🔰شرح دعای روز بیست و هشتم ماه مبارک رمضان
🔰اللَّهُمَّ وَفِّرْ حَظِّی فِیهِ مِنَ النَّوَافِلِ وَ أَکرِمْنِی فِیهِ بِإِحْضَارِ الْمَسَائِلِ وَ قَرِّبْ فِیهِ وَسِیلَتِی إِلَیک مِنْ بَینِ الْوَسَائِلِ یا مَنْ لاَ یشْغَلُهُ إِلْحَاحُ الْمُلِحِّین
👌ای خدا در این روز به اعمال نافله و مستحبات مرا بهره وافر عطا فرما و به حاضر و آماده ساختن مسائل در حقم کرم فرما و وسیله مرا بین وسایل و اسباب بسوی حضرتت نزدیک ساز ای خدایی که سماجت و الحاح بندگان تو را باز نخواهد داشت.
اللَّهُمَّ وَفِّرْ حَظِّی فِیهِ مِنَ النَّوَافِلِ
♦️دعا موجب کمال انسان است
📌دعا خواندن برای رسیدن به کمالات می باشد بر خلاف تصور عموم مردم که فکر می کنند #هدف از خواندن دعا رسیدن به ثواب الهی است ٰ مضامسین ادعیه سراسر پر از درس های اخلاق و حکمت است که توجه به آن معانی سبب کمال انسان می گردد.
♦️ اگر هم کسی با زبان عربی آشنا نیست به ترجمه ادعیه مراجعه کند و به مضامین و نکات آموزنده ادعیه توجه کنند تا به #برکت آن به کمالات والای انسانی برسد؛ امثال دعای ابو حمزه ثمالی و دعای میل و... برای کمال یافتن من و شما می باشد اینکه در دعای ابو حمزه امام سجاد علیه السلام می فرمایند: << خدایا آیا بدتر از من هم بنده ای داری؟ >> این برای کمال است و درس مبارزه با عجب و غرور را به ما می دهد؛ جایی که امام معصوم چنین حرفی می زند دیگر تکلیف من و شما روشن است و جایی ندارد که ما به خاطر دو رکعت نافله و نماز شب دچار عجب بشویم
♦️باز دعای ابو حمزه می فرماید: <<خدایا اگر من با این حال بمیرم چه کنم؟ >> امروز داشتم فکر می کردم که خدایا اگر من امروز دست خالی بمیرم چه کنم؟ گفتم خدایا یک موقعی بمیرم که آماده باشم و الان آماده نیستم!
♦️یادی از آیت الله خوانساری ( ره ):
آیت الله العظمی خوانساری ( ره ) با آن مقام و عظمت می فرمود: از این دنیا می روم در حالی که دست #خالی هستم! امام ( ره ) در باره ایشان فرموده بودند: آیت الله خوانساری مرجع متقین بود؛ و ایشان را صاحب نفس قدسیه می دانستند.وقتی از عدالت آیت الله خوانساری سئوال شد؛ امام گفتند: ما در عصمت ایشان مشکوک هستیم و شما از عدالت ایشان می پرسید؟!در عمر حود مرجعی بی هوی؛ مثل آیت الله خوانساری ندیده ام و درباره ایشان مطالب زیادی دارم که الان فرصت گفتن آن مطالب نیست این مرجع عظیم می گفت: من از این دنیا می روم در حالی که دست خالی هستم ایشان می فرمود؛ فقط به یک #عملم امید دارم که باعث نجاتم شود آن هم به اشکهایی است که در مجالس عزای اهل بیت عصمت و طهارت می ریختم.
♦️اهمیت مجالس روضة :
مثل پیر زنها به دنبال مجالس روضه بگردید و #گریه برای امام حسین ( علیه السلام ) را کوچک نشمارید؛ وقتی حبیب بن مظاهر را در رویا دیدند؛ ایشان فرموده بودن: خیلی دوست دارم که به دنیا برگردم؛ و در مجالس عزای ابا عبد الله گریه کنم.
♦️ادعیه را نوبر کنید
خدایا توفیق نوافل و اعمال مستحبی بده و بهره من را از نوافل زیاد کن
♦️ آقای برهان ( ره ) می گفتند:
گاهی اوقات انسان باید مستحبات را هم نوبر کند همانطوری که اگر #میوه جدید به بازار می آید می خرید و نوبر می کنید گاهی اوقات نماز شب را هم نوبر کنید؛ دعای مجیر را هم نوبر کنید؛ آدمی که اهل مستحبات نیست بدرد نمی خورد اگر همیشه هم توفیق ندارید لا اقل گاهی اوقات مستحبات را نوبر کنید.
♦️وَ أَکرِمْنِی فِیهِ بِإِحْضَارِ الْمَسَائِلِ
خدایا من را گرامی بدار تا مسائل شرعی ام را بدانم؛ انسان باید مسائل دین خود را بداند مخصوصا طلبه که باید مشتش پر باشد و بتواند جواب مسائل مردم را بدهد.
♦️وَ قَرِّبْ فِیهِ وَسِیلَتِی إِلَیک مِنْ بَینِ الْوَسَائِلِ
خدایا در بین وسائل آن وسیله ای که من را زودتر به تو می رساند به من نزدیک کن؛ بهترین وسیله هم اهل بیت هستند.
♦️توسل به حضرت نرجس خاتون( سلام الله علیها)
یکی از علماء به من یاد دادند که برای مشکلاتم متوسل شوم به حضرت نرجس خاتون ( سلام الله علیها ) مادر امام زمان ( علیه السلام ) اگر به ایشان توسل داشته باشید امام زمان به حرمت مادر بزرگوارشان توسل شما را اجابت می کنند و از خواص این توسل سرعت اجابت آن است.
♦️یا مَنْ لاَ یشْغَلُهُ إِلْحَاحُ الْمُلِحِّین
ای کسی که سماجت و الحاح بندگان تو را باز نخواهد داشت ؛ اگر همه عالم با خدا حرف بزنند؛ خدا را از دیگری غافل نمی کند و در آن واحد به همه بندگان توجه دارد؛ از تو می خواهیم که دعاهای من را مستجاب کنی.
🔰نوافل در اسلام زیاد است: الف) مکانی: مسجد و حرم و غیره. ب) زمانی: بعد از نماز و غیره
👈اجر و پاداش نوافل زیاد است؛ چون نوافل هدیه ای است از طرف بنده به مولی؛ آن هم مولای کریم، که هرچه بخواهد می بخشد.
📌هدیه هم تشکر را به دنبال دارد و هم هدیه ای را از طرف مقابل که یا مساوی با آن هدیه است یا بهتر و بیشتر است، را به دنبال دارد؛ قطعا هدیه به خدا، هدیه ای بهتر و بیشتر را برای بندگان دنبال خواهد داشت.
هدیه خداوند، رضایت، عفو و بخشش، اجر و پاداش، مقام و جایگاه و غیره است.
📌چند نمونه هدیه خداوند:
۱- وَمِنَ اللَّیْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نَافِلَهً لَکَ عَسَى أَنْ یَبْعَثَکَ رَبُّکَ مَقَامًا مَحْمُودًا (إسراء/۷۹) هدیه، مقام محمود است که همان شفاعت است.
۲- قرب به خدا و دوستی با خدا: إنّ من عبادی المومنین لَیتقرّبُ إلیَّ بالنافله حتیّ أُحبُّه؛
۳- عفو و بخشش؛ امام صادق(ع): صلاهُ المومن ِ باللیل تذهبُ بما عمِلَ من الذنب بالنهار.
رسول(ص): إذا قام العبد من لذیذ مضجعه و النّعاسَ فی عینه لِیرضی ربّه بصلاهِ اللیل باهیَ الله به الملائکهَ و قال أَشهدوا أنّی قد عَفوتُ لَه.
۴- اجر و پاداش نامحدود؛ امام صادق(ع) فرمود: ما من عملٍ حسنٍ یعمَله العبد الا و له ثوابٌ فی القرآن الا صلاهَ اللیل فإنّ الله لم یبین ثوابَها لعظیمِ خطرِه.
📌پس در ارسال هدیه به خدا باید دقت کنیم که هدیه، خوب، باکیفیت و با ارزش باشد؛ یعنی هدیه با اخلاص باشد.
نوافل و مستحبات قطعا هدیه خالص تر است؛ چرا که واجبات را ممکن است از روی ترس انجام دهیم، به دلیل این که ترک واجبات عقاب دارد؛ اما انجام نوافل با طیب خاطر و از سر اخلاص است؛ لذا هرچه هدیه با اخلاص تر باشد، عطای خداوند هم نامحدود خواهد بود.
یک خصوصیت دیگری که عطیه و هدیه الهی دارد این است که علاوه بر دادن هدیه فراوان به بنده، بیش از حد برای او ارزش قائل می شود که در فراز دوم دعا آمده است.
▬📝 ﷽▬
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🍂🍃
🌸
✅فرق های #نماز🤲 و #روزه
1️⃣👈 #ترك نماز، كفاره ندارد بر خلاف روزه واجب رمضان و برخى از روزه هاى واجب ديگر كه #كفاره دارد.
2️⃣👈 اگر كسى نماز #قضا بر گردن دارد، مى تواند نماز #مستحبى بخواند ولى اگر روزه واجب بدهكار باشد، نمى تواند روزه مستحبى بگيرد.
3️⃣👈 غسل #مس_ميت در صورتى كه واجب شده باشد، براى خواندن #نماز 🤲 لازم است، ولى براى #روزه لازم نيست.
4️⃣👈 #طهارت شرط واقعى نماز است، بر خلاف #روزه كه طهارت شرط آن نيست.
5️⃣👈 اگر كسى بعد از ظهر سفر 🚗 كند، نمازش #شكسته مى شود، ولى #روزه اش باطل نمى شود.
6️⃣👈 اگر كسى در مناطق #تخيير (مسجدالنبى، مسجدالحرام، مسجد كوفه و حائر حسينى) سفر 🚘 كند، در خواندن نماز #مخير است كامل بخواند يا شكسته ولى در روزه گرفتن چنين اختيارى ندارد.
📗 #منابع:
۱. توضیح المسائل مراجع ج ۱ ص ۸۸۵ م ۱۵۶۳
•┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈•
منبرک فاطمی
✅ امام صادق (علیهالسلام) میفرمایند: ما و آلابیسفیان دو خاندان بودیم درباره خدا نزاع کردیم ما خدا
🔰جلسه بیست و هشتم (آیه 47 تا 51)
🔺سنت قطعی الهی در عذاب دشمنان
🔸فَلا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ مُخْلِفَ وَعْدِهِ رُسُلَهُ إِنَّ اللَّهَ عَزيزٌ ذُو انتِقامٍ پس هرگز مپندار كه خداوند در وعده خود با پيامبرانش تخلّف مىكند و به آنان يارى نمىرساند و دشمنانشان را كيفر نمىدهد، قطعا خداوند شكستناپذير و انتقامگيرنده است.
🔸يَوْمَ تُبَدَّلُ الْأَرْضُ غَيْرَ الْأَرْضِ وَ السَّماواتُ وَ بَرَزُوا لِلَّهِ الْواحِدِ الْقَهَّارِ
🔸روزى انتقام خواهد گرفت كه قيامت رخ دهد و زمين به غير اين زمين و آسمانها نيز به غير اين آسمانها مبدل شوند و پردهها همه كنار رود و همگان دريابند كه در پيشگاه خداوند يگانه كه بر همه موجودات چيره است، آشكارند.
🔸وَ تَرَى الْمُجْرِمينَ يَوْمَئِذٍ مُقَرَّنينَ فِي الْأَصْفادِ آنروز گنهكاران را مىبينى كه در زنجيرها به هم بسته شدهاند.
🔸سَرابيلُهُمْ مِنْ قَطِرانٍ وَ تَغْشى وُجُوهَهُمُ النَّارُ جامههايشان از قطران (مادهاى سياه و بدبو) است و آتش چهره آنان را مىپوشاند.
🔸لِيَجْزِيَ اللَّهُ كُلَّ نَفْسٍ ما كَسَبَتْ إِنَّ اللَّهَ سَريعُ الْحِسابِ [آرى، قيامت روى مىدهد] تا خداوند به هركسى همان را كه فراهم آورده است سزا دهد و در آن هيچ تأخيرى نيست زيرا خدا به سرعت اعمال بندگانش را حسابرسى مىكند.
🔰رفتارهای تبلیغی:
1. مسئله ایمان به وعده های الهی، یکی از مهمترین اصول تربیت اجتماعی است. درباره لزوم ایمان به وعده های الهی و آثار آن و نیز آثار عدم ایمان به آن سخن بگویید.
2. اینکه هر انسانی جزای آنچه را عمل کرده است، میبیند، هم در قالب رفتار مردم و هم در قالب رفتار مسئولین تبیین کنید.
یکی از سنتهای الهی عمل به وعدهها است خداوند تبارک و تعالی هرجا وعدهای میدهد به وعده عمل مینماید . وعدههایی که به انبیا دادهاست محقق خواهد شد، مثلاً در مورد اسلام میفرماید که خداوند نور خودش را در زمین منتشر خواهد کرد یا در مورد حضرت مهدی علیهالسلام در سوره قصص میفرماید که مستضعفین روزی تمام دنیا را به سیطره خود درخواهند آورد.
🔸خداوند هم شکستناپذیر است و هم انتقام گیر روزیکه زمین تبدیل به زمین دیگر بشود و آسمانها نیز تبدیل بشوند به آسمان دیگر و هم در برابر خدای متعال ظاهر شوند آن روز مجرمین در زنجیرهها بسته شدهاند جامعههای شان از قیر بدبو و صورتهایشان را آتش میپوشاند تمام اینها بهخاطر این است که به جزای اعمالشان برسند.
🔰تسلی پیامبر و مومنان
آيه اول، خطاب به پيامبر صلى الله عليه و آله و موجب تسلّى خاطر اوست، اما نوعى هشدار و تهديد به ستمگران مخالف پيامبر صلى الله عليه و آله نيز هست.
كسى تخلّف وعده مىكند و ستمكاران را به حال خود رها مىسازد كه توانا نباشد و يا نخواهد آنان را كيفر دهد، در حالى كه خدا هم شكستناپذير است و هم مىخواهد ستمكاران را كيفر دهد، پس وعدهى خدا تخلّفناپذير است؛ و اگر به ستمگران مهلت مىدهد، براى آن است كه آنها را بيازمايد تا حجّت بر آنان تمام شود و گرفتار آتش شوند.
«انتقام» در اصل به معناى كيفر دادن است و كيفر خدا همراه با استحقاق و عدالت و نتيجهى اعمال خود انسان است.
معناى فارسى انتقام (تلافى كردن همراه با كينهجويى و عدم گذشت) در اين آيه مورد نظر نيست.
انتقام گرفتنِ انسان همراه با كينه و تشفّى دل است، ولى انتقام الهى بر اساس عدل و حكمت و تأديب است.
🔰تبدیل زمین و آسمان
در آیه دوم، در مورد «تبديل زمين و آسمان به زمين و آسمان ديگر»، كه در اين آيه به آن اشاره شده است، مفسران قرآن چند ديدگاه دارند:
1. منظور تبديل ذات است؛ يعنى به كلى اين زمين نابود و زمين ديگرى آفريده مىشود و قيامت برپا مىگردد.
2. مقصود تبدّل صفات زمين و آسمان است؛ يعنى پس از ويرانى اين زمين و آسمان در آستانهى قيامت، زمين و آسمانى نو و تكامل يافتهتر برپا مىشوند.
اما از ظاهر برخى ديگر از آيات قرآن استفاده مىشود كه خورشيد، خاموش و آسمانها شكافته و زلزلههاى سخت هويدا مىشود و نظام كنونى جهان درهم مىريزد، اما جهان به كلى نابود نمىشود بلكه مردم به زمينى تازه و عالىتر گام مىنهند.
البته درك كامل آن جهانِ تازه براى ما مشكل است؛ همچون كودكى كه بخواهد از درون شكم مادر همه چيز جهان بيرون را درك كند.
مفسران، «بُروز» انسانها در برابر خدا در رستاخيز را چند گونه تفسير نمودهاند:
1. بيرون آمدن انسانها از قبرها در قيامت.
2. ظهور تمام وجود انسان با تمام محتواى درونى و بيرونىاش در صحنهى رستاخيز؛ يعنى در آن جا انسان ظاهر و باطن ندارد و همه چيز انسان (حتى در ديد علم محدود او) آشكار مىشود.
🔰انواع عذابهای دشمنان
كسىكه در حال رنج و عذاب است، اگر فرياد ديگران را نيز بشنود، بيشتر زجر مىبيند، چنانكه شادى كردن لذّت دارد و بودنِ در كنار جمعى كه شادمانند لذّتِ بيشترى دارد.
منبرک فاطمی
#امام_شناسی ⚘مقدمه⚘ 🔹همه ما باید روی مطالبی که در رابطه با معارف اهل بیت علیهم السلام است، تامل بی
به همين خاطر، قرآن مىفرمايد: ما افراد همفكر و همخط را در يك جا جمع مىكنيم، مجرمان را در دوزخ و نيكان را در بهشت. وَ الَّذِينَ آمَنُوا ... أَلْحَقْنا بِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ
و دربارهى اهل دوزخ مىخوانيم: «احْشُرُوا الَّذِينَ ظَلَمُوا وَ أَزْواجَهُمْ» ستمگران و همسرانشان كه مانند آنان بودند، با هم به دوزخ مىروند.
در جاى ديگر مىخوانيم: «فَكُبْكِبُوا فِيها هُمْ وَ الْغاوُونَ» در آن روز عابد همراه با معبود خيالى خود با هم به دوزخ افكنده مىشوند و شايد آيهى «وَ إِذَا النُّفُوسُ زُوِّجَتْ» نيز همين قرين بودن را بيان كند.
بنابراین:
«اصفاد» در اصل به معناى غُل و زنجير است و دو تفسیر دارد:
1. برخی گفته اند در خصوص آن غل و زنجيرى به كار مىرود كه دست و گردن را به هم مىبندد.
2. یا برخی آن را «كُنده» (چوب بزرگ) معنا كردهاند كه به پاى زندانيان مىبستند تا آنان را شكنجه و از فرارشان جلوگيرى كنند.
«مَقَرّنين» در اصل به معناى «نزديك شدن» است و در این آیه سه گونه تفسیر کرده اند:
1. يا مقصود آن است كه مجرمان را در قيامت با غل و زنجيرى طولانى به هم مىبندند، كه اين تجسّمى از پيوند نزديك عملى و فكرى گناهكاران در دنياست.
2. يا منظور آن است كه مجرمان را به وسيلهى زنجيرها به شياطين نزديك مىكنند و پيوند باطنى آنها در دنيا، به صورت همزنجير شدن آنان آشكار مىشود.
3. يا نزديك شدن دست و گردن آنها به وسيلهى زنجيرها مورد نظر است.
البته مانعى ندارد كه هر سه تفسير در مورد اين آيه درست باشد، اما ظهور آيه در همان معناى اول است.
«قَطْران» به معناى مادهاى سياهرنگ و بدبو و قابل اشتعال است.
آن را از درختى به نام «ابهل» مىگيرند و پس از جوشاندن به پوست شتر مىمالند تا با سوزش خاص خود، بيمارى جرب او را بهبود بخشد. برخى نيز گفتهاند مايعى است كه از تقطير ذغال سنگ به دست مىآيد.
منظور از قطران در آیه آن است كه لباس دوزخيان، زشت، بدبو و قابل سوختن است و اين بدترين لباسهاست.
در حقيقت، اين لباس، تجسّم لباس گناه است كه دوزخيان در اين جهان بر خود مىپوشند و با بوى تعفن گناه جامعه را آلوده مىكنند و به آتش مىكشند و خودشان را روسياه مىسازند.
چهار نکته مهم در جزای اعمال دشمنان
در آیه مبارکه پنجاه و یک، چهار نکته در مورد جزای اعمال وجود دارد:
1. اول اینکه تمام چیزی را که میبینند جزای اعمال است و هر انسان هر عملی را انجام بدهد جزای آن را خواهد دید.
2. ثانیاً خداوند تبارک و تعالی خودش جزا خواهد داد.
3. ثالثاً خداوند متعال همه انسانها را مجازات خواهد کرد. همه اعم از مسلمان، مؤمن، یهودی و...
4. رابعاً انسان براساس اعمالش کیفر داده خواهد شد. نه بر اساس باورها و پیش زمینه های ذهنی اش.
در اين آيه نمىفرمايد: «خدا پاداش اعمال هر كس را به او مىدهد.» بلكه مىفرمايد: «آنچه را انجام دادهاند به عنوان پاداش به آنها خواهد داد.»؛ يعنى جزاى آنها، اعمال مجسّم شدهى خودشان است.
از آن جا كه اعمال انسان با تغيير چهره به سراغ او مىآيند، در واقع، حسابش همراه خودش است و حسابرسى از اين سريعتر نخواهد بود و اصولًا خدا براى حسابرسى نياز به زمان ندارد.
منبرک فاطمی
🔰جلسه بیست و هشتم (آیه 47 تا 51) 🔺سنت قطعی الهی در عذاب دشمنان 🔸فَلا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ مُخْلِف
جلسه بیست و هشتم تفسیر سوره مبارکه ابراهیم👆
✋
سوالاتی در باره فطریه
🔹 اگر از فقيري طلبكار باشيم ميتوانيم بدهي او را در نيت خود از بابت فطريه حساب كنيم تا هر دو بري الذمه شويم؟
🔸 همه مراجع: بله ميتوانيد طلب خود را به جاي فطريه حساب كنيد و هر دو بري الذمه ميشويد.
🔹 ما الان مسافرت هستيم فطريه خود را كجا پرداخت كنيم .ميتوانيم بزاريم كنار وقتي برگشيم به نيازمند بدهيم؟
🔸 همه مراجع: اگر در مسير سفر مستحقي را نميشناسيد و دسترسي به فقيري (از طريق واريز به حساب و غيره) ممكن نباشد میتوانيد پرداخت زکات فطره را به تأخیر بیاندازيد و در وطن پرداخت كنيد.
🔹 آيا ميشه فطريه رو به گدايانی که درب منازل را می زنند يا در خيابانها مینشينند، داد؟
🔸 همه مراجع: به افرادي كه تكدي و گدايي ميكنند نمیتوان زکات فطره داد، مگر آن که اطمینان حاصل گردد که او فقیر است، یا لااقل از ظاهر حالش گمان پیدا شود و یا بداند سابقاً فقیر بوده و رفع فقر او ثابت نشده باشد.
🔹 آيا ميشه فطريه رو در صندوق صدقه انداخت؟
🔸 همه مراجع: خير، فطريه مصارف خاص دارد ولي پولهاي جمع آوري شده در صندوق صدقات صرف امورات خير زيادي ميشوند كه از مصارف فطريه خارج است.
🔺 فطره نامزد: فطره دخترى كه در حال عقد است، بر عهده پدرش است
🔹 پدرى كه زكات فطره نمىدهد، تكليف زن و فرزند او چه مىشود؟
🔸 همه مراجع (به جز سيستانى، صافى و مكارم): بر آنان تكليفى نيست و لازم نيست فطره بدهند.
🔸 آيات عظام سيستانى و مكارم: احتياط واجب آن است كه اگر مىتوانند، خودشان فطره بدهند.
🔸 آيهاللّه صافى: بر زن و فرزند تكليفى نيست و لازم نيست فطره بدهند، مگر آن كه غنى و متمكن باشند، و پدر فقیر باشد در اين صورت احتياط لازم آن است كه فطره خود را بدهند.
🔹 اگر انسان شب عيد فطر ميهمان داشته باشد و صبح متوجه شود كه عيد بوده؛ آيا فطره آنها بر او واجب است؟
🔸 همه مراجع: نا آگاهى از رؤيت هلال، تأثيرى در حكم پرداخت فطره ندارد.
🔹 روز عيد فطر تو مسجد محل ما دو تا صندوق بود. يكي كفاره يكي فطريه. اشتباهي فطريه را به صندوق كفاره انداختم، حالا چه كار كنم؟
🔸 همه مراجع بجز مکارم: چون مصرف زكات فطره، همان مصرف زكات مال است يعني فقير و مسكين و کميته امداد پولهای صندوقهاي جمع آوري شده را به فقرا میدهند، اشكالي ندارد، اما براي سالهاي بعد سعی کنيد فطريه را به صندوق خاص خودش بياندازيد يا به فقرايی که متديّن و عفيف هستند بدهيد .
🔸 آیت الله مکارم: بنابر احتیاط واجب دوباره بپردازد.
🔹 تشخيص دادن قوت غالب چگونه است؟ خانواده من هم برنج مصرف ميكنن و هم نان حال براي پرداخت فطريه ما در تشخيص قوت غالب مشكل داريم لطفا راهنمايي كنيد.
🔸 همه مراجع: قوت غالب يعني آن مواد غذايي كه غالب مردم آن قوم و منطقه بطور متعارف با آن تغذيه مىكنند اگر چه تنها به آن غذا هم اكتفا نكنند، مانند گندم، جو و برنج در اكثر شهرستانهاى ايران و عراق، و خصوص برنج در گيلان و اطراف آن، و خرما، و كشك و ماست در مثل نجد و صحراهاى حجاز.
🔻 تبصره:
1. لازم نيست زكات فطره از قوت غالب داده شود بلكه اگر از گندم، جو، خرما، برنج و مانند اينها داده شود، كفايت می كند.
2. قوت غالب شخصي يعني مواد غذايي كه بيشتر از ديگر مواد استفاده ميكند.
🔹 آيا فطريه را ميتوان از طريق انتقال كارت به كارت پرداخت كرد؟
🔸 همه مراجع: واريز كردن فطريه به كارت فقير مستحق جايز است و انسان بري الذمه ميشود.
🔹 كسي كه سالهاي گذشته فطريه نداده، اگر بخواهد امسال پرداخت كند آيا قيمت امسال را بدهد يا همان سالها را؟
🔸 همه مراجع: چنين فردي به نیت «ما فی الذمه» یعنی بدون این که قصد ادا و قضا کند فطريه را به همان مبلغ بدهد و مستحب است به قيمت امروز حساب كند.
🔹 اگه درخانواده و فاميل فقيرداشته باشيم ميشه فطريه روبه كس ديگه داد؟
🔸 همه مراجع: بله ميشود ولي سزاوار و مستحب است در پرداخت زکات فطره، خو یشان و فامیل فقیر خود را بر دیگران مقدّم داشت.
تبصره: فطريه را نميتوان به واجب نفقه داد.
#منبرک_فاطمی
@fatemi5
▬📝 ﷽▬
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🍂🍃
🌸
✅ #زکات_فطره_ميهمان
1⃣👈آیت الله #خامنه ای
#ميهمانى كه فقط #شب_عيد_فطر به خانه انسان بيايد #فطره او بر عهده #صاحبخانه نيست.
2⃣👈آیت الله #مکارم
#میهمانى که پیش از #غروب شب عید فطر با رضایت صاحبخانه وارد شده و نانخور او محسوب مى شود(یعنى تصمیم دارد #مدتى نزد او بماند) دادن زکات فطره او نیز واجب است، اما اگر فقط براى #شب_عید دعوت شده فطره او بر میزبان واجب نیست و در صورتى که بدون #رضایت صاحبخانه باشد نیز بنابر احتیاط واجب فطره او را بدهد، همچنین فطره کسى که انسان را #مجبور کرده است که خرجى او را بپردازد.
3⃣👈 آیت الله #سیستانی
بر میزبان #واجب است #فطریه مهمانی که پیش از #غروب شب عید فطر وارد بر او شده و نانخور وی 👌 هرچند #موقّتاً 👌 محسوب میشود را بپردازد.
🔗 مثلا: مهمانی که قبل از غروب آفتاب 🌙 وارد منزل #میزبان شده و شب نیز در منزل او میماند و میزبان هم #امکانات_رفاهی لازم را برایش فراهم نموده و عهدهدار مخارج او شده است هرچند مهمان چیزی #نخورد یا با غذای خودش افطار نماید، بر میزبان واجب است زکات فطره او را بپردازد.
📗 #منابع:
۱. استفتائات آیت الله سیستانی احکام فطره
۲. استفتائات آیت الله مكارم شيرازی م ۱۶۹۶
۳. اجوبه الاستفتائات احکام زکات فطره
•┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈•
▬📝 ﷽▬
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🍂🍃
🌸
✅زمان كنار گذاشتن #فطره و #پرداخت آن
1⃣👈آیت عظام #خامنه ای و #سیستانی
از #غروب 🌙 شب عید #فطر می تواند #فطریه را بپردازد یا کنار بگذارد و بنابر احتیاط واجب، مکلف باید فطریه را پیش از نماز #عید بدهد، ولی اگر نماز عید نمی خواند می تواند دادن فطریه را تا #ظهر 🌕 تأخیر بیاندازد و در صورتی که دسترسی به فقیر دارد کنار گذاشتن فطریه، کافی نیست.
👌اما اگر تا ظهر دسترسی به #فقیر نداشت، فطریه را #کنار بگذارد و هر گاه دسترسی پیدا کرد به فقیر بدهد و اگر کنار نگذاشته باشد نیز بنا بر احتیاط واجب #ساقط نمی شود و باید با قصد #قربت و بدون نیت ادا و قضا، فطریه را بپردازد.
2⃣👈آیت الله #مکارم
اگر دسترسى به #فقیر ندارد مى تواند مقدارى از مال خود را به نیت #فطره جدا کرده و براى #مستحقى که در نظر دارد یا براى هر مستحق کنار بگذارد و باید هر وقت که آن را مى دهد #نیت فطره نماید.
📗 #منبع:
۱.استفتائات دوازه مرجع احکام زکات فطره
•┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈
📝👈 #آيا_مي_توان_فطريه را به فرد #سيد بدهيم
✅👈 طبق نظر #اكثر_مراجع_معظم_تقليد #فردی_كه_سيد_نيست نمي تواند به افراد سيد فطريه خود را بدهد حتي #اگر_نان_خور او باشد. شخص #سيد_فقير هم #نمي تواند از #غير_سيد زكات فطره دريافت كند .
🖇 #تبصره:
#معيار در جواز دادن زكات فطره به سيد, زكات دهنده است نه نان خور بودن
🖇👈 #زكات_فطره (فطريه) #صدقه_واجب نام دارد.
🖇👈 #دادن_صدقه_مستحبي به #سيد_فقير اشكال ندارد.
🖇👈 #سيد نمى تواند از #غير_سيد_زكات بگيرد ولى اگر خمس و ساير وجوهات كفايت مخارج او را نكند و از گفتن زكات ناچار باشد مى تواند از غير سيد زكات بگيرد ولى #احتياط_واجب آن است كه اگر ممكن باشد فقط به مقدارى كه براى #مخارج_روزانه اش_ناچار است بگيرد.
📕 #منابع
مساله 1955 رساله امام خميني
توضیح المسائل سیزده مرجع احکام فطره
____________________________
🔹چند نکته درباره فطریه
https://eitaa.com/fatemi222/5816
🔸سوالاتی در باره فطریه
https://eitaa.com/fatemi222/3144
🔹فطريه را به فردسيد بدهيم؟
https://eitaa.com/fatemi222/3147
🔸زمان كنار گذاشتن فطره و پرداخت آن
https://eitaa.com/fatemi222/3146
🔹زکات_فطره_ميهمان
https://eitaa.com/fatemi222/3145
بسم الله الرحمن الرحیم
🔰 «اللهمّ غَشّنی فیهِ بالرّحْمَةِ وارْزُقْنی فیهِ التّوفیقِ والعِصْمَةِ وطَهّرْ قلْبی من غَیاهِبِ التُّهْمَةِ یا رحیماً بِعبادِهِ المؤمِنین. »
🔰«خدایا، بپوشان در آن با مهر و رحمت و روزی کن مرا در آن توفیق و خودداری و پاک کن دلم را از تیرگیها و گرفتگیهای تهمت، ای مهربان به بندگان با ایمان خود. »
🔰ای خدا، من را به رحمت خودت بپوشان. «غش» یعنی پوشاندن. اگر کسی به طرف معامله، گندم نشان دهد و جو بفروشد، در معامله «غش» کرده و آن معامله باطل است. در تاریکی این نوع معامله انجام میشود و به همین دلیل میگویند که معامله در تاریکی کراهت دارد.
🔰کسی که عیب جنس را بپوشاند، در معامله غش کرده است و حدیث داریم کسی که آب به شیر ببندد، مسلمان نیست. آنها که در معامله #غش میکنند خیر نخواهند دید.
🔰حال در این دعا میگوییم که خدایا، همانطور که او در معامله عیب را میپوشاند تو هم به رحمت خودت عیب من را بپوشان.
🔰 در این بخش از دعا از خدا میخواهیم که به ما توفیق اعطا کند تا موفق به نماز شب و قرائت دعای ابوحمزه ثمالی شویم. توفیق رفیقی است که به هر کس ندهندش.
🔰 حدیثی از امام جواد (ع) میفرماید: «مومن ۳ خصلت دارد. اولین آنها این است که توفیق داشته باشد. » زیارت، کمک به مستحق، نماز شب، حضور در جشنهای نیکوکاری، فعالیت در مدرسهسازی کمک به حوزههای علمیه و ... از توفیقاتی است که نصیب مومن میشود.
🔰بعضی توفیق ندارند و حتی توفیق زیارت حرم حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) را هم پیدا نمیکنند.
🔰 حضرت عبدالعظیم (ع) از علما و محدثین و وکیل امام هادی بود. برخی قائلند که دشمنان، حضرت را زنده دفن کردند و وی را به شهادت رساندند.
🔰طبق حدیث امام جواد (ع) دومین خصلت مومن این است که گاهی خودش را موعظه کند و سومین خصلت این است که هر کس او را نصیحت کند قبول کند.
🔰در ادامه دعا از خدا میخواهیم که ما را ازگناهان حفظ کند و قلبمان را از آلودگیهای شک برطرف کند و قلب ما گرفتار شک نباشد.
🔰 آنها که قلبشان گرفتار شک است، ذکر «لاحول ولاقوة إلا بالله العلی العظیم» را زیاد تکرار کنند. این ذکر برای رهایی از وسوسههای شیطان بسیار موثر است.
🔰ابوذر میگوید که رسول خدا (ص) فرموده: «ابوذر این ذکر را زیاد بگو که از گنجهای بهشت است. » بعد از نمازهای مغرب و صبح، هفت بار این ذکر را بیان کنید که جزو تعقیبات است ولی قبل از بیان هر یک از آنها باید یک بار «بسم الله الرحمن الرحیم» بگویید.
🔰خدا نعمتهایی به ما میدهد که اصلاً ما از او نخواستهایم و تقاضا نکردهایم. به قدری ما را دوست دارد که هر چه در دلمان است را ولو اگر نخواهیم به ما میدهد.
#منبرک_فاطمی
@fatemi5
🔰جلسه بیست و هشتم تفسیر (آیه 47 تا 51)
✍سنت قطعی الهی در عذاب دشمنان
🔻فَلا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ مُخْلِفَ وَعْدِهِ رُسُلَهُ إِنَّ اللَّهَ عَزيزٌ ذُو انتِقامٍ
🔺پس هرگز مپندار كه خداوند در وعده خود با پيامبرانش تخلّف مىكند و به آنان يارى نمىرساند و دشمنانشان را كيفر نمىدهد، قطعا خداوند شكستناپذير و انتقامگيرنده است.
🔻يَوْمَ تُبَدَّلُ الْأَرْضُ غَيْرَ الْأَرْضِ وَ السَّماواتُ وَ بَرَزُوا لِلَّهِ الْواحِدِ الْقَهَّارِ
🔺 روزى انتقام خواهد گرفت كه قيامت رخ دهد و زمين به غير اين زمين و آسمانها نيز به غير اين آسمانها مبدل شوند و پردهها همه كنار رود و همگان دريابند كه در پيشگاه خداوند يگانه كه بر همه موجودات چيره است، آشكارند.
🔻وَ تَرَى الْمُجْرِمينَ يَوْمَئِذٍ مُقَرَّنينَ فِي الْأَصْفادِ
🔺 آن روز گنهكاران را مىبينى كه در زنجيرها به هم بسته شدهاند.
🔺سَرابيلُهُمْ مِنْ قَطِرانٍ وَ تَغْشى وُجُوهَهُمُ النَّارُ
🔻جامههايشان از قطران (مادهاى سياه و بدبو) است و آتش چهره آنان را مىپوشاند.
🔺لِيَجْزِيَ اللَّهُ كُلَّ نَفْسٍ ما كَسَبَتْ إِنَّ اللَّهَ سَريعُ الْحِسابِ
🔻 [آرى، قيامت روى مىدهد] تا خداوند به هركسى همان را كه فراهم آورده است سزا دهد و در آن هيچ تأخيرى نيست زيرا خدا به سرعت اعمال بندگانش را حسابرسى مىكند.
✍رفتارهای تبلیغی:
1. مسئله ایمان به وعده های الهی، یکی از مهمترین اصول تربیت اجتماعی است. درباره لزوم ایمان به وعده های الهی و آثار آن و نیز آثار عدم ایمان به آن سخن بگویید.
2. اینکه هر انسانی جزای آنچه را عمل کرده است، میبیند، هم در قالب رفتار مردم و هم در قالب رفتار مسئولین تبیین کنید.
🔰یکی از سنتهای الهی عمل به وعدهها است خداوند تبارک و تعالی هرجا وعدهای میدهد به وعده عمل مینماید . وعدههایی که به انبیا دادهاست محقق خواهد شد، مثلاً در مورد اسلام میفرماید که خداوند نور خودش را در زمین منتشر خواهد کرد یا در مورد حضرت مهدی علیهالسلام در سوره قصص میفرماید که مستضعفین روزی تمام دنیا را به سیطره خود درخواهند آورد.
🔰خداوند هم شکستناپذیر است و هم انتقام گیر روزیکه زمین تبدیل به زمین دیگر بشود و آسمانها نیز تبدیل بشوند به آسمان دیگر و هم در برابر خدای متعال ظاهر شوند آن روز مجرمین در زنجیرهها بسته شدهاند جامعههای شان از قیر بدبو و صورتهایشان را آتش میپوشاند تمام اینها بهخاطر این است که به جزای اعمالشان برسند.
تسلی پیامبر و مومنان
🔰آيه اول، خطاب به پيامبر صلى الله عليه و آله و موجب تسلّى خاطر اوست، اما نوعى هشدار و تهديد به ستمگران مخالف پيامبر صلى الله عليه و آله نيز هست.
🔰كسى تخلّف وعده مىكند و ستمكاران را به حال خود رها مىسازد كه توانا نباشد و يا نخواهد آنان را كيفر دهد، در حالى كه خدا هم شكستناپذير است و هم مىخواهد ستمكاران را كيفر دهد، پس وعدهى خدا تخلّفناپذير است؛ و اگر به ستمگران مهلت مىدهد، براى آن است كه آنها را بيازمايد تا حجّت بر آنان تمام شود و گرفتار آتش شوند.
🔰«انتقام» در اصل به معناى كيفر دادن است و كيفر خدا همراه با استحقاق و عدالت و نتيجهى اعمال خود انسان است.
🔰معناى فارسى انتقام (تلافى كردن همراه با كينهجويى و عدم گذشت) در اين آيه مورد نظر نيست.
🔰انتقام گرفتنِ انسان همراه با كينه و تشفّى دل است، ولى انتقام الهى بر اساس عدل و حكمت و تأديب است.
✍تبدیل زمین و آسمان
🔰در آیه دوم، در مورد «تبديل زمين و آسمان به زمين و آسمان ديگر»، كه در اين آيه به آن اشاره شده است، مفسران قرآن چند ديدگاه دارند:
1. منظور تبديل ذات است؛ يعنى به كلى اين زمين نابود و زمين ديگرى آفريده مىشود و قيامت برپا مىگردد.
2. مقصود تبدّل صفات زمين و آسمان است؛ يعنى پس از ويرانى اين زمين و آسمان در آستانهى قيامت، زمين و آسمانى نو و تكامل يافتهتر برپا مىشوند.
اما از ظاهر برخى ديگر از آيات قرآن استفاده مىشود كه خورشيد، خاموش و آسمانها شكافته و زلزلههاى سخت هويدا مىشود و نظام كنونى جهان درهم مىريزد، اما جهان به كلى نابود نمىشود بلكه مردم به زمينى تازه و عالىتر گام مىنهند.
🔰البته درك كامل آن جهانِ تازه براى ما مشكل است؛ همچون كودكى كه بخواهد از درون شكم مادر همه چيز جهان بيرون را درك كند.
🔰مفسران، «بُروز» انسانها در برابر خدا در رستاخيز را چند گونه تفسير نمودهاند:
1. بيرون آمدن انسانها از قبرها در قيامت.
2. ظهور تمام وجود انسان با تمام محتواى درونى و بيرونىاش در صحنهى رستاخيز؛ يعنى در آن جا انسان ظاهر و باطن ندارد و همه چيز انسان (حتى در ديد علم محدود او) آشكار مىشود.
✍انواع عذابهای دشمنان
🔰كسىكه در حال رنج و عذاب است، اگر فرياد ديگران را نيز بشنود، بيشتر زجر مىبيند، چنانكه شادى كردن لذّت دارد و بودنِ در كنار جمعى كه شادمانند لذّتِ بيشترى دارد.
🔰به همين خاطر، قرآن مىفرمايد: ما افراد همفكر و همخط را در يك جا جمع مىكنيم، مجرمان را در دوزخ و نيكان را در بهشت.
🔻وَ الَّذِينَ آمَنُوا ... أَلْحَقْنا بِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ
و دربارهى اهل دوزخ مىخوانيم: «احْشُرُوا الَّذِينَ ظَلَمُوا وَ أَزْواجَهُمْ» ستمگران و همسرانشان كه مانند آنان بودند، با هم به دوزخ مىروند.
🔰در جاى ديگر مىخوانيم: «فَكُبْكِبُوا فِيها هُمْ وَ الْغاوُونَ» در آن روز عابد همراه با معبود خيالى خود با هم به دوزخ افكنده مىشوند و شايد آيهى «وَ إِذَا النُّفُوسُ زُوِّجَتْ» نيز همين قرين بودن را بيان كند.
بنابراین:
«اصفاد» در اصل به معناى غُل و زنجير است و دو تفسیر دارد:
1. برخی گفته اند در خصوص آن غل و زنجيرى به كار مىرود كه دست و گردن را به هم مىبندد.
2. یا برخی آن را «كُنده» (چوب بزرگ) معنا كردهاند كه به پاى زندانيان مىبستند تا آنان را شكنجه و از فرارشان جلوگيرى كنند.
«مَقَرّنين» در اصل به معناى «نزديك شدن» است و در این آیه سه گونه تفسیر کرده اند:
1. يا مقصود آن است كه مجرمان را در قيامت با غل و زنجيرى طولانى به هم مىبندند، كه اين تجسّمى از پيوند نزديك عملى و فكرى گناهكاران در دنياست.
2. يا منظور آن است كه مجرمان را به وسيلهى زنجيرها به شياطين نزديك مىكنند و پيوند باطنى آنها در دنيا، به صورت همزنجير شدن آنان آشكار مىشود.
3. يا نزديك شدن دست و گردن آنها به وسيلهى زنجيرها مورد نظر است.
🔻البته مانعى ندارد كه هر سه تفسير در مورد اين آيه درست باشد، اما ظهور آيه در همان معناى اول است.
🔺«قَطْران» به معناى مادهاى سياهرنگ و بدبو و قابل اشتعال است.
🔺آن را از درختى به نام «ابهل» مىگيرند و پس از جوشاندن به پوست شتر مىمالند تا با سوزش خاص خود، بيمارى جرب او را بهبود بخشد. برخى نيز گفتهاند مايعى است كه از تقطير ذغال سنگ به دست مىآيد.
🔺منظور از قطران در آیه آن است كه لباس دوزخيان، زشت، بدبو و قابل سوختن است و اين بدترين لباسهاست.
🔻در حقيقت، اين لباس، تجسّم لباس گناه است كه دوزخيان در اين جهان بر خود مىپوشند و با بوى تعفن گناه جامعه را آلوده مىكنند و به آتش مىكشند و خودشان را روسياه مىسازند.
🔰چهار نکته مهم در جزای اعمال دشمنان
در آیه مبارکه پنجاه و یک، چهار نکته در مورد جزای اعمال وجود دارد:
1. اول اینکه تمام چیزی را که میبینند جزای اعمال است و هر انسان هر عملی را انجام بدهد جزای آن را خواهد دید.
2. ثانیاً خداوند تبارک و تعالی خودش جزا خواهد داد.
3. ثالثاً خداوند متعال همه انسانها را مجازات خواهد کرد. همه اعم از مسلمان، مؤمن، یهودی و...
4. رابعاً انسان براساس اعمالش کیفر داده خواهد شد. نه بر اساس باورها و پیش زمینه های ذهنی اش.
🔰در اين آيه نمىفرمايد: «خدا پاداش اعمال هر كس را به او مىدهد.» بلكه مىفرمايد: «آنچه را انجام دادهاند به عنوان پاداش به آنها خواهد داد.»؛ يعنى جزاى آنها، اعمال مجسّم شدهى خودشان است.
🔰از آن جا كه اعمال انسان با تغيير چهره به سراغ او مىآيند، در واقع، حسابش همراه خودش است و حسابرسى از اين سريعتر نخواهد بود و اصولًا خدا براى حسابرسى نياز به زمان ندارد.
منبرک فاطمی
🔰جلسه بیست و هشتم تفسیر (آیه 47 تا 51) ✍سنت قطعی الهی در عذاب دشمنان 🔻فَلا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ م
تفسیر جلسه تفسیر بیست و نهم 👆
منبرک فاطمی
بسم الله الرحمن الرحیم 🔰 «اللهمّ غَشّنی فیهِ بالرّحْمَةِ وارْزُقْنی فیهِ التّوفیقِ والعِصْمَةِ وطَ
شرح دعای روز بیست و نهم ماه مبارک👆
🔰پاسخهای انتخاباتی در قرآن کریم:
۱- چرا رای بدهیم؟
👌 - جواب: "ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم" خدا سرنوشت قومی را تغییر نمیدهد مگر زمانی که خودشان تصمیم بگیرند که سرنوشتشان را تغییر دهند
۲- من وقتی نمیدانم به چه کسی رای بدهم باید چکار کنم؟
👌 جواب: "فاسئلوا اهل الذکر ان کنتم لا تعلمون" از اهلش بپرسید
۳- اگر پرسیدم و دیدم هر کسی از پیش خودش اخباری میدهد و تحلیلی میکند آن وقت چه کنم؟
👌 جواب: نگاه کن به شخصی که خبر میدهد که آیا عادل است یا فاسق قرآن میفرماید: "هرگاه فاسقی برای شما خبری آورد در مورد آن تحقیق کنید"
۴- اگر در جامعه موقع تبلیغات موجی ایجاد شد چه کنم؟
👌جواب: "و لا تتبعان سبیل الذین لا یعلمون" راه کسانی را که علم ندارند پیروی نکن .
۵- چگونه افراد را تشخیص دهیم؟
👌 جواب: به دنبال کسانی که از چاپلوسی و تعریف و تمجید لذت میبرند نروید. قرآن میفرماید : "یحبون ان یحمدوا بما لم یفعلوا" دوست دارند به خاطر کارهایی که در حیطه وظایف آنها بوده و انجام ندادهاند مورد ستایش قرار گیرند
۶- به چه کسی رای بدهیم؟
👌 جواب: به کسی رای بدهیم که از سرزنش هیچ ملامتگری نمیهراسد. "ولا یخافون لومه لائم"
@a_fatemi24
⭕️نماز عید در قرآن
⭕️قرآن کریم به طور صریح از روز عید فطر و قربان نام نبرده است؛ ولی در آن به نماز روز عید اشاره شده است؛ از جمله:
1. در قرآن کریم می خوانیم:
«قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکَّی وَ ذَکَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّی»؛[اعلی/15 و 16.]
💢«به یقین کسی که پاکی جُست (و خود را تزکیه کرد) رستگار شد و (آنکه) نام پروردگارش را یاد کرد؛ سپس نماز خواند.»
آیه تصریح نکرده است که منظور، کدام نماز است؛ ولی در روایت چنین تفسیر شده است:
«وَ ذَکَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّی» قال: صَلوةُ الْفِطْرِ وَ الْاَضْحَی؛[اعلی]
💢مراد از صلوة و نماز، نماز عید فطر و عید قربان است.» تناسب هم اقتضا می کند که مراد، نماز عید باشد؛ چرا که تزکیه بیش تر در ماه رمضان و ایّام حج مطرح است و نماز بعد از این دو زمان مقدس، نماز با حال و تزکیه است.
ادامه
👇👇👇