│شايد گام اول توحيد، اين باشد كه انسان به توحيدِ با خويش برسد، ظاهر و باطنش را يكى كند.
واقعيت موجود خويش را با حقيقت متعالى انسان، يگانه كند.
❞ #عین_صاد
📚 #تربیت_کودک | ص ۱۵
#منبرک_فاطمی
🆔 @fatemi222
🔰معلم موحد
◾️▪️ شايد گام اول توحيد،
اين باشد كه انسان به توحيدِ با خويش برسد،
ظاهر و باطنش را يكى كند.
واقعيت موجود خويش را با حقيقت متعالى انسان، يگانه كند.
◾️ حرفهاى زيبا تأثيرى ندارد
وقتى ما، حتى با خويش، يگانه نيستيم
و خويشتن را از ياد برده ايم.
◾️ما از خويش بيگانه ايم و در وطن غريبيم؛
◾️«أتأمرون الناس بالبر و تنسون انفسكم؟»؛
آيا امر مى كنيد مردم را به خوبى، ولى خودتان را فراموش مى كنيد؟
◾️▪️ معلم موحّد را لازم نيست
كه بخشنامه ها و مدير مدرسه و ... كنترل كنند،
◾️ بلكه او يك سره، خدا را ناظر بر خويش مىداند؛
«ان اللَّه بما تعملون بصير»؛
خداوند به آنچه انجام مىدهيد بيناست؛
«ان ربك لبالمرصاد»،
به درستى كه خداوند تو را مىپايد.
◾️ و بنابر اين، براى كنترل اعمالش،
به نيروى خارجى نياز نيست، زيرا به تقوى رسيده است و خود نگهدار است.
🔲 ساختن جامعه توحيدى،
ممكن نيست مگر اين كه افراد آن جامعه، موحد باشند
و به توحيد رسيده باشند.
🔳 و توحيد واقعى زمانى است كه كارهاى ما محركى جز اللَّه، نداشته باشد.
بايد از خويش پرسيد،
به راستى محرك ما، براى تمام كارهايمان، خداست؟
عامل هاى شرك، مشوق كارهاى ما نبوده اند و نيستند؟
◀️ و عوامل شرك عبارتند از:
- هوسهاى خودمان (نفس)
- حرفها و هوسهاى مردم (خلق)
- جلوههاى دنيا (دنيا)
- وسوسههاى دشمن و طاغوتها و شيطان (شيطان)
📝 استاد علی صفایی حائری (عین صاد)
📚 کتاب تربیت کودک، صفحه 15
#منبرک_فاطمی
🆔 @fatemi222
✅ شکستن بتها
کسانى که می خواهند در کلاسى از توحید اسم نویسى کنند، کسانى که می خواهند حرکت کنند و دل هایشان را از غیر او جدا کنند، باید بت هایشان شکسته شود.
در روایت هست:
«وَ عِزَّتِى وَ جَلالِى وَ مَجْدِى وَ ارْتِفَاعِى عَلى عَرْشِى لَاقْطَعَنَّ امَلَ کُلِّ مُؤَمِّلٍ غَیْرِى بِالْیَأْسِ»؛
✅ به عزت و جلال و بزرگی خودم سوگند، هر کس به کسى جز من دل ببندد و جز من آرزویى داشته باشد، آرزویش بریده مى شود.
با این دید، توکل معنا پیدا می کند که در روایت آمده است: «کُنْ لِمَا لا تَرْجُو ارْجَى مِنکَ لِمَا تَرجُو»؛ به آنچه امیدد ندارى امیدوارتر باش! چون آنچه را که به آن امید دارى، قطعاً از تو می بُرند.
📚 #حرکت ، ص۱۹۴
🔶استاد #علی_صفایی_حائری
#منبرک_فاطمی
🆔 @fatemi222
🔰#توحيد یعنی کمال انقطاع
🔹 اين رسول است كه درس مى دهد؛ اثر شرك از پاى مورچه بر سنگ سياه در شب تاريك، پنهان تر است.
🔹 آنچه كه تو را به خدا مى رساند، همان آيه ها و آثارى كه تو را به توحيد دعوت مى كند، در يك مرحله خودش شرك مى شود، كه با پايى جز او به او راهى نيست.
🔹▪️ اگر او را مى خواهى،
از كوچه ى هستى بگذر ...
بيرون از هستى درد آلود
آن سوى نيل هوس آلود
آن وادى ايمن، آن قله ى مقصود است.
و در اين وادى تو بى پا
و بر اين قله، تو بى هيچ
تنها با او مى آيى
و به سوى او مى آيى.
و در اين آمدن
از تو،
در تو، نشانى نيست.
🔹 اينجاست كه مقصد اوست.
وسيله اوست.
راه اوست.
🔹 جز او كسى نيست، كه تمامى مركب ها در گل مانده اند و تمامى قدرت ها به عجز رسيده اند
و تمامى وسيله ها خود مانع راه تو شده اند.
🔹 بى حساب نيست كه كمال الانقطاع را مى خواهند؛
الهى هَبْ لى ...
🔹 خداى من به من هبه كن، به من ببخش، كه من سزاوار نيستم،
من خريدار نيستم كه چيزى ندارم،
تو به من ببخش؛
كَمالَ الِانْقِطاعِ الَيْك،
آزادى كامل را كه به سوى تو بال بگشايد،
🔹 چون ما در برابر قطع او و بلاء او گاهى سركشيم و انقطاع نداريم و اين قطع را نپذيرفته ايم،
پس از پذيرفتن چه بسا به سوى او نيامده باشم
و بى خيال و لوطى وار مانده باشيم
🔹 و پس از حركت به سوى او چه بسا كه از خود آزادى،
آزاد نشده باشيم.
كمال انقطاع اين همه را در خود دارد.
📝 استاد علی صفایی حائری
📚 کتاب صراط، صفحه ۱۳۳
#منبرک_فاطمی
🆔 @fatemi222
✋مقام انقطاع الی الله چیست
✍انقطاع: بریده شدن و گسستن؛ انفصال؛ جدایی.
✍اشاراتی از قرآن:
۱- وَاذْكُرِ اسْمَ رَبِّكَ وَتَبَتَّلْ إِلَيْهِ تَبْتِيلًا: و نام پروردگارت را یاد کن و تنها به او دل ببند. (بهکلی از غیر او دل ببر). (مزّمّل: ۸)
۲- فَفِرُّوا إِلَى اللَّهِ…: پس بهسوی خدا بگریزید… (ذاریات: ۵۰)
۳- وَإِذَا مَسَّ الْإِنسَانَ ضُرٌّ دَعَا رَبَّهُ مُنِيبًا إِلَيْهِ…:
و چون به انسان آسیبی رسد پروردگارش را درحالیکه بهسوی او بازگشت کننده است، میخواند… (زمر: ۸)
#منبرک_فاطمی
🆔 @fatemi222
✍ اشاراتی از احادیث:
۱- امام علی علیهالسلام: «پاک و منزّه است خدایی که شیرینی خدمت و انقطاع از غیر او را به دلهای عارفان چشانیده است و یاد بهشت و حور و قصور آن را از خاطر ایشان زدوده است… .» (منهاج البراعة، ترجمۀ محمدباقر کمرهای، ج ۷، ص ۱۹۳)
۲- امام سجاد علیهالسلام: «پروردگارا من انقطاعم بهسوی تو را از هر ناخالصی ناب نمودهام و با همۀ وجودم بر تو روی آوردهام و از کسانی که خود نیازمند تو هستند رویگردان شدهام.» (صحیفۀ سجادیه، ص ۱۳۴)
۳- جابر گوید امام باقر علیهالسلام فرمود: «هر کس دین خدا بهطور خالص و واقعی در درونش جایگزین شود، او را از غیر خودش رویگردان کرده و به خود مشغول میکند.» (تنبیه الخواطر، ورام بن ابی فراس، ج ۲، ص ۱۹۳)
۴- امام علی علیهالسلام: «إِلَهِي هَبْ لِي كَمَالَ الانْقِطَاعِ إِلَيْكَ: خدای من کمال جدایی از مخلوقات را برای رسیدن کامل به خودت ارزانی کن.» (اقبال الاعمال، مناجات شعبانیه، ج ۲، ص ۸۷۰)
۵- امام زینالعابدین علیهالسلام: «خدایا! کناره گرفتن از سرای فریب (دنیا) و بازگشت همهجانبه به سرای جاودانگی (عالم آخرت) را به من عطا کن.» (دعای شب ۲۷ ماه رمضان، مفاتیحالجنان)
#منبرک_فاطمی
🆔 @fatemi222
✋ انقطاع، از غیر حق بریدن و با حق بودن است.
👌منقطعان سه دستهاند:
۱- یا به عذر است و آن: نفس مرده و دل زنده و زبان گشاده است.
۲- یا به جهد است و آن: تن در سعی و زبان در شکر و عمر در کوشش است.
۳- یا به کل است و آن: با خلق به رعایت و با خود بیگانه و از تعلّق آسوده است.
🔹هر محبّت که در دلی پیداست
بیشک آن انقطاع غیر خداست
🔹و منظور، بریدن از هوای نفس و خود را مخصوص خدا کردن است.
🔹انقطاع الی الله (عزّوجلّ) یک وصیت قرآنی است که خدای متعال در سورۀ مبارکه مزّمّل چنانکه اشاره خواهد شد،
🔹رسولالله صلّیالله علیه و آله و به تبع ایشان امّت او را به تحصیل آن امر فرموده است.
🔹 انقطاع الی الله، تعبیری از حرکت باطنی انسان بهسوی ذات باریتعالی است؛ آنهم حرکتی نه در مکان و طول زمان بلکه بر فراز مکان و ماورای زمان که بر اساس آن، انسان سالک، اندکاندک تعلّقات را از قلب خود دور کرده و تنها به خدای متعال وابسته باشد.
🔹 بر این اساس برخی از بزرگان گفتهاند: «مراد از انقطاع الی الله، وارستگی ضمیر و سّر انسان از غیر خدای تعالی در همۀ ابعاد نیازمندیهاست.»
🔹 علامه طبرسی میگوید: «من از کلمات امام علی علیهالسلام فهمیدم که سرّ سیر تمام انبیا در انقطاع از همهچیز و همهکس بهسوی خدای متعال نهفته است.»
🔹آری، لذّتی که در انقطاع بهسوی خدای متعال نهفته است، در هیچچیز دیگر وجود ندارد؛ لذّتی که هیچ مزاحمت و ناگواری با آن نیست و خالص است.
🔹 این کمال والا، روح عبادات و هدف تلاشهای انسان سالک در مسیر خودسازی است؛ همانطور که بزرگان اخلاق و تربیت، از اسرار توجّه به قبله در نمازها را انقطاع کامل از همهچیز و توجّه کامل بهسوی مالک و پروردگار هر چیز دانستهاند.
🔹و یا به حالت گریه در دعاها توصیه کردهاند؛ زیرا گریه در دعا را سرور ادعیه و باعث انقطاع بهسوی خدای متعال معرفی نمودهاند.
ادامه دارد...
#منبرک_فاطمی
🆔 @fatemi222
✋اعتماد به ساقی
جبرئیل در زندان نزد حضرت یوسف آمد و گفت: ای یوسف چه کسی ترا زیباترین مردم قرار داد؟ فرمود: پروردگار.
گفت: چه کسی ترا نزد پدر محبوبترین فرزندان قرار داد؟ فرمود: خدایم.
گفت: چه کسی کاروان را به سوی چاه کشانید؟ فرمود: خدای من.
گفت: چه کسی سنگی که اهل کاروان در چاه انداختند از تو باز داشت؟ فرمود: خدا.
گفت: چه کسی از چاه ترا نجات داد؟ فرمود: خدایم.
گفت: چه کسی ترا از کید زنان نگه داشت. فرمود: خدایم.
گفت اینک خداوند میفرماید: چه چیز ترا بر آن داشت که به غیر من نیاز خود را باز گوئی، پس هفت سال در میان زندان بمان (به جرم اینکه به ساقی سلطان اعتماد کردی و گفتی: مرا نزد سلطان یاد کن)
و در روایت دیگر دارد که خداوند به وی وحی کرد: ای یوسف چه کسی آن رؤ یا را به تو نمایاند؟ گفت: تو ای خدایم.
فرمود: از مکر زن عزیز مصر چه کسی ترا نگه داشت؟ عرض کرد: تو ای خدایم.
فرمود: چرا به غیر من استغاثه کردی و از من یاری نجستی، اگر به من اعتماد میکردی از زندان ترا آزاد میکردم به خاطر این اعتماد به خلق، هفت سال باید در زندان بمانی.
یوسف آن قدر در زندان ناله و گریه کرد که اهل زندان به تنگ آمدند، بنا شد یک روز گریه کند و یک روز آرام بگیرد
#منبرک_فاطمی
🆔 @fatemi222
✋خنده عبرت!
هنگامی که برادران یوسف (علیه السلام) با نیرنگ خود، یوسف نوجوان را از پدر گرفتند و به بیابان بردند و تصمیم گرفتند او را در میان چاه بیندازند، یوسف را به ریسمانی بستند و به داخل چاه روانه کردند.
در این لحظه که لحظه خطر و گریه بود، ناگاه دیدند یوسف (علیه السلام) لبخندی زد.
بعضی از حاضران از روی تعجب گفتند: الان وقت خنده نیست، چرا یوسف میخندد؟!
همه حاضران نیز تعجب کردند و جای تعجب هم بود، زیرا هنگام شدت خطر، جای گریه است نه خنده!
یوسف (علیه السلام) همان لحظه راز خندهاش را چنین بیان کرد: من گاهی فکر میکردم چندین برادر نیرومند دارم و در حوادث روزگار، پشتیبان خوبی خواهم داشت، ولی اکنون میبینم همانها مرا به چاه میافکنند.
این به خاطر آن است که چرا من به خدا توکل و تکیه نکردم و به برادرانم توکل نمودم؟ خندهام خنده شادی نبود، بلکه خنده عبرت بود.
#منبرک_فاطمی
🆔 @fatemi222
منبرک فاطمی
سلام هفتمین جلسه با موضوع غفلت از خداوند متعال هست . لینک موضوعات قبلی 👇 https://eitaa.com/fatemi22
مبحث غفلت و توحید واقعی انشالله ادامه دارد...
نحسی ماه صفر.pdf
262.7K
💠فیش منبر 💠
📌ویژه ماه صفر 📌
👇با موضوع👇
👈 "نحسی ماه صفر"
#نحسی
#ماه_صفر
#فیش_منبر
#منبرک_فاطمی
🆔 @fatemi222
پژوهشی در مورد حضرت رقیه.pdf
72.8K
💠فیش منبر 💠
📌حضرت رقیه سلام الله علیها 📌
👇با موضوع👇
👈"پژوهشی در مورد حضرت رقیه"
#حضرت_رقیه سلام الله علیها
#ماه_صفر
#فیش_منبر
#منبرک_فاطمی
🆔 @fatemi222
رقیه بنت الحسین.pdf
214.3K
💠فیش منبر 💠
📌حضرت رقیه سلام الله علیها 📌
👇با موضوع👇
👈"رقیه بنت الحسین "
#حضرت_رقیه سلام الله علیها
#ماه_صفر
#فیش_منبر
#منبرک_فاطمی
🆔 @fatemi222
امیربیان. انتخاب داوطلبانه بلاء.pdf
363.1K
✔️فیش منبر ماه صفر
📜موضوع: انتخاب داوطلبانه بلا
✅️ نشـراین پیامصـدقهجـاریهاست.
•┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
🌙 #ماه_صفر
#شهادت_حضرت_رقیه
,📩🏵هزینه استفاده یک صلوات 🏵
#منبرک_فاطمی
🆔 @fatemi222
منبرک فاطمی
توحید چیست و غفلت از توحید یعنی چه؟
سلام بهمه دوستان .
نظر شما دوستان چیه؟
در رابطه با غفلت از توحید در جامعه چه موضوعی ومتنی رو پیشنهاد میدین؟
#منبرک_فاطمی
🆔 @fatemi222
منبرک فاطمی
سلام بهمه دوستان . نظر شما دوستان چیه؟ در رابطه با غفلت از توحید در جامعه چه موضوعی ومتنی رو پیشن
امروز در مشهد بدعوت بسیج جلسه تحلیل( طرح کلی اندیشه ی اسلامی) شرکت کردم.
تصمیم گرفتم بحث توحید و از این کتاب انشالله استفاده کنم.
شما هم اگه در این مسیر با ارسال متن و صوت آماده کمک کنید بهتره .
ممنون.
🆔 @fatemi222
سلام
با توجه به ضعف مباحث اعتقادی، لطفاً زیر مجموعههای اعتقادی خصوصا توحید را بیان کنید.
و البته دلیل ضعف را عنوان بفرمایید.
چند نمونه بذهنم میاد
۱_نعمت های الهی را نمیبینیم لذا شکرگزار نیستیم.
۲_ معرفت لازم نسبت به خداوند نداریم لذا محبت و عشق نیست.
۳_ جایگاه رب الارباب را نشناختیم لذا در عبادتهایمان اخلاص نیست.
۴_ به حکمت خدا اعتقاد نداریم لذا راضی به مقدراتش نیستیم.
۵_ به قدرت خدا شک داریم لذا توکل و اعتماد به او نیست
منتظر مطالب شما در ادامه جهت تکمیل هستیم
#توحید
🆔 @fatemi222
✍اگر نوای توحید و وحدانیت الهی طنین انداز شود فطرت ذاتی بشر بیدار و آنگاه راه به سوی حقانیت و وحدانیت الهی روشن خواهد شد .
فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفاً فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْها لا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ «30»
پس با گرايش به حقّ به اين دين روى بياور، (اين) فطرت الهى است كه خداوند مردم را بر اساس آن آفريده است، براى آفرينش الهى دگرگونى نيست، اين است دين پايدار، ولى بيشتر مردم نمىدانند.
همهى هستى در برابر خدا فروتن است، «كُلٌّ لَهُ قانِتُونَ» و آغاز و انجام هستى و مَثَل اعلى و عزّت و حكمت از اوست، و شرك چيزى جز خيال و ظلم نيست، اين آيه مىفرمايد: پس روى خود را خالصانه متوجّه دين كن
آنچه شیاطین انسی و جنی را هماهنگ کرده است تا به حقیقت فطرت نرسیم شرک و دوری از وحدانیت خداوند است تا بشر برای همیشه در لوای شیطان و گمراهی باشد
#منبرک_فاطمی
🆔 @fatemi222
باید در زمینه توحید کار شود
توحید برای جامعه بشری هضم شود همه اصول و فروع برای جامعه بشری حل خواهد شد نمونه آن که از مصادیق است در دعای اللهم عرفانی نفسک کاملا روشن است
تمام امور مربوط به شرع همه فرعِ توحیدند؛ زیرا این توحید است که نبوّت می خواهد ، و توحید است که معاد می طلبد.
در محضر علامه طباطبایی رضوان الله علیه ص ۱۱
انتشارات سماء قلم . قم
ارسالی احمدی برازجان بوشهر
#منبرک_فاطمی
🆔 @fatemi222
🌹گمان به ملاقات خدا موثر هست چه برسد به یقین
🌹مقاومت فعال در برابر فشار حداکثری با توکل بر خدای متعال
🌹قالَ الَّذِينَ يَظُنُّونَ أَنَّهُمْ مُلاقُوا اللَّهِ كَمْ مِنْ فِئَةٍ قَلِيلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثِيرَةً بِإِذْنِ اللَّهِ وَ اللَّهُ مَعَ الصَّابِرِينَ (249/بقره)
🌹 امّا آنها كه اعتقاد داشتند خدا را ملاقات خواهند كرد (و به روز قيامت ايمان داشتند) گفتند: چه بسا گروهى اندك كه با اذن خدا بر گروهى بسيار پيروز شدند و خداوند با صابران (و استقامت كنندگان) است.
🌹پیامهاا:
1- كسانى كه تا پایان را ه استوار بمانند ، اندك هستند. «إِلَّا قَلِيلًا»
2- ايمان به معاد و وعدههاى الهى، توانايى ايستادگى در برابر سختىها و مشكلات را ايجاد مىكند. «مُلاقُوا اللَّهِ»
3- مجاهدان واقعی اگر اهل استقامت باشند، نبايد از تعداد زياد دشمن هراس داشته باشند. زيرا خداوند با صابران است. «وَ اللَّهُ مَعَ الصَّابِرِينَ»
#منبرک_فاطمی
🆔 @fatemi222