منبرک فاطمی
🔰فروپاشی خانواده و حسادت غرب به خانواده ایرانی - اسلامی 📌 غرب به دلایلی : 👈نظیر اینکه خانواده در ک
دلایل هجمه غرب به خانواده ایرانی👆
منبرک فاطمی
🔰فروپاشی خانواده و حسادت غرب به خانواده ایرانی - اسلامی 📌 غرب به دلایلی : 👈نظیر اینکه خانواده در ک
دلایل هجمه غرب به خانواده ایرانی👆
منبرک فاطمی
🔰اهداف دشمن در جنگ نرم عليه زن و #خانواده 👌يك ـ تضعيف #هويت_ديني زن مسلمان، ابتذال #مقام_زنان 🔹پس
اهداف دشمن در جنگ علیه خانواده👆
منبرک فاطمی
✍️تفاوت دو خانواده ایرانی و غربی ✅ویژگیهای خانواده #غربی ✍️خانواده در #غرب: 1-ابزار محور 2- لذت م
تفاوت خانواده ایرانی و غربی👆
منبرک فاطمی
روضه شب دوم👇 ✅مرحوم شوشتری می گوید: وقتی قافله رسید کربلا، ابی عبدالله از اسب پیاده شدند، خیمه ها به
روضه مرحوم شوشتری در شب دوم
منبرک فاطمی
شب دوم محرم
سلام
ازدواج
https://eitaa.com/fatemi222/6000
جایگاه خانواده
https://eitaa.com/fatemi222/5844
مسولیت
https://eitaa.com/fatemi222/5844
امام حسین و خانواده
https://eitaa.com/fatemi222/4259
خانواده در غرب
https://eitaa.com/fatemi222/5055
رزق خانواده
https://eitaa.com/fatemi222/4807
اخلاق خانواده
https://eitaa.com/fatemi222/4716
آرامش
https://eitaa.com/fatemi222/4413
گذشت در خانواده
https://eitaa.com/fatemi222/4351
قناعت
https://eitaa.com/fatemi222/4286
حقوق خانواده
https://eitaa.com/fatemi222/7353
انتقاد
https://eitaa.com/fatemi222/8742
سلام دسته بندی مطالب جهت بهره مندی اساتید.👇👇
چهار عامل موفقی خانواده
https://eitaa.com/fatemi24/13751
پنج عامل موفقیت
https://eitaa.com/fatemi24/13749
ده تاثیر لبخند
https://eitaa.com/fatemi24/13728
شش رفتار بد زنان
https://eitaa.com/fatemi24/13725
سه علامت تنش
https://eitaa.com/fatemi24/13724
خوراک دادن به بدبختی
https://eitaa.com/fatemi24/13723
ده جمله زنان عاشق آن هستند
https://eitaa.com/fatemi24/13721
چهار تهدیدعشق
https://eitaa.com/fatemi24/13717
هفت توصیه جهت حرف زدن مردها
https://eitaa.com/fatemi24/13698
۷ اقدام مخرب رابطه زناشویی
https://eitaa.com/fatemi24/13686
پنج كليد رابطه موثر
https://eitaa.com/fatemi24/13841
شش عامل شوهرخشمگین
https://eitaa.com/fatemi24/13886
۱_چرا امام خانواده را به کربلا اوردن؟
https://eitaa.com/fatemi222/4049
۲_جایگاه خانواده و نقش آن در اسلام
https://eitaa.com/fatemi222/4044
۳_چرا دشمن روی خانواده تمرکز کرده است؟
https://eitaa.com/fatemi222/3970
۴_نقش خانواده در گام دوم انقلاب
https://eitaa.com/fatemi222/4051
۵_نگاه غرب به خانواده
https://eitaa.com/fatemi222/3970
۶_ شباهت خانواده و هیات امام
https://eitaa.com/fatemi222/3961
👌به تناسب وقت
https://eitaa.com/fatemi222/4042
یک دهه محرم
https://eitaa.com/fatemi222/3962
سلام مباحثی جهت شادابی و تحکیم خانواده
۱_چهار عامل موفقیت خانواده
https://eitaa.com/fatemi24/13751
۲_پنج عامل موفقیت
https://eitaa.com/fatemi24/13749
۳_ده تاثیر لبخند
https://eitaa.com/fatemi24/13728
۴_شش رفتار بد زنان
https://eitaa.com/fatemi24/13725
۵_سه علامت تنش در زندگی
https://eitaa.com/fatemi24/13724
۶_خوراک دادن به بدبختی
https://eitaa.com/fatemi24/13723
۷_ده جمله زنان عاشق آن هستند
https://eitaa.com/fatemi24/13721
۸_چهار تهدیدعشق
https://eitaa.com/fatemi24/13717
۹_هفت توصیه جهت حرف زدن مردها
https://eitaa.com/fatemi24/13698
۱۰_۷ اقدام مخرب رابطه زناشویی
https://eitaa.com/fatemi24/13686
۱۱__ پنج كليد رابطه موثر
https://eitaa.com/fatemi24/13841
۱۲_شش عامل آرام کردن شوهرخشمگین
https://eitaa.com/fatemi24/13886
۱۳_سیزده شاخص قدرت روانی
https://eitaa.com/fatemi24/13993
۱۴_هفت قانون منطقی
https://eitaa.com/fatemi24/13996
۱۵_پنج راهکارمعالجه خودارضایی
https://eitaa.com/fatemi24/14077
۱۶_هفت اصل عشق بالغانه
https://eitaa.com/fatemi24/14126
۱۷_هفت مخرب وهفت مهرورزانه
https://eitaa.com/fatemi24/14127
۱۸_هشت تکنیک در افسردگی نوجوان
https://eitaa.com/fatemi24/14135
۱۹_پنج اقدام جهت رضایت زناشویی
https://eitaa.com/fatemi24/14167
۲۰_ ۱۵ قانونِ خوشبختی
https://eitaa.com/fatemi24/14485
۲۱_هفت نکته جهت حد ومرز خودت
https://eitaa.com/fatemi24/14687
۲۲_پنج نکته جهت نقد همسرم
https://eitaa.com/fatemi24/14703
۲۳_قوانین دعوا[ده قانون]
https://eitaa.com/fatemi24/14704
۲۴_زنان عاشق ده گروه مردنمیشوند
https://eitaa.com/fatemi24/14796
۲۵_معنی خوشبختی (نه کلمه)
https://eitaa.com/fatemi24/14903
۲۶_7 نکته برای قهرمان شدن مرد
https://eitaa.com/fatemi24/15025
۲۷_۸عامل سرعت تصمیم گیری
https://eitaa.com/fatemi24/15181
۲۸_پنج جمله قدرتمند
https://eitaa.com/fatemi24/15360
۲۹_ده قانون طلایی
https://eitaa.com/fatemi24/15597
۳۰_سه راه جهت تقویت انگیزه
https://eitaa.com/fatemi24/15685
۳۱_هفت رفتارپیونددهنده
https://eitaa.com/fatemi24/15822
۳۲_چهارچیز اقتدار مرد را میشکند
https://eitaa.com/fatemi24/15867
۳۳_نشاط در خانواده
https://eitaa.com/fatemi24/15963
۳۴_پنج راهکارمدیریت اختلاف
https://eitaa.com/fatemi24/16272
۳۵_شش نکته حیاتی
https://eitaa.com/fatemi24/16582
وسایر مباحث
https://eitaa.com/fatemi222/4077
▬📝 ﷽▬
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🍂🍃
🌸
✅ #نماز_و_روزه_قضای_پدر
1⃣👈 تا انسان #زنده است اگر چه از خواندن نماز و گرفتن روزه خود #عاجز باشد، شخص ديگرى نمى تواند #نماز او را بخواند يا براى او #روزه بگيرد.
2⃣👈 بر پسر بزرگتر #واجب است پس از #مرگ پدر، #نماز 🤲 و #روزه هايى كه او نخوانده را به جا بياورد.
3⃣👈 #قضاى_نماز و #روزه هايى كه بر خود ميت واجب بوده، بر #پسر_بزرگ او واجب است و نماز و روزه هايى كه به واسطه #استيجار يا از #پدرش بر او واجب شده بر پسر او #واجب نيست.
📗 #منابع:
۱.توضيح المسائل مراجع، م ١٠٧٨ و ۱۳۹۰
•┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈•
#منبرک_فاطمی
@fatemi222
🔰چگونه فرزندمان را حسینی تربیت کنیم ؟
واقعه کربلا نه یک حادثه بلکه یک #دانشگاه بزرگ تربیتی است، واقعهای که بسیاری از آموزههای دینی را در بر دارد لذا #والدین برای تربیت عاشورایی فرزندان خود باید کارهایی را انجام دهند.
🔰فرزند حسینی
📌دانش بشری تاکنون توانسته است #راههای زیادی برای اثر گذاشتن و اثر پذیرفتن در راستای رشد انسانی معرفی کند.
📌نظریههای یادگیری اجتماعی یکی از نظریههایی است که به نقش #مشاهده و #تقلید و #الگوبرداری در یادگیری تاکید میکند.
📌طبق این نظریه کودک یا نوجوان بر اساس ویژگیهای #شخصی و با فعالیت خود الگوی معینی را از میان الگوهای مختلف والدین و بزرگسالان انتخاب میکند.
📌 بر این اساس زمینههای #محیطی و #وراثتی از همان دوران کودکی تا بزرگسالی میتوانند در رشد شخصیت انسان #تأثیرگذار باشند،
📌 قرار گرفتن هر شخصی در
#محیطی سالم،
همراه با #زمینه وراثتی سالم،
شخصیتی سالم را #تحویل جامعه میدهد و این فرد به نوبه خود میتواند نقشی تأثیرگذار بر روی افراد دیگر داشته باشد.
👈لذا توجه به تربیت فرزندان در داخل خانواده و همزمان حضور آنان در محیطهای اجتماعی مناسب، میتواند تأثیر تربیت فرزندان را چند برابر کند.
📌یکی از مسایل مورد توجه در بحث تربیت فرزندان که متناسب با #فرهنگ اسلامی ما است، #تربیت _ینی فرزندان میباشد؛
👈در این میان واقعه کربلا نه یک حادثه بلکه یک دانشگاه بزرگ تربیتی است، واقعهای که بسیاری از آموزههای دینی را در بر دارد، و ما میتوانیم با #الگو قرار دادن جریان عاشورا، گامهای #مؤثری در امر تربیت دینی کودکان و فرزندانمان برداریم.
📌 نگاه حضرت امام حسین(علیه السلام) به #فرندان خود و فرزندان خواهر و برادر و حتی اصحاب و بالاتر از این در برخورد اولیه با دشمنانش آنهم در #بحبوحه جنگ یک نگاه تربیتی بود.
📌و این خود بزرگترین #الگو برای والدین میباشد. زمانی كه انگیزه و فكر كودك عاشورایی شده و از آرمانهای حسینی الهام گرفت، در موقعیتهای مختلف زندگی با ذهن فرد عجین شده و ظاهر میشود.
📌حتماً شما هم قبول دارید که اهل بیت(ع) در هر مسئله ای پیشتاز و الگو هستند و ما باید از سبک زندگی آنان در زندگیمان استفاده کنیم.
🔰10فرمان قرآنی در تربیت کودک
📌تکلیف کسانی که نفوس انسانی بهعنوان #ودایع و 3امانات خدا و خلق، بدانها سپرده میشود،
👈ابزار دانش دنیا سه چیز است:
1. حس 2. عقل 3. شهود.
🔸هر این سه هم محدود است و هم خطاپذیر، لذا اطمینان آور نبوده و نیست.
اما دانش #دین چون از مبدأ#وحی سرچشمه میگیرد از هر گونه خبط و خطایی پیراسته است.
🔸قرآن، گذشته از جنبه #هدایتیاش، یک منبع مهم دانشی در باب اصول و روشهای تربیتی است برای سنین مختلف، از کودک گرفته تا سالخورده و برای تمامی مراحل زندگی، از پیش از تولد تا هنگامه مرگ.
📌یک. معنای واژگانی «تربیت»
📌دو. تفاوت «تربیت» با «تزکیه»
«اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَیاةُ الدُّنْیا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِینَةٌ وَتَفَاخُرٌ بَینَکمْ وَتَکاثُرٌ فِی الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ»،
به تعبیر علامه طباطبایی، و به نقل از شیخ بهایی، به پنج دوره حیات انسانی اشاره دارد:
1. دوره خردسالی (لعب و لهو =بازی وسرگرمی)
2. دوره بلوغ و نوجوانی (زینه= آرایش)
3. دوره جوانی (تفاخر=فخرفروشی)
4. دوره میانسالی (تکاثر فی الاموال=افزونخواهی مال)
5. دوره سالخوردگی (تکاثر فی الاولاد= افزونخواهی فرزند).
📌از دیدگاه برخی از صاحبنظران، «تزکیه و تربیت, مغایر یکدیگرند,
👈چرا که تربیت, مخصوص دوران #کودکی است و #تزکیه به دوران خاصی اختصاص ندارد.
👈 از سوی دیگر, #تربیت با سیئه جمع میشود, حال آنکه تزکیه به هیچ وجه باسیئه سازگار نیست.»
🔰 آموزههای تربیتی فرزند پروری
1. برخورد کریمانه با کودک و نوجوان
🔸در هندسه معرفتی قرآن، اصل #کرامت وجودی انسان، که ناشی از مقام خلیفهاللهی اوست، زیرساختیترین اصل تربیتی است.
🔸 لقد کرمنا بنیآدم...(اسرا/70). بنابراین تمامی هنجارها و رفتارهای تربیتساز کودک و نوجوان، میبایست مبتنی بر این نگاه صورت پذیرد.
🔸قرآن، آنجا که از #فرزندخواندگی سخن به میان میآورد، سفارش میکند که آنها را به نام و نسبشان، بخوانید تا کرامتشان حفظ شود.
🌺ادْعُوهُمْ لِآبَائِهِمْ هُوَ أَقْسَطُ عِنْدَ اللَّهِ فَإِنْ لَمْ تَعْلَمُوا آبَاءَهُمْ فَإِخْوَانُکمْ فِی الدِّینِ وَمَوَالِیکمْ...
(آنها را به نام پدرانشان بخوانید که این کار نزد خدا عادلانهتر است؛ و اگر پدرانشان را نمیشناسید، آنها برادران دینی و موالی شما هستند.) احزاب/7
2. آموزش حیا و تربیت #جنسی کودک
🔸اگرچه غریزه جنسی در کودک، #ضعیف است اما حریم باز و اتاق خواب بدون قانون والدین، زمینه بیداری زودهنگام این قوه حیوانی را در کودک نابالغ و نوجوان در آستانه بلوغ فراهم میسازد.
🔸خداوند در آیه 58 سوره نور، بهمنظور پیشگیری از #بلوغ زودرس و بروز انحرافات جنسی بر آموزش حریمنگهداری و تقویت حس حیامندی در کودک تأکید دارد.
🔸ای کسانی که ایمان آوردهاید، باید کسانی که برده ملکی شمایند و کسانی از شما که به حد بلوغ نرسیدهاند (هنگام ورود به مسکن شخصی شما) سه بار (در سه وقت) اجازه بگیرند (وسرزده وارد نشوند)، قبل از نماز #صبح و هنگام ظهر که لباسهای خود را وامینهید و پس از نماز عشا که (این اوقات) سه وقت خلوت شماست، گذشته از این (سه وقت) بر شما و بر آنها گناهی نیست (که بدون اجازه وارد شوند، زیرا) آنها پیوسته (بر حسب ضرورت معاشرت) به دور شما میچرخند (یا شما با یکدیگر کار و رفت و آمد دارید و طلبیدن اذن مشکل است). این گونه خداوند آیات (احکام) را برای شما بیان میکند و خداوند دانا و مصلحتدان است.
3. آشناسازی کودک و نوجوان با #اصول دینداری
🔸قرآن در یک خطاب کلی به اهل #ایمان میفرماید: یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنفُسَکمْ وَأَهْلِیکمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ (تحریم/6) [ای کسانی که ایمان آوردهاید، خود و خانواده خود را از آتشی که هیزم آن مردم و سنگها هستند نگه دارید].
🔸تقوی از مصدر وقایه به معنای خویشتنداری و خودنگهداری است. عرب به سپر میگوید: وقایه. ترجمانی چون #پرهیزکاری، برحذرداشتن، خداترسی و...همه از لوازم و فروعات مفهوم تقوا هستند نه اصل مفهوم.
🔸بر مبنای این آیه، پدر ومادر مومن نمیتواند و نباید نسبت به #تعلیم معارف دین به فرزندان، کوتاهی بورزند.
🔸پیامبران و اولیای الهی در منشها و گویشهای خود با فرزندان، همواره ایشان را به #اصول عقاید دینی همچون مبدأ و معاد توجه دادهاند. در این باب، تنها به دو آیه اشاره میکنیم:
🔸آیه اول)
♦️ وَإِذْ قَالَ لُقْمَانُ لِابْنِهِ وَهُوَ یعِظُهُ یا بُنَی لَا تُشْرِک بِاللَّهِ إِنَّ الشِّرْک لَظُلْمٌ عَظِیمٌ (لقمان/13) [(به خاطر بیاور) هنگامی را که لقمان به فرزندش -در حالی که او را موعظه میکرد- گفت: «پسرم! چیزی را همتای خدا قرار مده که شرک، ظلم بزرگی است.»]
🔸آیه دوم)
♦️وَصَّی بِهَا إِبْرَاهِیمُ بَنِیهِ وَیعْقُوبُ یا بَنِی إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَی لَکمُ الدِّینَ فَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُونَ (بقرة/132)
[و ابراهیم و یعقوب (در واپسین لحظات عمر،) فرزندان خود را به این آیین، وصیت کردند؛ (و هر کدام به فرزندان خویش گفتند:) «فرزندان من! خداوند این آیین پاک را برای شما برگزیده است؛ و شما، جز به آیین اسلام [= تسلیم در برابر فرمان خدا] از دنیا نروید!»]
4. آموزش احکام و #فروعات شریعت به فرزندان
♦️والدین در کنار تعلیم اصول دین، میبایست دستورات و احکام شرایع آسمانی را نیز به فرزندان خود آموزش دهند. صرف آموزش هم به تنهایی کافی نیست بلکه طبق آیه زیر، پافشاری، تأکید، مراقبت و صبر و حوصله بر اجرای تکالیف الهی اعضای خانواده نیز لازم است:
وَأْمُرْ أَهْلَک بِالصَّلَاةِ وَاصْطَبِرْ عَلَیهَا (طه/132) [خانواده خود را به نماز فرمان ده؛ و بر انجام آن شکیبا باش!]
5. #مشورت و احترام به رأی و نظر فرزندان
♦️یکی از پیامهای غیرمستقیم ماجرای ذبح حضرت اسماعیل (ع)، مشورتخواهی و تکریم فرزند است:
♦️هنگامی که با او به مقام سعی و کوشش رسید، گفت: «پسرم! من در #خواب دیدم که تو را ذبح میکنم، نظر تو چیست؟» گفت: «پدرم! هرچه دستور داری اجراکن، به خواست خدا مرا از صابران خواهی یافت!»(صافات 102/-103)
6. تقویت حس #مسئولیتپذیری، شهامت و درایت در فرزندان
♦️ماجرای به آب افکندن حضرت موسی (ع)، توسط مادرش #صفورا، از نقطهنظر تربیتی، دربردارنده پیامهای متعدی است از جمله:
👈تقویت حس مسئولیتپذیری فرزند،
👈ایجاد روحیه اعتماد به نفس در فرزند،
👈مهرورزی نسبت به برادر،
👈 شجاعت،
👈 هوشمندی و درایت در انجام مسئولیت.
♦️مادر به دخترش، «عائده» مأموریت میدهد که وقتی من صندوقچه برادرت را به آب افکندم، آن را تعقیب کن و از دور مراقبش باش!:
🌹 وقَالَتْ لِأُخْتِهِ قُصِّیهِ فَبَصُرَتْ بِهِ عَنْ جُنُبٍ وَهُمْ لَا یشْعُرُونَ (القصص/11)
و (مادر موسی) به خواهر او گفت: «وضع حال او را پیگیری کن!» او نیز از دور ماجرا را مشاهده کرد در حالی که آنان (فرعونیان) بیخبر بودند.
دختر، از پی صندوقچه رفت و دید فرعون و همسرش، #موسی را از آب برگرفتند.
♦️این تفحص و تلاش تا آنجا ادامه یافت که خواهر دریافت #فرعونیان در جستجوی دایهای برای کودک شیرخوار هستند. این دختر #فکور و شجاع، با هوشمندی ستودنی، جلو میرود و آنها را به دایه ای که همان مادر است، رهنمون میشود.
♦️إذْ تَمْشِی أُخْتُک فَتَقُولُ هَلْ أَدُلُّکمْ عَلَی مَنْ یکفُلُهُ (طه/40) در آن هنگام که خواهرت (در نزدیکی کاخ فرعون) راه میرفت و میگفت: «آیا کسی را به شما نشان دهم که این نوزاد را کفالت میکند (و دایه خوبی برای او خواهد بود)!»
♦️داستان حضرت یوسف (ع)، به تنهایی حاوی پیامها و رهنمودهای نکته آموز تربیتی است. ما در اینجا در ضمن چند عنوان، به تبیین آنها میپردازیم.
7. توجه به بازی و #تفریح کودک
♦️بازی و سرگرمی، حق طبیعی کودک است که دست حکیمانه خلقت، در نهاد وی به ودیعت نهاده است.
♦️ والدین نباید به بهانه کثرت مشغله، ترس از اتفاقات حین بازی و...کودک را از این حق غزیزی محروم کنند.
♦️از طریق همبازی شدن با کودک، میتوان کنترل خشم، #مهرورزی، همکاری و تعاون، مهارت آموزی، رعایت حقوق دیگران (همبازی) و... را به کودک آموخت.
🔰در این خصوص تنها به دو آیه از قرآن اشاره میکنیم:
♦️در داستان یوسف (ع)، برادر حسود، برای #پیادهسازی نقشه شوم خود، می بایت یوسف (ع) را از پدر دور میکردند.
♦️و پدر که نسبت به حس حسادت ایشان به یوسف (ع)، واقف بود، مخالف میکرد. اما تنها سلاح منطقی فرزندان که حضرت یعقوب (ع) را تسلیم خواسته آنها کرد، تأکید برادران بر نیاز کودک به تفریح و بازی است از این رو با این استدلال، خطاب به پدر بیان داشتند:
🌹أَرْسِلْهُ مَعَنَا غَدًا یرْتَعْ وَیلْعَبْ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ (یوسف/12) فردا او را با ما (به خارج شهر) بفرست، تا غذای کافی بخورد و تفریح کند؛ و ما نگهبان او هستیم!»
از این آیه نکته دیگری هم مستفاد است و آن اینکه بهتر است تفریح و ورزش ترجیحاً در فضای آزاد و سبز صورت گیرد، که بر جنبههای روانی شادابی و سلامت جسمانی فرزندان بیافزاید.
8. پرهیز از هر گونه #تبعیض میان فرزندان
♦️ریشه بسیاری از بزههای اخلاقی فرزندان در بزرگسالی ناشی از تبعیض و #عدم رعایت عدالت در محبت ورزی بدانهاست. در آسیب شناسی رفتار حضرت یعقوب نبی (ع) نسبت به یوسف (ع) و سایر فرزندان، باید گفت دوست داشتن افراطی پدر نسبت به فرزند، و اظهار عملی آن در پیش چشم دیگر اعضای خانواده، آتش حسادت، حقد و کینه را در آنها شعله ور ساخت سرانجام کردند آنچه کردند.
9. بدآموزی #مطلقاً ممنوع!
♦️در داستان پیش گفته، برادران یوسف (ع) وقتی او را به #چاه افکندند، با خود اندیشیدند که در پاسخ پدر، دلیلی باورپذیر بیابند.
♦️ ناگهان این سخن پدر که گفت: «اگر او را ببرید، غمگین میشوم و میترسم که از او غافل شوید وگرگ او را بخورد»(یوسف/13)، فرایادشان آمد و اتفاقاً همین گفته پدر را توجیهی مناسب برای سرپوش نهادن بر توطئه شومشان، انگاشتند.
10. گذشت و چشم پوشی یک راهبرد تربیتی
♦️قالُوا یا أَبانَا اسْتَغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا إِنَّا کُنَّا خاطِئِینَ قالَ سَوْفَ أَسْتَغْفِرُ لَکُمْ رَبِّی إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ (یوسف/ 98 و 97)
♦️گفتند: پدر، از خدا آمرزش گناهان ما را بخواه که ما خطاکار بودیم. گفت به زودی برای شما از پروردگارم آمرزش میطلبم که او غفور و رحیم است.
♦️حضرت یعقوب (ع) به هنگامی که آنها نزد او اعتراف به گناه و اظهار ندامت کردند و تقاضای استغفار نمودند، میگوید: بعداً برای شما استغفار خواهم کرد و ظاهراً همانگونه که در روایات وارد شده هدفش این بوده است که انجام این تقاضا را به سحرگاهان شب جمعه که وقت مناسبتری برای اجابت دعا و پذیرش توبه است، به تأخیر اندازد.
♦️این راهبرد در زمانی #کارایی دارد که کودک خود قبل از هر چیز، از رفتار اشتباهش اظهار ندامت کند در غیر این صورت، ممکن است به عصیان بیشتر وی بینجامد.