• تحلیل •
#خیال
#خام_اندیشی
┄┄┅••=✧؛🌺؛✧=••┅┄┄
🌸 میلاد سید کائنات مهربانترین و پرتلاشترین مخلوق خداوند متعال، رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و زادروز امام عزیزمان جعفر ابن محمد که زندگی پرافتخارش همیشه چون خورشید در چشمان ما می درخشد از ما دل می برد، بر عاشقان حضرتشان مبارک باد! 🌸
▫️آیند یا روند؟ (1)
رسول گرامی اسلام ص نشان داد که اسلام حیات بخش است، نه در اندازه های فردی و نه حتی کمتر از آن صرفاً در کنج دل، بلکه در اندازه های اجتماعی و فراتر از آن در افق تمدنی. اسوه و الگو بودن حضرت یعنی پیروان او هم باید همین را دنبال کنند، اگر راست می گویند.
پس از انقلاب امام باید دلها به حال عافیت طلبها، به حال طرفداران اسلام سکولار بسوزد که هر چه منتظر ماندند این پرچم بر زمین بیافتد و دوباره پای منبرهای بی سوزشان شوری بگیرد خبری نشد و نخواهد شد.
انسانهای تنبل و بی تحرکی که بر خلاف رویۀ روشن رسول گرامی اسلام ص و ائمۀ اطهار علیهم السلام در خانه می نشینند و آرزوی زمانی را می برند که مردم به کالای صوری آنها رشک ببرنند و درب خانۀ آنها را از جا بکنند.
این روزها گمان می برند که با هر چه حداقلی و عافیت طلب و بی خاصیت تر نشان دادن خود و اسلامشان می توانند مردم را به سوی دکانشان بکشند و برخلاف خیال ایشان چنین نمی شود.
آینده از آن اسلام کارآمد است و مردم دین تحریف شده و حوزۀ عافیت طلب و همۀ عناصر بی خاصیت را به انزوا خواهند کشاند. این مردم انقلاب کرده اند و نشان داده اند که قوچند.
لذا نیروهای انقلاب نیز باید از ظواهر بگذرند و بر حقیقت خصلت انقلابی مردم بدمند. این حقیقت همان مطالبۀ اسلام سودمند است.
این انقلابیگری است.
باید با مردم همآوا شد و اسلام سودمند را فریاد کرد و با دل گرم و با امید به خدای مهربان برای ارائۀ اسلام ناب و اسلام سودمند واقعاً کوشید. انسانها فطرتاً چنین اند. عاشق آنند که «خدا» مشکلشان را حل کند، ولو با راهنمایی.
«اسلام کارآمد» را فراموش نکنیم. هر ضعفی احساس کردیم بپذیریم و فهم خود را ارتقا ببخشیم. اسلام ناکارآمد همان اسلام تحریف شده است و همان است که سالها دل دشمنان خدا را شاد می کرد و مبلغ و مدافع آن بودند و الآن هم جریانهایی که مقابل اسلام امام خمینی هستند را طواغیت عالم عزیز می دارند. هرچند استکبارشان اجازه نمی دهد که این عقب مانده ها را از دل دوست بدارند.
«يٰا أَيُّهَا اَلَّذِينَ آمَنُوا اِسْتَجِيبُوا لِلّٰهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذٰا دَعٰاكُمْ لِمٰا يُحْيِيكُمْ»﴿الأنفال، 24﴾
خدا که کارآمدترین شخصیت این عالم است و الوهیت و معبودیّت او هم قاطعانه به خاطر «خلق» و «تدبیر» حیرت انگیز او است، شدیداً طرفدار کارآمدی است و به مؤمنان می گوید سخنان خدا و رسول را که سودمند و حیات بخش است، گوش کنید.
البته ما در حجاب غیبتیم و از اوجهای بلند حقیقت محرومیم، ولی انسان نشسته و انسان بی انصاف و بی مروّت به مقام «انتظار» نمی رسد. تنها کسی که می کوشد تا دین خدا را بفهمد و در جامعه جاری کند، منتظر واقعی آن عزیزی است که او همین کار را با صلاحیتهای افسانه ای خود خواهد کرد.
این کشور پاک کانون تربیت و رویش انسانهای عزیزی است که به پیروی از امام بزرگ و شاگردی در محضر رهبر معظم انقلاب تلاش دارند اسلام حقیقی و اسلام کارآمد را بفهمند و در همۀ شریانهای جامعه به جریان بیاندازند. درست است که این مهم با خصلت عافیت طلبی و خوی نق زنی جمع نمی شود، ولی این کشور فقط نق زن ندارد، این کشور پایگاه ظهور استعدادهای بزرگی است که «مسؤولیّت» را درک می کنند و این بار را از زمین برخواهند داشت. بر دستهای ایشان باید بوسه زد و دور دلهای ایشان گردید.
«فَضَّلَ اَللّٰهُ اَلْمُجٰاهِدِينَ عَلَى اَلْقٰاعِدِينَ أَجْراً عَظِيماً»﴿النساء، 95﴾
ما چون حادثۀ «دفاع مقدس» را عالمانه و موشکافانه و پرتکرار و به صورتی مؤثر روایت نکردیم به خوبی معلوم نشده است که با اسلام چه معجزۀ انسانی در این قطعه از زمین خدا رقم خورد.
اساساً روایت این حادثۀ انسانی تک نوبتی نیست، مستمراً باید به این روایت پرداخت زیرا این گنج پایانی ندارد و ما مدام ظرفیت تحلیلمان تمام می شود و باید اگر رشدی کردیم و ذائقه های جدیدی پیدا کردیم باز هم به این معجزۀ حقیقی مراجعه کنیم و انسان را بهتر بشناسیم و مفاهیم اخلاقی و معنوی را به معنای امروزی درک کنیم و امیدوار شویم و الهام بگیریم و به مهندسی یک زندگی فخرآمیز اسلامی ـ قرآنی امروزی بپردازیم.
ادامه دارد ...
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
✿شاخۀ گل یاد و صلوات، هدیه به روح بلند دوران رسول گرامی اسلام و فرزند عزیزش امام جعفر صادق علیهما صلوات الله و السلام.
☘️@faslefarhang
• تحلیل •
#خیال
#خام_اندیشی
┄┄┅••=✧؛🌺؛✧=••┅┄┄
▫️آیند یا روند؟ (2)
جریان موسوم به سنتی در حوزه، مثل همیشه تحلیلهایش درست نیست و دور از مردم و از کنج کتابخانه است. البته طبعاً هر که موسوم به سنتی شد در این بحث مورد اشاره ما نیست.
جریان مدنظر هیچگاه نخواسته مردم را درک کند و درک هم نخواهد کرد.
همراه شدن با بازیهای رسانه ای دشمن ساخته و سکوت در برابر مظالم آشکار و متراکم دولتهای یازدهم و دوازدهم و خباثتهای جریان اصلاحات خود بزرگترین علامت درک نکردن مردم است.
اسلام کارآمد اسلام قاسم سلیمانی است، اسلام آن امام جماعتی است که در یک محلۀ ضعیف به داد مردم می رسد، اسلام آن نمایندۀ مجلس است که با ربا در حال جنگ است، اسلام آن فیلمساز و کارگردانی است که از صمیم دل می سوزد و خود را به زحمت می اندازد و برای هدایت جوانان فیلم مناسب می سازد، اسلام آن اندیشمند و نویسنده ای است که عقاید متعالی جوان مسلمان را با قویترین تقریرها به او معرفی می کند و او را از کام الحاد و التقاط بیرون می کشد.
این مردم اگر هم بیایند به طرف اسلام بی خاصیت آنها نخواهد بود. تا چشمها را باز نکنند این حقیقت را نمی بینند.
این طائفه هیچ عرضه و دستآوردی جز تکرار آموزه های بزرگان پیشین ما نداشته اند. البته اینقدر هست که با هم پیمان می بندند بعد از رحلت رهبر انقلاب ـ أعاذه الله من مکاید الشیاطین ـ همه با هم بیانیه بدهند که ما «نظریۀ ولایت فقیه» را جزء تعلیمات اهل بیت علیهم السلام نمی دانیم و با آن مخالف بوده ایم. همین!
آزاداندیشی و آزادی بیان جای خود. تا می توانید همینها را به شکلهای غیرحساسیت برانگیز ـ که متأسفانه ضعف حوزۀ امروز ما است که شما هم جزئش هستید و از قضا مهمترین مسببینش هم هستید ـ مطرح کنید تا حوزه از رهگذر بحثهای مفصل پیرامون آن به درک بهتری از اسلام و مکتب اهل بیت دست بیابد. ولی این رفتار کاملاً یک کار سیاسی است و کاری ضد انقلاب است. البته آن روز را به لطف الهی نمی بینید، ولی روشن است که اتفاقات بدی تا آن روز برای شما خواهد افتاد.
ما از کارآمدی تک تک این آقایان پرس و جو خواهیم کرد. همه را به چالش خواهیم کشید. نظریۀ ولایت فقیه نظریۀ سرپرستی فقه بر جامعۀ اسلامی است. وقتی که فقه ناکارآمد باشد این نظریه شکست می خورد و عامل شکست این نظریه همین فقیهان بی خاصیتند. وقتی که فقهشان پاسخگو نیست و بهترین راه حل این است که مثل پیرمردهای زهوار در رفته بگویند «آن» که به اسلام مربوط نیست، «این» هم به اسلام مربوط نیست. فقط همین احکام خمس و طهارت می ماند که آن هم آنقدر رویش کار شده که دیگر مقلدین مجتهدنمایی مثل ایشان را نمی خواهد.
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
✿شاخۀ گل یاد و صلوات، هدیه به روح بلند دوران رسول گرامی اسلام و فرزند عزیزش امام جعفر صادق علیهما صلوات الله و السلام.
☘️@faslefarhang
• تحلیل •
#سیاست_کبک
زمین بِده! زمان هم بِده!
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
▫️ حجاب تبختر(1)
عزیزند،
به خاطر دردی که در جان دارند و سوزی که ایشان را به تلاش وامیدارد، ولی باید دید در سیاست از سطح تاکتیک بالاتر میروند؟ آیا در تمام این سالها هیچ ایدۀ سیاسی بزرگ و ژرفامندی داشتهاند؟ کاشکی این را هم ببینند؛ این که هیچگاه به یک تراز نخبگانی خوب نرسیدهاند و قامت جبهۀ انقلاب را رشدی ندادهاند!
در بحث فوقالعاده خسارتبار و مسألۀ بزرگ ملی دیروز و امروزمان؛ یعنی وضعیت فضای مجازی، ظاهراً به رفتار پیچیدهای اشاره میکنند، وقتی که میگوییم باید سکوها(پلتفرمها)ی خارجی را بست.
یکی از ایشان که از قضا در بیت رهبری هم جا گرفته است و دیدگاههای رهبری را اینجا و آنجا تبیین میکند و طرفدار باز ماندن سکوهای دشمن و فعالیت پاسخگویانه در برابر تهاجمات دشمن و مثلاً شکست دادن آنها در این میدان است، در جلسۀ مهمی میگفت «راه انداختن شبکۀ ملی اطلاعات خواستۀ رهبری نیست»، وقتی که این سخن رهبری برایشان قرائت شد، تغییر محسوسی در رأیشان مشاهده نشد :
«در مسئلۀ فضای مجازی، آنچه از همه مهمتر است، مسئلۀ شبکۀ ملّی اطّلاعات است. متأسّفانه در این زمینه کوتاهی شده. اینکه ما بهعنوان اینکه نباید جلوی فضای مجازی را گرفت، در این زمینهها کوتاهی کنیم، این مسئلهای را حل نمیکند و منطق درستی هم نیست ... کشورهایی که شبکهی ملّی اطّلاعات درست کردهاند و [فضای مجازی را] کنترل کردهاند بهنفع ارزشهای مورد نظر خودشان، یکی دو تا نیستند»(بیانات مورخه 22 خرداد 1396)
باید نگران بود. با یک مدل نخبگی خطرناک رو به رو هستیم.
دربارۀ این سیاست، ما در موقف 15 یا 20 سال پیش نیستیم؛ امروز ثمرات این سیاستها معلوم شده است. آن روز رهبری میفرمودند :
«اینترنت الآن مثل یک جریان افسارگسیخته است ...، این مثل آن است که کسی یک سگ وحشی را بیاورد، بگویند "قلادهاش کو؟"، بگوید "سفارش کردهایم آهنگر قلاده را بسازد"» (26 آذر 1381)
یا تذکر میدادند که اینجا لغزشگاه است، استفادۀ درست شرط است و برای آن باید فضای مجازی را قبضه کرد :
«این فضای مجازی امروز از فضای حقیقیِ زندگی ما چند برابر بزرگتر شده؛ بعضیها اصلاً در فضای مجازی تنفّس میکنند؛ اصلاً آنجا تنفّس میکنند، زندگیشان در فضای مجازی است. جوانان هم سروکار دارند با فضای مجازی، با انواعواقسام چیزها و کارها، با برنامههای علمیاش، با اینترنتش، با شبکههای اجتماعیاش، با مبادلات و امثال اینها سروکار دارند؛ خب، اینجا لغزشگاه است»(13 اردیبهشت 1395)
«از این استفاده کنید منتها استفادۀ درست بکنید؛ دیگران دارند استفادۀ درست میکنند؛ بعضی از کشورها طبق فرهنگ خودشان این دستگاهها را قبضه کردهاند، ما چرا نمیکنیم؟ چرا حواسمان نیست؟ چرا رها میکنیم این فضای غیرقابل کنترل و غیرمنضبط را؟ مسئولند، یکی از مسئولین هم همینها هستند؛ دستگاه وزارت ارتباطات است»(13 اردیبهشت 1395)
حتی با درد و سوز گزارش دادند که داریم کشته میدهیم و فضا در دست دشمن است، باید دشمن را از این فضا بیرون کرد :
«فضای مجازی، حقیقتاً به «قتلگاه نوجوانان و جوانان» بدل شده است. منطقه عظیمی از این فضا اکنون در دست دشمن است، باید دشمن را از فضای مجازی برانید و بتارانید»(19 آبان 1395)
«(دشمن) از لحاظ فضای مجازی آرایش جنگی گرفته. در مقابل این دشمنی که آرایش جنگی در مقابل ملت ایران گرفته، ملت ایران بایستی «آرایش مناسب» بگیرد، باید خودش را آماده کند»(11 اردیبهشت 1398)
و باز هم تذکر میدادند که وقتی میگویند فضای مجازی باید مدیریت شود به یک ضرورت بلندمدت اشاره نمیکنند :
«مسئلۀ مدیریّت فضای مجازی جزو مسائل مهمّ ماست که این مسئله، مسئلۀ بلندمدّت هم نیست، مسئلۀ کوتاهمدّت و میانمدّت و جزو مسائل نزدیک ماست»(22 تیر 1399)
و گلایه کردند که مدیریتی در کار نیست :
«فضای مجازی بدون اختیار ما، از بیرون از اختیارِ ما دارد مدیریّت میشود؛ بحث این است. ... ما نمیتوانیم بیکار بنشینیم در مقابل او؛ ما نمیتوانیم مردممان را که با فضای مجازی ارتباط دارند، بیپناه رها کنیم در اختیار آن مدیری که دارد پشتپرده، فضای مجازی را اداره میکند»(2 شهریور 1399)
ادامه دارد ...
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
✿شاخۀ گل صلوات، هدیه به روح شهدای مظلوم امنیّت
☘️@faslefarhang
• تحلیل •
#فرزندفاطمه
#یک_شهر_تماشاچی
کم سرودنها گناه واژه نیست ...
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
سوگوار شهادت مظلومانۀ بنت نبی مصطفاییم.
آری بشر چه انحطاطی را تجربه کرد!
آه از این لحظه های تاریک!
و ...
▫️ ایستاده ایم، ولی برای تماشا
چقدر مظلومیتهای تاریخی به راحتی تکرار می شود.
نیزه دار با نیزه می زند، شمشیردار با شمشیر می زند،
حتی همانها که پیشتر آهسته و پیوسته با غلاف شمشیر می زدند.
همۀ بغضها روی این نقطه متمرکز شده است ...
و ما می نگریم ...
شاید پیش خود گمان می کنیم این کارها بیهوده است، این کارها که به جایی نمی رسد،
پنجه به صورت خورشید می کشند.
ولی مگر الحاد کار بیهوده ای نیست؟ آیا به گونه های مختلفی عالم را نگرفته است؟
آیا الواطی را طی همین سده ها هیچ قوم و ملتی می پذیرفت؟ الآن یکی از معضلات ارتباطی دیپلماتهای کشورها حتی دانشمندان، همین جریان الواطیگری است که باید اظهار نظر مثبت شخص را بگیرند تا به او میدان عمل بدهند.
ولی برای این منظور سخت کوشیده اند و از طرح خواسته های نجسشان در هیچ شرایطی کوتاهی نکرده اند. و پیش رفته اند.
خدا را شاکریم، نه صرفاً به خاطر نعمت رهبران رشید و خورشیدسان انقلاب اسلامی که دربارۀ تک تک روزهای زندگی شان می توان افتخار سرود، بلکه خدا را شاکریم که مردم ما در این دوران قدر رهبر خویش را می دانند و نسبت به او غیرت دارند.
ولی دشمن بی کار نیست.
«بحران جمعیّت» مثال حیرت انگیزی شده بود، «بحران حجاب» هم به آن اضافه شد.
ما دربارۀ حجاب هم شاید باور نمی کردیم کار را به اینجا برسانند، ولی انصافاً زحمت کشیدند و شد.
اگر بایستیم و این همه نقد نسبت به رهبری را تکرار کنند، واقعاً روی باورها و وضع عاطفی همۀ ما تأثیر می گذارد.
مثل حجاب.
ولی اینجا دیگر ستون خیمه است.
سالهاست که همۀ دلهای تباه کار می خواستند به این نقطه برسند، خیمۀ علی.
و گویا همه دارند می آیند، حتی فامیلهای بدکردار.
حکیم بی بدیل انقلاب می فرمود :
«پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت شما آسیبی نرسد»
┄┅••؛••┅┄
هر چه به نظرمان نمی رسد، هر کاری نمی توانیم بکنیم، می توانیم نشان دهیم که هستیم و باورمان دربارۀ رهبر انقلاب این چیزی نیست که پرتعداد و پراصرار گفته می شود.
از من و تو حرکت از خدا برکت.
1. دربارۀ «نظریۀ مترقی» ولایت فقیه بگوییم و بنویسیم؛
خود ایده را بار دیگر توضیح دهیم، ساخت اصلی آن را بگوییم، با نظرات رقیب مقایسه کنیم، به ادله اشاره کنیم، به سابقه اشاره کنیم، ...
تقریرهای نیرومند و چند بعدی از این «نظریۀ قدسی» ارائه کنیم.
2. دربارۀ شخصیت امام و رهبری بگوییم و بنویسیم؛
این که دانشمندند، این که به روزند، این که ساسة العبادند، این که معنوی و باطن دارند، این که اخلاقی و متواضعند، این که زندگی خوبی داشته اند، این که ...
3. دربارۀ تجربۀ رهبری امام و رهبری بگوییم و بنویسیم؛
این که انقلاب حیرت انگیز بود و این معجزه وامدار فهم و درد و حرکت امام بود، این که ما به دعوت ایشان در مقابل دشمنان خون آشام بسیج شده ایم، این که الگوهای مدیریتی ایشان با همۀ دنیا فرق دارد، این که دیگران دربارۀ ایشان چه می گویند، این که ...
4. دربارۀ بغض دشمنان نسبت به این دو و افتخاری که این کینه ها و دشمنیها برای هر موحدی رقم میزند، مورد به مورد بنویسیم و تحلیل کنیم؛
نگوییم که نیاز نیست.
چرا، واقعاً نیاز هست.
یاعلی بگوییم، برکت را خدا می دهد.
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
✿شاخۀ گل صلوات، هدیه به روح بلند شهید آوینی ـ سید شهیدان اهل قلم ـ که مظلومانه و هدفدار چون شمعی سوخت و سوخت تا در آن دنیا شرمسار نباشد
☘️@faslefarhang
• تبریک و تسلیت •
#سوگ_مادر
#سوگ_رفیق
شیر عرب که لرزه به ارکان کفر زد / کشتی شکست خوردۀ هجران فاطمه است.
┄┄┅••=✧؛▪️؛✧=••┅┄┄
علی را باید داشت، علی را باید نگریست،
آنگاه که رسول خدا ص را از دست داد، فرمود اگر ضربه ای که بر فرق من فرود آمد بین کوههای زمین تقسیم می کردند همه متلاشی می شدند،
و داغ انحراف امت را پس از نبی اکرم ص دید،
و اکنون ...
عجب دلی!!
عجب سرنوشتی!!
ما مخلص شماییم علی جان!
┄┅••؛••┅┄
در منزلت حضرت زهرا سلام الله علیها بسیار گفته اند،
این که معصومه بوده است، قدیسه بوده است، منظور آفرینش بوده است، سیدۀ زنان اهل بهشت است، بزرگ شفیعۀ روز جزا است و ...
همچنین می دانیم که خود را فدای نهضت نبوی کرد و می دانیم که خود را فدای ولایت برحق علی ع کرد و می دانیم که با خلق خدا چه عاشقانه مهربان بود ...
در سوگ این مجاهد بزرگ و عزیز و آموزگار به یکدیگر تسلیت می گوییم و عزاداری می کنیم؛
تا این ارزشها برجسته شوند و بمانند،
تا قدر و منزلت انسان فراموش نشود،
تا راه درست با هیاهو و اغواگری مخفی نشود،
تا پلشتی و سیاه کاری قدر و منزلت نگیرد،
تا نشستن و نظاره کردن و بی خاصیت بودن و عافیت طلبی کردن ساده انگاشته نشود،
تا سکوت بیجا و مماشات با دنیاطلبان نام عقل ورزی و احتیاط و کار سنجیده نگیرد،
تا فداکاری برای حقیقت کاری سبک و ذلیل به شمار نیاید،
تا ...
ما به خاطر سنّت تعزیت رحلت حضرت زهرا سلام الله علیها منّتهای بسیاری بر سر بشر امروز داریم، بسیار! بسیار!
ما به نام حضرت مادر و به خاطر فداکاریهای حیرت انگیز او، پرچمدار انسانیّتیم.
روزی خواهند فهمید.
┄┅••؛••┅┄
این شعور بزرگ را خدمت شیعیان و دوست داران حضرتش صمیمانه تبریک،
و این رحلت جانسوز را به همۀ بشریّت و فرزند عزیز و دردانه اش تسلیت می گوییم.
┄┄┅••=✧؛▪️؛✧=••┅┄┄
✿شاخۀ گل صلوات، هدیه به پیشگاه گل نشکفتۀ علی سلام الله علیها
▪️@faslefarhang
• تحلیل •
#فرزندفاطمه
#یک_شهر_تماشاچی
#شخصیت_رهبری
#روایت_یک_زندگی_خوب
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
شگفتی بزرگ هستی، انسان است و زندگی او.
اسلام به یک زندگی جامع و کامل دعوت میکند، آنچنان که رسول گرامی اسلام زیسته بود.
امام خمینی و شاگرد برومندش در شمار نامداران این سبک زندگی بودند و هستند.
زندگی انقلابی زندگی پرمغزی است، درتراز تمدنی است، در اوج شعور اسلامی و عواطف انسانی است.
اینگونه زیستن حتما دشوار است و «افضل الاعمال احمزها»
به نام انقلابیگری نباید فرهنگ انقلاب را بدنام کرد. انقلابیگری یعنی یک زیست مترقی و کامل که ما در رفتار رهبری میبینیم.
اشاره خوبی به این شگفتی دوران در یادداشت سرکار خانم قديري بود که عینا در اینجا نقل میشود:
▫️ داستان یک مبارزه، پر از زندگی!
شاید اگر مینوشتم " این زندگی سراسر مبارزه بود " خیلی جای تعجب نداشت اما این روزها که برای خیلی از " مثل منها " خوب زندگی کردن مثل راندن ماشین شده و انقلاب کردن چون دویدن ، جمله اول خیلی عجیب تر است.
" مثل منها " اگر بخواهند خوب زندگی کنند نمیتوانند انقلاب کنند اما همین که تصمیم به انقلاب کردن میگیرند مجبورند کناری، ماشین را پارک کنند و مشغول دویدن بشوند و فقط زمانی میفهمند زندگیشان کیلومتر ها دورتر از آنها کنار جاده پارک شده است که دیگر سلامتی و کانون خانواده و تفریح و هیچ چیز دیگری باقی نمانده و حتی جانی هم نمانده که برگردند زندگیشان را بردارند.
اما ما رهبری داریم که روایت مبارزهاش سراسر زندگیست.
زندگی که پر است از شمشیر زدن و پوزهی شیطان آمریکایی را به خاک مالیدن در دل تفسیر قرآن گفتن و منبرهای بعد از نماز و قلم زدن های داخل زندان و راه رفتن بر زمین و ....
همینطور یک قیام است که پر از اهتمام به سلامت و تغذیه روح و تربیت فرزند و توجه به خانواده است.
این ها چطور با هم جمع میشوند؟
چطور میشود همه این چیزهایی که در زندگیهای " مثل منها " تا به این حد بیربط مینماید را جمع کرد و در همهی آنها موفق شد؟
هنوز یک خط هم روایت ننوشتم
فقط یک عنوان بود که نشان داد 《اینجا یک اتفاق بزرگ دارد نفس میکشد.》
┄┅••؛••┅┄
همه میدانند که درباره این شگفتی گفتنی بسیار است.
به مدد الهی خواهیم گفت.
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
✿شاخۀ گل صلوات، هدیه به روح بلند حضرت زهرا سلام الله علیها
☘️@faslefarhang
• تسلیت •
«وَ بَشِّرِ اَلصّٰابِرِينَ،
اَلَّذِينَ إِذٰا أَصٰابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ،
قٰالُوا إِنّٰا لِلّٰهِ وَ إِنّٰا إِلَيْهِ رٰاجِعُونَ»(البقرة، 155 و 156)
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
▫️رخنه میجویی خلاص خویشتن
▫️رخنهای جز مرگ ازین زندان که یافت
بامداد ۲۷ بهمن مصادف با شهادت امام موسای کاظم علیه السلام، فاضل ارجمند حجتالاسلام سیدمصطفی مدرس مصلی در راه زیارت امام رؤوف از میان ما پر کشید و به دیار باقی شتافت.
برادر بسیار عزیزی را از دست دادیم. به او امیدهای بسیاری بود و هرچند هنوز در موقف خود به طور کامل نشکفته بود، ولی انسان بزرگی بود.
باید درباره سیدمصطفی کمی تفصیلی سخن گفت. شخصیت او باید برای جوان امروز بازنموده شود تا بیاندیشد که در این زمانه چنین هم میتوان بود.
اندیشهها و ایدههایش برای جوان امروز جذاب است و افقگشاست.
خاطرات زندگیش نیز الهامبخش است.
سالهای سال بود که تلاش میکرد کار بزرگی برای انقلاب بکند. کارهای متنوعی کرده بود و دائما میآموخت و میشنید تا عملیات خود را دقیقتر کند. نقطه عملیات او تیزتر شده بود و سرعت رشدش خیلی بالا رفته بود. اقلا تنها یکی دو سال لازم بود تا بخش خوبی از ثمرات تلاشهای این سالهایش را ببیند. دریغ که خدای بینیاز او را در همین مقطع طلبید و ظاهراً این کارها بدون مجری ماند.
از همه چیز و همه کس میآموخت. با سرعت زیادی در حال اندوختن بود.
نکتههای دقیق را درمییافت و پس از آن نزدش حاضر بود.
اهل یقین بود، اهل توقفها و تردیدهای بیجا و از سر کاهلی نبود، در هدف و مسیر تردید نداشت.
منطق داشت، منطق او پیشرفت کار بود و برای آن بسیار میسوخت و میکوشید و تواضع و فداکاری میکرد.
مهمترین و بارزترین خصلت او این بود که عظمت انقلاب اسلامی را درک کرده بود. انقلاب اسلامی همه وجودش را تسخیر کرده بود.
ریشههای انقلاب را یافته بود و همه آنها را جدی میگرفت. دانشهای حوزوی را از ریشههای قطعی انقلاب یافته بود و با جدیتی مثال زدنی هر محفل علمی وزینی مییافت خود را به آن میرساند تا از تراث معرفتی اسلامی چیز بیشتر و سنگینتری بیاموزد. باز هم شیرینترین گفتگوها برای او گفتگوی عالمانه درباره گذشته، حال و آینده انقلاب بود.
غیر از عشق به اهلبیت که شاید از کودکی با او همراه بود، دردهای معنوی را از ابتدای حیات حوزوی برگزیده بود و علاقه داشت همه چیز را به این افق بکشد و با این رائحه بشنود. شاید زیباترین رائحه حضور و بروز او اخلاص و صداقتش بود.
اگر دردها و غصهها رهایش میکرد او را بسیار اهل رفاقت مییافتی، با گامهای سریعی به سمت رفیق میآمد و در زمان کمی حجم عظیمی از عواطف ناب را به رفیق خود هدیه میکرد.
حجم فعالیتش بالا بود و تنوع آنها تعجب دوستان را برمیانگیخت.
اهل ارتباط بود. در ذهن و سینه وسیعش اشخاص و گروههای زیادی جا میشدند و هر کدام سهمی داشتند. نگاه او به اشخاص و مجموعهها و حرکتها احترامآمیز بود و هرچه میگذشت این خصلت در او برجستهتر میشد. جالب این بود که این ارتباطها او را منفعل و صرفا اهل رفیقبازی نمیکرد. ارتباطها همه با معنا بود.
خدا جابر است و به او صد امید و هزاران طمع داریم، ولی میپرسیم چگونه این ثلمه جبران خواهد شد؟!
┄┅••؛••┅┄
درگذشت این عزیز را به خانواده مکرم، اساتید معزز و دوستان ارجمند ایشان صمیمانه تسلیت میگوییم و روح شریف ایشان را در حشر اصفیای الهی و در جوار امام رؤوف ع میخواهیم.
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
◾️◾️@faslefarhang
• تحلیل •
#رحمت_پدری
#مکتب_سلیمانی
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
▫️دور از نگاه تباه امروزی
در کلیپی که به یاد شهید سلیمانی ساخته شده بود، نشان می داد که به مردم عادی در چند کشور منطقه عکس حاج قاسم را نشان می دادند و می گفتند؛ این فرد را می شناسید؟ هر کسی پاسخی می داد که نشان از ارادت به ایشان و گاهی تحلیلی از کار بزرگشان بود.
در این میان پیرمردی تا عکس را دید منقلب شد و جملۀ بزرگی گفت. گفت : «ایشان در حق ما پدری کرد. خدا به ایشان رحمت پدری داده بود».
این دریافت خیلی عمیق بود. احتمالاً آن شخص از نوعی پختگی دینی و اجتماعی برخوردار بود که چنین دریافت فاخری را به میان آورد.
شاید یکی از اموری که حاج قاسم را در مکتب شهید سلیمانی سرآمد می کرد برجستگی ایشان در همین خصلت رحمانی بود.
شواهدی هست که ایشان جنگ را هم از همین زاویه می دید و آموزش مقاومت را نیز به همین منظور انجام می داد. این نکتۀ عمیق و عزیز انسانی آنقدر کشش دارد و در فرهنگ شیعی آنقدر پشتیبانی می شود که ممکن است اصرار ایشان بر حفظ نظام اسلامی و مراعات رهبری را نیز در پناه آن قرار داد و با آن به اصرارهای پرالتهابی نسبت به آنها رسید.
حضرت آقا خاطرۀ سر زدن ایشان به بیمارستان و منتظر انجام عمل جراحی روی نوۀ یکی از پاسداران شهید شدن را نقل می فرمودند و ضمن این که بغض کرده بودند می گفتند هر چه به ایشان می گفتند شما وقتهایتان مهم است، نمانید و بروید، ایشان ماند تا عمل انجام شد و از خوب بودن عمل اطمینان کرد و رفت.
حضرت آقا از چه چیز متأثّر شده بود؟ بی گمان همین مشاهدۀ رحمت زیبای پدری در ایشان بود.
می توان گفت «رحمت پدری» بزرگترین و اصلی ترین هدیه یک ژنرال جمهوری اسلامی به جهان اسلام بود.
┄┅••؛••┅┄
ما مصرف کنندۀ رحمت هستیم. همۀ انسانها چنین اند، ولی گاهی تولید کنندۀ آن خیر.
در دعای مکارم الاخلاق خدا را می خوانیم که «و أجر للنّاس علی یدیّ الخیر!»؛ «به دستان من برای مردم خیر جاری کن!».
و چه خیری بالاتر از مهربانی؟!
به بیان زیبا و هوشمندانۀ حاج آقای پناهیان حفظه الله تعالی، امروز شیطان روی تفرقۀ بین مؤمنین متمرکز شده است؛ زیرا فقط به همین عنصر امید دارد و از مابقی عناصر در واقع مأیوس شده است.
حضرت آقا نیز ضمن این که سالهای سال است تأکیدات فراوان بر «حفظ انسجام ملی» و به تعبیر حضرت امام «وحدت کلمه» فرموده اند، اخیراً هشدار می دهند که دشمن روی تفرقۀ بین ملت ایران تمرکز کرده است.
افزایش «رحمت پدری» می تواند به این همدلی و انسجام و لذت بردن از همدیگر مدد برساند. رحمت پدری می طلبد که اگر در اطرافیان بچه گی هایی مشاهده شد به سهولت از آن بگذریم، حتی در شکلهای فاخر آن که اخلاق ابرار است، متوجه آن هم نشویم.
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
✿شاخۀ گل صلوات، هدیه به روح بلند حضرت زهرا سلام الله علیها که با رحمت مادرانۀ خود تراز امید را در جهان بشری و جهان الهی جا به جا کرده است.
☘️@faslefarhang
• تحلیل •
#شعار_سال 1
#مهارتورم_رشدتولید
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
▫️ چند تأمل
دربارۀ شعار سال چند بحث قابل ذکر هست :
ـ این برنامه از کی شروع شده و چه مقصودی را دنبال می کرده است؟
ـ آیا سودمند بوده و هست؟
ـ در قبال آن چه چیزی برعهدۀ ما است؟
ـ شعار امسال چه چیزی را دنبال می کند و در مقایسه با «طرح راهبردی رهبری» از چه جایگاهی برخوردار است؟
▫️سنت نامگذاری سال
پس از ضایعۀ رحلت جانگداز حضرت امام در بهار ۱۳۶۸ و قبول سکانداری نهضت امام از طرف آیت الله خامنه ای، قریب به ۳۴ بهار است که سال نو را با نوای گرم «پیامهای نوروزی» ایشان شروع می کنیم.
ایشان از همان آغاز در ابتدای هر سال موضوعی را انتخاب می فرمودند و روی آن تأکید ویژه می فرمودند.
این روال قریب به نه سال ادامه پیدا کرد؛ یعنی از ١٣۶٩ تا ١٣٧٨(عمدتاً دهه هفتاد خورشیدی).
نکاتی که طی این سالها روی آنها تأکید شده بود موارد زیر بودند :
۱۳۶۹: تأکید بر «تحول درونی و اصلاح امور»
۱۳۷۰: تأکید بر «صبح روشنی»
۱۳۷۱: تأکید بر «تحکیم معنویت»
۱۳۷۲: تأکید بر «عدالت اجتماعی»
۱۳۷۳: تأکید بر «صرفهجویی»
۱۳۷۴: تأکید بر «وجدان کاری، انضباط اجتماعی، انضباط اقتصادی»
۱۳۷۵: تأکید بر «ضرورت پرهیز از اسراف و حفظ ثروت و منابع عمومی کشور»
۱۳۷۶: تأکید بر «توجه به معنویات و فضایل اخلاقی»
۱۳۷۷: تأکید بر «صرفهجویی و پرهیز از اسراف، قناعت و پایداری بر مواضع اسلامی و انقلابی»
این روال ادامه داشت تا به سال ۱۳۷۸ رسیدیم که همزمان شد با یکصدمین سال تولد امام خمینی ره. حضرت آقا که عصر را به نام خمینی زده بودند به طور طبیعی گرایش به این یافتند که این سال را به نام ایشان ثبت کنند، لذا سال ۱۳۷۸ سال امام خمینی نامیده شد.
پس از آن بود که ایدۀ «نامگذاری سالها» متولد شد و در ضمن ظرفیتی دیده شد که توسط آن امکان سودهی مختصری به فضای ذهنی جامعه وجود داشت. این روند سال بعد نیز ادامه پیدا کرد.
۱۳۷۹: سال امام علی بود. دلیل آن نیز وجود دو عید غدیر در همان سال بود.
همان طور که معلوم است این دو نامگذاری حالت نمادین داشته و ضمن اهمیّت بالا و کلیدی ای که هر یک از آنها داشته شاید از منظر مدیریت حوادث روز در واقع یک هدف تمدنی مربوط به اقتضائات پیشبرد عینی نهضت را دنبال نمی کرد.
┄┅••؛••┅┄
🔻در دهه هشتاد نیز این روند ترک نشد :
۱۳۸۰: سال اقتدارملی و اشتغالآفرینی نامیده شد.
این نامگذاری در حالی بود که رئیس جمهور وقت جناب آقای سید محمد خاتمی پیشنهاد داده بود اولین سال در قرن بیست و یکم به نام سال «گفتگوی تمدنها» باشد و استقبال مختصری نیز از آن صورت گرفته بود.
همان طور که مشهود است این نامگذاری به یک ضرورت اشعار دارد و سمت و سویی متفاوت با دست فرمان دولت وقت که یا روی توسعۀ سیاسی متمرکز بود یا روی نمایشهای دیپلماتیک بین المللی، گرفته است.
۱۳۸۱: به عنوان سال عزت و افتخار حسینی نامگذاری شد.
دلیل این نامگذاری نیز تقارن ماه محرم قمری در فروردین و اسفند ماه همان سال بود؛ یعنی دهه محرم دو بار در یک سال قرار گرفته بود.
این سال هم هرچند بهانۀ محرم را داشت ولی خالی از اشعار سیاسی نبود.
نامگذاری سالهای بعد عملاً چیزی را که دنبال می کرد نوعی سودهی زمزمۀ اجتماعی به سمت مطالبه گری از دولت اصلاحات بود. البته طبعاً چنین نیازی نیز در میان مردم شکل گرفته بود.
۱۳۸۲: سال خدمتگزاری.
۱۳۸۳: سال پاسخگویی.
بیشتر سازمانهای دولتی سعی کردند تا با تهیه بولتن و جزواتی دربارهٔ عملکرد وزارتخانه یا سازمان مربوطه، خود را پاسخگو نشان دهند برخی سازمانها جلسات مردمی برپا میکردند و به سوالات مردم پاسخ میگفتند.
۱۳۸۴: سال همبستگی ملی و مشارکت عمومی
شاید تهدیدات ایالات متحده و کشمکش اروپا و جمهوری اسلامی بر سر فعالیتهای هستهای ایران موجب گردید تا رهبر انقلاب تمامی مطبوعات، احزاب و سیاستمداران داخلی را به نوعی همبستگی و دوری از مناقشات داخلی دعوت کند.
۱۳۸۵: سال پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله نامیده شد.
اساس این نامگذاری از آن جهت بود که در آن سال دو بار تاریخ وفات محمد بن عبدالله، به تاریخ قمری، در تقویم بود. یکبار در ابتدای سال و یکی در پایان سال.
ولی در عین حال خالی از عامل اقتضایی نبود زیرا کاریکاتورهای موهنی دربارۀ پیامبر اسلام در نشریه دانمارکی در سال قبل از آن چاپ شد که عکس العملهای متعددی را باعث شد و شاید این نامگذاری به نیّت تشدید این اقدامات صورت گرفت.
ادامه دارد ...
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
✿شاخۀ گل صلوات، هدیه به روح بلند شهید آوینی که حقیقتاً مفسّر ارجمندی بر ارزش انسان و پاسدار روشنبینی و ژرفکاوی در حیات اسلامی بود.
☘️@faslefarhang
• تحلیل •
#شعار_سال 2
#مهارتورم_رشدتولید
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
🔻شعارهای دهۀ 80
۱۳۸۶: سال اتحاد ملی، انسجام اسلامی.
رهبر انقلاب در پیام نوروزی فرمود : «آرزو و امید همه ایرانیان «استقلال ملی، عزت ملی و رفاه عمومی ملت» است و همه این اهداف به برکت «ایمان اسلامی، اتحاد کلمه» خواهد شد» و «ایجاد تفرقه و تضعیف وحدت ملی ایرانیان» و «به وجود آوردن مشکلات اقتصادی برای متوقف کردن پیشرفت کشور» دو روش عمده دشمنان برای مقابله با ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی است.
از این سال عطف توجه به توطئه های اقتصادی در توصیه های رهبری مشاهده می شود.
۱۳۸۷: نوآوری و شکوفایی.
رهبر انقلاب در تشریح علت نامگذاری سال ۱۳۸۷به این عنوان، آن سال را که سیامین سالگرد انقلاب ۱۳۵۷ را در دل خود داشت سال یادآوری «نوآوری بزرگ و تاریخی ملت ایران در پیروزی انقلاب ایران (۱۳۵۷)» دانست.
در عین حال مطالبۀ شکوفایی نیز با شتاب دولت نهم همخوانی داشت و توقع به جایی بود.
۱۳۸۸: سال حرکت به سمت اصلاح الگوی مصرف.
۱۳۸۹: سال همت مضاعف، کار مضاعف.
در آن سال پیام نوروزی رهبران جنبش سبز نیز منتشر شد که در آن سال جدید را سال «صبر و استقامت» نامگذاری کردند.
🔻دهه نود نیز نامگذاریهای سالها ادامه یافت.
۱۳۹۰: سال جهاد اقتصادی.
به دلیل سال ابتدایی طرح هدفمندسازی یارانهها در ایران و افزایش تحریمهای بینالمللی علیه ایران در سال ۱۳۸۹، از نظر رهبری فعالیتهای اقتصادی کافی نبود و ضمن نامگذاری سال ۱۳۹۰ به عنوان (جهاد اقتصادی) خواستار مجاهدت کلیه قشرها و نهادها در زمینه اقتصاد شد.
۱۳۹۱: سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی.
از نظر رهبر انقلاب باطل السحر مشکلات اقتصادی کشور حمایت از کالای ایرانی و به همین واسطه حمایت از تولید است.
۱۳۹۲: سال حماسۀ سیاسی و حماسۀ اقتصادی
توجه به تولید ملی به عنوان «حماسه اقتصادی» و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ در ایران به عنوان «حماسه سیاسی»، دلیل نامگذاری این سال بود.
سال 92 دولت یازدهم (تدبیر و امید) بر سر کار آمده بود.
در این سالها دولت یازدهم راهبردی را برای پیشرفت و رفع مشکلات کشور انتخاب کرده بود که مورد قبول رهبر انقلاب نبود و عملاً یک تضارب گفتمانی بین ایشان و دولت پرادعای یازدهم شروع شده بود.
به همین جهت نامگذاری سالها حساسیّت بسیار بالایی پیدا کرده بود.
۱۳۹۳: سال اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی
مدیریت جهادی «در شمار» مهمترین اموری بود که در سبد دارائیهای دولت یازدهم یافت نمی شد.
همچنین دولتی که تمام نگاهش به خوشآیند و بدآیند کدخدا و گشایش دلهای سفاکان جامعه بشری بود توجهی به عزم ملی نداشت و تنها در حد مراقبت مختصری از افکار عمومی به جامعه توجه داشت.
لذا این شعار دلالت نیرومندی به سوگیری درست مورد نیاز این دولت ـ و نیز ملت ـ داشت.
۱۳۹۴: سال دولت و ملت، همدلی و همزبانی
به خاطر بالاگرفتن انتقادها از رویکرد ذلیلانه دولت در قبال کشورهای مستکبر و اتخاذ سیاستهای غلط در امر مذاکره و حل مسائل جامعه طرح این شعار هدیۀ بزرگی به دولت محسوب می گشت.
در عین حال در سخنرانی اول فروردین همین سال در حرم رضوی فرمودند :
«من خواهش میکنم بهخصوص صاحبنظران و همچنین جوانان و عامّهی مردم عزیزمان به این نکته توجّه کنند که دو جور نگاه به رونق اقتصادی و پیشرفت اقتصاد وجود دارد.
نگاه اوّل
یک نگاه میگوید که ما پیشرفت اقتصاد را باید از ظرفیّتهای درون کشور و درون مردم تأمین بکنیم. ظرفیّتهای بسیار زیادی در کشور وجود دارد که از این ظرفیّتها یا استفاده نشده است یا درست استفاده نشده است؛ از این ظرفیّتها استفاده کنیم؛ اقتصاد درونزا؛ اقتصادی که مایهی خود و مادّهی خود را از درون کشور و از امکانات کشور و از تواناییهای مردم خودمان به دست میآورد.
این یک نگاه است که میگویند برای رونق اقتصادی نگاه کنیم به امکانات درونی کشور و استعدادها را و ظرفیّتها را بشناسیم، آنها را بهدرستی به کار بگیریم، [آن وقت] اقتصاد رشد خواهد کرد، نمو خواهد کرد؛ این یک نگاه.
نگاه دوّم
نگاه دوّم به اقتصاد کشور نگاه به پیشرفت اقتصاد با استفاده از کمک بیرون از مرزها است؛ میگوید سیاست خارجیمان را تغییر بدهیم تا اقتصاد ما درست بشود، با فلان مستکبر کنار بیاییم تا اقتصاد رونق پیدا کند، تحمیل قدرتهای مستکبر را در بخشهای گوناگون و مسائل گوناگون بپذیریم تا اقتصادمان رونق پیدا کند؛ این هم نگاه دوّم است.
امروز شرایط کشور به ما نشان داده است که این نگاه دوّم یک نگاه کاملاً غلط و عقیم و بیفایده است.»
معلوم شد همدلی و هم زبانی معنای توجه به داخل را نیز دارد.
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
✿شاخۀ گل صلوات، هدیه به روح بلند شهید آوینی که حقیقتاً مفسّر ارجمندی بر ارزش انسان و پاسدار روشنبینی و ژرفکاوی در حیات اسلامی بود.
☘️@faslefarhang
• تحلیل •
#شعار_سال 3
#مهارتورم_رشدتولید
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
🔻شعارهای دهۀ 90
۱۳۹۵: اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل
حضرت آقا معتقد بودند مشکلات کشور راه حل دارد و راه حل نیز «اقتصاد مقاومتی» است و این را از سال 89 مطرح کرده بودند و توضیح داده بودند :
«امروز کار برامان مهم است، کارآفرینی مهم است. ... ما امروز در مقابل یک فشار جهانی قرار داریم. دشمنی وجود دارد در دنیا که میخواهد با فشار اقتصادی و با تحریم و با این کارهائی که شماها میدانید، سلطهی اهریمنی خودش را برگرداند به این کشور. ... ما باید یک اقتصاد مقاومتیِ واقعی در کشور به وجود بیاوریم. امروز کارآفرینی معنایش این است.»(1389/ 06 /16)
و در سال 91 نیز می فرمایند : «اقتصاد مقاومتی معنایش این است که ما یک اقتصادی داشته باشیم که هم روند رو به رشد اقتصادی در کشور محفوظ بماند؛ هم آسیبپذیریاش کاهش پیدا کند؛ یعنی وضع اقتصادی کشور و نظام اقتصادی جوری باشد که در مقابل ترفندهای دشمنان که همیشگی و به شکلهای مختلف خواهد بود، کمتر آسیب ببیند و اختلال پیدا کند.»(۱۳۹۱/ ۰۶ /۰۲)
این راه حل به تعبیر ایشان مورد تأیید «تمام» کارشناسان اقتصاد بود و می فرمودند حتی یک نفر را هم نشنیده ام که مخالف آن باشد.
در انتهای سال 95 نیز گلایه کردند : «اگر اقتصاد مقاومتی اجرا میشد، وضع زندگی مردم اینگونه نبود!» (15/ 12/ 1395)
در عین حال دولت مسیر ساده لوحانه، عقیم و بی فایدۀ خویش را رها نمی کرد.
۱۳۹۶: اقتصاد مقاومتی، تولید - اشتغال
این اولین سالی نیست که رهبری به تولید عطف توجهی نشان میدهند. ایشان پس از تأکید بر اصل اقتصاد مقاومتی سریعاً سراغ تولید میآیند. در سال ۱۳۹۱ نیز با اعلام «سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی» این توجه را نشان دادند و این توجه را در سالهای بعد نیز ادامه میدهند.
۱۳۹۷: حمایت از کالای ایرانی
باز هم در این سال حمایت از کالای ایرانی را که یک بار در سال 91 مطرح کرده بودند به عنوان شعار سال انتخاب کردند. طبعاً این کار گذشته از بعد فرهنگی نیرومندی که دارد از نظر بسیاری از کارشناسان، بزرگترین درگاه رونق تولید است.
١٣٩٨: رونق تولید
دوباره تأکید بر تولید به عنوان نقطه ای کلیدی در اقتصاد مقاومتی.
۱۳۹۹: جهش تولید
به عنوان «عاقلانه ترین اقدام اقتصادی» هر کشوری از جمله کشور انقلابی ایران.
1400: تولید، پشتیبانیها و مانع زداییها
باز هم شعار سال ناظر به اقتصاد و ناظر به تأکید بر به جریان افتادن تولید در اندازههایی که لایق این کشور است. لذا بر پشتیبانی و مانع زدایی تأکید میفرمایند.
┄┅••؛••┅┄
🔻دهه اول قرن پانزدهم نیز نامگذاریهای سالها ادامه یافت.
1401: سال تولید، دانشبنیان و اشتغالآفرینی
باز هم انتخاب تولید و کشیدن آن به سمت یک آبشخور جوان و چشمۀ جوشان و آیندهدار «دانش بنیانی» و طبعاً عطف توجه به اشتغالآفرینی.
1402: سال مهار تورم، رشد تولید
امسال نیز تأکید بر تولید است.
یکی از بحثهایی که لازم است بین جبهۀ انقلاب به سکۀ رایج تبدیل شود و همگی از آن با خبر باشند و نگاه وسیع و عینی و واقعی نسبت به آن وجود داشته باشد و روی همّتهای ملی ما تأثیر بگذارد، همین است که ما تولیدمان چه میزان است، چه میزان میتواند باشد، چه میزان باید باشد، چه مشکلاتی دارد، چه راهکارهایی دارد، چرا موانع برطرف نمیشود و ...
اگر این نگرش وسیع و پررنگ و عاقلانه پدید بیاید و رونق تولید به یک گفتمان و مطالبۀ عمومی بدل شود بدون هیچ تردیدی این موضوع به صورت دلخواهی به جریان میافتد و از عنوان شعارهای سال حذف میشود.
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
✿شاخۀ گل صلوات، هدیه به روح بلند شهید آوینی که حقیقتاً مفسّر ارجمندی بر ارزش انسان و پاسدار روشنبینی و ژرفکاوی در حیات اسلامی بود.
☘️@faslefarhang