💥 انقلابی بیمانند!
💠 آیتالله شبزندهدار:
💢 این انقلاب شکوهمند در حقیقت الگوبرداری از انقلابهای دیگری که در دنیا محقق شده نبوده؛ چون معلوم است انقلابهای غیر دینی که وجود داشته است نمیتواند سرمشق و الگویی برای انقلاب اسلامی باشد.
✅ انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب نویی است که مثل و مانندی در حقیقت نداشته و این عنایت الهی بود که به ذهن حضرت امام (ره) و بزرگان آورده و آن در خارج محقق شده است.
#شماره_41
#انقلاب_اسلامی
#امام_امت
🆔 @farhang_puya
📌 دشمنان درصدد نابودی نظام مقدس جمهوری اسلامی بودند!!
❌ دشمنان درصدد طرحریزی برای تخریب نظام مقدس جمهوری اسلامی، از هر جهتی توانستهاند، این تلاشهای خودشان را صورت دادهاند تا خدشهای وارد کنند. اگر چه گاهی اوقات موجبات این وقفه را در حرکت این قطار انقلاب باعث شدهاند، خوشبختانه با حضور پر شور مردم همیشه در صحنه این توطئهها نقشه بر آب شده است و دشمنان نتوانستهاند کار مهمی را پیش ببرند. انتخابات دهم یکی از موضوعاتی بود که دشمن برای آن برنامهریزی کرد تا قبل از انتخابات طرحهایی داشت که آنرا به شکست بیانجامد.
🔺 من بعد از انتخابات اسناد و مدارکی را نزد مقامات عالی کشور مطرح و موضوعات را یادآوری کردم که برخی از افراد در صدد هستند که در صورت برنده یا بازنده شدن هر گروه، یک بحران رسمی را در کشور به وجود بیاورند که هیچ تفاوتی نمیکند کدام یک از این افراد برنده بشوند.
📝 دکتر کدخدایی
#سیاست
#شماره_15
#فتنه
#انتخابات
🆔 @farhang_puya
✅ بیشترین خروجی در ۲۹ روز
🔆 شهید رجایی در دوران کوتاه ۲۹ روز ریاست جمهوری خود شهید باهنر را به عنوان نخست وزیر به مجلس معرفی و پس از تصویب مجلس با تشکیل کابینهای جوان و انقلابی در صدد بر آمد تا مشکلات ناشی از شرایط جنگی، بحرانهای اقتصادی، اشتغال و تورم و... که بیشتر آنها به دلیل مصروف شدن وقت مسئولان در اختلاف با بنی صدر لاینحل مانده بود را مرتفع کند.
⚡️ شهید رجایی با شور و شوق و تعهد زایدالوصفی در بیشتر جلسات کمیسیونهایی که لزومی به شرکتش در آنها نبود حضور مییافت تا به سهم خود در رفع مشکلات و اتخاذ تصمیمات مدبرانه و تعجیل در اجرای اصول کمک کند. دوران کوتاه اما جاودانه ریاست جمهوری محمدعلی رجایی با انفجار دفتر نخست وزیری و شهادت وی و دکتر باهنر به پایان رسید.
🖋 مهیا زاهدین لباف| #شماره_17
#انقلاب_اسلامی
#کاندیدای_اصلح
🆔 @farhang_puya
📙 آفت ترجمهزدگی
💢 با گزارههای علمی و فلسفی، مواجهه علمی و فلسفی میکنیم ولی گزارههای ایدئولوژیک و ادعاهای بیدلیل آنها را به خودشان بر میگردانیم.
🕌 اسلامی شدن علوم انسانی به این معناست و نفی تعبد به متون ترجمه رکن اصلی این ادعا است؛ زیرا مواجهه با گزارههای عقلی و تجربی تعبدی نیست و ما نیز مانند دیگر نظریهپردازان، عقل و امکان تجربه داریم.
💯 تعبد و ترجمهزدگی در علوم انسانی را باید ترک کنیم تا وارد عرصه نواندیشی علمی و نظریهپردازی دینی در این عرصه شویم.
✅ رویارویی انتقادی از دریچه افق گشای تفکرات دینی و لحاظ شرایط و نیازهای ایرانی؛ یک اقتضا و بلکه ضرورت برای تولید علم در عرصه علوم انسانی است.
📝 دکتر حسن رحیمپور ازغدی
#شماره_16
#تولید_علم
#علوم_انسانی
🆔 @farhang_puya
⁉️ تحریم یا فرار
🔱 وهابیان همانطور که خودشان میگویند، تابع مذهب حنبلی از مذاهب چهارگانه اهلتسنن هستند. یکی از اهل تسنن جارالله زمخشری که در تفسیر خود درباره هر کدام از این چهار مذهب رسمی یک اشکال میگیرد و نسبت به حنبلیها این اشکال را وارد میکند که آنها مناظره مذهبی را تحریم میکنند.
⭕️ وهابیها هم که مدعی تبعیت از مذهب حنبلی هستند مناظره مذهبی را تحریم میکنند و این مورد تجربه است. البته اخیرا افراد معتدلی هم در بین آنها پیدا شدهاند که دست کم گاهی مطالب ما را میشنوند!
💯 نکته مهم این است که از طرف علما شیعه هیچ مانعی برای مناظره وجود ندارد و در این باره به مقدار کافی اتمام حجت شده است.
🖌 حجتالاسلام یوسفی غروی
#معارف
#شماره_7
#وهابیت
🆔 @farhang_puya
💢 ابعاد گوناگون حرکت شوم وهابیت
📣 باید توجه داشت که حرکت شوم وهابیت، ابعاد مختلفی دارد. یک بعد آن به محور تفکر و تبلیغاتشان مربوط میشود.
🔍 آنان افکارشان را برخاسته از تفکر صحیح اسلامی و دیگران را منحرف میدانند و اصولی را پایه و اساس فکر و مذهبشان قرار دادهاند که این اصول باید بررسی و انحرافاتش روشن شود.
⭕️ این افکار را به دو دسته میتوان تقسیم کرد. نخست سلسله افکاری است که به عقاید مذهبی و فقهی و مانند آن مربوط است و دسته دوم به مباحث تاریخی مربوط میشود.
✍️ علامه مصباحیزدی (ره)
#معارف
#شماره_7
#وهابیت
#تخریب_بقیع
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
✅ بررسی بیانیه گام دوم بر مبنای مفاهیم آیندهپژوهی و از منظر فقه (بخش اول) 🖌 محمدحسین علیجانزاده:
✅ بررسی بیانیه گام دوم بر مبنای مفاهیم آیندهپژوهی و از منظر فقه
(بخش دوم)
🖌 محمدحسین علیجانزاده:
🔘 در علم آیندهپژوهی گفته میشود تصویرهای آینده -که عبارتند از: آرمانها، اهداف، مقاصد، امیدها و آرزوها- پیشرانهای اقدامات فعلی کشورها هستند و آینده امری است که دولتها میتوانند آن را با اقدامات هدفمند خود طراحی کنند و شکل دهند.
↙️ همچنین افق دورنمایی است که بالقوه در هر کاری تاریخ وجود دارد. شهید مطهری (ره) در تعریف ماهیت انقلابها و آرمانهایشان آنها را به سه دسته تقسیم میکنند که در واقع همان دورنما و افقهای موجود و انگیزههای در پی آن را شامل میشود.
🔰 برخی افقهای مادی، برخی خصلت انسانی محض و برخی از آنها در #افق_ایدئولوژیک خلاصه میشود. وی انقلاب اسلامی را از نوع سوم میدانست.
#شماره_42
#انقلاب_اسلامی
#امام_امت
🆔 @farhang_puya
✔️ تاثیر فرهنگ عاشورا و کربلا بر پیروزی و استمرار انقلاب اسلامی
💠 در حالی که اکثر انقلابهای معاصر، سرچشمه ایدئولوژیک خود را از ناسیونالیسم، بورژوازی، کمونیسم و... میگرفتند، مردم ایران به رهبری حضرت امام خمینی (رحمتالله علیه) اسلام را به عنوان ایدئولوژی انقلابی خود برگزیدند.
📌 با توجه به آنکه مهمترین منبع فرهنگ سیاسی ایران، مبانی دینی و به طور خاص مذهب شیعه است و بخش عمدهای از رفتار سیاسی مردم نیز از آن متاثر است، بنابراین حرکت اسلامی مردم ایران در بهمن ۵۷ نیز از آنجا ناشی شده است.
📝 دکتر سیدعبدالله متولیان
#شماره_13
#شهادت
#انقلاب_اسلامی
#فرهنگ_عاشورا
🆔 @farhang_puya
⁉️ مشارکت اجتماعی از منظر لیبرالیسم (بخش اول)
📝 محسن مومنی:
💢 واژه «لیبرالیسم» برگرفته از واژه لیبرتی به معنای آزادی است؛ بنابراین لیبرالیسم یعنی آزادیخواهی و واژه لیبرال به معنای فرد آزادیخواه است. لیبرالیسم را میتوان به طور دقیق نگرشی به زندگی و مسائل آن وصف کرد که تاکیدش بر ارزشهایی همچون آزادی برای افراد، اقلیتها و ملتهاست.
🔺 برخی از مهمترین عناصر تشکیلدهنده لیبرالیسم عبارتند از اومانیسم (اصالت انسان)، فردگرایی (اصالت فرد و جامعه)، فایدهگرایی (اصالت سود و فایده)، خردگرایی (عقلانیت ابزاری)، آزادی، برابری حقوقی، تساهل و تسامح، رضایت عمومی، دولت حداقلی و تکثرگرایی.
🔻 بنابراین اعتقاد به ارزش آزادی فردی یکی از ارکان لیبرالیسم است. نظریه لیبرالیسم به عنوان یکی از نظریههای فراگیر در غرب با معاصر بدلیل نارساییهای فلسفی، معرفتشناسی و انسانشناسی پیامدهای ناگوار و نابهنجاری را در عرصه عقیده، عمل، زندگی اخلاقی و اعتقادی بشر داشته است.
#جامعه
#شماره_42
#لیبرالیسم
#مشارکت_اجتماعی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💢 جهاد و مجاهد در نوک حمله دشمن (بخش اول) ⭕️ دشمن به خوبی به این نکته مهم دست یافته است که برای تغی
💢 جهاد و مجاهد در نوک حمله دشمن
(بخش دوم)
🔹 ساموئل هانتینگتون معتقد بود: «پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹ در ایران میتواند به عنوان نقطه آغاز جنگ پنهان تمدنهای غرب و اسلام در نظر گرفته شود.» ماتیو مکینس -عضو پیشین پنتاگون- استراتژی و سیاست خارجی ایران را اینگونه توصیف کرده است: «استراتژی قدرت نظامی ایران از جمله پیگیری توانایی سلاح اتمی امری فرعی است؛ اصل، تلاشهای ایدئولوژیک آنهاست.»
🔚 مایکل لدین نیز معتقد است که در برخورد ایران، «مسئله خودِ نظام ایران است و نه ابزارهایی که این حکومت از آنها استفاده میکند.» مایکل لدین نهتنها مخالف موضوعات راهبردی جمهوری اسلامی و از جمله قابلیتهای هستهای ایران است، بر این موضوع تاکید دارد که مقابله با ایران باید از طریق #براندازی_ساختار_سیاسی انجام پذیرد.
✍ حجتالاسلام قاسم روانبخش
#انقلاب_اسلامی
#شماره_45
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💠 مکتب اسلام، مکتب تمدنساز (بخش اول) 💢 یکی از ملاکهای شناخت و جایگاه و اهمیت هر مکتبی را میتوان
💠 مکتب اسلام، مکتب تمدنساز
(بخش دوم)
✅ هستیشناسی، خداشناسی و انسانشناسی سه کن اساسی هر #منظومه_فکری است. به تعبیر دیگر مادامی که نگاه ما به هستی، خدا و انسان، نگاهی مادی و زمینی باشد، تامین رفاه مادی نیز منتها درجه سعادت بشریت تلقی میشود اما اگر نگاه ما به عالم نگاهی توحیدی و خدامحور شد، سعادت بشر نیز رسیدن به کمال و قرب الیالله خواهد شد.
🔰 از این رو مکتب اسلام، مکتبی است که رفاه مادی را در کنار قرب الیالله و ارتقای معرفتی انسان عامل سعادت میداند. خداوند متعال در قرآن میفرماید: «و ما خلقتالجن و الانس الا لیعبدون» جن و انس را خلق نکردم مگر مرا عبادت کنند؛ پس عبادت و رسیدن به مقام #عبودیت بالاترین مرتبه انسان است.
ادامه دارد ...
✂️ برشی از یادداشت محسن مومنی در نشریه فرهنگ پویا #شماره_45
#جامعه
#تمدن_نوین_اسلامی
🆔 @farhang_puya