eitaa logo
منبرک فاطمی
6.4هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
969 ویدیو
1.4هزار فایل
✔️ مباحث قرآنی، اخلاقی،داستان ✔️اهلبیت ومناسبتهامذهبی ✔️احکام کاربردی،پاسخگو ✔️امرمعروف و نهی منکر ✔️مرثیه و مداحی ✔️عفاف وحجاب ✔️جهادتبیین ✔️فرزندآوری ✔️مهدویت ✔️شهدا ✔️نماز @a_f_133 🔺فهرست + تبلیغات شما و... https://eitaa.com/fatemi222/6618
مشاهده در ایتا
دانلود
منبرک فاطمی
نگاه غرب به خانواده 👇👇👇
نگاه غرب به خانواده‌👆👆👆
منبرک فاطمی
شب دوم محرم
سلام ازدواج https://eitaa.com/fatemi222/6000 جایگاه خانواده https://eitaa.com/fatemi222/5844 مسولیت https://eitaa.com/fatemi222/5844 امام حسین و خانواده https://eitaa.com/fatemi222/4259 خانواده در غرب https://eitaa.com/fatemi222/5055 رزق خانواده https://eitaa.com/fatemi222/4807 اخلاق خانواده https://eitaa.com/fatemi222/4716 آرامش https://eitaa.com/fatemi222/4413 گذشت در خانواده https://eitaa.com/fatemi222/4351 قناعت https://eitaa.com/fatemi222/4286 حقوق خانواده https://eitaa.com/fatemi222/7353 انتقاد https://eitaa.com/fatemi222/8742 سلام دسته بندی مطالب جهت بهره مندی اساتید.👇👇 چهار عامل موفقی خانواده https://eitaa.com/fatemi24/13751 پنج عامل موفقیت https://eitaa.com/fatemi24/13749 ده تاثیر لبخند https://eitaa.com/fatemi24/13728 شش رفتار بد زنان https://eitaa.com/fatemi24/13725 سه علامت تنش https://eitaa.com/fatemi24/13724 خوراک دادن به بدبختی https://eitaa.com/fatemi24/13723 ده جمله زنان عاشق آن هستند https://eitaa.com/fatemi24/13721 چهار تهدیدعشق https://eitaa.com/fatemi24/13717 هفت توصیه جهت حرف زدن مردها https://eitaa.com/fatemi24/13698 ۷ اقدام مخرب رابطه زناشویی https://eitaa.com/fatemi24/13686 پنج كليد رابطه موثر https://eitaa.com/fatemi24/13841 شش عامل شوهرخشمگین https://eitaa.com/fatemi24/13886 ۱_چرا امام خانواده را به کربلا اوردن؟ https://eitaa.com/fatemi222/4049 ۲_جایگاه خانواده و نقش آن در اسلام https://eitaa.com/fatemi222/4044 ۳_چرا دشمن روی خانواده تمرکز کرده است؟ https://eitaa.com/fatemi222/3970 ۴_نقش خانواده در گام دوم انقلاب https://eitaa.com/fatemi222/4051 ۵_نگاه غرب به خانواده https://eitaa.com/fatemi222/3970 ۶_ شباهت خانواده و هیات امام https://eitaa.com/fatemi222/3961 👌به تناسب وقت https://eitaa.com/fatemi222/4042 یک دهه محرم https://eitaa.com/fatemi222/3962
سلام مباحثی جهت شادابی و تحکیم خانواده ۱_چهار عامل موفقیت خانواده https://eitaa.com/fatemi24/13751 ۲_پنج عامل موفقیت https://eitaa.com/fatemi24/13749 ۳_ده تاثیر لبخند https://eitaa.com/fatemi24/13728 ۴_شش رفتار بد زنان https://eitaa.com/fatemi24/13725 ۵_سه علامت تنش در زندگی https://eitaa.com/fatemi24/13724 ۶_خوراک دادن به بدبختی https://eitaa.com/fatemi24/13723 ۷_ده جمله زنان عاشق آن هستند https://eitaa.com/fatemi24/13721 ۸_چهار تهدیدعشق https://eitaa.com/fatemi24/13717 ۹_هفت توصیه جهت حرف زدن مردها https://eitaa.com/fatemi24/13698 ۱۰_۷ اقدام مخرب رابطه زناشویی https://eitaa.com/fatemi24/13686 ۱۱__ پنج كليد رابطه موثر https://eitaa.com/fatemi24/13841 ۱۲_شش عامل آرام کردن شوهرخشمگین https://eitaa.com/fatemi24/13886 ۱۳_سیزده شاخص قدرت روانی https://eitaa.com/fatemi24/13993 ۱۴_هفت قانون منطقی https://eitaa.com/fatemi24/13996 ۱۵_پنج راهکارمعالجه خودارضایی https://eitaa.com/fatemi24/14077 ۱۶_هفت اصل عشق بالغانه https://eitaa.com/fatemi24/14126 ۱۷_هفت مخرب وهفت مهرورزانه https://eitaa.com/fatemi24/14127 ۱۸_هشت تکنیک در افسردگی نوجوان https://eitaa.com/fatemi24/14135 ۱۹_پنج اقدام جهت رضایت زناشویی https://eitaa.com/fatemi24/14167 ۲۰_ ۱۵ قانونِ خوشبختی https://eitaa.com/fatemi24/14485 ۲۱_هفت نکته جهت حد ومرز خودت https://eitaa.com/fatemi24/14687 ۲۲_پنج نکته جهت نقد همسرم https://eitaa.com/fatemi24/14703 ۲۳_قوانین دعوا[ده قانون] https://eitaa.com/fatemi24/14704 ۲۴_زنان عاشق ده گروه مردنمیشوند https://eitaa.com/fatemi24/14796 ۲۵_معنی خوشبختی (نه کلمه) https://eitaa.com/fatemi24/14903 ۲۶_7 نکته برای قهرمان شدن مرد https://eitaa.com/fatemi24/15025 ۲۷_۸عامل سرعت تصمیم گیری https://eitaa.com/fatemi24/15181 ۲۸_پنج جمله قدرتمند https://eitaa.com/fatemi24/15360 ۲۹_ده قانون طلایی https://eitaa.com/fatemi24/15597 ۳۰_سه راه جهت تقویت انگیزه https://eitaa.com/fatemi24/15685 ۳۱_هفت رفتارپیونددهنده https://eitaa.com/fatemi24/15822 ۳۲_چهارچیز اقتدار مرد را میشکند https://eitaa.com/fatemi24/15867 ۳۳_نشاط در خانواده https://eitaa.com/fatemi24/15963 ۳۴_پنج راهکارمدیریت اختلاف https://eitaa.com/fatemi24/16272 ۳۵_شش نکته حیاتی https://eitaa.com/fatemi24/16582 وسایر مباحث https://eitaa.com/fatemi222/4077
شب سوم محرم👇
شروع جلسات با احکام شرعی
▬📝 ﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 ✅ 1⃣👈 تا انسان است اگر چه از خواندن نماز و گرفتن روزه خود باشد، شخص ديگرى نمى ‏تواند او را بخواند يا براى او بگيرد. 2⃣👈 بر پسر بزرگتر است پس از پدر، 🤲 و ‏ هايى كه او نخوانده را به جا بياورد. 3⃣👈 و ‏هايى كه بر خود ميت واجب بوده، بر او واجب است و نماز و روزه ‏هايى كه به واسطه ‏ يا از بر او واجب شده بر پسر او نيست. 📗 : ۱.توضيح المسائل مراجع، م ١٠٧٨ و ۱۳۹۰ •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• @fatemi222
شب سوم و ادامه بحث 👈تربیت فرزند حسینی
🔰چگونه فرزندمان را حسینی تربیت کنیم ؟ واقعه کربلا نه یک حادثه بلکه یک بزرگ تربیتی است، واقعه‌ای که بسیاری از آموزه‌های دینی را در بر دارد لذا برای تربیت عاشورایی فرزندان خود باید کارهایی را انجام دهند. 🔰فرزند حسینی 📌دانش بشری تاکنون توانسته است زیادی برای اثر گذاشتن و اثر پذیرفتن در راستای رشد انسانی معرفی کند. 📌نظریه‌های یادگیری اجتماعی یکی از نظریه‌هایی است که به نقش و و در یادگیری تاکید می‌کند. 📌طبق این نظریه کودک یا نوجوان بر اساس ویژگی‌های و با فعالیت خود الگوی معینی را از میان الگوهای مختلف والدین و بزرگسالان انتخاب می‌کند. 📌 بر این اساس زمینه‌های و از همان دوران کودکی تا بزرگسالی می‌توانند در رشد شخصیت انسان باشند، 📌 قرار گرفتن هر شخصی در سالم، همراه با وراثتی سالم، شخصیتی سالم را جامعه می‌دهد و این فرد به نوبه خود می‌تواند نقشی تأثیرگذار بر روی افراد دیگر داشته باشد. 👈لذا توجه به تربیت فرزندان در داخل خانواده و هم‌زمان حضور آنان در محیط‌های اجتماعی مناسب، می‌تواند تأثیر تربیت فرزندان را چند برابر کند. 📌یکی از مسایل مورد توجه در بحث تربیت فرزندان که متناسب با اسلامی ما است، _ینی فرزندان می‌باشد؛ 👈در این میان واقعه کربلا نه یک حادثه بلکه یک دانشگاه بزرگ تربیتی است، واقعه‌ای که بسیاری از آموزه‌های دینی را در بر دارد، و ما می‌توانیم با قرار دادن جریان عاشورا، گام‌های در امر تربیت دینی کودکان و فرزندانمان برداریم. 📌 نگاه حضرت امام حسین(علیه السلام) به خود و فرزندان خواهر و برادر و حتی اصحاب و بالاتر از این در برخورد اولیه با دشمنانش آنهم در جنگ یک نگاه تربیتی بود. 📌و این خود بزرگترین برای والدین می‌باشد. زمانی كه انگیزه و فكر كودك عاشورایی شده و از آرمان‌های حسینی الهام گرفت، در موقعیت‌های مختلف زندگی با ذهن فرد عجین شده و ظاهر می‌شود. 📌حتماً شما هم قبول دارید که اهل بیت(ع) در هر مسئله ای پیشتاز و الگو هستند و ما باید از سبک زندگی آنان در زندگیمان استفاده کنیم.
✋قرآن و تربیت فرزند
🔰10فرمان قرآنی در تربیت کودک 📌تکلیف کسانی که نفوس انسانی به‌عنوان و 3امانات خدا و خلق، بدان‌ها سپرده می‌شود، 👈ابزار دانش دنیا سه چیز است: 1. حس 2. عقل 3. شهود. 🔸هر این سه هم محدود است و هم خطاپذیر، لذا اطمینان آور نبوده و نیست. اما دانش چون از مبدأ سرچشمه می‌گیرد از هر گونه خبط و خطایی پیراسته است. 🔸قرآن، گذشته از جنبه ، یک منبع مهم دانشی در باب اصول و روش‌های تربیتی است برای سنین مختلف، از کودک گرفته تا سالخورده و برای تمامی مراحل زندگی، از پیش از تولد تا هنگامه مرگ. 📌یک. معنای واژگانی «تربیت» 📌دو. تفاوت «تربیت» با «تزکیه» «اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَیاةُ الدُّنْیا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِینَةٌ وَتَفَاخُرٌ بَینَکمْ وَتَکاثُرٌ فِی الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ»، به تعبیر علامه طباطبایی، و به نقل از شیخ بهایی، به پنج دوره حیات انسانی اشاره دارد: 1. دوره خردسالی (لعب و لهو =بازی وسرگرمی) 2. دوره بلوغ و نوجوانی (زینه= آرایش) 3. دوره جوانی (تفاخر=فخرفروشی) 4. دوره میان‌سالی (تکاثر فی الاموال=افزون‌خواهی مال) 5. دوره سالخوردگی (تکاثر فی الاولاد= افزون‌خواهی فرزند). 📌از دیدگاه برخی از صاحب‌نظران، «تزکیه و تربیت, مغایر یکدیگرند, 👈چرا که تربیت, مخصوص دوران است و به دوران خاصی اختصاص ندارد. 👈 از سوی دیگر, با سیئه جمع می‌شود, حال آنکه تزکیه به هیچ وجه باسیئه سازگار نیست.» 🔰 آموزه‌های تربیتی فرزند پروری 1. برخورد کریمانه با کودک و نوجوان 🔸در هندسه معرفتی قرآن، اصل وجودی انسان، که ناشی از مقام خلیفه‌اللهی اوست، زیرساختی‌ترین اصل تربیتی است. 🔸 لقد کرمنا بنی‌آدم...(اسرا/70). بنابراین تمامی هنجارها و رفتارهای تربیت‌ساز کودک و نوجوان، می‌بایست مبتنی بر این نگاه صورت پذیرد. 🔸قرآن، آنجا که از سخن به میان می‌آورد، سفارش می‌کند که آن‌ها را به نام و نسبشان، بخوانید تا کرامتشان حفظ شود. 🌺ادْعُوهُمْ لِآبَائِهِمْ هُوَ أَقْسَطُ عِنْدَ اللَّهِ فَإِنْ لَمْ تَعْلَمُوا آبَاءَهُمْ فَإِخْوَانُکمْ فِی الدِّینِ وَمَوَالِیکمْ... (آن‌ها را به نام پدرانشان بخوانید که این کار نزد خدا عادلانه‌تر است؛ و اگر پدرانشان را نمی‌شناسید، آن‌ها برادران دینی و موالی شما هستند.) احزاب/7
بهره گیری از تماثیل موثر هست
2. آموزش حیا و تربیت کودک 🔸اگرچه غریزه جنسی در کودک، است اما حریم باز و اتاق خواب بدون قانون والدین، زمینه بیداری زودهنگام این قوه حیوانی را در کودک نابالغ و نوجوان در آستانه بلوغ فراهم می‌سازد. 🔸خداوند در آیه 58 سوره نور، به‌منظور پیشگیری از زودرس و بروز انحرافات جنسی بر آموزش حریم‌نگهداری و تقویت حس حیامندی در کودک تأکید دارد. 🔸ای کسانی که ایمان آورده‌اید، باید کسانی که برده ملکی شمایند و کسانی از شما که به حد بلوغ نرسیده‌اند (هنگام ورود به مسکن شخصی شما) سه بار (در سه وقت) اجازه بگیرند (وسرزده وارد نشوند)، قبل از نماز و هنگام ظهر که لباس‌های خود را وامی‌نهید و پس از نماز عشا که (این اوقات) سه وقت خلوت شماست، گذشته از این (سه وقت) بر شما و بر آن‌ها گناهی نیست (که بدون اجازه وارد شوند، زیرا) آن‌ها پیوسته (بر حسب ضرورت معاشرت) به دور شما می‌چرخند (یا شما با یکدیگر کار و رفت و آمد دارید و طلبیدن اذن مشکل است). این گونه خداوند آیات (احکام) را برای شما بیان می‌کند و خداوند دانا و مصلحت‌دان است. 3. آشناسازی کودک و نوجوان با دین‌داری 🔸قرآن در یک خطاب کلی به اهل می‌فرماید: یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنفُسَکمْ وَأَهْلِیکمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ (تحریم/6) [ای کسانی که ایمان آورده‌اید، خود و خانواده خود را از آتشی که هیزم آن مردم و سنگ‌ها هستند نگه دارید]. 🔸تقوی از مصدر وقایه به معنای خویشتن‌داری و خودنگهداری است. عرب به سپر می‌گوید: وقایه. ترجمانی چون ، برحذرداشتن، خداترسی و...همه از لوازم و فروعات مفهوم تقوا هستند نه اصل مفهوم. 🔸بر مبنای این آیه، پدر ومادر مومن نمی‌تواند و نباید نسبت به معارف دین به فرزندان، کوتاهی بورزند. 🔸پیامبران و اولیای الهی در منش‌ها و گویش‌های خود با فرزندان، همواره ایشان را به عقاید دینی همچون مبدأ و معاد توجه داده‌اند. در این باب، تنها به دو آیه اشاره می‌کنیم: 🔸آیه اول) ♦️ وَإِذْ قَالَ لُقْمَانُ لِابْنِهِ وَهُوَ یعِظُهُ یا بُنَی لَا تُشْرِک بِاللَّهِ إِنَّ الشِّرْک لَظُلْمٌ عَظِیمٌ (لقمان/13) [(به خاطر بیاور) هنگامی را که لقمان به فرزندش -در حالی که او را موعظه می‌کرد- گفت: «پسرم! چیزی را همتای خدا قرار مده که شرک، ظلم بزرگی است.»] 🔸آیه دوم) ♦️وَصَّی بِهَا إِبْرَاهِیمُ بَنِیهِ وَیعْقُوبُ یا بَنِی إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَی لَکمُ الدِّینَ فَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُونَ (بقرة/132) [و ابراهیم و یعقوب (در واپسین لحظات عمر،) فرزندان خود را به این آیین، وصیت کردند؛ (و هر کدام به فرزندان خویش گفتند:) «فرزندان من! خداوند این آیین پاک را برای شما برگزیده است؛ و شما، جز به آیین اسلام [= تسلیم در برابر فرمان خدا] از دنیا نروید!»] 4. آموزش احکام و شریعت به فرزندان ♦️والدین در کنار تعلیم اصول دین، می‌بایست دستورات و احکام شرایع آسمانی را نیز به فرزندان خود آموزش دهند. صرف آموزش هم به تنهایی کافی نیست بلکه طبق آیه زیر، پافشاری، تأکید، مراقبت و صبر و حوصله بر اجرای تکالیف الهی اعضای خانواده نیز لازم است: وَأْمُرْ أَهْلَک بِالصَّلَاةِ وَاصْطَبِرْ عَلَیهَا (طه/132) [خانواده خود را به نماز فرمان ده؛ و بر انجام آن شکیبا باش!] 5. و احترام به رأی و نظر فرزندان ♦️یکی از پیام‌های غیرمستقیم ماجرای ذبح حضرت اسماعیل (ع)، مشورت‌خواهی و تکریم فرزند است: ♦️هنگامی که با او به مقام سعی و کوشش رسید، گفت: «پسرم! من در دیدم که تو را ذبح می‌کنم، نظر تو چیست؟» گفت: «پدرم! هرچه دستور داری اجراکن، به خواست خدا مرا از صابران خواهی یافت!»(صافات 102/-103)
6. تقویت حس ، شهامت و درایت در فرزندان ♦️ماجرای به آب افکندن حضرت موسی (ع)، توسط مادرش ، از نقطه‌نظر تربیتی، دربردارنده پیام‌های متعدی است از جمله: 👈تقویت حس مسئولیت‌پذیری فرزند، 👈ایجاد روحیه اعتماد به نفس در فرزند، 👈مهرورزی نسبت به برادر، 👈 شجاعت، 👈 هوشمندی و درایت در انجام مسئولیت. ♦️مادر به دخترش، «عائده» مأموریت می‌دهد که وقتی من صندوقچه برادرت را به آب افکندم، آن را تعقیب کن و از دور مراقبش باش!: 🌹 وقَالَتْ لِأُخْتِهِ قُصِّیهِ فَبَصُرَتْ بِهِ عَنْ جُنُبٍ وَهُمْ لَا یشْعُرُونَ (القصص/11) و (مادر موسی) به خواهر او گفت: «وضع حال او را پیگیری کن!» او نیز از دور ماجرا را مشاهده کرد در حالی که آنان (فرعونیان) بی‌خبر بودند. دختر، از پی صندوقچه رفت و دید فرعون و همسرش، را از آب برگرفتند. ♦️این تفحص و تلاش تا آنجا ادامه یافت که خواهر دریافت در جستجوی دایه‌ای برای کودک شیرخوار هستند. این دختر و شجاع، با هوش‌مندی ستودنی، جلو می‌رود و آن‌ها را به دایه ای که همان مادر است، رهنمون می‌شود. ♦️إذْ تَمْشِی أُخْتُک فَتَقُولُ هَلْ أَدُلُّکمْ عَلَی مَنْ یکفُلُهُ (طه/40) در آن هنگام که خواهرت (در نزدیکی کاخ فرعون) راه می‌رفت و می‌گفت: «آیا کسی را به شما نشان دهم که این نوزاد را کفالت می‌کند (و دایه خوبی برای او خواهد بود)!» ♦️داستان حضرت یوسف (ع)، به تنهایی حاوی پیام‌ها و رهنمودهای نکته آموز تربیتی است. ما در اینجا در ضمن چند عنوان، به تبیین آن‌ها می‌پردازیم.
7. توجه به بازی و کودک ♦️بازی و سرگرمی، حق طبیعی کودک است که دست حکیمانه خلقت، در نهاد وی به ودیعت نهاده است. ♦️ والدین نباید به بهانه کثرت مشغله، ترس از اتفاقات حین بازی و...کودک را از این حق غزیزی محروم کنند. ♦️از طریق همبازی شدن با کودک، می‌توان کنترل خشم، ، همکاری و تعاون، مهارت آموزی، رعایت حقوق دیگران (همبازی) و... را به کودک آموخت. 🔰در این خصوص تنها به دو آیه از قرآن اشاره می‌کنیم: ♦️در داستان یوسف (ع)، برادر حسود، برای نقشه شوم خود، می بایت یوسف (ع) را از پدر دور می‌کردند. ♦️و پدر که نسبت به حس حسادت ایشان به یوسف (ع)، واقف بود، مخالف می‌کرد. اما تنها سلاح منطقی فرزندان که حضرت یعقوب (ع) را تسلیم خواسته آن‌ها کرد، تأکید برادران بر نیاز کودک به تفریح و بازی است از این رو با این استدلال، خطاب به پدر بیان داشتند: 🌹أَرْسِلْهُ مَعَنَا غَدًا یرْتَعْ وَیلْعَبْ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ (یوسف/12) فردا او را با ما (به خارج شهر) بفرست، تا غذای کافی بخورد و تفریح کند؛ و ما نگهبان او هستیم!» از این آیه نکته دیگری هم مستفاد است و آن اینکه بهتر است تفریح و ورزش ترجیحاً در فضای آزاد و سبز صورت گیرد، که بر جنبه‌های روانی شادابی و سلامت جسمانی فرزندان بیافزاید. 8. پرهیز از هر گونه میان فرزندان ♦️ریشه بسیاری از بزه‌های اخلاقی فرزندان در بزرگسالی ناشی از تبعیض و رعایت عدالت در محبت ورزی بدان‌هاست. در آسیب شناسی رفتار حضرت یعقوب نبی (ع) نسبت به یوسف (ع) و سایر فرزندان، باید گفت دوست داشتن افراطی پدر نسبت به فرزند، و اظهار عملی آن در پیش چشم دیگر اعضای خانواده، آتش حسادت، حقد و کینه را در آن‌ها شعله ور ساخت سرانجام کردند آنچه کردند. 9. بدآموزی ممنوع! ♦️در داستان پیش گفته، برادران یوسف (ع) وقتی او را به افکندند، با خود اندیشیدند که در پاسخ پدر، دلیلی باورپذیر بیابند. ♦️ ناگهان این سخن پدر که گفت: «اگر او را ببرید، غمگین می‌شوم و می‌ترسم که از او غافل شوید وگرگ او را بخورد»(یوسف/13)، فرایادشان آمد و اتفاقاً همین گفته پدر را توجیهی مناسب برای سرپوش نهادن بر توطئه شومشان، انگاشتند. 10. گذشت و چشم پوشی یک راهبرد تربیتی ♦️قالُوا یا أَبانَا اسْتَغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا إِنَّا کُنَّا خاطِئِینَ قالَ سَوْفَ أَسْتَغْفِرُ لَکُمْ رَبِّی إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ (یوسف/ 98 و 97) ♦️گفتند: پدر، از خدا آمرزش گناهان ما را بخواه که ما خطاکار بودیم. گفت به زودی برای شما از پروردگارم آمرزش می‌طلبم که او غفور و رحیم است. ♦️حضرت یعقوب (ع) به هنگامی که آن‌ها نزد او اعتراف به گناه و اظهار ندامت کردند و تقاضای استغفار نمودند، می‌گوید: بعداً برای شما استغفار خواهم کرد و ظاهراً همانگونه که در روایات وارد شده هدفش این بوده است که انجام این تقاضا را به سحرگاهان شب جمعه که وقت مناسب‌تری برای اجابت دعا و پذیرش توبه است، به تأخیر اندازد. ♦️این راهبرد در زمانی دارد که کودک خود قبل از هر چیز، از رفتار اشتباهش اظهار ندامت کند در غیر این صورت، ممکن است به عصیان بیشتر وی بینجامد.