eitaa logo
منبرک فاطمی
6.7هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
987 ویدیو
1.4هزار فایل
✔️ مباحث قرآنی، اخلاقی،داستان ✔️اهلبیت ومناسبتهامذهبی ✔️احکام کاربردی،پاسخگو ✔️مرثیه و مداحی ✔️عفاف وحجاب ✔️جهادتبیین ✔️فرزندآوری ✔️مهدویت ✔️شهدا ✔️نماز ✔️ هدیه به مادرم @a_f_133 🔺فهرست و... https://eitaa.com/fatemi222/6618
مشاهده در ایتا
دانلود
نیمه‌ی شب شده و تکیه به دیوار کنم گریه بر قافله‌ی غربت دلدار کنم خسته‌ام بس که از این کوچه به آن کوچه شدم یاوری نیست در این شهر که بیدار کنم بین این شهر کسی مردتر از طوعه نبود چاره‌ای نیست که بر این دل غمبار کنم... دوره کردند مرا ورنه جلودارم نیست سپه کوفه اگر قصد به پیکار کنم سنگ‌باران شده‌ام ورنه خودم یک‌نفره آسمان را سر این شهر چو آوار کنم... ز سر بام به تو می‌دهم ای عشق سلام نشد آخر که تو را بوسم و دیدار کنم گفته بودم که بیایی؛ تو بیا کوفه نیا از همین فاصله من خواهش و اصرار کنم التماست کنم ای ماه نیا سمت بلا مَردم اما تو ببین گریه چطور زار کنم منصرف شو ز سفر آبرویم رفت به باد هرچه گفتم تو «بیا» من خودم انکار کنم بشکند دستم الهی که نوشته است «بیا» وای بر من که تو را زار و گرفتار کنم خاک عالم به سرم شد نکند زینب را با همین یک کلمه راهی بازار کنم شاعر : حسین کریمی
اشک من خون شد و از یار خبر نیست، خدا در دلم از قدم عشق اثر نیست خدا این حسین است که راهی شده تا کرببلا تو، به ارباب بگو وقت سفر نیست خدا قاسم و اکبر و عباس به همراهی او دیده ی زینب کبراست که تر نیست خدا تیر و نیزه، لگد و سیلی و زنجیر دگر تو مگو در سفر عشق خطر نیست خدا پای را چکمه اگر بود ... خدا رحم کند! قسمت عمه ما درد کمر نیست خدا ؟ روی نی شمس حسین است کجا هست قمر سر عباس نگو قرص قمر نیست خدا ؟ نیزه را بر جگر خون خدا می زد یا شایدم نیزه ی او روی جگر نیست خدا ؟ نیزه ای بر جگر شاه جهان جا خوش کرد منزل تیزی نی داخل سر نیست خدا ! معجر عمه ما غرق تهاجم باشد .... پس چرا کون و مکان زیر و زبر نیست خدا ؟ جعفر ابوالفتحی
◾️روضه شب اول ـ جناب «مسلم» فرزند «عقیل بن ابی طالب» از بزرگان بنی‌هاشم و پسر عموی حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام بود. ◾️امام حسین علیه السلام از مدینه خارج شده و در مکه بود که های مردم کوفه و دعوت از ایشان بسیار زیاد شد. آخرین نامه که به امام رسید و تعداد نامه‌ها که به ◾️هزاران درخواست بالغ شد، امام بین رکن و مقام دو رکعت نماز گزارد و از خداوند متعال طلب خیر کرد. سپس مسلم را خواست و پاسخ نامه ها را نوشت و در آن آورد : ◾️«سخن شما این است که: “امامی نداریم، به سوی ما بیا شاید خدا به سبب تو ما را هدایت و متحد کند”. 👌من ، مسلم بن عقیل برادر و پسر عموی خود را که مورد اطمینان من است به سوی شما فرستادم، پس اگر برای من نوشت که رأی خردمندان و اهل فضل و مشورت شما همان است که در نامه هایتان خواندم بزودی نزد شما خواهم آمد… » ◾️مسلم در نیمه رمضان از مکه خارج شد و به مدینه آمد. در مسجد پیامبر صلی الله علیه و آله نماز خواند و با خانواده خود وداع کرد و با چند راهنما و همراه به سوی کوفه رفت. شرایط این سفر بسیار سخت بود و مسلم و همراهان راه را گم کردند و دو راهنما از تشنگی جان باختند. تا اینکه مسلم سرانجام در روز پنجم شوال به کوفه رسید. مردم کوفه دسته دسته نزد مسلم جمع شدند و چون نامه حضرت علیه السلام را بر آنان خواند گریستند. سپس ۱۸۰۰۰ نفر از اهل کوفه با مسلم بیعت کردند. در نتیجه او نیز نامه‌ای به امام علیه السلام نوشت و بیعت این تعداد را خبر داد و ایشان را به حرکت به سوی کوفه ترغیب کرد. هنگامی که خبر این بیعت به یزید بن معاویه رسید، وی عبیدالله بن زیاد را که حاکم بصره بود مأمور کرد تا حکومت کوفه را نیز عهده‌دار گردد. عبیدالله با حیله به شهر وارد شد و حکومت را در دست گرفت و مردم را تهدید کرد. سپس «هانی بن عروه» که از بزرگان کوفه بود و مسلم بن عقیل در منزل او پناه گرفته‌ بود را شکنجه و زندانی کرد. مسلم هنگامی که خبر شکنجه‌شدن هانی را شنید از کوفیان خواست که به یاریش بشتابند. مردم به او پیوستند و مسجد و بازار و اطراف قصر پر از جمعیت شد در حالیکه یاران عبیدالله بیش از پنجاه نفر نبودند. عبیدالله چند نفر را بین قبایل مختلف کوفه فرستاد تا آنها را تهدید و تطمیع کنند و عده‌ای از اشراف که در قصر او بودند را مأمور نمود که از بام‌های دار‌الاماره مردمی که قصر را محاصره کرده‌ بودند بترساند یا فریب دهند. اهل کوفه هنگامی که سخن رؤسا و اشراف خود را شنیدند سست شدند. کم کم نجوای خناسان زیاد شد که به هر یک به دیگری می گفتند : «برگردیم، دیگران هستند و کفایت می کنند»!! اندک اندک جمعیت از پیرامون مسلم پراکنده شد و تنها حدود سی نفر در مسجد برای یاری او باقی ماندند. مسلم که با این پیمان شکنی روبرو شد به همراه آن سی نفر به سوی “ابواب کنده” حرکت کرد. هنگامی که به آنجا رسید تنها ده نفر همراه وی باقی مانده بودند و چون از آن منطقه عبور کرد هیچکس همراه او نبود. مسلم غریبانه به این سو و آن سو نگاه کرد ولی حتی کسی نبود که وی را راهنمایی کند و یا در خانه‌اش او را پنهان نماید. سفیر حسین سرگردان در کوچه‌های تاریک کوفه راه می‌رفت و نمی‌دانست کجا برود. تا اینکه به خانه‌ای رسید که پیرزنی بر در آن ایستاده بود. نام این زن «طوعه» بود و منتظر فرزندش بود که به همراه مردم از خانه بیرون رفته بود. مسلم بر زن سلام کرد و از او آب خواست. طوعه به او آب داد و به داخل خانه رفت. دوباره که بیرون آمد مسلم را دید که بر در منزل نشسته است. گفت: «ای بنده خدا اگر آب نوشیدی نزد خانواده خود رو». مسلم خاموش ماند. زن ، دوباره و سه‌باره سخن خود را تکرار کرد. مسلم برخاست و گفت : «من در این شهر خانه و خانواده‌ای ندارم. من مسلم بن عقیل‌ام. این قوم به من دروغ گفتند و مرا فریب دادند و از مأمن خود بیرون آوردند.» پیرزن مسلم را به داخل خانه برد؛ فرشی برایش گسترد و طعامی فراهم نمود. اما مسلم شام نخورد و خوابید و در عالم رؤیا عموی خود امیرالمؤمنین علی علیه السلام را دید که به وی گفت : «بشتاب که تو فردا نزد ما خواهی بود». از سوی دیگر، عبیدالله که پراکنده شدن مردم را دید جرأت پیدا کرد از قصر خارج شد و به مسجد آمد و برای پیدا کردن مسلم هزار دینار جایزه تعیین کرد. فرزند طوعه که به خانه برگشت از وجود مسلم در منزل با خبر شد و با طلوع فجر خبر را به دشمنان رساند. عبیدالله گروهی متشکل از ده‌ها سپاهی را برای دستگیری او فرستاد. مسلم مشغول عبادت بود که لشگریان به منزل طوعه رسیدند. هنگامی که وی صدای شیهه اسبان را شنید دعای خود را به شتاب تمام کرد و زره پوشید و از طوعه تشکر کرد و به مقابله با لشگر شتافت مبادا که خانه پیرزن را بسوزانند. مسلم که مردی جنگاور بود بیش از ۴۰ نفر از نامردان کوفی را کشت تا اینکه آنان دسته جمعی بر او حمله کردند و از بام‌ها نیز سنگ بر او می‌زدند تا سرانجام بر اثر شد
اعمال ماه محرم https://eitaa.com/fatemi222/3997 علت دهه گرفتن https://eitaa.com/fatemi222/3998 محرم ماه آتش بس https://eitaa.com/fatemi222/4000 💢تاریخ عزاداری در عصر معصومین 👇 https://eitaa.com/fatemi222/4002 تشویق معصومین به عزاداری https://eitaa.com/fatemi222/4003 گسترش عزاداری بعد معصومین https://eitaa.com/fatemi222/4004 اهل سنت و عزاداری https://eitaa.com/fatemi222/4005 عزاداری زمان قاجار https://eitaa.com/fatemi222/4006 محدودیتها در عصر پهلوی https://eitaa.com/fatemi222/4007 ۱۳ عدد فلسفه عزاداری https://eitaa.com/fatemi222/4009 شش نکته در روایات از عزاداری https://eitaa.com/fatemi222/4013 توصیه علما https://eitaa.com/fatemi222/4015 🔳روضه از سرِ دار به دلدار نگاهی دارد https://eitaa.com/fatemi222/4018 اشتباه مردم در زمان حضرت مسلم https://eitaa.com/fatemi222/4016 حضرت مسلم اولین شهید https://eitaa.com/fatemi222/4017 اشعار https://eitaa.com/fatemi222/4018 متن روضه https://eitaa.com/fatemi222/4025
امید است عزاداری شب اول قبول حق گرفته باشد انشالله
تشکر از همراهان و خوش آمد به دوستان جدید
مباحث پیشنهادی شب دوم ارائه می‌شود.
✍احکام مختلف مسافر که گزینش شود. 👇👇
▬📝 ﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 📝👈 اگر 🚘 در محلّی روز نماید و بعد از آن شود، و او چه حکمی دارد؟ ✅👈 اگر از اول ماندن در جایی به مدت ده روز و بیشتر را نداشته باشد از همان اول نماز 🤲 و روزه اش شکسته است اما اگر قصد ده روز کند و روزه بگیرد چنانچه :👇 1⃣👈 🌞 منصرف شود و نماز چهار رکعتی_نخوانده، اش صحیح نیست و نمازها را نیز باید بخواند. 2⃣👈 منصرف شود و نماز چهار رکعتی نخوانده، نمازها شکسته است و نمی تواند روزه های آینده را بگیرد ولی روزه آن روز صحیح می باشد. 3⃣👈 منصرف شود و یک نماز چهار رکعتی خوانده باشد اش صحیح است و باید تا آنجا هست را تمام بخواند و روزه ماه رمضان 🌙 را بگیرد. 4⃣👈 هرگاه کند که آیا نماز چهار رکعتی خوانده و بعد منصرف یا شده یا نه، نمازهای خود را بخواند. 📗: ۱. رساله سیزده مرجع احکام مسافر ۲. سایت هدانا •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• @fatemi222
▬📝 ﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 1⃣👈 كودك 👨 همان وطن پدر و مادر اوست، مگر آن كه پس از از وطن پدر و مادر كرده باشد. 2⃣👈 پس از ، اگر پدر و مادرش از وطن اصلى خود كرده و وطن ديگرى را برگزينند، فرزند آنها نيست مگر آن كه خود كند آنجا را وطن قرار دهد و يا نباشد. 3⃣👈 ملاك تبعيت فرزند از پدر و مادر در وطن جديد، آن است كه فرزند نداشته باشد. 4⃣👈 اگر كودك در شهر يا روستايى شده و بزرگ شده آنجا باشد، آن شهر يا روستا وطن او محسوب مى ‏شود نه صِرف . 5⃣👈 اصلى مادر يا پدر كه محل پدر و مادر نيست، وطن كودك محسوب نمى ‏شود.‏ 📗 : ۱. العروه الوثقی ج ۲ ص ۱۴۲ م ۳ ۲. ۲. استفتائات امام خمینی ج ۱ ص ۲۶۵ •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• @fatemi222
💠مسافري كه بايد نمازهاي چهار ركعتي را در سفر دو ركعت بخواند، نبايد روزه بگيرد و مسافري كه نمازش را تمام ميخواند، مثل كسي كه شغلش مسافرت، يا سفر او سفر معصيت است، بايد در سفر روزه بگيرد. 🔹كسي كه نميداند روزه مسافر باطل است، اگر در سفر روزه بگيرد و در بين روز مسأله را بفهمد، روزهاش باطل ميشود، و اگر تا مغرب نفهمد، روزهاش صحيح است. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ @fatemi222
🔺اگر وسیله‌ای که مسافر با آن به مسافرت می‌رود، غصبی است: 💠باید نمازش را شکسته بخواند (حضرت امام، آيات عظام فاضل، خويي، تبریزی، اراكي)؛ 💠بنابر احتیاط واجب، باید نمازش را هم شکسته بخواند و هم کامل (آيات عظام مکارم، گلپايگاني، صافي، زنجاني، وحيد)؛ 💠اگر این سفر برای فرار از مالک آن وسیله باشد، باید نمازش را کامل بخواند (آيات عظام سیستانی، وحيد). 💠نماز تمام است. (آيت... بهجت) ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ @fatemi222
❓پرسش 1-مسافر بعد از طي چند کيلومتر بايد نمازش را شکسته بخواند؟ 2-آيا فاصله بين دوشهر باعث شکسته شدن نماز است يا اينکه مقصد مهم است؟ مثلا (فاصله بين شهر الف و ب به حد شرعي نمي رسد ولي از مبدأ که وسط شهر الف است تا مقصد که آخر شهر ب است حد شرعي رو شامل ميشه) آيا بايد از خروجي شهر الف تا ابتداي شهر ب حساب کنيم، يا از درب منزل که وسط شهر الف است تا مقصد که آخر شهر ب است حساب کنيم؟ مرجع ،رهبري 📝پاسخ اگر به نیت نقطه خاصی از شهر مقصد می رود چنانچه فاصله از انتهای شهر مبدأ (از آخرین خانه های مسکونی شهر) تا نقطه مد نظر در شهر مقصد 22 ونیم کیلومتر یابیشتر باشد نمازش شکسته است (بعداز عبور از حد ترخص نماز شکسته می شود ) و اگر مسافت کمتر باشد نماز کامل است اما اگر قصد رفتن به نقطه خاصی از شهر را ندارد و هدفش رفتن به خود شهر باشد در اینجا نیز اگر فاصله از انتهای شهر مبدأ تا ابتدای شهر مقصد 22ونیم کیلومتر یا بیشتر باشد نماز بعد از حد ترخص شکسته می شود و اگر فاصله کمتر باشد نماز کامل است . حد ترخص حدود 1350 متر بعد از آخرین خانه های مسکونی شهر است. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ @fatemi222
💬سوال حد ترخص چیست؟ ـــــــــــــــــــــــــــــــــ ✍پاسخ حدّ ترخّص مکانی است که بعد از رسیدن به آن ‌نماز قصر می‌گردد.  - تعریف حد ترخص: حدّ ترخّص در اصطلاح فقه به مکانى اطلاق مى‌شود که مسافر با رسیدن به آن جا دیوار خانه‌هاى شهر را نبیند و اذان را نشنود.  - حکم فقهی حد ترخّص: از شرایط مشروعیت یافتن تقصیر نماز و افطار روزه براى مسافر، رسیدن او به حدّ ترخّص است؛ چنان که هنگام بازگشت از سفر، حدّ ترخّص، نقطه پایان مشروعیت قصر نماز خواهد بود. - ملاک در حد ترخص: در اینکه معتبر در حدّ ترخّص، تحقق یکى از دو ملاک یاد شده (ندیدن دیوار خانه‌هاى شهر و نشنیدن اذان) است، یا هر دو باهم، و یا نشنیدن صداى مؤذن به تنهایى و یا ندیدن دیوار خانه‌هاى شهر به تنهایى، اختلاف است. * قول اوّل به مشهور متقدمان و قول دوم به مشهور متأخران منسوب است. * اختلاف موجود در حدّ ترخّص، هم زمان رفتن شخص به سفر را و هم زمان بازگشت او از سفر را شامل می‌شود. لیکن برخى از کسانى که تحقق هر دو امر را معتبر دانسته‌اند، بین رفتن به سفر و بازگشت از آن به وطن تفصیل داده و در صورت نخست حدّ ترخّص را عبارت از تحقق هر دو امر فوق دانسته و در فرض دوم قائل به وجوب قصر نماز براى مسافر تا رسیدن به خانه خود شده‌اند؛ * چنان که برخى از کسانى که قائل به کفایت یکى از دو امر یاد شده، در تحقق حدّ ترخّص در رفتن به سفر شده‌اند، هنگام بازگشت، تقصیر نماز را تا حدّ شنیدن صداى مؤذن واجب مى‌دانند. - حد ترخص در بلاد کبیره: در این‌که حدّ ترخّص در شهرهاى بسیار بزرگ ( بلاد کبیره) همانند حدّ ترخّص در شهرهاى متوسط و کوچک است یا این‌که حدّ ترخص در آنها عبارت است از ندیدن دیوار آخرین خانه‌هاى محلّه‌اى که در آن سکونت دارد و نشنیدن اذان آن، اختلاف است. * بنابر قول دوم، مبدأ مسافت در بلاد کبیره آخر محلّه است نه آخر شهر ------------------------------------- @fatemi222
📿📖 💠برخی از مواردى که تکرار نماز واجب است : 🔹_ پیش از وقت خوانده شده باشد. 🔹_ پشت به قبله یا به طرف راست یا به طرف چپ قبله به جا آورده است. 🔹_ مسافر در جایى که باید نمازش را شکسته بخواند، کامل خوانده یا برعکس. @fatemi222
شب دوم محرم
🌹شب دوم ۱_چرا امام خانواده را به کربلا اوردن؟ ۲_جایگاه خانواده و نقش آن در اسلام ۳_چرا دشمن روی خانواده تمرکز کرده است؟ ۴_نقش خانواده در گام دوم انقلاب: ۵_نگاه غرب به خانواده ۶_ شبهات خانواده و هیات امام 👌به تناسب وقت مطالب ارایه شود https://eitaa.com/fatemi222/4042
منبرک فاطمی
🔰جایگاه خانواده در اسلام/ دستی که پیامبر اکرم(ص) آن را بوسید 🔹تشکیل خانواده از یکسو رابطه #مستقیم و
🔰جایگاه خانواده در اسلام/ دستی که پیامبر اکرم(ص) آن را بوسید 🔹تشکیل خانواده از یکسو رابطه و نزدیکی با 👈حلّ خانوادگی 👈 و نابسامانیهای شخصی مردم دارد، و از سوی دیگر نیز پیوند روشنی با حلّ مشکلات اجتماعی دارد. 🔹اسلام آیینی است و خانواده یک کوچک است؛ 👌لذا در مقیاس وسیع ، مقیاسی کوچک به نام خانواده قرار دارد، به نحوی که اگر در واحدهای بزرگ اجتماعی و کل جامعه انسانی بیندیشیم خانواده به شدت خود نمایی می کند. 🔹🔸نهاد خانواده آنچنان از بالا برخوردار است که: 👈 سالم یا ناسالم خانواده 👈تأثیر بسیار عمیقی در 👈 اخلاقی، 👈 یا رشد رذائل دارد؛ 👌به گونه ای که باید زیربنای اخلاق انسان در آنجا نهاده شوداینچنین است که: 👈 نه تنها در و خانواده آبرومندی متولّد شد، 👈بلکه پرورش و نموّ و رشد او نیز، در محیطی مملوّ از و بزرگواری تحقّق یافت. @fatemi222
🔰تعریف خانواده از دیدگاه اسلام 🔹بدیهی است انسان یک موجود است که برای زندگی دسته جمعی آفریده شده است. 👌در این میان باید نهاد و علقه و رابطه روحی حاکم بر آن را، نخستین سنگر جامعه بشری بر شمرد. 🔰خانواده؛ نهاد فطری در جوامع انسانی 🔹اسلام خانواده را به عنوان از آیات بزرگ خدا در جوامع انسانی بنیان نهاد. 🔹حال می توان این پرسش را مطرح کرد که به راستی چه کسی محبت و مودّت را در میان زن و مرد، پدر و مادر و فرزند، اقوام و بستگان، و بطور کلّی در همه انسان ها آفرید؟ 🔹چه کسی میان جنس زن و مرد در جامعه انسانی برقرار کرد؟ به طوری که با همه حوادث پیچیده ای که در جوامع از نظر و میر و تولّد نوزادان رخ می دهد این تعادل در چارچوب تشکیل خانواده همچنان حفظ می شود! 🔹آری خداوند با مقولۀ و از طریق ایجاد جاذبه و کشش قلبی و روحانی ، بر مبنای آیۀ شریفۀ قرآن کریم « وَ جَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً؛ و در میانتان و رحمت قرار داد»، تعمیق پیوند میان همسران را تداوم بخشید. 🔹از سوی دیگر اسلام انجام وظایف زن در محیط خانه و مسئولیت مرد در بیرون از خانه را به فطرت و وجدان و خواست آنان موکول نموده است،به گونه ای که اکنون چهارده قرن از طلوع اسلام می گذرد و همین مقرّرات در میان مسلمانان و زنان و جاری بوده است و آنان همواره این و ظایف طبیعی را انجام داده اند و در مواقع نیز توانستند از حقوق شرعی خود نیز استفاده کنند. @fatemi222
منبرک فاطمی
🔰جایگاه #خانواده در قرآن 🔹باید این واقعیّت مهمّ تاریخی را در نظر گرفت که نظام #خانواده بعد از نزول
🔰جایگاه در قرآن. ✋با توجه به ۴ آیه 🔹باید این واقعیّت مهمّ تاریخی را در نظر گرفت که نظام 👌 از نزول قرآن و اسلام در چه سطحی قرار گرفت. 🔹تأمل در آیات قرآن ی حاکی زیاد به ، احترام و اکرام پدر و مادر، و نیز توجه به تربیت فرزندان است. 🔰ضرورت و اهمیّت تشکیل خانواده 🔹 تشکیل خانواده و جایگاه آن تا به آن پایه است که: 👈۱_. قرآن کریم ، یک تقریبا عمومی و برای از زیر بار ازدواج و تشکیل خانواده مسأله و نداشتن امکانات مالی را می کند و می فرماید: 🔹 از فقر و تنگدستی آنها نگران نباشید و در ازدواجشان بکوشید چرا که: ✋ «إِنْ یَکُونُوا فُقَراءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ؛ ✋اگر فقیر و تنگدست باشند خداوند آنها را از فضل خود بی نیاز می سازد». 🔰۲_ اهمیت مشورت در خانواده 🔹هم چنین در تبیین جایگاه خانواده همین بس که: 👈 مسأله «مشورت» در تشکیل خانواده، از مهم ترین است که اسلام آن را با دقّت و خاصّی مطرح کرده و در آیات قرآن و روایات اسلامی و تاریخ پیشوایان بزرگ اسلام جایگاه ویژه ای دارد. 🔹 در قرآن مجید حتّی در امور مربوط به نظام خانواده (اجتماع کوچک) دستور به داده شده است؛ 👈از جمله در گرفتن کودک از قبل از فرا رسیدن دو سال کامل اشاره به اصل مشورت می کند، و می فرماید: ✋« فَانْ ارادا فِصالًا عَنْ تَراضٍ مِنْهُما وَ تَشاوُرٍ فَلا جُناحَ عَلَیْهما؛ ✋«واگرآن دو (پدر و مادر)، با رضایت یکدیگر و مشورت بخواهند کودک را (زودتر از دو سال) ازشیر بازگیرند، گناهی بر آنها نیست.» 👈 و این دلیل بر اهمیت فوق العاده مشورت در مسائل مربوط به است. 🔰۳_سرپرستی خانواده در قرآن 🔹جایگاه سرپرستی در نظام خانواده از اهمیت فراوان برخوردار است. 👈 زیرا خانواده یک کوچک اجتماعی است و همانند یک اجتماع بزرگ باید و سر پرست واحدی داشته باشد، 🔹 زیرا رهبری و سرپرستی دسته جمعی که زن و مرد آن را به عهده بگیرند مفهومی ندارد. 👈 در نتیجه مرد یا زن یکی باید «رئیس» خانواده و دیگری «معاون» و تحت نظارت او باشد، قرآن در اینجا تصریح می کند که سرپرستی باید به مرد داده شود. لذا می گوید: ✋ « الرِّجالُ قَوَّامُونَ عَلَی النِّساءِ؛ ✋مردان سرپرست و نگهبان زنانند». 🔹تأکید قرآن کریم بر این مسأله نشان می دهد مرد در برابر زن و فرزندان نسبت به پرداختن های زندگی، و پرداخت و تامین زندگی آبرومندانه همسر و فرزند، این حق را به او می دهد که وظیفه به عهده او باشد. 🔹البته ممکن است در جهات فوق بر شوهران خود امتیاز داشته باشند ولی قوانین به تک تک افراد و نفرات نظر ندارد بلکه و را در نظر می گیرد، و شکی نیست که از نظر کلی، مردان نسبت به زنان برای این کار آمادگی بیشتری دارند، اگر چه زنان نیز وظائفی می توانند به عهده بگیرند که اهمیت آن انکار ناپذیر است. @fatemi222
منبرک فاطمی
🔰خانواده،منشا اصلی #آرامش و امنیت 🔹قرآن سرچشمه #آرامش و امنیّت را تشکیل زندگی صحیح خانوادگی می شمر
🔰۴_ خانواده،منشا اصلی و امنیت 🔹قرآن سرچشمه و امنیّت را تشکیل زندگی خانوادگی می شمرد، در آنجا که می فرماید:» 🌹وَ مِنْ آیاتِهِ انْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ انْفُسِکُمْ ازْواجاً لِتَسْکُنُوا الَیْها وَ جَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً انَّ فِی ذلِکَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُوْنَ 🌹یکی از آیات و نشانه های عظمت خدا این است که از جنس شما برای شما آفرید تا خویش را در کنار آنها پیدا کنید، و در میان شما محبّت و دوستی و رحمت قرار داد، در این نشانه های بسیاری است برای کسانی که اندیشه می کنند!» 🔹تأکید قرآن مجید بر بنای خانواده بر اساس و اخلاق انسانی و ارتقای دوستی در درون خانه و خانواده به نیکی کردن نسبت به اعضای خانواده و نیز همه خویشاوندان در راستای تحکیم نهاد خانواده بر ضرورت سلامت خانواده در پرتو قرآن به عنوان بزرگ ... 👈 از جمله موارد مهم در کلام آسمانی است که از جایگاه رفیع نهاد مقدس خانواده حکایت می کند. @fatemi222
🔰جایگاه و اهمیت نهاد خانواده از دیدگاه روایات 👌در قالب شش روایت 👇👇👇
منبرک فاطمی
🔹واکاوی #روایات ، نشان می دهد تشکیل خانواده ، اساس و سنگ #زیر_بنای نظام خانواده و نظام خانواده نیز #
🔹واکاوی ،نشان می دهد تشکیل خانواده،اساس وسنگ نظام خانواده و نظام خانواده نیز جامعه بشری است. 📌تشکیل خانواده و مهمترین بنا درعالم هستی 🔹جالب این است که در روایات اسلامی تشکیل خانواده: ۱_بنای محبوب 👈 مخصوصاً به یک بنا تشبیه شده 👈 آنهم بنائی نزد خدا چنان که در حدیثی از رسول خدا صلی الله علیه و آله می خوانیم: 👈«ما بُنِیَ بَناءٌ فِی الاسْلامِ احَبُّ الی اللَّه مِنَ التَّزْوِیِج؛ بنائی در اسلام نزد خدا محبوبتر از تزویج نیست. 🔹اهمیت این مسأله تا به آن پایه است که در حدیثی از امیر مؤمنان علی علیه السّلام می خوانیم: 👈۲_بهترین آن است که میان دو نفر برای امر ازدواج کنی، تا این امر به سامان برسد»! ✋ ۳_دستی که پیامبر اکرم(ص) آن را بوسید. 🔹اینگونه است که کار کردن برای اهمیت 👈 آسایش برای خانواده اجر نزد خدا دارد، 👈بلکه طبق روایات، پاداشش بیشتر از معمولی است، زیرا جامعه سربلند و ﷼عزّتمند و امّت پرتلاش، مایه مباهات پیامبر اسلام و سبب آبرومندی است. 🔹در حدیثی می خوانیم: رسول خدا صلی الله علیه و آله مسلمانی را دید که بر اثر کار و تلاش، کف دستهای او شده بود. از وی پرسید: چرا دستت چنین است؟ 🔹 پاسخ داد: بر اثر کارکردن برای زندگی خانواده ام. 👌پیامبر صلی الله علیه و آله بر دست او را بوسه زد و فرمود: ✋«تلک یدٌ لا تَمَسُّها النّارُ؛ ✋ این دستی است که آتش جهنم به آن نمی رسد». 🔰۴_ لزوم سخاوت مرد در تأمین خانواده 🔹هم چنین وسعت بخشیدن به زندگی جهت تأمین خود و خانواده از های مبین اسلام است. 🔹در حدیثی از امام رضا علیه السلام می خوانیم: 👌 «صاحب النعمة یجب علیه التوسعة علی عیاله ؛ 👌 کسی که از امکانات برخوردار است است به زندگی اش وسعت بخشد». 📌۵_ تحکیم و تعالی خانواده های نیازمند در گرو احیای انفاق 🔹و نیز روایات فراوانی در فضیلت و آثار در تحکیم خانواده های نیازمند وارد شده است؛ از جمله در روایتی: 👈 از امام باقر علیه السلام می خوانیم: « کمک کردن به یک خانواده مسلمان و سیر کردن شکم و پوشانیدن آنها و آبرویشان، از حج در نزد من باارزش تر است.» 📌۶_غیرت ورزی و اخلاق گرایی؛ ضرورتی در ساحت خانواده 🔹در تبیین اهمیت نهاد خانواده در آموزه های روایی باید به شدید نسبت به خانواده؛ ✋ «الْغِیْرَةُ الشَّدیدَةُ عَلی حَرَمِکَ... ؛ ✋غیرت شدید نسبت به ناموست...» اشاره کرد که دوستی و رضایت خداوند و رسولش را به همراه دارد. 🔹همانگونه که حفظ اعضای خانواده نیز از جمله شمرده شده است؛ 👈پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله در این زمینه فرمود: برای تشییع سعد بن معاذ ملائک بی­شماری آمده بودند، ولی او از فشار قبر در عذاب است چون با اش بد رفتاری می کرد. @fatemi222
واما خانواده در گام دوم انقلاب 👇