eitaa logo
فرهنگی شهید آیت الله بهشتی رَحِمَهُ الله
144 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
740 ویدیو
100 فایل
ارتباط با معاونت فرهنگی: @mosaferekarbala59
مشاهده در ایتا
دانلود
رهبر معظم انقلاب اسلامی درباب مسئله‌ انتظار و مهدویت فرمودند: هم روحتان در انتظار حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) باشد، هم نیروی جسمی‌تان در این راه حرکت بکند؛ هر قدمی که در راه استواری این انقلاب اسلامی برمی دارید، یک قدم به ظهور حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) نزدیک تر می شوید. 📎فرهنگی حوزه علمیه شهید آیت الله بهشتی رَحِمَهُ الله
15.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هاشم الحیدری: مهمترین دستاورد جمهوری اسلامی تعجیل در ظهور امام زمان(عجل الله فرجه) است. 👌حجت السلام والمسلمین سید هاشم الحیدری، دبیرکل جنبش اسلامی عهدالله عراق در خصوص نظام جمهوری اسلامی و مبحث ولایت فقیه گفت: تشکیل نظام جمهوری اسلامی ایران حرکت مهمی در راستای تعجیل ظهور امام زمان(عجل الله فرجه) بود. 📎فرهنگی حوزه علمیه شهید آیت الله بهشتی رَحِمَهُ الله
بسم الله الرّحمن الرّحیم ضمن عرض سلام و ادب به اطلاع می رساند: 🌹کانال *عاشقانه های عالمانه* مخصوص خانواده محترم طلاب حوزه علمیه شهید آیت الله بهشتی رَحمَهُ الله می باشد... به لطف خدای مهربان، تمامی و ویژه خانواده طلاب از طریق همین کانال اجرا می گردد. 🌺 دوستان گرامی، لطف فرموده و از طریق لینک زیر، خانواده محترمتان را به این کانال دعوت فرمایید./. 📌لینک دعوت: https://eitaa.com/AsheghanehayeAlemane 📎فرهنگی حوزه علمیّه شهید آیت الله بهشتی رَحِمَهُ الله
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شبکه ی پنهان عليه امام خامنه ای 📎فرهنگی حوزه علمیّه شهید آیت الله بهشتی رَحِمَهُ الله
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👈 الهی عذر ما را بپذیر ما جاهل و نادان بودیم... ▫️رمضان ۱۳۷۵ ▫️ تهران/حسینیه هدایت 🆔 @ansarian_ir 📎فرهنگی حوزه علمیه شهید آیت الله بهشتی رَحِمَهُ الله
🍂🥀 ۱۸ فروردین سالگرد شهادت آیت الله سید ابوالحسن شمس آبادی به دست باند تبهکار مهدی هاشمی، در سال ۱۳۵۵ گرامی باد. 💐 هدیه به روح مطهرشان ، فاتحة مع الصلوات. 📎فرهنگی حوزه علمیه شهید آیت الله بهشتی رَحِمَهُ الله
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌دعوت بزرگان به طرح روضه های خانگی 📎فرهنگی حوزه علمیّه شهید آیت الله بهشتی رَحِمَهُ الله
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در خواب هستند... 📎فرهنگی حوزه علمیه شهید آیت الله بهشتی رَحِمَهُ الله
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حاجی الماسی... علی مَرده 📎فرهنگی حوزه علمیه شهید آیت الله بهشتی رَحِمَهُ الله
23.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
(علیه السلام) 👈 فرازی از زیارت عاشورا با نوای استاد انصاریان 🏴 ویژه شب جمعه، شب زیارتی اباعبدالله عَلَیهِ السَّلامُ ▫️صفر ۱۳۹۸ ▫️ سمنان / مهدیه اعظم 👈 متن و صوت کامل سخنرانی 🧷 erfan.ir/s15456 🆔 @ansarian_ir 📎فرهنگی حوزه علمیه شهید آیت الله بهشتی رَحِمَهُ الله
بِسْمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ 🌺 إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلَائِكَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِي كُنتُمْ تُوعَدُونَ. ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﻣﺎ ﺧﺪﺍﺳﺖ; ﺳﭙﺲ [ﺩﺭ ﻣﻴﺪﺍﻥ ﻋﻤﻞ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﺣﻘﻴﻘﺖ] ﺍﺳﺘﻘﺎﻣﺖ ﻭﺭﺯﻳﺪﻧﺪ، ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻥ ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﻧﺎﺯﻝ ﻣﻰ ﺷﻮﻧﺪ [ﻭ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﻨﺪ:] ﻣﺘﺮﺳﻴﺪ ﻭ ﺍﻧﺪﻭﻫﮕﻴﻦ ﻧﺒﺎﺷﻴﺪ ﻭ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺑﻬﺸﺘﻲ ﻛﻪ ﻭﻋﺪﻩ ﻣﻰ ﺩﺍﺩﻧﺪ، ﺑﺸﺎﺭﺕ ﺑﺎﺩ. (فصلت_٣٠) 📌گرامی باد سالروز شهادت سید شهیدان اهل قلم، آقا سید مرتضی آوینی. (۲۰ فروردین ۱۳۷۲) 🌹هدیه به ارواح پاک و طیب شهدای اسلام و امام شهیدان صلوات 📎فرهنگی حوزه علمیه شهید آیت الله بهشتی رَحِمَهُ الله
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌چی باعث میشه آدم خودش را پنهان کنه؟ 📎فرهنگی حوزه علمیه شهید آیت الله بهشتی رَحِمَهُ الله
مسئولان جمهوری اسلامی اگر به فکر ایجاد حکومت جهانی حضرت حجت(عجل الله تعالی فرجه الشّریف) نباشند، خائن و خطرسازند حتی اگر به مردم خدمت کنند… 📎فرهنگی حوزه علمیه شهید آیت الله بهشتی رَحِمَهُ الله
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فقط خودتون ببینید... 📎فرهنگی حوزه علمیه شهید آیت الله بهشتی رَحِمَهُ الله
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥🚨رهبرانقلاب:قدر اين را بدانيم... ⚠️سال گذشته در همين ماه رمضان كسانی از دوستان ما بودند،اما امسال نيستند... ⏳بسا تیر و دی‌ماه و اردیبهشت‌ بیاید که ما خاک باشیم و خشت... 📎فرهنگی حوزه علمیه شهید آیت الله بهشتی رَحِمَهُ الله
📎فرهنگی حوزه علمیه شهید آیت الله بهشتی رَحِمَهُ الله
🕋 اعلام رسمی آغاز : 🌀به لطف و یاری خدای مهربان، امسال و در آغاز و عبادت، پویش مبارک را در 📎کانال فرهنگی حوزه علمیه شهید آیت الله بهشتی رَحِمَهُ الله آغاز خواهیم نمود. 🔰 متاسفانه سنت حسنۀ اذان گفتن به‌صورت و در منازل، مکان‌های عمومی و حتی در مساجد متروک شده و اذان صرفاً به‌صورت غیر زنده و از رادیو پخش می‌شود. این درحالی است که برای ، آثار و برکات بسیار زیاد و فوق العاده‌ای در روایات ذکر شده و بزرگان هم بسیار تاکید داشته‌اند که اذان باید توسط و به‌صورت انجام شود. 👌هدف از این پویش، ترویج اذان گویی حلقومی و زنده توسط آحاد مردم جامعه است. چه در ، چه در ، ، ، ، و سایر مکان‌ها. لطفا توجه داشته باشید که هدف از این پویش، ترویج حداکثری اذان گویی زنده است و هیچ تاکیدی بر مباحث قرائت و صوت و لحن و ... نداریم ... هرکسی و با هر صدایی می تواند در اوقات نماز، در منزل، مسجد، پشت بام منزل، مغازه و محل کارش اذان بگوید. 👌پس: اولاً: در مطالبی که پیرامون اذان در کانال گذاشته می شود، همکاری بفرمایید تا در ثواب و اثرات این پویش جمعی شریک باشید. ثانیاً: هرکسی یا محل کار را شروع کند و یا آن را برای خادم کانال: https://eitaa.com/mosaferekarbala59 ارسال نماید تا منتشر کنیم. 🎁 به لطف خدا، جوایزی نیز برای شما عزیز و همچنین به صورت جداگانه برای و نوجوانان عزیزتان در نظر گرفته شده. یا علی مدد 📎فرهنگی حوزه علمیه شهید آیت الله بهشتی رَحِمَهُ الله
هدایت شده از  امیربیان اصفهان
💠 بسم الله قاصم الجبارین 💠 السلام علیک یا رسول الله 💠 السلام علیک یا امیر المومنین ❤️ امام خامنه ای: 🔶 باید از انفعال در عرصه فضای مجازی خارج شد. 🔶 انقلابیون در فضای مجازی فقط دریافت کننده پیام نباشند. 🔶 تا آنجا که می توانید ... روشنگری کنید، بصیرت افزایی کنید. 💠 عضویت در لشگر سایبری ✳️ همسنگر سلام؛ ❇️ در آستانه یک انتخاب و آزمون بسیار مهم هستیم که در ترسیم مسیر پیش روی نظام اسلامی نقش اساسی و تعیین کننده ای دارد؛ و مهم تر از این انتخاب و نتیجه آن ، عملکرد ما در این آزمون است که تا چه اندازه در این امتحان موفق باشیم و سربلند بیرون آییم. ❎ در این برهه حساس و پیچ تاریخی، جبهه انقلاب اسلامی، بیش از هر روز دیگر، نیازمند هم آهنگی و تلاش هم سو در همه عرصه ها علی الخصوص در عرصه فضای مجازی می باشد. ✅ قرارگاه انقلاب اسلامی متشکل از مجموعه های انقلابی در نظر دارد با تشکیل لشگر سایبری، جبهه مردمی فعالین مجازی را در جهت رسیدن به «تمدن نوین اسلامی» تقویت نماید. 💹 در این مسیر، آموزش دادن مهارت های مورد نیاز شما را وظیفه خود می دانیم. امید است که به لطف الهی در یاری امام زمان ارواحنا فداه توفیق سربازی یابیم. 🌀 لینک عضویت در لشگر سایبری: 🌀 https://survey.porsline.ir/s/CtE9xuJ 🆔 کانال لشگر سایبری در ایتا: 🆔 https://eitaa.com/joinchat/438698090C7e4db3fe64 🌐 جهت کسب اطلاات بیشتر به ما سری بزنید: 🌐 https://amirebayan.ir/ 🔔 📣
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸ترویج اذان گویی، مقدمه ترویج امر به معروف است🔸 ترک امر به معروف و نهی از منکر موجب نزول بلا می‌شود. هر چیزی خاصیت خودش را دارد. در هر شهری که امر به معروف و نهی از منکر رایج شود، خدا بلا، زلزله و این مسائل را از او دفع می‌کند؛ چون خدای تعالی برای هرچیزی یک خاصیتی گذاشته، برای ترکش هم یک اثری گذاشته. اما امر به معروف و نهی از منکر مشکل است. کار سختی است. اولش آدم خجالت می‌کشد، از مردم می‌ترسد، شیطان توی دلش ولوله ایجاد می‌کند، دلش را خالی می‌کند. اما را نشانت داده‌اند. اگر بخواهی ترس از مردم در دلت بریزد، می‌دانی چه کار باید کنی؟ اگر بخواهی خجالتت بریزد و برای تذکر دادن رو پیدا کنی ! اذان، خجالت را از انسان می‌گیرد. به انسان رو می‌دهد. بگو! امتحان کن! اولش آدم می‌ریزد. اذان اولی را که می‌خواهد بگوید می‌کشد. این فقط یک روز است، دو روز است. اذان ظهر را که گفتی و عرقش را کردی، وقتی اذان مغرب را می‌خواهی بگویی، سختی‌اش نصف می‌شود. اذان صبح که خودش اصلاً یک کیفی دارد، یک دارد. هرکس غم و غصه دارد، اذان صبح بگوید؛ غم و غصه‌اش برطرف می‌شود. فردا که دوباره اذان ظهر می‌گویی برات عادی شده. یک هفته اذان گفتی معتاد می‌شوی. اگر اذان نگویی انگار گم کرده‌ای داری! @haerishirazi 📎فرهنگی حوزه علمیه شهید آیت الله بهشتی رَحِمَهُ الله
🌺سوره ای که آغازش حمد و میانش اخلاص و پایانش دعاست عَنْ أَبِی‌الْحَسَنِ مُوسَی‌بْنِ‌جَعْفَرٍ (علیه السلام) عَنْ أَبِیهِ (علیه السلام) قَالَ: قَالَ لِأَبِی حَنِیفَهًَْ: مَا سُورَهًٌْ أَوَّلُهَا تَحْمِیدٌ وَ أَوْسَطُهَا إِخْلَاصٌ وَ آخِرُهَا دُعَاءٌ؟ فَبَقِیَ مُتَحَیِّراً ثُمَّ قَالَ: لَا أَدْرِی. فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام): السُّورَهًُْ الَّتِی أَوَّلُهَا تَحْمِیدٌ وَ أَوْسَطُهَا إِخْلَاصٌ وَ آخِرُهَا دُعَاءٌ سُورَهًُْ الْحَمْد. از امام کاظم (علیه السلام)، از پدرشان (علیه السلام) روایت شده است که حضرت به ابوحنیفه فرمود: «کدام سوره آغازش حمد و میانش اخلاص و پایانش دعاست»؟ ابوحنیفه حیران شد و گفت: «نمی‌دانم». امام (علیه السلام) فرمود: «سوره‌ای که آغازش حمد و میانش اخلاص و پایانش دعاست، سوره‌ی»حمد» می‌باشد». 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۸ ؛ البرهان/ بحارالأنوار، ج۸۹، ص۲۳۵ ♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️ قَالَ أَمِیرُ‌الْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) ... سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) یَقُول ... أَلَا فَمَنْ قَرَأَهَا مُعْتَقِداً لِمُوَالَاهًِْ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّیِّبِینَ (علیهم السلام) مُنْقَاداً لِأَمْرِهِمَا مُؤْمِناً بِظَاهِرِهِمَا وَ بَاطِنِهِمَا أَعْطَاهُ اللَّهُ بِکُلِّ حَرْفٍ مِنْهَا حَسَنَهًًْ کُلُّ وَاحِدَهًٍْ مِنْهَا أَفْضَلُ لَهُ مِنَ الدُّنْیَا بِمَا فِیهَا مِنْ أَصْنَافِ أَمْوَالِهَا وَ خَیْرَاتِهَا وَ مَنِ اسْتَمَعَ إِلَی قَارِئٍ یَقْرَؤُهَا کَانَ لَهُ قَدْرُ ثُلُثِ مَا لِلْقَارِی فَلْیَسْتَکْثِرْ أَحَدُکُمْ مِنْ هَذَا الْخَیْرِ الْمُعْرِضِ لَکُمْ فَإِنَّهُ غَنِیمَهًٌْ لَا یَذْهَبَنَّ أَوَانُهُ فَتَبْقَی فِی قُلُوبِکُمُ الْحَسْرَهًُْ. پیامبر (صلی الله علیه و آله) بدانید که هرکس با اعتقاد به ولایت محمّد (صلی الله علیه و آله) و خاندان پاک او این سوره را بخواند و به فرمان آن گردن نهد و به ظاهر و باطن آن ایمان داشته باشد، خداوند عزّوجلّ به ازای هر حرف از آن پاداشی برتر از دنیا و تمامی اموال و خوبی‌های آن به او عطا فرماید؛ و هرکس به شخصی که این سوره را قرائت می‌کند، گوش بسپارد، به اندازه‌ی یک‌سوّم ثواب قاری را به او دهند. پس تا می‌توانید از این خیر و برکتی که در اختیارتان نهاده شده، بهره گیرید که آن یک غنیمت است؛ مبادا فرصتش بگذرد و حسرتش در دل‌هایتان باقی بماند. 📚 تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۱۴ ؛ بحارالأنوار، ج۸۹، ص۲۲۷/ الأمالی للصدوق، ص۱۷۵؛ فیه: «من اصناف اموالها ... الی آخر» محذوفٌ/ الإمام العسکری، ص۲۹؛ فیه: «کل واحده منها أفضل ... الی آخر» محذوفٌ/ نورالثقلین/ البرهان 📎فرهنگی حوزه علمیه شهید آیت الله بهشتی رَحِمَهُ الله
🌺تقوای قبل از ایمان 📌(ذَٰلِكَ الْكِتَابُ لَا رَيْبَ فِيهِ هُدًى لِّلْمُتَّقِينَ) ﺩﺭ [ﻭﺣﻲ ﺑﻮﺩﻥ ﻭ ﺣﻘّﺎﻧﻴّﺖ] ﺍﻳﻦ ﻛﺘﺎﺏِ [ﺑﺎ ﻋﻈﻤﺖ] ﻫﻴﭻ ﺷﻜﻲ ﻧﻴﺴﺖ ; ﺳﺮﺍﺳﺮﺵ ﺑﺮﺍﻱ ﭘﺮﻫﻴﺰﻛﺎﺭﺍﻥْ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﺍﺳﺖ. خداوند متعال در قرآن حدود ۲۵۰ مرتبه از مفهوم «تقوا» استفاده فرموده است. در قرآن بیشترین دستور دربارۀ تقواست. تقوا در یک دسته‌بندی، به «تقوای قبل از ایمان» و «تقوای بعد از ایمان» تقسیم می‌گردد. کسی که هنوز مسلمان و مؤمن نشده و هنوز وارد دین نشده است، وقتی صفحۀ دوم قرآن را باز می‌کند، این آیه را می‌خواند: «ذلِکَ الْکِتابُ لا رَیْبَ فیهِ هُدىً لِلْمُتَّقینَ؛ این کتاب متقین را هدایت می‌کند» (بقره/۲) چرا قرآن در همین ابتدای کار، پای تقوا را وسط می‌کشد؟ معلوم می‌شود مقصود از این تقوا «تقوای قبل از دین‌داری» است! تقوای قبل از مسلمانی و دین‌داری یعنی «اهل مراقبت هستی؟ یا نه، کلاً، همین‌طوری ولنگار زندگی می‌کنی؟ اهل حساب‌وکتاب و دقت هستی؟ یا نه، بی‌نظم و بی‌حساب‌وکتاب و بی‌دقت زندگی می‌کنی؟» اگر کلاً آدم هوا‌پرستی هستی و اصلاً قدرت کنترل خودت را نداری، وقتی سراغ دین هم بیایی، او نمی‌تواند از تو دستگیری کند! بعضی‌ها مسلمان نیستند ولی اهل تقوا هستند، یعنی در زندگی خودشان اهل مراعات‌هایی هستند. چنین کسی تقوای به معنای عام کلمه را داراست. درست است که خدا و دستور خدا را نمی‌شناسد، اما وجدانش که بیدار است، اخلاقیات را که می‌فهمد، خیلی از امور را آدم همین‌طوری بدون دین هم می‌تواند درک بکند! مقام معظم رهبری در این‌باره می‌فرماید: قرآن کریم می‌گوید: «هدی للمتقین»؛ نمی‌گوید «هدی للمؤمنین». «هدی للمتّقین»؛ یعنی اگر یک نفر باشد که دین هم نداشته باشد، اما تقوا داشته باشد -ممکن است کسی دین نداشته باشد، اما به همین معنایی که گفتم، تقوا داشته باشد- او بلاشک از قرآن هدایت خواهد گرفت و مؤمن خواهد شد. اما اگر مؤمن تقوا نداشته باشد، احتمالاً در ایمان هم پایدار نیست. بستگی به شانسش دارد: اگر در فضای خوبی قرار گرفت، در ایمان باقی می‌ماند؛ اگر در فضای خوبی قرار نگرفت، در ایمان باقی نمی‌ماند. (۷۷/۰۲/۰۷) حالا اگر کسی مؤمن بشود ولی این تقوای اولیه را نداشته باشد؛ سرانجامِ او چه می‌شود؟ آدم بی‌تقوا هیچ‌وقت به سرانجام و فرجام خوب نمی‌رسد، او عاقبت‌به‌خیر نمی‌شود! چرا که قرآن می‌فرماید: «وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقینَ؛ عاقبت و سرانجامِ نیک، برای متقین است»(قصص/۸۳) «تقوای عمومی» تقوای قبل از مسلمانی است که عبارت است از «اهلِ نظم، دقت، سخت‌کوشی و مراقبت بودن» ما در مدارسمان بیش از اینکه بر ایمان و عقاید فرزندانمان تأکید بورزیم لازم است بر «تقوای عمومی» آنها سرمایه‌گذاری کنیم. بسیاری از مدرسه‌ها، بچه را باتقوا بار نمی‌آورند، بلکه به دنبال این هستند که آنها را قانون‌مند یا حتی اخلاقی بار بیاورند اما دریغ از اینکه به فکر تقوای عمومی بچه‌ها باشند! آنگاه می‌بینید، این اخلاق و قانون‌مداری به‌راحتی و با کمترین بهانه‌ای از دست می‌رود! چون ضامن این اخلاق و قانون‌مداری تقواست که بر آن تأکید نشده است. ما اگر شروع کنیم تقوای عمومی یعنی تقوای قبل از دین را به فرزندانمان آموزش دهیم، دیگر نیازی به این حجم فراوان از تبلیغات دینی نداریم! اگر تقوای قبل از دین‌داری را آموزش دهیم؛ کارمان آسان‌تر می‌شود، چون در جامعه‌ای تنفس می‌کنیم که آدم‌ها خارج از دین هم اهل تقوا هستند؛ یعنی خودشان را جمع می‌کنند! فسادخیزترین مدارس، مدارسی هستند که ایمان به بچه‌ها آموزش می‌دهند، اما تقوای قبل از ایمان را آموزش نمی‌دهند! اینها آدم‌هایی درست می‌کنند که بعداً یا دین را تحریف می‌کنند، یا علیه دین قیام می‌کنند و قیامشان هم مؤثر است، چون قبلاً در مدرسۀ مذهبی درس خوانده‌اند! اینها وقتی دین را تحریف کنند، مردم راحت‌تر می‌پذیرند، چرا؟ چون اطلاعات دینیِ آنها عالی است ، منتها مشکلشان این است که تقوا ندارند... 📌خلاصه بحث
《وَكَذَٰلِكَ جَعَلْنَاكُمْ أُمَّةً وَسَطًا لِّتَكُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ وَيَكُونَ الرَّسُولُ عَلَيْكُمْ شَهِيدًا...》 ﻭ ﻫﻤﺎﻥ ﮔﻮﻧﻪ [ ﻛﻪ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺭﺍﻩ ﺭﺍﺳﺖ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻛﺮﺩﻳﻢ ] ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺍﻣﺘﻲ ﻣﻴﺎﻧﻪ [ ﻭﻣﻌﺘﺪﻝ ﻭ ﭘﻴﺮﺍﺳﺘﻪ ﺍﺯ ﺍﻓﺮﺍﻁ ﻭ ﺗﻔﺮﻳﻂ ] ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻳﻢ ﺗﺎ [ ﺩﺭ ﺍﻳﻤﺎﻥ ، ﻋﻤﻞ ، ﺩﺭﺳﺘﻲ ﻭ ﺭﺍﺳﺘﻲ ] ﺑﺮ ﻣﺮﺩم ﮔﻮﺍﻩ ﺑﺎﺷﻴﺪ ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﻫﻢ ﮔﻮﺍﻩ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﺑﺎﺷﺪ... (بقره _ ١٤٣) 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹 📌شاهد و گواه‌گرفتن افراد امّت، بر مردم صحیح و جائز نیست! الباقر (علیه السلام)- وَ لَا یَکُونُ شُهَدَاءَ عَلَی النَّاسِ إِلَّا الْأَئِمَّهًُْ وَ الرُّسُلُ فَأَمَّا الْأُمَّهًُْ فَإِنَّهُ غَیْرُ جَائِزٍ أَنْ یَسْتَشْهِدَهَا اللَّهُ تَعَالَی عَلَی النَّاسِ وَ فِیهِمْ مَنْ لَا تَجُوزُ شَهَادَتُهُ فِی الدُّنْیَا عَلَی حَزْمَهًِْ بَقْلٍ. امام باقرعَلَیهِ السَّلامُ: و گواهان بر مردم کسانی نبودند جز امامان و پیامبران؛ و شاهد و گواه‌گرفتن افراد امّت بر مردم صحیح و جائز نیست زیرا در بین ایشان کسی است که حتّی شهادت او در مورد یک بسته سبزی نیز پذیرفته نمی‌شود. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۷۰۶ ؛ بحارالأنوار، ج۲۳، ص۳۵۱/ المناقب، ج۴، ص۱۷۹/ نورالثقلین ♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️ الصّادق (علیه السلام)- وَ کَذلِکَ جَعَلْناکُمْ أُمَّةً وَسَطاً لِتَکُونُوا شُهَداءَ عَلَی النَّاسِ قَالَ هُمُ الْأَئِمَّهًُْ (علیهم السلام). امام صادق (علیه السلام) در تفسیر آیه‌ی: وَ کَذلِکَ جَعَلْناکُمْ أُمَّةً وَسَطاً لِتَکُونُوا شُهَداءَ عَلَی النَّاسِ فرمود: «منظور ائمّه عَلَیهِمُ السَّلامُ هستند». 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۷۰۶ ؛ بحارالأنوار، ج۲۳، ص۳۴۳/ بصایرالدرجات، ج۱۳، ص۸۲/ البرهان؛ فیه: «بالإختصار» ♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️ عَنْ أَبِی‌بَصِیرٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَاجَعْفَرٍ (علیه السلام): یَقُول نَحْنُ نَمَطُ الْحِجَازِ. فَقُلْتُ: وَ مَا نَمَطُ الْحِجَازِ؟ قَالَ: أَوْسَطُ الْأَنْمَاطِ إِنَّ اللَّهَ یَقُولُ وَ کَذلِکَ جَعَلْناکُمْ أُمَّةً وَسَطاً ثُمَّ قَالَ إِلَیْنَا یَرْجِعُ الْغَالِی وَ بِنَا یَلْحَقُ الْمُقَصِّرُ. ابوبصیر گوید: از امام باقر (علیه السلام) شنیدم که می‌فرمود: «ما نَمَط حجازیم (گروه اهل حجاز)». گفتم: «نمط حجاز (گروه اهل حجاز) چیست»؟ فرمود: میانه‌روترین گروه که خداوند در این آیه می‌فرماید: وَ کَذلِکَ جَعَلْناکُمْ أُمَّةً وَسَطاً آنکه بسیار بالا رفته [از حق گذشته] باید به‌سوی ما [که وسط هستیم] بازگردد و آنکه عقب‌افتاده باید به ما برسد. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۷۰۴ ؛ بحارالأنوار، ج۲۳، ص۳۴۹/ العیاشی، ج۱، ص۶۳/ نورالثقلین/ البرهان ♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️ أَنَّ سَلْمَانَ سَأَلَ النَّبِیُّ (صلی الله علیه و آله) عَنِ الَّذِینَ قَالَ اللَّهُ فِیهِمْ: لِتَکُونُوا شُهَداءَ عَلَی النَّاسِ؟ قَالَ: هُمْ ثَلَاثَهًَْ عَشَرَ رَجُلًا خَاصَّهًًْ أَنَا وَ أَخِی عَلِیٌّ (علیه السلام) وَ أَحَدَ عَشَرَ مِنْ وُلْدِهِ. سلمان، از پیامبر صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم درخصوص کسانی‌که خداوند درباره‌شان فرمود: لِتَکُونُوا شُهَداءَ عَلَی النَّاسِ سؤال کرد. حضرت فرمود: «آنها سیزده نفر شامل من و برادرم علی (علیه السلام) و یازده نفر از فرزندان او هستند». 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۷۰۶ ؛ الصراط المستقیم، ج۲، ص۱۱۸ ♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️ أمیرالمؤمنین عَلَیهِ السَّلامُ: فَرَسُولُ اللَّهُ الشَّاهِدُ عَلَیْنَا (أَهْلَ الْبَیْتِ عَلَیهِمُ السَّلامُ) وَ نَحْنُ شُهَدَاءُ اللَّهِ عَلَی خَلْقِهِ وَ حُجَجُهُ فِی أَرْضِهِ. وَ نَحْنُ الَّذِینَ عَنَی اللَّهُ بِقَوْلِهِ: وَ کَذلِکَ جَعَلْناکُمْ أُمَّةً وَسَطاً لِتَکُونُوا شُهَداءَ عَلَی النَّاسِ إِلَی آخِرِ الْآیَهًِْ، فَلِکُلِّ زَمَانٍ مِنَّا إِمَامٌ شَاهِدٌ عَلَی أَهْلِ زَمَانِهِ. امام علی عَلَیهِ السَّلامُ: رسول‌خدا صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم گواه و شاهدی بر ما اهل‌بیت عَلَیهِمُ السَّلامُ است و ما شاهدان خداوند بر خلقش و حجّت‌های او در زمینش هستیم. ما هستیم که منظور خداوند در این کلام هستیم: وَ کَذلِکَ جَعَلْناکُمْ أُمَّةً وَسَطاً لِتَکُونُوا شُهَداءَ عَلَی النَّاسِ ... در هر زمانی، امامی از ما هست که شاهد بر اهل زمان خود باشد. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۷۰۶ ؛ کتاب سلیم بن قیس، ص۸۸۴ 📎فرهنگی حوزه علمیه شهید آیت الله بهشتی رَحِمَهُ الله
📌پیامبر صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم، بر چه چیزی شاهد هستند؟ الصّادق (علیه السلام)- لِیَکُونَ الرَّسُولُ شَهِیداً عَلَیْکُمْ یَا آلَ مُحَمَّدٍ (علیهم السلام) یَا مَنْ قَدْ اسْتَوْدَعَکُمْ الْمُسْلِمِینَ وَ افْتَرَضَ طَاعَتَکُمْ عَلَیْهِمْ وَ تَکُونُوا أَنْتُمْ شُهَداءَ عَلَی النَّاسِ بِمَا قَطَعُوا مِنْ رَحِمِکُمُ وَ ضَیَّعُوا مِنْ حَقِّکُمْ وَ مَزَّقُوا مِنْ کِتَابِ اللَّهِ وَ عَدَلُوا حُکْمَ غَیْرِکُمْ بِکُمْ. امام صادق عَلَیهِ السَّلامُ: [ای خاندان پیامبر صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم] ای کسانی که رَحِمْ و رابطه‌ی نَسَبی شما با پیامبر صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم را قطع و حقّ شما را ضایع کردند و به کتاب خدا بی‌احترامی و حکم دیگران را بر شما جاری کردند؛ خداوند پیامبر صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم را گواهی [بر ظلمی که به شما کرده‌اند و گواهی] برای شما قرار داده است. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۷۰۶ ؛ بحارالأنوار، ج۲۴، ص۳۶۳ 📎فرهنگی حوزه علمیه شهید آیت الله بهشتی رَحِمَهُ الله
📌اهل بیت عَلَیهِمُ السَّلامُ گواه و شاهد بر چه هستند؟ الصّادق (علیه السلام)- نَحْنُ الشُّهَدَاءُ عَلَی النَّاسِ بِمَا عِنْدَهُمْ مِنَ الْحَلَالِ وَ الْحَرَامِ وَ مَا ضَیَّعُوا مِنْهُ. امام صادق (علیه السلام): ما گواه بر مردم هستیم؛ به آنچه از حلال و حرام نزد ایشان است و آنچه از بین برده‌اند. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۷۰۸ ؛ بحارالأنوار، ج۲۳، ص۳۴۳/ بصایرالدرجات، ج۱، ص۸۲/ بصایرالدرجات، ج۱، ص۵۱۶/ العیاشی، ج۱، ص۶۳/ نورالثقلین/ البرهان ♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️ 📌 شیعیان هم در مرتبه بعد از اهل بیت عَلَیهِمُ السَّلامُ گواه بر اعمال هستند الباقر (علیه السلام)- وَ لَقَدْ قُضِیَ الْأَمْرُ أَنْ لَا یَکُونَ بَیْنَ الْمُؤْمِنِینَ اخْتِلَافٌ وَ لِذَلِکَ جَعَلَهُمْ شُهَدَاءَ عَلَی النَّاسِ لِیَشْهَدَ مُحَمَّدٌ (صلی الله علیه و آله) عَلَیْنَا وَ لِنَشْهَدَ عَلَی شِیعَتِنَا وَ لِیَشْهَدَ شِیعَتُنَا عَلَی النَّاسِ. امام باقر علیه السلام: فرمان خدا جاری شده که میان مؤمنین اختلافی نباشد و به‌همین جهت ایشان را گواه مردم قرار داده است؛ بدین ترتیب که محمّد صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم گواه ما باشد، ما گواه شیعیان خود [باشیم] و شیعیان ما گواه مردم [باشند]. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۷۱۰ ؛ نورالثقلین 📎فرهنگی حوزه علمیه شهید آیت الله بهشتی رَحِمَهُ الله
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃🌸 برای خدا حرف بزنیم. 🍃🌼 برای خدا سکوت کنیم.   🍃🌺 قال رَسُولُ اللّهِ (صَلَّی اللّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ) :   🍂🥀 الْبَلَاءُ مُوَكَّلٌ بِالْمَنْطِقِ‏ 📚 من لا یحضره الفقیه، ج‏ ۴، ص: ۳۷۹ 📎فرهنگی حوزه علمیه شهید آیت الله بهشتی رَحِمَهُ الله
سلام و عرض ادب و همچنین عرض تسلیت حضور محترم برادر عزیز، جناب آقای محمد جواد اسماعیلی عروج ملکوتی پدر عزیزتان را صمیمانه و خاضعانه تسلیت عرض مینمائیم. ان شاءالله در عالم برزخ بر سر سفره کرامت اباعبدالله الحسین علیه السلام میهمان باشند. 📎فرهنگی حوزه علمیه شهید آیت الله بهشتی رَحِمَهُ الله
❗️دوران جاهلیت را در زمان خودمان پیدا کنیم! 👈🏼 باید تصورات خود را درباره مردم زمان پیامبر صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم اصلاح کنیم. 📡 این گفتگو را سحرهای ماه رمضان، حوالی ساعت ۴:۱۵ از شبکه افق به صورت زنده ببینید. و @Panahian_ir 📎فرهنگی حوزه علمیه شهید آیت الله بهشتی رَحِمَهُ الله