eitaa logo
جَذَوات | فاطمه داداشی
923 دنبال‌کننده
185 عکس
15 ویدیو
0 فایل
دانشجوی دکترای فلسفه در جستجوی فهم ِ «انسان» «جَذوات»، گدازه‌‌های آتشی را می‌گویند که در دل چوب گداخته‌ای شعله‌ور است. لینک اینستاگرام: https://instagram.com/fatemedadashi_?igshid=YmMyMTA2M2Y=
مشاهده در ایتا
دانلود
جَذَوات | فاطمه داداشی
🔺 چرا کسانی که به حجاب اعتقادی نداشتند به جمهوری اسلامی «آری» گفتند؟ 🔺حجاب یک امر سیاسی است و باید
🔺از نامسأله‌ی «حجاب شرعی» تا مسأله‌ی «حجاب سیاسی» در جمهوری اسلامی 🔸احتمالا شما هم این روزها چشم و گوشتان پر شده است از جدال‌‌ها پیرامون وضعیت حجاب. اگر جای کسانی باشید که به هر دلیل معتقد به حجاب نیستند می‌پرسید چرا باید به چیزی واداشته شوم که اعتقادی به آن ندارم؟ چرا باید تبدیل به قانون بشود که عده‌ی زیادی از مردم به آن پایبند نیستند؟ در مقابل اگر جای متولیان دینی و فرهنگی باشید به ولوله خواهید افتاد که این چه وضع حجاب است؟ چرا با اینها برخورد نمی‌شود؟ چرا قانون رعایت نمی‌شود؟ این‌ها سوالاتی است که درگیری‌های این روزهای کف جامعه را شکل می‌دهد. درگیری‌هایی که قصد دارم در این نوشته، آن را خُرد و سطحی و غیر مهم معرفی کنم. من نمی‌خواهم بگویم چون حجاب رعایت نمی‌شود از قانون دست بکشیم؛ یا چون حجاب قانون است، با قانون‌شکنی‌ها برخورد کنیم. من فلسفه‌ می‌خوانم و سعی دارم قبل از هر چیز «چرایی» را در مساله پیدا کنم. 🔸در استوری‌های تفسیر حجاب در اینستاگرامم(هایلایت شده) به بخشی از چرایی این مساله اشاره کردم و نوشتم ترویج معنای غلط از حجاب(تفسیر مَردمحور از حجاب) باعث شده زنان بطور وجدانی پذیرای حجاب نباشند و با آن احساس بیگانگی کنند. آن تفسیر یک معنای فکری-فرهنگی از مساله حجاب بود. 🔸اما امروز می‌خواهم به «چراییِ» دیگری در مساله حجاب اشاره کنم و معنای سیاسی-عملیاتی آن را توضیح بدهم. اینکه بگوییم حجاب سیاسی شده است و برای ترویج حجاب باید از آن سیاست‌زدایی کرد، یک راهبرد موهوم است که راه به جایی نمی‌برد. حجاب یک امر سیاسی است و باید سیاسی بماند‌. اما نه سیاست به معنای بازی‌های سیاسی و دولتی، که مثلا ورود زنان به ورزشگاه را آزاد بشود یا نشود، به زنان بی‌حجاب خدمات اجتماعی بدهند یا ندهند و مثل این مساله‌های دسته‌چندم. 🔸امروز ۱۲ فروردین است و ۴۴ سال از رأی «آری» اکثریت به نظام جمهوری اسلامی می‌گذرد. اگر عکس‌ها و فیلم‌های آن‌ دوران را ببینید عده‌ای از زنان بی‌حجاب را میان این جمعیت مشاهده خواهید کرد. اما چرا کسانی که به حجاب اعتقادی نداشتند به جمهوری اسلامی آری گفتند؟ چرا برخی از اینان حتی حاضر بودند با عدم اعتقاد به حجاب، آن را بخاطر جمهوری اسلامی رعایت کنند؟ آن سیاستی که با حجاب گره خورده است از همینجا ریشه می‌گیرد. آیا انقلاب ۵۷ برای حفظ حجاب بود؟ آیا اینطور که برخی با فریاد وااسلاما و واانقلابا می‌گویند، با کشف حجاب عده‌ای، انقلاب استحاله شد؟ اسلام از دست رفت؟ خون شهدا پایمال شد؟ 🔸بیایید مساله را از نگاه آقای خامنه‌ای ببینیم. اگر قرار به از دست رفتن اسلام و انقلاب باشد، او باید جلودارِ فریاد واانقلابا باشد. اما او منظر دیگری دارد. او همچنان از قدرت انقلاب اسلامی در جهان حرف می‌زند. از منظر او مساله‌ی حجاب در سطح یک ناهنجاری دینی اساسا یک مساله‌ی فرعی است. او وقتی از درگیری‌های اجتماعی در مساله حجاب حرف می‌زند، از تعابیری چون مساله‌ی زیرِ نصاب اهمیت، اولویت دهم، گناه کوچک، مساله‌ی فرعی و... استفاده می‌کند. اما چرا؟ مگر او یک فقیه دینی نیست که قاعدتا برای او گناه کوچک با بزرگ در گناه بودنش نباید تفاوت داشته باشد؟ خیر! او بالاتر از یک فقیه دینی، یک رهبر سیاسی است. او محل نزاع را جای دیگری می‌بیند. جایی که اساس انقلاب و جمهوری اسلامی روی آن بنا شده و هر تزلزلی در این ناحیه است که نیاز به وااسلاما و واانقلابا دارد. و آن چیزی نیست جز «قد علم کردن در مقابل امپریالیسم». 🔸«مقابله با امپریالیسم» ایده‌ی مشترکی بود که سال ۵۷ توانست گروه‌های مختلف و متفاوت فکری و عقیدتی و حتی بی‌حجاب‌ها را ذیل پرچم واحد جمع کند. در مقایسه با این امر بزرگ و محل درگیری اصلی، همه‌ی درگیری‌های دیگر خُرد و فرعی محسوب می‌شوند و به میزان نسبت‌شان با این امر اصلی دارای اهمیت می‌شوند. آقای خامنه‌ای، دیگریِ مقابلِ جمهوری اسلامی را اژدهای عظیم امپریالیسم می‌داند؛ نه تعدادی دختر که کشف حجاب می‌کنند. ایده‌ی محوری انقلاب اسلامی «مقابله با امپریالیسم» است و هر ایده‌ی دیگری در جمهوری اسلامی باید با همین معیار تراز بشود و محک بخورد. ایده‌ی وحدت شیعه و سنی را از همین منظر ببینید. همکاری‌های منطقه‌ای و جهانی ایران با کشورهایی نظیر چین، عربستان، روسیه و... را با وجود اختلافات فراوان، از همین منظر تحلیل کنید. 🔸حالا بیایید از همین منظر، مساله‌ی حجاب را واکاوی کنیم. وقتی منظر و زاویه نگاه متفاوت شد، نوع مواجهه با بی‌حجاب و بی‌حجابی هم متفاوت خواهد بود. آن‌وقت است که همان دختر کم‌حجاب هم می‌شود دختر من و شما. می‌شود خواهر من و شما. آنوقت است که همین دختران کم حجاب مورد تقدیر آقای خامنه‌ای قرار می‌گیرند که «در مقابل خواست دشمن ایستادند»؛ همین ورزشکارانی که با پوشش حداقلی‌شان مورد تقدیر قرار می‌گیرند که «پرچم انقلاب اسلامی را بالا بردند». ادامه🔻: @Jazveh_fatemedadashi
جَذَوات | فاطمه داداشی
🔺 چرا کسانی که به حجاب اعتقادی نداشتند به جمهوری اسلامی «آری» گفتند؟ 🔺حجاب یک امر سیاسی است و باید
🔸به عقیده‌ی من بزرگترین اشتباه دستگاه فرهنگی حاکمیت این بود که پس از استقرار جمهوری اسلامی، این خط و محور راهبردی یعنی «مقابله با امپریالیسم» را عملا از محوریت حل مسائل خود خارج کرد و با نگاه خُرد و جزءنگر به خودِ مسائل، در دام چالش‌های بزرگتری فروافتاد. غافل از اینکه در عصر حاضر، تا مسائل نتوانند نسبتِ خود را با این ایده‌ی محوری پیدا کنند، حل نخواهند شد. 🔸مساله‌ی حجاب بعنوان یک امر مستقل دینی، «نامسأله‌»ی جمهوری اسلامی است. اما این نامسأله زمانی می‌تواند و باید تبدیل به مساله‌ی جمهوری اسلامی بشود که آن را پیرامون مساله‌ی اصلی یعنی مقابله با امپریالیسم تحلیل کنیم. از این منظر، حجاب دیگر صرفا یک پوشش برای حفظ چارچوب دین یا حتی یک dress code اجتماعی نیست که با تبدیل شدنِ آن به قانون، بخواهیم آن را ترویج یا تثبیت کنیم. از این منظر، حجاب یک «نماد» است. نماد یک مبارزه‌ی سیاسی علیه امپریالیسم. نمادی که در ضمن انقلاب ۵۷ متولد شد، رشد کرد و جهانی شد. 🔸حالا از این منظر، جمهوری اسلامی باید هر اقدام سلبی و ایجابی خود را با تکیه به این محور طراحی کند.‌ کار ایجابی بزرگ، اصلی و محوری این است که دشمنیِ این دشمن مشترک را به دختران امروز بشناساند. مقابله با امپریالیسم که منحصر در دین اسلام هم نیست و هر انسان آزاده‌ای با آن همراه است. ما تا زمانی که جای‌گیری درستی در مساله نداشته باشیم نمی‌توانیم حتی کار سلبی علیه هنجارشکنی را هم درست تعریف کنیم. آنوقت تفاوت هنجارشکنی بمثابه یک پروژه‌ی سیاسی را با کشف حجاب چند دختر در گوشه و کنار خیابان نخواهیم فهمید و در مواجهه با بی‌حجابی دچار خطاهای راهبردی خواهیم شد. خطاهایی که خود موجب نفوذ امپریالیسم به ذهن و دل دختران مسلمان می‌شود و آنان را به اسلام سکولار فرا میخواند. اسلامی که می‌خواهد حجاب را «یک امر عبادیِ فردی» معرفی کند، که نهایتش جز خدمت به امپریالیسم نیست. 🔸محل نزاع همینجاست. این تشخیص درست محل نزاع است که روشن می‌کند اسلام ولو با رعایت حداکثری چارچوب‌هایش چگونه می‌تواند در خدمت استکبار قرار بگیرد؛ یا اینکه ولو با کمک حداقل‌هایی از احکام اسلام، در مقابل استکبار قد علم کند. از همین منظر است که ایده‌ی وحدت ملی را نه در کوتاه‌آمدن از چارچوب‌های دین، که با عزیمت به محل نزاع درست می‌توان برساخت و حتی ذیل پرچم حجاب بعنوان نماد مبارزه، وحدت جهانی علیه امپریالیسم شکل داد. ✍️ @Jazveh_fatemedadashi
🔸از تمام صحبت‌هایی که امروز رهبری پیرامون مساله حجاب و اغتشاشات داشتند، یک جمله برای من جالب و آرامش‌بخش بود. آنجا که فرمودند «به هرحال این مساله[حجاب] قطعاً حل خواهد شد.» @Jazveh_fatemedadashi
جَذَوات | فاطمه داداشی
🔺از نامسأله‌ی «حجاب شرعی» تا مسأله‌ی «حجاب سیاسی» در جمهوری اسلامی 🔸احتمالا شما هم این روزها چشم و
🔺توی این یادداشت از سلسله‌استوری‌هایی درباره‌ی معنا و تفسیر دیگری از حجاب -که در اینستاگرامم نوشته بودم- حرف زدم. لینک اینستاگرام در بیوی کانال درج شده است. اگر اینستاگرام دارید به هایلایت «تفسیر حجاب» مراجعه کنید. برخی مخاطبان که اینستاگرام ندارند پیام دادند که آن مطالب را درکانال هم بارگذاری کنم. ان شالله بزودی مطالب آن سلسله‌استوری‌ها را در یادداشت مستقلی در کانال می‌نویسم. سپاس از نظرات شما @Jazveh_fatemedadashi
جَذَوات | فاطمه داداشی
🔺 حقیقت شب قدر.... #التماس_دعا #فاطمه_داداشی @Jazveh_fatemedadashi
🔺کدام شب قدر؟ 🔸آنجا که در قرآن می‌فرماید انا انزلناه فی الیلة القدر؛ ما «آن» را در «شب قدر» نازل کردیم؛ اما چه چیز را؟ «ه» ضمیر غائب است. قبلش هم کلمه‌ای نیامده که ضمیر «ه» به آن اشاره کند. اما حقیقت «آن‌چیز» و حقیقت «شب قدر» چیست؟ عرفا می‌گویند حقیقت آنچه نازل شده، نه این قرآن و الفاظی‌ است که ما می‌شناسیم و ظاهر است؛ بلکه «ه» همان «هو» غیب و احدیت حق‌تعالی است(هو الله احد)، که در مقام احدیت، قرآن نام دارد. . 🔸اما حقیقت شب قدری که «هو» در آن تنزل یافته، چیست؟ شب قدر در مرتبه‌ی ظاهرش همین شب ۱۹و۲۱و۲۳ رمضان است که ظرف زمانی است؛ اما حقیقت شب قدر در مرتبه‌ی عالیه‌اش، وجود انسان کامل است؛ «هُم فاطمه و ابوها و بعلها و بنوها». اما نه آن فاطمه و محمد و علی و اولادش(علیهم‌السلام) که ما می‌شناسیم که: انّما أنا بشر مثلکم؛ من هم بشری مثل شما هستم، حالا مقداری برتر و اخلا‌ق‌مدارتر و درستکارتر! بلکه حقیقت انسان کامل، وجودی است در عالم هستی، که خداوندِ احد، از مقام ذات خود تنزل پیدا کرده و بواسطه‌ی اسما و صفات، ذات خودش را در وجود انسان کامل متجلی می‌کند. . 🔸حالا وقتی در دعای جوشن کبیر هزار اسم و صفت الهی را مرور می‌کنیم؛ تصور می‌کنیم این اسماء، خودِ خداوند است؛ درحالیکه من وصفه فقد حده؛ هر که خداوند را وصف کرد او را محدود کرد؛ تعالی الله عن ذالک! اگر ما خداوند را به اسماء و صفاتش -که تنها در انسان کامل متجلی است- صدا می‌زنیم؛ درواقع گفتگوی ما با ذات اقدس خداوند تنها بواسطه‌ی انسان کامل محقق می‌شود و مسیری غیر از این ندارد. ✍️ @Jazveh_fatemedadashi
🔺 برنامه‌ی محفل حقیقتا از این بابت متأسف شدم. غالب دهه‌ شصتیا و هفتادیا با صدای استاد خاطره دارن! ولی... @Jazveh_fatemedadashi
بعضی‌ها هم صرفا از روی سهل‌انگاری روزه نمی‌گیرن؛ نه از روی دشمنی با خدا. عید فطر رو به اونا هم تبریک می‌گم ☘️🌷 @Jazveh_fatemedadashi
هدایت شده از آوای قلم
📌زمین دشمن و ادعای رفراندوم در عید فطر مسئله رفراندوم در مبانی نظام طی سال‌‌های گذشته توسط معاندین یک پلتفرم خوب برای ابراز عناد و زمینه‌سازی براندازی و.... بوده است؛ یعنی رفراندوم انقدرها هم مهم نیست اما انها اعتراضات مردمی، اعتراضات و فسادهای اداری و اقتصادی را جهت می‌دهند به پلتفرم رفراندوم و دائما ان را باد می‌کنند؛ عملا یک مسیر کاملا نامناسب برای رسیدن به درخواست‌ها و اعتراضات. حال جبهه انقلاب در این شرایط چه وظیفه‌ای دارد؟ بسیاری از افرادی که به دلیل یک اعتراضات ساده یا حتی پیچیده هم‌نوا شده‌اند با پلتفرم رفراندوم را باید با شیوه‌های صحیح و درست فهماند طلاق همیشه بهترین راه اختلافات خانوادگی نیست و برای از بین رفتن اختلافات راه‌های ساده و بسیار بهتری هم هست، طلاق همیشه شرایط را بهتر نخواهد کرد؛ اگر رفراندوم و براندازی شد حتی بسیاری از ان‌ها که با افکار فعلی ولی فقیه مخالف هستند معتقدند شرایط بدتر خواهد شد. اما این واکنش که تمام کسانی که خواهان رفراندم هستند را ملحق کنیم به همان چند درصد معاند و عملا با شعارها، تصویر سازی‌هایی مثل عید فطر و... دائم بگویی شما این طرف جویی هستید ما ان طرف این دقیقا خواسته همان دشمن است و اتفاقا تلاش می‌کند ان را پر رنگ نماید و عملا نقض غرض بیانات رهبری در روز عید فطر خواهد بود. این شیوه مواجهه بازی در زمین دشمن و به نفع مسئولان تنبلی است که می‌خواهند از حضور باشکوه مردم روکشی درست کنند برای کم‌کاری‌ها. البته واضح است تاکید بر حضور باشکوه و با عظمت کاملا متفاوت است با روایت‌هایی همچون دعوت به مبارزه و... ✍️مجید رحیمی 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
🔺 ادعای دیانت و مذهب دارند؛ اما بویی از انسانیت نبرده‌اند! آنهایی که می‌گویند این دخترها کم‌حجاب بوده‌اند؛ پس حقشان همین مزاحمت‌هاست. دین‌تان را از این‌ها نگیرید. 🔺ادعای انسانیت و اخلاق دارند؛ اما کفتار، پای وقاحت این‌ها گنجشک است! سلبریتی‌هایی که تا امروز ساکت بودند تا اگر بسیجی بودی، برای قاتلانت هشتگ «اعدام نکنید» بزنند؛ اما امروز که فهمیدند تو حتی مذهبی هم نبودی (به معنای مرسوم)، شدی جوانمرد و با غیرت. انسانیت‌تان را از این‌ها نگیرید. @Jazveh_fatemedadashi
هدایت شده از فکرت
|حلقه کتابخوانیِ مدرسه فکرت ▪️مدرسه‌ی علوم انسانی و اسلامی فکرت در نظر دارد با برگزاری سلسله‌ حلقه‌های کتابخوانی به شیوه‌ی تحلیلی، به بازخوانی متون متفکران بزرگ اسلامی بپردازد. ▪️ در اولین حلقه، کتاب طرح کلی اندیشه‌ی اسلامی در قرآن را همراه استاد نجف لکزایی در ۹ جلسه‌ی ۹۰ دقیقه‌ای بازخوانی خواهیم کرد. ▪️جلسات به صورت حضوری(در قم) و آنلاین(در بستر اسکای روم و ایتا) برگزار می‌شود. جهت ثبت‌نام و شرکت به آی‌دی زیر پیام دهید. @fatemedadashi @danial_basir ⏰ چهارشنبه‌ها (۳ ، ۱۰، ۱۷، ۳۱ خرداد - ۷، ۲۱ تیر - ۱۱، ۱۸، ۲۵ مرداد) ساعت ۸ - ۱۰ صبح 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه | ایتا | اینستاگرام | تلگرام