eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.3هزار دنبال‌کننده
8.5هزار عکس
925 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 تیپیکال بازیگران در خارج از کشور / ویروس خود تحقیری! 🔹 ‌یسنا میرطهماست بازیگر جوان ایرانی در جشنواره فیلم توکیو صدایش را دورگه می‌کند و می‌گوید: «احترامی که در ژاپن دیدم در ایران وجود ندارد و ما مردم ایران هم را دوست نداریم!» 👈 اصل اینکه در تریبون بین‌المللی خودتحقیری انجام بشه و از نبود فرهنگ درست در کشور، از فرهنگ کشور دیگر تعریف بشه، به معنای عدم سرپرستی فرهنگی است و این موضوع، یعنی افرادی که فرهنگ مستقل دارند، سرپرستی فرهنگی این جامعه را به عهده گیرند. 🖇 اصل این صحبت غلط بود ولی بهتر بود اگر هم می‌خواست این چنین صحبت کند، از یک چیز دیگر به نام «بی‌غیرتی» هم صحبت می‌کرد. اگر غیرت داشت به جای اینکه آبروی ملت را ببرد، سعی می‌کرد این خلاء فرهنگی را ترمیم کند... 🆔 @farhang_puya
⭕️ ترس استکبار، از اسلام انقلابی است 🎙 امام خمینی رحمةالله علیه: 🔸 همه ترس استکبار از همین مساله است که فقه و اجتهاد جنبۀ عینی و عملی پیدا کند و قدرت برخورد در مسلمانان به وجود آورد. راستی به چه علت است که در پی اعلام حکم شرعی و اسلامی مورد اتفاق همۀ علما در مورد یک مزدور بیگانه اینقدر جهانخواران برافروخته شدند و سران کفر و بازار مشترک و امثال آنان به تکاپو و تلاش مذبوحانه افتاده‌اند؟ 🔹 غیر از این نیست که سران استکبار از قدرت برخورد عملی مسلمانان در شناخت و مبارزه با توطئه‌های شوم آنان به هراس افتاده‌اند و اسلام امروز مسلمانان را یک مکتب بالنده و متحرک و پرحماسه می‌دانند و از این که فضای شرارت آنان محدود شده است و مزدبگیران آنان چون گذشته با اطمینان نمی توانند علیه مقدسات قلم فرسایی کنند مضطرب شده‌اند؟» ▫️دو سفارش می کند: «حوزه‌ها و روحانیت باید نبض تفکر و نیاز آیندهٔ جامعه را همیشه در دست خود داشته باشند و همواره چند قدم جلوتر از حوادث مهیای عکس العمل مناسب باشند. چه بسا شیوه‌های رایج‌ترین اداره امور مردم در سال‌های آینده تغییر کند و جوامع بشری برای حل مشکلات خود به مسائل جدید اسلام نیاز پیدا کند. علمای بزرگوار اسلام از هم اکنون باید برای این موضوع فکری کنند.» ✍ تهیه و تنظیم: مرتضی رضائیان 🆔 @farhang_puya
🛑 پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: از نشانه‌هاى شقاوت‌اند: خشكى چشم، قساوت قلب، آزمندى شديد در طلب دنيا و ادامه دادن به گناه  📚 الكافی، جلد ۲، صفحه ۲۹۰ 🆔 @farhang_puya
📌 روحانی مجاهد باید تاثیر‌گذار در مسائل اجتماعی باشد ▫️ روحانیون و علما و طلاب باید کارهای قضایی و اجرایی را برای خود یک امر مقدس و یک ارزش الهی بدانند و برای خود شخصیت و امتیازی قائل بشوند که در حوزه ننشسته‌اند؛ بلکه برای اجرای حکم خدا راحتی حوزه را رها کرده و مشغول به کارهای حکومت اسلامی شده‌اند. 🔹 اگر طلبه‌ای منصب امامت جمعه و ارشاد مردم یا قضاوت در امور مسلمین را خالی ببیند و قدرت اداره هم در او باشد و فقط به بهانه درس و بحث، مسؤولیت نپذیرد و یا دلش را فقط به هوای اجتهاد و درس خوش کند، در پیشگاه خداوند بزرگ یقینا مؤاخذه می‌شود و هرگز عذر او موجه نیست. ✍ مرتضی رضائیان 🆔 @farhang_puya
🖇 روشنگری در انتخابات؛ وظیفه‌ای شرعی 📎 یکی دیگر از وظایف افراد در جامعه اسلامی، علاوه بر شناسایی فرد اصلح و رأی دادن به او، معرفی او به سایر افراد جامعه می‌باشد؛ زیرا سرنوشت جامعه به رأی همگان است. بنابراین باید دیگران را به سمت اصلح هدایت کرد. هر چند در فصل‌ انتخابات، بازار تبلیغات گرم است و هر فردی سعی دارد خود را به عنوان اصلح معرفی کند و برنده انتخابات شود. 📎 لذا افراد در جامعه نه تنها باید فرد اصلح را شناسایی کنند، بلکه باید در مقابل تبلیغات منفی اولاً مردم را نسبت به تبلیغات فریبنده آگاه و ثانیاً فرد اصلح را معرفی کنند. ✍ علیرضا دهشیری 🆔 @farhang_puya
13920728_7563_192k.mp3
5.42M
| کتاب انسان ۲۵۰ ساله، بخش امام هادی علیه السلام 🎙 رهبر انقلاب 🏴 شهادت جانسوز دهمین اختر تابناک امامت و ولایت، حضرت امام هادی علیه السلام را تسلیت عرض می‌نماییم. 🆔 @farhang_puya
💢 احساس مسئولیت در جامعه توحیدی (بخش اول) 🔹 در بینش توحیدی اسلام، اساسا یک جامعه‌ی مترقی، از آن جهت پیشرفته است که در آن احساس مسئولیت برای آحاد جامعه و به تبع آن کل جامعه یک تکلیف الهی است. به گونه‌ای که بر اساس آن همگان در برابر همدیگر احساس زیست برادرانه و وظیفه‌مدارانه کنند. این اصل از فرایض مهم در اسلام همیشه بوده است. ✍ محمد حسین علیجان‌زاده 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💢 احساس مسئولیت در جامعه توحیدی (بخش اول) 🔹 در بینش توحیدی اسلام، اساسا یک جامعه‌ی مترقی، از آن جهت
💢 احساس مسئولیت در جامعه توحیدی (بخش دوم) 🔹 از آنچه که در نظریات قرآنی و روایی آمده و در سیره‌ی اهل بیت بالاخص نبی مکرم اسلام وجود دارد، حقوق همسایه‌مداری، رعایت بیت المال، حقوق عامه‌ی مسلمین از این موارد است. 🔸 این مسئولیت‌پذیری سبب زمینه‌سازی برای ولی الهی و پیاده کردن احکام اسلامی در جامعه، نفی و اجتناب از طاغوت بر مبنای قاعده‌ی نفی سبیل و نفی حاکمیت طاغوت خواهد شد. 🔹 بنابراین می‌توان گفت که نقش مردم از منظر فقه سیاسی در اسلام، نقشی اصلی و محوری است که در صورت نبود آن نمی‌توان احکام اسلامی را به بسط و ظهور رساند. ✍ محمد حسین علیجان‌زاده 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💢 احساس مسئولیت در جامعه توحیدی (بخش دوم) 🔹 از آنچه که در نظریات قرآنی و روایی آمده ودر سیره‌ی اهل
🖇 احساس مسئولیت در جامعه توحیدی (بخش سوم) 🔸 به عبارت دیگر بر اساس آیه‌ی شریفه‌ی: «شرع لكـم مـن الدين ا وصى به نوحًا و الذى أوحينا إليك و ما وصـيـنـا بـه إبراهيم و موسی و عیسی أن أقيموا الدين و لا تتفرّقوا فيه كبر على المشركين ما تدعوهم إليه الله يجتبى إليه من يشاء و يهدى إليه من ينيب» مسئولیت اقامه‌ی دین در مرحله‌ی اول به عهده‌ی مردم اسـت و در صورت اقامه‌ی دین در جامعه می‌توان به اهداف بالای انقلاب اسلامی و تحقق یک جامعه‌ی اسلامی رسید. ✍ محمد حسین علیجان‌زاده 🆔 @farhang_puya
🛑 رسول اکرم صلی الله علیه و آله: اگر کسی قدرت بر روزه‌ی ماه رجب را ندارد، هر روز این تسبیحات را صد بار بخواند، تا ثواب روزه‌ی ماه رجب را دریابد: ‌🤲 سُبْحَانَ الْإِلَهِ الْجَلِيلِ، سُبْحَانَ مَنْ لا يَنْبَغِي التَّسْبِيحُ إِلّا لَهُ، سُبْحَانَ الْأَعَزِّ الْأَكْرَمِ، سُبْحَانَ مَنْ لَبِسَ الْعِزَّ وَ هُوَ لَهُ أَهْلٌ. ‌ 📗 مفاتیح الجنان 🆔 @farhang_puya
📌 از مقام اعتدال غافل‌اند 🔹 قوه غضبیه یکی از نعم بزرگ الهی است که به واسطه آن تعمیر دنیا و آخرت شود و با آن حفظ بقای شخص و نوع و نظام عایله گردد، و مدخلیت عظیم در تشکیل مدینه فاضله و نظام جامعه دارد. 🔹 اگر این قوه شریفه در حیوان نبود، از ناملایمات طبیعت دفاع نمی‌کرد و دستخوش زوال و اضمحلال می‌گردید و اگر در انسان نبود، علاوه بر این، از بسیاری از کمالات و ترقیات باز می‌ماند؛ بلکه حد تفریط و نقص از حال اعتدال نیز از مذام اخلاق و نقایص ملکات شمرده شود که بر آن مفاسدی بسیار و معایبی بیشمار مترتب گردد. 🔸از قبیل ترس و ضعف و سستی و تنبلی و طمع و کم صبری و قلت ثبات در مواردی که لازم است و راحت‌طلبی و خمودی و زیر بار رفتن و انظلام و رضای به رذایل و فضایح که پیش آید برای خود با عایله‌اش و بی غیرتی و کم همتی. خدای تعالی در صفت مؤمنین فرمايد: «أشداء على الكفار رحماء بينهم». 🔹 اداره امر به معروف و نهی از منکر و اجرای حدود و تعزیرات و سایر سیاسات دینیه و عقلیه نشود جز آنها که گمان کردند کشتن قوه غضب و خاموش کردن آن از کمالات و معارج نفس است، خود خطایی بزرگ و خطیئه عظیمه‌ای کردند و از حد کمال و مقام اعتدال غافل اند. 📔 چهل حدیث، صفحه: ۱۳۵ 🖇 تهیه و تنظیم: علی اکبر عالمیان 🆔 @farhang_puya