⛔️ وظیفه حکومت بهشت یا جهنم مردم است
🖊 الهام عباسی
⚪️ وضعیت امروز کشور ما تقابلِ روشنی از بنیانها و کارکردهای الگوی «دولت و ملت » و الگوی خودیِ «امام و امت» است. امام وظیفهی خود را در وهلهی اول، تربیت امت و تلاش برای رشد معنوی او میداند و اتفاقاً به بهشت بردن مردم را مسأله و وظیفهی خود میداند ضمن این که تمام تلاشهای مادی را نیز در خدمت این امر فهم قرار میدهد.
⚫️ اما دولت تدبیر و امید در وهلهی اول خود را حافظ وعدههای انتخاباتی در زمینه توسعهی مادی میداند نه به بهشت بردن مردم! واقعیت این است که این رودررویی اولاً به خیانت و دیانت، یا التزام وعد مالتزامِ مسئولان و مدیرانِ دولتی به اسلام و آرمانهای انقلاب مربوط نمیشود بلکه به ذاتِ الگو و گفتمانی مربوط است که هریک از امام و دولت، خود و مسئولیتهای خود را همراه آن تعریف میکند.
📝 نشریه فرهنگ پویا #شماره_37
#دولت_تدبیر_و_امید
#بهشت_و_جهنم
#وعده_انتخاباتی
🆔 @farhang_puya
📦 جهت سفارش نشریه فرهنگ پویا https://eitaa.com/MAbdollahy
🔖 بجای آمریکا با اورپا مذاکره میکنیم
🖊 سيدمحمود نبويان
💢 پس از روشن شدن صدق وعدههای قرآنی و سخن دلسوزان نظام نسبت به بدعهدی و غیر قابل اعتماد بودن آمریکا، امروزه از سوی برخی از مسئولان و بزرگان سیاسی زیبا کنندهی برجام و دعوت کنندهی مردم نسبت به اعتماد به آمریکا و سایر دشمنان و در حقیقت، از سوی عاملان تحمیل خسارت بزرگ برجام به ملت ایران، شنیده میشود.
⭕️ گرچه آمریکا قابل اعتماد نیست؛ اما میتوان به اروپا یعنی آلمان، انگلستان و فرانسه اعتماد کرد و با حمایت و اعتماد به آنها به برجام پایبند ماند. اما این ادعا نیز از اساس، باطل است زیرا اروپا اولا در بسیاری از موارد و به ویژه در مورد مسئلهی هستهای ایران، متحد با آمریکاست و ثانیا" با فشار آمریکا، اروپا نمیتواند به صورت مستقل عمل کند.
💢 از این روست که میبینیم بعد از برجام، هیچ بانک مهم در سه کشور اروپایی یادشده با ایران ارتباط برقرار نکرده است. جالبتر آن که آقای روحانی به همدستی اروپا با آمریکا در مسئلهی هستهای و نیز ضعیف بودن آنها و عدم توان مقابله آنها در برابر آمریکا تصریح میکند.
📄 نشریه فرهنگ پویا #شماره_37
#دولت_تدبیر_و_امید
#الجزایر_تا_برجام
#غیر_قابل_اعتماد
🆔 @farhang_puya
📦 جهت سفارش نشریه فرهنگ پویا https://eitaa.com/MAbdollahy
💠 رسوال اکرم میفرمایند:
✅ جعل اللَّه الرّحمة مائة جزء فأمسك عنده تسعة و تسعين جزء و أنزل في الأرض جزء واحدا فمن ذلك الجزء تتراحم الخلق حتّى ترفع الفرس حافرها عن ولدها خشيةأن تصيبه.
✅ خدا رحم را صد قسمت كرده و نود و نه قسمت را پيش خود نگه داشته و يك قسمت را به زمين فرستاده و بواسطه همين يك قسمت مردم بر يك ديگر رحم ميكنند تا آنجا كه اسب سم خود را بلند ميكند مبادا به فرزندان خود آسيب برساند.
📚 نهج الفصاحه، 1305
#حدیث
🆔 @farhang_puya
📦 جهت سفارش نشریه فرهنگ پویا https://eitaa.com/MAbdollahy
⚠️ جلوگيرى از نفوذ فرهنگ غربى
🎙 گفتاری از علّامه مصباح يزدي در مورد هنر اسلامی
✅ هنر از نگاه علامه مصباح يزدی نيز مانند علامه شهيد مطهری، معطوف به نگاه زيبايیشناسی ايشان میباشد. آيتالله مصباح، هنر را در دو تقسيم مورد واکاوی قرار میدهد. از نگاه ايشان، يک نوع هنر هنر مبتذل و کاذب است. ايشان در اين تقسيم مشخصاً از احيای برخی هنرهای باستانی نام میبرد: «اكنون فرهنگ مساوى شده با هنر، هنر نيز مساوى شده با موسيقى و رقص.
✳️ اصلاح فرهنگ هم به معنى احياى موسيقى و رقص ايرانى است. متأسفانه اكنون برخى از دستاندركاران امور كشور، اينگونه استدلال مىكنند كه براى جلوگيرى از نفوذ فرهنگ غربى، خوب است هنرهاى باستانى احيا شود، هر چند از نظر اسلام بىاشكال نباشد!
✅ اما اگر اين منطق صحيح باشد، بايد منتظر باشيم كه براى جلوگيرى از خروج ارز، به جاى اينكه مردم براى خوشگذرانى به كازينوها و رقاصخانههاى كشورهاى اروپايى بروند، بهتر است دولت در داخل كشور از اينگونه مراكز داير كند، زيرا در غير اين صورت، مردم به فكر خروج از كشور مىافتند يا برخى ديگر پيشنهاد میكنند براى اينكه مردم به سراغ شراب نروند، اجازه داده شود كه مردم آبجوى اصيل ايرانى مصرف كنند!!»
📄 نشریه فرهنگ پویا #شماره_19
#علامه_مصباح_یزدی
#هنر_اسلامی
#نفوذ_فرهنگی
🆔 @farhang_puya
📦 جهت سفارش نشریه فرهنگ پویا https://eitaa.com/MAbdollahy
⚠️ کارمند خوب، برای یک دولت بزرگ
🖊 محمد محمدی نيا
🔷 بدون تعارف، نارسایی و ناکارآمدیهایی در آموزش و پرورش، آموزش عالی، پژوهشگاهها و حوزه علمیه هست. این اختلال به نظام اسلامی سرایت خواهد کرد. نمیتوان نقش این پدیده را در بسیاری از مشکلات دستکم گرفت. ساختار آموزش و پرورش و نظام دانشگاهی، از قدیم، توسط کشورهای استعماری در ایران بنا شد.
🔷 در ارتباط با تولید ملی و اشتغال، به عنوان دغدغه سالهای اخیر، شاید به دلیل ساختار آموزشی کشور باشد که موفقیت شایانی به دست نیامده است. گویی تربیت افراد، برای تبدیل شدنِ آنها به یک «کارمند خوب، برای یک دولت بزرگ » صورت میگیرد نه برای تبدیل شدن به یک «کارآفرین 62.» علاوه بر این، ارتباط پدیده غر ب شیفتگی و غربزدگی با آموزش و پژوهش دانشگاهی نیز، باید بررسی شود.
📄 نشریه فرهنگ پویا #شماره_37
#آموزش_و_پرورش
#غرب_زدگی
#نفوذ_آموزشی
🆔 @farhang_puya
📦 جهت سفارش نشریه فرهنگ پویا https://eitaa.com/MAbdollahy
💠 حضرت علي عليه السلام:
✅ أقِمِ النَّاسَ عَلَي سُنَّتِهِمْ وَ دِينِهِمْ وَ لْيَأْمَنْكَ بَرِئُهُمْ وَ لْيَخَفْكَ مُرِيبُهُمْ وَ تَعَاهَدْ ثُغُورَهُمْ وَ أَطْرَافَهُمْ [أَطْرَافَ بِلَادِهِمْ]
✅ برپاي دار مردم را بر طريقه ايشان و دين ايشان و بايد كه ايمن باشد از تو بيگناه ايشان، و بترسد از تو كسي كه گمان كناهي باو باشد، و بازرس بسر حدّهاي ايشان و اطراف ايشان
غررالحکم، 7796
#حدیث
🆔 @farhang_puya
♻️ مخالفان امام (ع) هم امنیت داشتند
🖊 علیاکبر عالمیان
✳️ امنیت در همهی جوانب آن به عنوان یکی از اهداف حکومت حضرت علی مورد توجه جدی بوده است. حضرت (ع) نه تنها در آغاز حکومت خود، بیعت تحمیلی را طلب نکردند تا امنیت فردی و سیاسی آسیب ببیند، بلکه در مقابل سرباز زدن اشخاصی همچون زیدبن ثابت، رافع بن خدیج و... از بیعت، آنان را آزاد گذاشتند.
✅ در حکومت امام (ع) همه مخالفان و دشمنان و اقلیتها از هرگونه امنیتی برخوردار بودند و تا زمانی که دست به شورش نزده بودند و به نظم و امنیت اجتماعی تعرضی نکرده بودند از امنیت و آزادی لازم بهرهمند بودند.
✳️ ولی هنگامی که اقدامی علنی یا پنهانی را علیه نظام و مصالح ملی آغاز کردند، امام برای حفظ امنیت جامعه پس از یأس از نصیحت پذیری ایشان با شدت با آنان برخورد کردند و در واقع امنیت آنان را که مُخل امنیت عمومی جامعه بود، سلب کردند. در هر حال شیوهی کلان حضرت در اداره حکومت و سیره سیاسی ایشان بر مبنای نهادینه کردن امنیت نیز استوار بود.
📄 نشریه فرهنگ پویا #شماره_37
#امام_علی
#امنیت
#نظام_کار_آمد
🆔 @farhang_puya
📦 جهت سفارش نشریه فرهنگ پویا https://eitaa.com/MAbdollahy
📙 ادبیات بیهویت و متمایل به غرب
🖊 حسين ارشياء
🔷 از مشروطه تا پيش از پيروزي انقلاب در کشور، ادبيات داستانی ما کمتر هويت ايرایی مشخص داشت. منظور از هويت ايرانی؛ شاخصههای پنهان و آشکارِ فنی و محتوايی و معنوی است که از دور فرياد بزند که اين گُل، روييده از آب و خاکِ اين قسمت از دنياست.
🔶 غرض از ايراني بودن، بروز و ظهور توأمان تمام ويژگيهاي ناب متأثر از نژاد، قوميت، زبان، جغرافيا و فرهنگ، اعتقادات، آداب، رسوم، سنّتها در اثر است. ويژگی بارز اين فرهنگ، اسلاميت آن است که در چهارده قرن گذشته، تأثير عميق خود را بر تمام شئون زندگی مردم گذاشته است.
🔷 ادبيات داستاني شبهروشنفکري و مطرح قبل از انقلاب، با وجود خلق آثاري بعضاً چشمگير، از اساس ادبياتي بيهويت و متمايل به غرب يا شرق و مملو از دلسپردگي در برابر آن فرهنگها بود.
📄 نشریه فرهنگ پویا #شماره_19
#هنر_اسلامی
#مشروطه
🆔 @farhang_puya
📦 جهت سفارش نشریه فرهنگ پویا https://eitaa.com/MAbdollahy
🔊 جايگاه خوشبينى و بدبينى در جامع
💠 امام علی(ع) میفرمایند:
✅ إِذَا اسْتَوْلَى الصَّلَاحُ عَلَى الزَّمَانِ وَ أَهْلِهِ ثُمَّ أَسَاءَ رَجُلٌ الظَّنَّ بِرَجُلٍ لَمْ تَظْهَرْ مِنْهُ حَوْبَةٌ فَقَدْ ظَلَمَ وَ إِذَا اسْتَوْلَى الْفَسَادُ عَلَى الزَّمَانِ وَ أَهْلِهِ فَأَحْسَنَ رَجُلٌ الظَّنَّ بِرَجُلٍ فَقَدْ غَرَّرَ .
✅ هرگاه نيكوكارى بر روزگار و مردم آن غالب آيد ، اگر كسى ديگرى گمان بد برد ، در حالى كه از او عمل زشتى آشكار نشده ستمكار است ، و اگر بدى بر زمانه و مردم آن غالب شود و كسى به ديگرى خوش گمان باشد ، خود را فريب داد.
📚 نهجالبلاغه، حکمت 114
#حدیث
🆔 @farhang_puya
📽 سینما دوران شاهی
🖊 طاهره زاهدی
🔴 در دوران ستم شاهی سینمای ایران به جای تبلیغ و ترویج فرهنگ کار و تولید داخلی به تبلیغ هرزگی و مصر فگرایی و محل تجلی و ظهور انواع و اقسام پوش شها و آرایشهایی بود که به هیچ عنوان با ارزشهای جامعهی اسلامی سازگاری نداشت.
🔵 زنان بیحیا، هوسران، خائن به همسر خود، عیاش، دارای روابط خارج از عرف و غیراخلاقی، پولپرست، رقاص و آوازه خوان، در بسیاری از فیلمهای سینمایی به چشم میخورند. سینما در ذات خود جلوهگری و نمایش به مفهوم غربی؛ یعنی «show» را دنبال میکرد که در اکثر موارد با حیا و حجب ذاتی که در فطرت انسانهاست، در تعارض قرار دارد.
📄 نشریه فرهنگ پویا #شماره_37
#سینمای_غربی
#غرب_زدگی
🆔 @farhang_puya
📦 جهت سفارش نشریه فرهنگ پویا https://eitaa.com/MAbdollahy
💰 خودفروشی فيلسوفان و روشنفکران
🖊 پیام فضلی نژاد
💢 پل نيزان از سال 1935 در نشريه اومانيته و از مارس 1937 در روزنامه سوسوار پيرامون «خودفروشی فيلسوفان و روشنفکران» به نظام سرمايهداری، افشاگریهايی فراوانی کرد. پافشاريیهای او برايی يافتن نيمه پنهان رويدادها، مشهور بود؛ همچنين نزاعهايش نيز با ديگر روزنامهنگاران درباره پنهان کردن حقايق.
💢 نيزان اعتقاد داشت نظام سرمايهداری (بورژوازيی) بايد فرهنگ و آگاهی مردمی که بر آنها فرمان میراند را پايين آورد. تا بتواند به حکومت خود ادامه دهد: از فلسفه تا مطبوعات بورژوا، همه برگه مأموريت نسبتاً مشابهای دارند: هر يک مأموريت دارد تا با خوب نشان دادن، نجيب نماياندن و توجيه يک حکم، آن را بقبولاند.
📄 نشریه فرهنگ پویا #شماره_11
#غرب_شناسی
#نظام_سرمایه_داری
🆔 @farhang_puya
📦 جهت سفارش نشریه فرهنگ پویا https://eitaa.com/MAbdollahy