eitaa logo
منبرک فاطمی
7.4هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
1هزار ویدیو
1.4هزار فایل
✔️ مباحث قرآنی، اخلاقی،داستان ✔️اهلبیت ومناسبتهامذهبی ✔️احکام کاربردی،پاسخگو ✔️مرثیه و مداحی ✔️عفاف وحجاب ✔️جهادتبیین ✔️فرزندآوری ✔️مهدویت ✔️شهدا ✔️نماز ✔️ هدیه به مادرم @a_f_133 🔺فهرست و... https://eitaa.com/fatemi222/6618
مشاهده در ایتا
دانلود
💢تاریخ عزاداری 👇 اعمال_ماه_محرم https://eitaa.com/fatemi222/3915 علت_دهه_گرفتن_برای_محرم https://eitaa.com/fatemi222/3913 سابقه"سوگواری در عصر معصومین(ع) https://eitaa.com/fatemi222/3919 تشویق و ترغیب به سوگواری https://eitaa.com/fatemi222/3920 رشد و گسترش عزاداری در طول تاریخ https://eitaa.com/fatemi222/3921 اهل سنت و عزای امام حسین https://eitaa.com/fatemi222/3922 رواج تعزیه‌خوانی در دوران قاجار https://eitaa.com/fatemi222/3923 پهلوی اول و اعمال محدودیت‌ها https://eitaa.com/fatemi222/3924
◾️سوگواری در عصر معصومین(ع) 🔹1-اولین مرثیه‌خوانان بر حسین بن علی(ع) پس از واقعه عاشورا، (س) و علی بن الحسین(ع) بودند. 🔹زینب(س) هنگام گذر از کنار تن برادرش با خواندن ، حتی دشمنان را متأثر کرد. 🔹با ورود اسیران کربلا به شام، زنان بنی‌امیه بر آنان ، و به گفته‌ای سه روز یا هفت روز عزا به پا کردند. 🔹2-گفته می‌شوداولین کسی که در رثای شهدای کربلا و امام حسین(ع) مرثیه عقبة بن عمرو سهمی بوده است. 🔹3-عبیدالله بن حر جعفی را نیز نخستین زیارت کننده قبر امام(ع) دانسته اند. 🔹او پس از شهادت امام حسین(ع) از منزل خود در قصر بنی مقاتل به کربلا رفت و و قصیده بلندی در رثای امام حسین(ع) سرود. 🔹4-توابین که پس از شهادت امام حسین(ع) توبه کرده و بر ضد امویان به قیام برخاستند ابتدا به کربلا رفتند و در آن جا به پرداختند و برای امام(ع) هم قسم شدند. 🔹5-بشر بن جذلم، به امام سجاد(ع) ورود اهل بیت به مدینه را با اشعاری به مردم اعلام کرد و آنان را گریاند. 🔹6-همچنین از اهل بیت(ع)، به پرداختند و مردم مدینه را به سوگ نشاندند؛ زنانی از جمله: زینب دختر عقیل، ام البنین و رباب‌. @fatemi222
◾️تشویق و ترغیب به سوگواری 🔹امامان خود هنرمندان و شعرا را به تشویق می‌کردند. 👈چنان که امام صادق(ع) شعر برای شهدای کربلا و گریاندن مردم را عامل واجب گشتن برای شاعر برشمرده است. 🔹 نیز آن حضرت در روز عاشوراء در مراسم عزا برپا می کرد و بستگان و اصحاب خود را بدان می‌نمود. 🔹 اسدی از شاعران زمان امام باقر(ع) و امام صادق(ع) و دعبل خزاعی از شاعران شیعی دوران امام رضا(ع) برای امام حسین(ع) خوانده‌اند. 🔹 در آن دوره، به کسانی که امام حسین(ع) را با شعر حکایت می‌کردند، گفته می‌شد. @fatemi222
◾️رشد و گسترش عزاداری 🔹1-با روی کار آمدن آل‌بویه از شیعیان برداشته شد و در سال ۳۵۲ق، برای نخستین بار حکومت روز عاشورا را# تعطیل رسمی و عزای عمومی اعلام کرد؛ 🔹 خرید و فروش ممنوع شد، به دستور داده شد به احترام این روز ذبح نکنند، آشپزان غذا نپزند و در بازارها خیمه عزا برپا شد. 🔹 شیعیان دوران آل‌بویه، مراسم عزاداری را با عنوان مجالس «النياحه» یا «الرثا» برگزار می‌کردند. 🔹مردم با حالتی پریشان و لباس سیاه به کوچه ها می‌آمدند و بر سر و روی خود می‌ریختند و بر سر و سینه می‌زدند و در حالی که در رثای امام حسین(ع) می‌خواندند در خیابان‌ها می‌گشتند. 🔹2-در دوره به آزادی به منقبت‌خوانی ائمه در می‌پرداختند و اصطلاح مداحی از این زمان رواج یافت اصطلاح نیز از این دوره به بعد رایج شد و علت آن نگارش کتاب روضة الشهدا به دست ملاحسین واعظ کاشفی و رواج بسیار آن میان مردم بود؛ به‌طوری‌که بسیاری از افراد در مراسم عزاداری به مطالب آن استناد می‌کردند. کم‌کم به خوانندگان این کتاب روضه‌خوان گفتند و به‌مرور زمان این اصطلاح به هر کسی که مصیبت امام حسین(ع) را می‌خواند اطلاق شد و جای منقبت‌خوانی را گرفت. 🔹3- گسترش عزاداری‌ برای سیدالشهدا، در زمان و شدن مذهب تشیع در ایران در زمان شاه اسماعیل صفوی بود. 🔹در این دوره با دولت و حضور شاهان صفوی مراسم نوحه‌خوانی، سینه‌زنی و سوگواری برگزار می‌شد. 🔹از این دوره به بعد، تکیه‌ها و و موقوفات مربوط به عزاداری امام حسین(ع) در ایران شکل گرفت. 🔹4-در دوره ، نادرشاه عزاداری را کرد. 🔹شاخصه مهم دوران زندیه، شکل‌گیری اولین نمونه‌های مجالس تعزیه و شبیه‌خوانی است. @fatemi222
◾️5- رواج تعزیه‌خوانی در دوران قاجار 🔹دوره قاجار، دوران رونق بی‌سابقه مجالس عزاداری، به‌ویژه آئین تعزیه است. 🔹ناصرالدین‌شاه موجب رواج و اشرافی‌گری در مجالس روضه شد؛ به‌طوری‌که شاه گاه در شب‌های دهه اول محرم برای واعظان و پامنبری‌های آنان مشت‌مشت پرتاب می‌کرد. 🔹علاوه بر قمه‌زنی، ، زنجیرزنی و رسم ۴۱ منبر از دیگر رسومی بود که در دوره ناصرالدین‌شاه تأسیس شده یا رواج بیشتر یافت. 🔹از دیگر ویژگی‌های سوگواری محرم در دوران قاجار، انتقادات برخی مانند میرزا ملکم خان و میرزا فتحعلی آخوندزاده به عزاداری است. 🔹عمومیت یافتن مراسم شام غریبان از ویژگی‌های عزاداری دوران شاه بود. سوگواری بر امام حسین(ع) در دوران قاجار علاوه بر ماه محرم به ماه صفر نیز تعمیم یافت. @fatemi222
◾️6-پهلوی اول و اعمال محدودیت‌ها 🔹هر چند در سال‌های نخست حکومتش مقید به شرکت در مجالس عزاداری بوداما با اجرای برنامه‌های رفته‌رفته از مجالس سوگواری فاصله گرفت و نیز برای سوگواران وضع کرد. 🔹 از سال ۱۳۱۴ش و به‌موازات اجرای قانون حجاب، به حاکمان مناطق مختلف دستور داده شد از راه انداختن عزاداری در ماه محرم و صفر کنند و مردم را تشویق کنند تا در مجالس روضه بر روی و نیمکت بنشینند. 🔹پس از واقعه گوهرشاد، درباره برپایی مجالس روضه افزایش یافت و شهربانی موظف شدند که از برگزاری مجالس عزاداری جلوگیری کنند. 🔹حتی کار به‌جایی رسید که در بعضی شهرها وعاظ و برپاکنندگان مجالس روضه را به زندان می‌فرستادند. 🔹تخریب بنای در ۱۳۱۷ش که باعث انزوای بیش از پیش مراسم تعزیه شد، از دیگر اقدامات رضاخان بود. 🔹در مقابل عبدالکریم حائری یزدی برای برپا ماندن مجالس عزاداری کوشید. 👈 او طلاب را برای تبلیغ و منبر در ایام سوگواری به مناطق مختلف می‌فرستاد. 🔹 وی همچنین گام‌هایی هم برای اصلاح این مجالس برداشت؛ از جمله را در قم ممنوع و مجالس بزرگ تعزیه را به مجلس تبدیل کرد. 🔹با رضاخان در شهریور ۱۳۲۰ش و ورود نیروهای متفقین به ایران، ممنوعیت برگزاری مجالس سوگواری رنگ باخت و قمه‌زنی، قفل‌بندی، زنجیرزنی، شاه حسینی و... شد. @fatemi222
◾️اهل سنت و عزای امام حسین 🔹گزارش هایی حاکی از سوگواری اهل به ویزه علمای آنان در ایام محرم است. 👌 حسن بصری با شنیدن خبر شهادت امام حسین(ع) به شدت گریست و گفت: امت ذلیل، امتی است که پس دختر پیامبرش را می کشد. 🔹امام شافعی برای حضرت سید الشهداء مرثیه های متعددی است. 🔹خالد بن معدان (م۱۰۲ق)، یکی از تابعین در رثای شهدای کربلا شعر گفته است. 👌یحیی بن سلامه حفصکی قصیده‌ای در رثای امام حسین(ع) سروده است. 🔹برخی از علمای اهل سنت چون نجم الدین بلمعانی حنفی دستار از سر باز می‌کرد و خاک بر سر می‌فشاند و می‌خواند. هم‌چنان که خواجه علی غزنوی آشکارا معاویه و سفیانیان را لعن می‌کرد. 🔹◾️رازی نقل کرده است برپا داشتن عزاداری معمول بزرگان و اصحاب ابوحنیفه و امام شافعی بوده است. @fatemi222
هدف اصلی از عزاداری محرم چیست؟ 1️⃣👈شب اول محرم 🟩احکام نماز https://eitaa.com/ahkam31/863 ✔️سابقه عزاداری(اهلبیت،اهل سنت،سیر تاریخی) https://eitaa.com/fatemi222/3918 🔹هدف اصلی از عزاداری (11هدف) https://eitaa.com/fatemi222/3927 🔹تعظیم شعائر الهی https://eitaa.com/fatemi222/3929 🔹حفظ نهضت عاشورا https://eitaa.com/fatemi222/3930 🔹شرط شیعه گی https://eitaa.com/fatemi222/3931 🔹توسل و تمسک به اهل بیت https://eitaa.com/fatemi222/3932 🔹ضرورت عزاداری از دیدگاه روایات(6مورد) https://eitaa.com/fatemi222/3933 🔳شعر رو.ضه https://eitaa.com/fatemi8/340
◾️عزاداری و بر مصیبت های امام حسین (ع) هدف برگزاری مراسمات ماه محرم الحرام نمی‌باشد . 👈بلکه این عزاداری ها، بزرگی دارند که برخی از اهداف عزاداری محرم را می‌توان اینگونه توصیف کرد. 👇👇👇
◾️فلسفه و آثار عزاداری برای سیدالشهدا علیه السلام 🔹اقامه عزا و عزاداری برای سالار شهیدان علیه السلام و فراوانی دارد که به چند نکته از آن اشاره می کنیم: 1️⃣تعظیم شعائر الهی 🔹خداوند در قرآن می فرماید: وَمَنْ یُعَظِّمَ شعائِرَ اللّه فَإنَّها مِن تَقْوی القلوب ؛ 🔹هرکس شعائر الهی را بزرگ دارد ، این کار نشانه‌ی تقوای دلها است. (سوره حج آیه 32) 🔹"شعائر" جمع "شعره" به معنى علامت و است ، بنابراین شعائرالله به معنى نشانه هاى پروردگار است که شامل سر فصلهاى آئین الهى و هاى کلى و آنچه در نخستین برخورد با این آئین چشمگیر است که انسان را به یاد خدا مى اندازد. 🔹می توان گفت قیام حضرت سیدالشهدا و شهادت ایشان از ترین شعائر الهی است و تعظیم آن از مؤکدترین فرمایشات خداوند است. 🔹 امام حسین علیه السلام با خود، خاندان و یاران باوفایش و اسارت زنان مطهره خاندانش بزرگترین ، راهنما و نشانه است به سوی خداوند تبارک و تعالی و به جرات هیچ نماد مصوری عظیم تر از عاشورا برای به سمت خدا نیست. 🔹 که همه و همه از کوچک و برگ و مرد و زن و جوان و پیر، از هر دین و نژاد و مسلکی را به خود می کند. 🔹 یکی را با شهادت شیرخواره خود، یکی را با شهادت خود، یکی را با خاندانش، یکی را با دلاوری عباسش، یکی را با قطعه قطعه شدن علی اکبرش، یکی را با قیامش و... همه و همه را به خود جلب می کند. 2️⃣مودت اهل بیت علیهم السلام 🔹در قرآن آمده است: قُل لا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَى 🔹بگو من از شما اجری نمی خواهم جز مودت با نزذیکانم. (سورة الشورى، آیة 23) 🔹در مسند أحمد بن حنبل از منابع اهل سنت و همچنین در بسیاری از منابع شیعه آمده است: عن ابن عباس قال: 👈لما نزلت (قل لا أسألکم علیه أجرا إلا المودة فی القربى) قالوا: یا رسول الله من قرابتک الذین وجبت علینا مودتهم قال:علی وفاطمة وابناهما . 🔹از ابن عباس روایت شده: آن هنگام که آیه (قل لا أسألکم علیه أجرا إلا المودة فی القربى) نازل شد، گفتند: 👈یارسول الله چه کسانی نزدیکان شمایند که مودت آنها بر ما واجب است، ایشان فرمودند:علی و فاطمه و پسرانشان(علیهم السلام). فضائل الصحابة، ابن حنبل: 2: 669 ح1141. 🔹"مودت" به معنی محبت و به قول برخی از علما، محبت کردنی و آشکار است. مسلما عزاداری برای سیدالشهدا علیه السلام یکی از های اصلی مودت به اهل بیت علیهم السلام می باشد که در قرآن به آن امر شده است. 3️⃣ذکر ایام الله 🔹در سوره ابراهیم آیه 5 آمده است: 👈و لقد ارسلنا موسی بآیاتنا ان اخرج قومک من الظلمات الی النور و ذکّر هم بایام الله ؛ 🔹ما موسی علیه السلام را با آیات خود فرو فرستادیم (و دستور دادیم) قومت را از تاریکی‌ها به نور بیرون آر و "ایام الله" را به آنان یاد آوری کن. 🔹روز عاشورا از اصلی و بارز ایام الله است که در آن حضرت ثارالله(امام حسین علیه السلام ) در راه جامعه اسلامی و امر به معروف و نهی از منکر به شهادت رسید و عزا برای آن روز از مصادیق اصلی ذکر ایام الله است. 4️⃣فراموش نشدن واقعه کربلا و مصائب اهل بیت علیهم السلام و راه زینب سلام الله علیها 🔹یکی از اصلی ترین دلایل دستور به عزاداری برای اهل بیت علیهم السلام بالاخص امام حسین علیه السلام و فراموش نشدن مصائب ایشان بخصوص واقعه اسفبار کربلاست. 🔹 اقامه عزا در محرم هر سال به طور جدی باعث تازه شدن یاد این واقعه و زدودن فراموشی از آن می شود. 🔹چه بسا اگر این عزاداری ها در طول سالیان انجام نشده بود حال از آن واقعه عظیم در خاطرها نمانده بود. 🔹سندی بر این مدعا را می توان شهادت بن زکریا علیه السلام دانست که ایشان نیز شبیه حضرت سیدالشهدا به شهادت رسیدند اما کمتر کسی اکنون با شهادت این پیامبر بزرگ الهی آشنایی دارد. 🔹گفته می شود پادشاه در زمان حضرت یحیی علیه السلام مى ‏خواست با زنى از همسران خویش ازدواج کند و یحیى او را از این کار بازداشت و به تحریک آن زن، سر از تن یحیى جدا کرد.(آفرینش و تاریخ ، ترجمه کدکنی، ج1، ص 43) 🔹برخى گفته‏ اند: خداوند، تنها از این جهت بخت را به سرکوبى فرزندان اسرائیل فرستاد که یحیى بن زکریا را کشتند. (الکامل ابن اثیر، تارجمه، ج3، ص117) https://eitaa.com/fatemi222/3928
5️⃣زنده شدن و پیام عاشورا و حفظ نهضت عاشورا 🔹امام حسین علیه السلام در وصیت نامه ای که به برادرشان محمد بن حنیفیه می نویسند از قیام خود را این گونه عنوان می فرمایند : 🔹إِنّی لَمْ أَخْرُجْ أَشِرًا وَ لا بَطَرًا وَ لا مُفْسِدًا وَ لا ظالِمًا وَ إِنَّما خَرَجْتُ لِطَلَبِ الاِْصْلاحِ فی أُمَّةِ جَدّی (صلی الله علیه وآله وسلم) أُریدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْروفِ وَ أَنْهی عَنِ المُنْکَرِ وَ أَسیرَ بِسیرَةِ جَدّی وَ أَبی عَلِی بْنِ أَبیطالب 🔹من از روی خودخواهی و یا برای فساد و ستمگری قیام نکردم، بلکه قیام من برای اصلاح در امّت جدّم است، می خواهم امر به معروف و نهی از منکر کنم و به و روش جدّم و پدرم علی بن ابیطالب عمل کنم. 🔹بدون شک اقامه عزای اباعبدالله علیه السلام از راههای اصلی حفظ پیام ایشان و عمل به آن یعنی امر به معروف و از منکر است و مسلما بدون زنده داشتن یاد مصایب آن حضرت، پیام آن حضرت نیز زنده نمی ماند. 6️⃣زنده شدن اسلام راستین 🔹در فاصله کمتر از نیم قرن از رحلت پیامبر صلی الله علیه و اله زمام حکومت مسلمانان به دست معاویه و پس از آن پسرش یزید(علیهما العنه) افتاد و امام حسین علیه السلام حاضر به بیعت با یزید که علنی شرابخواری می کرد نبود و همین باعث شد که یزید ایشان را وادار به انتخاب جنگ یا بیعت با وی کند و ایشان همانطور که گفته شد برای اصلاح در امت جد بزرگوارشان صلی الله علیه و اله و امر به معروف و نهی از منکر در مقابل سپاه یزید کردند و زیر بار ظلم و بیعت با او نرفتند. 🔹این مهم پیامی خواهد بود برای تمام مسلمانان و آزادگان جهان که هیچ گاه به هیچ قیمتی زیر بار ظلم و انحراف نروند. به راستی اگر اباعبدالله علیه السلام در مقابل یزید نبود چه بسا چیزی جز فساد به نام دین تا کنون باقی نمانده بود. کما اینکه مشاهده می شود در کشورهای مسلمانی که قائل به آل امیه بعد از پیامبر صلی الله علیه و اله هستند ظلم و فساد بی حد سردمداران به ظاهر مسلمانشان در بلاد خودشان و همچنین سایر بلاد اسلامی، در سوریه و فلسطین بر علیه مسلمانان آتش مشهود است. 🔹و حاکمانی که الحرمینند، در کنارش کازینوهای فساد و فحشا را مدیریت می کنند. و مسلما عزاداری حضرت سیدالشهدا علیه السلام یک راه اصلی زنده شدن اسلام راستین است. 7️⃣شرط ایمان به خدا 🔹ناراحتی و حزن برای سیدالشهدا علیه السلام یکی از نشانه های مومن است و مسلما یکی از راههای ابراز این ناراحتی و غم بزرگ است، لذا بزرگان دین حزن و گریه برای اباعبدالله الحسین را یکی از شرایط مومن دانسته اند. 🔹پیامبر اکرم (صلّى اللّه علیه و آله وسلم) فرمودند: اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ علیه السّلام حَرارَةً فى قُلُوبِ الْمُؤ منینَ لا تَبْرَدُ اَبَداً؛ 🔹براى شهادت حسین علیه السلام ، حرارت و در دلهاى مؤ منان است که هرگز سرد و خاموش نمى شود. جامع احادیث الشیعه ، ج 12، ص 556 https://eitaa.com/fatemi222/3930