📟زمینههای پیدایش تکنوکراسی (۲)
💶از نظر افراد حاضر در کمیته، از جمله هوارد اسکات که در رأس این افراد قرار داشت، سیستم اقتصادی که بر اساس سیستم قیمتها تنظیم میشد؛ دیگر پاسخگو نبود؛ زیرا با آن سیستم جامعه به سمت وامدار شدن سرعت گرفته از پیشرفتهای فنی واپس میماند و نتایج سنگینی برای قیمتها و ثبات اجتماعی در پی دارد.
💶بنابراین برای رهایی از چنین شرایطی، میبایست واحد تازهای برای سنجش ارزش در نظر گرفت که اساس آن قوانین فیزیکی ثابت باشد؛ انرژی تولید همان واحد بود که میتوانست نظر آنان را تأمین کند. حاصل چنین تفکری این بود که حکومت به دست فنشناسان افتاد.
✍زهرا رضائیان| #شماره_11
#اقتصاد
#تکنوکراسی
#فن_سالاری
🆔 @farhang_puya
📟زمینههای پیدایش تکنوکراسی (۳)
💶پس از چندی با گسترش و پذیرش اقتصاد برنامهای، این افکار در بسیاری از کشورهای اروپایی رواج یافت. فرانسه در سال ۱۹۶۰ به دنبال نظریههای سن سیمون به این تشکیلات روی آورد.
💶این فیلسوف اجتماعی معتقد بود میبایست حکومت به دست دانشمندان و مهندسان اداره شود؛ چرا که وکلا، قضاوت و جماعت کارمند ذاتا مولد و طفیلی مآب هستند.
💶چنین دیدگاهی، حکومتداری را نه تنها در توان مهندسان، بلکه همه متخصصان تحصیلکرده در همه رشتههای گوناگون میداند که میتوانند به خوبی رشته امور اداری و تدبیر اداره امور مردم را به عهده بگیرند.
💶همچنان که در جوامع امروزی اروپایی، اکثریت قریب به اتفاق مقامات دولتی و اداری، متخصصان تحصیل کرده هستند که در زمینه برنامهریزی اقتصادی، طرحریزیهای استراتژیک سیاسی، نظامی و گسترش علم و پژوهش به فعالیت مشغولند.
✍زهرا رضائیان| #شماره_11
#اقتصاد
#تکنوکراسی
#فن_سالاری
🆔 @farhang_puya
💭عقاید یک غربزده
◽️محمد خاتمی معتقد است «ایرانیها باید مفاهیم را با معانی غربی آن بپذیرند و یا به طور کامل آنها را رد کنند.»[۱] که البته رد آنها ممکن نبود؛ چراکه خواستار پیشرفتیم و محمد خاتمی پیشتر اعلام کرده بود: «شما برای اینکه بتوانید پیشرفت کنید، راهی جز غرب ندارید و راه غرب یعنی پذیرش خود غربی»[۲]
[۱]و[۲]. روزنامه آریا، ۱۳۷۹/۶/۲۸
✍سمیه طاهریان| #شماره_11
#سیاست
#خاتمی
#غرب_زدگی
🆔 @farhang_puya
❇️ احترامی که هم ردیف احترام به پیامبر (ص) است
🔻پيامبر صلياللهعليهوآله:
إنّ مِن إجلالي تَوقيرَ الشَّيخِ مِن اُمَّتي
🌸احترام به فرد سالخورده از امّت من، احترام به من است.
📚 ميزان الحكمه: ح ۹۹۲۷
#حدیث
🆔 @farhang_puya
📰مطبوعات فرقه ضالهی وهابیت
⬅️در کشور عربستان، همه مطبوعات در داخل و خارج کشور به زبانهای عربی و انگلیسی با شمارگان بالا، زیر نظر دولت (وزارت تبلیغات) و با بودجه دولتی فعالیت میکنند. در واقع، رسانهها بازگو کننده خط فکری و سیاسی حاکم بر کشور هستند که دولت آن را ترسیم میکند.
⬅️مهمترین روزنامهها و مجلات عربی و انگلیسی عبارتند از: الجزیره، الریاض، المدینه المنوره، عُکاظ، الیوم، البلاد، الشرق الاوسط، الحیات، المجله، المستقبل، الندوه، الدعوه، المجتمع، المسلمون، اخبار العالم الاسلامی، الیمامه و...
➡️Saudi Business, Arabian sun, News from saudi Avabia, Saudi Exonomic Surrey, Saudi Arabia Business Week, Arab News.
✍عباس جعفری| #شماره_7
#فرهنگ
#وهابیت
#مطبوعات
🆔 @farhang_puya
🇮🇷انقلاب «اسلامی» ایران
🔆انقلاب سال ۵۷ ایران، انقلابی اسلامی بود و این را به راحتی میتوان از شعارهای مردم و اظهارات رهبران آن فهمید. خاستگاه انقلاب مساجد بود و راهپیماییهای بزرگ مردمی عمدتا در مناسبتهای مهم مذهبی برگزار میگردید. قانون اساسی ایران پس از انقلاب نیز بر اسلامیّت آن تأکید دارد. اصول متعددی از قانون اساسی شاهد بر این ادعا است.
✍محمدرضا فلّاح| #شماره_21
#انقلاب_اسلامی
🆔 @farhang_puya
♻️میوههای پوسیده از درخت میریزد
✅امام در تاریخ ۱۳۶۷/۱۲/۳ در پیامی با عذرخواهی از خانوادههای شهدا برای ارائه برخی تحلیلهای غلط، مطالبی را علیه لیبرالها و ساده لوحها بیان کرد و در ضمن آن به مقولهای اشاره کرد که در واقع، تفاوت نگاه او و آقای منتظری را نشان میداد.
✅مقولهای به نام #تکلیف_مداری و ادای وظیفهی الهی در حوزه سیاست. امام با بیان این نکته که «راستی، مگر فراموش کردهاید که ما برای ادای تکلیف جنگیدهایم و نتیجه، فرع آن بوده است» آشکار ساخت که آقای منتظری بر اساس این نگاه، صلاحیت رهبری یک جامعهی تکلیفمداری را ندارد.
✅ایشان [امام] در سال ۱۳۶۵ از جفاهایی که به خودش شده بود، گذشت؛ اما در بهمن ۱۳۶۷ از جفایی که به انقلاب و نظام، مسئولان، مردم و شهدای جنگ تحمیلی شد، هرگز نگذشت.
✍حسن ابراهیمزاده| #شماره_11
#سیاست
#قائم_مقام
🆔 @farhang_puya
👁🗨شخصیت شهید آیتاللّٰه سید مصطفی خمینی
✔️امام خامنهای در تجلیل از شخصیت حاج آقا مصطفی میفرمایند: «سیّد مصطفی خمینی یکی از شخصیّتهای بالقوّه و بالفعل اسلام بود. او شخصیّتی همه جانبه داشت و چنین به نظر میرسید که همه خصوصیّات مثبت در وجود ایشان در حال رشد و ترقّی است.
✔️بنده ایشان را به عنوان یک چهره برجسته حوزه علمیه قم از سالهای قبل میشناختم و تجلیل از مقام [و] منزلت وی در واقع احترام به حضرت امام رحمتالله علیه و تجلیل از ارزشهای اسلامی و انقلابی محسوب میشود.»
✍محسن مؤمنی| #شماره_26و27
#امامین_انقلاب
#شهید_سید_مصطفی_خمینی
🆔 @farhang_puya
↙️نقش علمای شیعه در جلوگیری از انحراف
↩️در طول تاریخ معاصر ایران اسلامی، اگر نگاهی به جنبشها و تحرکات مردمی بیاندازیم، حضور پررنگ علما و روحانیون دین در این حوادث واضح و آشکار است.
↩️در تک تک این اقدامات، حضور علما در کنار عامه مردم و رهبری واحد آنها در جریانات، سبب حرکت رو به جلوی قیام و تلاش در جهت مصونیت حرکت از انحرافاتی از جمله وابستگی به بیگانگان بوده است.
↩️حرکت علمای اسلامی و شیعی در ماجرای مبارزه با اعطای امتیاز رویتر، حماسه عظیم مردم ایران به رهبری میرزای شیرازی در لغو امتیاز توتون و تنباکو، ایفای نقش عالمان بابصیرتی همچون شیخ فضل الله نوری در انقلاب مشروطه، تحرکات و تلاشهای آیت الله کاشانی در ملی شدن صنعت نفت ایران و پایهگذاری قیام اسلامی مردم ایران به رهبری امام خمینی(ره) و پیروزی آن را میتوان به عنوان مصادیق بارزی از زحمات علمای شیعی در راستای تحقق حرکات اسلامی و عدم انحراف آنها دانست.
✍️محمد رضا فلّاح| #شماره_21
#حوزه_علمیه
#زعامت_تشیع
🆔 @farhang_puya