eitaa logo
منبرک فاطمی
6.5هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
970 ویدیو
1.4هزار فایل
✔️ مباحث قرآنی، اخلاقی،داستان ✔️اهلبیت ومناسبتهامذهبی ✔️احکام کاربردی،پاسخگو ✔️امرمعروف و نهی منکر ✔️مرثیه و مداحی ✔️عفاف وحجاب ✔️جهادتبیین ✔️فرزندآوری ✔️مهدویت ✔️شهدا ✔️نماز @a_f_133 🔺فهرست + تبلیغات شما و... https://eitaa.com/fatemi222/6618
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ خطبه حضرت زینب سلام الله علیها در کوفه (4) ✳️ آنگاه حضرت زينب سلام الله عليها اين اشعار را خواند: 🟡 ماذا تَقُولُونَ إِذْ قالَ النَّبِيُّ لَكُمْ 🟡 ماذا صَنَعْتُمْ وَ أَنْتُمْ آخِرُ الاُْمَمِ 🟡 بأَهْلِ بَيْتي وَ أَوْلادي وَتَكْرُمَتي 🟡 منْهُمْ أُسارى وَ مِنْهُمْ ضُرِّجُوا بِدَمِ 🟡 ما كانَ ذاكَ جَزائي إِذْ نَصَحْتُ لَكُمْ 🟡 أنْ تُخْلِفُونِي بِسُوء في ذَوِي رَحِمِي 🟡 إنِّى لاََخْشى عَلَيْكُمْ أَنْ يَحُلَّ بِكُمْ 🟡 مثْلُ الْعَذابِ الَّذي أَوْدى عَلى اِرَمَ 🟢 اگر پيامبر از شما بپرسد، اين چه كارى بود كه كرديد با آنكه شما امت [پيامبر] آخر الزمان بوديد [و بر ديگر امت‌ها شرافت داشتيد]، چه پاسخ خواهيد داد؟ 🟢 شما چه كرديد با اهل بيت و فرزندان و عزيزان من، جمعى را به اسارت برديد و گروهى را به خون آغشته كرديد. 🟢 اين پاداش من نبود با آن‌كه من خيرخواه شما بودم اينكه در حق خويشاوندانم اين‌گونه به من جفا كنيد. 🟢 من مى ترسم همان عذابى كه قوم «اِرَم» را به نابودى كشاند بر شما نيز فرود آيد. ✅ زينب كبرى سلام الله عليها پس از اين خطابه جانسوز روى از آنان برگرداند. 🟠 در اين حال، مردم را ديدم كه حيرت زده‌اند و از اندوه و پشيمانى، دست به دندان مى گزند. 🟠 «حِذْيَم» مى افزايد: به كنارم نگريستم، پيرمردى را ديدم كه اشك مى ريزد و محاسنش با قطرات اشكش تر شده بود در همان حال دستان خود را به آسمان بلند كرد و گفت: 🟠 «بِأَبي وَ أُمّي كُهُولُكُمْ خَيْرُ الْكُهُولِ، وَ نِساؤُكُمْ خَيْرُالنِّساءِ، وَ شَبابُكُمْ خَيْرُالشَّبابِ، وَ نَسْلُكُمْ نَسْلٌ كَريمٌ، وَ فَضْلُكُمْ فَضْلٌ عَظيمٌ»؛ 🔵 پدر و مادرم فداى شما باد! پيرانتان بهترين پيران، زنانتان بهترين زنان و جوانانتان بهترين جوانانند. دودمان شما كريم و بزرگوار و فضل و منزلت شما بزرگ و عظيم است. ✅ آنگاه اين بيت را خواند: 🟠 كهُولُكُمْ خَيْرُالْكُهُولِ وَ نَسْلُكُمْ 🟠 إذا عُدَّ نَسْلٌ لايَبُورُ وَلايَخْزَى 🔵 پيران شما بهترين پيران و دودمان شما نيز بهترين دودمانند و در ميان همه تبارها و نسل‌ها، هرگز تبار شما نابود و بى اعتبار نخواهند شد. ✳️ امام زين العابدين عليه السلام رو به عمه‌اش كردند و فرمودند: 🟢 عمه جان آرام بگير، سرگذشت گذشتگان براى آنان كه مانده‌اند مايه عبرت است. ✳️ سپس افزود: 🟡 وأَنْتِ بِحَمْدِاللهِ عالِمَةٌ غَيْرُ مُعَلَّمَة، فَهِمَةٌ غَيْرُ مُفَهَّمَة؛ 🟢 خداى را سپاس كه تو عالمه تعليم نديده و خردمندِ خرد نياموزيده‌اى. ✳️ در ادامه فرمودند: 🟢 گريه و زارى، آنان را كه رفته‌اند به ما باز نمى گرداند. ✳️ با اين سخنِ امام چهارم عليه السلام، زينب سلام الله علیها آرام گرفت و ساكت شد. 📚 احتجاج طبرسى، ج 2، ص 109 - 114. همين ماجرا در ملهوف (لهوف) سيد بن طاووس نيز با مقدارى تفاوت آمده است. (ملهوف (لهوف)، ص 192 - 194) و رجوع شود به: بحارالانوار، ج 45، ص 162 - 164. ✳️ منبرک فاطمی https://eitaa.com/fatemi222/14670
و اما در شام و مجلس یزید 👇
❇️ خطبه حضرت زینب سلام الله علیها در مجلس یزید (1) 🟠 فَقَامَتْ زَيْنَبُ بِنْتُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ علیه السلام فَقَالَتْ الْحَمْدُ لِلهِ رَبِّ الْعالَمِينَ وَ صَلَّى اللهُ عَلَى رَسُولِهِ وَ آلِهِ أَجْمَعِينَ صَدَقَ اللهُ سُبْحَانَهُ كَذَلِكَ يَقُولُ: 🟡 ثُمَّ كانَ عاقِبَةَ الَّذِينَ أَساؤُا السُّواى‏ أَنْ كَذَّبُوا بِآياتِ الله وَ كانُوا بِها يَسْتَهْزِؤُنَ. 🔰 سوره روم، آیه ۱۰. 🟠 زینب دختر علی‌بن‌ابی‌طالب علیه السلام برخاست و فرمود حمد خدای، پروردگار جهانیان را سزاست و درود خدا بر محمّد و بر همه آل او باد، خدا راست فرموده که فرمود: 🟢 سپس پایان کار آنان که بد کردند این است که آیات خدا را تکذیب کرده و بدان‌ها استهزا کنند. 🟠 أَ ظَنَنْتَ يَا يَزِيدُ حَيْثُ أَخَذْتَ عَلَيْنَا أَقْطَارَ الْأَرْضِ وَ آفَاقَ السَّمَاءِ فَأَصْبَحْنَا نُسَاقُ كَمَا تُسَاقُ الْأُسَرَاءُ أَنَّ بِنَا هَوَاناً عَلَيْهِ وَ بِكَ عَلَيْهِ كَرَامَةً وَ أَنَّ ذَلِكَ‏ لِعِظَمِ خَطَرِكَ عِنْدَهُ فَشَمَخْتَ بِأَنْفِكَ وَ نَظَرْتَ فِي عِطْفِكَ جَذْلَانَ مَسْرُوراً حَيْثُ رَأَيْتَ الدُّنْيَا لَكَ مُسْتَوْثِقَةً وَ الْأُمُورَ مُتَّسِقَةً وَ حِينَ صَفَا لَكَ مُلْكُنَا وَ سُلْطَانُنَا فَمَهْلًا مَهْلًا أَ نَسِيتَ قَوْلَ اللهِ تَعَالَى: 🟡 وَ لا يَحْسَبَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا أَنَّما نُمْلِي لَهُمْ خَيْرٌ لِأَنْفُسِهِمْ إِنَّما نُمْلِي لَهُمْ لِيَزْدادُوا إِثْماً وَ لَهُمْ عَذابٌ مُهِينٌ. 🟠 ای یزید، آیا گمان برده‌ای حال که جای جای زمین و آفاق آسمان را بر ما گرفتی و بستی و ما چونان کنیزان رانده شدیم، مایه خواری ما و موجب کرامت توست؛ و حکایت از عظمت مکانت تو دارد که این چنین باد در بینی انداخته‌ای و برق شادی و سرور از دیدگانت می‌جهد، حال که دنیا را برای خود مرتّب و امور را برایت منظم می‌بینی و ملک و سلطنت ما برایت صافی گردیده لختی آرام گیر، مگر سخن خدای را فراموش کرده‌ای که فرمود: 🟢 گمان مبرند آنان که کافر شدند و ما آنان را مهلت دادیم، (این مهلت) برای آنان خیر است، ما همانا مهلت دادیم آنان را که بر گناه خود بیفزایند و برای آنان عذاب خوارکننده خواهد بود. 🔰 سوره آل عمران، آیه ۱۷۸. ادامه دارد... 📚 سید بن طاوس، اللهوف علی قتلی الطفوف، ۱۳۷۸ش، ص۲۱۴ - ۲۲۰. این خطبه را طبرسی نیز در کتاب الاحتجاج گزارش کرده است که با متن لهوف تفاوت‌ هایی دارد. ر.ک: طبرسی، الاحتجاج، ۱۴۰۳ق، ج۲، ص۳۰۸؛ ترجمه از حسن میرابوطالبی. https://eitaa.com/fatemi222/14670
❇️ خطبه حضرت زینب سلام الله علیها در مجلس یزید (2) أَ مِنَ الْعَدْلِ يَا ابْنَ الطُّلَقَاءِ تَخْدِيرُكَ حَرَائِرَكَ وَ إِمَاءَكَ وَ سَوْقُكَ بَنَاتِ رَسُولِ الله صلی الله علیه وآله سَبَايَا؛ ✅ قَدْ هَتَكْتَ سُتُورَهُنَّ؛ ✅ وَ أَبْدَيْتَ وُجُوهَهُنَّ؛ ✅ تَحْدُو بِهِنَّ الْأَعْدَاءُ مِنْ بَلَدٍ إِلَى بَلَدٍ؛ ✅ وَ يَسْتَشْرِفُهُنَّ أَهْلُ الْمَنَاهِلِ وَ الْمَنَاقِلِ؛ ✅ وَ يَتَصَفَّحُ وُجُوهَهُنَّ الْقَرِيبُ وَ الْبَعِيدُ وَ الدَّنِيُّ وَ الشَّرِيفُ؛ ✅ لَيْسَ مَعَهُنَّ مِنْ رِجَالِهِنَّ وَلِيٌّ وَ لَا مِنْ حُمَاتِهِنَّ حَمِيٌّ؛ ✅ وَ كَيْفَ يُرْتَجَى مُرَاقَبَةُ مَنْ لَفَظَ فُوهُ أَكْبَادَ الْأَزْكِيَاءِ وَ نَبَتَ لَحْمُهُ مِنْ‏ دِمَاءِ الشُّهَدَاءِ؛ ✅ وَ كَيْفَ يَسْتَبْطِئُ فِي بُغْضِنَا أَهْلَ الْبَيْتِ مَنْ نَظَرَ إِلَيْنَا بِالشَّنَفِ وَ الشَّنَئَانِ وَ الْإِحَنِ وَ الْأَضْغَانِ. 🔶 آیا این از عدل است‌ ای فرزند آزادشده‌ها که زنان و کنیزان تو در پس پرده باشند و دختران رسول الله اسیر؟! 🔶 پرده‌های حُرمتشان را دریدی؛ 🔶 و چهره‌هایشان را آشکار کردی؛ 🔶 آنان را چونان دشمنان از شهری به شهری کوچانیده؛ 🔶 ساکنان منازل و مناهل (بومی و غریب) بر آنان اشراف یافتند؛ 🔶 و مردم دور و نزدیک و پست و فرو مایه و شریف چهره‌هایشان را نگریستند؛ 🔶 در حالی که از مردان آنان حامی و سرپرستی همراهشان نبود؛ 🔶 چگونه امید دلسوزی و غمگساری باشد از فرزند کسی که جگرهای پاکان را به دهان گرفته و گوشت وی از خون شهداء پرورش یافته است؟! 🔶 و چسان در عداوت ما اهل البیت کُندی ورزد آن که نظرش به ما نظر دشمنی و کینه‌توزی است؟! ادامه دارد... 📚 سید بن طاوس، اللهوف علی قتلی الطفوف، ۱۳۷۸ش، ص۲۱۴ - ۲۲۰. این خطبه را طبرسی نیز در کتاب الاحتجاج گزارش کرده است که با متن لهوف تفاوت‌ هایی دارد. ر.ک: طبرسی، الاحتجاج، ۱۴۰۳ق، ج۲، ص۳۰۸؛ ترجمه از حسن میرابوطالبی. https://eitaa.com/fatemi222/14670
❇️ خطبه حضرت زینب سلام الله علیها در مجلس یزید (3) ✅ ثُمَّ تَقُولُ غَيْرَ مُتَأَثِّمٍ وَ لَا مُسْتَعْظِمٍ: لَأَهَلُّوا وَ اسْتَهَلُّوا فَرَحاً ثُمَّ قَالُوا يَا يَزِيدُ لَا تُشَلَ‏ مُنْتَحِياً عَلَى ثَنَايَا أَبِي عَبْدِ اللهِ سَيِّدِ شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ تَنْكُتُهَا بِمِخْصَرَتِكَ؛ 🔶 آن گاه بدون احساس چنین گناه بزرگی بگویی: (اجداد تو) برخیزند و پایکوبی کنند و به تو بگویند:‌ای یزید دست مریزاد، در حالی که با تازیانه و عصایت بر دندان‌های پیشین ابی عبد الله علیه‌السلام بزنی. ✅ وَ كَيْفَ لَا تَقُولُ ذَلِكَ وَ قَدْ نَكَأْتَ الْقَرْحَةَ وَ اسْتَأْصَلْتَ الشَّافَةَ بِإِرَاقَتِكَ دِمَاءَ ذُرِّيَّةِ مُحَمَّدٍ صلی‌ الله‌ علیه‌ و‌ آله‌ وَ نُجُومِ الْأَرْضِ مِنْ آلِ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ وَ تَهْتِفُ بِأَشْيَاخِكَ زَعَمْتَ أَنَّكَ تُنَادِيهِمْ فَلَتَرِدَنَّ وَشِيكاً مَوْرِدَهُمْ وَ لَتَوَدَّنَّ أَنَّكَ شَلَلْتَ وَ بَكِمْتَ وَ لَمْ تَكُنْ قُلْتَ مَا قُلْتَ وَ فَعَلْتَ مَا فَعَلْتَ؛ 🔶 چرا چنین نگویی و حال آن که از قرحه و جراحت پوست برداشتی و با ریختن خون ذرّیه محمّد صلّی اللَّه علیه و آله که ستارگان زمین از آل عبد المطلب‌اند خاندان او را مستأصل کردی و نیاکان خود را می‌خوانی، و به گمان خود آنها را ندا در می‌دهی. (ای یزید) زودا که به آنان بپیوندی و در آن روز آرزو می‌کردی که‌ای کاش شل بودی و لال و نمی‌گفتی آن‌چه را که گفتی و نمی‌کردی آنچه را که کردی. ✅ اللَّهُمَّ خُذْ لَنَا بِحَقِّنَا وَ انْتَقِمْ مِنْ ظَالِمِنَا وَ أَحْلِلْ غَضَبَكَ بِمَنْ سَفَكَ دِمَاءَنَا وَ قَتَلَ حُمَاتَنَا؛ 🔶 خداوندا حقّ ما را بگیر و از آن که به ما ستم کرد انتقام ستان و غضب خود را بر آن که خون‌های ما را ریخته، حامیان ما را کشته فرو فرست. ✅ فَوَ الله مَا فَرَيْتَ إِلَّا جِلْدَكَ وَ لَا حَزَزْتَ إِلَّا لَحْمَكَ وَ لَتَرِدَنَّ عَلَى رَسُولِ اللهِ صلی‌ الله‌ علیه‌ و‌ آله‌ بِمَا تَحَمَّلْتَ مِنْ سَفْكِ دِمَاءِ ذُرِّيَّتِهِ وَ انْتَهَكْتَ مِنْ حُرْمَتِهِ فِي عِتْرَتِهِ وَ لُحْمَتِهِ حَيْثُ يَجْمَعُ اللهُ شَمْلَهُمْ وَ يَلُمُّ شَعَثَهُمْ وَ يَأْخُذُ بِحَقِّهِمْ؛ 🟡 «وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ الله أَمْواتاً بَلْ أَحْياءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ». 🔶 (ای یزید) به خدا سوگند جز پوست خود را ندریدی و جز گوشتت را نبریدی، بی‌تردید بر رسول الله صلّی الله علیه و آله وارد می‌شوی در حالی که خون ذرّیه‌اش را ریختی و پرده حرمت فرزندانش را دریدی و این جایی است که خدا پراکندگی‌هایشان را جمع و پریشانی‌هایشان را دفع و حقوق آنان را بگیرد؛ 🟢 «آنان را که در راه خدا به شهادت رسیدند مرده مپندار بل‌که زندگانی هستند که نزد پروردگارشان روزی داده می‌شوند.» 🔰 سوره آل عمران، آیه ۱۶۹. ✳️ منبرک فاطمی https://eitaa.com/fatemi222/14670
❇️ خطبه حضرت زینب سلام الله علیها در مجلس یزید (4) ✅ وَ حَسْبُكَ بِاللهِ حَاكِماً وَ بِمُحَمَّدٍ صلی‌ الله‌ علیه‌ و‌ آله‌ خَصِيماً وَ بِجَبْرَئِيلَ ظَهِيراً وَ سَيَعْلَمُ مَنْ سَوَّلَ لَكَ وَ مَكَّنَكَ مِنْ رِقَابِ الْمُسْلِمِينَ بِئْسَ لِلظَّالِمِينَ بَدَلًا وَ أَيُّكُمْ شَرٌّ مَكاناً وَ أَضْعَفُ جُنْداً وَ لَئِنْ جَرَّتْ عَلَيَّ الدَّوَاهِي مُخَاطَبَتَكَ إِنِّي لَأَسْتَصْغِرُ قَدْرَكَ وَ أَسْتَعْظِمُ تَقْرِيعَكَ وَ أَسْتَكْثِرُ تَوْبِيخَكَ لَكِنَّ الْعُيُونَ عبْرَى وَ الصُّدُورَ حَرَّى أَلَا. 🔶 (ای یزید) همین قدر تو را بس است که خدای داور، و محمّد صلّی الله علیه و آله دشمنت و صاحب خون و جبرئیل پشت و پشتوان باشد و زودا بداند آن کس که فریبت داد و تو را بر گرده مسلمانان سوار کرد چه بد جانشینی برگزیده و کدام یک مکانتی بدتر داشته نیرویی اندک‌تر دارد. یزید، گر چه دواهی و بلاهای زیاد از تو بر من فرود آمد ولی هماره قدر تو را ناچیز دانسته فاجعه‌ات را بزرگ و نکوهشت را بزرگ می‌شمرم چه کنم که دیدگان، اشکبار و سینه‌ها سوزان است. 📚 سید بن طاوس، اللهوف علی قتلی الطفوف، ۱۳۷۸ش، ص۲۱۴-۲۲۰. این خطبه را طبرسی نیز در کتاب الاحتجاج گزارش کرده است که با متن لهوف تفاوت‌هایی دارد. ر.ک: طبرسی، الاحتجاج،۱۴۰۳ق، ج۲، ص۳۰۸؛ ترجمه از حسن میرابوطالبی. ادامه دارد... ✳️ https://eitaa.com/fatemi222/14670
❇️ خطبه حضرت زینب سلام الله علیها در مجلس یزید (5) ✅ فالْعَجَبُ كُلُّ الْعَجَبِ لِقَتْلِ حِزْبِ الله النُّجَبَاءِ بِحِزْبِ الشَّيْطَانِ الطُّلَقَاءِ فَهَذِهِ الْأَيْدِي تَنْطِفُ مِنْ دِمَائِنَا وَ الْأَفْوَاهُ تَتَحَلَّبُ مِنْ لُحُومِنَا؛ 🔶 شگفتا و بس شگفتا کشته شدن حزب الله نجیبان به دست حزب شیطان طُلَقاء است از دست‌های پلیدشان خون‌های ما می‌چکد و دهان‌های ناپاکشان از گوشت ما می‌خورد؛ ✅ و تِلْكَ الْجُثَثُ الطَّوَاهِرُ الزَّوَاكِي تَنْتَابُهَا الْعَوَاسِلُ وَ تُعَفِّرُهَا أُمَّهَاتُ الْفَرَاعِلِ وَ لَئِنِ اتَّخَذْتَنَا مَغْنَماً لَتَجِدَنَّا وَشِيكاً مَغْرَماً؛ 🔶 و آن جسدهای پاک و پاکیزه با یورش گرگ‌های درنده روبروست و آثارشان را کفتارها محو می‌کند و اگر ما را غنیمت گرفتی، زودا دریابی غنیمت نه، که غرامت بوده است؛ ✅ حينَ لَا تَجِدُ إِلَّا مَا قَدَّمَتْ يَدَاكَ وَ ما رَبُّكَ بِظَلَّامٍ لِلْعَبِيدِ فَإِلَى اللهِ الْمُشْتَكَى وَ عَلَيْهِ الْمُعَوَّلُ فَكِدْ كَيْدَكَ وَ اسْعَ سَعْيَكَ وَ نَاصِبْ جُهْدَكَ. 🔶 آن روز که جز آن‌چه دست‌هایت از پیش فرستاده نیابی و پروردگارت ستمگر بر بندگانش نیست و شکایت‌ها به سوی خداست هر کید و مکر و هر سعی و تلاش که داری به کار بَند. ادامه دارد... 📚 سید بن طاووس، اللهوف علی قتلی الطفوف، ۱۳۷۸ش، ص۲۱۴-۲۲۰. این خطبه را طبرسی نیز در کتاب الاحتجاج گزارش کرده است که با متن لهوف تفاوت‌هایی دارد. ر.ک: طبرسی، الاحتجاج،۱۴۰۳ق، ج۲، ص۳۰۸؛ ترجمه از حسن میرابوطالبی. ✳️ منبرک فاطمی https://eitaa.com/fatemi222/14670
❇️ خطبه حضرت زینب سلام الله علیها در مجلس یزید (6) ✅ فوَ الله لَا تَمْحُو ذِكْرَنَا وَ لَا تُمِيتُ وَحْيَنَا وَ لَا تُدْرِكُ أَمَدَنَا وَ لَا تَرْحَضُ عَنْكَ عَارَهَا؛ 🔶 سوگند به خدای که هرگز نمی‌توانی یاد و نام ما را محو و وحی ما را بمیرانی چه دوران ما را درک نکرده این عار و ننگ از تو زدوده نگردد؛ ✅ و هَلْ رَأْيُكَ إِلَّا فَنَدٌ وَ أَيَّامُكَ إِلَّا عَدَدٌ وَ جَمْعُكَ إِلَّا بَدَدٌ يَوْمَ يُنَادِي الْمُنَادِي أَلا لَعْنَةُ الله عَلَى الظَّالِمِينَ؛ 🔶 آیا جز این است که رأی تو سست است و باطل و روزگارت محدود و اندک و جمعیت تو پراکنده گردد، آری، آن روز که ندا رسد: أَلا لَعْنَةُ اللهِ عَلَی الظَّالِمِینَ؛ ✅ فالْحَمْدُ لِله رَبِّ الْعالَمِينَ الَّذِي خَتَمَ لِأَوَّلِنَا بِالسَّعَادَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ وَ لِآخِرِنَا بِالشَّهَادَةِ وَ الرَّحْمَةِ؛ 🔶 پس حمد تنها از آنِ خدای پروردگار جهانیان است که برای اوّل ما سعادت و مغفرت و برای آخر ما شهادت و رحمت مقرر فرمود؛ ✅ و نَسْأَلُ الله أَنْ يُكْمِلَ لَهُمُ الثَّوَابَ وَ يُوجِبَ لَهُمُ الْمَزِيدَ وَ يُحْسِنَ عَلَيْنَا الْخِلَافَةَ إِنَّهُ رَحِيمٌ وَدُودٌ وَ حَسْبُنَا الله وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ. 🔶 از خدا مسئلت می‌کنیم ثواب آنان را تکمیل فرموده و موجبات فزونی آن را فراهم آورد و خلافت را بر ما نیکو گرداند چه او رحیم و ودود است، خدای ما را بس است چه نیکو وکیلی است. 📚 سید بن طاووس، اللهوف علی قتلی الطفوف، ۱۳۷۸ش، ص۲۱۴-۲۲۰. این خطبه را طبرسی نیز در کتاب الاحتجاج گزارش کرده است که با متن لهوف تفاوت‌هایی دارد. ر.ک: طبرسی، الاحتجاج،۱۴۰۳ق، ج۲، ص۳۰۸؛ ترجمه از حسن میرابوطالبی. ✳️ منبرک فاطمی https://eitaa.com/fatemi222/14670
منبرک فاطمی
سلام با توجه به اهمیت مسئله اعتقادات، (پنج آیه و پنج روایت و پنج داستان) در رابطه توحید ) آیات د
سلام با توجه به اهمیت مسئله اعتقادات، (پنج آیه و پنج روایت و پنج داستان) در رابطه توحید 👇
آیات در باره توحید ✅توحید در آفرینش‏ 🔺ان ربکم الله الذی خلق السموات و الارض فی سته ایام ثم استوی علی العرش یغشی الیل النهار یطلبه حثیثا و الشمس و القمر و النجوم مسخرت بأمره ألا له خلق و الامر تبارک الله رب العالمین(اعراف، آیه 54.)؛ 🔺پروردگار شما، خداوندی است که آسمانها که آسمانها و زمین را در شش روز (شش دوران) آفرید؛ سپس به تربیر جهان هستی پرداخت؛ با (پرده تاریک) شب، روز را می‏پوشاند؛ و شب به دنبال روز، به سرعت در حرکت است؛ و خورشید و ماه و ستارگان را آفرید، که مسخر فرمان او هستند. آگاه باشید که آفرینش و تدبیر (جهان)، از او (و به فرمان او)ست! پر برکت (و زوال‏ناپذیر) است خداوندی که پروردگار جهانیان است! ✅توحید در عبادت در ادیان گذشته‏ 🔺و اذ أخذنا میثق بنی اسرئیل لا تعبدون الا الله و بالولدین احسانا و ذی القربی و الیتمی و المسکین و قولوا للناس حسنا و أقیموا الصلوه وءاتوا الزکوه ثم تولیتم الا قلیلا منکم و أنتم معرضون(بقره، آیه 83.)؛ 🔺و (به یاد آورید) زمانی را که از بنی اسرائیل پیمان گرفتیم که جز خداوند یگانه را پرستش نکنید؛ و به پدر و مادر و نزدیکان و یتیمان و بینوایان نیکی کنید؛ و به مردم نیک بگویید؛ نماز را برپا دارید؛ و زکات بدهید. سپس (با اینکه پیمان بسته بودید) همه شما - جز عده کمی - سرپیچی کردید؛ (از وفای به پیمان خود) روی گردان شدید. ✅توحید مورد تایید همه ادیان آسمانی‏ 🔺قل یأهل الکتب تعالوا الی کلمه سواء بیننا و بینکم ألا نعبد الا الله و لا نشرک به شیئا و لا یتخذ بعضنا بعضا أربابا من دون الله فان تولوا فقولوا اشهدوا بأنا مسلمون( آل عمران، آیه 64.)؛ 🔺بگو ای اهل کتاب! بیایید به سوی سخنی که میان ما و شما یکسان است؛ که جز خداوند یگانه نپرستیم و چیزی را همتای او قرار ندهیم؛ و بعضی از ما، بعضی دیگر را - غیر از خدای یگانه - به خدایی نپذیرد. هرگاه (از این دعوت،) سرباز زنند، بگویید: گواه باشید که ما مسلمانیم! ✅وحدت خدا در جهان‏ 🔺الم تعلم أن الله له ملک السموت و الارض و مالکم من دون الله من ولی و لا نصیر(بقره، آیه 107.) 🔺 آیا نمی‏دانستی که حکومت آسمانها و زمین، از آن خداست؟! (و حق دارد هرگونه تغییر و تبدیلی در احکام خود طبق مصالح بدهد؟!) و جز خدا، ولی و یاوری برای شما نیست. (و اوست که مصلحت شما را می‏داند و تعیین می‏کند). ✅جهان دارای مبدا - مدیر و مدبر واحد 🔺الله لا اله هو الحی القیوم لا تأخذه سنه و لانوم له ما فی السموات و ما فی الارض من ذا الذی یشفع عنده الا باذنه یعلم ما بین أیدیهم و ما خلفهم و لا یحیطون بشی‏ء من علمه الا بما شاء وسع کرسیه السموت و الارض و لا یئوده حفظهما و هو العلی العظیم(بقره، آیه 255.)؛ 🔺هیچ معبودی نیست جز خداوند یگانه زنده، که قائم به ذات خویش است، و موجودات دیگر، قائم به او هستند؛ هیچگاه خواب سبک و سنگینی او را فرا نمی‏گیرد؛ (و لحظه‏ای از تدبیر جهان هستی، غافل نمی‏ماند؛) آنچه در آسمانها و آنچه در زمین است، از آن اوست؛ کیست که در نزد او، جر به فرمان او شفاعت کند؟! (بنابراین، شفاعت شفاعت کنندگان، برای آنها که شایسته شفاعتند، از مالکیت مطلقه او نمی‏کاهد.) آنچه را در پیش روی آنها (بندگان) و پشت سرشان است می‏داند؛ (و گذشته و آینده، در پیشگاه علم او، یکسان است.) و کسی از علم او آگاه نمی‏گردد؛ جز به مقداری که او بخواهد. (اوست که به همه چیز آگاه است؛ و علم و دانش محدود دیگران، پرتوی از علم بی‏پایان و نامحدود اوست.) تخت (حکومت) او، آسمانها و زمین را در برگرفته؛ و نگاهداری آن دو (آسمان و زمین) او را خسته نمیکند. بلندی مقام و عظمت، مخصوص اوست. ✅دعوت به توحید در رأس برنامه انبیاء 🔺لقد أرسلنا نوحا الی قومه فقال یقوم اعبدوا الله ما لکم من غیره انی أخاف علیکم عذاب یوم عظیم(اعراف، آیه 59.)؛ 🔺ما نوح را به سوی قومش فرستادیم؛ او به آنان گفت: ای قوم من! (تنها) خداوند یگانه را پرستش کنید، که معبودی جز او برای شما نیست! (و اگر غیر او را عبادت کنید،) من بر شما از عذاب روز بزرگی می‏ترسم! ✅اسلام - دین توحید 🔺فأقم وجهک للذین حنیفا فطرت الله التی فطر الناس علیها لا تبدیل لخلق الله ذلک الدین القیم و لکن أکثر الناس لا یعلمون(روم، آیه 30.)؛ 🔺پس روی خود را متوجه آیین خالص پروردگار کن! این فطرتی است که خداوند، انسانها را بر آن آفریده؛ دگرگونی در آفرینش الهی نیست؛ این است آیین استوار؛ ولی اکثر مردم نمی‏دانند! در زندگی https://eitaa.com/fatemi222/14664
توحید در روایات : ✅موانع توحید 🔹عن الصادق (علیه السلام) فی حدیث قال: و یخرج من الایمان بخمس جهات من الفعل کلها متشابهات معروفات الکفر و الشرک و الضلال و الفسق و رکوب الکبائر( وسائل الشیعه 1: 36.)؛ 🔹امام صادق (علیه السلام): بی‏گمان بنده به سبب یکی از پنج کار که همگی مانند هم و شناخته شده هستند، از ایمان خارج می‏شود: کفر، شرک، گمراهی، فسق و ارتکاب کبائر. ✅ریا مانع توحید 🔹قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم): ان أخوف ما أخاف علیکم الشرک الاصغر قالوا و ما انشرک الاصغر قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) هو الریا( مستدرک الوسائل 1: 106.)؛ 🔹پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم): بیشترین نگرانی من برای شما، شرک کوچک است. عرض کردند: ای رسول خدا! شرک کوچک چیست؟ فرمود: ریا. ✅شرک و ریا 🔹اعلموا یسیر الریا شرک( نهج البلاغه: 116)؛ امام علی (علیه السلام): بدانید که ریای اندک، شرک است. ✅خودنمایی و شرک‏ 🔹عن أبی جعفر (علیه السلام) قال سئل رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) عن تفسیر قول الله عزوجل: فمن کان یرجوا لقاء ربه فلیعمل عملا صالحا و لا یشرک بعباده ربه أحدا فقال من صلی مراءاه الناس فهو مشرک الی أن قال و من عمل عملا مما أمر الله به مراءاه الناس فهو مشرک(وسائل الشیعه 1: 68.)؛ 🔹امام باقر (علیه السلام): از رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) درباره آیه پس هر که امید دیدار پروردگارش را دارد باید کاری شایسته کند و هیچ‏کس را شریک پروردگارش قرار ندهد سوال شد، حضرت فرمود: هر که برای خودنمایی به مردم نمازگزارد مشرک است... و هرکس یکی از فرمان‏های خدا را برای خودنمایی به مردم به جای آورد مشرک است. ✅شرک بنی‏امیه‏ 🔹عن أبی عبدالله (علیه السلام) قال: ان بنی أمیه أطلقوا للناس تعلیم الایمان و لم یطلقوا تعلیم الشرک لکی اذا حملوهم علیه لم یعرفوه(الکافی 2: 415.) 🔹امام صادق (علیه السلام): بنی‏امیه آموزش ایمان را برای مردم آزاد گذاشتند، اما آموزش شرک را آزاد نگذاشتند، تا اگر آنان را به شرک کشاندند متوجه نشوند. ✅شرک در مقدرات الهی‏ 🔹هو هو الرجل یقول: لولا فلان لهلتک، و لولا فلان لا صبت کذا، ولو لا فلان لضاع عیالی، ألاتری أنه قد جعل لله شریکا فی ملکه یرزقه و یدفع عنه؟! قال [الراوی‏]: قلت: فیقول: لولا أن الله من علی بفلان لهلکت؟ قال: نعم، لابأس بهذا(تفسیر العیاشی 2: 200.)؛ 🔹امام صادق (علیه السلام): مانند این که انسان بگوید: اگر فلانی نبود من از بین می‏رفتم و اگر فلانی نبود چنین و چنان می‏شدم و اگر فلانی نبود خانواده‏ام نابود می‏شد؛ مگر نمی‏بینی که او با این حرف‏ها در ملک خدا برایش قائل شده که روزیش می‏دهد و از او دفاع و دفع گرفتاری می‏کند؟ راوی می‏گوید: عرض کردم: پس بگویید: اگر خداوند به واسطه فلانی بر من منت نمی‏نهاد از بین می‏رفتم؟ فرمود: آری، اشکالی ندارد. ✅شرک در فرمانبرداری‏ 🔹عن أبی عبدالله (علیه السلام) فی قول الله عزوجل: و ما یؤمن أکثر هم بالله الا و هم مشرکون قال شرک طاعه و لیس شرک عباده( الکافی 2: 397.)؛ 🔹امام صادق (علیه السلام): در مورد آیه (و بیشتر آنان به خدا ایمان نیاورید مگر آنکه مشرک باشند) فرمودند: منظور، شر در فرمانبرداری است نه شرک در عبادت. ✅شرک خفی‏ 🔹قال أبو عبدالله (علیه السلام): ان الشرک أخفی من دبیب النمل و قال منه تحول الخاتم لیذکر الحاجه و شبه هذا( وسائل الشیعه 5: 99؛)؛ 🔹امام صادق (علیه السلام): همانا شرک ناپایدارتر از حرکت مورچه است. جابه جا کردن انگشتر برای یادآوری کاری و امثال آن، در شمار شرک خفی است. ✅شرک در آفرینش‏ 🔹عن یعقوب بن شعیب قال سألت أبا عبدالله (علیه السلام) عن قوله تعالی: و ما یؤمن أکثرهم بالله الا و هم مشرکون قال کانوا یقولون نمطر بنوء کذا و منها أنهم کانوا یأتون الکهان فیصدقونهم بما یقولون( بحار الانوار 55: 317.)؛ 🔹امام صادق (علیه السلام) - درباره آیه و بیشتر آنان ایمان نمی‏آوردند... - آنها می‏گفتند: با غروب، فلان ستاره و با طلوع بهمان ستاره باران می‏بارد. یا به پیشگوها مراجعه می‏کردند و گفته‏های آنان را باور می‏داشتند. (همه اینها شرک خفی است). در زندگی https://eitaa.com/fatemi222/14664
↩️گنج نزدیک‏ مردی طالب گنج بود، اما او دائما به خدا عرض می‏کرد: خدایا! این همه آدمها به دنیا آمده‏اند و گنجهای آنها در زیر خاکها پنهان شده و باقی مانده است، خدایا! مقداری از گنجها را به من بنمایان! مدتها کارش این بود، شبها تا صبح زاری می‏کرد، تا اینکه یک شبی در خواب دید که کسی آمد و گفت: از خدا چه می‏خواهی؟ - من از خدا گنج می‏خواهم! - من از طرف خدا مأمورم که جای گنج را به تو نشان بدهم! - بسیار خوب، نشان بده! - بالای فلان تپه می‏روی و تیر و کمانی هم با خودت می‏بری. تیر را به کمان می‏گذاری و رها می‏کنی، هر جا که تیر افتاد، همانجا گنج است. بیدار شد، دید عجب خواب روشنی است. با خود گفت ما می‏رویم ببینیم، بالاخره ضرر ندارد، یا نشانی‏ها درست است و موفق می‏شوم و یا نیست، دیگر دلواپسی ندارم. رفت به سراغ آن تپه که می‏بایست تیر را از آنجا رها کند، دید اتفاقا تا اینجا نشانی‏ها درست بوده، حال باید تیر را به کمان بگذارد. با خودش گفت: اما در خواب نگفته‏اند تیر را به کدام طرف پرتاب کنم، حالا ما جهت قبله را انتخاب می‏کنیم، انشاء الله که درست است. تیر را به کمان گذاشت و با قوت روبه قبله انداخت، نگاه کرد ببیند کجا می‏افتد. بیل و کلنگ را برداشت و رفت آنجا هر چه کند و چال کرد، به گنج نرسید. با خود گفت: خوب به طرف دیگر پرتاب می‏کنم، این مرتبه مثلاً رو به شمال پرتاب کرد، رفت و پیدا نکرد. بعد هم جنوب شرقی و جنوب غربی و پس از آن شمال شرقی و شمال غربی. مدتی کارش این بود، بالاخره چیزی به دستش نیامد. ناراحت شد، دو مرتبه بازگشت به مسجد و گفت: خدایا! این چه راهنمایی‏ای بود که به من کردی؟ اینکه نشد! تا مدتها باز دو مرتبه ناله و زاری می‏کرد. بعد از مدتی برای بار دوم آن مرد را در خواب دید و به او پرخاش کرد که آن نشانه‏هایی که به من دادی غلط بود. آن شخص گفت: نقطه را پیدا کردی؟ - آری. - بعد چه کردی؟ - تیر در کمان نمودم و با قوت به طرف قبله پرتاب کردم. - من کی گفتم به طرف قبله و کی گفتم با قوت آن را رها کنی؟ من گفتم هر کجا تیر افتاد، نه اینکه آن را بکشی و رها کنی! فردا که شد بیل و کلنگ و تیر و کمان را برداشت. تیر را به کمان گذاشت اما آن را نکشید، گفت: حالا ببینم به کجا می‏رود. تا تیر را رها کرد، دید پیش پای خودش افتاد. زیر پاسش را کند، دید گنج همانجاست. 👇👇 آری به دنبال گمشده خود (خدا) در کجا می‏گردی؟ در خود بنگر خدا پیش توست، و فی انفسکم افلا تبصرون). البته قرآن به طبیعت نیز بی‏اعتنا نیست، نمی‏گوید طبیعت دیگر هیچ نیست، آیت حق نیست، آیا فقط دل آئینه خداست؟ نه دل یک آئینه خداست، طبیعت هم یک آئینه دیگر خداست. در زندگی https://eitaa.com/fatemi222/14664
توحید و اخلاص رمز تعالی یک وقت هایی؛ بعد از دو شب نماز شب! بعد از چند روز روزه مستحبی! بعد از چند روز تسبیح چرخاندن! بعد از یک کار فرهنگی در فضای مجازی و حقیقی! و ... کُلی سر و صدا راه می اندازیم که آقا چرا ما امام زمان(عج) رو نمی بینیم؟ کُلی هم خودمون رو تحویل میگیریم! شاید جلو آیینه هم بریم و ببینیم که !! چقدر نورانی شدیم اونی که دونه درشت بشه! مخلص بشه! خالص بشه! برای امام زمان عج سر و صدا راه نمیندازه به قول حاج حسین یکتا: اون پولِ خوردِ که سر و صدا داره! اسکناس صدایی ازش در نمیاد... دونه درشت بشیم! خالص بشیم! که امام زمان(عج) ماموریت هاشو به ما بسپاره! 🍃🌹🍃 @fatemi222
↩️توحید افعالی‏ برای آنکه خوانندگانم محترم به گوشه‏ای از مقام توحید افعالی مردان عالی الهی در زمینه اضطرار، واقف بشوند، در این‏جا مختصری از زندگی افتخارآمیز و پرفراز و نشیب حضرت ابراهیم (علیه السلام) بیان کرده و به مبارزات او با بت و بت‏پرستی خطراتی که در سر راهش پیش آمد اشاره می‏نماییم. بت شکنی ابراهیم از جمله مبارزات آن حضرت و افروختن آتش برای سوزاندن ابراهیم از جمله قضایایی است که برای آن حضرت پیش آمد و در این جا به استناد بعضی از آیات و روایات، جریان امر، به اختصار توضیح داده می‏شود. در یکی از عیدهایی که مردم از شهر خارج می‏شده و به صحرا می‏رفتند، ابراهیم (علیه السلام) عذر مزاجی آورد و در شهر ماند و از فرصت نبودن مردم استفاده نمود، به بتخانه رفت، تمام بت‏ها را به استثنای بت بزرگ شکست و وسیله‏ای که با آن بت‏ها را شکسته بود، به گردن بت بزرگ افکند. مردم که از صحرا برگشتند و به بتکده رفتند، بت‏ها را شکسته یافتند، فریاد برآوردند، شهر به هم ریخت، طوفانی بر پا شد، ابراهیم را عامل این کار شناختند و او را برای محاکمه در حضور مردم آوردند. 🔸قالوا أنت فعلت هذا بآلهتنا یا ابراهیم قال بل فعله کبیرهم هذا فاسألوهم ان کانوا ینطقون فرجعوا الی أنفسهم فقالوا انکم انتم الظالمون( انبیاء، آیه 61.)؛ گفتند: ای ابراهیم! آیا تو با خدایان ما چنین کردی؟ پاسخ داد: بت بزرگ مرتکب این کار شد. از بت‏ها سؤال کنید، اگر می‏توانند سخن بگویند! امام صادق (علیه السلام) قسم یاد کرد که بت بزرگ مرتکب این کار نشده بود و ابراهیم هم دروغ نگفته بود. عرض شد: این که می‏فرمایید چگونه است؟ حضرت (علیه السلام) فرمود: ابراهیم (علیه السلام) فرمود: اگر بت بزرگ نطق می‏کند، این کار را انجام داده است و اگر نطق نمی‏کند، مرتکب کاری نشده است( بحار الانوار 2: 32.). نمرود و مردم پس از مشورت و تبادل فکر به این نتیجه رسیدند که مجازات گناه بزرگ ابراهیم این است که در آتش سوزانده شود. افکار عمومی کیفر سوزاندن را پذیرفت و این شعار زبانزد همگان گردید: 🔸قالوا حرقوه و انصروا آلهتکم ان کنتم فاعلین( انبیاء، آیه 68.)؛ گفتند او را بسوزانید و خدایان خود را یاری نمایید. سوزاندن ابراهیم به نام خدایان، رنگ مذهبی به خود گرفت. از این رو بت‏پرستان به احترام بت‏ها در تهیه هیزم شرکت کردند. حتی کسانی که مریض و در شرف مرگ بودند، با وصیت مقداری از ماترک خود را برای خرید هیزم و سوزاندن ابراهیم اختصاص دادند. جمع آوری هیزم مدتی به طول انجامید و ابراهیم در طول آن مدت زندانی بود. پس از آن که به مقدار کافی هیزم از نقاط دور و نزدیک جمع آوری گردید و بر روی هم انباشته شد، در موعد مقرر، شعله‏هایی را برافروختند و در نتیجه دریایی از آتش به وجود آمد. قبلا منجنیقی ساخته بودن که ابراهیم را در آن بنشانند و در وسط دریای آتش بیفکنند.روز سوزاندن ابراهیم فرا رسید. او را در منجنیق نشاندند تا در نقطه مرکزی آتش بیندازند. لحظات اضطراری برای ابراهیم شروع شد. کسی که در آن موقع می‏توانست به ابراهیم کمک کند و او را از محیط خطر خارج نماید، جبرئیل امین بود. روایات متعددی با مختصر تفاوت در عبارات رسیده که جبرئیل خود را به ابراهیم رساند و آمادگی خویش را برای یاری او اعلام داشت. از آن جمله این حدیث است: 🔸فالتقی معه جبرئیل فی الهواء و قد وضع فی المنجنیق فقال یا ابراهیم هل لک الی من حاجه فقال ابراهیم أما الیک فلا و أما الی رب العالمین فنعم( بحار الانوار 12: 33.)؛ جبرئیل در هوا ابراهیم را ملاقات نمود، موقعی که در منجنیق قرار داشت، گفت: ای ابراهیم! آیا به من حاجتی داری؟ ابراهیم پاسخ داد: به تو حاجتی ندارم ولی به خداوند عالمیان نیازمند و محتاجم. ابراهیم دعا کرد و از خدا نصرت طلبید. خداوند خواسته او را اجابت فرمود. 🔸قلنا یا نارکونی بردا و سلاما علی ابراهیم( انبیاء، آیه 69.)؛ به آتش فرمان رسید که بر ابراهیم سرد و سلامت باش! ابراهیم (علیه السلام) در موقع اضطرار از غیر خدا حتی از فرشته بزرگ الهی یاری نخواست. فقط از باریتعالی تصرت طلبید و خداوند یاری‏اش فرمود. درخواست امام سجاد (علیه السلام) در قطعه‏ای از دعای مکارم الاخلاق از پیشگاه باری تعالی این است که خدایا در موقع اضطرار فقط از تو یاری بخواهیم و با استعانت از غیر خدا امتحانم منما(شرح و تفسر دعای مکارم الاخلاق 2: 310.). در زندگی https://eitaa.com/fatemi222/14664
✳️ باشعورها خداترسند! 🔻 موش را ملاحظه كنيد؛ اين‌قدر که از گربه می‌ترسد از شير نمی‌ترسد چون درك عظمت شير را ندارد تا از آن بترسد. از شير ترسيدن هنر می‌خواهد، باید آن حیوان شعور فهم هيبت و عظمت شير را داشته باشد و شير هم برتر از آن است كه موش با آن شعور كم از آن بترسد. اما چون شعور آهو بيشتر از موش است متوجه عظمت و هیبت شیر می‌شود و از آن فاصله می‌گیرد. 🔸 تنها آدم‌های و و از خدا می‌ترسند و عظمت و ابهت او را درک می‌کنند. به جهت بهره‌مندی از شعوری بلند، نظر به خود دارند و از خوف الهی که مانع بی‌بندوباری می‌شود بهره‌مندند و به‌خوبی دستورات الهی را رعایت می‌کنند. برعکسِ انسان‌های بی‌فكر و كم‌عقل، انسان‌های حكيم و متفكر جامعه خداترسند. خدا در قرآن می‌فرمايد: «اِنَّما يَخْشَی اللهَ مِنْ عِبادِهِ الْعُلَمَاء» فقط در بين بندگان خدا، آنان كه به‌واقع عالم‌اند از خدا می‌ترسند. يعنی آن‌ها كه انديشه‌های بزرگ دارند و حقایق عالَم را می‌شناسند از خدا می‌ترسند، چون عالمان واقعی دنيای کوچک را کوچک و حقير می‌بينند و خدای بزرگ را بزرگ و با عظمت می‌یابند. 🔺 برای و حقير ديدن و و باعظمت ديدن ، شعور بزرگی نياز است، بايد انسان متوجه وسعت روح خود باشد و خود را هم‌تراز امور کوچک قرار ندهد تا امور کوچک برایش مهم نشوند. 📚 از کتاب «جوان و انتخاب بزرگ» در زندگی https://eitaa.com/fatemi222/14664
🔰گام اول توحيد، ◾️▪️ شايد گام اول توحيد، اين باشد كه انسان به توحيدِ با خويش برسد، ظاهر و باطنش را يكى كند. واقعيت موجود خويش را با حقيقت متعالى انسان، يگانه كند. ◾️ حرف‏هاى زيبا تأثيرى ندارد وقتى ما، حتى با خويش، يگانه نيستيم و خويشتن را از ياد برده‏ ايم. ◾️ما از خويش بيگانه ‏ايم و در وطن غريبيم؛ ◾️«أتأمرون الناس بالبر و تنسون انفسكم؟»؛ آيا امر مى ‏كنيد مردم را به خوبى، ولى خودتان را فراموش مى ‏كنيد؟ ◾️▪️ معلم موحّد را لازم نيست كه بخشنامه ‏ها و مدير مدرسه و ... كنترل كنند، ◾️ بلكه او يك سره، خدا را ناظر بر خويش مى‏داند؛ «ان اللَّه بما تعملون بصير»؛ خداوند به آنچه انجام مى‏دهيد بيناست؛ «ان ربك لبالمرصاد»، به درستى كه خداوند تو را مى‏پايد. ◾️ و بنابر اين، براى كنترل اعمالش، به نيروى خارجى نياز نيست، زيرا به تقوى رسيده است و خود نگهدار است. 🔲 ساختن جامعه توحيدى، ممكن نيست مگر اين كه افراد آن جامعه، موحد باشند و به توحيد رسيده باشند. 🔳 و توحيد واقعى زمانى است كه كارهاى ما محركى جز اللَّه، نداشته باشد. بايد از خويش پرسيد، به راستى محرك ما، براى تمام كارهايمان، خداست؟ عامل‏ هاى شرك، مشوق كارهاى ما نبوده ‏اند و نيستند؟ ◀️ و عوامل شرك عبارتند از: - هوس‏هاى خودمان (نفس) - حرف‏ها و هوس‏هاى مردم (خلق) - جلوه‏هاى دنيا (دنيا) - وسوسه‏هاى دشمن و طاغوت‏ها و شيطان (شيطان) 📝 استاد علی صفایی حائری (عین صاد) 📚 کتاب تربیت کودک، صفحه 15 در زندگی https://eitaa.com/fatemi222/14664
9راهکار قرآنی جهت دوری از فقر
✨ عوامل فقر در قرآن ✨ 1⃣ گناه🌾 «ذَلِکَ بِاَنَّ اللّه َ لَمْ یَکُ مُغَیِّرا نِعَمَهُ اَنْعَمَها عَلی قَومٍ حَتّی یُغَیِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ»انفال۵۳ «وَمَا أصَابَکُمْ مِنْ مُصِیبَةٍ فَبِمَا کَسَبَتْ أیْدِیکُمْ وَیَعْفُوا عَنْ کَثِیر»شوری۳۰ تا وقتی انسانها خود باعث سلب نعمتی از خود نشوند، خداوند آنان را از نعمتِ پیوسته و مداوم خویش، محروم نخواهد کرد. 2⃣ کفران نعمت🌾 «..فَكَفَرَتْ بِأَنْعُمِ اللَّهِ فَأَذَاقَهَا اللَّهُ لِبَاسَ الْجُوعِ وَالْخَوْفِ بِمَا كَانُوا يَصْنَعُونَ..»نحل۱۱۲ «لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ وَلَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ»ابراهیم۷ «وَلَئِنْ أَذَقْنَا الْإِنْسَانَ مِنَّا رَحْمَةً ثُمَّ نَزَعْنَاهَا مِنْهُ إِنَّهُ لَيَئُوسٌ كَفُورٌ»هود۹ بشر نسبت به نعمتهای الهی کفران ورزید،از این رو خداوند لباس گرسنگی وترس را بر آنان پوشاند؛این چنین است عذاب شدید خداوند. 3⃣ اسراف🌾 «وَآتِ ذَا الْقُرْبَىٰ حَقَّهُ وَالْمِسْكِينَ وَابْنَ السَّبِيلِ وَلَا تُبَذِّرْ تَبْذِيرًا»اسراء۲۶ و (ای رسول ما) تو خود حقوق خویشاوندان و ارحام خود را ادا کن و نیز فقیران و رهگذران بیچاره را به حق خودشان برسان و هرگز (در کارها) اسراف روا مدار. 4⃣ ربا🌾 «يَمحَقُ اللّهُ الرِّبا و يُربِى الصَّدَقـاتِ و اللّهُ لايُحِبُّ كُلَّ كَفّارِ اَثيمِ»بقره۲۷۶ خداوند ربا را نابود میکند ، ولی صدقات را افزایش می دهد‌. 5⃣ درخواست از دیگران🌾 «یَا أَیُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّهِ وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِیُّ الْحَمِید»فاطر۱۵ «یَا أَیُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ وَالَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُم»بقره۲۱ «إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتِین» ذاریات۵۸ «وَمَا مِنْ دَابَّةٍ فِی الأرْضِ إِلا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا» هود6 «وَکَأَیِّنْ مِنْ دَابَّةٍ لا تَحْمِلُ رِزْقَهَا اللَّهُ یَرْزُقُهَا وَإِیَّاکُمْ وَهُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیم» عنکبوت۶۰ «وَجَعَلْنَا لَکُمْ فِیهَا مَعَایِشَ وَمَنْ لَسْتُمْ لَهُ بِرَازِقِین »حجر20 ای مردم! شما همگی نیازمند به خدایید؛تنها اوست که روزی‌دهنده و صاحب قوت و قدرت است وانواع وسایل زندگی برای شما در روی زمین قرار داد. 6⃣ تحقیر نعمت ها🌾 «وَإِنْ تَعُدُّوا نِعْمَةَ اللَّهِ لَا تُحْصُوهَاإِنَّ اللَّهَ لَغَفُورٌ رَحِيمٌ» نحل۱۸ و اگر بخواهید که نعمتهای خدا را شماره کنید هرگز نتوانید. 7⃣ نفرین پدر ومادر🌾 «وَالَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّيَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا»فرقان۷۴ و آنانند که گویند: پروردگارا، ما را زنان و فرزندانی مرحمت فرما که مایه چشم روشنی ما باشند، و ما را پیشوای اهل تقوا قرار ده. 8⃣ ولخرجی🌾 «وَالَّذِينَ إِذَا أَنْفَقُوا لَمْ يُسْرِفُوا وَلَمْ يَقْتُرُوا وَكَانَ بَيْنَ ذَٰلِكَ قَوَامًا»فرقان۶۷ کسانی هستند که هرگاه انفاق کنند نه اسراف می کنند و نه سختگیری، بلکه در میان این دو اعتدالی دارند. «وَلاَ تَجْعَلْ یَدَکَ مَغْلُولَةً إلَی عُنَقِکَ وَلاَ تَبْسُطْهَا کُلَّ الْبَسْطِ فَتَقْعُدَ مَلُوما مَحْسُورا»اسراء۲۹ هرگز ترک انفاق و بخشش منما و بیش از حد نیز دست خود را مگشای تا سرزنش شوی و از کار فرو مانی. 9⃣ خواب قبل از طلوع آفتاب🌾 «فَاصْبِرْ عَلَى مَا یَقُولُونَ وَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَقَبْلَ غُرُوبِهَا وَمِنْ آنَاء اللَّیْلِ فَسَبِّحْ وَأَطْرَافَ النَّهَارِ لَعَلَّکَ تَرْضَى» طه۱۳۰ «أَقِمِ الصَّلاةَ لِدُلُوکِ الشَّمْسِ إِلى‏ غَسَقِ اللَّیْلِ وَ قُرْآنَ الْفَجْرِ إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ کانَ مَشْهُوداً»اسراء ۷۸ براساس برخی از روایات تقسیم روزی که فرشتگان انجام می‌دهند و کار‌ها و امورات مردم را مشخص می‌کنند، دربین الطلوعین انجام می‌گیرد؛ وهر کس در این ساعت از ساعات بهشتی خواب باشد بهره ونصیبی از روزی خویش نمیبرد. 📚منبرک فاطمی 🍃🌹🍃 @fatemi222
📜حکومتِ توحيدیِ علی علیه‌السلام ▫️حكومت با تمام زرق و برقش و اين دنيا با تمام جلوه‌هايش، كوچك‌تر از اين بود كه در على عليه السلام حركتى به‌وجود آورد. ▫️اگر على عليه‌السلام به‌دنبال حكومت و سلطنت شمشير مى‌زند، از روى غريزه و جاه‌طلبى نيست؛ از روى وظيفه و به‌پا داشتن حق و شكوفا كردن استعدادهاست. ▫️ اين است كه در زمان حكومت، حرم‌سرا و كاخ سبز و سرخ و سپرده بانكى و ذخيره، دست و پا نمى‌كند. توحيدى كه پيامبر صلى الله عليه و آله آورده بود، اين‌گونه انسان مى‌ساخت. ▫️اين توحيد، هم وسيله بود، هم راه بود، هم هدف. هدف، اين بود كه خدا و تنها او در دل‌ها و در جامعه حكومت كند و حاكم باشد. و اين هدف، به‌وسيله توحيد و خالى كردن دل‌ها از غير خدا امكان‌پذير بود. ▫️اين توحيد بود كه وحدت ايجاد كرد و هر مهره‌اى با هر شكل و رنگ و كاربردى در آن به كار مى‌پرداخت؛ و اين اختلاف‌ها وحدت را به هم نمى‌زد. ▫️مهم اين نبود كه افراد چه كارى را شروع مى‌كنند؛ مهم اين بود كه اين كارها از غريزه‌ها الهام نگيرد و فقط از روى وظيفه باشد؛ چون در اين هنگام است كه هزار نفر با هزار كار به يك نتيجه مى‌رسند و پيشرفت هم مى‌كنند. ▫️ در غير اين صورت، حتى يك نفر كه غريزه‌ها در او حاكم هستند، هر روز به شكلى درمى‌آيد و به رنگى رخ مى‌نمايد و به اختلاف‌ها مى‌رسد. ❛❛ عین‌صاد 📚 | ص ۵۷ #️⃣ در زندگی https://eitaa.com/fatemi222/14664
﷽ 🔰 برای اینکه انسان بفهمد. «اللَّهُ الَّذِي خَلَقَ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ وَمِنَ الْأَرْضِ مِثْلَهُنَّ يَتَنَزَّلُ الْأَمْرُ بَيْنَهُنَّ لِتَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ وَأَنَّ اللَّهَ قَدْ أَحَاطَ بِكُلِّ شَيْءٍ عِلْمًا»‌ (سوره طلاق، آیه ۱۲) ✍🏻 مضمون آیه این است که خداوند می‌فرماید: من این هفت آسمان‌ را آفریدم و مثل آنها زمین را. و این خلقت من است. 🔖 هدف از این خلقت چیست؟ که پیدا کنید خداوند بر هر چیزی قدرت دارد. «لِتَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِير» ✍🏻 مرحوم شهید ثانی (رحمةالله‌علیه) می‌فرمایند: «در فضیلت علم همین یک کلمه بس، که هدف خلقت «عالم» شدن است.»[1] علم به قدرت خدای متعال و جلوه‌ای که در آسمان‌ها و زمین و ملکوت و ماده کرده است. تجلّی‌هایی که در طول هم بوده و از شدید به ضعیف می‌آید. ⬅️ غرض و همه‌ این خلقت‌ها برای این است که انسان بفهمد، که خداوند علمش بر هر چیزی احاطه دارد. «اَنَّ اللهَ قَد اَحاطَ بِکُلَّ شَیءِِ علماََ» ✍🏻 و همین برای شرافت علم کافیست که خداوند متعال عوالَم بالا و پایین را برای این آفریده است که ما عالِم شویم، خصوصاً علم که اساس هر علم و مدار هر معرفتی است. [1] منیة المرید، ص 93. 🍃🌹🍃 @fatemi222