نشریه فرهنگ پویا
🔰 اختلافهای حکومت علوی با اموی (قسمت اول) ❌ از این نظر که وقتی از کارآمدی حکومت علوی سوال میشود،
🔰 اختلافهای حکومت علوی با اموی
(قسمت دوم)
✴️ حکومت کوتاه مدت امیرالمومنین (ع) با همه فراز و فرودهایی که داشت، از لحاظ معیارهای اسلامی، مستوره و نمونه درخشان حکومت اسلامی بود و الگوی قابل ارائه به جهان سیاست شد. این جانب در کتاب تاریخ (تاریخ اسلام از سقیفه تا کربلا) دوازده شاخصه اصلی در مورد سیره حکومتی امام آوردهام که سرمشق خوبی جهت کشورداری برای سیاستمداران و زمامداران است. آیا کارآمدی از این بالاتر؟
🔆 اهداف بلندی چون برقراری عدالت اقتصادی، اجرای یکسان حدود الهی بین فقیر و غنی و ضعیف و قوی، کوتاه کردن دست عناصر فاسد از حکومت اسلامی برای حفظ استقلال نظام، در نظر گرفتن سعادت دنیوی و اخروی آحاد جامعه و دهها اصل اساسی و آرمانهای متعالی دیگر، اهدافی بودند که امام در راستای جامه عمل پوشاندن به آنها استقامت فراوان کردند و اگر به صورت کامل به آنها نایل نشدند...
🎙 گفتوگو با حجتالاسلام والمسلمین مهدی پیشوایی
#شماره_37
#اقتصاد
#حکومت_علوی
🆔 @farhang_puya
✅ تعیین کننده مسیر تاریخ امت اسلام
📌 امروز امت اسلامی درگیر حوادث بزرگی است و آنجوری که ما میفهمیم و ما احساس میکنیم، این تجربه که امروز در کشورهایی از دنیای اسلام تحقق پیدا کرده و بیداری اسلامی منجر به حضور مردم در عرصه تعیین سرنوشت خود شده است.
💢 یکی از آن تجربههای بسیار مهم و ارزشمند تاریخ اسلام است و آنچه که شما ملاحضه میکنید در مصر، در تونس، در لیبی، در یمن، در بحرین و در برخی کشورهای دیگر اتفاق افتاده است که مردم خودشان وارد صحنه شدهاند.
🔰 ملتها خودشان همت گماشتهاند بر اینکه سرنوشت خودشان را در دست بگیرند، این از آن حوادث فوقالعاده بزرگ و تعیینکننده است؛ این میتواند برای مدتهای طولانی، مسیر تاریخ امت اسلام و مسیر تاریخ این منطقه را تعیین کند.
✂️ برشی از یادداشت علی روزبهانی در نشریه فرهنگ پویا #شماره_21
#انقلاب_اسلامی
#تاریخ_اسلام
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔰 اختلافهای حکومت علوی با اموی (قسمت دوم) ✴️ حکومت کوتاه مدت امیرالمومنین (ع) با همه فراز و فرودها
🔰 اختلافهای حکومت علوی با اموی
(قسمت آخر)
↙️ اما استقامت ایشان بر سر اصول و پافشاری بر سر آرمانهای بلند حکومت دینی، الگوی فراموش نشدنی برای حقطلبان عالم به یادگار نهاد و همگان به این امر پی بردند که رمز مخالفتهای بیسابقهی جریانها و چهرها و خواص اهل لغزش با حکومت علوی به علت نقص در آرمانها و ضعف در برنامهریزی یا سستی در برابر موانع و مشکلات نبود، بلکه به علت آرمانهای متعالی، برنامه دقیق و حساب شده و پایداری ایشان در راه میل به آرمانها بود و به همین دلیل بعد دیگر تضعیف حکومت ایشان در مقابل مخالفان، ناکارآمدی و ضعف آن نبوده، بلکه اصالت و حقانیت آن بود.
🎙 گفتوگو با حجتالاسلام والمسلمین مهدی پیشوایی
#شماره_37
#اقتصاد
#حکومت_اسلامی
🆔 @farhang_puya
⁉️ آیا هنوز انقلاب اسلامی، آری؟
(قسمت اول)
⭕️ آیا انقلاب به اهداف و آرزوهایش رسید؟ آیا توانست شایستگی و توانایی خود را برای تحقق ماموریتها و اهدافش نشان دهد؟ به دیگر تعبیر، آیا جمهوری اسلامی نظامی کارآمد بوده است؟ تعریف و تمجید از نظام برای بخشی از مردم کلیشه به نظر میرسد. بیکاری، تورم، گرانی، فساد و رکود آنها را میآزارد.
⛔️ گمان میکنند اکثر پدیدههای مشهود و محسوسی که بهطور روزمره با آنها مواجهاند، تعریفی ندارد. برای ارزیابی و توانایی و کارآمدی انقلاب، جامعهنگر و واقعبینانه به نظام اسلامی نگریسته شود. در صورتی میتوان بر شایستگی و توانمندی انقلاب برای رسیدن به اهداف و ماموریتهایش صحه گذاشته شود که بازشناسی درست از نقاط قوت و ضعف جمهوری اسلامی صورت گیرد.
‼️ نگارنده نمیتواند ادعا کند که استقرائش تام است؛ شاید جنبهای از نگاه او پنهان مانده، به دادهها و اطلاعاتی دست نیافته و یا برخی از واقعیتهای امروز جمهوری اسلامی را نشناسد، اما میکوشد برای سنجش کارآمدی نظام اسلامی جمعبندی قابل قبولی به دست دهد و امیدوار است دچار خطای در فکر نشود.
📝 دکتر محمد محمدینیا
#شماره_37
#انقلاب_اسلامی
#نظام_کارآمد
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⁉️ آیا هنوز انقلاب اسلامی، آری؟ (قسمت اول) ⭕️ آیا انقلاب به اهداف و آرزوهایش رسید؟ آیا توانست شایست
⁉️ آیا هنوز انقلاب اسلامی، آری؟
(قسمت دوم)
🔴 مغالطه یکسونگری در کمین این نوع تحلیلها است و نبایستی هر یک از نگاه مثبت یا منفی را بر واقعیت غلبه داد. نظام اسلامی قطعاً از نقاط ضعف و آسیب برخوردار است و تکیه بر نقاط صرفاً منفی به نام آسیبشناسی، مخالف واقعبینی و موجب ناامیدی و منجر به خطای در محاسبه است.
❌ نقطه مقابلش نیز یعنی غلبه دادن نقاط موفقیت و توانمندی، گمراه کننده بوده و موجب رضایت کاذب و امید واهی خواهد شد و این هر دو واقعبینی نیست و برآورد درستی از وضع کشور و احوال زمانه نخواهد داد.
🔆 به عنوان درآمدی بر مسئله کارآمدی جمهوری اسلامی، باید به مفهوم شناسی کارآمدی (effectiveness) و مدلی برای سنجش و ارزیابی آن پرداخت. مفهوم کارآمدی دایره کاربرد گستردهای از مدیریت تا اقتصاد، صنعت و علوم سیاسی دارد. مفهوم کارآمدی در مدیریت از پیشینه قدیمیتری برخوردار است و در آن دو مفهوم کارآمدی و کارایی(efficiency) از هم متمایز میشوند.
📌 بیانات رهبری در دیدار مسئولان نظام ۱۳۹۰/۵/۱۶
📝 دکتر محمد محمدینیا
#شماره_37
#انقلاب_اسلامی
🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‼️ هیچ فرقی بین اینها و بتپرستها نیست.
⛔️ وای بر کسانی که خدم و حشم آمریکا و اروپا باشند!
🎙 بیانات حضرت آیتالله بهجت (ره)
📚 درس خارج اصول، جلسه 17
#معارف
#کاسه_لیس_غرب
#دیپلماسی_ذلت
🆔 @farhang_puya
💢 قانون برای همه است، حتی نمایندگان!
💠 حضرت امام خمینی (ره):
⭕️ افرادی که بهعنوان نمایندگان یا مسئولان دولت در جمهوری اسلامی انتخاب میشوند، شرایطی دارند که با رعایت آن شرایط، حقیقتا نمایندگان واقعی مردم انتخاب میشوند نه نمایندگان طبقه خاصی که به ضرر اکثریت ملت عمل کنند. خطوط اصلی در قانون اساسی این حکومت را اصول مسلّم اسلام که در قرآن و سنت بیان شده تشکیل میدهد.
📚 صحیفه امام، ج 5، ص 436
#شماره_42
#امامین_انقلاب
#سیلی_نماینده
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⁉️ آیا هنوز انقلاب اسلامی، آری؟ (قسمت دوم) 🔴 مغالطه یکسونگری در کمین این نوع تحلیلها است و نبایست
⁉️ آیا هنوز انقلاب اسلامی، آری؟
(قسمت سوم)
🔘 کارآمدی در گرو کسب هدفهای سازمانی و رضایت کسانی است که در راه رسیدن به اهداف نقش دارند، اما کارایی معادل با صرف حداقل هزینه و منابع و کاستن از ضایعات برای هر میزان تولید است. برخی نظریههای مدیریت و تجارت، کارآمدی و کارایی را به یک معنا میگیرند: «حاشیه سود در کارآمدی به شرطی ایجاد میشود که همان مقدار محصول خروجی با حداقل قیمت بتواند به دست آید.»
📑 گروهی از اندیشهورزان علوم سیاسی مانند مارتین لیپست، کارآمدی را با مفهوم «مشروعیت» پیوند دادهاند. از دیدگاه لیپست، کارآمدی عبارت است از «تحقق عینی» یا «توان سیستم در تحقق کارکرد های اساسی یک حکومت، بهگونه ای که تحقق آن قابل مشاهده باشد»
🔹 در این نوشته، آن معنایی از کارآمدی که در دانش سیاسی معمولاً به کار میرود منظور است. کارآمدی یعنی توان نظام و میزان محقق ساختن شعارها، کارکردهای سیاسی، انتظارات و هدفهای از پیش تعیین شده، استحکام، پایداری، توانایی انطباق و کسب رضایت آن.
📝 دکتر محمد محمدینیا
#شماره_37
#انقلاب_اسلامی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⁉️ آیا هنوز انقلاب اسلامی، آری؟ (قسمت سوم) 🔘 کارآمدی در گرو کسب هدفهای سازمانی و رضایت کسانی است ک
⁉️ آیا هنوز انقلاب اسلامی، آری؟
(قسمت چهارم)
❓ پس از بررسی کوتاه مفهوم کارآمدی، بایستی پرسید که آیا انقلاب به اهداف و آرزوهایش رسید؟ آیا توانست شایستگی و توانایی خود برای تحقق ماموریتها و اهداف پیش را نشان دهد؟ و آیا نظام جمهوری اسلامی کارآمدیاش را نشان داد؟ با نگاهی به کارنامه چهل ساله جمهوری اسلامی میتوان میان «کارآمدی وابسته»¹ و «کارآمدی نهشرقی نهغربی» تفکیک کرد.
🔆 کارکردهای حکومت ابعاد مختلفی دارد و بر اساس حوزههای اقتصاد، فرهنگ، سیاست، امنیت و علم تقسیم میشود. پیام اصلی امام خمینی(ره) بازگشت به اسلام و قرآن در همه حوزهها و دعوت به پرپایی نظام «نهشرقی، نهغربی» است.
✴️ جمعیت میلیونی سراسر ایران از سال ۱۳۴۲ تا ۱۳۵۷ به آن دعوت لبیک گفتندو «جمهوریِ نهشرقی، نهغربی» را خواستند، «اقتصاد نهشرقی، نهغربی» را آرزو کردند و هر فرهنگی جز «فرهنگ نهشرقی،نهغربی» را بیارزش دانستند.
📝 دکتر محمد محمدینیا
#شماره_37
#انقلاب_اسلامی
🆔 @farhang_puya
▪️ لوازم بندگی؛حفظ نعمتها، شکر آنها و تلاش برای رشد آنها
✍️ مرحوم حضرت علامه مصباحیزدی (ره):
💢 از جمله لوازم بندگی آن است که آنچه را که عقل موجب تنزل و سقوط انسان میداند، ترک کنیم و آنچه را موجب صعود و ترقی ما میداند، انجام دهیم. البته وقتی با وحی هم فهمیدیم که چیزی موجب ترقی و تکامل ما میشود باید آن را دوست داشته باشیم و آن را حفظ و نگهداری و باالعکس، کاری را که موجب از دست رفتن نعمت و زمینه تکامل میشود ترک کنیم.
🔘 در مورد نعمتهایی که خدا در جسم و روح ما قرار داده، مانند چشم، گوش، دست و پا، عقل و شعور و امیال فطری و نیز چیزهایی که با کسب و تلاش خودمان پیدا کردهایم.
↙️ مثل علم و ایمان، باید سعی کنیم اولا شکر آنها را بهجا بیاوریم؛ ثانیا این درک و شناخت را حفظ کنیم که از بین نرود؛ ثالثا سعی کنیم به لوازم عملی آن ملتزم شویم. اگر در هر مرحلهای کوتاهی بکنیم،در واقع قدمی در راه تنزل برداشتهایم.
#معارف
#لوازم_بندگی
#شماره_42
🆔 @farhang_puya
‼️ میخواهید دنیا را بگیرید باید این منطقه را بگیرید!
(بخش اول)
💢 فتنهانگیزی آمریکاییها در منطقه غرب آسیا تمامی ندارد. اهمیت این منطقه بر هیچ کس خصوصا دشمنان اسلام پوشیده نیست. «آلفرد ماهان» صاحب نظریهی «هارت لند» به سران استکبار چنین گرا داد که اگر میخواهید دنیا را بگیرید، باید این منطقه را بگیرید و بر آن مسلط شوید.
🔻 چرا که این منطقه لولای سه قارهی آسیا، آفریقا و اروپا است و به لحاظ ژئوپلوتیک و ژئواستراتژیک بسیار راهبردی است. این منطقه دسترسی بسیار مناسب و فوقالعادهای به مناطق خشکی و دریایی دارد و از همه مهمتر منابع فراوان نفت و خصوصا گاز طبیعی را در خود جای داده است و هرکس قطب انرژی جهان را در دست داشته باشد، یعنی قدرت مطلق دارد.
✂️ برشی از یادداشت کمیل مومنی در نشریه فرهنگ پویا #شماره_42
#سیاست
#منطقه
🆔 @farhang_puya