eitaa logo
تکلیف بزرگ
561 دنبال‌کننده
603 عکس
612 ویدیو
176 فایل
🔸ارتباط @alam_yalam_beanallaha_yara @ste_gonabad5 جهت #روشنگری واجب فراموش شده.و #مطالبه گری فهرست کلی: https://eitaa.com/fatemi5/2772
مشاهده در ایتا
دانلود
✅صبر جمیل و غیر جمیل عرفا معتقد هستند که صبر جمیل آن است که در حین نزول بلا، مولای خود را بشناسد و فرستنده بلا را بداند و چون به علم‌الیقین دانست که آن بلا را حق‌تعالی فرستاده است و وی مالک الملک است، بر مالکی که در ملک خود تصرّف نماید، اعتراض ممکن نیست. دیگر حکیم است و هیچ کاری بی‌حکمت نکند؛ دیگر علیم است، هرچه کند از روی علم و دانش کند؛ دیگر آن‌که رحیم و مشفق است، تا صبر بنده در آن نباشد، در حق وی آن بلا تقدیر نکند. چون بنده در آن معانی تأمل کند، لاجرم در شهود نور الهی چنان مستغرق گردد، که به شکایت نپردازد و هرچه از حق‌تعالی رسد، به دل و جان بدان رضا دهد. به هر بلا که تو خواهی بیازمای مارا کــه در مشـاهـدهٔ تـو بـلا نمـی‌بیـنم ز من به هر چـه کنی یاد راضیم حـقـا کـه هر چه از تو رسد جز عطا نمی‌بینم 🔸اما صبر غیرجمیل آن است، که صبر نه از بهر رضا به قضا باشد، بلکه مبتنی به غرضی باشد از اغراض پس هرکه را صبر للّه و فی اللّه باشد، صبر جمیل عبارت از آن است و هرچه ماورای آن است، آن نه صبر جمیل است و فرق میان آن دو صبر آنجا ظاهر شود، که آن صاحب دولت فرمود. «مَنْ أحَبّ اللهَ تَعَالی لِنَقِمَائِهِ زَالَ حُبَّه اِذَا اَنزَل بَلْوَاهُ وَ مَنْ اَحَبَّ اللهَ بِعِنَایتِهِ زَادَ حُبَّه اِذَا اَنزَلَ بَلْوَاهُ». ما نمی‌گوئیم که نعمت یا بلا خواهیم و بس بلکه ما دایم رضای دوسـت راخواهیم و بس گر رضای دوست ما را در بلا خواهد رسیـد ما همیشه خویشتن را مبتلا خواهیـم و بس خلق ازحق نعمت و فضل و عطا جویند و ما از خدا صبـر جمیل اندر بلا خواهیم و بـس (صغیر اصفهانی) 🔹ملا احمد نراقی در بیان چگونگی تحقق صبر جمیل در مواجهه با بلاها و مصایب چنین می‌نگارد: «آن‌چه بنده را از مرتبه صبر بیرون می‌برد، بی‌تابی و کردن و بر سر و سینه زدن و جامه چاک کردن و شکایت بسیار نمودن و اظهار اندوه و ملال کردن و امثال اینها است. ➖ اینها همه امور هستند، که آدمی قدرت بر ترک آنها دارد و باید از آنها اجتناب کند. ➖ اما باید دانست آنچه به سبب مصیبتی بر او از انسان فوت می‌شود، به عنوان عاریتی در نزد او بوده و از او پس گرفته شده است. اما سوختن دل و تنگی سینه و جاری شدن اشک از دیده، که از مقتضای بشریت است، بنده را از حد صبر بیرون نمی‌برد».
🔺در روایتی از امام صادق آمده است: «كسی كه شبی را با حالت بیماری بسر آورد و آن را بر خود بپذیرد و شكر آن را به جا آورد، ثواب شصت سال عبادت برای اوست.» پرسیدند: پذیرفتن آن چگونه است؟ فرمود: «بر آن صبر می‌كند و درد خود را به كسی اظهار نمی‌كند و چون بامداد شود خدا را در آنچه بر او گذشته است سپاس می‌گوید.» 🔻از امام باقر درباره صبر جمیل پرسیدند فرمود: «آن صبری است كه از آن به مردم شكایت نمی‌كند.» 🔻از پیامبر روایت شده كه خداوند فرموده است: «هر گاه بنده‌ام را به بلایی گرفتار كنم لیكن او صبر كند و نزد عیادت كنندگانش از من شكوه نكند من گوشتش را به گوشتی بهتر و خونش را به خونی بهتر بدل می‌كنم و هر گاه به او بهبودی بخشم در حالی خواهد بود كه بر او هیچ گناهی نیست، و اگر او را بمیرانم رحمت من وی را فرا خواهد گرفت.
🔴قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم): ♦️«مَنْ يَصْبِرْ نَصَرَهُ اللهُ وَ مَا أُعْطِيَ عَطَاءٌ خَيْرٌ وَ أَوْسَعُ مِنَ الصَّبْرِ وَ النَّصْرُ مَعَ الصَّبْرِ وَ الْفَرَجُ بَعْدَ الْكَرْبِ وَ إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً» ♦️پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: هرکس صبر کند خداوند یاریش می‌کند، و هیچ خیر و نیکی بهتر از صبر نیست و بدان پیروزی بر مشکلات با صبر حاصل شده و گشایش در زندگی با بلا ممکن می‌شود. و همانا همراه سختی راحتی است. 📚(مستدرك الوسائل؛ ج‌11، ص 263) @fatemi5
خلاصه مباحث کرسی خانواده قرآنی16بهمن98 عوامل تحکیم خانواده / اصول اخلاقی -تکریم و احترام گذاشتن به یکدیگر / وَ لَقَدْ كَرَّمْنا بَنِي آدَم‏(اسراء/70) -صداقت داشتن/ كُونُوا مَعَ الصَّادِقِين‏(توبه/119) - مسخره کردن یکدیگر ممنوع/ لا يَسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ(حجرات/11) -از یکدیگر عیب جویی نکنیم/لا تَلْمِزُوا أَنْفُسَكُمْ (همان) -با لقب زشت یکدیگر را صدا نزنیم/ لا تَنابَزُوا بِالْأَلْقابِ(همان) -به هم سوء ظن نداشته باشیم/اجْتَنِبُوا كَثِيراً مِنَ الظَّنِّ(حجرات/12) - تجسس ممنوع/ لا تَجَسَّسُوا(همان) - زن و شوهر غیبت یکدیگر را پیش دیگران نکنند/ لا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضاً (همان) -صبر کردن/ مصداقهای صبر در قرآن: در برخورد بد دیگران(فصلت/34)- تنوع طلبی (بقره/61)-اتفاقات زندگی (کهف/67)- حسرت نخوردن (قصص/79)- هنگام تربیت فرزند (طه/132) و طاعت( مریم/65) زن ناشزه چه زنی است و چگونه باید او را مطیع کرد؟ الرِّجالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّساءِ ........وَ اللاَّتِي تَخافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَ اهْجُرُوهُنَّ فِي الْمَضاجِعِ وَ اضْرِبُوهُنَّ فَإِنْ أَطَعْنَكُمْ فَلا تَبْغُوا عَلَيْهِنَّ سَبِيلاً إِنَّ اللَّهَ كانَ عَلِيًّا كَبِيراً (نساء/34) نشزدر لغت: قله کوه: زنی که برتری طلبی می کند و مطیع نیست. 1- به مجرد ترس از نشوز زن، مرد باید درمان کند. 2- مقصر نشوز زن، مرد است چون تکیه گاه خوبی در زندگی نبوده است. 3- رفتار مرد با زن ناشزه به ترتیب: موعظه کردن- پشت کردن در بستر- تنبیه بدنی ملایم و خفیف یا شاید منظور برخورد شدید است. https://eitaa.com/quranlive
بسم الله الرحمن الرحیم- موضوع: 🔺امام صادق علیه السلام : اِنَ فِی الجَنَه مَنزِلَهً لَا یَبلُغُهَا عَبدٌ اِلَا بِالِابتِلَاء فِی جَسَدِهِ: در بهشت مقام و منزلتی وجود دارد که هیچ بنده ای به آن نرسد ، مگر به درد و بیماری ای که در بدنش حادث شود (کافی، ج2 ،ص255) 🔻فلسفه و علت بلاهای مومنین عبارتند از: 1.بخشش گناهان: 🔺امام صادق(ع):«هنگامی که گناهان بنده زیاد می شود و اعمالی ندارد که آن را جبران کند خداوند او را به حزنی دچار می کند تا آمرزیده شود.»( کافی،ج 2، ص 444) 2-ترفیع درجه و مقام: 🔻امام صادق(ع):هر اندازه که ایمان بنده افزون گردد، تنگ دستی اش بیشتر و زندگی اش سخت تر شود.(کافی، ج2 ، ص261) 3-تکامل: 🔺سختی ها موجب رشد و تکامل فرد میشود.. امام علی(ع) می فرمایند: «درختان بیابانی (که از مراقبت و رسیدگی باغبان محرومند) چوب محکم تر و دوام بیشتری دارند و درختان باغتان (که دائماً مراقبت شده اند) نازک پوست و بی دوام ترند( نهج البلاغه، نامه 45) 4.ازفوایدبلا این است که غرور را از انسان دور می کند(نهج البلاغة، خطبه 238) 🔻 وازطرفی باعث تذکرویادآوری نعمت های الهی می شود(سوره اعراف،آیه 30) البته برخی بلاها و مصائب آثار و نتیجه اعمال خود انسان هاست؛ مثلا بدون تعقل و مشورت ازدواج می کند که به مشکل می خورد واین مشکلاتی که برایش اتفاق می افتد تقصیر خودش است. «خود کرده را تدبیر نیست.» خداوند صبر در بلاها را به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد https://eitaa.com/fatemi5/833
صبر و استقامت در برابر سختیها، یکی از مهمترین اصول اخلاقی اسلام است
✅«قَالَ لِلْجَوَادِ علیه السلام رَجُلٌ: أَوْصِنِی قَالَ علیه السلام، وَ تَقْبَلُ؟ قَالَ؛ نَعَمْ قَالَ علیه السلام؛ تَوَسَّدِ الصَّبْرَ وَ اعْتَنِقِ الْفَقْرَ وَ ارْفَضِ الشَّهَوَاتِ وَ خَالِفِ الْهَوَى وَ اعْلَمْ أَنَّکَ لَنْ تَخْلُوَ مِنْ عَیْنِ اللَّهِ فَانْظُرْ کَیْفَ تَکُونُ»؛ ✅ مردی به حضرت جواد علیه السلام عرض کرد: مرا سفارشی بفرمایید. امام علیه السلام فرمود: می پذیری؟. گفت: آری. فرمود: تکیه بر صبر کن و به فقرا درآویز و شهوات را رها کن و مخالفت با هوای نفس نما و بدان که تو از دید خداوند مخفی نیستی، دقت کن چگونه باید باشی. ✅در کلام نورانی امام جواد علیه السلام، پنج اصل اخلاقی مطرح گشته که تشریح هر کدام بیان می شود: 1. صبر لحظه لحظۀ سلوک اخلاقی مؤمن، در بستر صبر شکل می گیرد؛ به طوری که وی به هر اندازه از مقام صبر دور باشد، افعال وی نیز ناقص تر می گردد؛ و از این روی امام جواد علیه السلام فرمودند: «تَوَسَّدِ الصَّبْرَ»؛ صبر را بالش خود قرار بده. این تشبیه از آن رو است که چون آرامش و قرار جسمی انسان، با تکیه بر بالش است، مؤمن در رسیدن به آرامش روحی نیز، نیاز به تکیه گاهی چون صبر دارد. وقتی از رسول خدا صلی الله علیه وآله سؤال می شود: ایمان چیست؟. ایشان می فرمایند: «الصَّبرُ.» زیباتر آنکه امیرالمؤمنین علیه السلام راه رسیدن به لقای الهی را نیز صبر می داند؛ آنجا که می فرمایند: «مَن صَبَرَ عَلَی اللهِ وَصَلَ إِلَیهِ»؛ هر که برای (وصال به) خدا صبر کند، به او می رسد. پس حقیقت آن است که صبر با هر نوعش (صبر بر گناه و معصیت یا صبر بر مصیبت) بهترین بستری است که می تواند خواستگاه رشد جوانه های ایمان باشد. 2. فقر از اموری که باعث تضییع عزّت برخی مؤمنان ضعیف الایمان می شود و یا در سلوک اخلاقی آنها خلل ایجاد می کند، فقر و مشکلات مادی است. در نتیجه، آن امام همام علیه السلام فرمودند: «اعْتَنِقِ الْفَقْرَ»؛ (ای مؤمن!) فقر را در آغوش بگیر. به بیان دیگر اگر فقر و تنگدستی، تحمّل شود؛ اولاً، عزّتمندی مؤمن را به همراه دارد و ثانیاً، مانع رشد اخلاقی و تکامل سالک نمی شود. بر اساس حکمت و معارف توحیدی برخاسته از مکتب اهل بیت علیهم السلام، این بند از روایت را به مفهوم دیگری نیز می توان تفسیر نمود؛ و آن اینکه انسان سالک اِلی الله، «فقیر بالذّات» است، در مقابل خداوند متعال که «غنی بالذات» است؛ و بر این اساس، خود را نیازمند و محتاج دانسته و بسیاری از خودسری ها و خودبینی های او از بین می رود. بیان نورانی امام الموحّدین حضرت علی علیه السلام در مسجد کوفه بیان گر همین مطلب است که می فرماید: «مَولایَ یا مُولای! اَنتَ الغَنِیُّ وَ اَنَا الفَقِیرُ وَ هَل یَرحَمُ الفَقِیرَ اِلَّا الغَنِیُّ»؛ مولای من ای مولای من! تو بی نیازی و من فقیرم و آیا ترحم می کند بر فقیر به جز کسی که بی نیاز است. 3. دوری از شهوات یکی از اصول مهم در راه کسب اخلاقیات، عدم دخالت شهوات در افعال و کردار فرد می باشد؛ زیر خواسته های شهوانی، رنگ و بوی منیّت و انانیّت دارد و انسان را از کسب معارف حقّه الهی دور می سازد؛ حال آنکه امنیت مؤمن، قدم نهادن در حریم الهی است؛ لذا امام جواد علیه السلام در ادامۀ وصیت خویش فرمودند: «ارْفَضِ الشَّهَوَاتِ»؛ شهوات را به دور انداز و رها کن. یعنی محور و اساس فعالیت های مؤمن، خواسته های الهی است، نه امیال نفسانی. 4. مخالفت با هوای نفس سخت ترین وادی، در مسیر کسب فضائل اخلاقی مخالفت و مبارزه با هوای نفس است، در همین راستا و برای تبیّن بیشتر آن، رسول گرامی اسلام صلی الله علیه وآله، مبارزه با هواهای نفسانی را «جهاد اکبر» نامیده است . اهمیت این مسئله بدان حد بوده که آن حضرت به همین مقدار کفایت نکرده و برای تبیین بیشتر آن فرموده اند: «أَعْدَی عَدُوَّکَ نَفْسَکَ الَّتِی بَیْنَ جَنْبَیْکَ»؛ دشمن ترین دشمنانت، نفس تو است که در بین دو پهلوی تو قرار دارد. از این رو، یکی دیگر از اصولی که امام جواد علیه السلام در وصیت اخلاقی خویش بیان نمودند این کلام نورانی است که: «خَالِفِ الْهَوَى»؛ با هوای نفس مخالفت کن. رسول الله صلی الله علیه وآله در کلام نورانی دیگری، از مبارزه با نفس به عنوان برترین جهاد یاد می کنند و می فرمایند: «اَفْضَلُ الْجِهَادِ أَنْ تُجَاهِدَ نَفْسَکَ وَ هَوَاکَ فِی ذَاتِ اللهِ تَعَالَی»؛ برترین جهاد این است که به خاطر خدای تعالی با نفس و هوای نفسانیت مبارزه کنی. به تعبیر دیگر، باید اولین کار و آخرین کار مؤمن، جهاد با نفس باشد.
شخصیت حضرت زینب علیها السلام با واژه صبر و استقامت در برابر مصائب و سختیها قرین است به حدی که او را «ام المصائب » و «ام العزائم » نامیده اند،
درسهای مختلفی زندگی حضرت زینب کبری سلام الله علیها داره. ولی در باره صبر و استقامت بواسطه فشار های روانی این زمان بیشتر میگم
تاریخ نیز گواه گویایی بر این مطلب است و می بینیم که اولیاء الهی از جمله زینب کبری علیها السلام و پدر بزرگوار و مادر مطهره اش و برادران عظیم الشان ایشان چگونه با انواع مصیبتها و سختیها روبرو بوده اند و همواره در برابر طوفان حوادث صبر و شکیبایی نموده اند
اهمیت اخلاق اگر زندگى اجتماعى، خانوادگى و حتى انفرادى توأم با اخلاق باشد، برخوردار از شادى و نشاط و شادابى خواهد بود. جامعه و خانواده‏اى كه اخلاق را مراعات نكنند، نشاط و شادابى از آن رخت خواهد بست، چنانکه امام صادق علیه‏السلام می فرماید: «لا عَیشَ اَهْنَأُ مِنْ حُسْنِ الْخُلْقِ؛ هیچ زندگى‏اى گواراتر از نیک خوئى نیست.» آن حضرت خوى نیک را از اوصاف انبیاء می داند و می فرماید: «اِنَّ الصَّبْرَ وَ البِرَّ وَحُسْنَ الْخُلْقِ مِنْ اَخْلاقِ الاَْنْبیاءِ؛ به راستى صبر و نیكوكارى، و خوش خوئى از اخلاق انبیا است.»
✍خوشبختیِ کاذب؛ قاتل خاموش ✅ این یک قاعدۀ کلّی هست، که خدا همۀ ما رو با چیزهای مختلفی میکنه: 🕋 وَ لَنَبْلُوَنَّكُم بِشَیءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَرَاتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرینَ. (بقره/۱۵۵) 💢 قطعا همۀ شما را با اموری همچون ترس و گرسنگی، زیانِ مالی، جانی و فرزندان آزمایش می‏‌كنیم، و بشارت ده به صابران.   ☝️یعنی اینکه حالات روحی ما، یکسان نیست، همیشه نوسان داره؛↶ 🤦‍♂ یه روز خانواده‌مون مشکل دارن، 😷یه روز خودمون مریض میشیم، 🚘 یه روز تصادف میکنیم، 💵 یه روز کار نداریم، بی‌پول میشیم، و...‌.... ⛔️ اکثر مردم از این اتفاقات ناراحت میشن و گله میکنن که چرا هیچ وقت نمیتونیم باشیم و راحت زندگی کنیم؟😔😣 🗣 بزارید اینطوری بگم؛ 👇👇👇 🖥 دیدید بالای سر بیمار، دستگاه مانیتور میزارن که علائم حیاتی بیمار رو نشان بده؟؟ اون خطی که در صفحه‌ی مانیتور در حال حرکته تا وقتی نوسان داره،_\/_|/_\/ علائم حیات رو نشون میده، ولی همینکه ممتد شد، ــــــــ یعنی تمام!✋ 👌یعنی این نوسانات،_\/_|/_\/ برای زنده بودن لازمه. ✅ این نوسانات و که خدا به ما میده هم همینطوره، برای ما لازمه و مشخص میکنه تا چه اندازه ما راسته؛↶ ❤️کی قلبش است و با خداست؟ 🖤کی قلبش است و بی‌خداست؟ 👇👇👇 🕋 وَ لَقَدْ فَتَنَّا الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَلَيَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِينَ صَدَقُوا وَ لَيَعْلَمَنَّ الْكاذِبِينَ(عنکبوت/۳) 💢در حالى كه بدون ترديد كسانى را كه پيش از ايشان بودند آزموديم تا خداوند كسانى را كه راست گفتند معلوم دارد و دروغگويان را معلوم نمايد. ✅ بعضیا تو این نوسانات، به خدا پناه میبرن و میکنند، خدا هم بهشون بشارت میده.😍 🕋 بَشِّرِ الصَّابِرین ✅ ولی بعضیا میگن؛ نخیر❌ ❗️ما باید به هر قیمتی که شده، باشیم و راحت زندگی کنیم.🤨 ☝️اینا ممکنه از هر راهی که شده به برسند، ولی در عوض، سر از ناکجا آباد در بیارن.😱 🔚و کم‌کم به جایی میرسند که خدا رهاشون میکنه❗️ 👇👇👇 🕋 وَ نَذَرُهُمْ فِى طُغْيَنِهِمْ يَعْمَهُونَ(انعام/۱۱۰) ✨آنان را در طغیانشان رها میسازیم تا سرگردان بمانند. ☝️خدا نکنه کسی به اینجا برسه❗️ 😱به اینجا که برسیم یعنی مماتِ واقعی❗️🔔 🔚 هر راحتی، به معنی نیست.❌ @talangoremazhabi
💠 توصیه‌های اخلاقی امام صادق علیه السلام: ✅ سه خصلت در تربیت نفس: 👈 اول: اگر اشتها نداری غذا نخور چون موجب نادانی تو می‌شود 📛 👈 دوم: هرگاه خواستی غذا بخوری غذایت حلال باشد. 👈 سوم: بسم اللَّه بگو 😌 ✅ سه خصلت در صبر و شکیبایی: 👈 اول: اگر کسی به تو گفت: اگر یکی بگویی ده تا می‌شنوی، بگو: اگر ده تا بگویی یکی هم نمی‌شنوی 👏 👈 دوم: اگر کسی دشنامت داد، بگو: اگر تو راست می‌گویی از خدا می‌خواهم که مرا ببخشد، و اگر دروغ می‌گویی از خدا می‌خواهم که تو را ببخشد. 👈 سوم: اگر کسی تو را تهدید به ستم نمود، تو او را اندرز ده و برایش دعا کن 🤲 ✅ و سه خصلت برای علم و دانش: 👈 اول اینکه، آنچه را نمی‌دانی از دانشمندان بپرس، و هرگز برای مچ گیری، از آن‌ها سوال مکن 👌 👈 دوم اینکه در علم آموزی خودرأی مباش، و در هر چیزی که بدان علم نداری و می‌بینی می‌شود احتیاط کرد، احتیاط کن 💯 👈 و سوم اینکه تا علم نداری فتوا نده ⛔ چون با فتوای بدون علم برای عبور دیگران از روی خود پلی خواهی شد. 📚 مشکاة الأنوار فی غرر الأخبار ⚫ شهادت امام جعفر صادق (علیه السلام) تسلیت باد 🏴 (ع)
🔔 بهترين بندگان خدا 💠⇦از امام رضا(عليه السلام) درباره بهترين بندگان سؤال شد. فرمود: ⭕️ آنان كه هر گاه نيكى كنند خوشحال شوند، ⭕️ و هرگاه بدى كنند آمرزش خواهند، ⭕️ و هر گاه عطا شوند شكر گزارند ⭕️ و هر گاه بلا بينند صبر كنند، ⭕️ و هر گاه خشم كنند درگذرند. 📙 تحف العقول,ص 445 ❣الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج❣ @fatemi5
استجابت دعا پنجمین فایده تسلیم بودن و عمل به تکلیف، استجابت دعاست. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) می فرماید: من برای کسی که جز خرسندی از خدا در دلش خطور نکند، ضمانت می کنم که خدا او را بخواند و دعایش را مستجاب کند. دعای شخصی که تسلیم امر خداست و به وظیفه اش عمل می کند مستجاب می شود. نزدیک شدن به خداوند ششمین فایده تسلیم در برابر خداوند، نزدیک شدن به خداوند است. انسانی که راضی به رضای خداست و به وظیفه اش عمل می کند و تسلیم امر خداست به خدا نزذیکتر می شود. «إذا أحَبَّ اللهُ عَبداً اِبتَلاهُ، فَإِن صَبَرَ اجتَباهُ، فَإِن رَضِيَ اصطَفاهُ» خداوند او را مبتلا کرده، اگر صبر کند برگزیده می شود و اگر راضی باشد خدا او را انتخاب می کند. نزدیکی و قرب خدا در پرتو تسلیم امر خداست. شهید مهدی زندی در جبهه بود که به او خبر دادند که پسر جوانش در اثر تصادف از دنیا رفته است. گفت: «انالله و انا الیه راجعون». از خدا بود و همانا به سمت خدا برگمی گردد. عملیات شد و فرصت نشد که برگردد. بعد از یک الی دو ماه سر قبر فرزندش رفت. وقتی برگشت پرسیدند سر قبر فرزندت رفتی؟ گفت: بله، ولی نمیدانی چه فرزند باهوشی بود. نمی دانید که اگر زنده بود به کجا می رسد. اما خدا خواست که برود، راضیم به رضای او. هیچ کس دوست ندارد عزیزانش از دنیا بروند یا ورشکست شود و خانه اش آتش بگیرد یا اتفاقی برای او بیفتد، اما انسان راضی به رضای الهی است، خودش کم کاری نمی کند و باعث و بانی این جریان نیست، اما راضی است. البته بعضی ها اشتباه از خودشان است. مثلا پولی را به دیگران قرض می دهد و با اینکه در آیه ۲۸۲ سوره بقره خداوند می فرماید: «یا ایها الذین امنوا اذا تداینتم بدین الی اجل مسمی فاکتبوه»[۷] ای کسانی که ایمان آورده اید هر گاه به یکدیگر وامی تا مدت معینی دادید آن را بنویسید. هیچ ضمانتی نمی گیرند و می گویند: سخت نگیر. بعد که پولش را بالا می کشند. او هم صبر می کند، ولی اصل صبر در جایی است که خودش مقصر نباشد و امتحان الهی باشد. همانطور که قبلا هم عرض کردیم آیه ۲۷- ۳۰ سوره فجر مربوط به امام حسین (علیه‌السلام) است. «یَآ أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ * ارْجِعِى إِلَى‏ رَبِّکَ رَاضِیَةً مَّرْضِیَّةً * فَادْخُلِى فِى عِبَادِى * وَادْخُلِى جَنَّتِى‏» هان اى روح آرام یافته و متین به سوى پروردگارت بازگرد که تو از او خشنود و او از تو خرسند است. پس در جرگه بندگان من درآى. و به بهشت من داخل شو! به آن ها بشارت ورود به بهشت داده می شود. در رأس شان اباعبدالله است که تسلیم فرمان خدا بود و صبر کرد. هلال بن نافع می گوید: به خدا قسم هرگز کشته به خون آغشته ای را بهتر و خوشتر از او ندیده بودم. در گودی قتله گاه چنین با خدا نجوا می کرد. «الهی رِضاً برِضِاکَ، صَبراً عَلی قَضائِک یا رَّبَّ لا الهَ سِواکَ…» خدایا! راضی به رضای تو هستم و در برابر قضای تو صبر می کنم. با تمام اتفاقاتی که برایش افتاده بود، بهترین یارانش به شهادت رسیدند، حضرت علی اکبر جوانی که شبیه ترین افراد به پیامبر بود، قاسم ابن الحسن یادگار امام مجتبی (علیه‌السلام)، عبدالله یتیم امام حسن (علیه‌السلام) دست از تن جدا شده و علمداری چون قمر بنی هاشم به شهادت رسیده اند و آقا صبر می کند. اما زمانی که طفل شیرخواره اش در آغوشش پرپر شد، فرمودند: «الهی رِضاً بقَضائِک» این ها صبر و بردباری و تسلیم شدن در برابر خداوند را نشان می دهد. اما یکی از سختترین لحظات برا امام حسین (علیه‌السلام)، لحظه شهادتش بود، آن هم نه به خاطر شهادتش، بلکه برای اینکه بعد از شهادتش چه اتفاقی برای باز ماندگان و کودکان می افتد… . [۱] . آیه ۱ و ۲ سوره طه [۲] . یادگاران، جلد ده، کتاب شهید زین الدین، ص ۶۸ [۳] . آیه ۲۲ سوره مجادله [۴] . آیه ۲۷ و ۲۸ سوره فجر [۵] . آیه ۲۸۶ سوره بقره [۶] . آیه ۱۵۶ سوره بقره [۷] . آیه ۲۸۲ سوره بقره
🔻هم صبری🔻 ✍️ زندگیِ بشر، همیشه همراه با رنج و سختی است. قرآن هم می‌فرماید: ما انسان رو در رنج و آفریدیم (لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ فِی کَبَد؛ سوره بلد/۴)😰😨 امّا این روزها، بعد از ورودِ 🦠 به زندگیِ بشر، تبدیل به یک مسأله جمعی و فراگیر شده؛👥 و از همه‌ی مرزها عبور کرده. ثروتند و فقیر، قوی و ضعیف و ... هم نداره. ☝️ قبلاً هر کسی مشکلات و سختی‌های خودش رو داشت، امّا الان همه مردم کره زمین یک مشکل مشترک دارند، به نام .🦠 ✅ راهکارِ قرآن در برابر مشکلات و سختی‌ها و است (اسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ؛ بقره/۴۵) 😐 امّا این روزها، که رنج و سختی فراگیر شده، موضوع هم اهمیّت بیشتری پیدا کرده، و مساله‌ی جمعی برای همه انسانها شده.👌 قرآن در سوره آل عمران، یک تعبیر بی‌نظیری راجع به مطرح میکنه: 👈 مصابِرِه و هم‌صبری. 🕋 یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا، اصْبِرُوا وَ صَابِرُوا وَ رَابِطُوا وَاتَّقُوا اللهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ (آل عمران/۲۰۰) این آیه ۳ تا کلمه مهم داره: اصْبِرُوا... صَابِرُوا... رَابِطُوا... 1️⃣ اصْبِرُوا👈 یعنی هر کدام از شما، به صورت فردی و تکی کنید، هر کس جداگانه... صبرِ فردی... 2️⃣ صابِرُوا👈 این کلمه از بابِ مفاعله و مصدر مصابره است؛ و یک امر دو طرفه است. مثل: مکالمه، مصافحه، معانقه. مکالمه☜ یعنی کلمه در کلمه با هم صحبت کردن. مصافحه☜ یعنی روبوسی کردن.. صورت بر صورت هم گذاشتن.. معانقه☜ یعنی در آغوش کشیدن، و عنق بر عنق هم گذاشتن، گردن روی گردن هم گذاشتن.. هم یک امرِ دو طرفه است،♻️ یعنی صبر در صبر هم گذاشتن. دو نفری و چند نفری صبر کردن. ✅ ، مثل همراهی و همکاری، یک امر دو طرفه است. یک تجربه مشترک هست. یعنی کردن. تعبیر مصابره و هم‌صبری یکی از گوهرهای کمتر شنیده شده قرآن هست. 3️⃣ رابِطُوا👈 با هم در رابطه باشید، با هم پیوند برقرار کنید... خدا می‌فرماید:📣📣 در مشکلات با هم باشید و کنید. زندگی در سیاره‌ی رنج،🌎 نیاز به داره. امّا این روزها به طور ویژه، نیاز به و وجود داره...❤️❣️ همه‌ی ما توی یه قایق نشستیم،⛵️ پس همه با هم پارو بزنیم، تا به ساحلِ برسیم.😌😇 ✅منبر مجازی👇 🔸ایتا https://eitaa.com/fatemi5 🔹 سروش sapp.ir/fatemi5 🔸تلگرام https://t.me/afatemi5
🔻ثُباتِ قدم🔻 ✍ در قرآن کریم، بارها از صحبت شده، ✅️ حتّی قرآن به ما یاد داده که در دعاهامون، از خداوند طلب کنیم:👇 🕋 رَبَّنٰا أَفْرِغْ عَلَیْنٰا صَبْراً وَ ثَبِّتْ أَقْدٰامَنٰا وَ انْصُرْنٰا عَلَی الْقَوْمِ الْکٰافِرِینَ (بقره/۲۵۰) 💢 پروردگارا! صبر و شکیبایی بر ما فرو بریز! 💢 و قدمهای ما را ثابت و استوار بدار! 💢 و ما را بر گروه کافران پیروز بفرما! 🕋 رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَ إِسْرَافَنَا فِی أَمْرِنَا وَ ثَبِّتْ أَقْدَامَنَا وَ انصُرْنَا عَلَی الْقَوْمِ الْکَافِرِینَ (آل عمران/۱۴۷) 💢 پروردگارا! گناهانِ ما را ببخش! 💢 و از تندرویهای ما در کارها، چشم پوشی کن! 💢 و قدمهای ما را استوار بدار! 💢 و ما را بر جمعیّت کافران، پیروز گردان! ☝️ سعی کنیم این دعا رو همیشه داشته باشیم، و حتّی در قنوت نمازهامون بخونیم: 🌴رَبَّنٰا... ثَبِّتْ أَقْدٰامَنٰا🌴 👈 خدایا! ما را ثابت قدم کن. کسانی که به خدا دارند، دارند.❤️ «ثُباتِ قَدم» یعنی اینکه:👇 ✔ در بحران‌ها نلرزیم، ✔ در پیچیدگی‌ها فریب نخوریم، ✔ پامون نلغزه، ✔ در شبهات و فتنه‌ها فریب نخوریم، ✔ در مسیری که در پیش گرفتیم، سست و بی‌انگیزه نشیم. «ثُباتِ قَدم» یعنی اینکه:👇 ✔ هرچی شرایط سخت‌تر و حادتر شد، ما محکم‌تر باشیم. ⁉️میدونی مهمتر از «خوب بودن» چیه؟ 👈 «خوب موندن». خوب موندن👈 یعنی ثابت قدم موندن.. در یک کلمه... یعنی👈 عاقبت به خیر شدن..😍 @a_fatemi24
🔸در سوره ی اعراف آیه 125 دعایی داریم: 👈 ربنا اغفرعلینا صبرا و توفنا مسلمین. این آیه از قول جادوگرهایی است که پیش فرعون آمدند. ➖ داستان موسی یکی از داستان های عاقبت به خیری است. ساحران می خواستند که را بالا ببرند و موسی را خوار کنند. ساحران اول صبح بودند و در آخر شب جزو قرار گرفتند. 👈 خدا از زبان آنها این آیه را نازل کرده است که خدا به ما صبر بده و ما را مسلمان بمیران. ۴_دعا 🔻 این دعا را زیاد بخوانید. دعای دیگر در سوره اسرا است. 🔺وقتی پیامبر مکه را کرد این آیه را خواند: خدایا ورود ما به کار باشد و خروج ما هم صادقانه باشد. اگر می خواهید خانه یا ماشینی بخرید یا می خواهید کاری بکنید این آیه را بخوانید. ➕ما یکسری دعاهایی در قرآن داریم که خدا به پیامبر می گوید تو اینها را بگو: 👈قل رب ذنی علما. آیه بالا هم مثل این آیه با قل شروع شده است. ۵_نماز اول وقت ➕رسول اکرم فرموده است که اگر کسی بر اوقات نماز داشته باشد خدا به او نظر می کند و به ابلیس می گوید که درهنگام مرگ از او دور شو. 👌 رسول خدا فرمود: کسی که بر اوقات نمازش دارد فرشته ای می آید و نمی گذارد که ابلیس جلو بیاید. ➕ منظور از مراقبت نماز یعنی اینکه نماز را برای وقت مرده نگذاریم. ➖خیلی از مردم فیلم و های شان را تما شا می کنند و در آخر نمازشان را می خوانند. ➕ آیا خوب است که خدا هم برای شما وقت بگذارد و در آخر به شما توجه بکند؟ ➖جوانان اگر به وقت نماز توجه نکنند، به این کار می کنند. در روایت داریم که بعضی ها وقتی نماز می خوانند نماز آنها را می کند. ➕چقدر شما برای نماز می گذارید؟ بعضی ها واقعا نماز را ادا نمی کنند. بعضی ها تا در نماز می دهند از جای بلند می شود و خدا خطاب به ها می گوید که این انسان با من کاری نداشت؟ 😢 کسی که دری را می زند برای این کار را می کند. ➕ پس عامل دیگر اوقات نماز است. ۶_ادب ➕عامل دیگر ادب داشتن در مقابل مردم است. ادب داشتن انسان را به خیر می کند. ➖ادب یزید ریاحی باعث عاقبت به خیر شدن او شد. ➕ وقتی که او در مقابل لشکر امام حسین (ع) قرارگرفت به اباعبدالله کرد و در هنگام ظهر پشت امام حسین (ع) خواند. 🔻او به امام ادب کرد و نام امام را با ادب می برد. 🔺یکی ازعلمای قدیم تهران نمی توانست راه برود و او را با به می بردند. روزی یکی از های تهران به این آقا کرد و احترام کرد. 🔺عالم به پیشکارش گفت که این فرد عاقبت به خیر می شود زیرا در مقابل ادب دارد. 🔻 امام صادق (ع) فرمود: اگر به شما گفتند که دو روز از باقی مانده است، یکروز را برای یاد گرفتن ادب بگذارید تا روز دوم با زندگی بکنید. این نشان دهنده ی اهمیت ادب است. 🔺در ماه مبارک رمضان است و بعضی ها بیمارهستند یا مسافر هستند و نمی توانند روزه بگیرند ولی آن ماه دارد و شما نباید جلوی دیگران چیزی بخورید. مردم نمی دانند که شما مسافر هستید و در این صورت حرمت این ماه شکسته می شود. شما برای هر حرمت نگاه می دارید حتی اگر به آن اعتقاد نداشته باشید. 🔻 اقلیت های مذهبی هم که درایران زندگی می کنند باید ادب این ماه را رعایت کنند. من در ماه رمضانی به بلغارستان به دیدن کشیشی رفتم. 🔻ایشان قهوه ی مخصوصی برای میهمان های خاصش می آورد. ایشان برای من قهوه آورد و من گفتم که من روزه هستم و در مورد روزه برایشان توضیحاتی دادم. ایشان هم گفت که ما هم در ایامی روزه می گیریم و به احترام اینکه من روزه بودم چیزی نخورد و همه ی خوراکی ها را جمع کرد. من توقع ندارم که فرد غیر مسلمان به من احترام بگذارد ولی خیلی از آنها به ما احترام می گذارند. پس شما حرمت این ماه را نگه دارید. 🔻ادب در مقابل پدر و مادر، خدا، ائمه، قرآن و سالمندان، انسان را به خیر می کند. داریم که به احترام کنید. کسانی که در نمازهای واجب شان سوره را می خوانند عاقبت به خیر می شوند. 🔺دعای عدیله (عدول نکردن درهنگام مرگ)هم سفارش شده است و برای کسی که در حال احتضار است می خوانند. ۷_سخاوت 🔺 سخاوتمندی هم در عاقبت به خیری خیلی موثر است.
⬅️مبحث شب شهادت حضرت رقیه👇 1-ظلم و نتیجه ظالم که ذلت هست چه یزید و چه صدام مصادیق ظلم یاری رساندن به دشمنان شبیه یزیدیان باشیم یاری رساندن به دشمنان گریه بخاطر تعریف از خارجی ها راضی بودن به ظلم ستايش از پادشاه ستمكار سکوت در برابر ظلم این نتیجه کسی است که ظلم می کند. https://eitaa.com/fatemi5/455👆 2-بلا ها در زندگی هست رنج و بلا کشیدن در مسیر دین خداوند ارزشمند ست . حفظ دین در گرو تحمل رنج و مصیبتها هست. نوع نگاه به دنیا که در لینکهای پایین و مطالب بالا آمده است https://eitaa.com/fatemi5/846 امتحانات https://eitaa.com/fatemi5/810 باوقار در بالاها https://eitaa.com/fatemi5/652 شکر در بلاها https://eitaa.com/fatemi5/489 صبر جمیل https://eitaa.com/fatemi5/487 حمد بر بلا👇 https://eitaa.com/fatemi5/486 :صبرو آزمایش اللهی👇 https://eitaa.com/fatemi5/306 🔰دنیا فقط به آزمایشگاه🏥شباهت دارد https://eitaa.com/fatemi5/1835👆 ✍️زندگی در دنیا دو روزه‼️ https://eitaa.com/fatemi5/1836👆 مگر خدا نمي‌داند🤔 ما چه کاره هستيم❓ https://eitaa.com/fatemi5/1838👆 لینکهای فوق مربوط به همین کانال هست
بسم الله الرحمن الرحیم- ⬅️موضوع: ❇️شروط دریفات امدادهای غیبی ◀️با تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبدالله علیه السلام و گرامیداشت هفته مقدس ➖کمک های خدا و امدادهای غیبی به معنای کمک هایی است که از غیب و از ناحیه خدا برای انسان اتفاق می افتد؛ ولی برای دریافت این امدادها، شروطی لازم است که برخی را ذکر می کنیم: 1. ایمان و تقوا: وَ مَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا*وَیَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لَا یَحْتَسِبُ»[آیه2 طلاق] در صورت برخورداری از تقوای الهی، انسان مشمول برخی امدادها می شود، مانند: خارج کردن انسان از تنگناهای دنیوی و اخروی و توفیق یابی در انجام نیکی ها. 2. جهاد وتلاش و سختی: تلاش و کوششی که انسان را به زحمت زیاد اندازد، راه رسیدن به هدایت الهی است: «وَالَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنَا»[آیه 69 عنکبوت] جهاد شامل جنگ با دشمنان حق، مبارزه با هوای نفس، تلاش در راه کسب علم و تلاش در راه کسی روزی حلال می شود. 3. صبر و پایداری: خداوند می‌فرماید:«إِنَّ الَّذِینَ قَالُوا رَ‌بُّنَا اللَّـهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلَائِکَةُ [فصلت/30] در حقیقت، کسانی که گفتند: «پروردگار ما خداست»؛ سپس ایستادگی کردند، فرشتگان بر آنان فرود می‌آیند» حضرت موسی (علیه السلام) آنگاه‌که می‌خواهد قوم خود را آماده کند تا در برابر سختی‌ها و فشارهای فرعونیان زمانش تحمل خود را از دست ندهند به آنها سفارش می‌کند تا صبر و استقامت پیشه کنند و تقوای الهی را رعایت کنندتا خداوند نصرت و یاری خویش را شامل حال آنها کرده. 4. یاری از خدا وتوبه و استغفار: خداوند می فرماید:زمانی که‏ از پروردگارتان تقاضای کمک می ‏کردید و او تقاضای شما را پذیرفت وشما را یاری کرد إِذْ تَسْتَغِيثُونَ رَبَّكُمْ فَاسْتَجَابَ لَكُمْ أَنِّي مُمِدُّكُمْ بِأَلْفٍ مِنَ الْمَلَائِكَةِ مُرْدِفِينَ(آیه 9 انفال) و فرموده :وقتی استغفار بجویید انواع نعمتها را به شما میدهد فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كانَ غَفَّاراً «10» يُرْسِلِ السَّماءَ عَلَيْكُمْ مِدْراراً «11» وَ يُمْدِدْكُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنِينَ وَ يَجْعَلْ لَكُمْ جَنَّاتٍ وَ يَجْعَلْ لَكُمْ أَنْهاراً «12» (آیه 10-12 سوره نوح) خداوند ما را مشمول عنایات ویژه اش بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد https://eitaa.com/fatemi5/1853
یعنی چی؟ یعنی تک تک تان اهل صبر باشید. «صابِروا » یعنی چی؟ با هم صبر کنید! با هم صبرکنید. «رابطوا » یعنی چی؟ نیروهای خود را روی هم بریزید باهم از ولایت تبعیّت کنید! از ما خواستند با هم صبر کنیم. هم افزایی کنید در این دین داری؟ چقدر ما با هم هستیم چقدربی هم؟ » بيان اين آيه در تفسيرش گذشت و آيات بسيارى ديگر هست كه اجتماعى بودن همه شؤون اسلام را مى رساند. و صفت اجتماعى بودن در تمامى آنچه كه ممكن است به صفت اجتماع صورت بگيرد )چه در نواميس و چه اح كام( رعايت شد ... »ترجمه تفسیر المیزان، ج 4، ص 199 ➖ هدف اصلی انبیاء جامعه پردازی است. •جدای از اینکه دین اسلام دین اجتماعی هست. هدف اصلی انبیاء هم جامعه پردازی است. فرمود: «َلقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى اْلمُؤْمِنينَ إذْ بعَثَ فيهِمْ رَسُولاً مِنْ أنْفُسِهِمْ يتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَيُزَكّمْ وَ يُعَلّمُِهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ إِنْ كانُوا مِنْ قَبْلُ لَفي ضَلالٍ مُبينٍ؛ خداوند بر مؤمنان منت نهاد ]نعمت بزرگى بخشيد هنگامى كه در ميان آنها، پيامبرى از خودشان برانگيخت كه آيات او را بر آنها بخواند و آنها را پاك كند و كتاب و حكمت بياموزد هر چند پيش از آن، در گمراه ىآش كارى بودند ») •انبیاء آمده اند برای تزکیه، حالا چگونه تزکیه می کنند؟ آیا انبیاءآمدند یکی یکی آد مها را تزکیه کنند یا آمدند همه را باهم تزکیه کنند یعنی جامعه را تزکیه کنند؟ • مقام معظم رهبری می فرماید: «انبیاء برای پیراستن و آراستن مردم از چه راهی استفاده کردند؟ چه کار کردند؟ آیا آمدند پیش مردم دانه دانه گوش افراد را گرفتند، دست افراد را گرفتند » در ادامه می فرماید: «انبیامعتقدبه تربیت فردی نیستند، انبیا معتقد به دانه دانه انسان سازی نیستند، انبیا معتقد به کارهای اتوکشیده و نظیف نیستند؛ که خیال کنی مثل سقراط و افلاطون، می نشست ابراهیم خلیل الرحمان یا موسی یا عیسی یا پیغمبر ما در مدرسه، مردم می رفتند از او استفاده میکردند، اینجوری نیستند؛ نه امام جعفر صادق )ع(، نه جدش پیغمبر اسلام )ص( و نه همۀ انبیای عالم، روششان این روش ها نبوده؛ مدرسه بازی و موعظه کاری و تربیت فردی، کار انبیاء نیست. » بعد می فرماید: «انبیا می گویند برای ساختن انسان باید محیط متناسب، محیط سالم، محیطی که بتواند او را در خود بپروراند، تربیت کرد و بس. انبیا می گویند دانه دانه نمی شود قالب گرفت کارخانه باید درست کرد. انبیا می گویند ا گر بخواهیم ما یکی یکی آدم ها را درست کنیم شب می شود و عمر میگذرد جامعه لازم است، نظامی لازم است، باید در منگنه یک نظام، انسان ها به شکل دلخواه ساخته بشوند و بس، فقط همین و بس. ») طرح کلی اندیشه اسامی در قرآن هدف های نبوت ص 385 (، ببیند چقدر رابطه یزکیهم و جامعه سازی عمیق و دقیق است. جامعه پردازی بدون حکومت امکان ندارد •حالا این جامعه سازی توسط انبیاء بدون در درست گرفتن حکومت امکان دارد؟ دزدانی سر راه هستند که نمیگذارند شما در جامعه تغییری ایجاد کنی. مثلاً برای جامعه پردازی قانون نیاز هست مجری قانون نیاز هست. به نظر شما حا کمانی که مردم را به اسارت کشیدند اجازه م یدهند شما دخالتی در جامعه کنی و قانون بگذاری؟ •حکومت های طاغوتی اجازه جامعه پردازی را به انبیاء نمی دهند . چون منافع آنها درگرو اسارت و به برده کشیدن جوامع هست. برای همین خداوند متعال به موسی می فرماید برو سراغ فرعون. چرا؟ فرعون قوم خودش را به بردگی کشیده است 8 نقل شده که بنی اسرائیل در آن زمان به صورت بردگانی ذلیل در دست مردم مصر گرفتار بودند و از وجود آنها برای انجام کارهای پست و سخت و سنگین استفاده می شد. 9 • 🔹چون فرعون جامعه را نابود و به اسارت گرفته است. برای جامعه سازی اول باید بروی سراغ کسی که جامعه را به اسارت کشیده است. •قدم اول برای جامعه پردازی درگیری با طواغیت هست به هدف مقدسی به نام آزادسازی جوامع بشری. مگر کار ساد های است که شما بخواهی جوامع را از اسارت نجات دهی. مگر برد ه داران بزرگ که در برده داری به یکی و دو نفر بسنده نم یکنند بلکه این قدر اشتهایشان زیاد هست که جوامع را به بردگی م یکشند و آزادی جوامع را نابود می کنند به شما اجازه م یدهند به همین سادگی جامعه ات را آزاد کنی؟ •حاضرند برای بقای خودشان تو را نابود کنند؛ غربی ها شعار آزادی میدهند ولی پای عمل که می رسد حاضر نیستند به جوامع بشری آزادی بدهند. فرانسه که مهد آزادی است نظام
بسم الله الرحمن الرحیم باتبریک ایام 🔺امام سجاد علیه السلام در مورد حضرت سلام الله علیها می فرمایند: أَنْتِ بِحَمْدِ اللَّهِ عَالِمَةٌ غَیْرُ مُعَلَّمَةٍ فَهِمَةٌ غَیْرُ مُفَهَّمَة;تو دانشمند معلم ندیده و فهمیده‏اى فهم نیاموخته هستی(بحار،ج 45 ،ص 199)‏ 🔺برخی از فضایل حضرت زینب عبارتند از: 1. علم الهی: برترین علم‏ها، علمى است که مستقیما از ذات الهى به شخصى افاضه شود و علم «لدنى‏» باشد و همانطور که از قول امام سجاد علیه السلام نقل شد،ایشان خطاب به حضرت زینب سلام الله علیها فرمودند: ( تو دانشمند و فهمیده ای هستی که معلم ندیده ای) 2. صبر: یکى از بارزترین اوصاف انسان‏هاى ، صبر و بردبارى در فراز و نشیب‏هاى روزگار و تلخى‏هاى دوران است.حضرت زینب سلام الله علیها از این جهت در اوج کمال قرار دارد . در زیارتنامه آمده است که:لقد عجبت من صبرک ملائکه السماء; ملائکه آسمان از صبر تو به شگفت آمدند.(زیارت ناحیه مقدسه) 3. شجاعت و شهامت: از صفات بارز پروا پیشگان این است که خدا در نظر آنان بزرگ و غیر او در نظرشان کوچک، حقیر و فاقد اثر مى‏باشد. در مجلس ابن زیاد، بدون توجه به قدرت ظاهرى او گوشه‏اى مى‏نشیند و با بى اعتنایى به سؤالات او مى‏کند، او را «فاسق‏» و «فاجر» معرفى مى‏کند و همچنین در مقابل یزید مى‏گوید: « انى لاستصغر قدرک) ;بدان که] من قدر و مقدار تو را کوچک میدانم (بحار، ج‏۴۵، ص‏134 4-.ولایتمداری: زینب علیها السلام که حضور هفت معصوم را درک کرده، ولایتمداری را از مادر خویش آموخته و دیده که چگونه مادرش خود را سپر بلاى امام خویش قرار داد وایشان علاوه بر اینکه فرزندانش را امامش کرد،درعاشورا و جلسه ابن زیاد جان امام سجاد را نجات داد(بحار، ج‏۴۵، ص61) https://eitaa.com/fatemi5/2136
یه کاسه ای هست به اسم کاسه صبر!!! اما من شخصا شک دارم واسه ما کاسه باشه فک کنم ازین لگن قرمزاس! 😒🤣 ⚜⚜⚜⚜⚜ ❇️مراتب صبر ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌💠بنابر روایات نقل شده از پیامبر اکرم(ص)، صبر دارای سه مرتبه است؛ 💢اول «صبر بر مكروهات و مصايب»؛ که شکیبایی انسان در برابر حوادث تلخ و ناگوار مثل خسارات مالی، مرگ عزیزان، بیماری و... از جمله مراتب صبر است که کریم از آن این‌گونه یاد کرده است: 🔹«وَ لَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْ‏ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرين‏ الَّذينَ إِذا أَصابَتْهُمْ مُصيبَةٌ قالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُون‏». 💢دوم «صبر بر طاعت» است؛ تکالیفی که خدای متعال بر عهده‌ بندگان قرار داده، با دشواری‌هایی همراه است؛ لذا ممكن است انسان به دشواری در انجام آن کوتاهی کرده و آن را ترک كند؛ از اين رو قرآن کریم انسانها را به صبر بر امتثال وظایف دینی توصيه کرده است:«رَبُّ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ ما بَيْنَهُما فَاعْبُدْهُ وَاصْطَبِرْ لِعِبادَتِه‏». 💢سومین مرتبه «صبر در معصیت» است که بالاترين مرحله از صبر است و آن ایستادگی در برابر شعله‌های سرکش شهوات و هیجان‌های برخاسته از هوي و هوس و یا مقامات دنیوی است؛ 🔹 چراکه بيشتر انسان‌ها در برابر فقر و گرفتاري طغيان نمي‌كنند؛ ولي وقتي خدا مقام، پول و صحّت بدن بدهد، آن وقت خيلي سخت است كه خودش را سالم نگه دارد و صبر پیشه کند و این نعمت موجب غفلت و معصیت او نگردد. از این قسم به صبر بر نعمت نیز تعبیر می کنند. 🔹قرآن کریم در این باره می فرماید:«وَ لَئِنْ أَذَقْناهُ نَعْماءَ بَعْدَ ضَرَّاءَ مَسَّتْهُ لَيَقُولَنَّ ذَهَبَ السَّيِّئاتُ عَنِّي إِنَّهُ لَفَرِحٌ فَخُورٌ إِلاَّ الَّذينَ صَبَرُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحات‏» 🔹یعنی «و اگر بعد از شدّت و رنجى كه به او رسيده، نعمتهايى به او بچشانيم، مى‏گويد: 🔹مشكلات از من برطرف شد، و ديگر باز نخواهد گشت! و غرق شادى و غفلت و فخرفروشى مى‏شود... مگر آنها كه (در سايه‌ ايمان راستين،) صبر و استقامت ورزيدند و كارهاى شايسته انجام دادند.» 🔹 صبر در برابر معصیت‌ها و هوای نفس آنقدر عظیم است که حتی یوسف نبی(ع) نیز خود را از شرّ آن ایمن ندانسته و به خدا پناهنده می شود: 🔹«وَ ما أُبَرِّئُ نَفْسي‏ إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلاَّ ما رَحِمَ رَبِّي‏». ———————————————————— ♦️در مسیربندگی @a_fatemi24
✅وصیت اخلاقی امام جواد علیه السلام پس از این مقدمه شرح یکی از وصایای نورانی امام جواد علیه السلام ارائه می گردد. «قَالَ لِلْجَوَادِ علیه السلام رَجُلٌ: أَوْصِنِی قَالَ علیه السلام، وَ تَقْبَلُ؟ قَالَ؛ نَعَمْ قَالَ علیه السلام؛ تَوَسَّدِ الصَّبْرَ وَ اعْتَنِقِ الْفَقْرَ وَ ارْفَضِ الشَّهَوَاتِ وَ خَالِفِ الْهَوَى وَ اعْلَمْ أَنَّکَ لَنْ تَخْلُوَ مِنْ عَیْنِ اللَّهِ فَانْظُرْ کَیْفَ تَکُونُ»؛ مردی به حضرت جواد علیه السلام عرض کرد: مرا سفارشی بفرمایید. امام علیه السلام فرمود: می پذیری؟. گفت: آری. فرمود: تکیه بر صبر کن و به فقرا درآویز و شهوات را رها کن و مخالفت با هوای نفس نما و بدان که تو از دید خداوند مخفی نیستی، دقت کن چگونه باید باشی. در کلام نورانی امام جواد علیه السلام، اخلاقی مطرح گشته که تشریح هر کدام بیان می شود: https://eitaa.com/fatemi5/2323 ادامه👇
۱٫ صبر 🔹لحظه لحظۀ سلوک اخلاقی مؤمن، در بستر شکل می گیرد؛ به طوری که وی به هر اندازه از مقام صبر دور باشد، افعال وی نیز ناقص تر می گردد؛ و از این روی امام جواد علیه السلام فرمودند: «تَوَسَّدِ الصَّبْرَ»؛ صبر را خود قرار بده. 🔹این تشبیه از آن رو است که چون آرامش و قرار جسمی انسان، با تکیه بر بالش است، مؤمن در رسیدن به آرامش روحی نیز، نیاز به تکیه گاهی چون صبر دارد. 🔹وقتی از رسول خدا صلی الله علیه وآله سؤال می شود: ایمان چیست؟. ایشان می فرمایند: «الصَّبرُ.» 🔹زیباتر آنکه امیرالمؤمنین علیه السلام راه رسیدن به لقای الهی را نیز صبر می داند؛ آنجا که می فرمایند: «مَن صَبَرَ عَلَی اللهِ وَصَلَ إِلَیهِ»؛ هر که برای (وصال به) خدا صبر کند، به او می رسد. 🔹پس حقیقت آن است که صبر با هر نوعش (صبر بر گناه و معصیت یا صبر بر مصیبت) بهترین بستری است که می تواند خواستگاه رشد جوانه های ایمان باشد.