eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.3هزار دنبال‌کننده
8.6هزار عکس
944 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
🕋لزوم تحول در حوزه 🆔 @farhang_puya
❗️خوردن مشروب به خیال اینکه آب است 📮در حقوق اسلامی، مجازات و کیفر هنگامی است که جُرم، هیچ عاملی جز انحراف نداشته باشد کسی که مشروبی را به خیال اینکه آب است، می‌نوشد و یا از روی جهل سر می‌کشد، این کار، یک اثر در خود او می‌گذارد که این اثر هم استمرار دارد و یک اثر هم در سطح جامعه و چون این شخص نخواسته که پرده‌های اجتماعی را بدرد، تخلف و جُرم او، حد و مجازات نخواهد داشت. 🔖در جامعه‌ای که هزار عامل برای «زنا - سرقت - فساد» وجود دارد و عوامل «استثماری، استعماری و عوامل تربیتی و سیاسیِ قدرت‌های خارجی» فعال هستند، نمی‌توانیم بر مجرمی به صرف اینکه فلان جرم را مرتکب شده، حدود را پیاده و اجرا کنیم. «حدود» در جامعه اسلامی در «مدینه الرسول» مطرح می‌شوند. 📌مادامی که آن زمینه‌ها به وجود نیامده باشد، قطعاً حجاب در آن مطرح نیست قطعاً حد خمر و شراب به آن کیفیت نیست چرا که هزاران عامل وجود دارد و این شخص مُجرم نیست که مریض است و تو باید مداوایش کنی. اگر به حدی رسید که مجبور بودی دستش را قطع کنی آن موقع قطع کن. اگر این «بینش و عمق» عمق نسبت به حقوق اسلامی مطرح شود یعنی «حد جُرم» و «حد کیفر» و «برخورد با مجرم» را بفهمیم، با مسائل به گونه‌ای دیگر روبرو می‌شویم و تلقی و فهمی که از سنگینی قصاص و دیات داریم، عوض خواهد شد. 📕حرکت، علی صفایی حائری، صفحه ۱۳۸ و ۱۳۹ 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💡سلسه‌ی منورالفکری (۲) 🔦بر اساس این قرارداد، کل ایران تحت قیومیت انگلیس قرار می‌گرفت. این قرارداد ب
💡سلسه‌ی منورالفکری (۳) 📄«علی دشتی» عامل مزدور انگلیسی‌ها و روحانی‌نمای فراماسون، در روزنامه شفق سرخ، با تیتر بزرگ نوشت: «پدر وطن رفت» و تا توانست مدرس را هتک کرد. با این وصف، مدرس به هیچ وجه کوتاه نیامد. سرانجام منورالفکران لایحه تغییر سلطنت به جمهوری را به صحن مجلس بردند و نمایندگان مزدوری همچون «محمد مصدق» با تمجید از رضاخان، سلطنت را به صورت مادام‌العمر به رضاخان سپردند. 📑مدرس پیش از این گفته بود: «منتظر بودم که اجانب از درختی که کاشته‌اند میوه‌اش را بچینند. من این روز را خوانده بودم.» رضاخان به عنوان شاه ایران، سلسله پهلوی را رسماً اعلام نمود و پس از یک دوره کوتاه با فریبکاری تمام و اظهار علاقه به اهل بیت(ع) و دست بوسی علما، پس از آنکه سلطنت خود را محکم نمود، اقدام به تغییر لباس، کشف حجاب، تعطیلی مدارس علمیه، تصرف موقوفات، باستان‌گرایی و محو مذهب و شریعت نمود. ✂️برشی از یادداشت حسن طاهری در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
⚪️مفهوم کارآمدی نظام از دیدگاه آیت اللّٰه مصباح یزدی ☑️در مفهوم کارآمدی نیز نظیر این ابهام‌ها وجود دارد. منظور از کارآمدی در یک معنای آن این است که وقتی اسبابی را در نظر گرفتیم تا مقدمه باشند برای اینکه ما را به هدفی برسانند، ما را به همان هدفی که منظور ما بود برسانند. ناکارآمدی نیز در جایی است که گرچه قرار بود این اسباب کار را به نتیجه برسانند، ولی نتوانستند. 🔘اگر نظام به هدف نرسیده، به ناچار باید ببینیم اشکال از کجا بوده است؛ آیا از ایده‌ی نظام یا نهاد بوده است که باعث شده به هدف برسیم و باید در این فکر، ایده و سیستم اعتباری تجدید نظر کنیم تا شاید کارآمد شود، یا اشکال در کسانی است که مجری آن بوده‌اند و آن‌ها به درستی عمل نکرده‌اند تا نظام به همه یا بخشی از هدف مطلوب دست یابد. 🆔 @farhang_puya
💢فقه، از عوامل به وجود آمدن انقلاب اسلامی 🔺از اصلی‌ترین عوامل[بروز انقلاب اسلامی]، وجود برنامه فقهی متقن (اعم از فقه اکبر و اصغر) و پاسخ‌گو به نیازهای مردم در هر زمان به‌ویژه در این زمان بوده است که اسلام با افکار مهاجم دیگر اعم از لیبرالیستی و سوسیالیستی و کمونیستی به طور جدی رویارویی داشته و دارد؛ به صورتی که فقیهان فیلسوف در این زمان به طور بسیار ظریف و با دقت پنجه در پنجه این تفکرات انداختند و توانستند آن‌ها را به چالش بکشانند. 📝برشی از یادداشت محمد حسین علی‌جان‌زاده روشن در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
📊بهینه‌سازی مصرف از نگاه امیرالمؤمنین 📗از جمله شاخصه‌های مهم پیشرفت اقتصادی در یک جامعه، بهینه‌سازی مصرف است و باید افراد یک جامعه از هدر رفتن سرمایه‌ها در مصارف زیان‌بار جلوگیری کنند. روشن است اگر چنین فرهنگی در مردم جامعه‌ای نهادینه شود تا چه میزان می‌توان سرمایه‌ها و دارایی‌ها را در مسیر تولید به چرخش در آورد و از هدر رفتن سرمایه‌ها جلوگیری کرد. 📕از این رو اسلام نسبت به مصرف بیت‌المال و اموال دولتی و عمومی حساسیت بیشتری نشان داده است. امیرمؤمنان علی علیه السلام در نامه‌ای به برخی از کارگزاران خویش نوشت: «أدّقوا أقلامکم و قاربوا المعانی و إیاکم و الإکثار فإنّ أموال المسلمین لا تحتمل الإضرار؛ نوک قلم‌هایتان را باریک کنید و سطرها را به یکدیگر نزدیک نمایید. مطالب زیادی را حذف کنید و از زیاده‌نویسی بپرهیزید؛ زیرا اموال مسلمانان تحمل این‌گونه مصارف زیان‌بار را ندارد.» 📝برشی از یادداشت هادی مجیدی در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
سند2030.mp3
4.68M
⭕️ لب کلام سند 2030 چه چیزی است؟ 🔘 نظام آموزشی کشور نباید زمینه‌ساز تربیت نیروهایی برای آمریکا باشد و به جای اینکه هوشیارانه و آگاهانه در مسیر انقلاب اسلامی تلاش کنند، ناخواسته تبدیل به عنصری دلباخته برای غرب می‌شوند. 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💡سلسه‌ی منورالفکری (۳) 📄«علی دشتی» عامل مزدور انگلیسی‌ها و روحانی‌نمای فراماسون، در روزنامه شفق سرخ
💡سلسه‌ی منورالفکری (۴) ✅به قول تیمور تاش، وزیر دربار رضا شاه «گوشه پروگرام ده ساله بالا رفت». در این سلطنت، قانون‌گرایان، آزادی‌خواهان، اهل قلم، منورالفکران و غرب‌زدگانی که منصبی در حکومت و دربار نداشتند، بالاترین وزارتخانه‌ها و منصب‌ها را به دست آوردند و به عنوان تئوری‌پردازان حکومت دیکتاتور و مستبدی شدند که روزگاری شیخ فضل الله شهید را به آن متهم می‌ساختند. سید محمد حسن مدرس، همچون شیخ شهید به‌ خوبی ماهیّت این جماعت را شناسایی نمود و به قول خودش «این روز را خوانده بود». ❇️مدرس در نطقی اظهار داشته بود: «نوعی از تجدد به ما داده می‌شود که تمدن مغربی را با رسواترین قیافه، تقدیم نسل‌های آینده خواهند نمود... سیلی از رمان‌ها و افسانه‌های خارجی به وسیله مطبوعات و پرده‌های سینما به این کشور جاری خواهد شد. به طوری که پایه افکار و عقاید و اندیشه‌های نسل جوان ما از دختر و پسر تدریجاً بر بنیاد همان افسانه‌های پوچ قرار خواهد گرفت و مدنیّت مغرب و معیشت ملل مغربی را در رقص و آواز و دزدی‌های عجیب آرسن لوپن و بی‌عفتی‌ها و مفاسد اخلاقی دیگر خواهند شناخت». ✳️پس از مدتی که قانون کشف حجاب و منع لباس روحانیت در سراسر کشور اجرا شد، بسیاری از روحانیان فریب خورده توسط منورالفکران، فریاد غریبانه شیخ شهید را زیر لب و در دل زمزمه می‌کردند که «از سر من عمامه را برداشتند، از سر همه بر خواهند داشت». ✂️برشی از یادداشت حسن طاهری در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
📚هدف انسان از فتنه‌گري 📗فتنه‌گري آدمي، به يک معنا به يکي از دو چيز بازمي‌گردد: اول منفعت‌طلبي؛ و دوم انتقام‌جويي. انسان فتنه‌گر يا درپي نفعي است، که جز با فتنه درباره‌ی ديگران حاصل نمي‌شود؛ يعني ديگران را در گرفتاري مي‌اندازد تا خود نفعي ببرد. همان مثل معروف که مي‌گويد آب را گل‌آلود مي‌کنند تا از آن ماهي بگيرند. آب که گل‌آلود مي‌شود، کساني صدمه مي‌بينند، اما او مي‌خواهد ماهي بگيرد؛ بنابراين به ديگران ضرر مي‌زند و اسباب زحمت آن‌ها را فراهم مي‌کند، تا به مقصد خويش برسد. نمونه‌هاي روشن اين‌نوع فتنه‌گري، کارهاي استعمارگران است. 📕آنان در نقشه‌هايي که براي کشورهاي ديگر مي‌کشند، درپي تسلط بر منابع ديگران هستند؛ اسباب زحمت آن‌ها شده، اختلاف مي‌آفرينند؛ آن‌ها را به جان هم مي‌اندازند و مشکلاتي پديد مي‌آورند تا بتوانند ماهيِ خود را بگيرند. برخي ديگر به‌واسطه‌ی کينه‌هايي که از ديگران به دل دارند، درپي انتقام‌ برمي‌آيند و اگر مثلاً در جايي شکست خورده و از دست ديگري رنجيده باشند، براي انتقام‌گيري فتنه‌ بر پا مي‌کنند. گاهي انگيزه‌هاي ديگري نيز هست که به‌گونه‌اي به منفعت‌طلبي يا انتقام‌جويي برمي‌گردد؛ مثل حسد بردن به ديگران. کسي که به ديگري حسد مي‌ورزد، بي‌جهت درپي ضرر زدن به او برمي‌آيد. 📘ديگر به فکر اين نيست که وقتي طرف ضرر کند، چه نفعي به او مي‌رسد؟ اگر شخص مورد حسد مريض يا مبتلي به مصيبتي شود، دل حسود خنک مي‌شود. پس او ضرر ديگران را مي‌خواهد تا اندکي لذت برده، دلش خنک شود. بنابراين همه‌ی انگيزه‌هاي فتنه‌گري آدمي به منفعت‌طلبي يا ضرر زدن به ديگران برمي‌گردد. يکي را بالاصاله و ديگري را بالتبع مي‌خواهد. اين‌ها انگيزه‌هاي انسان‌ها در فتنه‌گري‌ است، ولي هيچ‌کدام از اين‌ها، نه با وسوسه‌ی شيطان ناسازگار است، و نه با نسبت دادن فتنه به خداوند منافات دارد. همه‌ی کارهايي که با انگيزه‌هاي خاص خودشان انجام مي‌گيرند در يک نظام کلي قرار مي‌گيرند تا هدف کلي الهي تحقق يابد و همگان به‌وسيله‌ی يکديگر آزمايش شوند: وَجَعَلْنَا بَعْضَکمْ لِبَعْضٍ فِتْنَةً؛(1) و برخي را وسيله‌ی آزمايش برخي ديگر قرار داديم؛ لِّيَبْلُوَ بَعْضَکم بِبَعْضٍ؛(2) تا برخي را به‌وسيله‌ی برخي ديگر آزمايش ‌کنيم. 📙بايد اين تقابل‌ها، تعامل‌ها، تأثيروتأثرها و درپي آن‌ها مشکلات، دشواري‌ها و گرفتاري‌ها پديد آيند تا زمينه‌هاي امتحان فراهم گردند. کل اين عالم، از آغاز که انسان متولد مي‌شود تا پايان، مشمول اين قاعده است. خوش به حال آنان که بفهمند حقيقت اين عالم چيست و اينجا جاي دل بستن نيست. برگه‌ی امتحاني که به انسان مي‌دهند، اگر بسيار شکيل و با کاغذ خوب باشد، و حتي قلم خوبي براي نگارش به آزمون‌شونده دهند، ابزار و اسباب امتحان است و زمان به‌سرعت پايان مي‌پذيرد. امتحان زندگي، هفتاد يا هشتاد سال طول مي‌کشد، ولي ماهيت آن امتحان است. آنچه مهم است، اوضاع پس از امتحان است که عمري ابدي خواهد بود. 📓درنتيجه، اين امتحان بسيار سرنوشت‌ساز است؛ زيرا قبولي در آن مساوي با بي‌نهايت رحمت؛ و مردودي در آن مساوي با بي‌نهايت عذاب خداوند است: اعْلَمُوا أنَّمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِينَةٌ وَتَفَاخُرٌ بَيْنَکمْ وَتَکاثُرٌ فِي الأمْوَالِ وَالأوْلادِ... وَفِي الآخِرَةِ عَذَابٌ شَدِيدٌ وَمَغْفِرَةٌ مِنَ اللَّهِ.(3) خوشي و ناخوشي‌هاي ابد، آنجاست. اينجا همه‌ی چيزها وسايل آزمايش‌اند. اگر سر جلسه‌ی امتحان، آب خنک يا آب‌ميوه‌اي مي‌دهند، براي اين است که شما فرصت يابيد و بتوانيد امتحان دهيد؛ وگرنه اين جلسه‌ی امتحاني است که سالياني طول مي‌کشد و درمقابلِ عمر بي‌نهايت، چيزي نيست. ‌1. فرقان (25)، 20. ‌2. محمد (47)، 4. ‌3. حديد (57)، 20: بدانيد كه زندگي دنيا بازيچه و سرگرمي و زيور و وسيله‌ی فخرفروشي بر يكديگر و فزوني در مال و اولاد است... و در آخرت، عذاب سخت و [يا] آمرزشي ازجانب خدا. 📚آیت الله مصباح یزدی، طوفان فتنه و کشتی بصیرت، فصل دوم: عوامل، انگیزه‌ها و اهداف فتنه 🆔 @farhang_puya
🏚احساس ضعف در برابر دشمن 🌅شهید هاشمی‌نژاد: دشمن در میدان مبارزه اگر احساس کند که موضع رقیب ضعف دارد، ضربه را شدیدتر می‌کند و به همین دلیل است که سازش در منطق امام در طول این چندین سال اصلاً وجود نداشت. 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🌐مهم‌ترین کلیدواژه‌های بیانیه گام دوم انقلاب (۸) 🚦اقتصاد قوی 🚥اقتصاد قوی، نقطه قوٌت و عامل مهمّ سل
🌐مهم‌ترین کلیدواژه‌های بیانیه گام دوم انقلاب (۹) 📘مبارزه با فساد 🔹همه باید از شیطان حرص برحذر باشند و از لقمه‌ی حرام بگریزند و از خداوند در این‌باره کمک بخواهند و دستگاه‌های نظارتی و دولتی باید با قاطعیّت و حساسیّت، از تشکیل نطفه‌ی فساد پیشگیری و با رشد آن مبارزه کنند. این مبارزه بخش اثرگذاری است از تلاش همه‌جانبه‌ای که نظام جمهوری اسلامی باید در راه استقرار عدالت به کار برد. 📘محرومیّت‌زُدایی 🔹عدالت در صدر هدف‌های اوّلیّه‌ی همه‌ی بعثت‌های الهی است و در جمهوری اسلامی نیز دارای همان شأن و جایگاه است. صریحاً می‌گویم آن‌چه تاکنون شده با آنچه باید می‌شده و بشود، دارای فاصله‌ای ژرف است. در جمهوری اسلامی، دل‌های مسئولان به طور دائم باید برای رفع محرومیّت‌ها بتپد و از شکاف‌های عمیق طبقاتی بشدّت بیمناک باشد. 📝محسن مؤمنی| 🆔 @farhang_puya
◾️ شهادت امام صادق علیه السلام را به همه شیعیان و شاگردان مکتب جعفری تسلیت عرض می‌کنیم. 🆔 @farhang_puya