8.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #ببینید | معنای نزول قرآن
‼️معنای حسی که ما از نزول قرآن تصور میکنیم درست نیست.
🗣 علامه مصباح یزدی رحمة الله علیه
#شب_قدر
#مناسبتی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💠 مراحل جامعهپذیری 🔹 جامعهپذیری در دو مرحله کلی صورت میپذیرد: 1⃣ جامعه پذیری نخستین(Primary Soc
🖇 عوامل جامعهپذیری
🔹 عوامل جامعهپذیری گروهها یا زمینههای اجتماعی هستند که فرایندهای مهم جامعه پذیری در آنها به وقوع می پیوندد. مهمترین این عوامل عبارتند از:
1⃣ خانواده:
خانواده مسؤولیت جامعهپذیری کودکان را در سالهای اولیه و حیاتی زندگی به عهده دارد. ارزشهایی که فرد میپذیرد و نقشهای گوناگونی که از او انتظار میرود انجامشان دهد، نخست در چارچوب محیط خانواده آموخته میشود.
2⃣ گروه همسالان (Peer Group). گروه همسالان بیشترین نفوذش را در دوره نوجوانی اعمال میکند. در این دوره مورد پسند دیگران قرار گرفتن، معرف اصلی نوجوانان میشود و پذیرش و نمایش ارزشهای گروه همسالان در پذیرش ارزشهای اجتماعی از سوی فرد، نقشی تعیینکننده دارد.
🔚 عضویت در گروه همسالان، کودکان را برای نخستین بار در زمینهای قرار میدهد که بیشترین قسمت جامعهپذیری بدون هیچگونه طرح سنجیدهای در آن اتفاق میافتد.
📝 محمدرضا انواری
#جامعه
#شماره۲۸
🆔 @farhang_puya
8.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔖نسخه| سرّی برای شبهای قدر
🔸 دستورالعمل ویژه آیت الله فاطمی نیا(ره) برای شبهای قدر
#شب_قدر
#مناسبتی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🖇 عوامل جامعهپذیری 🔹 عوامل جامعهپذیری گروهها یا زمینههای اجتماعی هستند که فرایندهای مهم جامعه پ
💠 عوامل جامعهپذیری (بخش دوم)
3⃣ رسانههای ارتباط جمعی:
رسانههای جمعی مانند تلویزیون، فیلم، کتاب و ... نقش بسیار مهمی در القای ارزشهای جامعه به افراد دارند. نگرشها و الگوهای رفتاری ما از اطلاعات داده شده و شیوههای ارائه
شده توسط این رسانهها تاثیر میپذیرد.
4⃣ مدرسه:
مدرسه عاملی است که به طور رسمی توسط جامعه موظف به اجتماعی کردن نوجوانان در زمینه مهارتها و ارزشهای خاصی گردیده است.
🖊 محمدرضا انواری
#جامعه
#شماره۲۸
🆔 @farhang_puya
هدایت شده از دفتر ارتباطات فرهنگی
🌙 السلام علیک یا شهر الله الاکبر و یا عید اولیائه
📡 دفتر ارتباطات فرهنگی برگزار میکند:
🗂 ویژه برنامه ماه مبارک رمضان 👇
🔶 راهی به رضوان
📣 موضوع: امیرالمؤمنین ع و بدعتستیزی ۲
💡 کارشناس: حجتالاسلام دکتر محمدرضا جباری
استاد حوزه و دانشگا و عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
⏰ شنبه ۱۴۰۳/۱/۱۱ساعت ۱۷:۰۰
📡 رسانه شوید
🔶 نشانیهای ورود به جلسه مجازی👇
🌐 https://tekye.net/tekye/live/3856
جدیدباترافیکرایگان👆
🌐http://dpfqom.iki.ac.ir/live
🌐https://heyatonline.ir/kanoon.tolloe
🌐 https://www.aparat.com/dpfqom/live
📢 همچنین میتوانید ما را از طریق برنامه «باد صبا» بخش «هیئات مذهبی»، «پخش زنده هیئات شاخص کشور»، «دفتر ارتباطات فرهنگی» با گوشیهای تلفن همراه، نیز دنبال کنید.
🆔 @difqom
https://eitaa.com/difqom
💠 تکلیف و نتیجه، دو روی یک سکه
🔹 تحقق اهداف اسلامی در ابعاد فردی و اجتماعی، به عنوان نتیجه همه تکالیف دینی است که عالمان بزرگ، با نظر به اهداف بلند اسلامی و البته با توجه به اهداف متوسط و میانی، در دایره مقدورات و امکانات زمانه خود در پی آن بودهاند.
🔸با این توضیح، تفکیک میان «تکلیفگرایی یا نتیجه محوری» در واقع یک دوگانه اعتباری و به تعبیر دیگر، بیان دوروی یک سکه است. این همسویی و همراهی در «تکلیف و نتیجه» با توجه به آیات قرآن و احادیث اهل بیت قابل مشاهده است.
🖊 جواد بهمنی
#معارف
#شماره۲۸
🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید | مراقب باش گُم نشی!
▫️ طرح کلی اندیشه اسلامی
🔸اگر مطمئن نباشید که کار شما اثربخش است، سست میشوید! باید بدانید هر حرکت شما گامی است به سمت مقصدی مشخص و در حصول نتیجه ثمر بخش است...
🎙 شما صدای امام سید علی حسینی خامنهای را میشنوید...
#معارف
🆔 @farhang_puya
🛑 امام علی علیه السلام:
آگاه باشید که بخشیدن نابه جای مال، ریخت و پاش و اسراف است. این کار، صاحب مال را در دنیا بالا می برد؛ امّا...
📚 تحف العقول، صفحه۱۸۵
#حدیث
🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 اذان صبح روز نوزدهم ماه رمضان
حرم نجف اشرف
🏴 سالروز ضربت خوردن امیرالمومنین علی علیه السلام را خدمت ولی عصر ارواحنالفداه و عموم شیعیان و محبین آن حضرت تسلیت عرض مینماییم.
#امام_علی
#مناسبتی
🆔 @farhang_puya
💠 تکلیفمداری، ریشه در عدم توانایی قوای شناختی است
🔹 اصولا این متون دینی و وحیانی برای این آمدهاند که انسان به وسیله قوای شناختی خویش، توانایی تشخیص مصالح و مفاسد بسیاری از امور را در ابعاد مختلف فردی و اجتماعی، مادی و معنوی، دنیوی و اخروی را ندارد.
🔸 این متون میخواهند به انسان بگویند که باید فلان کار را انجام دهی تا مصلحتی به تو برسد یا فلان کار را ترک کنی تا از مفسدهای در امان بمانی.
🔹 حال ممکن است برخی از مصالح و مفاسدی که مورد نظر احکام دینی است، توسط عقل شناخته یا از سوی خود متون دینی به آنها اشاره شود، ولی نه عقل علت تامه حکم شرعی را میداند و نه در متون دینی به علت تامه اشاره شده است؛ بلکه در مواردی به برخی از حکمتهای حکم اشاره شده است.
📝 سید مصطفی میرباباپور
#معارف
#شماره۲۸
🆔 @farhang_puya
💠 مبانی نظریه تکلیفمداری
🔹 تکلیفمحوری اندیشهای است که بر اساس تکالیف الهی و آموزههای دینی که چگونگی رفتار انسان را مشخص میکند. چنین انسانی در برابر خداوند یکتا مسؤول و پاسخگوی اعمال
خود است. در نتیجه برای رسیدن به رشد و سعادت، در برابر آزمون الهی قرار میگیرد.
🔸 انسان تکلیفمدار همواره در پی شناخت وظایف و مسؤولیتهای خود است تا با عمل به آن، نه تنها خودش خوشبخت شود، بلکه به انسانهای دیگر نیز در این راه کمک کند.
🔹 کسب رضایت الهی و نزدیکی به خداوند یکتا، بالاترین هدف انسان تکلیفمدار است و پیوسته خواستار اجرای گسترده فرمانهای دینی در جامعه است. توحید، نبوت و معاد جزو مهمترین مبانی این اندیشه به
شمار میآید.
🖊 محمدرضا انواری
#علوم_انسانی
#شماره۲۸
🆔 @farhang_puya
💠 حضور دین در سیاست برای حفظ ولایت اصیل
🔹 یکی دیگر از مصادیق حضور بزرگان و مراجع شیعه در مناصب اجرایی و حاکمیتی، با وجود نامساعد بودن شرایط و در نتیجه قبول مشقتهای فراوان در این زمینه، نقش بیبدیل و تأثیرگذار خواجه نصیرالدین طوسی ابتدا در اقامت اجباری اسماعیلیان در الموت و سپس در دربار ایلخان مغول است.
🔸 خواجه نصیر با حضور در دستگاه حکومت مغولی و تحمل سختیهای چنین تصمیمی برای یک مرجع و عالم دین، جریان فرهنگی و اعتقادی و حتی سیاسی دو سده پس از خود را مدیریت کرد.
🔹 خواجه نصیر با حضور در دستگاه مغولی، ایجاد رصدخانه مراغه، تعدیل سیاستها و تصمیمات خان مغول، جلوگیری از قتل عالمان دینی از مذاهب مختلف در سختترین شرایط سیاسی و اجتماعی، به افزایش توان مدیریت جریان اصیل ولایت و حاکمیت همت گماشت.
🖊 جواد بهمنی
#تاریخ
#شماره۲۸
🆔 @farhang_puya