eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.3هزار دنبال‌کننده
8.6هزار عکس
944 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 تکلیف و نتیجه، دو روی یک سکه 🔹 تحقق اهداف اسلامی در ابعاد فردی و اجتماعی، به عنوان نتیجه همه تکالیف دینی است که عالمان بزرگ، با نظر به اهداف بلند اسلامی و البته با توجه به اهداف متوسط و میانی، در دایره مقدورات و امکانات زمانه خود در پی آن بوده‌اند. 🔸با این توضیح، تفکیک میان «تکلیف‌گرایی یا نتیجه محوری» در واقع یک دوگانه اعتباری و به تعبیر دیگر، بیان دوروی یک سکه است. این همسویی و همراهی در «تکلیف و نتیجه» با توجه به آیات قرآن و احادیث اهل بیت قابل مشاهده است. 🖊 جواد بهمنی 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | مراقب باش گُم نشی! ▫️ طرح کلی اندیشه اسلامی 🔸اگر مطمئن نباشید که کار شما اثربخش است، سست می‌شوید! باید بدانید هر حرکت شما گامی است به سمت مقصدی مشخص و در حصول نتیجه ثمر بخش است... 🎙 شما صدای امام سید علی حسینی خامنه‌ای را می‌شنوید... 🆔 @farhang_puya
🛑 امام علی علیه السلام: آگاه باشید که بخشیدن نابه جای مال، ریخت و پاش و اسراف است. این کار، صاحب مال را در دنیا بالا می برد؛ امّا... 📚 تحف العقول، صفحه۱۸۵ 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 اذان صبح روز نوزدهم ماه رمضان حرم نجف اشرف 🏴 سالروز ضربت خوردن امیرالمومنین علی علیه السلام را خدمت ولی عصر ارواحنالفداه و عموم شیعیان و محبین آن حضرت تسلیت عرض می‌نماییم. 🆔 @farhang_puya
💠 تکلیف‌مداری، ریشه در عدم توانایی قوای شناختی است 🔹 اصولا این متون دینی و وحیانی برای این آمده‌اند که انسان به وسیله قوای شناختی خویش، توانایی تشخیص مصالح و مفاسد بسیاری از امور را در ابعاد مختلف فردی و اجتماعی، مادی و معنوی، دنیوی و اخروی را ندارد. 🔸 این متون می‌خواهند به انسان بگویند که باید فلان کار را انجام دهی تا مصلحتی به تو برسد یا فلان کار را ترک کنی تا از مفسده‌ای در امان بمانی. 🔹 حال ممکن است برخی از مصالح و مفاسدی که مورد نظر احکام دینی است، توسط عقل شناخته یا از سوی خود متون دینی به آنها اشاره شود، ولی نه عقل علت تامه حکم شرعی را می‌داند و نه در متون دینی به علت تامه اشاره شده است؛ بلکه در مواردی به برخی از حکمت‌های حکم اشاره شده است. 📝 سید مصطفی میرباباپور 🆔 @farhang_puya
💠 مبانی نظریه تکلیف‌مداری 🔹 تکلیف‌محوری اندیشه‌ای است که بر اساس تکالیف الهی و آموزه‌های دینی که چگونگی رفتار انسان را مشخص می‌کند. چنین انسانی در برابر خداوند یکتا مسؤول و پاسخگوی اعمال خود است. در نتیجه برای رسیدن به رشد و سعادت، در برابر آزمون الهی قرار می‌گیرد. 🔸 انسان تکلیف‌مدار همواره در پی شناخت وظایف و مسؤولیت‌های خود است تا با عمل به آن، نه تنها خودش خوش‌بخت شود، بلکه به انسان‌های دیگر نیز در این راه کمک کند. 🔹 کسب رضایت الهی و نزدیکی به خداوند یکتا، بالاترین هدف انسان تکلیف‌مدار است و پیوسته خواستار اجرای گسترده فرمان‌های دینی در جامعه است. توحید، نبوت و معاد جزو مهمترین مبانی این اندیشه به شمار می‌آید. 🖊 محمدرضا انواری 🆔 @farhang_puya
💠 حضور دین در سیاست برای حفظ ولایت اصیل 🔹 یکی دیگر از مصادیق حضور بزرگان و مراجع شیعه در مناصب اجرایی و حاکمیتی، با وجود نامساعد بودن شرایط و در نتیجه قبول مشقت‌های فراوان در این زمینه، نقش بی‌بدیل و تأثیر‌گذار خواجه نصیرالدین طوسی ابتدا در اقامت اجباری اسماعیلیان در الموت و سپس در دربار ایلخان مغول است. 🔸 خواجه نصیر با حضور در دستگاه حکومت مغولی و تحمل سختی‌های چنین تصمیمی برای یک مرجع و عالم دین، جریان فرهنگی و اعتقادی و حتی سیاسی دو سده پس از خود را مدیریت کرد. 🔹 خواجه نصیر با حضور در دستگاه مغولی، ایجاد رصدخانه مراغه، تعدیل سیاست‌ها و تصمیمات خان مغول، جلوگیری از قتل عالمان دینی از مذاهب مختلف در سخت‌ترین شرایط سیاسی و اجتماعی، به افزایش توان مدیریت جریان اصیل ولایت و حاکمیت همت گماشت. 🖊 جواد بهمنی 🆔 @farhang_puya
⭕️ آدم عاقل یعنی عابد 🔹 تعبد نیز نوعی تعقل است؛ چون عقل حکم می‌کند به دین که دنبال مصالح دنیوی و اخروی ماست، متعبد باشیم؛ چنان که امام صادق در پاسخ به پرسشی درباره چیستی عقل می‌فرمایند: «ما عُبِدَ بِهِ الرَّحْمنُ وَ اكتُسِبَ بِهِ الجِنانُ» عقل آن چیزی است که به وسیله آن خدای رحمان عبادت شود و بهشت به دست آید. 🔸 از این رو اگر دین تکلیفی به گردن ما نهاد، نباید با مقیاس‌ها و سنجه‌های محدود بشری، مصالح آن را به یک یا چند نتیجه مشخص که عقل به آن رسیده است محصور کنیم. 🖊 سید مصطفی میرباباپور 🆔 @farhang_puya
💠 تکلیف‌گرایی را بد تفسیر نکنید! 🔹 تکلیف‌گرایی بی‌فکری نیست؛ چرا که رسیدن به حجت برای تکلیف، کار بسیار دشواری است. اصلا در بسیاری از موارد باید نگاه به نتیجه تصمیم‌هایمان داشته باشیم تا بتوانیم تکلیف درست را انتخاب کنیم. 🔸 این که ما مامور به نتیجه نیستیم کلمه حقی است که عده‌ای از آن اراده باطل می‌کنند. ما دست بسته تسلیم نتیجه نیستیم اما خدای متعال ما را درباره نتایجی که از عمل‌مان سر می‌زند و ما قادر به دخالت در آن نتایج بوده‌ایم، حسابرسی می‌کند. 📝 محمدرضا انواری 🆔 @farhang_puya
🛑 امام علی علیه السلام: هر کس از حدّ خود درگذرد، مردم او را سبک شمارند. 📚 غرر الحکم، حدیث۸۶۱۸ 🆔 @farhang_puya
💠 به قدرت رساندن بهائیت توسط پهلوی 🔸 پس از مرگ علی محمد باب، یکی از پیروانش به نام حسین علی بهاء، فرقه انحرافی بابیت را در قالبی جدید به نام بهاییت تشکل داد و خود رهبری آن را بر عهده گرفت. 🔸 پس از حسین علی بهاء، جانشینان وی راهش را ادامه دادند و با به قدرت رسیدن خاندان پهلوی در ایران، زمینه گسترش این جریان انحرافی و نفوذ در ارکان قدرت فراهم شد. در این دوره بهاییان به یکی از شاخه های اصلی در تشکیلات سیاسی و ساختارهای اقتصادی و فرهنگی کشور تبدیل شدند. 🔸 [بهاییان] بسیاری از مناصب مهم و حساس کشور را به خود اختصاص دادند. در مقابل، خاندان پهلوی نیز از این جریان در راستای سیاست دین‌ستیزی، نهایت استفاده را برد و زمینه را برای کسب ثروت و قدرت بیشتر این جریان در ستیز با اسلام و روحانیت فراهم ساخت. 🖊 محمد ملک‌زاده 🆔 @farhang_puya