مراحل و مراتب براندازى حکومت دینى از منظر زیارت عاشورا
همانطور که شکلگیرى انقلابها مراتب و مراحل و فرایندى دارد، براندازى حکومتها هم مشمول همین مراحل و مراتب است.
در زیارت عاشورا که تحلیل نیمقرن تاریخ را در بر دارد، به مراحل و گروههایى که زمینه تغییر در انقلاب و حرکت توحیدى پیامبر اسلام(ص) را فراهم کرده و موجب براندازى نظام دینى شدند، اشاره شده است.
واکاویى این موضوع براى آشنایى با گذشته و راهنمایى آینده مفید خواهد بود.
🍃🌹🍃
@fatemi222
مراحل و گروههاى براندازى حکومت دینى
1⃣👈طراحى اندیشه و گفتمان براندازى؛
گروه و جریانى که در حوزه گفتمان و اندیشه و مبانى دست بردند و مفاهیم و واژهها را تحریف کردند و بهعبارتدیگر براندازى را طراحى و تئوریزه کردند. زیارت عاشورا این گروه را اینگونه معرفى مىکند: «لعن الله امة اسست اساس الظلم و الجور.»
1-1. بین بانیان ظلم و ظالمان، تفاوت وجود دارد؛ بنیانگذاران ظلم و جور، معماران براندازى هستند، اندیشه و فکر تغییر را تولید مىکنند، بستر فکرى و نگرشى را براى براندازى فراهم مىسازند. اینها با کسانىکه عوامل اجرایى هستند، تفاوت دارند.
2-1. کسانىکه گفتمان الهى را که پیامبر اعظم(ص) تجسم و تبلور آن بود، زیر سؤال بردند و ترویج گفتمان قریش را که تفاوتهاى ماهوى با گفتمان نبوى داشت، جایگزین و تئوریزه کردند؛ معماران انتقال قدرت و سرانجام تبدیل آن به گفتمان ضددینى اموى بهشمار مىروند.
2⃣👈تغییر سطوح عالى مدیریتى؛ دومین مرحله و گروه تغییرطلب، کسانى هستند که به تغییر در سطوح اول مدیریتى و کنارزدن ارکان اصلى حرکت توحیدى دست مىزنند. در متن زیارت، این گروه اینگونه معرفى شدهاند: «و لعن الله امة دفعتکم عن مقامکم و ازالتکم عن مراتبکم التى رتبکم الله فیها.»
پس از طراحى تولید و تئوریزهکردن اندیشه و گفتمان براندازى، نوبت به جابهجایى ارکان و عناصر اصلى حاکمیت دینى مىرسد.
1-2. مهمترین مرحله براندازى همین مرحله است که هم از سوى جریان قدرتطلب با دسیسهها و زیرکىهاى منافقانه انجام مىپذیرد و هم براى خواص و مردم که نگران تغییر مسیر حرکت انقلاب توحیدى هستند، حائز اهمیت است.
2-2. متأسفانه در اثر احساس تکلیف نکردن خواص و خیانت بسیارى از آنان و عدم توجه مردم، این مرحله به سهولت انجام پذیرفت.
3) برخورد فیزیکى و حذفى؛ مرحله سوم براندازى، برخورد فیزیکى با ارکان اصلى حکومت دینى است زیرا گروه و ارکان اصلى حاکمیت دینى بر اساس تکلیف خود، روى اصول و مبانى مقاومت مىکنند و در صدد صیانت از اصول و ارزشها بر مىآیند.
در این مرحله است که جریان قدرتطلب که به قدرت دست پیدا کرده، به برخورد و حذف فیزیکى دست مىزند.
در متن زیارت، این مرحله و این گروه اینگونه معرفى شدهاند: «و لعن الله امة قتلتکم.»
ادامه دارد
🍃🌹🍃
@fatemi222
3⃣👈گروه سوم کسانى هستند که در حوزه تسویهحساب سیاسى، رهبران و شخصیتهاى جبهه حاکمیت دینى را حذف فیزیکى مىکنند.
یعنى گروهى که روى صحنه و بهصورت آشکار به اذیت و آزار، حبس و تبعید و کشتن دست مىزنند.
4⃣👈عوامل تدارکاتى براندازى؛ گروه چهارم،
عوامل تدارکاتچى و مجموعه کسانىکه براى جریانها و گروههاى چندگانه که نقش براندازى را دارند، مقدمات و وسایل را فراهم مىکنند.
متن زیارت عاشورا، این گروه را اینگونه معرفى مىکند:
«و لعن الله الممهدین لهم بالتمکین - لعن الله امة اسرجت و الجمت.»
در جبهه باطل، کسانى هستند که نقش پشتیبانىکننده را برعهده دارند که در
جریان براندازى، این مجموعه فعال بودند.
بیان دو نکته:
1. تفاوت مؤسسان ظلم با ظالمان؛ بین مؤسسان و بنیانگذاران ظلم، بدعت، انحراف، فتنه و براندازى با کسانىکه عاملان اجراى ظلم و ترویج بدعت و انحراف و مباشران فتنه و براندازى هستند، تفاوت وجود دارد.
معمولاً مؤسسان و نظریهپردازهاى انحراف، بدعت و فتنه، پشت صحنه و پنهان هستند و این بر خلاف عوامل مباشر است که روى صحنه قرار دارند و آشکار هستند.
در ماجراى جنایات موسولینى در ایتالیا و هیتلر در آلمان، نظریهپرداز فاشیسم و نازیسم، مانند ماکیاول و نیچه در پشت صحنه زمینههاى فکرى را فراهم کردند و کسانىکه روى صحنه به جنایت دست زدند، موسولینى و هیتلر بودند.
در ماجراى جنایات لنین و استالین در انقلاب بلشویکى روسیه، نظریهپردازهاى کمونیسم، مارکس و انگلس بودند که پشت صحنه و پنهان بودند و کسانىکه روى صحنه دست به قتلعام زدند، لنین و استالین بودند.
در ماجراى صبرا و شتیلا و دیگر جنایات رژیم اشغالگر قدس در اشغال سرزمین فلسطین، نظریهپردازهاى اصلى، عناصر ماجراجوى انگلیسى بودند، اما آنهایى که دست به جنایات زدند، سران رژیم صهیونیستى بودند.
ادامه دارد
🍃🌹🍃
@fatemi222
. در متن زیارت عاشورا از عوامل روى صحنه و مباشر همچون عمر سعد و شمر و آلزیاد و مروان نام برده شده اما از بانیان ظلم، اسمى نیامده است. این مسأله دو علت دارد:
الف - عناصر و عوامل اصلى، پشت صحنه و پنهان هستند و چندان سندى از خود باقى نمىگذارند که بهوضوح بتوان آنان را معرفى کرد.
ب - معمولاً عناصر و عوامل پشت صحنه از جمله نخبگان و خواص هستند که متأسفانه در بین بخشى از افراد جامعه، حریم امن دارند و بهروشنى نمىتوان از آنها نام برد.
🍃🌹🍃
@fatemi222
قدردان این نوکری باشیم.
بعضی از دوستان علاقه دارند اما امکان حضور در جلسات برای روضهخوانی ندارند
با ذکر یک فاتحه برای سلامتی وشفا همه این مریضها آرزوی شفای عاجل براشون داریم.
🍃🌹🍃
@fatemi222
چه کسی گفته که مطلق لعن کردن بد است؟!
این انحراف را دشمنان اسلام شایع کردند تا کسی با لعن کردن دشمنان خدا، رسول (ص)، اهل بیت (ع) و اسلام و مسلمین، بغض آنها را در دل و کلام نپروراند، علیه ظالمین روشنگری و ضد تبلیغ صورت نپذیرد و لعن معاویه و یزید دیروز به «مرگ بر آمریکا، انگلیس و اسرائیل امروز نیانجامد»، تا آنها بتوانند راحتتر به ظلم و جنایات خود ادامه دهند.
خداوند متعال خود در قرآن کریم نه تنها کفار، منافقین و حتی دروغگویان [کاذبین] را لعن کرده است، بلکه به لعن کردن انبیای الهی نیز تصریح نموده است، به ویژه لعن کفار بنیاسرائیل:
«لُعِنَ الَّذینَ كَفَرُوا مِنْ بَنی إِسْرائیلَ عَلى لِسانِ داوُدَ وَ عیسَى ابْنِ مَرْیَمَ ذلِكَ بِما عَصَوْا وَ كانُوا یَعْتَدُونَ» (المائده، 78)
ترجمه: از بنى اسرائیل آنان كه كافر شدند بزبان داود و عیسى بن مریم لعنت و نفرین شدند. و این براى همان عصیانى بود كه ورزیدند و اصولا مردمى تجاوز پیشه بودند.
خداوند متعال حتی راجع به کسانی که پس از ایمان کافر میشوند [مانند همان اقوامی که به رغم ادعا مسلمانی، اهل بیت(ع) را کشتند، یا امروز مثل حکام عرب کمر به قتل مسلمین بستهاند] به لعنت خدا، ملائک و همهی انسانها اشاره مینماید و این لعنت را جزای آنها میشمارد – یعنی میفرماید نه تنها مردم آنها را لعنت میکنند، بلکه این دعای آنها مستجاب است و به عذابشان افزوده میگردد:
«أُوْلَئكَ جَزَاؤُهُمْ أَنَّ عَلَیْهِمْ لَعْنَةَ اللَّهِ وَ الْمَلَئكَةِ وَ النَّاسِ أَجْمَعِینَ» (آل عمران، 87)
ترجمه: آنها جز ایشان است كه نفرین خدا و فرشتگان و مردم، همه، بر آنها باشد.
https://eitaa.com/fatemi222/14515
هدایت شده از منبرک فاطمی
سلام علیکم طاعات قبول و عزاداریها مورد عنایت حق قرار گیرد.
✔️مبحث شب هفتم
🔹احکام وقف
https://eitaa.com/ahkam31/15
🔹بحث لعن و مصادیق آن در زیارت عاشورا
https://eitaa.com/fatemi222/14306
◾️روضه امشب حضرت علی اصغر
https://eitaa.com/fatemi8/498
البته مبحث تا بعد از ظهر انشالله کامل تر میشود انشالله
✓احکام،روضه،منبر ویژه محرم ۱۴۰۳
https://eitaa.com/fatemi222/14309
حداقل به یک گروه بفرستید 👆
ترجمه خصائص الحسینیۀ.pdf
1.91M
▪️ترجمه ی مقاتل معروف ویژه حضرت سیدالشهدا
منابعی برای درک عمق مصائب کربلا
منبرک فاطمی
موضوعات دهه اول محرم ◾️شب اول https://eitaa.com/fatemi222/9445 ◾️شب دوم https://eitaa.com/fatemi22
◾️شب هشتم
1️⃣👈احکام+امر به معروف
https://eitaa.com/ahkam31/974
2️⃣👈ویژگی چهارم یاران امام؛
امر به معروف و نهی از منکر
https://eitaa.com/fatemi222/4609
3️⃣👈حضرت علی اکبر
https://eitaa.com/fatemi8/564
🔵 کمک فوری برای جراحی قلب نوزاد دو ماهه
▪️سید علی اصغر متولد اردیبهشت امسال است خانواده اش دهم اردیبهشت ماه امسال با تب بالا او را به بیمارستان میبرند و دکتر تشخیص مشکل قلبی میدهد. مشکل او نبود شاهرگ اصلی قلب و وجود یک سوراخ در قلبش است. دکتر گفته اگر جراحی نشود، جانش را از دست میدهد. پدرش کارگر و مادرش خانهدار است و این خانواده توان تامین مالی برای درمان و عمل قلب فرزندشان را ندارند.
●
6037997750012677(به نام خیریه و گروه جهادی حضرت علی ابن ابیطالب)
✍️مقامات معنوی در زیارت عاشورا
🔸ما در زیارت عاشورا چیزی حدود 18 دعا میکنیم که متناسب با آن، هیجده مقام را از خدا میخواهیم.
🔸درخواستهای انسان در زیارت عاشورا، دنیوی و مادی و فانی نیست، بلکه همگی معنوی است.
🔻ما در زیارت عاشورا، همراه با این دعاها، 18 مقام را از خدا درخواست میکنیم که بعضی از آنها بقدری بالاست که اگر زیارت عاشورا وجود نداشت، نمیتوانستیم باور کنیم که کسی جرأت درخواست آنها را از خدا داشته باشد.
🔺اینها خواستههای بزرگی است و انسان از آنها درجات سلوک را یاد میگیرد، چون از پایین شروع میشود و به بالا میرسد.
و اما بعضی از آن مقامها:👇
۱- مقام معِیَّت(همراهی) با معصوم
ان یجعلنی معکم فی الدنیا و الآخرهًْ ، مع امام منصور(این درخواست، بسیار ویژه است، چون تمام انبیا و اولیا آرزویش را داشتهاند).
۲_ شباهت زندگی ما به زندگی معصوم
اللهم اجعل محیای محیا محمد و آل محمد...
۳- مقام شهادت
و مماتی ممات محمد و آل محمد
(چون مرگ همه معصومین از پیامبر تا امام حسن عسکری علیهمالسلام، با شهادت بوده).
۴_ رسیدن به مقام محمود ان یُبِلِّغنی المقام المحمود
در قرآن آیهای داریم که به پیامبر میگوید: نماز شب بخوان تا به مقام محمود برسی. مقام محمود از نگاه بیشتر مفسران، یعنی مقام شفاعت.
خود شفاعت شدن، یک مقامی است که به هر کسی نمیرسد. اما یک مقامیهست که از شفاعت شدن بالاتر است و آن هم مقام شفاعتکردن است و ما در این فراز، این را از خدا میخواهیم.
۵_ مقام قربهًْالیالله
باید گفت: مقام قرب و نزدیکی به خدا، بالاترین مقام ممکن است، منتها مراتب بالای آن فقط به کمک و دستگیری ولی خدا که در این مسیر پیشتاز است، ممکن میشود.
انی اتقرب الیالله... اللهم انی اتقرب الیک...
۶_ مقام دوستی و نزدیکی به اهلبیت
انی اتقرب الیالله و الی رسوله و الی. ..
این مقام نیز، امتداد مقام قربهًْ الیالله است.
اللهم اجعلنی فی مقامی هذا ممن تناله منک صلوات و رحمهًْ و مغفرهًْ
ما در زیارت عاشورا، خیلی از این مقامها و خواستهها را بهصورت لامکان و لازمان میخواهیم.
یعنی درخواست خود را محدود به یک زمان و مکان خاص نمیکنیم.
https://eitaa.com/fatemi222/14309
«أَللّهُمَّ ارْزُقْنی شَفاعَةَ الْحُسَیْنِ یَومَ الْوُرُودِ
خدایا شفاعت حسین را روز ورود در صحنه محشر به من روزى کن »
✋موانع شفاعت
4دردی که اهل جهنم از آن مینالند!!
آیات منحصر به فرد قرآن ، آیات 42 الی 46 سوره ی مدثر می باشد که در آن تصویری از گفتگوی دو گروه بهشتیان و جهنمیان ترسیم شده ست .
🟩سوال بهشتی ها از اهل جهنم
🔹مَا سَلَكَكُمْ فِی سَقَرَ : (سپس به آنها متوجه شده مىگویند) چه چیز شما را به دوزخ درآورد.
🔸قَالُوا لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّینَ : گویند: ما از نمازگزاران نبودیم.
🔸وَلَمْ نَكُ نُطْعِمُ الْمِسْكِینَ : و به فقیر و تهیدست طعام نمىدادیم
🔸وَكُنَّا نَخُوضُ مَعَ الْخَائِضِینَ : و با اهل باطل (در كارها و گفتارهاى بیهوده) غور مىكردیم.
🔸وَكُنَّا نُكَذِّبُ بِیَوْمِ الدِّینِ : و روز جزا را تكذیب و انكار مىكردیم.
🔹حَتَّىٰٓ أَتَىٰنَا ٱليَقِينُ : تا مرگ ما در رسيد
🔹فَمَا تَنفَعُهُمۡ شَفَٰعَةُ ٱلشَّـٰفِعِينَ :از اين رو شفاعت شفاعت كنندگان به حال آنها سودى نمى بخشد
✍️مباحث بیشتری درباره شفاعت در لینک زیر👇
https://eitaa.com/fatemi222/14254
1ـ بی توجهی به نماز
نکته ی اولی که از این آیات فهمیده می شود این است که قیامت این دو گروه کاملا از هم جدا نیستند ، بلکه بهشتیان می توانند حال و روز جهنمیان را ببینند و یا با آنها مثل آیات مورد نظر گفتگو داشته باشند : مَا سَلَكَكُمْ فِی سَقَرَ : (سپس به آنها متوجه شده مىگویند) چه چیز شما را به دوزخ درآورد .(42 ، مدّثر)
در این آیات سوالی که بهشتیان از جهنمیان می پرسند این است که چه چیز باعث شد که رحمت الهی شامل آنها نشود و عاقبت آنها به آتش جهنم ختم شود ؟
جهنمیان اولین عاملی که به آن اشاره می کنند ، این نکته است:
قَالُوا لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّینَ : گویند: ما از نمازگزاران نبودیم.(43 ، مدّثر)
در این جا به واسطه ی این تقدم می توان به نقش مۆثر نماز در جلوگیری از هلاکت اشاره نمود ؛ چرا که اگر نماز می خواندند و به یاد خداوند بودند دیگر باعث غفلت ایشان از خدا و دستورات الهی نمی شد .
قالَ الصّادِقُ علیه السلام: اِنَّ الْعَبْدَ اِذا صَلَّى الصَّلاةَ لِوَقْتِها، وَحافَظَ عَلَیْها اِرْتَفَعَتْ بَیْضاءَ نَقِیَّةً، تَقُولُ: حَفَظْتَنى حَفَظَكَ اللّهُ، وَاِذا لَمْ یُصَلِّها لِوَقْتِها، وَ لَمْ یُحافِظْ عَلَیْها رَجَعَتْ عَلَیْهِ سَوْداءَ مُظْلِمَةً، تَقُولُ: ضَیَّعْتَنى ضَیَّعَكَ اللّهُ.(محجّة البیضاء، ج 1، ص 350)
امام صادق علیه السلام فرمود: هنـگامى كه بنده اى سر وقت به نماز بایستد و مراقب آن باشد ،به صـورت پـاره اى نـور سفید بـالا مى رود و مى گـوید: تو مرا حفظ كردى خدا تو را حفظ كند، ولى وقتى نماز را در وقتش نخواند و مراقب آن نباشد آن نماز بصورت لكه سیاه و تاریكى بر مى گردد و مى گوید: مرا ضایع كردى خدا تو را ضایع نماید.
✍️شش مبحث مرتبط با نماز در لینک زیر👇
https://eitaa.com/fatemi222/4701
2ـ دستگیری نکردن از مستمندان
وَلَمْ نَكُ نُطْعِمُ الْمِسْكِینَ : و به فقیر و تهیدست طعام نمىدادیم.(44،مدّثر)
در این جا مراد از اطعام به عقیده ی مفسرین ،زکات واجب می باشد چرا که ترک اعمال مستحب ، مستوجب عقوبت اخروی نمی شود.
امام على علیه السلام فرمود: شما را سفارش مى كنم كه به یاد مرگ باشید و غفلت از آن را كم كنید. چگونه غافلید از چیزى كه از شما غافل نیست، و به كسى (ملك الموت) طمع بسته اید كه شما را مهلت نمى دهد؟! مشاهده مردگان ، خود، براى پند آموختن ، بسنده است؛ مردگانى كه به گورهایشان حمل شدند ، بى آن كه سوار بر مركَبى باشند، و در گورهایشان فرود آورده شدند ، بى آن كه [به اختیارِ] خود فرود آیند
مسلماً انسانی که به یاد خدا نمی افتد ، به یاد بندگان او هم نخواهد بود .
رسولُ اللّه ِ صلى الله علیه و آله : أرضُ القِیامَةِ نارٌ ما خَلا ظِلَّ المُۆمِنِ ؛ فإنَّ صَدَقَتَهُ تُظِلُّهُ .( الكافی : 4 / 3 / 6 ، ثواب الأعمال : 169 / 9.)
پیامبر خدا صلى الله علیه و آله فرمود: سرزمین قیامت سراسر (گرما) آتش است، مگر سایه مۆمن؛ زیرا كه صدقه اش بر او سایه مى افكند.
✍️مباحث بیشتر در باره گره گشایی و انفاق در لینک زیر👇
https://eitaa.com/fatemi222/6543
3ـ همنشینی با اهل باطل
عامل سوم همنشینی با اهل باطل است . در جامعه ی ما نیز متأسفانه اخیراً بین جوانان این امر شیوع بیشتری داشته است .
🔸وكُنَّا نَخُوضُ مَعَ الْخَائِضِینَ : و با اهل باطل (در كارها و گفتارهاى بیهوده) غور مىكردیم.
از مصادیق همنشینی با اهل باطل می توان به مهمانی های شبانه، لهو و لعب و یا همچنین چت های خلاف شرعی که در مسائل مختلف میان جوانان شایع شده اشاره کرد.
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: آن كه به خداوند و روز قیامتْ ایمان دارد ، نباید با كافرى برادرى كند و با فاجرى آمد و شد نماید . هركس با كافرى برادرى كند یا با فاجرى همنشینى نماید ، كافر و فاجر خواهد بود
در جایی داریم که حضرت رسول اللّه صلی الله علیه و آله می فرمایند : مَن كانَ یُۆمِنُ بِاللّه ِ وَ الیَومِ الآخِرِ فَلا یُۆاخِیَنَّ كافِرا ، و لایُخالِطَنَّ فاجِرا، و مَن آخى كافِرا أو خالَطَ فاجِرا كانَ كافِرا فاجِرا .(بحارالأنوار : ج 74 ص 197 ح 31)
آن كه به خداوند و روز قیامت ایمان دارد ، نباید با كافرى برادرى كند و با فاجرى آمد و شد نماید. هر كس با كافرى برادرى كند یا با فاجرى همنشینى نماید ، كافر و فاجر خواهد بود .
✍️رفاقت
https://eitaa.com/fatemi222/11601