eitaa logo
منبرک فاطمی
6.4هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
969 ویدیو
1.4هزار فایل
✔️ مباحث قرآنی، اخلاقی،داستان ✔️اهلبیت ومناسبتهامذهبی ✔️احکام کاربردی،پاسخگو ✔️امرمعروف و نهی منکر ✔️مرثیه و مداحی ✔️عفاف وحجاب ✔️جهادتبیین ✔️فرزندآوری ✔️مهدویت ✔️شهدا ✔️نماز @a_f_133 🔺فهرست + تبلیغات شما و... https://eitaa.com/fatemi222/6618
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰درشب قدر ازخداوندمتعال چه باید بخواهیم: نکته: ✍ما مصلحت خودمون رو دقیق وکامل نمیدونیم پس بهترین دعاها ازخدادرشب قدر: 1.بخشش ومغفرت 2.نجات از آتش جهنم 3.نجات از غم وغصه دنیا 👈خلاصة الکلام: عاقبت بخیری در دنیا وآخرت 👈در دعای ماه سحر خداوند رو 22 قسم میدهیم که:👇 اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ مِنْ جَمَالِکَ بِأَجْمَلِهِ اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ مِنْ جَلاَلِکَ بِأَجَلِّهِ اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ مِنْ عَظَمَتِکَ بِأَعْظَمِهَا ... 👌درنهایت ازاوبخواهیم: اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِمَا تُجِیبُنِی (بِهِ) حِینَ أَسْأَلُکَ فَأَجِبْنِی یَا اللَّهُ‌ 👈درخواست میکنیم خداوند جوابمون رو بدهد!!! 🔸پیش نیازهای اساسی جهت دستیابی به آن 3 خواسته مهم وراهبردی واستراتژیک در دنیاو آخرت چییست؟؟؟ 🔹جواب: چطور میشه در جامعه ای که همه اعضاء آن: غم وغصه دارند یا مشغول به گناه هستند 3 درخواست راهبردی محقق شود؟ 🔸رعد11:إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّىٰ يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ ۗ وَإِذَا أَرَادَ اللَّهُ بِقَوْمٍ سُوءًا فَلَا مَرَدَّ لَهُ ۚ وَمَا لَهُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ وَالٍ یغیروا: تغییر بایدهمگانی باشه تا بعدآن: و اتفاق بیفته تغییر جمعی حرکت جمعی مقاومت جمعی 🔸تشکیل دولت کریمه وحکومت جهانی {به اهتزاز درآمدن پرچم الله درکل عالم هستی} محصول سلوک اجتماعی است... سوال: 🔹چه کنیم درسلوک اجتماعی موفق باشیم؟ 👌توجه به 3 پیش نیاز: 1. : تغییر وتصحیح زاویه نگاه به منظومه فکری دین: 1.ساحت وقلمرو دین 2.نگاه شبکه ای وبه هم پیوسته دین 3.شناخت نقش.جایگاه وماموریت ویژه خود در عالم هستی 🔸 توجه جدی به بخم پیوستگی معارف در شبکه مفاهیم دین: 🔹تا نگاه جمعی نباشد اثربخشی صورت نمیگیرد اللَّهُمَّ أَدْخِلْ عَلَى أَهْلِ الْقُبُورِ السُّرُورَ اللَّهُمَّ أَغْنِ كُلَّ فَقِيرٍ اللَّهُمَّ أَشْبِعْ كُلَّ جَائِعٍ اللَّهُمَّ اكْسُ كُلَّ عُرْيَانٍ اللَّهُمَّ اقْضِ دَيْنَ كُلِّ مَدِين ٍ اللَّهُمَّ فَرِّجْ عَنْ كُلِّ مَكْرُوبٍ اللَّهُمَّ رُدَّ كُلَّ غَرِيبٍ اللَّهُمَّ فُكَّ كُلَّ أَسِيرٍ اللَّهُمَّ أَصْلِحْ كُلَّ فَاسِدٍ مِنْ أُمُورِ الْمُسْلِمِين َ اللَّهُمَّ اشْفِ كُلَّ مَرِيضٍ اللَّهُمَّ سُدَّ فَقْرَنَا بِغِنَاكَ اللَّهُمّ غَيِّرْ سُوءَ حَالِنَا بِحُسْنِ حَالِك َ اللَّهُمَّ اقْضِ عَنَّا الدَّيْنَ وَ أَغْنِنَا مِنَ الْفَقْرِ 👌ارزش انسان ها به سبد دعائی شان است... 🔸درشب قدر برای چند نفر از مخلوقات وبندگان خدا دعا میکنیم وبهترین ها رو خواستاریم؟؟؟ 🔹توجه جدی به دستورات جمعی دینی: امربه معروف.اصلاح ذات البین.جماعت های دینی مثل همین شب قدر.نمازباران... 👌 در منظومه فکری دین کسی حق ندارد: حق کسی را غصب کند به حقوق سایرین ولو کافر تعدی کند همه به هم پیوسته ومرتبطند بعبارتی: در دین: وجود نداره علت شهادت انبیاء واولیاء ذوات مقدس 14 معصوم دقیقا به همین خاطراست: 🔸سلوک اجتماعی... دغدغه مندی نسبت به جامعه نمی توانستند نسبت به مسائل مختلف جامعه در سطوح وابعادمختلف بی تفاوت باشند عافیت طلب نبودند... اهل تکاثر وتفاخر{2 فاکتور بسیارمخرب جامعه} نبودند اهل تواصی . تشاور .تسابق و...بودند @fatemi5
🔻عمل و عکس‌العمل🔻 ✍ قرآن کریم می‌فرماید بازتابِ کارهای خوب و بدِ آدم به خودش برمی‌گرده: 🕋 إِنْ أَحْسَنْتُمْ، أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِکُمْ، وَ إِنْ أَسَأْتُمْ، فَلَهٰا. (اسراء/۷) 👈 اگر نیکی کنید به خودتان نیکی کرده‌اید، و اگر بدی کنید، باز هم به خودتان بد کرده‌اید. ☝️ چه در برابرِ ، چه در برابرِ ، نیکی و بدیِ ما، به کسی سود یا زیانی نمی‌رسونه، بلکه نتیجه‌اش به خودمون برمیگرده. ❌️ اگر با و خدا خُدعه کنیم و نیرنگ بزنیم، با خودمون خُدعه کردیم و به خودمون کَلَک زدیم. سرِ کلاه نمیذاریم، سرِ خودمون کلاه میذاریم. 👈 با هم همینطور: ❌ اگر به کسی کردیم، یه جایی تو زندگی نتیجه‌اش رو می‌بینیم، و اگر هم به کسی خوبی کردیم، حتماً نتیجه‌اش رو تو زندگی می‌بینیم... ❌ حقّ مردم رو بخوریم، حقّمون رو میخورند... ❌ سر مردم کلاه بذاریم، سرمون کلاه میذارن... ❌ به ناموس مردم نگاه کنیم، به ناموسمون نگاه میکنن... ❌ به بچّه‌های مردم ظلم کنیم، به بچّه‌هامون ظلم می‌کنند.. و... ☝️ درست مثل یه آینه است، بازتاب چیزهایی که بهش می‌تابند رو بر می‌گردونه. هرچه کنی به خود کنی گر همه نیک و بد کنی ☝️ دقّت کنیم. اینکه هر کسی، هر کارِ خوب و بدی کنه، به خودش کرده، یک جمله‌ی ادبی یا یک نکته‌ی اخلاقیِ صِرف نیست، این یک حقیقتِ وجودی است.🤔 هندسه‌ی عالَم اینطوری شکل گرفته. یعنی ساختارِ این جهان طوری طراحی شده که هرچی از ما صادر بشه، آثارش به خودمون بر میگرده.😐 👈 به این میگن «قانونِ عمل و عکس‌العمل». و اینطوری میشه که با نیکی‌ها و خوبی‌های خودمون، صاحبِ خودمون میشیم..😌 و یا با زشتی‌ها و بدی‌های خودمون، صاحبِ خودمون میشیم..😰 @a_fatemi24
❓🤔 تا حالا فکر کردید چرا حضرت علی (ع) که در کوفه ضربت خورد و شهید شد، اما در نجف دفن شد؟!❓🤔 ❓آیا می‌دانستید حضرت علی (ع) نیز همچون فاطمه اش مخفیانه در نجف، دفن شد؟! ❓آیا میدانستید قبر حضرت علی (ع) حدود یک قرن و تا زمان امام صادق (ع) مخفی بود و امام صادق (ع) محل قبر ایشان را به شیعیان نشان داد ؟!😔😭 🤔براستی مردمان آن دوران چه کرده بودند که نه لیاقت زنده ی امام را داشتند و نه لیاقت تربت پاک امام را ؟!❓ آیا لابلای همه مطالعات اجتماعی و سیاسی و اقتصادی و.... تاریخ شیعه را هم خوانده ایم؟!😔😥 تاریخ شیعه چروک های عمیقی در پیشانی دارد و سرشار از دردهایی است که جز با ظهور منتقم خویش، حضرت مهدی (عج) تسکین نمی یابد!😭 ❓آیا در این تاریخ ها، عبرتی نیست؟!🤔 ما که از نامردی مردمان آن دوران متعجب هستیم، نسل های بعد از ما درباره خود ما چگونه قضاوت خواهند کرد؟! 🤔 این شب ها با دقت بیشتری دعا کنیم... فقط از خدا نخودولوبیا نخواهیم... دعاهای واجب تر و بزرگتری لازم داریم.... التماس دعا @a_fatemi24
👈 علی را مردم کشت... آنقدر خسته اش کردند که کوه صبر و آرام جان پبغمبر با بغض میگوید: ☘خدايا من اين مردم را با پند و تذكّرهاى مداوم خسته كردم و آنها نيز مرا خسته نمودند، آنها از من به ستوه آمده، و من از آنان به ستوه آمده، دل شكسته ام، به جاى آنان افرادى بهتر به من مرحمت فرما، و به جاى من بدتر از من بر آنها مسلّط كن... 🌙 این شبها باید از خود توبه کنیم @a_fatemi24
20 ♻️اللَّهُمَّ افْتَحْ لِي فِيهِ أَبْوَابَ الْجِنَانِ وَ أَغْلِقْ عَنِّي فِيهِ أَبْوَابَ النِّيرَانِ‏ اى خدا در اين روز به روى من درهاى بهشت‏ ها بگشا و درهاى آتش دوزخ ببند ♻️و وَفِّقْنِي فِيهِ لِتِلاَوَةِ الْقُرْآنِ يَا مُنْزِلَ السَّكِينَةِ فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ‏ و مرا توفيق تلاوت قرآن عطا فرما اى فرود آرنده وقار و سكينه بر دلهاى ‏اهل ايمان. 1️⃣👈اللهم افتح لی فیه ابواب الجنان و اغلق عنی فیه ابواب النیران و وفقنی فیه لتلاوه القرآن یا منزل السکینه فی قلوب المومنین اللهم افتح لی فیه ابواب الجنان در اینجا منظور از اینکه می گوییم خدایا درهای را بر روی من بگشای این است که خداوند ما را از گناهانی که در طول عمر خویش انجام داده ایم پاک سازد و حسنات و کارهای نیک ما را افزون سازد؛ 👌چرا که تا باشد و از خیرات و حسنات به دور باشد، بهشت بر او حرام خواهد بود و تنها هنگامی دربهای بهشت روی او گشوده می شود که هیچ بر او نباشد و اینکه می گوییم درهای بهشت را بر روی ما بگشای، به این خاطر است که خداوند به ما عنایت فرماید تا طوری در دنیا زندگی کنیم که بتوانیم در آخرت از هر دری که خواستیم وارد بهشت شویم.
هشت درب باب المجاهدین باب المصلین(در نماز گزاران) باب الصائمین(روزه داران) باب الصابرین(صبر کنندگان) باب الشاکرین(شکر گزاران) باب الذاکرین(یاد آوران خدا) باب الحاجین(حج کنندگان) باب اهل المعروف
📌انسان با اعمال دنیوی خویش است که آخرت خود را می‌سازد. این شامل همه اعمالی است که خود مستقیم انجام داده و به تعبیر قرآن به سوی عالم آخرت پیش یا آنهایی است که پس از او به سوی او فرستاده می‌شود؛ زیرا برخی از اعمال آثار ماندگاری دارد که تبعات آن، هم‌چنان برای شخص عامل خواهد رسید.(یس، آیه 12؛ انفطار، آیه 5) 📌پس بهشت، جایی است که انسان در جهانی دیگر با صالح در دنیا می‌سازد؛ پیامبر(ص) می‌فرماید: انّ الجنّة قيعان، و انّ غُرّاسَها سُبحانَ الله، وَ الحَمدلله وَ لا اله ‏الّا اللهُ، و اللهُ اكبرُ، وَ لاحولَ و لا قوّهًْ اِلا بِالله‏؛ بهشت دشت و صحرايي خالي است؛ همانا اذكار سبحان الله و الحمدللّه و لا اله ‏الا الله و الله ‏اكبر و لا حول و لا قوهًْ الا بالله درخت‌هايي هستند كه در آنجا كاشته مي‏شوند. (تفسير‌الميزان، ج 13، ص 23؛ علم الیقین، ج 2، ص 884) 📌در حديثي ديگر، رسول اكرم(صلي‌الله عليه و آله) فرمود: در شب وارد بهشت شدم، فرشتگاني ديدم كه بنايي مي‏كنند؛ خشتي از طلا و خشتي از نقره، گاهي هم از كار دست مي‏كشند. به ايشان گفتم: 📌چرا گاهي كار مي‏كنيد و گاهي از كار دست مي‏كشيد؟ پاسخ دادند: تا بنايي برسد. پرسيدم: مصالحي كه مي‏خواهيد چيست؟ گفتند: ذكر مؤمن كه در دنيا مي‏گويد: سبحان‏الله و الحمدلله و لا اله ‏الا الله و الله اكبر. هر وقت اين ذكرها را بگويد، ما مي‏سازيم و هر وقت خودداري كند، ما نيز خودداري مي‏كنيم.(‌وسائل‌الشيعه، ج2، جزء چهارم، ص1208)
یش از دویست آیه در قرآن و همچنین بسیاری از روایات معصومان، درباره بهشت و ویژگی‌های آن است؛ ویژگی‌هایی مانند اندازه و گستره و مکان، تعداد بهشت‌ها، انواع نعمت‌ها، اوصاف ثبوتی و سلبی نعمت‌ها و اشیای موجود در بهشت، غرض از آفرینش، ویژگی‌های بهشتیان، صفات و کارهایی که انسان‌ها را شایسته بهشت می‌کند، محرومان از بهشت و روابط ساکنان بهشت با یکدیگر
در اعلی جهنم، جحیم نام دارد لظی (پوست بدنت و صورت را می برد) سقر (آتش داغ) حطمه (آتش افروخته) هاویه (آتش سوزان) سعیر (سوزان) جهنم(میزان الحکمه،ج1، ص471، ح2904)
ملاک‌ و معیارهای بهشتی شدن 1← تقوا و پرهیزگاری «جَنَّاتُ عَدْنٍ یَدْخُلُونَهَا تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ لَهُمْ فِیهَا مَا یَشَآؤُونَ کَذَلِکَ یَجْزِی اللّهُ الْمُتَّقِینَ؛ باغهایی از بهشت جاویدان که وارد آن می‌شوند... خداوند پرهیزگاران را چنین پاداش می‌دهد.» 2← ایمان و عمل صالح «وَ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحَات أُوْلَـئِکَ أصحَابُ الجَنّةِ هُم فیها خَالِدُون؛ و آنها که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده‌اند، آنان اهل بهشت‌اند و همیشه در آن خواهند بود.» 3← جهاد و پایمردی «لَـکِنِ الرَّسُولُ وَالَّذِینَ آمَنُواْ مَعَهُ جَاهَدُواْ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ... أَعَدَّ اللّهُ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ خَالِدِینَ فِیهَا ذَلِکَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ «ولی پیامبر و کسانی که با او ایمان آوردند، با اموال و جانهایشان جهاد کردند... خداوند برای آنها باغ‌هایی از بهشت فراهم ساخته که نهرها از زیر درختانش جاری است...» 4← شهادت «إِنَّ اللّهَ اشْتَرَی مِنَ الْمُؤْمِنِینَ أَنفُسَهُمْ وَ أَمْوَالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الجَنَّةَ یُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللّهِ فَیَقْتُلُونَ وَ یُقْتَلُونَ؛ خداوند از مؤمنان، جان‌ها و اموال‌شان را خریداری کرده، که (در برابرش) بهشت برای آنان باشد. (به این گونه که در راه خدا پیکار می‌کنند، می‌کشند و کشته می‌شوند...)»
2️⃣👈و اغلق عنی فیه ابواب النیران برای آنکه بفهمیم منظور از «اغلق عنی فیه ابواب النیران» چیست؟ اشاره می کنیم به فرموده خداوند عز و جل در قرآن کریم: «الم یعلموا انه من یحاد الله و رسولا فان له نارجهنم خالدا فیها» (توبه / آیه 64) یعنی «آیا نمی دانند که هر کس با خداوند و رسولش دشمنی نماید، آتش جهنم برای اوست که در آن جاودان خواهد ماند» و با توجه به این آیه شریفه در می یابیم ما در این روز در اصل با این دعا از خداوند می خواهیم ما را جزء کسانی قرار دهد که از دستورات ذات اقدسش و رسول گرامی اش پیروی کنیم چرا که پیروی از خداوند و رسولش برابر با رستگاری در دنیا و آخرت و دوری از آتش دوزخ است. و وفقنی فیه لتلاوه القرآن یا منزل السکینه فی قلوب؛ و مرا در این روز توفیق تلاوت قرآن عطا فرما ای فرود آورنده وقار و سکینه بر دل های اهل ایمان از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم توصیه هایی در مورد تلاوت قرآن دارند. رسول گرامی اسلام فرمودند: «نوروا بیوتکم بتلاوه القرآن اولا تتخذوها قبورا کما فعلت الیهود و النصاری، صلوا فی لکنائس و البیع و عطلوا بیوتهم فان البیت اذا کثر فیه تلاوه القرآن کثر خیره و انسع اهله و اضاء لاهل السماء کما تصنئی نجوم السماء لاهل الدنیا» (اصول کافی، جلد 4) یعنی «خانه های خود را به تلاوت قرآن روشن کنید و آنها را گورستان نکنید چنانچه یهود و نصارا کردند، در کلیساها و عبادتگاه های خود نماز کنند ولی خانه های خویش ار معطل گذارده اند (و در آنها عبادتی انجام ندهند) زیرا که هر گاه در خانه بسیار تلاوت قرآن شود خیر و برکتش زیاد شود» و اهل آن به وسعت رسند و آن خانه برای اهل آسمان درخشندگی دارد چنانچه ستارگان آسمان برای اهل زمین می درخشند و ما نیز می دانیم که هر چیزی بهاری دارد و بهار قرآن ماه مبارک رمضان است؛ چنانچه امام باقر علیه السلام فرمودند: «لکل شی ربیع و ربیع القرآن شهر رمضان» یعنی «هر چیزی بهاری دارد و بهار قرآن ما، ماه مبارک رمضان است» پس با اینحال ما نیز از خداوند در این روز می خواهیم که به ما توفیق عنایت فرماید تا بتوانیم کلام نورانیش را تلاوت کرده و به آن جامه عمل بپوشانیم.
3️⃣👈و وَفِّقْنِي فِيهِ لِتِلاَوَةِ الْقُرْآنِ يَا مُنْزِلَ السَّكِينَةِ فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ‏ و مرا توفيق تلاوت قرآن عطا فرما اى فرود آرنده وقار و سكينه بر دلهاى ‏اهل ايمان
3️⃣👈و وَفِّقْنِي فِيهِ لِتِلاَوَةِ الْقُرْآنِ يَا مُنْزِلَ السَّكِينَةِ فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ‏ و مرا توفيق تلاوت قرآن عطا فرما اى فرود آرنده وقار و سكينه بر دلهاى ‏اهل ايمان.جهنم
قرائت قرآن و امام خمینی ✔️خوب است برای دانستن جایگاه ویژه قرائت قرآن در بین عبادتها به دو خاطره خواندنی از زندگی حضرت امام خمینی (رحمة‌الله‌علیه) اشاره کنیم: یکی از بستگان نزدیک امام (رحمة‌الله‌علیه) در این زمینه نقل می‌کند: یک دفعه که با ایشان در نجف بودیم، ناراحت شده بود. دکتر بعد از معاینه چشمشان گفت: «شما باید چند روز قرآن نخوانید و به چشمتان استراحت بدهید».امام خندیدند و گفتند: دکتر! من چشمم را قرآن خواندن می‌خواهم. چه فایده‌ای دارد که چشم داشته باشم و قرآن نخوانم؟ شما یک کاری بکنید که من بتوانم قرآن بخوانم! ✔️حضرت آیت الله توسلی از نزدیکان حضرت امام (رحمة‌الله‌علیه) در زمینه قرائت مداوم و روزانه قرآن به وسیله حضرت امام خمینی (رحمة‌الله‌علیه) می‌گوید: امام با همه اشتغالاتی که داشتند، به انجام مستحبات، به ویژه خواندن قرآن، دعا و نماز اول وقت، اهمیت می‌دادند.امام، هر روز سه تا پنج مرتبه قرآن می‌خواندند. در ماه مبارک رمضان، سه بار قرآن را ختم می‌کردند.
کسی که هر روز پنجاه آیه قرآن تلاوت کند در زمره کسانی است که همیشه به یاد خدا هستند: «و من قرا خمسین آیة کتب من الذاکرین
«آداب ظاهریه قرائت قرآن»: 1- با طهارت بودن. (یعنى با وضو بودن) 2- با كمال ادب خواندن. 3- با طمأنینه در حال ایستاده یا نشسته، بدون اینكه تكیه دهد یا چهار زانو بنشیند. 4- شمرده، شمرده بخواند، چنانچه در قرآن مى فرماید: و رتّل القرآن ترتیلا. 5- جهر متوسط (یعنى معمولى بخواند) اگر ایمن از ریا باشد و الاّ آهسته بخواند. 6- با حال حُزن و گریه و بكاء باشد. 7- با تحسین و تجوید قرائت، یعنى با در نظر گرفتن قواعد تجوید. 8- اداء حقوق قرائت، با اینكه اگر به آیه سجده رسیده سجده كند، و اگر به آیه عذاب رسید به خدا پناه ببرد و استعاذه كند و اگر به آیه رحمت و مغفرت برخورد كرد استرحام و استغفار و شكرگزارى نماید و به آیات بهشت مسئلت و درخواست كند. و به آیه دعاء، دعا نماید، وبه آیه تكبیر، تكبیر گوید و به آیه تسبیح، تسبیح كند. 9- قبل از شروع به قرائت استعاذه كند (اعوذ باللّه من الشیطان الرجیم گوید). 10- پس از فراغ از قرائت هر سوره بگوید: صدق اللّه العلى العظیم و بلّغ رسوله الكریم اللّهم انفعنا به وبارك لنا فیه و الحمد للّه رب العالمین
📌آداب باطنیه 1- فهمیدن و پى بردن به عظمت كلام، به این معنى كه «قرآن» كلام الهى است كه از عظمت حق نزول نموده تا به مرتبه افهام رسیده براى اینكه بشر را از تیهِ ضلالت و سرگردانى به سرمنزل سعادت جاودانى هدایت كند. 2- دانستن و پى بردن به عظمت گوینده كلام، یعنى بداند كه آن خداوند بزرگ و آفریدگار و پروردگار جهانیان است كه ذات جامع جمیع كمالات و منزّه از همه عیوب و نواقص و مبرّا از احتیاج است. 3- از طهارت ظاهر به طهارت باطن التفات نمودن، به این معنى كه بداند، چنانچه ظاهر «قرآن» را بدون نمى توان مسّ نمود تا زمانى انسان از سخنان زشت و ناروا پاك نگردد و دل انسان از اخلاق ناپسند و صفات نكوهیده پیراسته نشود، حقیقت كلام حق را در نمى یابد و لذّت شیرینى آن را درك نمى نماید. 👈در معانى آیات «قرآن» تدبّر نمودن، چنانچه در «قرآن» مى فرماید أَفَلَا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَى قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا پس آیا در قرآن نمى كنند بلكه بر دلهاى آنان قفل زده شده. و آقا امیرالمؤ منین علیه السلام فرمود: در عبادت بدون علم، و در قرائتِ بدون تدبیر و فكر خیرى نیست. 4- با خضوع و خشوع و رقّت قلب و خوف خدا كردن، چنانچه از حضرت صادق علیه السلام روایت مى كند 🔺كسى كه «قرآن» بخواند و خاضع نشود و رقت قلب نداشته باشد و در باطنش حزن و ترس پیدا نشود، به تحقیق به امر بزرگ خدا توهین كرده و زیان آشكارائى نموده .2 5- با حضور قلب و ترك حدیث نفس كه روح هر است ، «قرآن » خواندن. 6- در معانى آیات «قرآن» تدبّر نمودن، چنانچه در «قرآن» مى فرماید أَفَلَا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَى قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا 🔺 پس آیا در قرآن تدبر نمى كنند بلكه بر دلهاى آنان قفل زده شده. و آقا امیرالمؤ منین علیه السلام فرمود: در عبادت بدون علم، و در قرائتِ بدون تدبیر و فكر خیرى نیست.4 7- متحقق شده به حقایق «قرآن» از اعتقادات واخلاق فاضله و اعمال صالحه چون قرآن مشتمل بر توحید و بیان صفات و افعال صانع عالم و اوصاف و احوال روز قیامت و بهشت و دوزخ و علّت بعثت انبیاء و صفات و رفتار آنها و تمجید از گروندگان به پیغمبران و تقبیح مخالفین آنان. 8- تخصیص: یعنى متوجه باشد كه خداوند او را مخاطب قرار داده با وى مى كند و گویا در محضر پیغمبر صلى الله علیه و آله بوده و از زبان آنحضرت كلام الهى را مى شنود. 9- تأثیر قلبى: یعنى از مواعظ «قرآن» متعظ و متذكر شود، (پند بگیرد) اوامر آن را امتثال، و از نواهى آن اجتناب كند، به ذكر نِعَم الهى كه مى رسد شكرگزار و از بلیّات و نعماتش استعاذه نماید و به حول و قوّه الهى متمسّك و از هر حول و قوّه‌اى بیزارى جوید و توفیق امتثال اوامر و اجتناب از نواهى «قرآن» را از خدا طلب نماید. 10- ترقّى به درجات و مراتب كلام حق به این معنى كه: در مرتبه اول: خود را مقابل حق ببیند كه با خدا تكلم مى كند. و در مرتبه دوم: كلام حق را بشنود كه بنده‌اش را مخاطب قرار داده با او سخن مى گوید. در مرتبه سوم: خدا را به چشم دل ببیند، چنانچه از «حضرت سیّد الشهداء علیه السلام» و از «حضرت صادق علیه السلام» روایت شده است كه:خداوند بر بندگانش در كتاب خود و كلام خود تجلّى مى نماید. https://eitaa.com/fatemi222/2997
✅بر در هشتم نوشته شده بود:هر کس که می خواهد از این درها وارد بهشت شود، باید دارای چهار خصلت باشد: سخاوت مندی و بزرگواری، خوش خلقی و اخلاق خوب، صدقه دادن، و خودداری از اذیت و آزار بندگان خدا
منبرک فاطمی
🔰درشب قدر ازخداوندمتعال چه باید بخواهیم: نکته: ✍ما مصلحت خودمون رو دقیق وکامل نمیدونیم پس بهترین دع
🔰جلسه بیستم تفسیر (آیه 35 و 36) 🔻پیروان حقیقی مکتب ابراهیم (ع) 🔺وَ إِذْ قالَ إِبْراهيمُ رَبِّ اجْعَلْ هَذَا الْبَلَدَ آمِناً وَ اجْنُبْني‏ وَ بَنِيَّ أَنْ نَعْبُدَ الْأَصْنامَ و ياد كن زمانى را كه ابراهيم گفت: پروردگارا، اين شهر (مكّه) را تحت مقرّراتى ويژه ايمن گردان و مرا و فرزندانم را از پرستش بت‏ها دور دار. 🔻رَبِّ إِنَّهُنَّ أَضْلَلْنَ كَثيراً مِنَ النَّاسِ فَمَنْ تَبِعَني‏ فَإِنَّهُ مِنِّي وَ مَنْ عَصاني‏ فَإِنَّكَ غَفُورٌ رَحيمٌ 🔻 پروردگارا، آنها سبب گمراهى بسيارى از مردم شده‏اند. پس هركه از من پيروى كند و به آيينى كه آورده‏ام پاى‏بند باشد، او از من است، و هركه مرا نافرمانى كند از من نيست؛ با اين حال تو آمرزنده و مهربانى. ➕رفتارهای تبلیغی: 1. به نعمت امنیت در نظام اسلامی اشاره کرده و آن را بقیه کشورها مقایسه کنید. 2. تاکید کنید که ملاک پیرو راه امام خمینی بودن، رابطه نسب و خانواده نیست، پیروی حقیقی از مکتب امام خمینی است. در اين آيه و آيات بعد، به هفت دعاى سازنده‏ى ابراهيم عليه السلام در مورد خود و فرزندانش اشاره شده است؛ و شايد از همين روست كه اين سوره را ابراهيم عليه السلام ناميده‏اند. 🔻نعمت امنیت نخستين دعاى ابراهيم عليه السلام «امنيت» بود. اين نشان مى‏دهد كه نعمت امنيت شرط اول زندگى، سكونت و پيشرفت در يك منطقه است و اصولًا اگر در محلى امنيت نباشد همه‏ى نعمت‏ها، سرمايه‏ها و مغزهاى متفكر از بين مى‏روند. مقصود از امنيت در اين جا، امنيت تشريعى و قانونى است؛ يعنى خدا مقرر كرده كه همه‏ى انسان‏ها و حتى حيوانات در اين سرزمين در امان باشند؛ به طورى كه صيد كردن حيوانات و تعقيب مجرمان ممنوع است و تنها مى‏توان براى اجراى عدالت، آذوقه‏ى مجرمان پناهنده را بر آنان بست تا از آن بيرون آيند. 🔻بت پرستی قدیم و مدرن ابراهیم دعا می‌کند که خدایا من و فرزندانم را از پرستش بتان دور بدارد. این‌که انسان از پرستش بت‌ها دور باشد نیاز به قدرت الهی دارد و انسان باید دعا کند. اول انسان باید خودش از بت‌پرستی اجتناب کند بعد فرزندانش را اجتناب دهد. یکی از عوامل گمراه کردن مردم بت‌ها هستند مردم چون به آن‌ها عبادت می‌کنند به آن‌ها دل می‌بندد و آن‌ها را کانون توجه قرار می‌دهند خودبه‌خود باعث گمراهی آن‌ها می‌شود. هر چند ابراهيم عليه السلام و فرزندان او (اسماعيل و اسحاق عليهما السلام)، پيامبر و معصوم بودند، اما باز هم از خدا مى‏خواهد كه آنان را از پرستش بت‏ها دور نگه دارد. اين به خاطر تأكيد بر مسئله‏ى مبارزه با بت‏پرستى است. بت‏ها بسيارى از مردم را گمراه مى‏سازند؛ زيرا از طرفى برخى معبودان دروغين، هم‏چون فرعون و نمرود بودند كه مردم را گمراه مى‏ساختند و از طرف ديگر خادمان بت‏ها نيز با زينت كردن آنها و تشريفات خاص، مردم ساده لوح را مى‏فريفتند و به بت‏پرستى مى‏كشاندند. خطر بزرگ بت‏پرستى و شرك، پشت پا زدن بر خرد انسان است؛ چرا كه انسان خردمند به دنبال بت‏هاى بى‏اثر نمى‏رود و همين عقل‏زدايى است كه بت‏پرستان را از ايمان و ارزش‏هاى عالى دور مى‏سازد. سؤال: چگونه بت‏ها كه مجسمّه‏هايى از سنگ وچوب هستند، انسان را گمراه مى‏كنند؟ پاسخ: اولًا: بت‏ها هميشه جماد نيستند، گاهى انسان‏ها و طاغوت‏ها نيز بت مى‏شوند. ثانياً: مسأله‏ى هنر و زيورآلاتى كه همراه بت‏ها بود جاذبه داشت. ثالثاً: گاهى جهل سبب مى‏شود كه سنگ و چوب نيز ارزش پيدا كند. 🔻ضرورت پیروی از رهبران دینی معيار اساسى پيوند با پيامبران الهى پيروى از آنان است؛ يعنى اگر كسى از مكتب پيامبرى پيروى كند هم‏چون فرزندان اوست هر چند بيگانه باشد و اگر كسى از مكتب و دستورات پيامبر پيروى نكند و هم‏چون فرزند نوح شود، از خاندان او به شمار نمى‏آيد. در اين آيه ابراهيم عليه السلام معيار دين‏دارى را پيروى و مخالفت با خودش بيان مى‏كند؛ چرا كه او پيامبرى معصوم است و دستوراتش، فرمان‏هاى الهى است و از اين رو مخالفت با او مخالفت با خداست. نکته بعدی حضرت ابراهیم می‌فرماید اگر کسی از من پیروی کرد و از من است یکی از معیارهای صحت تبعیت از امام معصوم و رهبری در جامعه این است که انسان پیرو باشد ولی اگر کسی نافرمانی بکند و پیرو نباشد باید دنبال استغفار باشد که خداوند گناهان او را ببخشد.
منبرک فاطمی
🔻عمل و عکس‌العمل🔻 ✍ قرآن کریم می‌فرماید بازتابِ کارهای خوب و بدِ آدم به خودش برمی‌گرده: 🕋 إِنْ أَح
: ⭕️پیروان حقیقی ابراهیم (ع) اگر اين آيه را همراه با آيه‏ى قبل معنا كنيم نتيجه‏ى خوبى به دست مى‏آوريم، زيرا در آيه‏ى قبل ابراهيم گفت: «خدايا! فرندانم را از بت‏پرستى دور بدار.» در اين آيه مى‏گويد: «كسى كه موحّد و پيرو من بود از من است» بنابراين، تمام موحدان فرزندان مكتبى ابراهيم هستند. از برخى آيات و احاديث دیگر نیز استفاده مى‏شود كه پيروان ابراهيم عليه السلام تنها مردمى نبودند كه در عصر او زندگى مى‏كردند، بلكه همه‏ى پيروان مكتب ابراهيم عليه السلام از خاندان معنوى او به شمار مى‏آيند و از آن جا كه مسلمانان نيز پيرو مكتب بت‏شكن اسلام هستند، پيروان او و از خاندان معنوى او به شمار مى‏آيند. همان‏گونه كه رسول اكرم صلى الله عليه و آله فرمود: «انا و على ابوا هذه الامة» من و على پدران مكتبى اين امّت هستيم. ولى مشرك اگر فرزند پيامبر هم باشد خطاب مى‏شود: «إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَهْلِكَ» ♦️حضرت على عليه السلام فرمود: «ان ولى محمد من اطاع الله و ان بعدت لحمته و ان عدو محمد من عصى الله و ان قربت لحمته» «همانا دوست محمّد كسى است كه خدا را اطاعت كند، گرچه از نظر فاميلى و نَسب دور باشد و دشمن محمّد كسى است كه خدا را نافرمانى كند، گرچه از بستگان پيامبر باشد. https://eitaa.com/fatemi52/295