✨﷽✨
📚 کسر هزینههای جاری ماه در سر سال خمسی (خمس پس اندازهای جاری)
مطابق با فتوای جدید #آیت_الله_العظمی_خامنه_ای (مدّ ظله العالی)
🗓 تاریخ تقریبی #عدول از فتوای سابق:
۴شنبه، ۸ دی ۱۴۰۰
🔒سؤال:
افرادی که حقوق خود را قبل از سال خمسی می گیرند ولی آن را برای خرجی آن ماه نیاز دارند، آیا پرداخت خمس آن واجب است؟
❌ فتوای سابق:
(متن موجود در اجوبه الاستفتاءات، رساله آموزشی، کتاب خمس، سایت معظم له و...)
مبلغ پس انداز شده اگر از درآمد کسب باشد، و تا چند روز پس از سال خمسى صرف در مؤونه نشود، مشمول خمس است. و این مسأله فتوا است و جزء مواردی نیست که در آن عدول جایز باشد.
(استفتاء از معظم له، شماره سوال: 1280168، تاریخ: ۱۴۰۰/۰۶/۱۸ و شماره سوال: 1317791، تاریخ: ۱۴۰۰/۱۰/۱۴)
🔑✅ فتوای جدید:
پس انداز مقداری پول برای نیازهای احتمالی، چنانچه با دادن خمس نیازهای مزبور برطرف نمی شود، خمس ندارد.
متن کاملتر پاسخ:
پس انداز مقداری پول برای پیش آمدهای احتمالی چنانچه با دادن خمس مقدار باقیمانده کفایت نمی کند و نگرانی شخص برطرف نمی شود، خمس ندارد؛ هر چند احتیاط این است که پس از رفع نگرانی (با حصول درآمد جدید) خمس مقداری که مصرف نشده پرداخت شود.
🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹
#خمس
#هزینه
#پس_انداز
#سال_خمسی
#عدول
#تغییر_فتوا
#مقام_معظم_رهبری
#امام_خامنه_ای
🆔 @fatava_jadid
✨﷽✨
📚 اجاره مکان برای استفاده حرام
مطابق با فتوای جدید #آیت_الله_العظمی_خامنه_ای (مدّ ظله العالی)
🗓 تاریخ تقریبی بیان#فتوای_جدید
۴شنبه، ۲۲ دی ۱۴۰۰
🔑✅ #بیان_فتوای_جدید:
اجاره دادن مکان برای استفاده حرام، (وضعاً) باطل است و حرمت آن (تکلیفاً) دائر مدار صدق اعانه است.
(جلسه استفتاءات تهران _ استفتاء جدید از معظم له، سوال شماره: 1322507)
نکته‼️
از این پس به عنوان پاسخگویی، به عنوان فتوای مقام معظم رهبری، فتوای فوق باید مطرح گردد و فتوای امام راحل مطرح نشود. (تا به حال چون فتوایی از حضرت آقا نبوده ، موظف به بیان و عمل بنابر فتوای امام راحل بودیم، ولکن حال که فتوای معظم له اعلام شده، همان بیان می شود.)
🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹
#اعانه
#تعاون
#اجاره
#فتوا_جدید
#مقام_معظم_رهبری
#امام_خامنه_ای
🆔 @fatava_jadid
✨﷽✨
📚 #مس_نام_خداوند و #صفات خاصه اش
مطابق با ♻️#فتوای_جدید♻️ #آیت_الله_العظمی_خامنه_ای
🗓 تاریخ تقریبی #عدول از فتوای سابق:
۴شنبه، ۲۲ دی ۱۴۰۰
🔒سؤال:
آيا برای کسی که وضو ندارد مس اسامی خداوند و صفات خاصه او جايز است؟
❌فتوای سابق: (متن موجود در اجوبه الاستفتاءات، رساله آموزشی، سایت معظم له و...)
- لمس کلمه جلاله الله بدون وضو حرام است و تفاوتی بین مسح کل کلمه و بخشی از حروف آن نیست.
استفتاء از معظم له، شماره سوال: ۷۴۲۴۹۷، تاریخ: ۱۳۹۵/۱۲/۰۱
- مس لفظ جلاله بدون وضو جایز نیست،اگر چه جزیی از یک اسم مرکب باشد.
اجوبه الاستفتاءات، س۱۵۲ / استفتاء از معظم له، شماره سوال: ۹۸۶۷۰۵، تاریخ: ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
- مسّ اسماء و صفات مخصوص ذات باری تعالی بدون وضو (که شامل حال حیض و جنابت هم میشود) حرام است، و احوط الحاق نام های انبیاء عظام و ائمه معصومین(علیهم السلام) به نام های خداوند متعال، در حکم مذکور است.
استفتاء از معظم له، شماره سوال: ۸۶۶۲۰۹، تاریخ: ۱۳۹۷/۰۲/۲۰
- مسّ لفظ جلاله بدون وضو جایز نیست، اگرچه جزیی از یک اسم مرکب باشد و نام خدا به هر زبانی که باشد همین حکم را دارد.
استفتاء از معظم له، شماره سوال: ۸۶۶۲۰۹، تاریخ: ۱۳۹۷/۰۲/۲۰
🔑✅ فتوای جدید:
احتیاط مستحب است که بدون وضو مس نشود.
منبع برای انتشار اساتید:
۱. جلسه ی استفتاءات تهران
۲. استفتاء خصوصی از مدير دفتر استفتائات و مطالعات فقهي دفتر آیت الله خامنه ای
۳. استفتاء از معظم له:
شماره سوال: 1321877، تاریخ: ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
و شماره سوال: 1321438، تاریخ: ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
و شماره سوال: 1325253، تاریخ: ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
چند نکته‼️
1️⃣ این حکم فقط برای کسی است که وضو ندارد و شامل افراد جنب و حائض نمی شود. لذا مس اسماء الله برای این افراد جایز نیست. (یعنی حکم برای مُحدِث به حدث اصغر با مُحدِث به حدث اکبر متفاوت می باشد.)
2️⃣ مس آیات قرآن نیاز به طهارت دارد و فتوا کمافی السابق می باشد.
3️⃣ هتک حرمت و هرکاری که باعث بی احترامی به این اسماء شود، (مانند دور انداختن، سوزاندن، زیر دست و پا قرار دادن و...) جایز نیست و حرام است.
بلکه طبق فتوای جدید، فقط وضو نیاز ندارد.
🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹
#جنابت
#حیض
#طهارت
#وضو
#مقام_معظم_رهبری
#امام_خامنه_ای
🆔 @fatava_jadid
✨﷽✨
📚 #مس_نام_معصومین علیهم السلام
مطابق با ♻️#فتوای_جدید♻️ #آیت_الله_العظمی_خامنه_ای
🗓 تاریخ تقریبی #عدول از فتوای سابق:
۴شنبه، ۲۲ دی ۱۴۰۰
🔒سؤال:
آيا براي كسي كه وضو ندارد مس اسم مبارک انبیاء و امامان و حضرت زهرا علیهم السلام جایز است؟
❌فتوای سابق: (متن موجود در اجوبه الاستفتاءات، رساله آموزشی، سایت معظم له و...)
مس اسماء ائمه (علیهم السلام) و القاب بدون وضو بنا بر احتیاط جایز نیست ولی لمس کنيه مانع ندارد، هرچند اگر لمس کنيه موجب بى احترامى و هتک حرمت باشد، حرام است.
اجوبة الاستفتاءات، س۱۵۳ / استفتاء از معظم له، شماره سوال: ۷۶۱۰۲۳ ، تاریخ: ۱۳۹۶/۰۲/۰۶ و شماره سوال: ۸۶۶۲۰۹ ، تاریخ: ۱۳۹۷/۰۲/۲۰
🔑✅ فتوای جدید:
بنابر احتیاط مستحب اجتناب شود.
منبع برای انتشار اساتید:
۱. جلسه ی استفتاءات تهران
۲. استفتاء از معظم له، شماره سوال: 1321877 ، تاریخ: ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
نکته‼️
هتک حرمت و هرکاری که باعث بی احترامی به این اسماء شود، (مانند دور انداختن، سوزاندن، زیر دست و پا قرار دادن و...) جایز نیست و حرام است.
بلکه طبق فتوای جدید، فقط طهارت نیاز ندارد.
🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹
#جنابت
#حیض
#طهارت
#وضو
#مقام_معظم_رهبری
#امام_خامنه_ای
🆔 @fatava_jadid
✨﷽✨
📚 ورود به ادارات با کارت واکسن تقلبی
مطابق با ♻️#فتوای_جدید♻️ #آیت_الله_العظمی_خامنه_ای (مدّ ظله العالی)
🗓 تاریخ #بیان_فتوای_جدید
بهمن ماه ۱۴۰۰
🔓 سوال:
با توجه به قانون جدید در عدم مجوز ورود به ادارات بدون کارت واکسن، حکم ارائه ی واکسن تقلبی و ورود به اداره چه می باشد؟ حقوق دریافتی چه حکمی دارد؟
🔑✅ پاسخ :
1. در جواب تلفنی و حضوری: توصیه به واکسن زدن شود و بعد گفته شود: «ملاک در این گونه امور قوانین و مقررات و مصوّبات ستاد کرونا می باشد و اگر ورود غیر قانونی باشد، ورود به اداره خالی از اشکال نیست.»
2. در سایر موارد: بایگانی شود.
جلسه پژوهشی 279 / استفتاء ج 279/1
نکته‼️
از این پس در پاسخگویی، به عنوان فتوای مقام معظم رهبری، مساله ی فوق به صورت شفاهی مطرح گردد. (اساتید پاسخگو دقت نمایند: تا اطلاع ثانوی به هیچ وجه جواب مکتوب با کد استفتاء یا مهر دفتر یا مرکز داده نشود.)
فتوای سایر مراجع ان شاءالله روز بعد، قرار داده خواهد شد.
🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹
#کارت_واکسن
#تقلبی
#واکسن
#کرونا
#فتوا_جدید
#مقام_معظم_رهبری
#امام_خامنه_ای
🆔 @fatava_jadid
تغییر فتاوا و نظرات جدید رهبری
✨﷽✨ 📚 ورود به ادارات با کارت واکسن تقلبی مطابق با ♻️#فتوای_جدید♻️ #آیت_الله_العظمی_خامنه_ای (مدّ ظل
✨﷽✨
📚 ورود به ادارات با کارت واکسن تقلبی
مطابق با فتاوای سایر مراجع معظم تقلید (مدّ ظلّهم العالی)
🔓 سوال:
با توجه به قانون جدید در عدم مجوز ورود به ادارات بدون کارت واکسن، حکم ارائه ی واکسن تقلبی و ورود به اداره چه می باشد؟ حقوق دریافتی چه حکمی دارد؟
🔑✅ پاسخ :
📘#آیت_الله_سیستانی:
ایشان در این مساله توقف کردند. (رخصت نمی دهند.) لذا مقلدین معظم له یا باید احتیاط کرده و این کار را ترک نمایند، یا می توانند با رعایت الاعلم فالاعلم به مجتهد جامع الشرایط دیگر مراجعه نمایند. [1]
بله، کسی که مسئول این کار است (شخصی که می خواهد کارت واکسن بدهد) اگر کارش مستلزم تصرف در اموال بیت المال و اتلاف باشد، مسلماً جایز نیست. (مثلا واکسن مربوطه را مخفیانه دور بیاندازد و در ازای مبلغی، یا حتی مجاناً، اسم این فرد را در سیستم به عنوان فردی که واکسن زده ثبت کند تا کارت واکسن برای وی صادر شود.)
و نسبت به کار خلاف شرع اش، استحقاق اجرت ندارد.
شایان ذکر است برای مکلفین اگر تسبیب باشد، جایز نیست. (مثلا من به دکتر یا پرستاری که مسئول واکسن من است بگویم مواد واکسن را به من نزن و دور بریز.) [2]
📗#آیت_الله_شبیری_زنجانی:
حقوق دریافتی اشکال ندارد ولکن تقلب دروغ و حرام است. [3]
📙#آیت_الله_مکارم_شیرازی:
می توانید در حقوق تصرف کنید اما در زمینه ترزیق واکسن مطابق قوانین عمل نمایید.
و در استفتاء دیگری فرمودند:
این کار جایز نیست و باید طبق مقررات عمل شود. [4]
📕#آیت_الله_وحید_خراسانی:
بنا بر احتیاط واجب جایز نیست؛ اما گرفتن حقوق مانعی ندارد. [5]
🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹
[1] یعنی در این مساله به فتوای مجتهد جامع الشرایط و زنده دیگری که علمش از مرجع تقلیدشان کمتر و از مجتهدین دیگر بیشتر است یا آنکه از نظر رتبه علمی در نظر اهل خبره با هم مساویند، عمل نماید.
[2] استفتاء مکتوب از دفتر معظم له در قم / استفتاء شفاهی از نماینده و رئیس هیئت استفتائات معظم له
[3] استفتاء پیامکی از نماینده ی رسمی معظم له در قم
[4] سایت رسمی معظم له، مرکز پاسخگویی به سوالات، کد رهگیری : 140011180125 / استفتاء از نماینده ی معظم له
[5] استفتاء پیامکی از شاگرد و نماینده رسمی معظم له / استفتاء شفاهی از نماینده معظم له در قم
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺
#کارت_واکسن
#تقلبی
#واکسن
#کرونا
#مراجع_تقلید
🆔 @fatava_jadid
✨﷽✨
📚 آیة الکرسی (۱ آیه یا ۳ آیه؟!)
مطابق با فتوای جدید #آیت_الله_العظمی_خامنه_ای (مدّ ظله العالی)
🔑✅ #بیان_فتوای_جدید:
در هر جایی که آیة الکرسی گفته شود آیه اول (تا «و هو العلی العظیم» )، مراد است مگر در جایی که به آن دو آیه بعدی (تا «هم فیها خالدون»)، تصریح شده باشد.
منبع برای انتشار اساتید:
دروس خارج فقه مقام معظم رهبری، ۱۳۸۵/۱۲/۱۴، درس۱۵۶ / استفتاء از معظم له، سوالات شماره: 1177476 و 1219523 و 1297828 و 1272156 / سایت رسمی احکام جامع (سراج)
نکته‼️
از این پس به عنوان پاسخگویی، به عنوان فتوای مقام معظم رهبری، فتوای فوق باید مطرح گردد و فتوای امام راحل مطرح نشود.
(فتوای امام خمینی (رحمة الله علیه): احتیاط واجب آن است که آیة الکرسی تا «هم فیها خالدون» خوانده شود.)
🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹
#آیة_الكرسى
#ليلة_الدفن
#نماز_وحشت
#نماز_مستحبى
#فتوا_جدید
#مقام_معظم_رهبری
#امام_خامنه_ای
🆔 @fatava_jadid
تغییر فتاوا و نظرات جدید رهبری
✨﷽✨ 📚 آیة الکرسی (۱ آیه یا ۳ آیه؟!) مطابق با فتوای جدید #آیت_الله_العظمی_خامنه_ای (مدّ ظله العالی)
✨﷽✨
🔰 متن #درس_خارج معظم له: (دقیق و بدون تغییر از بیان مقام معظم رهبری)
📄 منبع و تاریخ:
دروس خارج فقه ، درس 156 ، المسالة الرابعة: التصویر ، جلسه 156 ، 1385/12/14
📖 #حدیث_اخلاقی (ابتدای شروع جلسه) :
💠 قال ابوذر «رضی اللّه عنه» : … قُلت : و أیّ آیة أنزلها اللّه علیک أعظم؟ قال «صلّی اللّه علیه و آله و سلّم» : آیة الکرسی.
در ادامه ی سؤالات، جناب ابوذر میپرسد: یا رسول الله! کدامیک از آیه هایی که خدای متعال بر تو فرستاده بزرگ تر است؟ مراد بزرگی کمّی نیست. چون معلوم است کدام آیه در قرآن بلندتر و بزرگ تر از دیگر آیات است، بلکه مراد عظمت مضمونی و محتوایی است. حضرت (صلّی اللّه علیه و آله) میفرمایند : آیة الکرسی.
شاید وجهش این است که آیة الکرسی شامل ده موضوع توحیدی است. از اول آیة الکرسی، تا «و هو العلی العظیم» ، همین آیه اول، که به نظر ما آیة الکرسی همین آیه اوّل است، آنجایی که بإطلاقه بگویند آیة الکرسی، همین آیه اول مراد است. مگر تصریح کرده باشند به آن دو آیه بعدی، تا «هم فیها خالدون». در این آیه اول ده موضوع توحیدی و معرفتی وجود دارد که دقت در اینها و ملاحظه ی اینها بسیار مهم است. عظمت و بزرگی آیه به آن موضوعی است که در آن آیه مطرح شده است، هرچه آن موضوع با اهمیت تر باشد، آیه عظمت بیشتری پیدا میکند. آن چیزی که مربوط ذات اقدس الهی و مربوط به توحید پروردگار، صفات و اسماء الهی است، طبعاً اهمیتش بیشتر است.
📜 #داستان
یکی از اعضاء دفتر مقام معظم رهبری میگفت پس از پایان یکی از جلسات درس خارج معظم له، عرض کردم حضرت آقا اگر اجازه دهند این آقا پسر (4 یا 5 ساله) آیة الکرسی را در محضرتان قرائت کند؟ آقا اجازه فرمودند و او شروع به قرائت آیة الکرسی نمود ... تا "هم فیها خالدون" قرائت نمود. حضرت آقا ضمن تشویق کودک، (به این عضو دفترشان، به صورت شوخی) فرمودند:
شما معتقد به آیات الکرسی هستید نه آیةالکرسی. (کنایه از اینکه آیةالکرسی یک آیه است نه بیشتر.)
✅ نکته:
البته قرائت ۲ آیه ی بعد هم از لحاظ اخلاقی بسیار کار خوبی است.
هدایت شده از کانال رسمی احکام جامع 🇵🇸 🇮🇷
✨﷽✨
👆موضوع عکس:👆
مقدار آیة الکرسی در نمازهای مستحبی وارده یا اعمال مستحبی دیگر.
۱ آیه یا ۳ آیه؟
🔰 به عنوان #نمونه، امشب (شب ۱۱ رجب الاصب) نمازی با فضیلت بسیار که رجائاً خوانده می شود، ۱۴۴ آیة الکرسی دارد.
💠 ۱۲ رکعت (۶ نماز دو رکعتی) و در هر رکعت بعد از حمد ۱۲ بار آیة الکرسی.
⬅️ همچنین روز ۱۵ #رجب_الاصب، ابتدای اعمال ام داوود که ۱۰ مرتبه آیة الکرسی وارد شده است.
و بسیاری از #اعمال_مستحبی دیگر در این ماه که دستور به قرائت آیة الكرسى در آن ها شده است.
☘☘☘☘☘
#آیة_الكرسى
#ليلة_الدفن
#نماز_وحشت
#نماز_مستحبى
#احکام_تصویری
📢 کانال رسمی احکام جامع👇
@ahkam_sraj
هدایت شده از کانال رسمی احکام جامع 🇵🇸 🇮🇷
aye 255 soore baqare.jpg
1.06M
#کیفیت_بالا
👆تصویر بالا با کیفیت👆
✅توجه:
به دلیل سهولت در دانلود برای شما عزیزان و عدم مصرف زیاد از اینترنت، تصویر با کیفیت پایین و متوسط بارگزاری شد.
در صورت نیاز به #کیفیت_عالی و #پوستری، میتوانید به سایت رسمی احکام جامع رجوع نمایید.
✨﷽✨
📚 #اعتکاف_در_مسجد_جامع
مطابق با ♻️#فتوای_جدید♻️ #آیت_الله_العظمی_خامنه_ای
🗓 تاریخ تقریبی #عدول از فتوای سابق:
اواخر سال 1399
🔒سؤال:
آیا اعتکاف حتما باید در مسجد جامع انجام شود و یا می شود در مسجد محل معتکف شد؟
❌فتوای سابق: (متن موجود در اجوبه الاستفتاءات، رساله آموزشی، سایت معظم له و...)
اعتکاف در مساجد دیگر، غیر از مساجد چهارگانه ـ مسجد الحرام، مسجد النبی (صلی الله علیه وآله وسلم)، مسجد کوفه و مسجد بصره ـ به قصد رجاء مطلوبیت (به امید این که مطلوب خداوند واقع شود) مانعی ندارد؛ و مختص به مسجد جامع نیست.
استفتاء از معظم له، شماره سوال: 985214 ، تاریخ: ۱۳۹۸/۰۲/۱۵ و شماره سوال: 950633 ، تاریخ: ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
🔑✅ فتوای جدید:
اعتکاف در یکی از مساجد چهارگانه (مسجدالحرام، مسجد النبی «صلی الله علیه وآله» ، مسجد کوفه و مسجد بصره) بیشتر فضیلت دارد امّا در همه مساجد جامع می توان اعتکاف کرد. در مساجد غیر جامع هم که در آن نماز جماعت برپا میشود و دارای امام عادلی است، اعتکاف به قصد رجاء صحیح است.
منبع برای انتشار اساتید:
۱. رساله ی نماز و روزه، فصل سوم: اعتکاف، شرایط اعتکاف، شرط چهارم، ص151، م993
۲.اجوبة الاستفتائات، چاپ جدید (هنوز منتشر نشده)، س850
۳. تفاوت فتاوا، بخش اعتکاف، ردیف 174
۴. جزوه ارسالی از تهران، م1479
۵. استفتاء از معظم له:
شماره سوال: 1325219 ، تاریخ: ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
سوال شماره: 1329063 ، تاریخ: ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
✅ تفاوت های فتوای سابق با فتوای جدید:
تفاوت اول:
فتوای سابق (که نظر مرحوم امام هم همین است): اعتکاف در مساجد جامع فقط به نیت رجاء اشکال نداشت و به نیت ورود جایز نبود.
فتوای جدید: در مساجد جامع هم میتوان معتکف شد.
تفاوت دوم:
فتوای سابق: در غیر مساجد جامع اعتکاف رجاء اشکال نداشت
فتوای جدید: در غیر مساجد جامع اعتکاف رجاء اشکال ندارد، به شرط آنکه دارای امام عادل باشد. (لذا اگر امام فاسق یا مجهول الحال باشد و وی را نشناسیم و از طرق صحیح، یقین به عدالت وی پیدا نکنیم، اعتکاف صحیح نیست، حتی رجائا)
🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹
#اعتکاف
#معتکف
#مساجد_جامع
#مسجد_جامع
#مقام_معظم_رهبری
#امام_خامنه_ای
🆔 @fatava_jadid
✨﷽✨
📚 مشاهده مانع پس از وضو یا غسل
مطابق با ♻️#فتوای_جدید♻️ #آیت_الله_العظمی_خامنه_ای
🗓 تاریخ #عدول از فتوای سابق:
دوشنبه، ۱۳۹۸/۰۹/۰۴
🔒سؤال:
اگر بعد از وضو و یا غسل، مانعی در #اعضای_وضو و یا غسل دیده شود، چه وظیفه ای داریم؟
❌فتوای سابق:
اگر بعد از وضو چيزى كه مانع از رسيدن آب است در اعضاى وضو ببينيد و ندانيد موقع وضو بوده يا بعد پيدا شده در صورتى که احتمال بدهيد بعد از وضو پيدا شده وضوى شما صحيح است. ولى اگر در وقت وضو ملتفت و متوجه آن مانع نبودهايد احتياط واجب آن است كه دوباره وضو بگيريد و اگر ملتفت بودهايد وضو صحيح است.
1. رساله آموزشی(چاپ قدیم) ، ج۱ ، فصل دوم: طهارت، درس ۱۵: وضو(۳) ، شرایط وضو«۱» ، شرط هشتم، ص۷۰ ، م۸
2. استفتاء از دفتر معظم له، باب طهارت، م۶۹
3. پیام رسان ها (فقه و احکام رهبری) در تاریخ: ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
4. استفتاء از معظم له، شماره سوال: ۲۷۶۲۵۵ ، تاریخ: ۱۳۹۱/۰۷/۲۴
🔑✅ فتوای جدید:
اگر ندانید مانع موقع غسل یا وضو وجود داشته يا بعد از وضو یا غسل ایجاد شده است، غسل و وضو و نماز صحيح است.
منبع برای انتشار اساتید:
1. درس خارج صلاة الجماعة، جلسه ۳۶، قاعده فراغ، تاریخ: ۱۳۹۸/۰۹/۰۴
2. رساله آموزشی، (چاپ جدید) ج۱ ، فصل دوم: طهارت، درس ۱۵: وضو(۳) ، شرایط وضو«۲»، شرط هشتم
3. جدول اختلاف فتاوی، ارسالی از تهران
4. درختواره فقهی، دیدن مانع در اعضای وضو، پس از نماز
5. پیام رسان ها (فقه و احکام رهبری) در تاریخ ۱۳۹۸/۱۱/۱۳ و ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
6. آرشیو استفتائات جديد، احکام طهارت، فصل: وضو، عنوان: وجود مانع در اعضای وضو
7. استفتاء از معظم له:
شماره سوال: ۱۳۰۴۳۶۲ ، تاریخ: ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
شماره سوال: ۱۲۶۵۷۰۴ ، تاریخ: ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
✅ تفاوت فتوای سابق با فتوای جدید:
چنانچه شخصی در غفلت و بدون وارسی و مشاهده کردن اعضاء (مثل خواب آلودگی یا عجله یا عدم عادت به وارسی و...) یا در تاریکی، وضو یا غسل انجام دهد و بعد از وضو یا غسل مانعی در اعضاء ببیند که نداند قبل از وضو و غسل بوده یا بعد از آن حاصل شده:
مطابق فتوای سابق: بنابر احتیاط واجب وضو و غسل باطل است و نماز خوانده شده بنابر احتیاط اعاده شود.
مطابق فتوای جدید: وضو و غسل صحیح است.
📸 برای مشاهده ی عکس نوشته ی فتوای سابق و فتوای جدید معظم له می توانید اینجا را کلیک نمایید.
نکته‼️
ظاهرا در این مسأله تغییر فتوایی صورت نگرفته، بلکه فتوای مقام معظم رهبری، طبق مبنای مرحوم امام بیان می شده و چون معظم له فتوایی نداشتند، به صورت احتیاطی این مساله ذکر می شد و در استفتائات و کتب فقهی معظم له نظر خود حضرت آقا بیان نمی شد. لذا عبارت "فتوای سابق" ، "فتوای جدید" ، "عدول" و... با تسامح بیان شده است.
🔖شایان ذکر است، می توانید متن کامل درس خارج معظم له درباره ی این موضوع (قاعده ی فراغ) را در فایل زیر مشاهده نمایید.
🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹
#وضو
#غسل
#مانع
#قاعده_فراغ
#مقام_معظم_رهبری
#امام_خامنه_ای
🆔 @fatava_jadid
درس خارج مقام معظم رهبری، درس 36 - قاعده فراغ.pdf
175.8K
✨﷽✨
👆موضوع فایل:👆
📝 تقریر درس خارج مقام معظم رهبری (مدّ ظله العالی)، صلاة الجماعة، جلسه ۳۶، تاریخ: ۴ آذر ۱۳۹۸، ادامه ی بحث قاعده ی فراغ
✨﷽✨
📚 حکم مسافرت در ایام #نوروز با وجود #ویروس_کرونا
#کامل یا #شکسته خواندن #نماز در سفرهای #غیر_قانونی
مطابق با ♻️#فتوای_جدید♻️ #آیت_الله_العظمی_خامنه_ای
🔒سؤال:
اگر مسئولان محترم، در شرایط فعلی و شیوع ویروس کرونا، مردم را از سفر نهی کنند، آیا مسافرت کردن، سفر معصیت خواهد بود و در چنین سفرهایی، نماز را باید تمام خواند؟
❌فتوای سابق: (فتوای غلطِ منتسب به معظم له)
چنانچه بر اساسِ تدابیر ستاد ملّی و وزارت بهداشت، برای جلوگیری از گسترش بیماری، رفتن به مسافرتِ غیرضروری، ممنوع باشد، اجرای این تدبیر بر همه لازم است و رفتن به چنین مسافرتی، جایز نبوده و نماز در این گونه سفرها، تمام است.
🔑✅ فتوای جدید:
به طور کلی، ملاک در اینگونه امور قوانین و مقررات و مصوّبات ستاد کرونا می باشد.
حکم نماز در این سفرها: (که منع قانونی دارد و ما بدون ضرورت برویم)
با وجود سایر شرایط، نماز شکسته است.
منبع برای انتشار اساتید:
1. جلسه ی استفتاءات تهران
2. همسان سازیها، همسان سازی 26 و 30 و 34 و 35
3. استفتاء از معظم له:
شماره سوال: 1155792، تاریخ: ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
شماره سوال: 1156032، تاریخ: ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
شماره سوال: 1210191، تاریخ: ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
شماره سوال: 1213555، تاریخ: ۱۴۰۰/۰۱/۰۸
شماره سوال: 1233404، تاریخ: ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
شماره سوال: 1250283، تاریخ: ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
✅ نکته ای مهم:
در این مسأله تغییر فتوایی صورت نگرفته، بلکه فتوای مقام معظم رهبری از ابتدا بر همین بوده، و کلمه ی فتوای سابق که با تسامح در بالا بیان شده، در واقع فتوای معظم له نبوده و نیست، ولکن سال گذشته به طور سهوی توسط بعضی از اعضای استفتائات، در پیام رسان ها و سایت رسمی معظم له قرار گرفت و بعد از تذکر سریعا حذف گردید. ولی متاسفانه این نظر کماکان در بسیاری از سایت ها، خبرگزاری ها و پیام رسان ها موجود است و به مقام معظم رهبری نسبت داده می شود که صراحتاً اعلام می گردد این نظر کاملا غلط بوده و اساتید موظف به پاسخگویی طبق متن فوق (فتوای جدید) می باشند.
🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹
#سفر
#مسافرت
#کرونا
#ویروس_کرونا
#کووید19
#مقام_معظم_رهبری
#امام_خامنه_ای
🆔 @fatava_jadid
✨﷽✨
موضوع عکس:👆👆
حکم #مسافرت در ایام #نوروز با وجود #ویروس_کرونا / #کامل یا #شکسته خواندن #نماز در سفرهای #غیر_قانونی #نوروزی
☘️☘️☘️☘️☘️
#سفر
#عید_نوروز
#کرونا
#ستاد_کرونا
#پروتکل
#احکام_تصویری
📢📢📢📢📢
برای انتخاب روی گزینه مورد نظر کلیک کنید:👇
سایت / آپارات / تلگرام / ایتا / گروه پرسش و پاسخ احکام در ایتا (برادران) / گروه پرسش و پاسخ احکام در ایتا (خواهران) / فتاوای جدید (عدول) مقام معظم رهبری
📢 کانال رسمی احکام جامع
safar.k.jpg
921K
#کیفیت_بالا
👆تصویر بالا با کیفیت #متوسط👆
✅توجه:
به دلیل سهولت در دانلود برای شما عزیزان و عدم مصرف زیاد از اینترنت، تصویر با کیفیت پایین و متوسط بارگزاری شد.
در صورت نیاز به #کیفیت_عالی و #پوستری، میتوانید به سایت رسمی احکام جامع رجوع نمایید.
✨﷽✨
📚 وظیفه بانوان #باردار و #شیرده در ماه مبارک #رمضان
مطابق با ♻️#فتوای_جدید♻️ #آیت_الله_العظمی_خامنه_ای
🔒سؤال:
وظیفه ی بانوان #حامله و بانوانی که بچه شیر می دهند در ماه مبارک رمضان چیست؟ آیا #قضا و #فدیه و #کفاره هم دارد؟
❌فتوای سابق:
زن باردار یا شیرده اگر بر اثر روزه ترس ضرر بر خود یا جنین یا بچه داشته باشد و ترس وی هم دارای منشأ عقلایی باشد واجب نیست که روزه بگیرد و افطار روزه بر او واجب است. در این حالت:
اگر ضرر برای جنین یا بچه بوده: برای هر روز باید یک مُد طعام (یعنی تقریبا 750 گرم نان یا برنج و مانند آن) به فقیر بدهد و قضای روزه را هم بعدا بجا آورد و اگر تا رمضان سال بعد امکان قضای روزه را داشت ولی قضا نکرد باید یک کفاره دیگر هم (یعنی یک مد طعام تقریبا 750 گرم نان یا برنج و مانند آن) به فقیر بدهد اما اگر عذرش تا رمضان سال بعد ادامه داشت، قضای روزه ها و پرداخت یک کفاره کافی است.
اما اگر روزه برای خود زن حامله یا شیرده ضرر داشته (یا ضرر برای زن و جنین یا بچه، هر دو بوده) : چنانچه بعد از ماه رمضان عذرش برطرف شد باید روزه ها را قضا کند و کفاره ای ندارد ولی اگر عذرش تا ماه رمضان سال بعد ادامه داشت و در سراسر این مدت روزه برای خود زن ضرر داشته باشد روزه ها قضا ندارد و پرداخت یک کفاره (یعنی یک مد طعام تقریبا 750 گرم نان یا برنج و مانند آن) به فقیر، کفایت می کند.
1. اجوبة الاستفتائات (چاپ قدیم)، س745 تا 747 و س806
2. رساله آموزشی، ج1، فصل چهارم: روزه، درس 63: روزه (6)، عنوان 11: فدیه، مورد اول: موارد فدیه، ص267
3. آموزش مصور احکام، فصل روزه، ص355
4. استفتاء از معظم له:
شماره سوال: 563570 ، تاریخ: ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
شماره سوال: 1093720 ، تاریخ: ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
شماره سوال: 881026 ، تاریخ: ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
شماره سوال: 881728 ، تاریخ: ۱۳۹۷/۰۳/۲۲
🔑✅ فتوای جدید:
الف. زن بارداری که زایمان او نزدیک است؛ اگر می ترسد که روزه برای جنین یا خودش ضرر داشته باشد، روزه بر او واجب نیست و در صورت اول (ضرر برای جنین) باید برای هر روز یک مدّ طعام؛ یعنی گندم یا جو و مانند اینها (به عنوان فدیه) به فقیر بدهد و بعد از ماه رمضان نیز قضای آن را به جا آورد و در صورت دوم که برای خودش ضرر دارد، باید روزه هایی را که نگرفته، قضا نماید و بنابر احتیاط فدیه نیز بدهد و در مورد زنی که زایمان او نزدیک نیست، پرداخت فدیه مبنی بر احتیاط وجوبی است.
ب. اگر زن شیرده (خواه مادر بچّه یا دایه، با اجرت باشد یا بدون اجرت) به دلیل ترس از کم یا خشک شدن شیر، می ترسد روزه برای کودک ضرر داشته باشد، روزه بر او واجب نیست و باید برای هر روز فدیه بدهد و قضای روزه را هم بعداً بگیرد، اما اگر روزه برای خود زن ضرر داشته باشد، بنابر احتیاط فدیه واجب است.
شایان ذکر است در دو مساله فوق اگر تا ماه رمضان سال بعد روزه را نگیرد، در صورتی که کوتاهی کرده باشد، علاوه بر قضا، کفارۀ تاخیر هم واجب می شود ولی اگر به خاطر عذر، قضا را انجام نداده باشد، کفاره تاخیر ندارد و چنانچه این عذر، ترس ضرر برای فرزندش باشد، قضای روزه ها را هر زمان که بتواند باید انجام دهد و اگر عذر، ترس ضرر برای خودش باشد، قضا ساقط می شود و باید برای هر روز یک فدیه دهد.
منبع برای انتشار اساتید:
1. رساله ی نماز و روزه، ص142، م953 و 954 و 955
2. اجوبة الاستفتائات (چاپ جدید)، س806
3. رساله آموزشی، ج1 ، فصل چهارم: روزه، درس 63 : روزه (6)، عنوان 11: فدیه، مورد اول: موارد فدیه، م3 ، 4 و 5
4. احکام روزه " احکام موضوعی(1) " مقام معظم رهبری، ص80 ، س200
5. استفتاء از معظم له:
شماره سوال: 1221489 ، تاریخ: ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
شماره سوال: 1221452 ، تاریخ: ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
شماره سوال: 1342991 ، تاریخ: ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
شماره سوال: 1345588 ، تاریخ: ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
شماره سوال: 1345444 ، تاریخ: ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
شماره سوال: 1346319 ، تاریخ: ۱۴۰۱/۰۱/۱۲
✅ تفاوت فتوای سابق با فتوای جدید:
1. طبق فتوای جدید، اگر زن باردار می ترسد که روزه برای جنین ضرر داشته باشد:
الف) زایمانش نزدیک است: علاوه بر قضاء، باید فدیه بدهد
ب) زایمان او نزدیک نیست: علاوه بر قضاء، بنا بر احتیاط واجب باید فدیه بدهد.
2. خانمی که روزه برای خودش ضرر دارد، (نه جنین یا رضیع) و طبق وظیفه اش روزه را افطار کرد، در صورتی که تا ماه مبارک رمضان سال بعد (بدون اینکه روزه برای او ضرر داشته باشد) قضای آن را بجا آورده:
مطابق فتوای سابق: حکم مریض را دارد و فدیه و کفاره ندارد.
مطابق فتوای جدید: بنابر احتیاط یک مدّ طعام فدیه به فقیر داده شود.
🔖شایان ذکر است، می توانید احکام نموداری روزه زن باردار و شیرده را در پیام بعدی مشاهده نمایید👇👇👇
🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹
#مرضع
#مرضعه
#شیرخوار
#زایمان
#مقام_معظم_رهبری
#امام_خامنه_ای
🆔 @fatava_jadid
📚 احکام نموداری روزه زن بارداری یا شیرده:
✅ برای اطلاع از #کیفیت_پوستری لینک زیر را وارد نمایید:
http://sraj.ir/fa/index.php/2017-05-04-06-08-40/1815-2021-04-16-04-35-10
📚 احکام نموداری روزه زن باردار یا شیرده (زن بارداری که زایمانش نزدیک است)
۱. چنانچه روزه برای خود مادر ضرر دارد:
💠 روزه را افطار کند و اگر تا رمضان سال بعد (بدون اینکه روزه برای او ضرر داشته باشد) قضای آن را بجا آورده، بنابر احتیاط یک مد طعام فدیه به فقیر داده شود و وظیفه دیگری ندارد.
🔰 اگر قضای روزه را بجا نیاورد،
الف: به این جهت که روزه گرفتن در طول سال برای خود مادر ضرر داشت:
✅ قضا ساقط است ولی برای هر روز علاوه بر فدیه ای که بنابر احتیاط واجب لازم بوده، یک مد طعام دیگر به فقیر داده شود.
ب: به این جهت که روزه گرفتن در طول سال برای فرزند شیر خوار یا جنین ضرر داشت:
✅ بنابر احتیاط یک مد طعام به فقیر داده شود و بعداً هر وقت که بتواند باید روزه ها را قضا نماید.
ج: اگر بدون عذر، قضای آن را بجا نیاورده است:
✅ علاوه بر فدیه ای که بنابر احتیاط واجب لازم بوده، یک مد طعام به عنوان کفاره تأخیر بدهد و قضای روزه را در سالهای بعد بجا آورد.
۲. اگر روزه برای جنین یا فرزند شیرخوار ضرر دارد:
💠 روزه را افطار کند و اگر تا رمضان سال بعد ( بدون آنکه روزه برای او ضرر داشته باشد) قضای آن را بجا آورده باشد، می بایست یک مد طعام به عنوان فدیه به فقیر بپردازد.
🔰 اگر قضای روزه را بجا نیاورد:
الف: چنانچه بدون عذر شرعی بجا نیاورد:
✅ علاوه بر فدیه، یک مد طعام به عنوان کفاره تأخیر بدهد و قضای روزه را در سالهای بعد بجا آورد.
ب: اگر به جهت ضرر برای خودش یا فرزند بجا نیاورد:
✅ همان فدیه کفایت میکند وکفاره تأخیر ندارد، ولی سالهای بعد قضای روزه را بجا آورد.
✳️ ملاحظات:
🔘 هرگاه تأخير قضاى روزه ماه رمضان تا ماه رمضان ديگر بر اثر سهلانگارى و بدون عذر شرعى باشد، كفاره تأخير واجب است.
🔘 مادری که روزه برای خودش ضرر دارد حتی اگر باردار نباشد و به فرزند شیر ندهد، مطابق احکام کسی که به جهت مریضی روزه نمی گیرد، عمل کند.
🔘 فديه و کفاره تأخير براي هر روزه عبارت است از یک مد طعام (معادل 750 گرم گندم، آرد، برنج و مانند آن) که بايد به فقير داده شود.
🔘 دادن پول فديه و کفاره به فقير كافى نيست، ولى اگر اطمينان داشت كه فقير به وكالت از صاحب پول، طعام (حداقل معادل 750 گرم برای هر روز) می خرد و سپس آن را به عنوان كفاره قبول مى كند، اشكال ندارد.
🔘 تمام احکامی که درباره زن باردار در این تقسیم بندی بیان شده مربوط به زنی است که زایمان او نزدیک است، ولی زنی که زایمان او نزدیک نیست، پرداخت فدیه مبنی بر احتیاط وجوبی است.
#احکام_نموداری
#احکام_نموداری_روزه_زن_باردار
#روزه_زن_شیرده
🆔 @fatava_jadid
♦️با توجه به سؤالات اساتید محترم "جدول مبالغ وجوهات" بدین شرح تقدیم می گردد.
#مقام_معظم_رهبری (مدّ ظله العالی)
🆔 @fatava_jadid
✨﷽✨
📚 #روزه #زن_شیرده با وجود #شیر_خشک
مطابق با ♻️#فتوای_جدید♻️ #آیت_الله_العظمی_خامنه_ای
🔒سؤال:
زن شیردهی که شیرش کم است اگر بتواند از #شیرخشک یا شیر #گاو استفاده کند، آیا لازم است این کار را بکند و روزه های ماه رمضانش را بگیرد؟
❌فتوای سابق:
اگر استفاده از شیر خشک برای تغذیه ی نوزاد ضرر و مشکلی ندارد، بنا بر احتیاط واجب روزه بگیرد.
1. آموزش مصور احکام، فصل روزه، ص355
2. چند سایت معروف فقهی (از نام بردن اسامی سایت ها و مراکز پاسخگویی معذوریم)
🔑✅ فتوای جدید:
اگر شیر زن کم است و روزه برای بچه #ضرر دارد، روزه بر زن #شیرده واجب نیست، هر چند بتواند بچه را با #شیرخشک سیر کند، البته اگر کسی پیدا شود که بی اجرت بچه را شیر دهد، یا برای شیر دادن بچه از پدر یا مادر بچه یا از کس دیگری که #اجرت او را بدهد اجرت بگیرد، احتیاط واجب آن است که بچه را به او بدهد و #روزه بگیرد.
1. آرشیو سؤالات پژوهشی، روزه و اعتکاف، کد استفتاء: 988765
2. استفتاء از معظم له:
شماره سوال: 1335420، تاریخ: ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
شماره سوال: 1335420، تاریخ: ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
شماره سوال: 1222831، تاریخ: ۱۴۰۰/۰۱/۲۷
شماره سوال: 1346254، تاریخ: ۱۴۰۱/۰۱/۱۲
نکته‼️
ظاهرا در این مسأله تغییر فتوایی صورت نگرفته، بلکه فتوای مقام معظم رهبری، طبق مبنای مرحوم امام بیان می شده و در کتب یا عباراتی که از معظم له احتیاط وجوبی آمده، سهو و خطا می باشد و فتوا همان است که بیان شد و بر پاسخگویان گرامی لازم است طبق متن جدید پاسخ دهند. لذا عبارت "فتوای سابق" ، "فتوای جدید" ، "عدول" و... که در بالا آمده، با تسامح بیان شده است.
پ.ن :
امکان این نکته هم وجود دارد که بگوییم: ظاهر عبارت تحریر الوسیله و العروه الوثقی احتیاط وجوبی است نه استحبابی، زیرا در مساله 9 تحریر الوسیله، جداگانه مرضعه را مطرح می کنند و می فرمایند "و الاحوط ..." و همچنین عبارت العروه الوثقی ابتدا اصل حکم را بیان میفرمایند که پنجمین فردی که روزه بر او واجب نیست مرضعه هست ولی در مقام جزئیات این حکم و بیان تفصیلی حکم، نظر خودشان را به صورت احتیاط بیان میفرمایند، بله در رساله مرحوم امام (موجود در نرم افزار جامع فقه) احتیاط مستحب فرموده اند ولی در رساله محشی، احتیاط واجب است و عبارت استفتاء هم ممکن است در مقام بیان اصل جواز افطار برای مرضعه باشد نه جزئیات و بیان تفصیلی آن؛ بلکه ممکن است از باب این که دادن به دایه لازم نیست باشد، ولی به هر حال این احتیاط در مورد وجود دایه هست نه صورت امکان دادن شیر خشک یا شیر گاو.
با این بیان که فرموده اند: احوط آن است که در روزه نگرفتن اقتصار شود به صورت عدم وجود "من یقوم مقامها فی الرضاع" و دیگر اسمی از شیر خشک یا شیر گاو یا... نبرده اند؛ یعنی حتی اگر احتیاط واجب هم باشد فقط مربوط به صورت وجود دایه هست نه صورت امکان دادن شیر خشک یا شیر گاو و...
🔖برای اطلاع از فتوای سایر مراجع معظم تقلید درباره مساله مذکور، اینجا را لمس نمایید.
🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹
#مرضع
#مرضعه
#شیرخوار
#طفل
#نوزاد
#کودک
#مقام_معظم_رهبری
#امام_خامنه_ای
🆔 @fatava_jadid
✨﷽✨
#تکذیبیه
📚 #روزه #زن_مستحاضه
مطابق با #فتوای #آیت_الله_العظمی_مکارم_شیرازی
🔒سؤال:
در جایی منتشر کرده اند: طبق نظر جدید آیت الله مکارم ، "صحت روزه زن مستحاضه، مشروط به غسل استحاضه نمیباشد." آیا این کلام صحیح است؟ در حالی که فتوا این نبوده و بنا بر احتیاط واجب، غسل را شرط صحت روزه می دانستند.
لطفا فتوای جدید را بیان نمایید و اگر تفصیلی دارد، با تفصیلات بفرمایید.
🔑✅ پاسخ:
روزه زن مستحاضه صحيح است. مستحاضه قليله نيازی به غسل کردن ندارد ولی مستحاضه کثيره در صورتي روزه او صحيح است که غسل نماز مغرب و عشای شبی که مي خواهد فردای آن را روزه بگيرد به جا آورد و همچنين غسل های روزی را که روزه است (بنابر احتياط واجب).
1. استفتاء از نماینده ی معظم له و رئیس هیئت استفتائات (یکشنبه 21 فروردین 1401)
2. استفتاء از سایت معظم له، مرکز پاسخگویی به سوالات، کد رهگیری : 140101200079 ، تاریخ: یکشنبه 21 فروردین 1401، ساعت: 14:57
3. سایت رسمی معظم له، بخش استفتائات
4. توضیح المسائل، ص78، م418
5. احکام بانوان، ص78، م231
6. العروة الوثقی، ج1، کتاب الطهاره، فصل فی الاستحاضه، ص274، م12
توجه‼️
فتوای معظم له نظر جدیدی نیست؛ بلکه همان عبارتی که در رساله آمده صحیح می باشد.
💠پ.ن:
1️⃣ مستحاضه قليله: کلا نيازی به غسل کردن ندارد؛ لذا برای روزه وظیفه ای ندارد. (حتی وضو در صحت روزه، شرط نمی باشد.)
2️⃣ مستحاضه متوسطه: معظم له متوسطه را از اساس قبول ندارند. (برای توضیحات بیشتر به توضیح المسائل، م۴۰۴ مراجعه نمایید.)
3️⃣ مستحاضه کثيره:
برای صحت روزه لازم است:
الف. بنابراحتیاط واجب غسل نماز مغرب و عشای شبی که میخواهد فردای آن را روزه بگيرد بهجا آورد.
ب. بنابراحتیاط واجب غسلهای روزی را که روزه است را انجام دهد.
لذا اگر مستحاضه کثیره غسل های مربوط به نمازش را انجام دهد، غسل دیگری برای صحت روزه لازم نیست.
شایان ذکر است این حکم مخصوص روزهی ماه رمضان و قضای آن میباشد.
📢 نکته❗️
این که لازم است غسل نماز مغرب و عشای شبی که میخواهد فردای آن را روزه بگيرد بهجا آورد (بنابراحتیاط واجب) ، فقط بخاطر روایت ابن مهزیار نیست، زیرا این روایت ابهامش از این حیث، خالی از اشکالاتی که دفع از آن امکان ندارد، نیست. بلکه بخاطر استفاده از روایات باب استحاضه است که می گوید: زمانی که نماز این زن صحیح نباشد، در حکم حیض است (لذا روزه اش هم صحیح نیست) پس جای تامل و احتیاط وجود دارد.
🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹
#بانوان
#استحاضه
#مستحاضه
#آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @fatava_jadid