آرامشم ده تا که طوفان تو باشم
آئینهام کن تا که حیران تو باشم
آزادهام امّا گرفتار تو هستم
خارم که خواهم در گلستان تو باشم
من سر به زیر و سرشکسته آمدم باز
تا سربلند لطف و احسان تو باشم
دیشب حواسم را که جمع خویش کردم
دیدم فقط باید پریشان تو باشم
ایمان چشمانت مرا بیدار کرده
باید چه گویم؛ تا مسلمان تو باشم؟
بر گیسوانم گرد پیری هست امّا
من آمدم طفل دبستان تو باشم
دیروز کمتر از پشیزی بودم؛ امروز
باارزشم؛ چون جنس دکان تو باشم
دیروز تحت امر شیطان بودم؛ امروز
از لطف چشمت تحت فرمان تو باشم
دیروز یک گرگِ بیابانگرد و بی عار
امروز می خواهم که اصلان تو باشم
هر چه شما فرمایی؛ امّا دوست دارم
تا در مِنای عشق، قربان تو باشم
شادم نمودی که قبولم کردی آقا
من آمدم تا بیت الاحزان تو باشم
خواهم که خاک پایتان باشم نه اینکه
چون خار در چشمان طفلان تو باشم
آقا اگر راضی نگردد زینب از من
دیگر چگونه بر سر خوانِ تو باشم؟
یوسف زهرا! زشما پُر شدم
تا که اسیر تو شدم حُر شدم
از دل دشمن به سویت پر زدم
آمدم و حلقه براین در زدم
آمده ام تا که قبولم کنی
خاک ره آل رسولم کنی
حرّ پشیمان تو ام یا حسین
دست به دامان تو ام یا حسین
یک نگه افکن همه هستم بگیر
ای پسر فاطمه دستم بگیر
روز نخستین به تو دل باختم
در دل من بودی و نشناختم
دست نیاز من و دامان تو
کوه گناه من و غفران تو
ناله ی العفو بُوَد بر لبم
تا صف محشر خجل از زینبم
روی علی اکبر تو دیدنی است
دست علمدار تو بوسیدنی است
مهر تو کُلّ آبروی من است
هستی من خون گلوی من است
چه می شود کشته ی راهت شوم؟
خاک قدم های سپاهت شوم؟
حرّ ریاحی به درت آمده
فطرس بی بال و پرت آمده
با نگه خویش کمالم بده
وز کرم خود پر و بالم بده
بال من از تیغه ی شمشیرهاست
سینه ی تنگم سپر تیرهاست
مقتل خون، اوج کمال من است
تیر محبت پر و بال من است
بال بده، فطرس دیگر شوم
طوطی گهواره ی اصغر شوم
شب پنجم:
✅موانع تحول روحی:
➕دون همتی
بیانیه گام دوم( (» معنویّت و اخلاق
سیر بحث:
✍️ اهداف کسانی که بی دینی میکنند و دینداری میکنند در یک سطحی با یکدیگر مشترک هست. اگر کسانی که اهالی معنویت و دینداری نیستند، دنبال لذت، قدرت و منفعت هستند. اهالی دین نیز دنبال لذت، قدرت و منفعت هستند.
✍️فرق اساسی این است که اهالی دین دنبال لذت بیشتر، منافع و قدرت بیشتر هستند. یعنی همان قرب الی الله برخلاف کسانی که اهل دینداری نیستند، آنها در مصداق به خطا رفتند. وگرنه هر عاقلی میگوید من به دنبال لذت، قدرت، منفعت بیشتر هستم. مثلا دنیا را مصداق خواسته خود گرفته اند. علامه مصباح یزدی در کتاب اخلاق در قرآن، به این موضوع اشاره میکنند.
✍️اهالی معنویت نیز دنبال منفعت بیشتر، آبادانی دنیا هستند. معنای #تحول در دیدن، یعنی لذت و منفعت و قدرت بیشتر هست.
پس از بیان مقدمه و مستندات آن، به مانع دیگر از موانع تحول روحی یعنی دون همتی اشاره میگردد.
✍️امام صادق ع یکی از موانع تحول را #دون همتی معرفی میکنند و امیرالمؤمنین قیمت هر کس را همت او بیان میدارند و کسی که همتش دنیا باشد ارزشش را مشخص میکند. البته دنیا داشتن با دنیادوستی و اهتمام به دنیا دو #مطلب هست.
✍️ما ماموریم دنیا را آباد کنیم اما آیا می توانیم دلبسته دنیا نشویم علی رغم داشتن دنیا؟ اگر مدیران جامعه دون همت باشند، نمیتوانند پیشرفتی را برای جامعه به ارمغان بیاورند. بزرگی و کوچکی آدمها باهمت آنها مشخص میشود. عبدالله بن حسن، مرد بزرگ کربلا بود که همت بلندی داشت هرچند نوجوانی بیش نبود.
👈توضیح مطالب در همین کانال سنجاق شده
✔️ضمناتوضیح بیشتر و احکام و اشعار متناسب تا شب ارسال میشود
https://eitaa.com/fatemi5/1350
متن سخنرانی
↩️در یک سطحی #هدف دینداران و بی دینها یکی است؛ همه دنبال #لذت و بهرۀ بیشترند!
• ↩️کسانی که دینداری میکنند، به چه دلیلی سراغ دین میروند؟ به همان دلیلی که یک #عده ای بی دینی میکنند!
دلیل یا اهدافشان-در یک #سطحی- مشترک است.
📌کسانی که مقابل #ظلم میایستند اهدافشان مثل کسانی است که #ظلم میکنند؛ اینها در هدف تفاوتی ندارند.
⏪➕کسانی که سراغ معنویات میروند و دقت میکنند که زیاد آلوده به دنیا نشوند، انگیزه و هدفشان #همان چیزی است که اهل دنیا به خاطرش سراغ دنیا میروند،
👈در یک مقطعی یا در یک سطحی، هدفهای هر دو گروه، یکی است.
• ➕علامه مصباح یزدی در کتاب اخلاق در قرآن به این موضوع اشاره میکنند.
👈 که کسانی که اهل دین نیستند، در واقع در #مصداق به #خطا رفتند وگرنه هر عاقلی میگوید من لذت بیشتر، منفعت بیشتر، قدرت بیشتر میخواهم.
⬅️➕تمام نظامهای اخلاقی، در این عقیده مشترکند که باید یک #مطلوب نهایی دا شته با شند، ولی در تعیین مصداق آن با هم اختلاف دارند.
➕ علامه مصباح یزدی:
هیچ کس را به خاطر اینکه #طالب لذّت و سعادت خویش است نمی توان #سرزنش کرد؛ چون اخلاق این یک حقیقت فطری و جبری است
•⛩➕ کسانی که انقلابی هستند هدفشان در یک سطحی، با #هدف ضدانقلابها و استکبارجهانی، فرقی ندارد.
اینکه استکبار جهانی مقابل انقلاب ما میایستد، هدفش چیست؟
↩️میخواهد #لذت و بهرۀ بیشتری- از خیلی چیزها- ببرد. انقلاب اسلامی هدفش چیست؟
میخواهد مردم بهرۀ بیشتری ببرند؛ یعنی از دنیایشان، از وجودشان و از هستیِ خودشان، لذت بیشتری ببرند.
•⬅️ آنهایی که سراغ معنویت و #دینداری میروند، هدفشان چیست؟
➕ آبادانی روح، آبادانی هُوَ أَنْشَأَکُمْ مِنَ الْْرْضِ وَ اسْتَعْمَرَکُمْ « : جسم، آبادانی دنیا و آبادانی آخرت!
🖍 فرمود: اوست که شما را از زمین آفرید و آبادی آن را به شما واگذاشت زمین ماموریت ماست
هود، 61
.
⭕️آبادانی را برای چه میخواهند؟
➕ برای اینکه بیشتر #لذت ببرند؛ نه برای اینکه بیشتر شکنجه بشوند و زجر بکشند! آنهایی که سراغ دین و معنویت نمیروند، هدفشان چیست؟
آنها هم میخواهند سراغ آبادکردن دنیای خودشان بروند؛
یعنی آنها هم دنبال #ابادانی هستند.
https://eitaa.com/fatemi5/1350
✅2️⃣ابادانی
کسی که بر خلافِ راه دین، دنبال ابادکردن دنیاست، دارد #غیرعقلانی عمل میکند
➕👌ما که دنبال امام زمان )ع( هستیم، در واقع دنبال #ابادکردن دنیا هستیم. فرمود
» زبور
💠 لَقَدْ کَتَبْنا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذکْرِ أَنَّ الْْارْضَ یَرِثُها عِبادِيَ الصَّالحُِون؛
الانبیاء، (.»!
بعد از ذکر )تورات( نوشتیم
این آیه درباره #ظهور هست.
بندگان شایسته ام وارث زمین خواهند شد « :
➕علامه طباطبایی در ذیل این آیه در توضیح معنای وراثت می فرماید👇
مراد از وراثت زمین این است که #سلطنت بر منافع، از دیگران به صالحان منتقل شود و برکات زندگی در زمین مختص ایشان شود
⏪ آنهایی که دشمن امام #زمان )ع( هم هستند-البته به گمان باطل خودشان- دنبال
➕ابادکردن دنیا هستند، پس فرق این دو گروه چیست؟
➕آنهایی که با دین، سراغ آبادکردن میروند، دارند #عقلانی عمل میکنند، اما آنهایی که بدون دین یا خلاف دین، دنبال ابادکردن میروند، غیرعقلانی و #احمقانه عمل میکنند!
• ✔️کسی که سراغ معنویت میرود با #هوش است؛ میداند که معنویت، لذت و آبادانی دنیا و آخرت را افزایش میدهد.
👈 آن کسی که سراغ معنویت نمیرود، #حماقت میکند؛ فکر میکند که بدون معنویت، میشود از دنیا خیلی لذت برد!
⬅️ ➕شما وقتی سر به سجده میگذارید، در واقع #میخواهید👌 #استعدادهای معنوی خودتان را شکوفا کنید و از یک #جهان تازه ای، لذت بیشتر ببرید که بی دینها نمیتوانند از این جهان و لذتهایش #خبردار بشوند.
https://eitaa.com/fatemi5/1350
3️⃣✅➕ما با دینداری میخواهیم به قدرت و #لذتِ بیشتر برسیم
• 💧دشمنان ما میخواهند به #قدرت برسند؛ ما هم میخواهیم به #قدرت برسیم! دشمنان ما با قدرتشان میخواهند به راحتی برسند؛
✔️ 👌ما هم میخواهیم به #راحتی برسیم. دشمنان ما با #ضدیتشان نسبت به دین، میخواهند به لذت بیشتر برسند، ما هم با دینداری میخواهیم به #لذتِ بیشتر برسیم.
🔷 ولی آنهایی که با انقلاب اسلامی و با دین، دشمنی میکنند در درجۀ اول، دارند #حماقت میکنند، چون فکر میکنند بدون دین، به لذت بیشتری خواهند رسید!
🌲➕• آن کسی که 🔧دزدی میکند با آن کسی که #صدقه میدهد، در واقع هدفشان یکی است؛ #زیادشدنِ مال و بهرۀ بیشتر!
کسی که صدقه میدهد و انفاق میکند، در واقع برکتِ #مال خودش را زیاد میکند و مالش بیشتر خواهد شد. چون-طبق روایات- یکی از راههای زیادکردن مال، صدقه است.
❌➕دین میگوید: با چشم پوشی از #لذتهای کمتر، استعداد لذت بری خودت را افزایش بده!
•
➕چشم چرانی لذت زندگی رو کممیکنه
☑️چرا بعضیها با خدا #دوست نمیشوند؟ چون فکر میکنند با خدا، #راحت نخواهند بود؛ خُب این #اشتباه است!
⚡️ ➕هرکسی سراغ گناه میرود، دارد #اشتباه میکند. به چه هدفی داری سراغ گناه میروی؟
➕ به همان #هدف، باید میرفتی نماز شب میخواندی!
➕مگر آخرِ گناه چیزی جز #لذت بردن است؟! خُب دین هم میخواهد تو را به #لذت برساند و میگوید:
برای اینکه بیشتر لذت ببری، استعدادهای لذت بَری خودت را شکوفا کن؛ با چشمپوشی از لذتهای کمتر!
•
📌 ➕شما از کسانی که # اربعین به کربلا رفته اند و این مسیر را طی کرده اند، بپرسید که چقدر #لذت بردهاند! آیا در سفرهای تفریحی دیگر، چنین #لذتی برده اند؟
➕اصلا آیا این لذت را جای دیگری میشود پیدا کرد؟!
• 💢هدف دینداران و بی دینها در یک سطحی، مشترک است )رسیدن به لذت بیشتر(؛
➕#تفاوت اینجاست که دینداران میخواهند از راه دین، به تمام دوست داشتنیهای یک #انسان برسند و این راه عقلانی و #درست است؛ اما بی دینها میخواهند از راه غلط به همۀ دوست #داشتنیهای خود برسند که در نهایت هم نمیرسند.
https://eitaa.com/fatemi5/1350
✍️و4️⃣
❎یک روزی همۀ #مردم دنیا این را خواهند فهمید؛
آنوقت زیر سایۀ حکومت امام #زمان )ع( همه، راحت زندگی میکنند.
➕اهل دنیا و اهل دین، در یک سطحی از هدف، #اشتراک دارند.
• ما میتوانیم با یک #ادبیاتی با مردم عالم حرف بزنیم که #سوءتفاهمها برطرف بشود یاکمتر بشود.
در یک سطحی میتوانیم بگوییم که هدف ما با آدم بدها یکی است!
👌نگویید:
➕ هدف ما تقرب به خداست ولی هدف آنها فقط دنیاست «
آخرِ آخرش را بگو که برایت چه میماند
»! لذت
• ➕هدفِ ما دینداران با اهل دنیا، #یکی است؛ ما میخواهیم #شاد زندگی کنیم؛ شادِ شاد و عمیقا شاد.
⏪➕پس چرا بعضی از #شادیها حرام است؟
برای اینکه بتوانیم #شادتر زندگی کنیم؛ چون بعضی از شادیها، حالادم را میگیرد و نمیگذارد به آن شادیِ #عمیقتر برسیم.
🔺• این چه خدایی »!
#بخیل نیست که بفرماید "
تاثیرات تخریبی موسیقی رو نمی بینیم
بندۀ من! شاد نباش؛ من خوشم نمیآید « خدا است؟!
➕⭕️خدا اینجوری نیست؛ خدا میخواهد ما را شاد کند؛ اما چرا اسلام بعضی از شادیها را حرام کرده است؟ برای اینکه اسلام دنبال شادی عمیقتر و پایدارتر و لذتبخشتر و نشاط آفرینتر است.
↩️فرق دین دارن با کسانی که اهل #دیانت نیستند
•
➕ بنابراین فرق #دین دارن با کسانی که اهل دیانت نیستند در چیست؟
اهالی دین و معنویت میگویند #لذت بیشتر، منفعت بیشتر، قدرتمند شدن، اما دیگران در عمل چه میکنند؟
↩️دعوت به لذت کمتر، #منافع کوتاه مدت و درواقع دعوت به #ضعیف شدن میکنند.
•
♦️این دعوت #غیر لسانی، نظام سرمایه داری هست. وقتی شما #شهوترانی را رها کردی؟
میدانی چه اتفاقی میافتد دیگر آدمها از این شهوت #جنسی هم لذت نمیبرند. شما فکر نکنید اگر شهوت #رها شد، بیشتر لذت میبرد.
#شهوت رها شد، #لذت بری کاهش پیدا میکند.
➕✅آیا نظام سرمایه داری دنیای #مردم را آباد کرده است؟
•
✍️ میگویند ببین نظام سرمایه داری و #غرب دنیای مردم را آباد کرده است؟
آیا نظام سرمایه داری دنیای مردم را آباده کرده است؟!
➕تجربه بشری و آمارهای قتل و غارت و #فقر و فلاکت در کشورهایی #اروپایی و آمریکا چیز دیگری میگوید. قرآن هم میفرماید:
بقره،
💠وَإِذا تَوَلّىٰ سَعىٰ فِي الأَرضِ لِيُفسِدَ فيها وَيُهلِكَ الحَرثَ وَالنَّسلَ ۗ وَاللَّهُ لا يُحِبُّ الفَسادَ﴿۲۰۵﴾
❌اگر طاغوت حاکمیت پیدا کند در زمین #فساد میکند و کشاورزی و نسل را میخواهد هم » حرث « . نابود کند.
طبیعت ا ا وقتی بخواهند نسل را نابود کنند باید سراغ #خانواده بروند
الحَْرْثَ وَ النَّسْل « در اینجا-طبق برخی روایات- به معنای ذریه است، لذا هر دو عبارت
به مسئلۀ خانواده برمیگردد.
نظام سرمایه داری دنیای مردم را هم خراب کرده است.
https://eitaa.com/fatemi5/1350
شب۴ محرم۹۹ دلویی(عجب-یاس).mp3
32.63M
🔷شب چهارم:
موانع تحول روحی:
2 . غرور و یاس
☑️نقش #دین در #تحول خواهی و تحول افرینی . و دین برنامۀ تحول افرین دارد
⬇️تحول یعنی رسیدن به #لذت بیشتر و #منفعت بیشتر و #قدرت بیشتر، یعنی همان #اتصال به منبع قدرت و لذت و منفعت یعنی خدا و گذشتن از #لذت کمتر یعنی #هوای نفس هست.
◀️ دو #مانع دیگر برای تحول روحی که عبارت است از
1 .غرور خوبان و
2. یاس بدان.
🔻اولین مانع بیشتر برای آدمهای #خوب پدید میآید.
گاهی برخی از خوبیهای انسان عامل توقف انسان هستند.
کوفیان #خوبانی که متوقف بر خوبیهای خودشان شدند و مغرور.
♾در نظام تربیتی و آموزشی، #تشویق فوری، #مانع بروز خلاقیت و نوآوری در فرزندان میشود.
تشویق یعنی توقف در خوبیها.
🔺دومین مانع که برای آدمهای معمولا به ظاهر بد دیده میشود #یاس هست.
اینکه من آدم نمیشوم و آب ازسرم گذشته، اینها ادبیات آدمهای مایوس از تحول هست در حالی که خدا گاهی #قصاب را با کلیم یکجا جمع میکند.
👥 بینام ونشانها در #کربلا نام و نشان گرفتند ناامید نباش.
برای اینکه خوبان مغرور نشوند نباید روی خوبیها خودشان حساب باز کنند، خوبیهای خودشان را ندید بگیرند، بگویند اینکه چیزی نیست
منبر مجازی
حجت الاسلام فاطمی
https://eitaa.com/fatemi5/1278
✅ آنچه زمینه #نشاط و احساس عزت نفس را در انسان به وجود آورد چیزی جز #مذهب و اعمال و رفتار مذهبی نیست.
🔹پس باید برای کسب نشاط بیشتر و مصونیت از اضطراب و #افسردگی به سوی دین و #مذهب روی آوریم و با یاد خدا و انجام اعمال و رفتار مذهبی به احساس نشاط بیشتر دست یابیم.
🔹چه دستورات فردی و چه دستورات اجتماعی اسلام همگی براساس #رضایت، شادی، #نشاط و تحرک است.
🔹اعیاد اسلامی مانند عید فطر، عید قربان، عید غدیر، #رفتارها و اندیشههای شادمانه زیستن را القاء میکنند. با صحهگذاشتن اسلام بر عید نوروز و تأیید و تکمیل آن، نیز تاکید بر رفتارها و لحظههای شادی کردن برای انسانها است.
🔹مؤمن، شادترین انسان
از نظر اسلام و قرآن، مؤمن شادترین انسان است. چون هر گونه از سختی روزگار #گلایه و شکوه و ناله نمیکند. دنیا را محل #ماندن نمیداند، و یک توقفگاه موقت به حساب میآورد.
🔹سختیها را تحمل میکند. و در انتظار #وصال پروردگار، لحظهها را با احساس رضایت و #شادمانی سیری میکند.
🔹 خداوند تبارک و تعالی نیز به خاطر این رضایت و #شادمانگی مؤمن، #عاشقانه او را دعوت به بهشت مخصوص خود میکند.
🔹 و لحظههای شادمانگی را برای او رقم میزند؛ یا ایتها النفس المطمئنه #ارجعی الی ربک راضیه مرضیه فادخلی فی عبادی و ادخلی جنتی
🔹به ارزش ها پایبند باشید
پایبندی به ارزشها و اعتقادات ثابت و تعریف شده به موفقیت انسان در زندگی کمک میکند و همچنین #شادمانگی را پایدار میسازد. انسان بیاعتقاد و هرهری مذهب، با زندگی احساس بیگانگی میکند. و به طرف پوچیگرایش پیدا میکند. احساس #پوچی، یکی از علل اساسی افسردگیها و بی نشاطی انسان است. انسان بیاعتقاد، در هستی و خلقت، بیریشه است.
🔹 احساس شادی واقعی نخواهد کرد. همانگونه که انسان بیبرنامه نمیتواند در کارها، موفق عمل کند، انسان بیاعتقاد و #فاقد ارزشهای متعالی نیز نمیتواند به طور مداوم از زندگی لذت برده و احساس خوشبختی نماید.
🔹از زندگی خود #راضی باشید
رضایت از زندگی، یکی از عوامل شادمانه
🔹امید، زیباترین ویژگی یک خیال است. اگر میخواهیم از زندگی #لذت ببریم، بایستی با امید زندگی کنیم
🔹در زندگی هدفمند باشید
هدفمندی نه تنها موفقیت انسان را تضمین میکند، بلکه موجب شادکامی انسان نیز میگردد. انسان بیهدف، مانند فردی سرگردان در کویری سوزان است. هیچ وقت احساس آرامش و شادمانی نخواهد کرد.
🔹بعضیها هدفمندی و هدفیابی را مساوی آرزوهای بزرگ و بیشتر میدانند
🔹خوشبختی خود را باور کنید
بزرگترین مشکل انسانهای بی نشاط و افسرده و ناراضی این است که نه خودشان را باور کردهاند و نه خوشبختی و شاد زیستن خود را.
🔹انسانی که خود را باور کند، میتواند شاد زندگی کند. ما باید باور کنیم که میتوانیم #خوشبخت بشویم و خوشبخت و شاد هستیم.
🔹برنامهریزی و نظم در زندگی را فراموش نکنید
نظم و انضباط و داشتن برنامه در زندگی انسان، شادمانگی او را حفظ میکند. انسانهای منظم و دارای برنامه، بسیار موفقتر و شادتر هستند.
🔹با تشریفات زائد و غلط خود را به زحمت نیاندازید
راحت بودن در زندگی، موجب شادمانگی است.
🔹🔹انسانها هر چه خود را با آداب و رسوم و تشریفات زائد و #غلط به زحمت و عذاب میاندازند، همانقدر از شادمانگی دور میشوند. خیلی از افراد. زندگی ساده، زیبا و راحت را، بسیار مشکل، بغرنج و سخت میکنند
🔹صداقت و راستی داشته باشید
صداقت، مانند آب زلالی است که چمنزار زندگی شادمانه را سیراب میکند، و گلهای خوشبختی و لذت را شکوفا میسازد.
🔹 انسانهای صادق، لحظههای شادمانهای را تجربه میکنند و از لحظه لحظه زندگی لذت میبرند. انتخاب صداقت، به معنی انتخاب «شادمانگی» است.
🔹از بیکاری بپرهیزید
بیکاری، یکی از مشکلات عمده جوامع بشری است که امنیت شهرها و کشورها را تهدید میکند
🔹داوری مثبت داشته باشید
داوری مثبت و زیبا، یکی از بهترین راههای شادمانه زیستن است.
اگر انسان یاد بگیرد که مثبت داوری کند. و از داوریها و پیشداوریهای منفی و بدبینانه و خودخواهانه پرهیز نماید، عصبانی نخواهد شد، حرص نخواهد خورد.
🔹توجه به سیره بزرگان و الگوهای جامع
با مطالعه و بررسی شیوه زندگی و رفتارهای فردی و اجتماعی اهلبیت – علیهم السلام- و نیز علما و بزرگان، به روشنی در می یابیم که همانگونه که آنها اهمیت به عبادات و واجبات الهی داشتند در کنار آن اهتمام ویژه ای به نشاط و امور جانبی و تفریحات سالم داشته اند.
5️⃣پنج
✅معنای تحول در دین، تحول از لذت و منفعت کمتر به بیشتر است.
👈• ➕تحولی که دین به دنبال ان هست همان هست که این شبها گفتیم یعنی تغییر از #وضعیت بد به خوب؛
➖ از خوب به خوبتر. #ملاک و معیار تحول، بهتر و #بیشتر و #بادوامتر هست.
لذت بیشتر، منافع بیشتر، قدرت بیشتر. تحول درواقع از کمتر به بیشتر هست.
🌺🌺🌷🌷💐
♦️✅قیمت هرکسی به اندازه همت او هست
➕♦️بعد از بیان این مقدمه میرسیم به یکی دیگر از #موانع تحول که عبارت هست از #دون _همتی. هر چیزی در این عالم قیمتی دارد؛ و ابزار سنجشی برای ارزشگذاری.
↩️حالا در انسان چه چیزی معیار قیمتگذاری و ارزشگذاری انسان هست؟
چند کیلو بودن؟ قد و وزن و قیافه؟ امیرالمؤمنین میفرماید اگر خواستی کسی را اندازه گیری کنی. ببینی چقدر #آدم هست. چقدر #ارزشمند هست.
➕این موضوع را وسط بگذار، ببین همتش چقدر هست؟ فرمود
: قَدْرُ الرَّجُلِ عَلَی قَدْرِ هِمَّتِهِ
قدرمرد، به قدر همّت
حکمت 47
➕همت داشتن یا نداشتن، مسئله این هست.
⬅️چقدر همت داری به همان اندازه ارزشمندی. چقدر همت نداری، به همان اندازه از انسانیت فاصله داری.
• 💦مثلا اگر کسی تمام همتش خوردن و خوابیدن و این چیزها باشد، چقدر میارزد؟
این آدم چقدر میارزد؟
➕بدون رود بایستی امیرالمؤمنین میفرماید ارزشش به همان چیزهایی هست که بعد از #خوردن تولید میکند
✔️مَن كانَت هِمَّتُهُ ما يَدخُلُ بَطنَهُ ، كانَت قِيمَتُهُ ما يَخرُجُ مِنهُ .
امام على عليه السلام : هر كه همّتش چيزى باشد كه وارد شكمش مى شود، ارزش او به اندازه همان چيزى است كه از شكمش خارج مى شود.
🔷. آقا بیاحترامی نیست؟ ببین امیرالمؤمنین #واقعیت را میگوید. این معادله هست. مثل دو ضربدر دو میشود چهار.
➕حضرت درواقع یک #قاعده را توضیح میدهند. قیمت هرکسی به اندازه همت او هست.
✅➕امام صادق ع: دون همتی؛ اولین #مانع برای پیشرفت و تحول
• امام صادق ع فرمود: سه چیز هست که #مانع از این هست که شما ترقی و پیشرفت کنی. اولین موردی که حضرت میشمرد همین کوتاهی همت هست. فرمود
🔷ثلاثٌ يََجُزْنَ المَْرْءَ عَنْ طَلَبِ المَْعَالِِ قَصْرُ الهِْمَّةِ وَ قِلَّةُ الحِْیلَةِ وَ ضَعْفُ الرَّأْيِ الحَْزْم؛
سه چیز انسان را از رفتن در پی مقامات عالیه و اهداف بلند بازمیدارد: کوتاهی همت،
❌مدیران دون همت
• اگر مدیران جامعه دون همت باشند، نمیتوانند #پیشرفتی را برای جامعه به ارمغان بیاورند. مدیران دون همت، به دنبال پر کردن #جیب خودشان هستند.
➕تمام همتشان دنیای خودشان هست.
♦️چمران مدیری بود که بلندهمت بود. فقط به فکر خودش نبود.
خانم شهید چمران میگوید:
یادم هست اولین عید بعد از ازدواجمان )که #لبنانیها رسم دارند و دورهم #جمع میشوند( مصطفی مؤسسه ماند نیامد خانه پدرم.
👌آن شب از او مصطفی گفت، الان عید است » دوست دارم بدانم چرا نیامدید خانه پدرم « ؛ پرسیدم
خیلی از بچه ها #رفته اند پیش خانواده هایشان اینها که رفته اند وقتی برگردند برای این
دویست، سیصد نفری که در مدرسه ماندهاند تعریف میکنند که چنین و چنان.
من باید بمانم با این بچه ها ناهار بخورم سرگرمشان کنم که اینها هم چیزی برای تعریف کردن
خوب چرا مامان برایمان غذا فرستاد نخوردید؟
و نان و پنیرچای خوردید گفت »
این غذای مدرسه نیست
» داشته باشند
: گفتم .شما دیر آمدید بچه ها
نمدیدند شما چی خوردید
اشکش جاری شد گفت » .» خدا که میبیند
https://eitaa.com/fatemi5/1350
✅6️⃣مردی از جنس دون همتان
•🚺 رسول خدا صلی الله علیه و آله پیش از ]ظهور[ اسلام، در #طائف بر مردی وارد شد و آن مرد از حضرت با #احترام پذیرایی کرد.
🚹پس از آنکه خداوند محمّد صلی الله علیه و آله را به سوی مردم فرستاد، به آن مرد گفته شد: آیا میدانی آن کسی که خداوند عزّوجلّ به سوی مردم فرستاده است، کیست؟
• گفت: نه.
• گفتند: او محمّد بن عبداللَّه، یتیم ابو طالب و همان کسی است که در فلان و بهمان روز در طائف میهمان تو شد و تو او را گرامی داشتی.
⬅️پس آن مرد خدمت رسول خدا صلی الله علیه و آله آمد و سلام کرد و #مسلمان شد.
• آنگاه عرض کرد: ای رسول خدا! آیا مرا میشناسید؟
• ⏪حضرت فرمود: تو کیستی؟
عرض کرد: من صاحب همان #منزلی هستم که شما در جاهلیت در فلان و بهمان روز وقتی به طائف آمدید وارد آن شدید و من با احترام از شما پذیرایی کردم.
• ✖️رسول خدا صلی الله علیه و آله به او فرمود: خوش آمدی. حاجتت را بخواه.
• عرض کرد:
➖ دویست گوسفند با چوپانان آنها به من عطا فرمایید.
• مَا کَانَ عَلَى هَذَا الرَّجُلِ « :
حضرت دستور داد به او دادند. سپس به اصحاب خود فرمود
أَنْ یَسْأَلَنِي سُؤَالَ عَجُوزِ بَنِي إِسَْائِیلَ لمِوسَى ع؛
چه میشد اگر این مرد از من همان »!؟ چیزی را بخواهد که پیرزن بنی اسرائیلی از موسی علیه السلام خواست
• اصحاب عرض کردند:
👈 مگر پیرزن بنی اسرائیلی ازموسی چه خواست؟
• فرمود: خداوند عزّوجلّ به موسی وحی فرمود که پیش از آنکه مصر را به قصد سرزمین مقدّس در شام ترك گویی، استخوانهای یوسف را با خود ببر. موسی از قبر یوسف جویا شد.
🚼پیرمردی آمد و گفت: اگر کسی جای #قبر او را بلد باشد آن کس فلان پیرزن است.
• ➖موسی علیه السلام در پی او فرستاد. وقتی پیرزن آمد، موسی به او فرمود: تو جای قبر یوسف را میدانی؟
• ⬅️عرض کرد: آری. موسی فرمود: پس آن را به من نشان بده، هر چه بخواهی به تو میدهم.
• ⬅️پیرزن گفت: آن را نشانت نمیدهم، مگر اینکه هر چه من بگویم، همان را به من بدهی.
• موسی فرمود: بهشت از آنِ تو باشد.
94
•⬅️ پیرزن گفت: نه من #تعیین میکنم.
• خداوند عزّوجلّ به موسی وحی فرمود که # نگران نباش، بگذار او تعیین کند.• موسی به او فرمود: تعیین با تو. عرض کرد: میخواهم روز #قیامت در بهشت با تو #همدرجه باشم.
•
➕ رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: این مرد همّت آن را نداشت تا از من همان چیزی را بخواهد که آن پیرزن بنی اسرائیلی خواست!
• ➕آدم های دون همت، هیچ وقت #دنبال بهتر و بیشتر نیستند. به او می گویی دنیا کم هست، می گوید من همین دنیای کم را می خواهم. به او می گویی دنیا موقت هست،
❇️❇️می گوید من همین دنیا موقت را می خواهم. اصلا با این جور آدم ها نشست و برخاست نکنید، این را امیرالمومنین فرمود
مَن دَ نَت هِمتَّهُ فلا تَصحَبْه؛
با کسی که همّ ت
https://eitaa.com/fatemi5/1350
7️⃣ز
چر با این تیپ آدم ها نباید نشست و برخاست کرد؟
♦️چون این ها آدم های #حقیری هستند که تو را به کم ها دعوت می کنند.
•♦️ آدمهای دون همت، آدمهای کوچکی هستند هرچند هیکل و قد قواره داشته باشند.
ةَّ لمَِهين « :
❌ بچه را دیدی؟ دنبال شکلات و عروسک و ماشین و اسباب بازی هست؟ ولی آدمهای بزرگ دنبال ماشین واقعی هستند
اصلا دغدغه اش شکلات نیست
https://eitaa.com/fatemi5/1350
8️⃣همتهای کوچک دنبال اهداف کوچک هستند
• ⬅️همتهای کوچک دنبال اهداف کوچک هستند. یکی از اهداف کوچک دنیا هست.
⬅️دنیا میدانی برای آدمهای بزرگ خیلی کوچک هست. بعضیها تمام هم وغمش این #هست که به دنیایش برسد.
دنیا آخر آمال و آرزوی او هست. بعد میدانی خدا با او چه میکند؟ امام صادق ع فرمود.
➕مَنْ أَصْبَحَ وَ أَمْسي وَ الْآخِرَةُ أَكْبَرُ هَمِّهِ جَعَلَ اللهُ الْقَناعَةَ فِي قَلْبِهِ وَ جَمَعَ لَهُ أَمْرَهُ وَ لَمْ يَخْرُجْ مِنَ الدُّنْيا حَتّي يَسْتَكْمِلَ رِزْقَهُ وَ مَنْ أَصْبَحَ وَ أَمْسي وَ الدُّنْيا أَكْبَرُ هَمِّهِ جَعَلَ اللهُ الْفَقْرَ بَيْنَ عَيْنَيْهِ وَ شَتَّتَ عَلَيْهِ أَمْرَهُ وَ لَمْ يَنَلْ مِنَ الدُّنْيا إِلاّ ما قُسِّمَ لَهُ.
➕ هر کس در شب و روز، بزرگترین دغدغه اش دنیا باشد، خداوند متعال فقر را پیش چشمان او مینهد ]تا همواره احساس فقر کند[ و امورش را پریشان میسازد و از دنیا جز به آنچه برایش دنیا داشتن بد نیست، #تلاش برای دنیا هم بد نیست.
➕اصلا ما گفتیم #آبادی زمین وزندگی به مؤمنین سپردهشده هست؛ اما اینکه #دنیا آخر #آرزوهای تو باشد این بد هست. دنیا میدانی خیلی کوچک هست. تو خیلی بزرگتر از دنیا هستی؟!
• « :
✅⬅️ ➕اباعبدالله الحسین در تحلیل #شخصیت کسانی که #مقابل او ایستادند فرمود إِنَّ النَّاسَ عبیدالدنیا مردم حقیر دنیا شده اند. دیدی یک نفر به دیگری میگوید
فلانی کوچکتم!
بعضیها به دنیا گفتند کوچکتم. بله ما دنیا را آباد میکنیم تا میتوانیم برای عمران زمین تلاش میکنیم.
حضرت هم فرمود در دنیا طوری تلاش کن که گویا میخواهی همیشه در اینجا باشی
اعْمَلْ لِدُنْیَاكَ کَأَنَّكَ تَعِیشُ «
👌 آنهایی که همتشان دنیا نیست بهتر از آنان که همتشان دنیا هست، دنیایشان را آباد میکنند.
•
✖️ نباید اینها را قاتی کرد. بین اینکه تو سعی و تلاشت را بی حاد و عدد برای آبادی زمین و بهتر شدن زندگیات کن بااینکه دنیا را نباید ته خط اهتمام و دغدغه و آرزویت قرار دهی.
https://eitaa.com/fatemi5/1350
9️⃣مرز دنیادوستی با دنیاداری
➕مثلا یک مرز این دو تا موضوع این هست که در آنجا که تلاش بی نهایت مثبت برای آبادانی زندگی و دنیایت میکنی، دل نبدی؛ اما اگر کسی تمام همتش دنیا باشد،
⏪➕دلبسته دنیا هست؛ و #عجیب هست این ماجرا که آدمها نمیتوانند بین داشتن و دل بستن #تفکیک قائل شوند.
❌معمولا به داراییهای خودشان دل هم میبندند. این دلبستن #آغاز ماجرای خراب شدن آدمهاست نه دارایی. شما ماشین داشت باش، چه عیبی دارِ ؟
➕خانه داشته باش، چه عیبی دارِ ؟ ولی به آن دل نبند؟ میتوانی؟
↩️• ➕اباعبدالله در کربلا مشکل بزرگ مردم را اینگونه مطرح کردند
➕⭕️➕، مردم تمام همتشان شده است دنیا، به قدری که کوچک دنیا شده اند و آنقدر دنیا جلوی #چشمانش را گرفته که #حاضرند خون پا روی خون حسین بن علی ع بگذارند.
⬅️✅مردی از جنس دنیاپرستان و دونهمتان
• #عبیدالله بن حر جعفی، از اشراف، #شجاعان و #شعرای معروف کوفه بود. بن حر، در منزل حجاج بن مسروق « بنی مقاتل با کاروان امام حسین )ع( مواجه شد، حضرت نخست را به منظور همراهی و یاری نزد او فرستاد، لیکن عبیدالله بن حر به فرستاده امام جواب به خدا سوگند از #کوفه بیرون نیامدم جز آن که اکثر مردم خود را برای جنگ مهیا می کردند و برای من کشته شدن حسین )ع( حتمی گردید. « : رد داد و
➕گفت من توانایی یاری او را ندارم و اصلا دوست ندارم که او مرا ببیند و نه من او را
•
⬅️پس از بازگشت حاجیان از مکه امام خود به همراه چند تن از یارانش به نزد عبیدالله ابن حر!
مردم شهرتان به من نامه « : رفت و پس از سخنان آغازین به وی چنین فرمود نوشته اند که همه آنان به یاری من اتحاد نموده و پیمان بستهاند و از من درخواست کرده اند که به #شهرشان بیایم، ولی واقع امر برخلاف آن چیزی است که ادعا کرده اند،
تو در دوران عمرت #گناهان زیادی مرتکب شدهای، آیا میخواهی توبه کنی تا گناهانت
»؟
چگونه « : ابن حر گفت »!؟ پاک گردد
• ». فرزند دختر پیامبرت را یاری کن و در رکابش بجنگ « : امام فرمود
• ⬅️به خدا قسم کسی که از تو پیروی کند به سعادت ابدی نائل میگردد،
« : ابن حر گفت
ولی من #احتمال نمیدهم که یاریام به حال تو #سودی داشته باشد، زیرا در کوفه برای شما یاوری نیست. به خدا سوگندت میدهم که از این کار #معافم دار، زیرا نفس من به را » ملحقه « مرگ راضی نیست و من از مردن سخت گریزانم.
⬅️ اینک اسب معروف خود به حضورت تقدیم میدارم، اسبی که تاکنون هر دشمنی را که تعقیب کرده ام، به او
رسیدهام و هیچ دشمنی نیز نتوانسته است به من دست یابد!
شمشیر من را نیز بگیر،
»! همانا آن را به کسی نزدم جز آنکه مرگ را بر آن شخص چشانیده ام
•
⬅️ حال که درراه ما از نثار جان دریغ میورزی، ما نیز به تو و به شمشیر و « : امام فرمود اسب تو نیاز نداریم، زیرا که من از گمراهان نیرو نمیگیرم. تو را نصیحت میکنم
↩️همانگونه که تو مرا نصیحت نمودی تا میتوانی خود را به جای دوردستی برسان تا فریاد ما را نشنوی و کارزار ما را نبینی، فواللَّه لایسمع واعیتنا احد و لاینصرنا الا اکبه اللَّ
فی نار جهنم؛
به خدا سوگند اگر صدای استغاثه ما به گوش کسی برسد و به یاریمان نشتابد خداوند او را در آتش جهنم خواهد افکند28
•
🔷عبیدالله نمیفهمید دنیا چیزی نیست، بابا بیا با اباعبدالله همراهی کن، کارت درست میشود. دنیادوستی او را کر و کور کرده بود.
کوتاهی حیات دنیا را نمیدید. بعد تا آخر عمرش #حسرت میخورد شعر میخواند 29 و افسوس میخورد که چرا امام حسین ع را همراهی نکرده است!
↩️✅عبدالله بن حسن، مرد بزرگ کربلا
• اگر همت معیار #بزرگی و کوچکی آدمها هست. آدمهای بهظاهر بزرگ در کربلا کم آوردند. اصلا کربلا اندازه آدمها، همت آدمها را برملا کرد.
اینقدر بانام و نشانها در کربلا از سکه افتادند. بعد خدا آدمهای بزرگ را در کربلا نشان دهد. یک مرد بزرگ در
کربلا در قامت یک نوجوان، میشود عبدالله بن حسن.
👈وقتی شوق شهادت برادر را دید، وقتی اوج مظلومیت اباعبدالله را دید دیگر بیتاب شد.
دست از دست عمه کشید و دواندوان رفت به سمت گودی قتلگاه، امام حسین ع
یکوقتی چشمان مبارکش را باز کرد دید عبدالله در گودال قتلگاه هست. عبدالله این نوجوانی که محبت اباعبدالله تمام وجودش را پرکرده دست هایش بهعنوان سپر قرار (» وَاللَّه لا افارِقُ عَمّي؛ به خدا قسم از عمو جدا نمی شوم « : داد گفت
به خدا اگر در دل عبدالله #همت شهادت نبود، شهید نمی شد.
شهیدی که قتلگاهش آغوش عمو هست.
• چه کردند با این نوجوان؟ بمیرم دستانش را مثل عمویش عباس قطع کردند. نه قطع
کنند مقاتل میگویند دست از #پوست، آویزان شد. نالهای زد مادرش را صدا زد. امام
حسین عزیز برادر را به آغوش کشید. فرمود جانم صبر کن الان میروی پیش پدرت
https://eitaa.com/fatemi5/1350
🔸حبیب با حضرت علی(ع) به کوفه رفت و در کلیه جنگها در کنار او و از یاران خاص و از حاملان علم و دانش آن حضرت تلقی میشد.
🔸 حضرت علی(ع)، حبیب را به علم منایا و بلایا آگاه ساخته بود.
🔸او عضو گروه ویژه شرطة الخمیس بود که نیروی ضربتی و گوش به فرمان علی(ع) بودند.
🔸گفتگوی او با میثم تمار، سالها پیش از عاشورا، هنگام عبور از مجلس بنی اسد که هر یک نحوه شهادت #دیگری را پیشگویی میکرد، از همان علم مَنایاست که از حضرت علی(ع) آموخته بودند و از جریانات آینده خبر داشتند.
حبیب مردی عابد و با تقوا بود. حافظ کل قرآن کریم بود و هر شب به نیایش و عبادت خدا میپرداخت. به فرموده امام حسین(ع) در هر شب یک ختم قرآن میکرد.
زندگی پاک و سادهای داشت. آن قدر به دنیا بیرغبت بود و زهد را سرمشق زندگی خود قرار داده بود که هر چقدر به او پیشنهاد امان و پول فراوان داده شد نپذیرفت و گفت:
«ما نزد رسول خدا(ص) عذری نداریم که زنده باشیم و فرزند رسول خدا(ص) را مظلومانه به قتل برسانند».
در کوفه
پس از مرگ معاویه در سال ۶۰ قمری، حبیب و جمعی از بزرگان شیعیان کوفه، همچون سلیمان بن صُرَد، مسیب بن نَجَبَه و رفاعة بن شداد بَجَلی، از بیعت با یزید خودداری کردند و برای امام حسین(ع) نامه نوشتند و آن حضرت را برای قیام بر ضد امویان به کوفه دعوت کردند(ببینید:
نامههای کوفیان به امام حسین(ع)#نامه نخست) و زمانی که مسلم بن عقیل به کوفه آمد، به یاری او شتافتند.
حبیب به همراه مسلم بن عوسجه به طور #پنهانی در کوفه برای مسلم بن عقیل از مردم بیعت میگرفتند و در این راه از هیچ اقدامی دریغ نمیکردند.
هنگامی که ابن زیاد به کوفه آمد و بر مردم سخت گرفت و مردم مسلم را تنها گذاشتند، قبیله بنی اسد، حبیب و مسلم بن عوسجه را پنهان کردند تا به آنها آسیبی نرسد.
آنها از کوفه به سوی امام حسین(ع) رهسپار شدند و روزها از چشم #جاسوسان و مأموران ابن زیاد پنهان میشدند و شبها حرکت میکردند تا به اردوی امام ملحق شدند. سرانجام روز هفتم محرم، در کربلا، به کاروان امام پیوستند.
حبیب با رسیدن به کربلا همین که مشاهده نمود یاوران امام اندک و دشمنان او بسیارند، به امام حسین(ع) عرض کرد: «در این نزدیکی، قبیلهای از «بنی اسد» هستند،
اگر اجازه دهید پیش آنها رفته، آنان را به یاری شما دعوت کنم، شاید خداوند هدایتشان کند.» بعد از اینکه حضرت اجازه داد، با عجله خود را به آنان رسانید و شروع به نصیحت و موعظه کرد. اما عمرسعد با فرستادن سپاهی، مانع از پیوستن آنان به امام شد.