نشریه فرهنگ پویا
⭕️ دوره اقتصاد تجربی و رياضی یک دوره ۲۰ ساله بيشتر دوام نياورد 🔘 شما تمام بحرانهای نظامی، اجتماعی
📌 تأثير جريانهای اجتماعی در آمریکا روی تحولات علمی
🔹 بنده یک دوره پنجاه ساله پس از جنگ جهانی دوم در محافل علمی آمريكا و اروپا حضور داشتهام. اين دوره دقيقاً هم زمان است با رويكرد رياضی و تجربی به علوم انسانی در دانشگاههای آمريكا.
🔸 در دهه ۱۹۵۰ وقتی كه وارد دانشگاههای آمريكا شدم، تحصيلاتم را با رشته اقتصاد شروع كردم. در دوره ليسانس گرايش به اين بود كه ما را از انديشه عقلی و تفكر اقتصادی دور كنند و ما را به تجربيات اقتصادی وادار كنند.
🔹 دانشگاههای آمريكا و اروپا بعد از جنگ دوم بينالمللی این تغييرات را طی كردند و با بررسی آن دوره میتوان دید که چگونه يك جريان اجتماعی روی تحولات علمی تأثير میگذارد.
🎤 گفتوگو با پروفسور حمید مولانا
#شماره۱۶
#علوم_انسانی
🆔 @farhang_puya
6.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 چرا خداوند ما را در کاروان محسنین قرار داده است؟
#در_محضر_استاد
#علامه_مصباح
#قسمت_پنجم
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💢 شما حق ندارید در هیچ یک از امور ما مسلمانان دخالت کنید! ▪️ کسی از مردم سامرا به دلیلی شخصی، نسبت
🔳 حالا حل شد!
▪️ در دیداری که مرحوم علّامه جعفری با مرحوم علّامه عسکری داشتند، اوّل سؤالی که علّامه عسکری بدون مکث از ایشان کردند این بود که شما چرا مثنوی را شرح کردی؟! منظورشان این بود که خب کارهای دیگری میکردی. حدیث شرح میکردی. ایشان گفت: من ۵۰۰۰ روایت شیعه را بین این شرحم قرار دادم. هر کس بخواهد این شرح را بخواند، این روایات را هم لاجرم میخواند. بعد از این بیان، علّامه عسکری فرمودند: حل شد.
📚 سیره و خاطرات علما، آیت الله محمدعلی جاودان، صفحه ۱۷۱
#پاراکتاب
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💠 نه جناب نیلی! اقتصاد مثل فیزیک نیست که جهانبینی و نگرش نسبت به انسان و جهان در آن بیتاثیر باشد.
11.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 این فریادهای بهشتی مظلوم را که توسط لیبرالها تکفیر شد و توسط منافقین ترور، بارها باید شنید...
#انقلاب_اسلامی
🆔 @farhang_puya
💠 امیرالمؤمنین علی علیهالسلام:
*روزگاری خواهد آمد که مردم به گناه افتخار و از پاکدامنی تعجب میکنند!*
📙 نهجالبلاغه، خطبه ۱۰۸
#حدیث
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📌 تأثير جريانهای اجتماعی در آمریکا روی تحولات علمی 🔹 بنده یک دوره پنجاه ساله پس از جنگ جهانی دوم د
💠 نگاه کمی به اقتصاد مختص دهه پنجاه میلادی است
▪️ از دهه ۱۹۵۰ تا دهه ۷۰ ديپلم دكترای پسنديده در دانشگاههای آمريكا، ديپلمی بود كه مسائل مربوط به علم اقتصاد را با شيوههای كمّی رياضی و با معادلات علم احتمال مطالعه میشد.
▪️ من به خوبی بهخاطر دارم كه با شروع دهه ۱۹۶۰ مخصوصاً در سالهای ۱۹۶۴ و ۱۹۶۵ ميلادی كه شروع اعتراضات و تظاهرات كارگران سياهپوست برای آزادیهای مدنی و تغييرات بنيادين در آمريكا است، تا يك دهه مقارن با جنگ ويتنام، تغييرات در علوم اجتماعی ادامه مییابد.
🎤 گفتوگو با پروفسور حمید مولانا
#شماره۱۶
#اقتصاد
🆔 @farhang_puya
🌐 انقطاع از هویت، محصول الگوهای غربی
🔸 اکنون ما نباید از الگوهای غربی استفاده کنیم. الگوهای غربی، ما را دچار قطع رابطه با هویت میکند. اگر الگوی اسلامی را پیدا نکنیم، بحرانهای بیشتری خواهیم داشت.
🔸 امروز ایران اسلامی در جهان مسؤولیت دارد. با توجه به نبوغ، نیت پاک و نظام منحصر به فردی که در ایران وجود دارد، دشمنان برای نابود کردن آن در تلاش هستند و در این باره هم هیچ ابا و تعارفی ندارند. ما باید این الگوها را زودتر پیدا کنیم.
🎤 گفتوگو با مرحوم نادر طالبزاده
#شماره۱۷
#علوم_انسانی
🆔 @farhang_puya
📌 امروز همان اندازه که مردم ایران تحت شدیدترین حملات جنگ احساسی قرار دارند، مسؤلین کشور نیز تحت آماج حملات شناختی قرار گرفتهاند؛ والّا نباید سازندگان چنین هجونامهای راست راست در خیابان راه میرفتند!!!
#هنر
🆔 @farhang_puya
❇️ دست برتر تمدن ایرانی در علوم مختلف
▫️ تمدن ایرانی یکی از قدیمیترین تمدنها است و ایرانیان بهلحاظ علوم تاریخ، موسیقی، ستاره شناسی، ادبیات، پندواندرز و شرح حال بزرگان، مهمترین بودند؛ اما آنچه سبب تحولی شگرف در این تمدن کهن شد، اسلام بود.
▫️ صحنه علم و فرهنگ، وسیعترین و پرشورترین میدان خدمات ایرانیان به اسلام است. اکثر آثار اسلامی در علوم دینی و در رشتههای دیگر به اندیشه و اراده دانشمندان مسلمان ایرانی خلق شد.
🖊 فائزه اسکندری
#شماره۴
#علوم_انسانی
🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 جامعه اسلامی، جامعه به من چه و به تو چه نیست!
#جامعه
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔳 حالا حل شد! ▪️ در دیداری که مرحوم علّامه جعفری با مرحوم علّامه عسکری داشتند، اوّل سؤالی که علّامه
⭕️ یک ساعت به خودت برس!
▫️ آیت الله سید حسین قاضی طباطبایی از خاندان عریق و ریشهدار «قاضی» تبریز، در محضر میرزای بزرگ تلمّذ کرده و به کمال اجتهاد رسیده بود. مردم شهر تبریز به حضور میرزا رسیده و از ایشان میخواهند که امر کند آقای قاضی برای تعلیم و تربیت مردم و امامت جماعت در مساجد آن شهر، به تبریز باز گردد. میرزا امر فرمود و آقای قاضی آماده بازگشت شد. ناگزیر بایستی در نجف و کربلا و سایر مشاهد ائمه اطهار مشرف میشد تا وداع گوید. در آخر سر هم به سامراء رفت تا به محضر امامین عسکریین رسیده و وداع کند.
▫️ بعد از وداع به خدمت استاد بزرگ خویش میرزای شیرازی رسید تا از ایشان اجازه خروج گرفته و خداحافظی کرده و به همراه مردم شهر تبریز به ایران بیاید. میرزا در این ملاقات به ایشان فرمود:«حالا که داری میروی، شب و روزی یک ساعت به خودت بپرداز!» آقا سید حسین قاضی به ایران آمد. چند سال بعد مردم تبریز به عتبات مشرف شدند و بعد به حضور میرزا میآیند تا مرجع تقلید خودشان را زیارت کنند. میرزا از آنها از احوالات آقای قاضی سؤال میکند. جواب میگویند:«آقا آن یک ساعت که شما فرموده بودید، تبدیل به بیست و چهار ساعت شده است. ایشان همواره در مراقبت و حضور و توجه به سر میبرد.»
📚 سیره و خاطرات علما، آیت الله محمدعلی جاودان، صفحه ۷۹
#پاراکتاب
🆔 @farhang_puya