💠 رسول اعظم صلوات الله علیه و آله می فرمایند:
🔶 إنّ المؤمن ينضي شيطانه كما ينضي أحدكم بعيره في السّفر.
🔸 مؤمن شيطان خود را لاغر مى كند چنان كه يكى از شما اشتر خود را در سفر لاغر ميكند.
📚 نهج الفصاحه، 817
🆔 @kheybar_net
⚠️ رهبری و دوران اصلاحات
✒️ سمیه طاهریان
☑️ با انتخاب سید محمد خاتمی در خرداد ۷۶ با حمایتهای مالی کارگزاران، طیفی از تجدید نظر طلبان که مدعی اصلاح طلبی بودند، قوه مجریه را عهده گرفتند. هدف این گروه تجدیدنظر در اصول انقلاب اسلامی و ارایه تفسیر جدید و انحرافی از اندیشه امام بود.
⚫️ در این اوضاع ارائه تعاریف جدیدی از دموکراسی، مردم سالاری، حقوق بشر، جامعه دینی و... که در سایه هوشمندی امام خامنهای به دست آمد، هجمه نظری ایدولوژیک مدعیان اصلاح طلبی را به یک فرصت بیبدیل بدل کرد تا مفاهیم بلندی همچون مردم سالاری، جامعه مدنی نبوی و اصولگرایی اصلاحطلبانه؛ در خدمت تحکیم مبانی انقلاب و اندیشه امام قرار گیرند.
🔴 هنر مدیریتی مقام معظم رهبری زمانی زیباتر رخ مینمایاند که اوضاع بحرانی و طوفانی همچون حوادثی چون قتلهای زنجیرهای، توسعه و تضاد درون نظام، اصلاح قانون مطبوعات و ارسال توهین نامه نمایندگان اصلاح طلب و شبه کودتای ۱۸ تیر را به یاد آوریم که چطور فضای سیاسی جامعه ملتهب میساخت.
📃 نشریه فرهنگ پویا #شماره_۲۲
#ولایت_فقیه
#دوران_اصلاحات
🆔 @kheybar_net
♻️ صف آرایی در برابر شخصیتها
🔻 تشنج آفرینی در داخل کشور تضعیف نیروهای پیرو خط امام، با سخنرانی بنیصدر در ۱۷شهریور ۵۹ آغاز شد و با سخنرانی در میدان آزادی در روز عاشورا که با سوت و کف نیروهای غیر مذهبی و اهانت به ساحت مقدس عزای حسینی همراه بود، تا اول تیر ۶۰ ادامه یافت.
🔴 ۱۷ شهریور، در میدان شهدای تهران، بنیصدر با متهم کردن شخصیتهای بزرگ انقلابی به انحصار طلبی کوشید تا افکار عمومی را از بانیان انقلاب بیزار کند و قدرت را در سلطه خود قرار دهد. در نوک پیکان این حمله، حزب جمهوری اسلامی قرار داشت که شخصیتهایی چون آیت اللّه خامنهای عضو آن بودند.
🔺 شهید بهشتی در پاسخ به اتهام اعلام کرد: اگر منظور رئیس جمهور از اقلیتی که نام میبرد حزب جمهوری اسلامی باشد، باید گفت مواضع حزب در قبال رئیس جمهور مجلس، دولت و انقلاب گویای این مطلب است کجا رئیس جمهور طرح و پیشنهادی مجلس و یا دولت فعلی دادند و این طرح تصویب و یا رد و اصلاح قرار نگرفته.
📄 نشریه فرهنگ پویا #شماره_۶
#فتنه
#بنی_صدر
#دهه_۶۰
🆔 @kheybar_net
❓عبدالاعلى گوید:
✅ قلْتُ لَهُ مَا الْكِبْرُ فَقَالَ أَعْظَمُ الْكِبْرِ أَنْ تَسْفَهَ الْحَقَّ وَ تَغْمِصَ النَّاسَ قُلْتُ وَ مَا سَفَهُ الْحَقِّ قَالَ يَجْهَلُ الْحَقَّ وَ يَطْعُنُ عَلَى أَهْلِهِ
💠 به امام صادق (ع) عرض کردم: تکبر چیست؟ فرمود: بزرگترین تکبر این است که حق را سبک شمارى و مردم را پست دانى، گفتم سبک شمردن حق چیست؟ فرمود: در برابر حق نادانى کند و باهل حق طعنه زند.
#حدیث
📚 اصول کافى جلد3 صفحه: 424
🆔 @farhang_puya
🔰 برسی چهار آیه حجاب سوره نور
✒️ علی اکبرعالميان
✅ برای وجوب حجاب و حدود آن، به چهار آيه که صراحت بر آن دارند، تمسک شده است. اين چهار آيه عبارتند از: آيه 30 سوره نور و آيات 59، 23 و 33 سوره احزاب.
💠 در آيه سيام سوره نور، خداوند خطاب به پيامبر اسلام (ص) ميفرمايد: «به زنان باايمان بگو چشمهای خود را از نگاه به نامحرمان فرو گيرند و دامان خويش را حفظ کنند و زينت خود را جز آن مقدار که نمايان است آشکار نسازند و روسریهای خود را بر سينه خود افکنند ( تا گردن و سينه با آن پوشيده شود) و زينت خود را آشکار نسازند، مگر برای شوهرانشان و ساير افراد محرمشان... . در اين آيه به چهار موضوع در رابطه با حجاب و حفظ حريم عفّت تصريح شده است؛
1⃣ اول آنکه زنان بايد ديدگان خود را از نگاه به نامحرمان ببندند،
2⃣ دوم آنکه زنان بايد دامن خود را از هرگونه عوامل بیعفّتی حفظ نمايند،
3⃣ سوّم آنکه زنان بايد زينت خود را جز آن مقدار که به طور قهری آشکار است، آشکار نسازند.
4⃣ چهارم آنکه آنان بايد روسریهای خود را بر سينه خود بیفکنند.
⚪️ در آيه 59 سوره احزاب نيز خداوند به پيامبر تأکيد میکند: ای پيامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو که جِلْبابها (روسریهای بلند) خود را بر خويش فرو افکنند. اين کار براد اينکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگيرند، بهتر است.
📝 نشریه فرهنگ پویا #شماره_18
#عفت_عمومی_در_اجتماع
#حریم_عفت
🆔 @farhang_puya
🔎 برسی کوتاه بر شعارهای لیبرالیسم
🖋 اسماعيل چراغی كوتيانی
🔴 ليبراليسم عبارت است از«نوعی ايدئولوژی و گونهای جهانبينی که فرد را برپايه ارزشهای اخلاقی میشمرد. و همه افراد را دارای ارزش برابر میداند.از اين رو فرد بايد در انتخاب هدف زندگی خود آزاد باشد.» درباره پيشينه ليبراليسم بايد گفت که برپايه فردگرايی به تدريج مجموعهای از انديشههای سياسی، حقوقی و اقتصادی شکل گرفت و پايههای غرب جديد را بنا نهاد.
🔵 شعارهايی چون برابری، حقوق بشر، آزادی فردی، حق مالکيت و تساهل، همگی برخاسته از فردگرايی است. از اين نگاه، چون درجهان هيچ حقيقت اخلاقی وجود ندارد و اساسا برای شناخت ارزشها هيچ ملاک ومعياری در دست نيست، ارزشهای انسانی جز بر پايه تمايلات افراد قابل تعريف وتوصيف نخواهد بود؛
🔴 پس چارهای نيست جز آنکه افراد آزادانه و به طور برابر به دنبال خواستهها و اميال خويش باشند. براساس اين نگرش، بشر بايد آزادی خود را در طبيعت و جامعه تجربه کند وخود بر سرنوشت خويش حاکم شود. و اين انسان است که حقوق خويش را تعيين میکند، نه اينکه تکليفی از مافوق برای او تعيين شود. در اين ديدگاه انسان حق دارد، نه تکليف.
📃 نشریه فرهنگ پویا #شماره_28
#غرب_زدگی
🆔 @farhang_puya
آثار باستانی که توسط زنان مسلمان ساخته شد
🖊 مهيا زاهدين لباف
🔶 در رابطه با حضور زنان ترديدی نيست که نقش مهمی را به عنوان حاميان هنر و معماری ايفا کردهاند. «جُشيه» مادر رومی المنتصر خليفه عباسی، قبهای هشتضلعی به نام «قبه الصليبيه» را بر روی رودخانه سامرا ساخت، اين قبه، قديمیترين آرامگاه اسلامی باقی مانده است.
🔷 کاخ بانو «نوشتوق المظفری» که ساخت آن در حدود سال 1388 به اتمام رسيد، و يکی از مهمترين بناهای قرون وسطی در اورشليم و از آثار تاريخی هنر اسلامی میباشد که يک زن نقش مؤثری در ساخت آن داشته است.
🔍 بررسی آثار تاريخی به جرئت میتوان گفت که زنان در دوران حکومتهای ترک - مغول، از قرن سيزدهم به بعد در مقايسه با جامعه قديم عرب يا ايرانی، از منزلت بيشتری برخوردارد است.
🔶 از قرن چهاردهم به بعد تصوير ملکهها و شاهزادهخانمهای بر تخت نشسته همانند مردان در نقاشیها به چشم میخورد. در ترکيه عثمانی، مهرماه دختر سليمان کبير، سفارش ساخت دو مسجد يکی در «اسکودار» و ديگری در «اورنه قاپی» را به سنان داد.
📄 نشریه فرهنگ پویا #شماره_19
#عفت_عمومی_در_اجتماع
#ارزش_زن_در_اسلام
🆔 @farhang_puya
✊ حماسههای از جنس بالارفتن روی خاکريز
🖋 سردبير
🔻 امروز و در گذر از پيچ تاريخی فراروی جهان چارهای جز خلق حماسه نيست؛ حماسههای از جنس بالارفتن روی خاکريز و سر سپردن به خدا، امروز در هجوم همه جانبه دشمنان داخلی و خارجی و همزمان با ريزش سنگينترين آتش تهيه رسانههای بر سر خاکريز انقلاب بايد حماسه آفريد، و حماسه يعنی رفتن روی خاکريز، حتی اگر صندلی مديريت، جايگاه علمی و منزلت اجتماعيات را از تو بگيرند.
🔴 حماسه يعنی رفتن روی خاکريز و از اسلاميت، استقلال و جمهوريتی سخن بگويی که هندسه آن را تنها ولیفقيه ترسيم میکند حتی اگر همه درها را به روی تو ببندند و همه دهانهها را برای ريختن آبرويت باز بگذارند.
🔺 حماسه يعنی رفتن روی خاکريز و تنها به اين فکر کنی که نه خون تو رنگينتر از خون هزاران هزار شهيد «ديروز و امروز» است و نه «فردا» بار خدا بر زمين ميماند که اگر تو برنداشتی يکی ديگر آن را برندارد؛ يعنی ثبت نام خود در فهرست خدامحوران تاريخ.
📝 نشریه فرهنگ پویا #شماره_24
#جبهه_مقاومت
🆔 @farhang_puya
📣 انقلاب اسلامی الهام گرفته از واقعه کربلا
🖋 زهرا رضائيان
🔶 بسياری از غربزدههای وطنی، به جهت روحيه تسليم و ترس در برابر غرب، هرگز دوست ندارند و باور نمیکنند که صدور انقلاب به اقصی نقاط جهان معنا و مفهومی داشته باشد و هنوز هم انقلاب اسلامی را حرکتی محصور در مرزها و جغرافيای خاصّ ايران تصور و صدور آن را تخطئه میکنند؛
🔷 اما بسياری از مقاومتها و عدالتخواهیها در سراسر دنيا، نشان ازآن دارد که انقلاب اسلامی در حال صدور خود به مناطق ديگر است و آرام آرام به الگوی حقطلبی و ظلمستيزی تبديل خواهد شد.
🔶 اکنون انقلاب اسلامی که با الهامگيری از واقعه کربلا، با جانفشانی جوانان و نوجوانان و به طور کلی همه اقشار ملت تحقق پذيرفت، يک جريان جهانی است که بر قلوب ملّتها و فطرت بشر اتّکا کرده و میتواند بدون حضور فيزيکی بر ارواح ملتها که عميقترين لايههای وجودی انسانها است، حکومت کند.
📄 نشریه فرهنگ پویا #شماره_13
#جبهه_مقاومت
#انقلاب_جمهوری_اسلامی_ایران
🆔 @farhang_puya
💠 حضرت علی عليه السلام:
✅ لا تَقْتَحِمُوا مَا اسْتَقْبَلْتُمْ مِنْ فَوْرِ الْفِتْنَةِ وَ أَمِيطُوا عَنْ سَنَنِهَا [سُنَّتِهَا] وَ خَلُّوا قَصْدَ السَّبِيلِ لَهَا
✅ داخل نشويد در فتنهای كه به شما روی آورده، و از جادهای كه بدان منتهی شود به يكسو شويد، و از ميانه راه كناره گيريد، و آن را خالی گذاريد.
📜 غررالحکم، 10678
#حدیث
🆔 @farhang_puya
⛔️ نظام بیسابقه بردهداری
✒️ محمد محمدی نيا
🔴 مهمترين دوران تکوين تمدن مدرن غرب يعنی 1700-1810، که تا آستانه انقلاب صنعتی انگليس امتداد دارد، همان سالهای تاسيس بزرگترين و پيچيدهترين نظام بردهداری غربی است که انگلستان در رأس آن قرار دارد.
🔴 از تعداد بردگانی که در سراسر مستعمرات غربی به اسارت رفته يا در فرايند سرقت و انتقال جانباختند، آماری دقيق نمیتوان به دست داد. تحقيقات برخی مورخين نشان میدهد که به تنهايی از قاره آفريقا جمعيتی حدود 12-25 ميليون نفر11 به اسارت برده شده است.
🔵 اين رقم، خانوادههای آفريقايی که با فقدان اصلیترين نيروی کار خود دچار قحطی يا فقر مفرط شدند را در نظر نمیگيرد، ساير نقاط دنيا را شامل نمیشود که آماج دزدی و تجارت برده غربيان بودند و به جز کسانی است که در اين ماجرای هولناک انهدام انسانی جان باختند؛ که آماری به اندازه بردگان زنده آفريقايی دارد.
📝 نشریه فرهنگ پویا #شماره_۳۰
#دوران_برده_داری
#غرب_شناسی
🆔 @farhang_puya
🔎 برسی هدف از انقلاب از دیدگاه شهید آوینی
🖋 شهيد سيدمرتضی آوينی
♻️ در آغاز دهه هشتاد ميلادی واقعه بسيار شگفتآوری در كره زمين روي داد كه غرب را از خواب غفلتی كه به آن گرفتار آمده بود خارج كرد. در نقطهای از كره زمين كه يكی از غلامان خانهزاد كاخ سفيد حكومت میكرد
✅ ناگهان ميليونها نفر از مردم از خانهها بيرون ريختند و فارغ از ملاحظات و معادلات غريزي مربوط به حفظ حيات، سينه در برابر گلولهها سپر كردند و ارتشي هم كه دهها ميليارد دلار خرج آن شده بود به انفعالی گرفتار آمد كه چاقو در برابر دسته خويش دارد: چاقو دستهاش را نمیبُرد.
✅ مردم چه میخواستند؟ عجيب اينجاست. مردم چيزی میخواستند كه هرگز با عقل حاكم بر دنياي جديد جور در نمیآمد: حكومت اسلامی.
📄 نشریه فرهنگ پویا #شماره_8_9
#انقلاب_جمهوری_اسلامی_ایران
#شهید_سید_مرتضی_آوینی
🆔 @farhang_puya
⁉️ گفت و گو پویا با دکتر منوچهر محمدی
❓پویا: معنای دقيق وحدت حوزه و دانشگاه چيست و مراد رهبران انقلاب از طرح اين نظريه چه بود؟
✅ دکتر منوچهر محمدی: اصولاً مراد اين بود که از لحاظ جريان فکری، اين دو نهاد تفاوتي نداشته باشند و زيربنای فکری هر دو يکی باشد؛ يعنی دانشگاه مبادی سکولاريسم را ترک کند و نوعی بومی سازی انجام بشود.
✅ ما فکر کرديم که مثلاً با اضافه کردن بعضی از دروس دينی و دانشگاهی که کلاً بنيادهايش سکولاريسمی است، میتوانيم يک نوع تلفيقی ايجاد کنيم يا دانشگاهها را اسلامی کنيم، در حالی که مشکل ما مشکل عميق و بنيادين فکری بود و لذا علیرغم گذشت 30 سال، همچنان بين حوزه و دانشگاه يک شکافی وجود دارد.
📑 نشریه فرهنگ پویا #شماره_14
#مصاحبه
#دکتر_منوچهری
#وحدت_حوزه_و_دانشگاه
🆔 @farhang_puya
💠 امیرالمومنین علی(ع) میفرمایند:
✅ السُّنَّةُ سُنَّتَانِ سُنَّةٌ فِی فَرِیضَةٍ الْأَخْذُ بِهَا هُدًى وَ تَرْكُهَا ضَلَالَةٌ وَ سُنَّةٌ فِی غَيْرِ فَرِیضَةٍ الْأَخْذُ بِهَا فَضِیلَةٌ وَ تَرْكُهَا إِلَى غَيْرِ خَطِیئَةٍ
✅ سنت دو گونه است: سنتى است در واجب که عمل به آن هدایت و ترکش گمراهى است، و سنتى است در غیر واجب که عمل به آن فضیلت است و ترک آن غیر گناه.
#حدیث
📚 اصول کافى جلد 1 صفحه: 90
🆔 @farhang_puya
📣 آزادی زن در اسلام
🖊 الهام رضائی
✳️ از ديدگاه بنيانگذار انقلاب اسلامی ايران، امام خمينی (ره)، اسلام برای زن حقوقی همچون مردان قائل شده، به گونهای كه به هر دوی آنها حق تصميم گرفتن در خصوص سرنوشتشان و برخورداری از تمام آزادیها را اعطا كرده است. حق انتخاب كردن در(رأی دادن)، انتخاب شدن، آموزش، كار و حق اعمال تمام وظايف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ... همه و همه حقوقی هستند كه بايد به زنان اهدا شوند.
✳️ بر اين اساس زن و مرد آزادند كه تحصيل كنند، شاغل شوند و تا آنجا كه ممكن است به رشد و بالندگی دست يابند. در حقيقت مكتب انسانساز اسلام به زن اجازة فعاليت اجتماعی میدهد.
✅ طبق فتاوای مراجع عظام اگر نيروی اقتصادی زن قوت گرفت و خود را مستطيع دانست، حتی بیاذن همسر بايد به حج برود و مناسك واجب خود را به جا آورد يا به محض آنكه احساس جهالت نمود با علمورزی، كالبد وجود خويش را به شعاع نورانی دانش مزين نمايد.
📄 نشریه فرهنگ پویا #شماره_1
#عفت_عمومی_در_اجتماع
#ارزش_زن_در_اسلام
#امام_خمینی
🆔 @farhang_puya
⁉️ به عنوان يكی از برترين رسانهنگاران زن جهان اسلام، چه پيامی به خبرنگاران زن مسلمان داريد؟
✅ من به آنها توصيه میكنم تلاش كنند و درس بخوانند و مطالعه زيادی داشته باشند و از هيچ امری هراس نداشته باشند. به جای آن اعتماد به نفس قوي داشته باشند، چرا كه براد رسيدن به موفقيت، امری ضروری است.
✅ اگر اعتماد به نفس فرد قوی نباشد، هيچگاه كار دلخواه خود را به دست نخواهد آورد. من وقتی برای مصاحبه به تلويزيون رفتم، مدير شبكه به من گفت تو واقعاً يك هنرمند و بازيگر به دنيا آمدی.
✅ برای يك شخص مؤمن و مسلمان، مهمترين چيز اين است كه از خدا بخواهد هر چيزی كه خوب هست را برای او مقدّر كند و برای رسيدن به چنين مرحلهای مطالعه را ادامه دهد و سخت تلاش كند. من هميشه بهخدا اعتقاد دارم كه او بر حق است و چيزی را كه به خير ما باشد، انجام میدهد.
📝 نشریه فرهنگ پویا #شماره_18
#عفت_عمومی_در_اجتماع
🆔 @farhang_puya
دخالت زنان مسلمان در هنر دستی
🖋 مهيا زاهدين لباف
🔶 علت نبودن اطلاعات تاريخی کامل از فعاليت زنان در هنر اسلامی، دو مسئله است: اول اينکه نويسندگان تاريخ مردان بودهاند و دوم اينکه در ميان اعراب مسلمان، آوردن نام زنان مرسوم نبوده است.
🔵 احتمال وجود زنان سفالگر نيز در تاريخ هنر اسلامی وجود دارد. به عنوان نمونه سفالينه لعابی آبی رنگ که در فسطاط (قاهره قديم) از زير خاک بيرون آورده شد، ظاهراً اين نوشته را بر خود دارد: «کار خديجه».
در خاورميانه جديد، زنان اغلب بافنده بودهاند.
🔶 «ابن حَزْم» در قرن يازدهم در «کوردوبا» (قرطبه) زندگی میکرد. وي در رساله خود درباره عشق يعنی طولالمامه (حلقه وصل) اشاره میکند: «ريسندگان و بافندگان مؤنث، به خاطر سهلالوصول بودن، مورد توجه افراد فاسق بودند...» رسيدگی به اصول اخلاقی زنان که ريسندگی و بافندگی و رنگرزی میکردند و بنابر موقعيت کاريشان با مردان در ارتباط بودند، الزاماً وظيفه محتسب بوده است.
📃 نشریه فرهنگ پویا #شماره_19
#عفت_عمومی_در_اجتماع
#ارزش_زن_در_اسلام
🆔 @farhang_puya
💠 امام على عليه السلام میفرمایند:
✅ أربَعٌ مَن اُعْطِيَهُنَّ فَقَد اُعْطِيَ خَيرَ الدُّنيا والآخِرَة : صِدقُ حَديثٍ ، وأداءُ أمانَةٍ ، وعِفَّةُ بَطْنٍ ، وحُسنُ خُلقٍ .
✅ چهار چيز است كه به هر كس داده شود خير دنيا و آخرت به او داده شده است: راستگويى ، امانتدارى ، عفت شكم، و خوشخويى .
📜 میزانالحکمه، ج1، حدیث 2343
#حدیث
🆔 @farhang_puya