💠 أبِی عَبْدِاللَّهِ(ع) میفرمایند:
🔸كانَ بَيْنَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ ع طُهْرٌ وَ كَانَ بَيْنَهُمَا فِی الْمِیلَادِ سِتَّةُ أَشْهُرٍ وَ عَشْراً
🔶 میان حسن و حسین علیهماالسلام یک ظهر فاصله شد و فاصله میان تولدشان 6 ماه و ده روز بود.
📚 اصول کافى جلد 2 صفحه 364
#حدیث
🆔 @farhang_puya
🔹 رابطه جریان اصلاحات با عناصر جاسوسی در فتنه ۸۸
🖊 مرضيه فلّاحی
🔻«#گری_سيک» مسئول سازماندهی عناصر ضد انقلاب و تجديدنظرطلب ايرانی در اظهاراتی اذعان میکند: «برای آنها که خواستار توسعه سياسی هستند، زمان بسيار خطرناک است. در طی دو سال گذشته علیرغم وجود حمايت تبليغاتد و فيزيکی، اين افراد در نگاه داشتن خود، شجاعت به خرج دادهاند و شجاعت آنها در روزهای آينده به نمايش گذاشته خواهد شد.»
🔴 در حقيقت جريان مرموز اصلاحات که مدتها چماق «اصلاحطلبی»! خود را بر سر ملت ايران میکوفت، با هزينه کردن از کيسه انقلاب به نفع حکومتهای ليبرال، بساط خوراک رسانههای غربی را به راه انداخت و خود هيزمکش فتنهای شد که رئيس سازمان سيا در سخنانی از آن پرده برگرفته بود: «در سال 1999 قرار است در ايران يک حادثة بزرگ اتفاق بيفتد»
🔺آيا به راستی ملّتی که اين سخن خمينی کبير(ره) را: «در هر مرحلهای که شما يک قدم پيش رفتيد، آنها هم در همان جا باز غائله درست کردند... خودشان غائله درست میکنند و فرياد میزنند، خودشان ديگران را کتک میزنند، باز خودشان فرياد میکنند، اين يک جهتی است که در آنها هست، يعنی روی اين ترتيب، اينها عمل میکنند که نگذارند شما کار کنيد.»
📃 نشریه فرهنگ پویا #شماره_15
#فتنه
#اصلاحات
🆔 @farhang_puya
📰 بنی صدر و سخنرانی ۱۴اسفند ۵۹
🖋 حميده طرقی اردکانی
⚫️ اوج رسوايی او برای نابودی نظام، حادثه 14 اسفند 59 (سخنرانی به مناسبت سالگرد درگذشت مصدق) در دانشگاه تهران در ميدان آزادی بود. منافقين كه در اين فرمان بيش از پيش به ائتلاف سياسی با بنیصدر دست زده بودند، با آمادگی كامل در اين مراسم شركت كردند. فضای فرهنگی نامناسب و شعارهای تند و تحريكکننده، زمينه را برای ايجاد محيطی ملتهب و خشن فراهم كرده بود.
✔️ پس از طرح شعارهای تند از سوی طرفداران بنیصدر يا همان منافقين، خط تنشزايی در سطح مسئولان ارشد نظام تعقيب میشد و به طور مكرر بنیصدر از طرفدارانش يعنی گارد فراقانونی رياست جمهوری و منافقين كه آنها را مردم خطاب میكرد، میخواست با مخالفان که درواقع مردم حزباللهی بودند، برخورد نمايند.
✔️ با شدت گرفتن اختلافات مسئولان در نوروز 60، هيئتی از سوی حضرت امام خمينی، مسئول رسيدگی به اختلافات پيش آمده شد و به روزنامهها اخطار داده شد كه از انتشار مواردی كه باعث آشوب میشود، خودداری كنند؛ امان شروع كار اين هيئت، هيچ تأثيری در جلوگيری از توسعه تحريكات و اغتشاشات نداشت.
📄 نشریه فرهنگ پویا #شماره_17
#فتنه
#بنی_صدر
🆔 @farhang_puya
[Forwarded from نشریه فرهنگ پویا]
با سلام خدمت مخاطبین محترم کانال نشریه فرهنگ پویا
با توجه به احتمال فیلتر شدن تلگرام ما را در پیام رسان های داخلی دنبال کنید
سروش: @farhang_puya
ایتا: https://eitaa.com/farhang_puya
با ما همراه باشید
🆔 @farhang_puya
💠 رسول اعظم صلوات الله علیه و آله می فرمایند:
✅ ذروة سنام الإسلام الجهاد في سبيل اللَّه لا يناله إلّا أفضلهم.
✅ اوج مسلمانى جهاد در راه خدا است كه جز مسلمانان برجسته بدان نرسند.
📚 نهج الفصاحه، 1619
#حدیث
🆔 @farhang_puya
🔰 دستاوردهای انقلاب اسلامی ايران برای قدرتهای شرقی
🖊 دكتر سيداحمد رهنمايی
⚪️ امواج برخاسته از نفوذ انقلاب اسلامي در شرق بهويژه در روسيه، نظريهپردازی سياسس چون الکساندر دوگين بزرگترين ايدئولوگ کاخ کرملين، فيلسوف روسيکی و مشاور پوتين را بر آن داشته است که بگويد: وقت آن رسيده است که به اصالت و هويت شرقی زمينی خودمان بازگرديم و ريشههای حقيقت شرقی خويش را بازيابيم.
✳️ انقلاب اسلامی خواستار بازگشت به انديشه شيعی است همانطور که در روسيه هم بازگشت به انديشة مسيحی ارتدوکسی وجود دارد. ايران و روسيه هر دو تئوریهای ليبراليسم، کمونيسم، ناسيوناليسم و فاشيسم را دوست ندارند و در فلسفة سياسیشان به آن اعتقاد ندارند. هر دوی ما به فرهنگ انتظار اعتقاد داريم.
✳️ ايرانيان در انتظار امام مهدی هستند و در انديشه مسيحی ارتدوکس هم ما منتظر بازگشت عيسی مسيح هستيم. بنابراين انتظار بين اين دو کشور مشترک است؛ همانطور که نگاه ما به شيطان مشترک است؛ چنانکه هر دوي ما امپرياليسم را شيطان و دشمن خود ميدانيم.
📝 نشریه فرهنگ پویا #شماره_32
#ولایت_فقیه
#اندیشه_شیعه
🆔 @farhang_puya
⁉️ گفت و گوی پویا با علامه مصباح یزدی
❓پویا: چرا اطاعت از قوانين دولت اسلامی واجب است؟
✅ حضرت آيت الله مصباح يزدی:
امام میفرمايد: عمل كردن به قوانين دولت اسلامی شرعاً واجب است. اين وجوب از كجا آمده؟ چون او میگويد، واجب است. اگر او نگويد چه وجوبی دارد؟! نظام ما اعتبارش از طرف خدا است و رعايت قوانينش وجوب شرعی دارد.
✅ وقتی در مجلس شورای اسلامی تصويب شد و شورای نگهبان هم تأييد كرد كه فلان مبلغ بايد ماليات بدهيد، پرداخت آن ماليات مثل پرداخت خمس و زكات واجب میشود، زيرا دولت اسلامی آن را تعيين كرده و دولت اسلامی مورد امضای ولی فقيه است، او هم مورد تأييد خدا و پيغمبر است.
✅ اين سلسله مراتب، وجوب شرعی میآورد. اما اگر اين نباشد، همان فرهنگی رايج میشود كه در همه جای دنيا وجود دارد: فرار از ماليات، نوعی زرنگی است! در صورتی كه اين مقام وجود نداشته باشد، مقررات مجلس شورای اسلامی اگر به اتفاق آراء هم تصويب شود، وجوب شرعی نخواهد داشت.
📃 نشریه فرهنگ پویا #شماره_2
#ولایت_فقیه
#علامه_مصباح_یزدی
🆔 @farhang_puya
📽 سينمای استراتژيک
✒️ علیاصغر سياحت هويدا
🔴 سينما دارای سه بخش است: هنر، رسانه و صنعت. هر چند هر سه وجه درهم تنيده شده و لزوما نمیتوان گفت که يک فيلم تنها يک وجه دارد، بلکه اين روزها کارگردانان در تلاش هستند تا هر سه وجه را با هم داشته باشند، هر چند گاهی اسير ماديات میشوند و از سفارت استراليا يا از سرمايهدار اماراتی کمک میگيرند تا بودجه ساخت فيلم را به دست آورند.
🔵 از طرفی، کيفيت فيلم را متناسب با گيشه تهيه میکنند تا اثر فروخته شود. اما در ده سال اخير بلکه بيشتر، کارگردانان و آثار آنها رنگ و بوی ديگرد يافته است. وقتی شما ميوه بارور درخت فلسفه را وارد سينما بکنی، محصولی را ارائه میدهد که در انسانهای امروزد میتوان مشاهده کرد.
🔴 وظيفه سينمای استراتژيک از اين قرار است که با مبنا قرار دادن ايدئولوژیهای کشور مهاجم به کشور هدف حمله کند و تفکرات و برنامهريزی و اساس فکری آن را به حاشيه براند و ضمن ترسيم جهانبينی و ايدئولوژی كشور مهاجم در قالب نمادها و إلمانها رويكردی را در فيلم و سريال خود در پيش گيرد كه در نهايت مخاطب ناخودآگاه همان رويكرد را در زندگی خويش اجرا ميكند.
📑 نشریه فرهنگ پویا #شماره_34
#رسانه_غرب
🆔 @farhang_puya
⚠️ دنيای فوق خشونت برای كودكان
✒️ مريم صدرا
🔶 من دراكولارا دوست دارم؛ چون خون زنها را میمكد.» اين جمله را يك پسر 11 ساله به زبان آورده است! 90 درصد از دانشآموزان 12 ساله سراسر جهان با شخصيتهای خشنی چون «ويرانگر» و «رميو» آشنايی دارند. هر پنج دقيقه يكبار يك كودك آمريكايی به دليل ارتكاب جرم خشونت بار دستگير میشود.
🔸 بيشترين تأثير تماشای برنامههای خشن، حساسيتزدايی و ترس آفرينی در كودكان است. تماشای مكرر خشونت در برنامههای تلويزيونی، خلق و خوی بیرحمانهای در كودكان به وجود میآورد. آنها با مشاهده برنامههای خشن از دنيای واقعی میترسند و همواره اين ترس را دارند كه ممكن است مورد حملهای خشونت بار واقع شوند.
🔶 يك آمار مهم درباره محتوای برنامههای تلويزيونی آمريكا نشان میدهد كه 30 درصد از محتوای اين برنامهها خشونت محض است و سهم برنامههای آموزشی و معمايی فقط 4 درصد است10 و بقيه را كمدی ها و برنامه هايگی تخيلی كه البته گاهی هم حاوی خشونت هستند تشكيل میدهند.
📃 نشریه فرهنگ پویا #شماره_8_9
#رسانه_غرب
#رسانه_آمریکایی
🆔 @kheybar_net
❌ تفسیر غلط از دین و قرآن
✒️ هادی قطبی
✔️ حكم تكفير و دايره احكام و افتای وهابيون هر چند بيشتر به مظاهر شرك نزد اينان - مانند توسل، شفاعت، تبرّك و... - بازگشت ميكند، اما اين بيراهه ناشی از تفسير و بدفهمی مباحث توحيدی است.
✔️ كجفهمی از واژگانی چون اله، شرك و عبادت و در پی آن دعا و شفاعت و بدعت، مبانی تفكر اينان را تشكيل میدهد. عالمان شيعی و پيشتر و بيشتر از آنها اهلسنت، تفكر وهابيان و به طور عمده محمدبن عبدالوهاب را مورد نقد و بررسی قرار دادهاند.
⚫️ خشونت و تعصب اين عده، آنقدر بيوجه و منطق است كه از ميان وهابيون نيز گروهی به انتقاد برخاستهاند و اكنون وهابيان را به دو شاخه سلفیهای متعصب و تندرو و وهابیهای معتدل و اهل گفت و گو تقسيم كرده است. هر چند فراگيری وهابيت سلفی بيش از گروه ديگر است، اما قرائن نشان از «پايان تاريخ» اين گروه تندرو میدهد.
📄 نشریه فرهنگ پویا #شماره_7
#اسلام_هراسی
#وهابیت
🆔 @kheybar_net
🔰 علوم جديد چارچوب فکر اسلامی مطالعه کنند
⁉️ گفت و گو پويا با دكتر محمد فنائی اشکوری
❗️پويا: نقش مؤسسات حوزوی و دانشگاهی مثل مؤسسه امام خمينی(ره)، دانشگاه امام صادق(ع) و دانشگاه باقرالعلوم(ع) در اين موارد چيست؟
✅ دکتر فنايی اشکوری: به نظر بنده، فلسفه وجودی چنين مؤسساتی همين است. فلسفه وجودی اين مؤسسات اين است که علوم اسلامی را با توجه به فضای جديد و نيازهای جديد ما مورد پژوهش قرار دهند و از طرف ديگر، علوم جديد را در فضای اسلامی و با چارچوب فکر اسلامی مطالعه کنند.
✅ اسلامی شدن علوم، حاصل اين دو نوع مطالعه و دو نوع نگاه است: نگاهمان به علوم اسلامی چگونه باشد و به علوم جديد چگونه بنگريم. بنابراين کار اصلي نظري، به عهده چنين نهادهای است. اين نهادها هرچند فوايد و برکات بسياری داشتهاند، اما تا رسيدن به اين هدف اصلی فاصله زيادی دارند.
✅ محصول عمده اينگونه مؤسسات، فارغالتحصيلانی است که مشغول تدريس در اين مؤسسات هستند و عمده فرصت و انرژی آنها صرف امور جاری اين مؤسسات میشود. تعداد زيادی از نيروهای اين مؤسسات هم جذب نهادها و سازمانهای ديگر میشوند و به کارهايی میپردازند که گاهی تناسبی با آموختههايشان ندارد.
📄 نشریه فرهنگ پویا #شماره_3
#وحدت_حوزه_و_دانشگاه
🆔 @kheybar_net
💠 رسول اعظم صلوات الله علیه و آله می فرمایند:
🔶 إنّ المؤمن ينضي شيطانه كما ينضي أحدكم بعيره في السّفر.
🔸 مؤمن شيطان خود را لاغر مى كند چنان كه يكى از شما اشتر خود را در سفر لاغر ميكند.
📚 نهج الفصاحه، 817
🆔 @kheybar_net
⚠️ رهبری و دوران اصلاحات
✒️ سمیه طاهریان
☑️ با انتخاب سید محمد خاتمی در خرداد ۷۶ با حمایتهای مالی کارگزاران، طیفی از تجدید نظر طلبان که مدعی اصلاح طلبی بودند، قوه مجریه را عهده گرفتند. هدف این گروه تجدیدنظر در اصول انقلاب اسلامی و ارایه تفسیر جدید و انحرافی از اندیشه امام بود.
⚫️ در این اوضاع ارائه تعاریف جدیدی از دموکراسی، مردم سالاری، حقوق بشر، جامعه دینی و... که در سایه هوشمندی امام خامنهای به دست آمد، هجمه نظری ایدولوژیک مدعیان اصلاح طلبی را به یک فرصت بیبدیل بدل کرد تا مفاهیم بلندی همچون مردم سالاری، جامعه مدنی نبوی و اصولگرایی اصلاحطلبانه؛ در خدمت تحکیم مبانی انقلاب و اندیشه امام قرار گیرند.
🔴 هنر مدیریتی مقام معظم رهبری زمانی زیباتر رخ مینمایاند که اوضاع بحرانی و طوفانی همچون حوادثی چون قتلهای زنجیرهای، توسعه و تضاد درون نظام، اصلاح قانون مطبوعات و ارسال توهین نامه نمایندگان اصلاح طلب و شبه کودتای ۱۸ تیر را به یاد آوریم که چطور فضای سیاسی جامعه ملتهب میساخت.
📃 نشریه فرهنگ پویا #شماره_۲۲
#ولایت_فقیه
#دوران_اصلاحات
🆔 @kheybar_net
♻️ صف آرایی در برابر شخصیتها
🔻 تشنج آفرینی در داخل کشور تضعیف نیروهای پیرو خط امام، با سخنرانی بنیصدر در ۱۷شهریور ۵۹ آغاز شد و با سخنرانی در میدان آزادی در روز عاشورا که با سوت و کف نیروهای غیر مذهبی و اهانت به ساحت مقدس عزای حسینی همراه بود، تا اول تیر ۶۰ ادامه یافت.
🔴 ۱۷ شهریور، در میدان شهدای تهران، بنیصدر با متهم کردن شخصیتهای بزرگ انقلابی به انحصار طلبی کوشید تا افکار عمومی را از بانیان انقلاب بیزار کند و قدرت را در سلطه خود قرار دهد. در نوک پیکان این حمله، حزب جمهوری اسلامی قرار داشت که شخصیتهایی چون آیت اللّه خامنهای عضو آن بودند.
🔺 شهید بهشتی در پاسخ به اتهام اعلام کرد: اگر منظور رئیس جمهور از اقلیتی که نام میبرد حزب جمهوری اسلامی باشد، باید گفت مواضع حزب در قبال رئیس جمهور مجلس، دولت و انقلاب گویای این مطلب است کجا رئیس جمهور طرح و پیشنهادی مجلس و یا دولت فعلی دادند و این طرح تصویب و یا رد و اصلاح قرار نگرفته.
📄 نشریه فرهنگ پویا #شماره_۶
#فتنه
#بنی_صدر
#دهه_۶۰
🆔 @kheybar_net
❓عبدالاعلى گوید:
✅ قلْتُ لَهُ مَا الْكِبْرُ فَقَالَ أَعْظَمُ الْكِبْرِ أَنْ تَسْفَهَ الْحَقَّ وَ تَغْمِصَ النَّاسَ قُلْتُ وَ مَا سَفَهُ الْحَقِّ قَالَ يَجْهَلُ الْحَقَّ وَ يَطْعُنُ عَلَى أَهْلِهِ
💠 به امام صادق (ع) عرض کردم: تکبر چیست؟ فرمود: بزرگترین تکبر این است که حق را سبک شمارى و مردم را پست دانى، گفتم سبک شمردن حق چیست؟ فرمود: در برابر حق نادانى کند و باهل حق طعنه زند.
#حدیث
📚 اصول کافى جلد3 صفحه: 424
🆔 @farhang_puya
🔰 برسی چهار آیه حجاب سوره نور
✒️ علی اکبرعالميان
✅ برای وجوب حجاب و حدود آن، به چهار آيه که صراحت بر آن دارند، تمسک شده است. اين چهار آيه عبارتند از: آيه 30 سوره نور و آيات 59، 23 و 33 سوره احزاب.
💠 در آيه سيام سوره نور، خداوند خطاب به پيامبر اسلام (ص) ميفرمايد: «به زنان باايمان بگو چشمهای خود را از نگاه به نامحرمان فرو گيرند و دامان خويش را حفظ کنند و زينت خود را جز آن مقدار که نمايان است آشکار نسازند و روسریهای خود را بر سينه خود افکنند ( تا گردن و سينه با آن پوشيده شود) و زينت خود را آشکار نسازند، مگر برای شوهرانشان و ساير افراد محرمشان... . در اين آيه به چهار موضوع در رابطه با حجاب و حفظ حريم عفّت تصريح شده است؛
1⃣ اول آنکه زنان بايد ديدگان خود را از نگاه به نامحرمان ببندند،
2⃣ دوم آنکه زنان بايد دامن خود را از هرگونه عوامل بیعفّتی حفظ نمايند،
3⃣ سوّم آنکه زنان بايد زينت خود را جز آن مقدار که به طور قهری آشکار است، آشکار نسازند.
4⃣ چهارم آنکه آنان بايد روسریهای خود را بر سينه خود بیفکنند.
⚪️ در آيه 59 سوره احزاب نيز خداوند به پيامبر تأکيد میکند: ای پيامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو که جِلْبابها (روسریهای بلند) خود را بر خويش فرو افکنند. اين کار براد اينکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگيرند، بهتر است.
📝 نشریه فرهنگ پویا #شماره_18
#عفت_عمومی_در_اجتماع
#حریم_عفت
🆔 @farhang_puya
🔎 برسی کوتاه بر شعارهای لیبرالیسم
🖋 اسماعيل چراغی كوتيانی
🔴 ليبراليسم عبارت است از«نوعی ايدئولوژی و گونهای جهانبينی که فرد را برپايه ارزشهای اخلاقی میشمرد. و همه افراد را دارای ارزش برابر میداند.از اين رو فرد بايد در انتخاب هدف زندگی خود آزاد باشد.» درباره پيشينه ليبراليسم بايد گفت که برپايه فردگرايی به تدريج مجموعهای از انديشههای سياسی، حقوقی و اقتصادی شکل گرفت و پايههای غرب جديد را بنا نهاد.
🔵 شعارهايی چون برابری، حقوق بشر، آزادی فردی، حق مالکيت و تساهل، همگی برخاسته از فردگرايی است. از اين نگاه، چون درجهان هيچ حقيقت اخلاقی وجود ندارد و اساسا برای شناخت ارزشها هيچ ملاک ومعياری در دست نيست، ارزشهای انسانی جز بر پايه تمايلات افراد قابل تعريف وتوصيف نخواهد بود؛
🔴 پس چارهای نيست جز آنکه افراد آزادانه و به طور برابر به دنبال خواستهها و اميال خويش باشند. براساس اين نگرش، بشر بايد آزادی خود را در طبيعت و جامعه تجربه کند وخود بر سرنوشت خويش حاکم شود. و اين انسان است که حقوق خويش را تعيين میکند، نه اينکه تکليفی از مافوق برای او تعيين شود. در اين ديدگاه انسان حق دارد، نه تکليف.
📃 نشریه فرهنگ پویا #شماره_28
#غرب_زدگی
🆔 @farhang_puya