eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.4هزار دنبال‌کننده
8.1هزار عکس
857 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 تفاوت امامت و نبوت 🔸 دکترین مهدویت در عالم تشیع ریشه در اعتقاد به ولایت و امامت دارد. امر ولایت ولی امر مسلمین نیز جریانی است که پس از پیامبر آغاز شده و تا پایان تاریخ ادامه خواهد یافت. 🔸 پس از پیامبر اسلام به اذن الهی حضرت على (ع) مظهر تام ولایت شد و این امر در دیگر امامان تداوم یافت تا به امام غایب (عج) رسید. امامت باطن نبوت است. رسالت پیامبران دارای دو ساحت نبوی و ولایی است که ساحت آن به مراتب بر ساحت دیگر ارجحیت تکوینی و تشریعی دارد؛ چراکه نبوت دعوت مردم به توحید الوهی و امامت و ولایت دعوت آنان به توحید ولایی است. 🔹 توحید الوهی نیز در سیر تکامل معرفتی خود، به توحید ولایی منتهی می‌گردد؛ به همین دلیل پیامبران بزرگی همچون ابراهیم در مراحل تکامل علمی و عملی خود پس از پشت سرنهادن آزمایش‌های بسیار دشوار به مقام و مرتبه امامت رسیدند و پا به عرصه ساحت ولایت نهادند. پیامبران ابتدا به مقام نبوت رسیده و آنگاه به مقام امامت نایل آمده‌اند. 🖊 علی فلاح 🆔 @farhang_puya
💠 نظام و دکترین اقتصادی 🔹 نظام اقتصادی بیانگر اصول، مبانی و اهدافی است که بر اساس آنها رفتارهای اقتصادی در یک جامعه شکل می‌گیرد. این که مصرف‌کننده چه چیز و چه مقدار و چگونه مصرف کند، تولید‌کننده چه کالاهایی و چه مقدار تولید می‌کند. در نظام سرمایه‌داری بر اساس تفکر دئیسم، اصالت فرد، مالکیت خصوصی و آزادی اقتصادی و نیز با هدف حداکثر کردن رشد و رفاه اقتصادی، رفتارهای اقتصادی در جامعه شکل می‌گیرد. 🔸 دکترین اقتصادی اسلام که نمونه کامل و ایده آل آن در عصر ظهور حضرت مهدی (عج) تحقق می‌یاید تفاوت‌های اساسی و ماهوی با سایر نظام‌ها و از جمله نظام سرمایه‌داری داشته، آثار و نتایج متفاوتی نیز بر آن مترتب خواهد شد. 📝 سعید فراهانی فرد 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | بر عمق هوش مصنوعی مسلط شوید 📌 بیانات رهبر انقلاب درباره هوش مصنوعی از سال ۹۷ تا دیدار اخیر 🆔 @farhang_puya
🛑 امام علی علیه السلام: بیشترین قربانگاه اندیشه‌ها زیر برق طمع‌ها است 📚 حکمت ٢١٩ نهج‌البلاغه 🆔 @farhang_puya
🖇 عوامل پیشرفت آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم (بخش اول) 🔷 پس از جنگ جهانی‌ دوم که بسیاری از کشورها در اثر جنگ ویران شده‌ بودند، این کشور از این ویرانی‌ها مصون‌ ماند و ساختارهای سیاسی و اقتصادی با ثبات‌تری یافت؛ آمریکا به سه‌ دلیل‌ عمده توانست گوی پیشرفت را از رقبای خود‌ برباید: 🔶 اولین عامل این بود که برای حدود سی سال پس از جنگ دوم، هیچ رقیب جدی اقتصادی نداشت و در این مدت توانست به رشد استفاده چشم‌گیری برسد. 🔷 عامل دوم طولانی‌مدت از منبع کار مجانی «برده ها» بود. آمریکایی‌ها صدها هزار نفر را از آفریقا آوردند و از کار آن‌ها استفاده کردند؛ بدون آنکه هزینه چندانی در قبال کار آن‌ها پرداخت کند. 🖋دکتر فواد ایزدی 🆔@farhang_puya
🖇 دو سنت نظری در زمینه رسانه 🔹 هرگونه کوشش برای ثبت و تشریح تئوری‌های مربوط به رسانه‌ها با ماهیت پیچیده و گاه سرکش اصل موضوع رسانه‌ها روبرو می‌شود. در دهه های گذشته شاهد بروز تفارق‌ آرایی بوده‌ایم که از کشاکش دو سنت نظری در این زمینه سرچشمه می‌گیرد. 🔸 در یک سو تئوری‌های موسوم به اجتماعی - رفتاری قرار دارند که گاه آنها را علوم ارتباطات نیز نامیده‌اند و در سوی دیگر تئوری‌های فلسفی ـ فرهنگی قرار دارند. گروه نخست را افرادی چون هارولد لاسول و لیپمن تشکیل می‌دهند و در گروه دوم مک لوهان آدورنو و هربرت دریفوس صاحب نظریه‌های تأثیر گذار هستند. این تقابل بخشی از تحولاتی اساسی است که درون حوزه علوم اجتماعی و علوم انسانی صورت می‌پذیرد. 📝 سید حسین میلانی 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🖇 دو سنت نظری در زمینه رسانه 🔹 هرگونه کوشش برای ثبت و تشریح تئوری‌های مربوط به رسانه‌ها با ماهیت پی
🖇 فن‌آوری‌های اساس رسانه، اموری استثنایی 🔹داشکال گوناگون رسانه‌ای چه نوع اطلاعاتی را به ما می‌رسانند؟ چگونه شیوۀ تفکر ما را شکل داده، بر راه‌های مؤثر بر ویژگی‌های ارتباط‌های اجتماعی ما اثر می‌گذارند؟ این سؤالات تجهیزات فنی رسانه‌ها و به ویژه خود رسانه را مورد پرسش قرار می‌دهند. 🔸 از نظر بیشتر افراد، فن‌آوری‌هایی که اساس رسانه‌های گروهی را شکل می‌دهند اموری استثنایی هستند. حتی دستگاه‌های چاپ اوایل قرن نوزده نیز در آن زمان ماشین‌هایی باشکوه به نظر می‌آمدند؛ اما ارتباطات الکترونیکی از لحاظ فنی به مراتب تأثیر‌گذارتر و درک آنها دشوارتر است. 🔸 رایانه‌ها و شبکه‌های رایانه‌ای نیز در زمرهٔ فن‌آوری‌های پیشرفته‌ای هستند که بیشتر ما برای استفاده از آنها اطلاعات بسیار اندکی داریم. 📝 سید حسین میلانی 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | عزیزان هفده شهریور آفرین... 🔗 سخنرانی کمتر دیده شده آیت‌الله خامنه‌ای در بهشت زهرا در دومین سالگرد واقعه کشتار مردم در ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ توسط رژیم شاهنشاهی 🆔 @farhang_puya
🛑 امام على عليه السلام: تا سخن را به زبان نياورده‌اى، سخن در بند توست. همين كه آن را به زبان آوردى، تو در بند سخن در مى‌آيى. 📚 نهج‌البلاغه حکمت ۳۸۱ 🆔 @farhang_puya
🖇 بازگشت مطبوعات طاغوتی (بخش اول) 🔷انقلاب اسلامی به حیات مطبوعات وابسته به رژیم پایان داد، هر چند فضای مطبوعاتی کشور چون فضای عرصه‌های دیگر از وجود عناصر غرب‌گرا پاک نشد و باقی‌مانده عوامل رژیم و غربگرایان با شیطنت‌های خاص ‌خود به تلاش مذبوحانه برای بازگشت به فضای دوران قبل از انقلاب ادامه می‌دادند. 🔶عناصر وابسته در این دوره موزیانه به نام انقلابی شدن به تریبونی برای نهضت آزادی جبهه ملی، چریک‌های فدایی خلق، سازمان منافقین و... تبدیل شده بودند؛ اما به‌ سبب نداشتن حرکتی همسو و استراتژی واحد در تعامل با‌ یکدیگر، از ‌سوی یاران امام(ره) و انقلاب، خطری برای نظام نو پای اسلامی به شمار نمی‌رفتند. 🖋حسن ابراهیم زاده 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🖇 بازگشت مطبوعات طاغوتی (بخش اول) 🔷انقلاب اسلامی به حیات مطبوعات وابسته به رژیم پایان داد، هر چند ف
🖇 بازگشت مطبوعات طاغوتی (بخش دوم) 🔶 فرا‌ رسیدن ایام انتخابات دوره ریاست جمهوری و آغاز تبلیغات انتخاباتی بنی‌صدر، انقلاب برای اولین بار شاهد شکل‌گیری جریانی بود که به نام انقلاب، اهداف سلطنت‌طلبان، ملی‌گراها و گروه‌های چپ‌گرا را دنبال می‌کرد. 🔷 این جریان با محوریت شخص بنی‌صدر به بستری‌ مناسب برای سازماندهی مجدد مطبوعات و جان‌گرفتن دوباره وابستگان به‌ شرق و غرب در روزنامه‌ها و مجلات مبدل شد؛ از این رو با ظهور مطبوعات وابسته به بنی‌صدر، تحریریه‌ها‌ و به دنبال آن مطبوعات مخالف با ‌اسلام و ضد‌انقلاب، جانی دوباره گرفتند و در ائتلافی همسو، مبانی اسلام و انقلاب را مورد هجمه قرار‌ دادند. 🖊حسن ابراهیم زاده 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | اینستاگرام چگونه با شنود مکالمات اکسپلور شما را جهت‌دهی می‌کند؟ 🆔 @farhang_puya
💠 امیرالمؤمنین علیه السلام: حرف بزنید تا معرفی شوید؛ زیرا که شخصیت انسان زیر زبان او پنهان است. 📚 نهج البلاغه: حکمت ۳۸۴ 🆔 @farhang_puya
📌 آسه برو، آسه بیا گربه شاخت نزنه! | ویژگی شهروندان دهکده جهانی 🔹 دهکده جهانی واقعیت پیدا خواهد کرد، چه بخواهیم و چه نخواهیم. این حقیقت، تنها ما را که شهروندان مطیعی برای این دهکده بزرگ نیستیم، مضطرب نمی‌دارد و بلکه غرب را هم چه بسا بیشتر از ما به اضطراب می‌اندازد. ما شهروندان مطیعی برای دهکده جهانی نیستیم؛ این سخن نیاز به کمی توضیح دارد. 🔸 شهروند مطیع کسی است که وجود فردی‌اش مستحیل در جامعه‌ای است که پیرامون او وجود دارد. اعتراضی ندارد. استدلال‌های رسمی را می‌پذیرد و در صدق گفتار سیاستمداران تردید روا نمی‌دارد. تا آنجا تسلیم قوانین محلی است که عدالت را نه قبله قانون، که تابع آن می‌بیند. به آنچه فرا می‌خوانندش روی می‌آورد و از آنچه باز می‌دارندش پرهیز می‌کند. 🔹 دروازه‌های گوش و چشم و عقلش برای پیام‌های پروپاگاندا باز است و مثلاً در ایران خودمان وقتی می‌شنود که «بانک فلان بانک شماست»، باور می‌کند و پولش را در بانکی انبار می‌کند که جایزه بیشتری می‌دهد... و از این قبیل و خوب! دهکده جهانی هم برای آن که سر پا بماند به آنکه شهروندان مطیعی نیاز دارد که سرشان در آخور خودشان باشد. 📝 شهید آوینی 🆔 @farhang_puya
🔗 راه فراری نیست؛ باید بجنگی! 📌 باید از این اندیشه که حصارهایی بتوانند ما را از شر ماهواره‌ها محفوظ دارند بیرون شد و «خانه را در دامنه آتشفشان بنا کرد.» باید در روبه رو شدن با واقعیت به اندازه کافی جرات و شجاعت داشت. غرب چنین است که در عین ضعف، بیش‌تر از همیشه رجز می‌خواند تا خود را در پناه وهم حفظ کند. 🖊 شهید آوینی 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | مسجد سنگر است 🖊 اگر می‌خواهید در اردوگاه بمانید و در این راه باقی باشید، مساجد را ترک نکنید! 🗣 شهید فؤاد علی شکر 🆔 @farhang_puya
🖇 ضعف نظریه ماکیاولی 🔶 بر اساس نتیجه‌گرایی آنچه اهمیت دارد، دستیابی به هدفی است که فعال سیاسی در نظر دارد برای رسیدن به این هدف باید شیوه‌های مختلف حرکت و فعالیت مورد توجه قرار گیرد و در نهایت نوع حرکتی مورد تأیید قرار می‌گیرد که پایان آن دستیابی قطعی یا در‌حد قطع به نتیجه و هدف باشد. ⬅️ در نتیجه‌گرایی اگرچه کار همراه‌ با تفکر است اما عامل محوری حرکت انسان غایتی بیرونی است. 🔷 نقص این مبنا آن است که دستیابی به هر هدفی را از طریق هر روشی مجاز می‌سازد، نتیجه‌گرایی در حوزه سیاست مبتنی بر آرای ماکیاولی است، هر چند مبانی آن از تفکر سکولار و نوع تلقی لذت‌جویانه انسان مـدرن از دنيـا و جهـان مـادی سرچشـمه می‌گيرد. 🖋دکتر مهدی امیدی 🆔 @farhang_puya
🖇 سکولار‌های سنتی و افراد استحاله یافته | نخستین گروهِ اصلاح‌طلبان 🔹 این جریان در عرصه سیاست به دنبال نوعی جمهوری‌خواهی سکولار با آمیخته‌ای از هویت ملی(ایرانی) بوده و می‌باشد؛ به عبارت دیگر در عرصۀ سیاست و اجتماع به زندگی معنوی نمی‌اندیشد و بین آسمان و زمین جدایی انداخته، خود را نیازمند برنامه‌ای برای وحدت بین آن دو نمی‌بیند. 🔹 این جریان در تحلیل وضع موجود بر این باور است که جامعه اسلامی ایران به دلیل مواجه بودن با مشکلات عدیده اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و مدیریتی به طور طبیعی قبل از خرداد ۷۶ به سمت تولد یافتن جمهوری سکولار در حال حرکت بود؛ به همین دلیل در خرداد ۷۶ جو کاذبی به وجود آمد. 🔹 این جو کاذب نیروهای اصیل خواهانِ جمهوری سکولار را دچار ذوق‌زدگی کرد. بدین ترتیب آنها برای از دست ندادن فرصت، به اعتراف خودشان به این فکر افتادند که به سزارین این مولود اقدام کنند که البته می‌توانست به طور طبیعی در آینده به دنیا بیاید. 🖊 سید عبدالمجید اشکوری 🆔 @farhang_puya
🛑 امام علی علیه السلام: از کسی که از تو عیادت نمی کند، عیادت کن! 📚 میزان الحکمه، جلد ۱۳ 🆔 @farhang_puya
📌 جریان زرسالاران برانداز 🖇 در میان جریان های نفوذ جریانی که اهل بیت(ع) بر آن انگشت گذاشتند و همواره به مسلمانان تذکر دادند که مواظبشان باشید پست‌ها را به آنان ندهید و رازهایتان را به آن‌ها نگویید، جریان زرسالاران برانداز بود. زرسالاران برانداز همان «اموی‌ها» بودند که به ظاهر می‌گفتند اسلام آوردیم ولی در باطن اسلام را قبول نداشتند. 🔚 این جریان چند ویژگی داشت که این ویژگی‌ها را در زمان خودمان در آمریکا، اسرائیل، آل سعود و... می‌بینیم: «تمامیت خواه» بودند و می‌خواستند بر همه جهان اسلام تسلط داشته باشند، جریان‌ساز بودند، طراح و برنامه‌ریز بودند. 🔚 آنها اهل زد و بند بودند؛ می‌توانستند در لابلای تعامل در مراکز تصمیم‌گیری حکومت اسلامی نفوذ کنند؛ ویژگی مهم‌تر از همه این‌ها این بود که دنبال سرنگون کردن اسلام و انقلاب اسلامی رسول خدا(ص) بودند و می‌خواستند اوضاع را به دوران جاهلیت بازگردانند. این ویژگی آنها را با گروه‌های دیگر متفاوت می‌کرد. ✍ سجاد سلیمانی 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | ارتش یمن به تازگی با انتشار کلیپی از نیروهای ویژه خود در تونل‌های زیر زمینی خبر از آمادگی کامل برای یک نبرد زمینی با رژیم صهیونیستی را داده است 🆔 @farhang_puya
📌 ریشه بلای خانمان‌سوز داعش 🖇 در میان جریان‌های صدر اسلام دو جریان کاتالیزورهای نفوذ به شمار می‌آمدند؛ یعنی عملیات نفوذ و استحاله انقلاب رسول خدا(ص) توسط جریان زرسالار برانداز را سرعت بخشیدند، به طوری که ظرف سه دهه بعد از رحلت رسول خدا(ص) آن‌ها به تمام جهان اسلام مسلط شدند و با اندیشه و فرهنگ بازی کرده و بر سیاست و اقتصادی امت اسلامی غلبه یافتند. 🔸 اگر جریان‌های تسریع کننده نفوذ نبود شاید هرگز اسلام از مسیر خود منحرف نمی‌شد و کار جهان اسلام به اینجا نمی‌رسید که امروز بزرگترین جنایت‌های تاریخ بشریت به نام اسلام اصیل و سنت رسول خدا(ص) نمایان شود. جنایت‌های چنگیز و هیتلر در تاریخ با نام دین نبود؛ ولی وهابیت و داعش و جیش النصره به نام دین و بازگشت به سنت سلف صالح چنین می‌کنند. ✍ سجاد سلیمانی 🆔 @farhang_puya
🖇 وظایف رسانه‌های لیبرال 🔹 یکی از اینها اطلاع‌رسانی است. در موضوع اطلاع‌رسانی لیبرالیزم به این معتقد می‌شود که می‌توان اطلاعات را به صورت حقیقت پیدا کرد و ارائه داد؛. وظیفه دوم این می‌شود که یک محیط بحث و مناظره در جامعه به وجود آید تا مسائل مهم اجتماعی، اقتصادی و سیاسی مورد بحث قرار گیرد. 🔸 وظیفه سوم رسانه‌های لیبرال این است که در مدتی طولانی بتوانند به فرهنگ کمک کنند و این فرهنگ از یک نسل به نسل دیگر منتقل شود، همان طوری که نهاد خانواده یا نهاد مسجد و کلیسا این کار را می‌کرد. براساس راهبرد دیگر رسانه‌های لیبرال که خیلی روی آن تکیه می شود، رسانه باید یک وسیله سرگرمی و تفریح برای عموم باشد. 🔹 گرچه اطلاع‌رسانی مهم است ولی مردم باید تفریح کنند. شما بدون این که مسائل سیاسی را مطرح کنید، می‌توانید خودتان به تفریح بپردازید. راهبرد آخر که شاید بزرگترین نقش را در رسانه‌های لیبرال ایفا می‌کند، داد و ستد و سوداگری است. غیر مستقیم می.خواهند بگویند که محتویات رسانه یک کالا است، نه توشه اجتماعی. 📝 پروفسور حميد مولانا 🆔 @farhang_puya
💠 آزادی مطبوعات در گرو قدرت اقتصادی 🔹 از قرون ۱۷، ۱۸ تا قرن ۲۰، توانایی اجتماعی و فرهنگی انسان‌سازی رسانه‌های لیبرال کاهش می‌یابد و قدرت اقتصادی و سیاسی آنها اضافه می‌شود؛ به گونه‌ای که وقتی پس از جنگ دوم جهانی که آرامشی به دست می‌آید و در آمریکا و اروپا هم‌متفکران، هم‌دولتمردان، هم‌نخبگان و صنعت‌مداران به این موضوع رسانه توجه می‌کنند. 🔸 آنها به خوبی به آسیب آن رسانه‌ها در جامعه خودشان پی می‌برند و می‌بینند که رسانه‌ها یک کنترل جدی و انحصار در جامعه به وجود آورده‌اند. زیرساخت‌های آنها چنان بزرگ شده است که اگر کسی بخواهد وارد این مرحله قدرت شود، توانایی اقتصادی بالایی را لازم دارد. 🔚 بنابراین آزادی مطبوعات با توانایی میلیون‌ها دلار ثروت مساوی می‌شود؛ یعنی کسی آزادی دارد که بتواند میلیون‌ها دلار سرمایه‌گذاری کند. 📝 پروفسور حميد مولانا 🆔 @farhang_puya