبهاتی است که از سوی مکتب‌های بیگانه وارد می‌شود. 🔚 اما در حوزه‌ها فقط به فقه و اصول پرداخته می‌شد که بخشی از محتوای سنت پیامبر و ائمه را مورد بررسی قرار می‌داد. نه از فلسفه و معقول خبری بود و نه از تفسير قرآن و دیگر بخش‌های کتاب و سنت.   📝 تهیه و تنظیم: یحیی حسینی 🆔 @farhang_puya