eitaa logo
منبرک فاطمی
6.7هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
987 ویدیو
1.4هزار فایل
✔️ مباحث قرآنی، اخلاقی،داستان ✔️اهلبیت ومناسبتهامذهبی ✔️احکام کاربردی،پاسخگو ✔️مرثیه و مداحی ✔️عفاف وحجاب ✔️جهادتبیین ✔️فرزندآوری ✔️مهدویت ✔️شهدا ✔️نماز ✔️ هدیه به مادرم @a_f_133 🔺فهرست و... https://eitaa.com/fatemi222/6618
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ امام صادق (علیه‌السلام) می‌فرمایند: ما و آل‌ابی‌سفیان دو خاندان بودیم درباره خدا نزاع کردیم ما خدا را تصدیق کردیم آن ها تکذیب کردند ابوسفیان با رسول‌الله جنگید و معاویه با علی بن ابی‌طالب جنگید و یزید با حسین بن علی جنگید و سفیانی با قائم میجنگد. ⚔ نزاع، نزاعِ دو است. ⚔ نزاع امام کاظم(ع) با هارون الرشید، نزاع دو اسلام بود: 👈 اسلامِ در قول و عمل مدافع پابرهنگان، 👈 در مقابلِ اسلامِ مرفهین بی درد ! ❗️عروسی میلیاردی هارون و زبیده و آن تجملات، کنارش موقوفات هم داشت ! زبیده ، خیّر هم بود ! آن کاخ ها و شب نشینی ها، ۱۰۰ندیمه ی حافظ قرآن هم همیشه کنار زبیده داشت ! در حرم تا بیت الله پیاده رفتن را هم داشت!!! 🥇اسلام قارونی هارون‌الرشید پیشرفت هم داشت، قطعاً رتبه اول علم و فن آوری در دنیا هم بود ! 👌 اوج پیشرفت علمی و فناوری و شهرسازی و معماری بود. ❗️اما منهای !❗️ 🕰 یک ساعت دیواری بزرگ اعجاب انگیزی را به شارلمانی پادشاه فرنگ(فرانسه امروز) هدیه داد که همه دست به دهن شدند.😳 شهر رویایی بغداد سربرآورد و اختراعات نوآورانه از شیشه تا عدسی و چشم پزشکی !! ↩️ اما ابوالعتاهیه شاعر که رسانه آنروز بود در شعرش از گرانی و خانه های خالی از طعام یتیمان و از پا افتادگان می گوید. ☝️امام کاظم(ع) عایله و نان خور خود را ۵۰۰نفر شمرد یعنی به تنهایی همه آن نادارها را تامین می‌کرد . ⚠️❗️عجیب تر قدرت بازتولید آن اسلام مستکبر و مرفه در یاران امامِ مبارز است!😔 برخی وکلا و نمایندگان آن امام انقلابی که دائم در زندان و تبعید بود، در اموال و وجوهات طمع کردند و توقف در امامت (یعنی توقف در اسلام راستین و مبارزه با ستمگران) را پایه گذاری کردند!❗️⚠️ حیّان سراج ۳۰هزار دینار وجوهات مردم به امام را بالا کشید و برای خودش خانه آنچنان و باغ و زراعت خرید! عثمان بن عیسی هم ۶کنیز و وجوهات را حرمسرای خود کرد!!!😔 👣 هارون و همسرش در اوج اشرافیت، با پای پیاده حج هم می رفتند! پس فکر نکنید کسی که اشرافی شد دیگر پیاده‌روی نمی‌رود! 📸 وقتی فقیر هست اسلام موسوی عکس خودش را با فقیر می‌اندازد نه با لاکچری ها!!! ↩️ همانها که مقابل بودند به خیانت کردند و آلوده شدند! ⬅️ اسلام موسوی، مقابل این اسلام لاکچری و قارونیِ هارون بود! ⚠️⚠️ خطر بازتولید اسلام مرفهین بی درد و توقف در مقاصد ولایت را باید جدی گرفت.⚠️ 🎤(گزیده ای از سخنرانی حجت الاسلام قنبریان شب شهادت امام کاظم/ مسجددانشگاه تهران۹۹/۱۲/۱۸) @fatemi5
🔰تفاوت مقام امام علیه السلام با پیامبران. https://eitaa.com/fatemi222/4921 چرا مطالب آن تاثیرگذاری را در ما ندارد؟ https://eitaa.com/fatemi222/3129 "قرآن" را بتنهائی https://eitaa.com/fatemi222/4927 پیامبر , ماده ی امتحانی برای اهل کتاب https://eitaa.com/fatemi222/4923 علت انتخاب انبیاء اولوالعزم چه بود؟ https://eitaa.com/fatemi222/4922 یکی از علتهای وجود اختلاف https://eitaa.com/fatemi222/3850 علامت مردود شدن مسلمانان https://eitaa.com/fatemi222/3849 مسئولیتهای اجرایی که بشر دارد https://eitaa.com/fatemi222/3825 حد و میزان تأثیر گذاری ولایت برای پیامبران https://eitaa.com/fatemi222/3575
⚘مقدمه⚘ 🔹همه ما باید روی مطالبی که در رابطه با معارف اهل بیت علیهم السلام است، تامل بیشتری کنیم. ❓چرا مطالب آن تاثیرگذاری را در ما ندارد؟ 👌چون شنیده ایم و از کنارش گذشته ایم و کاربردی بهش نگاه نکردیم. 🔹 معارف اهل بیت یک گنج بسیار گرانبهایی است که نمیتوان برایش ارزش قائل شد. 🔹 هدف خداوند از گذاشتن پاداش برای اعمال خیر، این است که ما خوب باشیم و خیرخواهی در جامعه رواج پیدا کند. 🔹 آن چیزی را انتخاب کنیم که واقعا موثر است. 👌تاثیر گذارترین چیزها، ولایت امیرالمومنین علیه السلام است. است. 🔻 چیزی که نماز را موثر قرار میدهد، ولایت امیرالمومنین علیه السلام است. 🔻 اگر زمین میچرخد و خورشید میتابد و زندگی موجود است، به اعتبار امام است. 🔻اگر بخواهیم دین را کامل کنیم با وجود امام کامل میشود. 🔻نماز بدون ولایت مساوی است با انجام بدترین گناه. 🔻از مسیر امام باید خوبی کنیم. 🔻دوستی برمحور امام باید باشد. 🔻همه چیز را در آینه امام باید نگاه کنیم. 🔻خداوند هر چی خیر است از وجود امام تجلی داده است. 🔻دنیا محل آزمایش ماست 👌خدا میخواهد بوسیله امام ما را امتحان کند. 🔻باید دوستیها و دشمنیهایمان بر اساس امام باشد. ✅ امام را اساس و بنیاد فکرمان قرار دهیم.... .... @fatemi5
🔻طالبِ حقیقت، نه مالکِ حقیقت🔻 ✍ خیلی وقت‌ها برامون پیش میاد که با دیگران سرِ یه موضوعی بحث می‌کنیم.🗣 امّا واقعاً ادب و شیوه‌ی بحث کردن با مخالفین رو بلد نیستیم. مخصوصاً در بحث‌های مذهبی، آنچنان محکم سرِ حرفِ خودمون پافشاری میکنیم، که حدّ و حساب نداره.😤 بعد هم میگیم طرفِ مقابل گمراه و نفهمه و در ضلالت و بدبختی به سر می‌بره.🤭 و پیش خودمون فکر می‌کنیم که همه‌ی عالم گمراه و نفهم هستند، و فقط ما می‌فهمیم.😌 ❌ فکر می‌کنیم هر کس مخالفِ ماست، صددرصد داره اشتباه میکنه... ☜ ولی از اون طرف اصلاً برای خودمون هیچ احتمالِ خطایی در نظر نمی‌گیریم.😐 امّا ببینیم شیوه بحث کردن با مخالفین از نظر قرآن چگونه است⁉️ 🤔 ➖ آیات ۲۴ و ۲۵ سوره سباء به پیامبر دستور میده که با کافران و بت‌پرستان اینطوری بحث کنه:👇👇 🕋 قُلْ مَن یَرْزُقُکُم مِّنَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ، قُلِ اللهُ، وَ إِنَّا أَوْ إِیَّاکُمْ لَعَلَی هُدًی أَوْ فِی ضَلَالٍ مُّبِینٍ (سباء/۲۴) 💢 ای پیامبر، به آنها بگو: «چه کسی شما را از آسمانها و زمین روزی می‌دهد؟» بگو: «خداوند یگانه! و ما یا شما، بر طریقِ هدایت یا در گمراهی آشکاری هستیم». خب، تا اینجای کار که واضحه. 🙂 پیامبر به کافران و بت‌پرستان میگه بالاخره یکی از ماها داره اشتباه میکنه. نمیشه هر دوتامون درست بگیم. 👈 إِنَّا أَوْ إِیَّاکُمْ، لَعَلَی هُدًی، أَوْ فِی ضَلَالٍ مُّبِینٍ. امّا عجیب آیه بعدی است:👇 🕋 قُل لَّا تُسْأَلُونَ عَمَّا أَجْرَمْنَا وَ لَا نُسْأَلُ عَمَّا تَعْمَلُونَ (سباء/۲۵) 💢 ای پیامبر، بگو: «شما از جرم و گناهی که ما کرده‌ایم سؤال نخواهید شد، همانگونه که ما در برابرِ آنچه شما انجام می‌دهید، سؤال نخواهیم شد.» أَجْرَمْنَا👈 از ریشه‌ی «جُرم» به معنای جُرم و گناه و خطا و اشتباه و... است. تَعْمَلُونَ👈 از ریشه‌ی «عَمَل» به معنای انجام دادن است. 📣 دقّت کنید!! خیلی عجیبه.😳 پیامبر درباره‌ی خودش و پیروانش فرمود: «أَجْرَمْنَا».☜ یعنی جُرم و اشتباه رو به خودش نسبت داد، نه طرفِ مقابلش. با اینکه پیامبر معصوم هست و اشتباه نمیکنه، امّا می‌فرماید:☜ اگر ما جُرم و اشتباهی مرتکب شده باشیم، شما از جُرم و اشتباهِ ما سوال نمی‌شید. یعنی اگر ما گمراه باشیم، هیچ ضرری به شما نمیزنه. 👈 لَّا تُسْأَلُونَ عَمَّا أَجْرَمْنَا. امّا در عوض درباره‌ی کافران کلمه‌ی جرم و اشتباه رو به کار نبرد، بلکه فرمود «تَعْمَلُونَ».☜ یعنی اگر شما هر کاری انجام بدید، ما از کارهای شما سوال نمیشیم. یعنی اعمالِ شما هیچ ضرری به ما نمیزنه. 👈 لَا نُسْأَلُ عَمَّا تَعْمَلُونَ. الله اکبر❗️❗️ چقدر این روحیه متواضعانه‌ی پیامبر عجیبه.😳 ببینید با مخالفِ خودش چطوری بحث میکنه. و چطوری ادب رو رعایت میکنه. ❌ نمیگه: اگر شما اشتباه می‌کنید... ✅️ میگه: اگر ما اشتباه می‌کنیم... 👌 واقعاً این یکی از مترقّی‌ترین آیاتِ قرآن کریم هست که ما خیلی کم بهش توجّه کردیم، یا اصلاً بهش توجّه نکردیم. ☝️ این روحیه‌ی تساهل و تسامح، اگر بین ما مسلمان‌ها رواج داشت، خیلی وضعمون بهتر بود. ماها در بحث‌ها همچین حق به جانب صحبت می‌کنیم، که انگار تمامِ حقیقت تو مُشتِ ماست.✊ و بعد هم محکم به طرفِ مقابل میگیم که تو اشتباه می‌کنی و من درست میگم.😡 ❌ اصلاً یک ذرّه هم برای خودمون احتمالِ خطا و اشتباه در نظر نمی‌گیرم. انگار ما معصومِ کامل هستیم. ولی پیامبر با مخالفینش وقتی بحث میکنه خیلی با لطافت و نرمی، برخورد میکنه.☺️ و نمیگه که شما صددرصد اشتباه می‌کنید. 👈 اتفاقاً اشتباه رو به خودش نسبت میده و میگه اگر ما اشتباه می‌کنیم، به شما ضرری نمیزنیم. این همون «جِدالِ اَحسَن» هست که قرآن به پیامبر دستور میده:👇 🕋 ادْعُ إِلَی سَبِیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ، وَ جَادِلْهُم بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ، إِنَّ رَبَّکَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبِیلِهِ، وَ هُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِینَ (نحل/۱۲۵) 💢 با حکمت و اندرزِ نیکو، دیگران را به راه پروردگارت دعوت کن. 💢 و با آنها به روشی که نیکوتر است، استدلال و مناظره کن. 💢 پروردگارت، از هر کسی بهتر می داند چه کسی از راهِ او گمراه شده است، و او هدایت یافتگان را بهتر می‌شناسد. همیشه گفتم، باز هم میگم: 👈 « واقعی، همیشه خودش رو طالبِ حقیقت میدونه، نه مالکِ حقیقت.» ☝️ واقعی هیچ‌وقت فکر نمیکنه که همه‌ی حقیقت تو مشتِ خودشه. خودش رو مالکِ حقیقت نمیدونه، بلکه میگه من دنبالِ این هستم که حقیقت رو به دست بیارم. من طالبِ حقیقت هستم.🙂 واقعی همیشه با خودش میگه: 👈 شاید هم من دارم اشتباه می‌کنم.🤔 ❌ این روحیه خیلی خطرناکه، که آدم فکر کنه مالکِ حقیقته، و دیگه هیچ اشتباهی نمیکنه. @fatemi5
🔰شرح دعای روز بیست و هشتم ماه مبارک رمضان 🔰اللَّهُمَّ وَفِّرْ حَظِّی فِیهِ مِنَ النَّوَافِلِ وَ أَکرِمْنِی فِیهِ بِإِحْضَارِ الْمَسَائِلِ وَ قَرِّبْ فِیهِ وَسِیلَتِی إِلَیک مِنْ بَینِ الْوَسَائِلِ یا مَنْ لاَ یشْغَلُهُ إِلْحَاحُ الْمُلِحِّین 👌ای خدا در این روز به اعمال نافله و مستحبات مرا بهره وافر عطا فرما و به حاضر و آماده ساختن مسائل در حقم کرم فرما و وسیله مرا بین وسایل و اسباب بسوی حضرتت نزدیک ساز ای خدایی که سماجت و الحاح بندگان تو را باز نخواهد داشت. اللَّهُمَّ وَفِّرْ حَظِّی فِیهِ مِنَ النَّوَافِلِ ♦️دعا موجب کمال انسان است 📌دعا خواندن برای رسیدن به کمالات می باشد بر خلاف تصور عموم مردم که فکر می کنند از خواندن دعا رسیدن به ثواب الهی است ٰ مضامسین ادعیه سراسر پر از درس های اخلاق و حکمت است که توجه به آن معانی سبب کمال انسان می گردد. ♦️ اگر هم کسی با زبان عربی آشنا نیست به ترجمه ادعیه مراجعه کند و به مضامین و نکات آموزنده ادعیه توجه کنند تا به آن به کمالات والای انسانی برسد؛ امثال دعای ابو حمزه ثمالی و دعای میل و... برای کمال یافتن من و شما می باشد اینکه در دعای ابو حمزه امام سجاد علیه السلام می فرمایند: << خدایا آیا بدتر از من هم بنده ای داری؟ >> این برای کمال است و درس مبارزه با عجب و غرور را به ما می دهد؛ جایی که امام معصوم چنین حرفی می زند دیگر تکلیف من و شما روشن است و جایی ندارد که ما به خاطر دو رکعت نافله و نماز شب دچار عجب بشویم ♦️باز دعای ابو حمزه می فرماید: <<خدایا اگر من با این حال بمیرم چه کنم؟ >> امروز داشتم فکر می کردم که خدایا اگر من امروز دست خالی بمیرم چه کنم؟ گفتم خدایا یک موقعی بمیرم که آماده باشم و الان آماده نیستم! ♦️یادی از آیت الله خوانساری ( ره ): آیت الله العظمی خوانساری ( ره ) با آن مقام و عظمت می فرمود: از این دنیا می روم در حالی که دست هستم! امام ( ره ) در باره ایشان فرموده بودند: آیت الله خوانساری مرجع متقین بود؛ و ایشان را صاحب نفس قدسیه می دانستند.وقتی از عدالت آیت الله خوانساری سئوال شد؛ امام گفتند: ما در عصمت ایشان مشکوک هستیم و شما از عدالت ایشان می پرسید؟!در عمر حود مرجعی بی هوی؛ مثل آیت الله خوانساری ندیده ام و درباره ایشان مطالب زیادی دارم که الان فرصت گفتن آن مطالب نیست این مرجع عظیم می گفت: من از این دنیا می روم در حالی که دست خالی هستم ایشان می فرمود؛ فقط به یک امید دارم که باعث نجاتم شود آن هم به اشکهایی است که در مجالس عزای اهل بیت عصمت و طهارت می ریختم. ♦️اهمیت مجالس روضة : مثل پیر زنها به دنبال مجالس روضه بگردید و برای امام حسین ( علیه السلام ) را کوچک نشمارید؛ وقتی حبیب بن مظاهر را در رویا دیدند؛ ایشان فرموده بودن: خیلی دوست دارم که به دنیا برگردم؛ و در مجالس عزای ابا عبد الله گریه کنم. ♦️ادعیه را نوبر کنید خدایا توفیق نوافل و اعمال مستحبی بده و بهره من را از نوافل زیاد کن ♦️ آقای برهان ( ره ) می گفتند: گاهی اوقات انسان باید مستحبات را هم نوبر کند همانطوری که اگر جدید به بازار می آید می خرید و نوبر می کنید گاهی اوقات نماز شب را هم نوبر کنید؛ دعای مجیر را هم نوبر کنید؛ آدمی که اهل مستحبات نیست بدرد نمی خورد اگر همیشه هم توفیق ندارید لا اقل گاهی اوقات مستحبات را نوبر کنید. ♦️وَ أَکرِمْنِی فِیهِ بِإِحْضَارِ الْمَسَائِلِ خدایا من را گرامی بدار تا مسائل شرعی ام را بدانم؛ انسان باید مسائل دین خود را بداند مخصوصا طلبه که باید مشتش پر باشد و بتواند جواب مسائل مردم را بدهد. ♦️وَ قَرِّبْ فِیهِ وَسِیلَتِی إِلَیک مِنْ بَینِ الْوَسَائِلِ خدایا در بین وسائل آن وسیله ای که من را زودتر به تو می رساند به من نزدیک کن؛ بهترین وسیله هم اهل بیت هستند. ♦️توسل به حضرت نرجس خاتون( سلام الله علیها) یکی از علماء به من یاد دادند که برای مشکلاتم متوسل شوم به حضرت نرجس خاتون ( سلام الله علیها ) مادر امام زمان ( علیه السلام ) اگر به ایشان توسل داشته باشید امام زمان به حرمت مادر بزرگوارشان توسل شما را اجابت می کنند و از خواص این توسل سرعت اجابت آن است. ♦️یا مَنْ لاَ یشْغَلُهُ إِلْحَاحُ الْمُلِحِّین ای کسی که سماجت و الحاح بندگان تو را باز نخواهد داشت ؛ اگر همه عالم با خدا حرف بزنند؛ خدا را از دیگری غافل نمی کند و در آن واحد به همه بندگان توجه دارد؛ از تو می خواهیم که دعاهای من را مستجاب کنی.
🔰نوافل در اسلام زیاد است: الف) مکانی: مسجد و حرم و غیره. ب) زمانی: بعد از نماز و غیره 👈اجر و پاداش نوافل زیاد است؛ چون نوافل هدیه ای است از طرف بنده به مولی؛ آن هم مولای کریم، که هرچه بخواهد می بخشد. 📌هدیه هم تشکر را به دنبال دارد و هم هدیه ای را از طرف مقابل که یا مساوی با آن هدیه است یا بهتر و بیشتر است، را به دنبال دارد؛ قطعا هدیه به خدا، هدیه ای بهتر و بیشتر را برای بندگان دنبال خواهد داشت. هدیه خداوند، رضایت، عفو و بخشش، اجر و پاداش، مقام و جایگاه و غیره است. 📌چند نمونه هدیه خداوند: ۱- وَمِنَ اللَّیْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نَافِلَهً لَکَ عَسَى أَنْ یَبْعَثَکَ رَبُّکَ مَقَامًا مَحْمُودًا (إسراء/۷۹) هدیه، مقام محمود است که همان شفاعت است. ۲- قرب به خدا و دوستی با خدا: إنّ من عبادی المومنین لَیتقرّبُ إلیَّ بالنافله حتیّ أُحبُّه؛ ۳- عفو و بخشش؛ امام صادق(ع): صلاهُ المومن ِ باللیل تذهبُ بما عمِلَ من الذنب بالنهار. رسول(ص): إذا قام العبد من لذیذ مضجعه و النّعاسَ فی عینه لِیرضی ربّه بصلاهِ اللیل باهیَ الله به الملائکهَ و قال أَشهدوا أنّی قد عَفوتُ لَه. ۴- اجر و پاداش نامحدود؛ امام صادق(ع) فرمود: ما من عملٍ حسنٍ یعمَله العبد الا و له ثوابٌ فی القرآن الا صلاهَ اللیل فإنّ الله لم یبین ثوابَها لعظیمِ خطرِه. 📌پس در ارسال هدیه به خدا باید دقت کنیم که هدیه، خوب، باکیفیت و با ارزش باشد؛ یعنی هدیه با اخلاص باشد. نوافل و مستحبات قطعا هدیه خالص تر است؛ چرا که واجبات را ممکن است از روی ترس انجام دهیم، به دلیل این که ترک واجبات عقاب دارد؛ اما انجام نوافل با طیب خاطر و از سر اخلاص است؛ لذا هرچه هدیه با اخلاص تر باشد، عطای خداوند هم نامحدود خواهد بود. یک خصوصیت دیگری که عطیه و هدیه الهی دارد این است که علاوه بر دادن هدیه فراوان به بنده، بیش از حد برای او ارزش قائل می شود که در فراز دوم دعا آمده است.
▬📝 ﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 ✅فرق های 🤲 و 1️⃣👈 نماز، كفاره ندارد بر خلاف روزه واجب رمضان و برخى از روزه ‏هاى واجب ديگر كه دارد. 2️⃣👈 اگر كسى نماز بر گردن دارد، مى ‏تواند نماز بخواند ولى اگر روزه واجب بدهكار باشد، نمى ‏تواند روزه مستحبى بگيرد. 3️⃣👈 غسل در صورتى كه واجب شده باشد، براى خواندن 🤲 لازم است، ولى براى لازم نيست. 4️⃣👈 شرط واقعى نماز است، بر خلاف كه طهارت شرط آن نيست. 5️⃣👈 اگر كسى بعد از ظهر سفر 🚗 كند، نمازش‏ مى ‏شود، ولى ‏ اش باطل نمى ‏شود. 6️⃣👈 اگر كسى در مناطق (مسجدالنبى، مسجدالحرام، مسجد كوفه و حائر حسينى) سفر 🚘 كند، در خواندن نماز است كامل بخواند يا شكسته ولى در روزه گرفتن چنين اختيارى ندارد. 📗 : ۱. توضیح المسائل مراجع ج ۱ ص ۸۸۵ م ۱۵۶۳ •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈•
منبرک فاطمی
✅ امام صادق (علیه‌السلام) می‌فرمایند: ما و آل‌ابی‌سفیان دو خاندان بودیم درباره خدا نزاع کردیم ما خدا
🔰جلسه بیست و هشتم (آیه 47 تا 51) 🔺سنت قطعی الهی در عذاب دشمنان 🔸فَلا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ مُخْلِفَ وَعْدِهِ رُسُلَهُ إِنَّ اللَّهَ عَزيزٌ ذُو انتِقامٍ پس هرگز مپندار كه خداوند در وعده خود با پيامبرانش تخلّف مى‏كند و به آنان يارى نمى‏رساند و دشمنانشان را كيفر نمى‏دهد، قطعا خداوند شكست‏ناپذير و انتقام‏گيرنده است. 🔸يَوْمَ تُبَدَّلُ الْأَرْضُ غَيْرَ الْأَرْضِ وَ السَّماواتُ وَ بَرَزُوا لِلَّهِ الْواحِدِ الْقَهَّارِ 🔸روزى انتقام خواهد گرفت كه قيامت رخ دهد و زمين به غير اين زمين و آسمان‏ها نيز به غير اين آسمان‏ها مبدل شوند و پرده‏ها همه كنار رود و همگان دريابند كه در پيشگاه خداوند يگانه كه بر همه موجودات چيره است، آشكارند. 🔸وَ تَرَى الْمُجْرِمينَ يَوْمَئِذٍ مُقَرَّنينَ فِي الْأَصْفادِ آنروز گنهكاران را مى‏بينى كه در زنجيرها به هم بسته شده‏اند. 🔸سَرابيلُهُمْ مِنْ قَطِرانٍ وَ تَغْشى‏ وُجُوهَهُمُ النَّارُ جامه‏هايشان از قطران (ماده‏اى سياه و بدبو) است و آتش چهره آنان را مى‏پوشاند. 🔸لِيَجْزِيَ اللَّهُ كُلَّ نَفْسٍ ما كَسَبَتْ إِنَّ اللَّهَ سَريعُ الْحِسابِ [آرى، قيامت روى مى‏دهد] تا خداوند به هركسى همان را كه فراهم آورده است سزا دهد و در آن هيچ تأخيرى نيست زيرا خدا به سرعت اعمال بندگانش را حسابرسى مى‏كند. 🔰رفتارهای تبلیغی: 1. مسئله ایمان به وعده های الهی، یکی از مهمترین اصول تربیت اجتماعی است. درباره لزوم ایمان به وعده های الهی و آثار آن و نیز آثار عدم ایمان به آن سخن بگویید. 2. اینکه هر انسانی جزای آنچه را عمل کرده است، میبیند، هم در قالب رفتار مردم و هم در قالب رفتار مسئولین تبیین کنید. یکی از سنت‌های الهی عمل به وعده‌ها است خداوند تبارک و تعالی هرجا وعده‌ای می‌دهد به وعده عمل می‌نماید . وعده‌هایی که به انبیا داده‌است محقق خواهد شد، مثلاً در مورد اسلام می‌فرماید که خداوند نور خودش را در زمین منتشر خواهد کرد یا در مورد حضرت مهدی علیه‌السلام در سوره قصص می‌فرماید که مستضعفین روزی تمام دنیا را به سیطره خود درخواهند آورد. 🔸خداوند هم شکست‌ناپذیر است و هم انتقام گیر روزی‌که زمین تبدیل به زمین دیگر بشود و آسمان‌ها نیز تبدیل بشوند به آسمان دیگر و هم در برابر خدای متعال ظاهر شوند آن روز مجرمین در زنجیره‌ها بسته شده‌اند جامعه‌های شان از قیر بدبو و صورت‌هایشان را آتش می‌پوشاند تمام این‌ها به‌خاطر این است که به جزای اعمالشان برسند. 🔰تسلی پیامبر و مومنان آيه اول، خطاب به پيامبر صلى الله عليه و آله و موجب تسلّى خاطر اوست، اما نوعى هشدار و تهديد به ستمگران مخالف پيامبر صلى الله عليه و آله نيز هست. كسى تخلّف وعده مى‏كند و ستمكاران را به حال خود رها مى‏سازد كه توانا نباشد و يا نخواهد آنان را كيفر دهد، در حالى كه خدا هم شكست‏ناپذير است و هم مى‏خواهد ستمكاران را كيفر دهد، پس وعده‏ى خدا تخلّف‏ناپذير است؛ و اگر به ستمگران مهلت مى‏دهد، براى آن است كه آنها را بيازمايد تا حجّت بر آنان تمام شود و گرفتار آتش شوند. «انتقام» در اصل به معناى كيفر دادن است و كيفر خدا همراه با استحقاق و عدالت و نتيجه‏ى اعمال خود انسان است. معناى فارسى انتقام (تلافى كردن همراه با كينه‏جويى و عدم گذشت) در اين آيه مورد نظر نيست. انتقام گرفتنِ انسان همراه با كينه و تشفّى دل است، ولى انتقام الهى بر اساس عدل و حكمت و تأديب است. 🔰تبدیل زمین و آسمان در آیه دوم، در مورد «تبديل زمين و آسمان به زمين و آسمان ديگر»، كه در اين آيه به آن اشاره شده است، مفسران قرآن چند ديدگاه دارند: 1. منظور تبديل ذات است؛ يعنى به كلى اين زمين نابود و زمين ديگرى آفريده مى‏شود و قيامت برپا مى‏گردد. 2. مقصود تبدّل صفات زمين و آسمان است؛ يعنى پس از ويرانى اين زمين و آسمان در آستانه‏ى قيامت، زمين و آسمانى نو و تكامل يافته‏تر برپا مى‏شوند. اما از ظاهر برخى ديگر از آيات قرآن استفاده مى‏شود كه خورشيد، خاموش و آسمان‏ها شكافته و زلزله‏هاى سخت هويدا مى‏شود و نظام كنونى جهان درهم مى‏ريزد، اما جهان به كلى نابود نمى‏شود بلكه مردم به زمينى تازه و عالى‏تر گام مى‏نهند. البته درك كامل آن جهانِ تازه براى ما مشكل است؛ هم‏چون كودكى كه‏ بخواهد از درون شكم مادر همه چيز جهان بيرون را درك كند. مفسران، «بُروز» انسان‏ها در برابر خدا در رستاخيز را چند گونه تفسير نموده‏اند: 1. بيرون آمدن انسان‏ها از قبرها در قيامت. 2. ظهور تمام وجود انسان با تمام محتواى درونى و بيرونى‏اش در صحنه‏ى رستاخيز؛ يعنى در آن جا انسان ظاهر و باطن ندارد و همه چيز انسان (حتى در ديد علم محدود او) آشكار مى‏شود. 🔰انواع عذابهای دشمنان كسى‏كه در حال رنج و عذاب است، اگر فرياد ديگران را نيز بشنود، بيشتر زجر مى‏بيند، چنان‏كه شادى كردن لذّت دارد و بودنِ در كنار جمعى كه شادمانند لذّتِ بيشترى دارد.
منبرک فاطمی
#امام_شناسی ⚘مقدمه⚘ 🔹همه ما باید روی مطالبی که در رابطه با معارف اهل بیت علیهم السلام است، تامل بی
به همين خاطر، قرآن مى‏فرمايد: ما افراد همفكر و هم‏خط را در يك جا جمع مى‏كنيم، مجرمان را در دوزخ و نيكان را در بهشت. وَ الَّذِينَ آمَنُوا ... أَلْحَقْنا بِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ و درباره‏ى اهل دوزخ مى‏خوانيم: «احْشُرُوا الَّذِينَ ظَلَمُوا وَ أَزْواجَهُمْ» ستمگران و همسرانشان كه مانند آنان بودند، با هم به دوزخ مى‏روند. در جاى ديگر مى‏خوانيم: «فَكُبْكِبُوا فِيها هُمْ وَ الْغاوُونَ» در آن روز عابد همراه با معبود خيالى خود با هم به دوزخ افكنده مى‏شوند و شايد آيه‏ى «وَ إِذَا النُّفُوسُ زُوِّجَتْ» نيز همين قرين بودن را بيان كند. بنابراین: «اصفاد» در اصل به معناى غُل و زنجير است و دو تفسیر دارد: 1. برخی گفته اند در خصوص آن غل و زنجيرى به كار مى‏رود كه دست و گردن را به هم مى‏بندد. 2. یا برخی آن را «كُنده» (چوب بزرگ) معنا كرده‏اند كه به پاى زندانيان مى‏بستند تا آنان را شكنجه و از فرارشان جلوگيرى كنند. «مَقَرّنين» در اصل به معناى «نزديك شدن» است و در این آیه سه گونه تفسیر کرده اند: 1. يا مقصود آن است كه مجرمان را در قيامت با غل و زنجيرى طولانى به هم مى‏بندند، كه اين تجسّمى از پيوند نزديك عملى و فكرى گناهكاران در دنياست. 2. يا منظور آن است كه مجرمان را به وسيله‏ى زنجيرها به شياطين نزديك مى‏كنند و پيوند باطنى آنها در دنيا، به صورت هم‏زنجير شدن آنان آشكار مى‏شود. 3. يا نزديك شدن دست و گردن آنها به وسيله‏ى زنجيرها مورد نظر است. البته مانعى ندارد كه هر سه تفسير در مورد اين آيه درست باشد، اما ظهور آيه در همان معناى اول است. «قَطْران» به معناى ماده‏اى سياه‏رنگ و بدبو و قابل اشتعال است. آن را از درختى به نام «ابهل» مى‏گيرند و پس از جوشاندن به پوست شتر مى‏مالند تا با سوزش خاص خود، بيمارى جرب او را بهبود بخشد. برخى نيز گفته‏اند مايعى است كه از تقطير ذغال سنگ به دست مى‏آيد. منظور از قطران در آیه آن است كه لباس دوزخيان، زشت، بدبو و قابل سوختن است و اين بدترين لباس‏هاست. در حقيقت، اين لباس، تجسّم لباس گناه است كه دوزخيان در اين جهان بر خود مى‏پوشند و با بوى تعفن گناه جامعه را آلوده مى‏كنند و به آتش مى‏كشند و خودشان را روسياه مى‏سازند. چهار نکته مهم در جزای اعمال دشمنان در آیه مبارکه پنجاه و یک، چهار نکته در مورد جزای اعمال وجود دارد: 1. اول این‌که تمام چیزی را که می‌بینند جزای اعمال است و هر انسان هر عملی را انجام بدهد جزای آن را خواهد دید. 2. ثانیاً خداوند تبارک و تعالی خودش جزا خواهد داد. 3. ثالثاً خداوند متعال همه انسان‌ها را مجازات خواهد کرد. همه اعم از مسلمان، مؤمن، یهودی و... 4. رابعاً انسان براساس اعمالش کیفر داده خواهد شد. نه بر اساس باورها و پیش زمینه های ذهنی اش. در اين آيه نمى‏فرمايد: «خدا پاداش اعمال هر كس را به او مى‏دهد.» بلكه مى‏فرمايد: «آنچه را انجام داده‏اند به عنوان پاداش به آنها خواهد داد.»؛ يعنى جزاى آنها، اعمال مجسّم شده‏ى خودشان است. از آن جا كه اعمال انسان با تغيير چهره به سراغ او مى‏آيند، در واقع، حسابش همراه خودش است و حساب‏رسى از اين سريع‏تر نخواهد بود و اصولًا خدا براى حساب‏رسى نياز به زمان ندارد.
✋ سوالاتی در باره فطریه 🔹 اگر از فقيري طلبكار باشيم ميتوانيم بدهي او را در نيت خود از بابت فطريه حساب كنيم تا هر دو بري الذمه شويم؟ 🔸 همه مراجع: بله مي‌توانيد طلب خود را به جاي فطريه حساب كنيد و هر دو بري الذمه مي‌شويد.‌ 🔹 ما الان مسافرت هستيم فطريه خود را كجا پرداخت كنيم .ميتوانيم بزاريم كنار وقتي برگشيم به نيازمند بدهيم؟ 🔸 همه مراجع: اگر در مسير سفر مستحقي را نمي‌شناسيد و دسترسي به فقيري (از طريق واريز به حساب و غيره) ممكن نباشد می‌توانيد پرداخت زکات فطره را به تأخیر بیاندازيد و در وطن پرداخت كنيد. 🔹 آيا ميشه فطريه رو به گدايانی که درب منازل را می زنند يا در خيابان‌ها می‌نشينند، داد؟ 🔸 همه مراجع: به افرادي كه تكدي و گدايي مي‌كنند نمی‌توان زکات فطره داد، مگر آن که اطمینان حاصل گردد که او فقیر است، یا لااقل از ظاهر حالش گمان پیدا شود و یا بداند سابقاً فقیر بوده و رفع فقر او ثابت نشده باشد. 🔹 آيا ميشه فطريه رو در صندوق صدقه انداخت؟ 🔸 همه مراجع: خير، فطريه مصارف خاص دارد ولي پولهاي جمع آوري شده در صندوق صدقات صرف امورات خير زيادي مي‌شوند كه از مصارف فطريه خارج است. 🔺 فطره نامزد: فطره دخترى كه در حال عقد است، بر عهده پدرش است 🔹 پدرى كه زكات فطره نمى‏دهد، تكليف زن و فرزند او چه مى‏شود؟ 🔸 همه مراجع (به جز سيستانى، صافى و مكارم): بر آنان تكليفى نيست و لازم نيست فطره بدهند. 🔸 آيات عظام سيستانى و مكارم: احتياط واجب آن است كه اگر مى‏توانند، خودشان فطره بدهند. 🔸 آيه‏اللّه صافى: بر زن و فرزند تكليفى نيست و لازم نيست فطره بدهند، مگر آن كه غنى و متمكن باشند، و پدر فقیر باشد در اين صورت احتياط لازم آن است كه فطره خود را بدهند. 🔹 اگر انسان شب عيد فطر ميهمان داشته باشد و صبح متوجه شود كه عيد بوده؛ آيا فطره آنها بر او واجب است؟ 🔸 همه مراجع: نا آگاهى از رؤيت هلال، تأثيرى در حكم پرداخت فطره ندارد. 🔹 روز عيد فطر تو مسجد محل ما دو تا صندوق بود. يكي كفاره يكي فطريه. اشتباهي فطريه را به صندوق كفاره انداختم، حالا چه كار كنم؟ 🔸 همه مراجع بجز مکارم: چون مصرف زكات فطره، همان مصرف زكات مال است يعني فقير و مسكين و کميته امداد پول‌های صندوق‌‌هاي جمع آوري شده را به فقرا می‌دهند، اشكالي ندارد، اما براي سالهاي بعد سعی کنيد فطريه را به صندوق خاص خودش بياندازيد يا به فقرايی که متديّن و عفيف هستند بدهيد . 🔸 آیت الله مکارم: بنابر احتیاط واجب دوباره بپردازد. 🔹 تشخيص دادن قوت غالب چگونه است؟ خانواده من هم برنج مصرف ميكنن و هم نان حال براي پرداخت فطريه ما در تشخيص قوت غالب مشكل داريم لطفا راهنمايي كنيد. 🔸 همه مراجع: قوت غالب يعني آن مواد غذايي كه غالب مردم آن قوم و منطقه بطور متعارف با آن تغذيه مى‌كنند اگر چه تنها به آن غذا هم اكتفا نكنند، مانند گندم، جو و برنج در اكثر شهرستانهاى ايران و عراق، و خصوص برنج در گيلان و اطراف آن، و خرما، و كشك و ماست در مثل نجد و صحراهاى حجاز. 🔻 تبصره: 1. لازم نيست زكات فطره از قوت غالب داده شود بلكه اگر از گندم، جو، خرما، برنج و مانند اينها داده شود، كفايت می ‌كند. 2. قوت غالب شخصي يعني مواد غذايي كه بيشتر از ديگر مواد استفاده مي‌كند. 🔹 آيا فطريه را ميتوان از طريق انتقال كارت به كارت پرداخت كرد؟ 🔸 همه مراجع: واريز كردن فطريه به كارت فقير مستحق جايز است و انسان بري الذمه مي‌شود. 🔹 كسي كه سالهاي گذشته فطريه نداده، اگر بخواهد امسال پرداخت كند آيا قيمت امسال را بدهد يا همان سالها را؟ 🔸 همه مراجع: چنين فردي به نیت «ما فی الذمه» یعنی بدون این‏ که قصد ادا و قضا کند فطريه را به همان مبلغ بدهد و مستحب است به قيمت امروز حساب كند.‌ 🔹 اگه درخانواده و فاميل فقيرداشته باشيم ميشه فطريه روبه كس ديگه داد؟ 🔸 همه مراجع: بله مي‌شود ولي سزاوار و مستحب است در پرداخت زکات فطره، خو یشان و فامیل فقیر خود را بر دیگران مقدّم داشت. تبصره: فطريه را نمي‌توان به واجب نفقه داد. @fatemi5
▬📝 ﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 ✅ 1⃣👈آیت الله ای كه فقط به خانه انسان بيايد او بر عهده نيست. 2⃣👈آیت الله که پیش از شب عید فطر با رضایت صاحبخانه وارد شده و نانخور او محسوب مى شود(یعنى تصمیم دارد نزد او بماند) دادن زکات فطره او نیز واجب است، اما اگر فقط براى دعوت شده فطره او بر میزبان واجب نیست و در صورتى که بدون صاحبخانه باشد نیز بنابر احتیاط واجب فطره او را بدهد، همچنین فطره کسى که انسان را کرده است که خرجى او را بپردازد. 3⃣👈 آیت الله بر میزبان است مهمانی که پیش از شب عید فطر وارد بر او شده و نان‌خور وی 👌 هرچند 👌 محسوب می‌شود را بپردازد. 🔗 مثلا: مهمانی که قبل از غروب آفتاب 🌙 وارد منزل شده و شب نیز در منزل او می‌ماند و میزبان هم لازم را برایش فراهم نموده و عهده‌دار مخارج او شده است هرچند مهمان چیزی یا با غذای خودش افطار نماید، بر میزبان واجب است زکات فطره او را بپردازد. 📗 : ۱. استفتائات آیت الله سیستانی احکام فطره ۲. استفتائات آیت الله مكارم شيرازی م ۱۶۹۶ ۳. اجوبه الاستفتائات احکام زکات فطره •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈•
▬📝 ﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 ✅زمان كنار گذاشتن و آن 1⃣👈آیت عظام ای و از 🌙 شب عید می تواند را بپردازد یا کنار بگذارد و بنابر احتیاط واجب، مکلف باید فطریه را پیش از نماز بدهد، ولی اگر نماز عید نمی خواند می تواند دادن فطریه را تا 🌕 تأخیر بیاندازد و در صورتی که دسترسی به فقیر دارد کنار گذاشتن فطریه، کافی نیست. 👌اما اگر تا ظهر دسترسی به نداشت، فطریه را بگذارد و هر گاه دسترسی پیدا کرد به فقیر بدهد و اگر کنار نگذاشته باشد نیز بنا بر احتیاط واجب نمی شود و باید با قصد و بدون نیت ادا و قضا، فطریه را بپردازد. 2⃣👈آیت الله اگر دسترسى به ندارد مى تواند مقدارى از مال خود را به نیت جدا کرده و براى که در نظر دارد یا براى هر مستحق کنار بگذارد و باید هر وقت که آن را مى دهد فطره نماید. 📗 : ۱.استفتائات دوازه مرجع احکام زکات فطره •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈
📝👈 را به فرد بدهيم ✅👈 طبق نظر نمي تواند به افراد سيد فطريه خود را بدهد حتي او باشد. شخص هم تواند از زكات فطره دريافت كند . 🖇 : در جواز دادن زكات فطره به سيد, زكات دهنده است نه نان خور بودن 🖇👈 (فطريه) نام دارد. 🖇👈 به اشكال ندارد. 🖇👈 نمى تواند از بگيرد ولى اگر خمس و ساير وجوهات كفايت مخارج او را نكند و از گفتن زكات ناچار باشد مى تواند از غير سيد زكات بگيرد ولى آن است كه اگر ممكن باشد فقط به مقدارى كه براى اش_ناچار است بگيرد. 📕 مساله 1955 رساله امام خميني توضیح المسائل سیزده مرجع احکام فطره ____________________________ 🔹چند نکته درباره فطریه https://eitaa.com/fatemi222/5816 🔸سوالاتی در باره فطریه https://eitaa.com/fatemi222/3144 🔹فطريه را به فردسيد بدهيم؟ https://eitaa.com/fatemi222/3147 🔸زمان كنار گذاشتن فطره و پرداخت آن https://eitaa.com/fatemi222/3146 🔹زکات_فطره_ميهمان https://eitaa.com/fatemi222/3145
بسم الله الرحمن الرحیم 🔰  «اللهمّ غَشّنی فیهِ بالرّحْمَةِ وارْزُقْنی فیهِ التّوفیقِ والعِصْمَةِ وطَهّرْ قلْبی من غَیاهِبِ التُّهْمَةِ یا رحیماً بِعبادِهِ المؤمِنین. » 🔰«خدایا، بپوشان در آن با مهر و رحمت و روزی کن مرا در آن توفیق و خودداری و پاک کن دلم را از تیرگی‌ها و گرفتگی‌های تهمت، ای مهربان به بندگان با ایمان خود. » 🔰ای خدا، من را به رحمت خودت بپوشان. «غش» یعنی پوشاندن. اگر کسی به طرف معامله، گندم نشان دهد و جو بفروشد، در معامله «غش» کرده و آن معامله باطل است. در تاریکی این نوع معامله انجام می‌شود و به همین دلیل می‌گویند که معامله در تاریکی کراهت دارد. 🔰کسی که عیب جنس را بپوشاند، در معامله غش کرده است و حدیث داریم کسی که آب به شیر ببندد، مسلمان نیست. آنها که در معامله می‌کنند خیر نخواهند دید. 🔰حال در این دعا می‌گوییم که خدایا، همان‌طور که او در معامله عیب را می‌پوشاند تو هم  به رحمت خودت عیب من را بپوشان. 🔰 در این بخش از دعا از خدا می‌خواهیم که به ما توفیق اعطا کند تا موفق به نماز شب و قرائت دعای ابوحمزه ثمالی شویم. توفیق رفیقی است که به هر کس ندهندش. 🔰 حدیثی از امام جواد (ع) می‌فرماید: «مومن ۳ خصلت دارد. اولین آنها این است که توفیق داشته باشد. » زیارت، کمک به مستحق، نماز شب، حضور در جشن‌های نیکوکاری، فعالیت در مدرسه‌سازی کمک به حوزه‌های علمیه و ... از توفیقاتی است که نصیب مومن می‌شود. 🔰بعضی توفیق ندارند و حتی توفیق زیارت حرم حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) را هم پیدا نمی‌کنند. 🔰 حضرت عبدالعظیم (ع) از علما و محدثین و وکیل امام هادی بود. برخی قائلند که دشمنان، حضرت را زنده دفن کردند و وی را به شهادت رساندند. 🔰طبق حدیث امام جواد (ع) دومین خصلت مومن این است که گاهی خودش را موعظه کند و سومین خصلت این است که هر کس او را نصیحت کند قبول کند. 🔰در ادامه دعا از خدا می‌خواهیم که ما را ازگناهان حفظ کند و قلبمان را از آلودگی‌های شک برطرف کند و قلب ما گرفتار شک نباشد. 🔰 آنها که قلبشان گرفتار شک است، ذکر «لاحول ولاقوة إلا بالله العلی العظیم» را زیاد تکرار کنند. این ذکر برای رهایی از وسوسه‌های شیطان بسیار موثر است. 🔰ابوذر می‌گوید که رسول خدا (ص) فرموده: «ابوذر این ذکر را زیاد بگو که از گنج‌های بهشت است. » بعد از نمازهای مغرب و صبح، هفت بار این ذکر را بیان کنید که جزو تعقیبات است ولی قبل از بیان هر یک از آنها باید یک بار «بسم الله الرحمن الرحیم» بگویید. 🔰خدا نعمت‌هایی به ما می‌دهد که اصلاً ما از او نخواسته‌ایم و تقاضا نکرده‌ایم. به قدری ما را دوست دارد که هر چه در دلمان است را ولو اگر نخواهیم به ما می‌دهد. @fatemi5
🔰جلسه بیست و هشتم تفسیر (آیه 47 تا 51) ✍سنت قطعی الهی در عذاب دشمنان 🔻فَلا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ مُخْلِفَ وَعْدِهِ رُسُلَهُ إِنَّ اللَّهَ عَزيزٌ ذُو انتِقامٍ 🔺پس هرگز مپندار كه خداوند در وعده خود با پيامبرانش تخلّف مى‏كند و به آنان يارى نمى‏رساند و دشمنانشان را كيفر نمى‏دهد، قطعا خداوند شكست‏ناپذير و انتقام‏گيرنده است. 🔻يَوْمَ تُبَدَّلُ الْأَرْضُ غَيْرَ الْأَرْضِ وَ السَّماواتُ وَ بَرَزُوا لِلَّهِ الْواحِدِ الْقَهَّارِ 🔺 روزى انتقام خواهد گرفت كه قيامت رخ دهد و زمين به غير اين زمين و آسمان‏ها نيز به غير اين آسمان‏ها مبدل شوند و پرده‏ها همه كنار رود و همگان دريابند كه در پيشگاه خداوند يگانه كه بر همه موجودات چيره است، آشكارند. 🔻وَ تَرَى الْمُجْرِمينَ يَوْمَئِذٍ مُقَرَّنينَ فِي الْأَصْفادِ 🔺 آن روز گنهكاران را مى‏بينى كه در زنجيرها به هم بسته شده‏اند. 🔺سَرابيلُهُمْ مِنْ قَطِرانٍ وَ تَغْشى‏ وُجُوهَهُمُ النَّارُ 🔻جامه‏هايشان از قطران (ماده‏اى سياه و بدبو) است و آتش چهره آنان را مى‏پوشاند. 🔺لِيَجْزِيَ اللَّهُ كُلَّ نَفْسٍ ما كَسَبَتْ إِنَّ اللَّهَ سَريعُ الْحِسابِ 🔻 [آرى، قيامت روى مى‏دهد] تا خداوند به هركسى همان را كه فراهم آورده است سزا دهد و در آن هيچ تأخيرى نيست زيرا خدا به سرعت اعمال بندگانش را حسابرسى مى‏كند. ✍رفتارهای تبلیغی: 1. مسئله ایمان به وعده های الهی، یکی از مهمترین اصول تربیت اجتماعی است. درباره لزوم ایمان به وعده های الهی و آثار آن و نیز آثار عدم ایمان به آن سخن بگویید. 2. اینکه هر انسانی جزای آنچه را عمل کرده است، میبیند، هم در قالب رفتار مردم و هم در قالب رفتار مسئولین تبیین کنید. 🔰یکی از سنت‌های الهی عمل به وعده‌ها است خداوند تبارک و تعالی هرجا وعده‌ای می‌دهد به وعده عمل می‌نماید . وعده‌هایی که به انبیا داده‌است محقق خواهد شد، مثلاً در مورد اسلام می‌فرماید که خداوند نور خودش را در زمین منتشر خواهد کرد یا در مورد حضرت مهدی علیه‌السلام در سوره قصص می‌فرماید که مستضعفین روزی تمام دنیا را به سیطره خود درخواهند آورد. 🔰خداوند هم شکست‌ناپذیر است و هم انتقام گیر روزی‌که زمین تبدیل به زمین دیگر بشود و آسمان‌ها نیز تبدیل بشوند به آسمان دیگر و هم در برابر خدای متعال ظاهر شوند آن روز مجرمین در زنجیره‌ها بسته شده‌اند جامعه‌های شان از قیر بدبو و صورت‌هایشان را آتش می‌پوشاند تمام این‌ها به‌خاطر این است که به جزای اعمالشان برسند. تسلی پیامبر و مومنان 🔰آيه اول، خطاب به پيامبر صلى الله عليه و آله و موجب تسلّى خاطر اوست، اما نوعى هشدار و تهديد به ستمگران مخالف پيامبر صلى الله عليه و آله نيز هست. 🔰كسى تخلّف وعده مى‏كند و ستمكاران را به حال خود رها مى‏سازد كه توانا نباشد و يا نخواهد آنان را كيفر دهد، در حالى كه خدا هم شكست‏ناپذير است و هم مى‏خواهد ستمكاران را كيفر دهد، پس وعده‏ى خدا تخلّف‏ناپذير است؛ و اگر به ستمگران مهلت مى‏دهد، براى آن است كه آنها را بيازمايد تا حجّت بر آنان تمام شود و گرفتار آتش شوند. 🔰«انتقام» در اصل به معناى كيفر دادن است و كيفر خدا همراه با استحقاق و عدالت و نتيجه‏ى اعمال خود انسان است. 🔰معناى فارسى انتقام (تلافى كردن همراه با كينه‏جويى و عدم گذشت) در اين آيه مورد نظر نيست. 🔰انتقام گرفتنِ انسان همراه با كينه و تشفّى دل است، ولى انتقام الهى بر اساس عدل و حكمت و تأديب است. ✍تبدیل زمین و آسمان 🔰در آیه دوم، در مورد «تبديل زمين و آسمان به زمين و آسمان ديگر»، كه در اين آيه به آن اشاره شده است، مفسران قرآن چند ديدگاه دارند: 1. منظور تبديل ذات است؛ يعنى به كلى اين زمين نابود و زمين ديگرى آفريده مى‏شود و قيامت برپا مى‏گردد. 2. مقصود تبدّل صفات زمين و آسمان است؛ يعنى پس از ويرانى اين زمين و آسمان در آستانه‏ى قيامت، زمين و آسمانى نو و تكامل يافته‏تر برپا مى‏شوند. اما از ظاهر برخى ديگر از آيات قرآن استفاده مى‏شود كه خورشيد، خاموش و آسمان‏ها شكافته و زلزله‏هاى سخت هويدا مى‏شود و نظام كنونى جهان درهم مى‏ريزد، اما جهان به كلى نابود نمى‏شود بلكه مردم به زمينى تازه و عالى‏تر گام مى‏نهند. 🔰البته درك كامل آن جهانِ تازه براى ما مشكل است؛ هم‏چون كودكى كه‏ بخواهد از درون شكم مادر همه چيز جهان بيرون را درك كند. 🔰مفسران، «بُروز» انسان‏ها در برابر خدا در رستاخيز را چند گونه تفسير نموده‏اند: 1. بيرون آمدن انسان‏ها از قبرها در قيامت. 2. ظهور تمام وجود انسان با تمام محتواى درونى و بيرونى‏اش در صحنه‏ى رستاخيز؛ يعنى در آن جا انسان ظاهر و باطن ندارد و همه چيز انسان (حتى در ديد علم محدود او) آشكار مى‏شود.
✍انواع عذابهای دشمنان 🔰كسى‏كه در حال رنج و عذاب است، اگر فرياد ديگران را نيز بشنود، بيشتر زجر مى‏بيند، چنان‏كه شادى كردن لذّت دارد و بودنِ در كنار جمعى كه شادمانند لذّتِ بيشترى دارد. 🔰به همين خاطر، قرآن مى‏فرمايد: ما افراد همفكر و هم‏خط را در يك جا جمع مى‏كنيم، مجرمان را در دوزخ و نيكان را در بهشت. 🔻وَ الَّذِينَ آمَنُوا ... أَلْحَقْنا بِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ و درباره‏ى اهل دوزخ مى‏خوانيم: «احْشُرُوا الَّذِينَ ظَلَمُوا وَ أَزْواجَهُمْ» ستمگران و همسرانشان كه مانند آنان بودند، با هم به دوزخ مى‏روند. 🔰در جاى ديگر مى‏خوانيم: «فَكُبْكِبُوا فِيها هُمْ وَ الْغاوُونَ» در آن روز عابد همراه با معبود خيالى خود با هم به دوزخ افكنده مى‏شوند و شايد آيه‏ى «وَ إِذَا النُّفُوسُ زُوِّجَتْ» نيز همين قرين بودن را بيان كند. بنابراین: «اصفاد» در اصل به معناى غُل و زنجير است و دو تفسیر دارد: 1. برخی گفته اند در خصوص آن غل و زنجيرى به كار مى‏رود كه دست و گردن را به هم مى‏بندد. 2. یا برخی آن را «كُنده» (چوب بزرگ) معنا كرده‏اند كه به پاى زندانيان مى‏بستند تا آنان را شكنجه و از فرارشان جلوگيرى كنند. «مَقَرّنين» در اصل به معناى «نزديك شدن» است و در این آیه سه گونه تفسیر کرده اند: 1. يا مقصود آن است كه مجرمان را در قيامت با غل و زنجيرى طولانى به هم مى‏بندند، كه اين تجسّمى از پيوند نزديك عملى و فكرى گناهكاران در دنياست. 2. يا منظور آن است كه مجرمان را به وسيله‏ى زنجيرها به شياطين نزديك مى‏كنند و پيوند باطنى آنها در دنيا، به صورت هم‏زنجير شدن آنان آشكار مى‏شود. 3. يا نزديك شدن دست و گردن آنها به وسيله‏ى زنجيرها مورد نظر است. 🔻البته مانعى ندارد كه هر سه تفسير در مورد اين آيه درست باشد، اما ظهور آيه در همان معناى اول است. 🔺«قَطْران» به معناى ماده‏اى سياه‏رنگ و بدبو و قابل اشتعال است. 🔺آن را از درختى به نام «ابهل» مى‏گيرند و پس از جوشاندن به پوست شتر مى‏مالند تا با سوزش خاص خود، بيمارى جرب او را بهبود بخشد. برخى نيز گفته‏اند مايعى است كه از تقطير ذغال سنگ به دست مى‏آيد. 🔺منظور از قطران در آیه آن است كه لباس دوزخيان، زشت، بدبو و قابل سوختن است و اين بدترين لباس‏هاست. 🔻در حقيقت، اين لباس، تجسّم لباس گناه است كه دوزخيان در اين جهان بر خود مى‏پوشند و با بوى تعفن گناه جامعه را آلوده مى‏كنند و به آتش مى‏كشند و خودشان را روسياه مى‏سازند. 🔰چهار نکته مهم در جزای اعمال دشمنان در آیه مبارکه پنجاه و یک، چهار نکته در مورد جزای اعمال وجود دارد: 1. اول این‌که تمام چیزی را که می‌بینند جزای اعمال است و هر انسان هر عملی را انجام بدهد جزای آن را خواهد دید. 2. ثانیاً خداوند تبارک و تعالی خودش جزا خواهد داد. 3. ثالثاً خداوند متعال همه انسان‌ها را مجازات خواهد کرد. همه اعم از مسلمان، مؤمن، یهودی و... 4. رابعاً انسان براساس اعمالش کیفر داده خواهد شد. نه بر اساس باورها و پیش زمینه های ذهنی اش. 🔰در اين آيه نمى‏فرمايد: «خدا پاداش اعمال هر كس را به او مى‏دهد.» بلكه مى‏فرمايد: «آنچه را انجام داده‏اند به عنوان پاداش به آنها خواهد داد.»؛ يعنى جزاى آنها، اعمال مجسّم شده‏ى خودشان است. 🔰از آن جا كه اعمال انسان با تغيير چهره به سراغ او مى‏آيند، در واقع، حسابش همراه خودش است و حساب‏رسى از اين سريع‏تر نخواهد بود و اصولًا خدا براى حساب‏رسى نياز به زمان ندارد.