eitaa logo
منبرک فاطمی
6.7هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
986 ویدیو
1.4هزار فایل
✔️ مباحث قرآنی، اخلاقی،داستان ✔️اهلبیت ومناسبتهامذهبی ✔️احکام کاربردی،پاسخگو ✔️مرثیه و مداحی ✔️عفاف وحجاب ✔️جهادتبیین ✔️فرزندآوری ✔️مهدویت ✔️شهدا ✔️نماز ✔️ هدیه به مادرم @a_f_133 🔺فهرست و... https://eitaa.com/fatemi222/6618
مشاهده در ایتا
دانلود
قال علیه السلام: أَرْبَعٌ مَنْ کُنَّ فِیهِ کَمَلَ إِسْلَامُهُ وَ مُحِّصَتْ ذُنُوبُهُ وَ لَقِیَ رَبَّهُ وَ هُوَ عَنْهُ رَاضٍ وَفَاءٌ لِلَّهِ بِمَا یَجْعَلُ عَلَى نَفْسِهِ لِلنَّاسِ وَ صِدْقُ لِسَانِهِ مَعَ النَّاسِ وَ الِاسْتِحْیَاءُ مِنْ کُلِّ قَبِیحٍ عِنْدَ اللَّهِ وَ عِنْدَ النَّاسِ وَ حُسْنُ خُلُقِهِ . چهار خصلت است که در هرکس باشد، ایمانش کامل، گناهانش بخشوده خواهد بود، و در حالتی خداوند را ‏ملاقات می‌کند که از او راضی و خوشنود است: ‏۱ – تقوای الهی با کارهایی که برای مردم به به دوش می‌کشد. ‏۲ – راست گوئی و صداقت با مردم . ‏۳ – حیا و پاکدامنی نسبت به تمام زشتی‌های در پیشگاه خدا و مردم. ‏۴ – خوش اخلاقی و خوش برخوردی با خانواده‌ی خود.‏
روضه روز یازدهم محرم این دل تنگم هوای کربلا دارد حسین مرغ جانم میل دیدار ترا دارد حسین سالها دم از تو و کربلایت می زنم گر شود قسمت مرا صد بار جادارد حسین گر که هستم رو سیاه اما بود مویم سپید این سپیدی با تو بودن را ندا دارد حسین گر چه هنگام نماز کعبه باشد پیش رو قبله ای جز کربلا دل در کجا دارد حسین هر چه بشکست از بها افتاد غیر از دل که دل چون شکست از داغ تو قدر و بها دارد حسین می شود آیا که مژگانم کند جارو کشی خاک پاک زائرت را چون شفا دارد حسین کی شود گوشه قبرت را ببرگیرم چو جان در میان قتلگاه مردن صفا دارد حسین روز یازدهم محرم است ، روز عزا ست ، امروز امام زمان عزادار است برای عمه اش زینب گریه می کند همه زن و بچه ها را سوار کرد ، اما کسی نیست زینب را سوار کند یک وقت دیدند زینب سرش را برگرداند ، طرف گودال قتلگاه صدا زد : حسین جان پاشو زینبت را سوار کن ، خودش را انداخت روی بدن پاره پاره برادر،(یاد امام ، شهدا ، اموات ) . صدا زد : حسینم چرا انگشت و انگشتر نداری چرا عَمّامه بر سر نداری چرا این حنجرت خشک است و بی آب مگر عباس آب آور نداری زبان بگشوده زخم سینه تو مگر ای کشته تو مادر نداری
ای همسفر زینب رفتیم وخدا حافظ ای تاج سر زینب رفتیم خدا حافظ ای پادشاه خوبان ای تشنه لب عطشان از کوی تو با افغان رفتیم وخدا حافظ ای همسفر زینب رفتیم وخدا حافظ ای تاج سر زینب رفتیم خدا حافظ گر مانده تورا پیکر در کرببلا بی سر ما باسر بی معجر رفتیم وخدا حافظ ای همسفر زینب رفتیم وخدا حافظ ای تاج سر زینب رفتیم خدا حافظ ماندی وتو سردارت عباس علمدارت ماهمره بیمارت رفتیم وخداحافظ ای همسفر زینب رفتیم وخدا حافظ ای تاج سر زینب رفتیم خدا حافظ ماندی تودر این صحرا با اکبر مه سیما تا شام من ولیلا رفتیم وخدا حافظ ای همسفر زینب رفتیم وخدا حافظ ای تاج سر زینب رفتیم خدا حافظ در این سفر پر غم مارا بنگر همدم با این همه نا محرم رفتیم وخداحافظ ای همسفر زینب رفتیم وخدا حافظ ای تاج سر زینب رفتیم خدا حافظ این ذاکر دل خسته با خاطر بشکسته چون من به تو دل بسته رفتیم وخدا حافظ
ای همسفر زینب رفتیم وخدا حافظ ای تاج سر زینب رفتیم خدا حافظ ای پادشاه خوبان ای تشنه لب عطشان از کوی تو با افغان رفتیم وخدا حافظ ای همسفر زینب رفتیم وخدا حافظ ای تاج سر زینب رفتیم خدا حافظ گر مانده تورا پیکر در کرببلا بی سر ما باسر بی معجر رفتیم وخدا حافظ ای همسفر زینب رفتیم وخدا حافظ ای تاج سر زینب رفتیم خدا حافظ ماندی وتو سردارت عباس علمدارت ماهمره بیمارت رفتیم وخداحافظ ای همسفر زینب رفتیم وخدا حافظ ای تاج سر زینب رفتیم خدا حافظ ماندی تودر این صحرا با اکبر مه سیما تا شام من ولیلا رفتیم وخدا حافظ ای همسفر زینب رفتیم وخدا حافظ ای تاج سر زینب رفتیم خدا حافظ در این سفر پر غم مارا بنگر همدم با این همه نا محرم رفتیم وخداحافظ ای همسفر زینب رفتیم وخدا حافظ ای تاج سر زینب رفتیم خدا حافظ این ذاکر دل خسته با خاطر بشکسته چون من به تو دل بسته رفتیم وخدا حافظ
پرهیز از غذای حرام و شبهه ناک 👇👇👇 در کانال @FATEMI133
✅آموزه های اخلاقی در دعای حضرت مهدی(عج): در نهمین فراز دعای امام عصر(عج)چنین می خوانیم: 👈 «وطهّر بطوننا من الحرام و الشبهه؛ خدایا!اندرون ما را از غذاهای حرام وشبهه ناک پاک کن.» ♦️در این فراز از دعا سخن از یکی از مهم ویکی از عوامل خطرناک ضربه زننده راه هدایت و سعادت به میان آمده که از موانع وسنگ اندازهای در روند تکاملی انسان می باشد،وموجب وهلاکت وتیرگی روح وجان وبدبختی دو جهان می گردد،وآن خوردن یا آشامیدن غذاهای حرام وحتی شبهه ناک است،وبه قدری غذای حرام زیاد است،که از ناک آن نیز باید پرهیز کرد،چرا که موجب سراشیبی انسان در پرتگاه هولناک واژگونی در درّه پر وحشت انحراف وعذاب وتیره بختی می شد وباعث سلب توفیق خواهد شد. ♦️به طور کلی در مسیر سعادت و نجات،باید موانع و های رشد و روند را شناخت،چرا که از بازدارنده وسدراه است،ونه تنها مانع حرکت است بلکه گاهی موجب و عقب گرد وهلاکت خواهد شد. مثلاً را در نظر بگیرید عوامل تکامل مانند:نور وحرارت وآب وکود وهوای آزاد برایش فراهم شده وبر اثر آن،رشد شتابان وگسترده دارد،ولی ناگهان ملخ به جان آن درخت می افتد،وتاروپود آن رامی خورد،وآن را به وادی روزگار سیاه تیرگی می افکند،باغبان آگاه ودلسوز باید به موقع از آن آفت جلوگیری کند،تا درختش به ثمر برسد. ♦️انسان نیز در پرتو عوامل سازنده از ایمان،عبادت،معرفت،استقامت و دعا و مناجات به سوی تکامل به پیش می رود،ولی ناگهان ممکن است او بر اثر خوردن حرام،مبتلا به آفتی خطرناک شود،وهمین چراغ ترقی وجود او را خاموش نموده،وتار و پود انسانیت و شخصیت و ملکوتی او را نابود سازد.وباید توجه داشت که غذای حرام،غذایی است که از راه های نا مشروع،مانند گران فروشی و یا کم کاری و عدم رعایت وجدان کاری در ادارات،ویا دستبرد به بیت المال از راه ناروا و… به دست می آید. @FATEMI133 @a_fatemi24
✅اثر غذا در پرورش یا تباهی روح و جسم از نظر علم و و تجربه ثابت شده و قطعی است که همان گونه که غذای سالم در پرورش جسم اثر دارد،و غذای نا سالم موجب بیماری جسم می شود،ودر روح و روان انسان نیز اثر منفی دارد،غذای و طیّب موجب سلامتی و روح و روان شده،و به عکس غذای حرام و پلید باعث تیرگی و انحراف روح و روان می شود.به عنوان : ⏪اگر کودکی با شیر و گوشت و بزغاله پرورش یابد،با کودکی که با شیر و گوشت رشد کند،از نظر روحیه با هم تفاوت دارند،اولی علاوه بر پرورش جسم دارای روحیه ای همچون خصلت بز و بزغاله،نا آرام و پر وجوش خواهد شد،و دومی همچون خصلت میش،آرام و خو خواهدگردید. بنابراین غذا یک عامل مهم سرنوشت ساز و اثرگزار خواهدبود،و حتماًباید مورد توجه قرار گیرد https://eitaa.com/FATEMI133/282
✅قرآن می فرماید: «فلینظر الانسان الی طعامه؛(عبس، آیه 24.) انسان حتماًباید به غذای خود و توجّه عمیق کند» واژه طعام در این آیه معنی و دلالت وسیع،و مصادیق متعدد دارد،از جمله این که انسان باید مسأله حلال و حرام و مشروع و نا مشروع از غذا را،قطعاًمورد توجّه قرار دهد،تا آنجا که علاوه بر پرهیز از غذای حرام،حتی طبق فراز فوق از دعای امام عصر(عج)از غذای شبهه ناک نیز پرهیز کند. و شکم خود را از ورود چنین غذایی،پاک نگهدارد. 🌱مثلاًگوشت خوک از نظر اسلام از غذاهای حرام است،چرا که هم برای جسم آور است و هم برای روح،ممکن است سؤال شود: زیان های جسمی آن به خاطر تولید کرم های است که از آن نشاًت می گیرد،ودر عصر حاضر آن را با داروها محو می کنند،و در نتیجه از زیان رسانی به جسم جلوگیری می شود،در پاسخ می گوییم به فرض چنین باشد،زیان روحی آن را چگونه بر طرف می کنند؟ خوک حیوانی پرست و تنفّرآمیز و بی است،و به همین دلیل گوشت او نیز چنین را دارد،و خوردن آن موجب بی بندوباری و شهوت زایی روح می گردد،و نمی توان با دارو از چنین زیانی جلوگیری کرد.بنابراین باید همان گونه که به ظاهر غذا توجه داریم که آلوده نباشد،و همانند آنفلونزای مرغی،به شدّت از آن جلوگیری می کنیم ـ و باید نیز چنین باشد ـ در مورد باطن غذا و آثار مخرّب معنوی آن نیز باید دقت کنیم،بلکه به خاطر اهمیت روح نسبت به جسم بیشتر باید به این جهت توجه داشت و مراقبت کرد. ⏪بر همین اساس امام (علیه السلام)در ضمن شمارش و بیان اعضاء و جوارح می فرماید: 👈 «و امّا حقّ بطنک فان لا تجعله لقلیلٍ من حرام،و لا لکثیر··· ؛(تحف العقول، ص 450.)واما حق شکمت آن است که آن را ظرفی برای غذای حرام خواه اندک باشد یا بسیار،قرار ندهی،و از حلال نیز به اندازه اش بدهی،و آن را از اندازه نیرو افزایی،به شکم بارگی و نا جوانمردی نرسانی.» @FATEMI133 @a_fatemi24
✅پرهیز از غذای حرام از دیدگاه قرآن در قرآن در آیات متعددی با گوناگونی از خوردن غذای حرام،واز آشامیدن نوشیدنی های حرام نهی شده است،که به عنوان نمونه نظر شما را به آیات زیر جلب می کنیم: 1ـ «فلینظر الانسان الی طعامه((عبس، آیه 24.))». 2ـ «و لا تأکلوا اموالکم بینکم بالباطل و تدلوا بها الی الحکام فریقاًمن اموال الناس بالاثم و انتم تعلمون؛( بقره،188.)واموال یکدیگر را به و ناحق در میان خود نخورید،و برای خوردن قسمتی از مال مردم بر اساس گناه،(قسمتی از) آن را به (رشوه)ندهید،در حالی که می دانید.» 3ـ «ان الذین یأکلون اموال الیتامی ظلماً انما یأکلون فی بطونهم ناراًو سیصلون سعیراً؛( نساء، 10.) کسانی که اموال یتیمان را از روی ظلم و ستم می خورند،در حقیقت می خورند،به زودی در آتش سوزان می سوزند.» 4ـ «حرّمت علیکم المیتة و الدم و لحم الخنزیر و ما اهلّ لغیر اللّه به··· ؛(مائده، آیه 3.) گوشت مردار و خون و گوشت خوک و حیواناتی که به غیر نام ذبح شوند، بر شما است.» 5- «یا ایها الرّسل کلوا من الطیبات و اعملوا صالحاً؛(مؤمنون، آیه 51.) ای پیامبران از غذاهای پاکیزه بخورید،و عمل صالح انجام دهید.»از این آیه استفاده می شود که خوردن غذای منشأ کارهای می شود،و در پاک سازی اعمال،اثربخش می باشد،و بین خوردن غذای حلال و اعمال نیک، تنگاتنگ است. 6- نظیر این مطلب در مورد دیگر آمده آنجاکه می خوانیم: «یا ایها الذین آمنوا کلوا من طیّبات ما رزقناکم؛(بقره، آیه 172.) ای کسانی که ایمان آورده اید از غذاهای پاکیزه ای که به شما داده ایم بخورید.» 7- غذای حرام یک نوع از اموری است که و پلید است،و مطابق قرآن،یکی از برنامه ها و ویژگی های پیامبر اسلام (ص)این است که: «و یحلّ لهم الطیّبات و یحرّم علیهم الخبائث؛( اعراف، 157.) پاکیزه ها را برای پیروانش حلال می شمرد،و نا پاک ها و پلیدی ها را می کند.» یعنی محتویات دعوتش هماهنگ با سلیم و طبع پاکیزه است و از امور نفرت انگیز و زمینه ساز زشتی ها باز می دارد. همه این آیات با تعبیرات مختلف تأکید می کنند که مااز غذای پرهیز کنیم،و گرنه باطن نا پاک غذای حرام،موجب نا پاکی باطن ما خواهد شد. در مسیربندگی @FATEMI133 @a_fatemi24
✅چند روایت در نکوهش مال حرام وستایش مال حلال برای آگاهی بیشتر در این راستا،نظر شما را از صدها روایت،به چند مورد جلب می کنیم: 1ـ مردی به محضر رسول اکرم (ص)آمد و عرض کرد: «دوست دارم مستجاب شود،چه کنم؟» پیامبر(ص)در پاسخ فرمود: 🌴«طهّر مأکلتک،و لا تدخل بطنک الحرام؛( وسائل الشیعه، ج 4، ص 176.)غذای خود را پاک کن،و از ورود غذای حرام به بپرهیز.» 2ـ در حدیث آمده خداوند فرمود: «لا یحجب عنّی دعوةٌ الّا دعوة آکل الحرام؛( وسائل الشیعه، ج 4، ص 176.) ☘️بین هیچ دعایی و من حجابی افکنده نمی شود،مگر بین خوانده غذای حرام بامن.» 3ـ پیامبر (ص)فرمود: «العبادةُ اجزاءٍ،تسعةُ اجزاءٍ فی طلب الحلال؛( بحارالانوار، ج 103، ص 9.) 🌱عبادت دارای ده بخش است،که نُه بخش آن در کسب مال می باشد.» 4ـ نیز فرمود: «کسی که از دسترنج خود از راه حلال هزینه زندگیش را تأمین کند،همانند از پل صراط می گذرد.»( بحارالانوار، ج 103، ص 9.) 5 ـ نیز فرمود: «کسب حلال بر هر مرد و زن مسلمان واجب است.» و «کسی که غذای حلال بخورد، ای بر فراز او قرار می گیرد و برای او تا زمانی که از غذا فارغ شود، می کند.»(بحارالانوار، ج 103، ص 13.) 6ـ نیز فرمود: «من لم ینال من این اکتسب المال،لم یبال اللّه من این ادخله النار؛( بحار، ج 103، ص 13.) ☘️با کسی که باکی ندارد که مال و غذایش از چه راهی به دست می آید،خداوند ندارد که او را از چه راهی وارد نماید.» @FATEMI133 @a_fatemi24
7ـ نیز فرمود: «کسی که از راه حرام،ثروتی را کسب کند،سپس آن را بدهد وانفاق کند،نه ثوابی می برد ونه برکتی دارد،و اگر بمیرد وآن را بگذارد،توشه ای برای رفتن به سوی دوزخ به جای گذاشته است.» «و عبادت کردن با خواری،همانند ساختمان سازی بر روی سست است» (آن ساختمان ویران می شود). 8 ـ امام سجّاد(علیه السلام)فرمود: «الحلال هو قوت المصطفین؛ 🌴غذای حلال،غذای بندگان و ممتاز درگاه خدااست.» 9ـ پیامبر (ص)فرمود: «کسی که از راه کسب روزی کند،همان زاد و او به سوی آتش دوزخ خواهد شد.» و نیز فرمود: «هرگاه لقمه حرامی وارد شکم انسان شود،همه فرشتگان آسمان ها و زمین او را لعنت می کنند.» 10ـ امام باقر(علیه السلام)فرمود: «کسی که از مال حرام ارتزاق کند،حج و عمره و صله رحم او،در درگاه خداوند قبول نمی شود،حتی همین غذای نا مشروع موجب تباهی دامن و تولید نسل او می گردد.»(19) این روایات تکان دهنده اخطار شدید و است که با توجه به آثار شوم غذای حرام،حتماً از چنین عامل خطرزایی پرهیز کنیم،و در پرتو کسب مال حلال،سعادت دو سرای خود را بیمه نماییم. 11ـ نیز پیامبر(ص)فرمود: «ترک یک لقمه در پیشگاه خدا از دو هزار رکعت نماز بهتر است،و رد کردن یک دانک (یک ششم درهم)مال حرام به صاحبش بهتر از هفتاد حج مقبول است.»(سفینة البحار، ج 1، ص 448) 12- و از امام باقر(علیه السلام)نقل شده فرمود: «هیچ بهتر از نگهداشتن شکم از مال حرام،و پاکدامنی نیست.» @FATEMI133 @a_fatemi24
✅مراقبت از شیر مادر غذای نخستین انسان مادر نقش بسیار در تربیت و سرنوشت فرزندش دارد.به ویژه در مورد فرزند باید مراقبت ویژه داشته باشد،دانشمندان می گویند: حتی فکر مادر در فرزندش آن هنگام که در او است،و یا آن هنگام که شیر به او می دهد اثر دارد.بر همین اساس امام معصوم (علیه السلام) فرموده اند: 👈 «سعادتمند در رحم مادرش سعادتمند است،و بدبخت در رحم مادرش بدبخت می باشد.» و در مورد مادر،پیامبر(ص)فرمود: 👈«زن ابله را شیر دهنده فرزند خود قرار ندهید،چرا که شیر بر ها چیره می گردد» و طبق روایت دیگر فرمود: 👈«فانّ الولد یشبّ علیه؛(فروع کافی، ج 6، ص43.)زیرا فرزند بر اساس آن شیر رشد و نمو می کند.» 👈 امیرمؤمنان علی (علیه السلام)فرمود: «زنان را برای شیر دادن فرزندتان گزینش کنید،فان الرضاع یغیّر الطباع،(سفینة البحار، ج 1، ص 523)زیرا شیر دادن و باطن شیرخوار را (هماهنگ با باطن شیر) دگرگون می کند.» ⏪داستان شیر نخوردن پیامبرانی مانند (علیه السلام)و محمد(ص)در دوران کودکی از زن های مختلف،و شیر خوردن موسی(علیه السلام)از سینه مادرش، چنان که قرآن در مورد موسی(علیه السلام)می فرماید: «و حرّمنا علیه المراضع من قبل؛(قصص، آیه 12.)ما همه زنان شیرده را از قبل بر موسی (علیه السلام)حرام کردیم. ⏪و شیر خوردن رسول خدا(ص)از سینه حلیمه که زن پاکدامن و نیک سیرتی بود بیانگر آن است که باید در انتخاب دایه و شیر که غذای نخستین است مراقب بود،تا از کانال و نیک باشد، »همین مراقبت های ویژه،همراه مراقبت های دیگر باعث تولید فرزندان فرزانه خواهد شد،مانند و دقت های مادر عالم بزرگ شیخ انصاری (صاحب مطالب و رسائل متوفی 1281 هـ ق)، که حتی بدون وضو فرزندش را شیر نمی داد(25) باعث شد که چنین فقیهی بزرگ و با عظمت پدیدار شود. @FATEMI133 @a_fatemi24
✅پرهیز از غذای شبهه ناک چنانکه ملاحظه کردید امام عصر(عج)در این فراز از دعا به خدا عرض می کند: «خدایا اندرون ما را از غذای حرام و شبهه ناک پاک کن.» ⏪ این تعبیر بیانگر آن است که باید در مورد غذا بسیار مراقب بود که نه تنها حرام نباشد،بلکه حتی ناک و مبهم نباشد،یعنی پس از احراز طیّب و پاک بودن غذا،آن را خورد،و گرنه از آن پرهیز کرد. چنان که از امام حسن (علیه السلام) نقل شده در ضمن گفتاری فرمود: «اورع الناس من وقف عند الشبهة،وازهد الناس من ترک الحرام؛(بحار الانوار، ج 75، ص 373.) 👈پارساترین مردم کسی است که در برابر شبهه توقف کند،و زاهدترین مردم کسی است که از مال حرام پرهیز نماید.» توضیح این که اگر کسی خود را به امور شبهه ناک آلوده کند،آرام آرام و زشتی گناه نزد او کم می شود،و در حرام قرار می گیرد،این که خداوند در قرآن می فرماید: 🌹«لا تتبعوا خطوات الشیطان؛( بقره، آیه 168 و 208 ؛سوره انعام، آیه 142؛ سوره نور، آیه 21.) از گام های شیطان پیروی نکنید» و به ویژه در مورد غذا و مال پاکیزه و حلال در دو آیه این موضوع را مطرح می کند از این رو است که یکی از گام های شیطان همین امور شبهه آمیز است، شیطان به انسان مقدس و نماز خوان نمی گوید:برو شراب بخور،بلکه در ابتدا به او می گوید نماز شب که جزء واجبات نیست، آن را رها کن، اگر پذیرفت کم کم سراغ نمازهای واجب در اول وقت را دنبال می کند و به او می گوید: اول وقت خواندن که شرط نماز نیست، و همین طور گام به گام در انسان وسوسه می کند تا او را به طور کلی از خداوند دور می سازد. @FATEMI133 @a_fatemi24
⏪حضرت آیت اللّه مکارم شیرازی(مدظله) در این راستا می فرمود: یکی از اساتید در برای من جریانی را نقل کرد که هر وقت به یاد آن می افتم عبرت می گیرم،می گفت: دوستی داشتم که بسیار مقدّس بود،حتی به خانه نمی رفت،چرا که برادرش در اداره دولتی(رژیم قبل)کار می کرد،و می گفت حلال نیست،یا شبهه ناک است،اتفاقاًروزی بیمار و بستری شد،او را از مدرسه نزد برادرش بردند ما به عیادتش رفتیم، 🌱از بستر بیماری بر خاست،و فرش اطاق را جمع کرد و گفت:روی این ننشینید،زیرا اشکال دارد،من از روی ضرورت در اینجا هستم. ولی همین مقدس که این قدر می کرد،کم کم به یک سری هایی افتاد که پایان کارش به جایی رسید که اگر در سر سفره نبود شاید به غذا دست نمی زد.این تغییر و تحوّل چگونه رخ می دهد؟ این از آن جهت است که اول را ترک کرد،بعد و امور ناک را انجام داد،سر انجام به امور حرام آلوده شد. آیت اللّه مکارم(مد ظله)می افزاید:موردی را هم شاهد بودم، ای بود شب های جمعه با صدای خوش و حالی ملکوتی دعای را می خواند،من نیز در آن حجره بودم و لذّت می بردم،ولی او کم کم به تهران رفت،به طور کلی عوض شد،زیر پوشش طلبگی بود ولی از خواندن دعای کمیل متنفّر شده بود.چرا؟رازش این بود که حال و نشاط عبادت نداشت،اگر کسی بخواهد حال و نشاط داشته باشد،باید از و جلسات و حرف های مشتبه بپرهیزد،واقعاًباید در کانال عملی،احتیاط کند.( انوار هدایت، ص 101 و 102.) @FATEMI133 @a_fatemi24
✅نمونه هایی از حساسیت مردان خدا در پاک خوری برای تکمیل و توضیح بیشتر،نظرشما را به دوازده نمونه از پرهیز مردان خدا از غذای ناپاک شبهه آمیز و حساسیّت جدّی آنها در این راستا جلب می کنیم: 👈 لقمان در نصیحت به پسرش می گوید: من در راستای طول عمر و سفرهای خود با چهارصد (ص)ملاقات کردم،به نصایح و اندرزهای آنها گوش فرا دادم، و از میان آن همه پندهای آنها چهار موعظه را گزینش نمودم،یکی از آنها این است: «هرگاه کنار سفره غذا نشستی،مراقب خود باش که غذای حرام نخوری.»( المواعظ العددیه، ص 142.) 🌺در مسیر بندگی👇 ♦️@FATEMI133 ♦️@a_fatemi24
✅ حضرت (علیه السلام)به گرفتاری های جانکاه گوناگون مبتلا شد،و در همه آنها از امتحان رو سفید بیرون آمدو نتوانست در او کند،تا اینکه ابلیس همه را جمع نموده و از آنها خواست برای فریب دادن ایوب(علیه السلام)چاره ای بیندیشند، 🌴آنها پیشنهاد کردند که از ناحیه او وارد شده و به گمراهی ایوب(علیه السلام)بپردازند،ابلیس این پیشنهاد راپذیرفت، و روزی به صورت نا شناس، به همسر ایوب (علیه السلام) به نام رُحمه گفت: 🌱 «برای رفع گرفتاری و بیماری همسرت، ای به تو می دهم، این بزغاله را به نام من نه به نام ، ذبح کن و گوشتش را به ایوب(علیه السلام) بده، او خوب می شود.» 🌴همسر پذیرفت و آن بزغاله را نزد ایوب آورد و ماجرا را داد.ایوب که پیامبر و مرد خدا بود دریافت که دست در کار است و می خواهد با خوراندن غذای حرام، برای بر قرار کردن رابطه با ایوب پیدا کند، بسیار ناراحت شده و غیرتش به جوش آمد وبه گفت: «وای بر تو از این کار، سوگند به خدا اگر یافتم تو را به جرم چنین صد تازیانه خواهم زد، آیا می خواهی غذای به من بخورانی، وبه این وسیله مرا گمراه سازی نه هرگز من چنین غذایی نمی خورم.»(اقتباس از بحار الانوار، ج 12، ص 368 و 369.) 🌹در مسیر بندگی👇 ♦️@FATEMI133 ♦️@a_fatemi24
✅ دقت های حضرت علی(علیه السلام)در حفظ المال، و مراقبت و سفارش اکید او در این که حتی به اندازه یک جو به کسی ظلم نشود، و حق کسی پایمال نگردد، و توجه به نامه 45نهج البلاغه، نامه آن حضرت به استاندار عثمان بن حنیف و··· همه و همه ما را به اهمیت غذای حلال، و شدت پرهیز از حرام راهنمایی می کند.به عنوان نمونه: ☘️عبدالله بن جعفر برادرزاده امام علی(علیه السلام) و دامادش(شوهر زینب – س) بود، روزی نزد علی (علیه السلام) آمد و گفت: «تهی دست شده ام تا آنجا که برای تأمین هزینه زندگیم می خواهم یا الاغ خود رابفروشم، به من کمک کن.» حضرت در پاسخ او فرمود: «نه هرگز، مگر این که به عمویت دستور بدهی تا(ازبیت المال)دزدی کند و به تو بدهد، و علی(علیه السلام) چنین کاری نمی کند.»( الغارات ابو اسحاق اصفهانی، ج 2، ص 67.) 🌹در مسیر بندگی👇 ♦️@FATEMI133 ♦️@a_fatemi24
✅ یکی از غلامان امام صادق (علیه السلام) به نام به آن حضرت خبر داد که می خواهم برای تجارت فلان کالا به مصر سفر کنم امام به او اجازه داد، و به او دینار داد تا کالا تهیه کرده و به مصر برای فروش ببرد، او با خریداری آن کالا به مصر رفت، و چون آن کالا در مصر نایاب بود، آن را به دو برابر فروخت، 🌱و سپس به سوی مدینه بازگشت، خوشحال بود که به امام(علیه السلام) خبر می دهد که هزار دینار استفاده کرده است .وقتی که خدمت امام(علیه السلام) رسید و ماجرا را گفت . 🌴امام (علیه السلام) ناراحت شد، و تنها پول خود را گرفت و استفاده آن را که بر اثر گران فروشی به دست آمده بود به مصادف داد وگفت:بردار، من به چنین پولی نیاز ندارم آنگاه فرمود: «یا مصادف!مجادلة السّیوف اهون من طلب الحلال؛ ای مصادف! جنگیدن با شمشیرها، آسان تر از تحصیل مال حلال است.»(فروع کافی، ج 1، ص 374.) آری امام(علیه السلام)پول به دست آمده از گرانفروشی رانپذیرفت. 🌹در مسیر بندگی👇 ♦️@FATEMI133 ♦️@a_fatemi24
✅ در تاریخ آمده مهدی عباسی (سومین خلیفه بنی عباس) نیاز به داشت، شخصی به نام قاضی را به حضور طلبید، و منصب قضاوت را به او پیشنهاد کرد، او آن را به خاطر نا مشروع بودنش در آن دستگاه طاغوتی ، مهدی عباسی به او گفت: ☘️«یکی از سه کار را باید انجام دهی 1-قاضی شوی 2-آموزگار فرزندانم گردی 3-یک وعده در کنار سفره ماباما هم غذا شویم.» 🌱 شریک فکر کرد دید سومی آسانتر است، از این رو در یک وعده غذای خلیفه شرکت کرد، و از غذای لذیذ او خورد.کارفرمای غذا گفت: 🌴«باهمین غذا کار شریک خلاصه شد.» آری همین غذای حرام آن چنان شریک را دگرگون کرد که هم قاضی شد و هم معلّم فرزندان خلیفه.و روزی با حقوق پرداز بر سر ماهیانه اش بگو مگو کرد، حقوق پرداز گفت: مگر بار گندم به ما فروخته ای که آن همه پافشاری می کنی؟شریک جواب داد: «سوگند به خدا دینم را که مهم تر از بار گندم است فروخته ام.»(مروج الذّهب، ج 3، ص 310.) 🌹در مسیر بندگی👇 ♦️@FATEMI133 ♦️@a_fatemi24
✅ روزی هارون الرشید (پنجمین خلیفه عباسی)از سفره خود یک دست غذابرای بهلول(شاگرد معروف امام کاظم(علیه السلام) فرستاد، ☘️ بهلول آن رانپذیرفت و به آورنده گفت:آن راپیش سگ های پشت بینداز تاآنها بخورند.آورنده غذا شد و گفت: «ای ابله!این غذا ویژه خلیفه است، نزد هر یک از صاحب منصب ها می برم به من جایزه می دهند، ولی تو این گونه گستاخی به غذای خلیفه می کنی.» بهلول گفت: «آهسته سخن بگو که اگر سگ های بغداد بفهمند که غذای است، آن را نمی خورند.»( کبریت الاحمر، ص 72.) 🌹در مسیر بندگی👇 ♦️@FATEMI133 ♦️@a_fatemi24
✅مؤسس حوزه علمیه قم مرحوم آیت الله حاج شیخ عبدالکریم حائری (متوفّی 1355 هـ ق)از علمای ربّانی تشیع، و در تهذیب نفس و باطن، بسیار ممتاز بود، روزی با چند نفر به دعوت صاحب باغی وارد آن باغ شد، او در میان میوه ها علاقه خاصی به داشت، وقتی که وارد باغ شد و خوشه های انگور را دید، احساس بیشتر کرد، با همراهان در جایگاه باغ نشستند و مقداری انگور ، ظرفی پر از انگور آوردند و کنار او نهادند.ولی او از آن انگور ، حاضران تعجّب کردند، و عرض کردند: 🌴چرا نمی خوری؟او فرمود: «میل ندارم» عرض کردند:چرا؟شما که خیلی به انگور بودی .فرمود:آری میل داشتم، ولی اکنون میل ندارم حاضران با اصرار پرسیدند:راز این دگرگونی چیست؟ 🌱آیت الله حائری در این هنگام پس از پرس و جو از زمین و آب و شیوه صاحب باغ و… دریافت که همه اش از راه حلال است.ولی نمی دانست که راز عدم میلش به انگور چیست؟ 🌴نا گاه باغبان آمد و گفت: «من دیدم انگورهای این باغ هنوز نشده، بلکه ترش و شیرین است، ناچار به باغ رفتم از باغ او انگور شیرین چیدم و آوردم، به این نیت که بعداً از او اجازه بگیرم.» به این ترتیب معمّا حل شد، و فهمیدند که آیت الله حائری بر اثر توفیقات الهی به مرحله ای از بصیرت و معنویت رسیده که خداوند او را از خوردن مال حرام یا شبهه ناک مصون داشته است. 🌹در مسیر بندگی👇 ♦️@FATEMI133 ♦️@a_fatemi24
✅استاد محمد تقی جعفری (متوفّای 1377 ش)اواخر عمر ایشان را برای درمان به نروژ بردند، در آنجا یکی از دوستان فرزندش دکتر غلامرضا جعفری، استاد را برای شام به خانه خود دعوت کرد، استاد با همراهان به خانه او رفتند، هنگام غذا، استاد گفت بوی می آید، هر چه اصرار کردند از غذا ، سرانجام از آنجا خارج شدند، صبح روز بعد دکتر غلامرضا جعفری با دوستش تماس گرفت و خواهی کرد.دوستش گفت: ☘️خوشحالم از این که استاد جعفری از آن غذا نخورد، زیرا من هر چه تلاش کردم مرغ ذبح شده اسلامی پیدا نکردم به ناچار از مرغ های معمولی استفاده کردم، ولی بسیار ناراحت بودم که مرغ نجس به استاد می دهم. ولی اکنون خوشحالم که استاد از آن نخورد. 🌹در مسیر بندگی👇 ♦️@FATEMI133 ♦️@a_fatemi24
✅پیامی از امام عصر حضرت بقیة اللّه(عج)است این که: افراد مورد اطمینان نقل کردند: در دامغان در میان محترم شاه چراغی، یک نفر عارف وارسته به نام سید شاه چراغی بود، که هم واعظ و هم شاعر بوده و به عشق و شیدایی نسبت به امام عصر(عج)شهرت داشت. او چهل بار امام زمان (عج)را در عالم زیارت کرده بود، و این مطلب را در اشعار زیبای خود بیان نموده بود.ولی یک وقتی رابطه او با امام عصر(عج)به گونه ای قطع شد که با این که هر پنجاه روز یک بار آن حضرت را در عالم خواب دیدار می کرد، یک گذشت و به سعادت دیدار نرسید. ☘️بسیار ناراحت شده و فریاد جانکاهش از فراق آن حضرت، بلند بود، همواره از عمق جان می سوخت که چرا از او سلب توفیق شده، از ته دل گریه ها و ناله ها کرد تا اینکه پس از یک سال ، در عالم خواب به سعادت زیارت آن بزرگوار نایل گردید، عرض کرد: 🌱آقا جان!من که سوختم، و نزدیک است از فراقت جان بسپارم، چه شد که ناگهان از من بریدی، و با من قطع رابطه کردی؟ رازش چیست؟ قربانت گردم!امام(علیه السلام)در پاسخ او به این مضمون فرمود: «ای سیّد طاهر!چرا به هر می روی؟چرا از هر غذایی می خوری؟تو به خانه کسی رفتی که غذایش مشکل داشت و حرام بود، از آن خوردی، نتیجه اش جدایی من از تو شد، سرانجام تا یک سال پاک کردی و آب از دست رفته را به جوی خود باز گرداندی و در نتیجه به مقصود رسیدی»( ارتباط معنوی، از حسین گنجی، ص 84.) آری این نیز یک پیام دیگر از امام عصر(عج)در مورد پرهیز شدید از غذاهای حرام یا شبهه ناک است، بار دیگر به دعای آن حضرت توجه کنیم که نشأت گرفته از قرآن و گفتار پیامبر(ص)و اولیای خدا است، و همنوا با این دعای معروف پیامبر(ص)است که سزاوار است هر شبانه روز به ویژه در سجده آخر نماز خوانده شود، و از آن پیروی گردد، و آن دعا چنین می باشد: «اللّهمّ اغننی بحلالک عن حرامک و بفضلک عمّن سواک؛خدایا مرا به وسیله حلال خودت از حرام خودت بی نیاز ساز، و در پرتو فضل و کرمت ما را به غیر خودت محتاج نگردان. 🌹در مسیر بندگی👇 ♦️@FATEMI133 ♦️@a_fatemi24
حسادت شغل دوم ما https://eitaa.com/fatemi222/899 اولین خون به خاطر حسادت ریخته شد https://eitaa.com/fatemi222/5388 رابطه تواضع و حسادت https://eitaa.com/fatemi222/6695 حسادت مقدمه گناهان https://eitaa.com/fatemi222/5367 حسادت در برادران یوسف https://eitaa.com/fatemi222/12909 درمان عملی حسادت https://eitaa.com/fatemi222/13503
صیغه نذر چگونه ادا می‌شود؟ پرسش با سلام؛ سوالی کردم درباره نذر که در جواب نوشته بودید (اگرصیغه نذر شرعی خوانده شده باشد، انجام آن واجب است). منظور از صیغه نذر چیست؟ پاسخ اجمالی صیغۀ نذر این چنین است: «للّه علیّ هکذا»، و منظور از هکذا آن است که: «آنچه را مى‌خواهد که نذر کند بعد از «للّه علیّ» بگوید».[1] مثلاً بگوید: «ان شفى اللّه مریضى فللّه على صوم یوم»؛ یعنى اگر خداوند مریض مرا شفا بدهد یک روز، روزه بر گردن و عهده من باشد.[2] گفتنی است؛ لازم نیست صیغه نذر به عربى خوانده شود، بلکه به فارسی هم کفایت می‌کند، پس اگر گفته شود: «چنانچه مریض من خوب شود، براى خدا بر من است که ده تومان به فقیر بدهم یا یک روز روزه بگیرم»، نذر، صحیح است. البته باید «براى خدا» به زبان گفته شود و قصد آن در دل کافى نیست.[3] [1]. بهبهانی کرمانشاهی، آقا محمد علی، مقامع الفضل، ج 1، ص 346، مؤسسه علامه مجدد وحید بهبهانی، قم، چاپ اول، 1421ق. [2]. اصفهانی (مجلسی اول)، محمد تقی، یک دوره فقه کامل فارسی، ص 172، مؤسسه و انتشارات فراهانی، تهران، چاپ اول، 1400ق. [3]. لنکرانى، محمد فاضل موحدى‌، رساله توضیح المسائل‌، ص 483، قم، چاپ صد و چهاردهم، 1426 ق.