وقتی فرزندتان دغدغه ی امر بمعروف پیدا نماید،برای عمل نمودن به آن و سوال های پیش رو مثلا برای حجاب ،خودش دنبال این خواهد بود که جواب های سوالات مرسوم و شبهه ها برای این برنامه را جستجو نماید.
وقتی فرزندتان امر بمعروفی نباشد،باید یک پله پایین تر از مهارت یعنی مهارت نه گفتن به سیگار به بد حجابی و سایر منکر ها را ، به اواموخت.
یعنی یک فرد ضعیفی که در معرض آسیب هاست و باید نه گفتن بیاموزد.
بچه ای که خود تاثیر گذار است با بچه ای که کمتر تاثیر گذار است و احتمال تاثیر از بقیه را دارد ، قوی تر است.
علت بیشتر نابسامانی های اداری ،گرانی ها،ولنگاری ها،بدپوششی ها،یاددنداشتن مهارت امر بمعروف و نهی از منکر است.
چرا جامعه ای که در آن نماز ،روزه،حج،جهاد،....نهادینه شده هنوز در آن جامعه منکرات ،دیده میشود؟
چون دوجمله در بین مردم جا افتاده که غلط است
موسی به دینش عیسی به دینش.
هر کسی را در گور خودش میگذارند.
که هر دو این جملات را انگلیس در سالهای خیلی دور بین مردم جا انداخت تا بتواند واجب امر بمعروف و نهی از منکر را در جامعه خاموش کند،و خاموش کرد.
قویترین موثرترین بهترین و کارآمد ترین و در جمع زیربنای تمام آداب دینی مان را توانست مثل موریانه ها دچار نقصان کند.
هدایت شده از تبیان گناباد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
لشکر زنان و هوچی بازی کشف حجاب
از قدیم مرسوم بوده
حتی در زمان مختار
https://eitaa.com/Tebyangonabad/39091
اصلا ماموریت امام حسین علیه السلام
در کربلا امر بمعروف و نهی از منکر است.
مداح باید امر بمعروف و نهی از منکر بخواند
سخنران باید امر به معروف و نهی از منکر بگوید
چای ریز امام حسین علیه السلام بگوید.
سفره دار امام حسین علیه السلام بگوید.
روضه خوان بگوید.
مجلس مجلس امر به معروف و نهی از منکر است.
مجلسی که در آن امر بمعروف و نهی از منکر نباشد ،آیا مجلس امام حسین علیه السلام است؟
مجلس روضه ای که در آن بیتفاوتی باشد ،به مفت میارزد؟
مداحی که دارد مدح امام حسین علیه السلام را میکند اگر از هدف قیام امام حسین علیه السلام نگوید......
روضه خوان اگر از ویژگیهای یاران و نزدیکان امام حسین علیه السلام دم نزند .....
اگر در مجلس امام حسین علیه السلام نیت اصلی امام در اصلاح امت جدش گفته نشود،ایا.....
کمی تفکر
بسم رب الشهداء و الصدیقین
.....................
ای پسری که جدّمان مصطفی
کرد اسیرشان به مکّه هـــــــلا
سپس رها کرد ز تو اقربـــا
بگو که از عدالت است بی حیا
به پشت پرده بنشانی خفا
زن و کنیزکان خود در سرا
(خون شدم از ماتم تو یاحسین
آه و فغان از غمِ تو یا حسیـــــــن)
ولی به دختران آل رسول
اهل و عیال علی و از بتول
رنج اسارت ببرند ای یزید
بی کس و بی بال و پرند ای یزید
گشته اسیران تو آل ولا
شرم کن از قافلهء هل اتا(اتی)
(خون شدم از ماتم تو یا حسین
آه و فغان از غم تو یــــــاحسین)
گو که چرا چادرشان می دَری
پاره کنی مقنعه و روسری
روی گل قافله را واکنی
باطن نامرد خود افشا کنی
آل خدا را به کجا می بری
شهربه شهر و همه جا می بری
خون شدم از ماتم تو یا حسین
آه و فغان از غم تو یا حسین)
پیش همه دیدهء نامحرمان
می بری ای آخر بی غیرتان
تا که بیفتد نظر ناکسان
شرم خدا بر تو یزیدا فغان
اهل گل پرپر خون خــــــدا
راهیِ شامند و اسیرت چرا؟
روی شترهای برهنه سوار
روی همه باز و نواخوان و زار
بین سواران ستمکار دون
شرم خدا بر تو یزید زبون
خیل امانات خدا و نبی
دست تو افتاده چرا اجنبی؟
(خون شدم از ماتم تو یا حسین
آه و فغان از غم تو یا حسین)
التماس دعا🙏🌹🙏
برگرفته از خطبه ی حضرت زینبب وقتی یزید حتی کنیزان خود را در پشت پرده و حجاب کرد. ولی اسرای کربلا را در معرض دید نامحرمان قرار داد.
بنشین تا به تو گویم زینب
غم دل با تو بگویم زینب
بعد من قافله سالار تویی خواهر من
قصه ی دشت بلا باز و نما خواهر من
این زمان مردم شهر حق مرا دم نزنند
کوفیان امر ولی را به لبی دم نزنند
با سکوت، مردم شهر ،امر به منکر کردند
با سکوت مردم شهر، حق علی ،دم نزدند
خواهرم اکبر و عباس و علی اکبر من
تشنه ی راه حقیقت شده هم قاسم من
به ره جام بلا تشنه و عطشان رفتند
جمله اولاد حسین،اکبر و اصغر رفتند
کوفیان بهر سکوت محشر کبری کردند
در نماز و مستحبات خدا مشغولند
دین پیغمر و قرآن خدا را کشتند
زین گناه عرش خدا جن و ملک می نالند
به چه سان جرأت مقتل بنمود شمر لعین
زانکه جمعی بیتفاوت شده اند بهر حسین
خواهرم حرکت من امر به دین حق بود
کوفیان نامه زدند، امر به حق را کشتند
خواهرم اکبر و عباس و علی اصغر من
در سکوت کوفیان گشته فدا خواهر من
کشته شدقاسم و عبدالله وجعفر عطشان
در سکوت کوفیان گشته فدا خواهر من
چون که حق آمد و کوفی به سکوتش پرداخت
باطل از ره برسید و سر دین پرپر ساخت
عطش زخم عدو در دل ما بنشستنه
بیتفاوت شده اند مردم شهر کوفه
واجبی گشته فدا، تشنه ی عطشان تنها
شده چون قوم نبی موسی عمران تنها
موسی و عیسی و ایوب و همه دین خدا
جمله اسلام به سکوت غرقه به خون کرببلا
جمله یاران حسین در سفر کرببلا
شده اند ، آمر معروف خدا وا عطشا
اکبرم تاج سرم رفته به میدان بلا
نهی از منکر او غرش او تشنه لبا
قاسم آمد بسوی دشت بلا وا عطشا
یاری حق به زبان و به سلاح وا عطشا
سوره ی عصر بخواندند در این دشت بلا
که تواصی بحق کرده حسین وا عطشا
هم نواشد همه ی عرش خدا خواهر من
با علی اکبر من جن و ملک خواهر من
تشنه لب غرقه به خون اکبر من خواهر من
بعد من باز نما قصه ی ما خواهر من
شیعیان امر بحق راه مسلمانی است
نهی از منکر او راه عزاداری است
ان الانسان لفی خسر گر زبان نگشایی
ان الانسان لفی خسر گر بحق امر نکنی
کوفیان کرببلا دین خدا را باختند
کوفیان روز خدا حق خدا لال شدند
در تواصی بحق صم و بکم بودند
در تواصی بصبر ذبح ولایت کردند
ای همه سینه زنان بهر غمش داد زنید
بهر عباس و علی اکبر ش فریاد زنید
خواهرم زینب است الگوی تمام عالم
اسوه ی دخترکان دختر ارباب عالم
این زمان دین خدا پرچم دین چادر توست
تو علم دار خدا حافظ دین چادر توست
بهر دین صبر نما توصیه کن خواهر من
حضرت فاطمه الگو بنما خواهر من
همچو زینب تو نما حافظ خون شهدا
چادرت خطبه زینب شده در کوچه ی ما
گفته اند خواهر من وقت شهادت شهدا
چادرت خواهرمن بهتر از خون شهدا
https://eitaa.com/fatemi5/2772
واجبی که همه واجبات دیگر برآن بنا میشود.
اگر نماز اگر روزه اگر رعایت حلال و حرام است از برکت امر بمعروف علما روحانیون و انسان های شایسته است.اگر نبود این
الان مقید هستیم ، مقید نبودیم
حجت الاسلام والمسلمین صادقی نسب
https://eitaa.com/fatemi5/2772
امر به معروف موجب جبران ظلم های گذشته میشود.
زمین با امر به معروف و نهی از منکر آباد میشود.
کسانی که ثروتی دارند،اگر سرمایه گذاری کنند کارخانه ای مزرعه ای آباد شود،زمین آباد میشود.
ایجاد اشتغال از هر کار نیکی نیکوتر است.
حجت الاسلام والمسلمین صادقی نسب
https://eitaa.com/fatemi5/2772
در اهمیت امر بمعروف
باید بکوشیم اهل عمل باشیم.
روحانیان عزیز،فرهنگیان سر کلاس ها،پدران و مادران نسبت به فرزندانشان،
که بهترین امر به معروف و نهی از منکر است. حجتالاسلام والمسلمین صادقی نسب.
https://eitaa.com/fatemi5/2772
گذشته ها روحانی امر به معروف میکردند گوش میدادند.
معلمی دانش آموزی را میگفت،پذیرش بود
غرور مسأله بدی است که فلان مدرک را دارم نه حرف استاد نه روحانی نه مشاورنه پدر مادر .
اگر گوش میدادند خانواده ها از هم نمیپاشد.
حجت الاسلام والمسلمین صادقی نسب
https://eitaa.com/fatemi5/2772
بهترین امر بمعروف و نهی از منکر غیر مستقیم است.
از مصداق های امر بمعروف فراهم کردن زمینه اشتغال
تشویق به مطالعه کتاب های مذهبی و علمی تشویق کنیم
جلسات قرانی ،هیات،به ورزش از امر بمعروف غیر مستقیم است.
حجت الاسلام والمسلمین صادقی نسب
https://eitaa.com/fatemi5/2772
May 11
تفکر اینکه تاثیری ندارد اشتباه است
توت های درخت یک روز نمیرسد
بعضی توت ها ماه اول نمیرسد حتی ماه دوم نمیرسد
بدانیم که حرف ما تاثیر دارد
فردی در سی سالگی گفت نماز میخواهم بخوانم.گفته شد چرا
گفت یتیم بودم کودکی مادرم امر به نماز میکرده بعداز پانزده سال اثر کرده.
حجتالاسلام والمسلمین صادقی نسب
https://eitaa.com/fatemi5/2772
اگر نبود امر بمعروف امام حسین علیه السلام
دین نبود.
بهلول علیه کشف حجاب که اقدام کرد، شاه نتوانست برنامههای خود را اجرا کند و مجبور شد کشف حجاب را اجباری کند.
حضرت امام خمینی دید شاه اسلام را میخواست ریشه کن کند و بعد از انقلابش اسلام احیا شد.
حجت الاسلام والمسلمین صادقی نسب
https://eitaa.com/fatemi5/2772
هدایت شده از سای
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴حجت الاسلام راجی:
♦️تنها جنگی که دشمن در آن شکست نخورده است! تلاش گسترده دشمن، ناامید کردن مردم است!
♦️ تلاش جریان تبلیغاتی دشمن برای القای ناامیدی! دشمن با جنگ تبلیغاتی به جان مردم افتاده!
♦️ راهکاری برای خنثی کردن جنگ تبلیغاتی! جنگ تبلیغاتی و تحریف حقایق!
🇮🇷کانالهای نشریه عبرتهای عاشورا🇮🇷
🌍 eitaa.com/ebratha_ir ایتا
🌍 splus.ir/ebratha.org سروش
هدایت شده از ahmad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ضرورت امر به معروف از نگاه شهید سلیمانی.
🌐🌐🌐🌐🌐🌐🌐🌐
قابل توجه آنهایی که به دلیل برخی شبهات امر به معروف نمی کنند
هیات ها نمیتوانند سکولار باشند هیات امام حسین سکولار ما نداریم .هرکس علاقه مند به امام حسین است یعنی علاقه مند به اسلام سیاسی است اسلام مجاهد است اسلام مقاتله است.اعتقاد به امام حسین هم معناش این است دیگه .
اینی که ادم تومجلس روضه مراقب باشد که مبادا مباحث اسلام سیاسی باشد این غلط است.
رهبر انقلاب👆
این که حجاب الان سیاسی شده و کمتر از آن گفته شود همان سکولار است.
اینکه از امر به معروف و نهی از منکر در جهت اصلاح کمتر گفته شود و مصلحت اندیشی شود اسلام سکولار است.
اینکه مداح و سخنران بجای مطرح کردن مسایل روز در خط قرمز های اسلام یعنی حلال و حرام مصلحت اندیشی کنند و نگویند این سکولار است. اینکه یک گناه علنی در محیط شهرمان دارد انجام میشود ولی هیات کک اش نگزد و نه سخنران و نه مداح و نه روضه خوان و نه بقیه هیات دردش نباشد صحبتش نکنند تاکید نکنند ،اسلام سکولار است.
این مراقبت های بر ضد اسلام سکولار است،اینکه خود امام حسین(ع) امربمعروف کند ولی در سخنرانی ها و مداحی و روضه رنگ و بوی بفکر هم نبودن دیده شود ،سکولار است.
https://eitaa.com/fatemi5/2772
#پاسخ_به_شبهات
🔴#شبهه عامل بودن
📌سوال: من خودم گناهکارم چرا باید امر به معروف و نهی از منکر کنم؟ آدم صالح فقط حق داره امر به معروف کنه!
✅ جواب:
🔹کسی که به تو، #توصیه ای میکنه لزوما خودش انسان کاملی نیست، اما ممکنه دقیقا همون چیزی رو بهت بده که نیازش داری !
🔹فقط معصومین هستند که هیچ گناهی ندارند در صورتی که #امر_به_معروف را خدا بر همه واجب کرده.
🔹در کلام معصوم آمده شما امر به معروف کنید حتی اگر در همان #معروف ضعف دارید اهل آن خواهید شد.
#بی_تفاوت_نباشیم
#امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر
🍀
🌺🍀
💠💠💠💠
📲👇https://eitaa.com/fatemi5
کاش میشد مردمان عبرت بگیرند اصغرم
روی گردانند زمن لالالالا لالایی اصغرم
کوفیان کافر شدند بهر سکوت ،یاری نما کوفی ساکت اصغرم
با لب تشنه تو فریادی بپا کن بهر دینم اصغرم
امر به معروف کن ای طفل من تشنه گلویم اصغرم
نهی از منکر نما یاری نما دین پیامبر اصغرم
ای خدای عالمین تنها همین شش ماهه ام
بهر یاری ات بماند و تو قبول کن اصغرم
آن گلوی نازکت با امت جدم چه گفت که این چنین
همهمه کرد لشکر سعد لعین را اصغرم
سوی تو پرتاب کردند بهر آب شش ماهه ی من اصغرم
موعظه هایت سفیدی گلویت کرده است ای اصغرم
کاش یاری کرده بودند خیل مردم اصغرم
بیتفاوتها چرا تیر سه شعبه پرت نمودند اصغرم
بهر ترک نهی ازمنکر قساوت کرده اند؟
ترک واجب بی حیاکرده مسلمان اصغرم
آن گلوی تشنه ات سوره ی العصر خوانده است
ان الانسان لفی خسر خوانده است ای اصغرم
توصیه به حق نمودی بهرشان با العطش
غیرتی گشتند و دادند نوش دارو اصغرم
https://eitaa.com/fatemi5/2772
سلام
✍شب هشتم
1️⃣👈احکام+امر به معروف
https://eitaa.com/ahkam31/974
2️⃣👈ویژگی چهارم یاران امام؛
امر به معروف و نهی از منکر
https://eitaa.com/fatemi222/4609
✋اصحاب سبت چه کسانى بودند؟
پاسخ اجمالی:
«سَبت» در لغت، به معنى تعطیل عمل براى استراحت است؛ و روز شنبه را از این جهت«یوم السَّبت» نامیده اند که برنامه هاى کسب و کار معمولى در آن تعطیل شده بود. «اصحاب سبت» به جمعى از بنى اسرائیل گفته می شود که در ساحل دریاى احمر در بندرى به نام«ایله» زندگى مى کردند، وقتی که از طرف خداوند صید ماهى در روز شنبه ممنوع شد، آنها با فریب از آن دستور سرباز زده و لذا گرفتار مجازات دردناکى شدند و فقط عده کمی که آنها را امر به معروف و نهی از منکر می کردند نجات یافتند.
👌پاسخ تفصیلی:
پاسخ این سؤال در آیات 163ـ 166 سوره «اعراف» آمده است، در این آیات صحنه اى از تاریخ پرماجراى بنى اسرائیل، که مربوط به جمعى از آنها است که در ساحل دریائى زندگى مى کردند، آمده است، منتها روى سخن در آن به پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) است، و به او مى فرماید:
از یهود معاصر خویش درباره این جمعیت سوال کند، یعنى این خاطره را به وسیله سؤال در ذهن آنان مجسم ساز، تا از آن پند گیرند، و از سرکشى و کیفرى که در انتظار سرکشان است بپرهیزند.
این سرگذشت ـ چنان که در روایات اسلامى به آن اشاره شده ـ مربوط به جمعى از بنى اسرائیل است که در ساحل یکى از دریاها (ظاهراً دریاى «احمر» بوده که در کنار سرزمین «فلسطین» قرار دارد) در بندرى به نام «ایله» (که امروز به نام بندر «ایلات» معروف مى باشد) زندگى مى کردند، و از طرف خداوند به عنوان آزمایش و امتحان دستورى به آنها داده شد و آن این که:
صید ماهى را در آن روز تعطیل کنند اما آنها با آن دستور مخالفت کردند و گرفتار مجازات دردناکى شدند که شرح آن را در این آیات مى خوانیم.
در نخستین آیه مى فرماید: (از قوم یهود معاصر خویش ماجراى شهرى را که در کنار دریا قرار داشت سؤال کن)؛
«وَ سْئَلْهُمْ عَنِ الْقَرْیَةِ الَّتی کانَتْ حاضِرَةَ الْبَحْرِ».
و به یاد آنها بیاور زمانى را که (در روز شنبه از قانون پروردگار تجاوز مى کردند)؛ «إِذْ یَعْدُونَ فِی السَّبْتِ».
زیرا روز شنبه روز تعطیل آنها بود و وظیفه داشتند، دست از کار و کسب و صید ماهى بکشند و به مراسم عبادت آن روز بپردازند، اما آنها این دستور را زیر پا گذاردند.
پس از آن، قرآن آنچه را در جمله قبل سربسته بیان کرده بود، چنین شرح مى دهد: (به خاطر بیاور آن هنگام را که ماهیان در روز شنبه در روى آب آشکار مى شدند و در غیر روز شنبه ماهى کمتر به سراغ آنها مى آمد)؛
«إِذْ تَأْتیهِمْ حیتانُهُمْ یَوْمَ سَبْتِهِمْ شُرَّعاً وَ یَوْمَ لایَسْبِتُونَ لاتَأْتیهِمْ».
«سَبت» در لغت، به معنى تعطیل عمل براى استراحت است و این که: در قرآن در سوره «نبأ» مى خوانیم:
«وَ جَعَلْنا نَوْمَکُمْ سُباتاً»؛
(خواب شما را مایه راحت شما قرار دادیم) نیز اشاره به همین موضوع است.
روز شنبه را از این جهت «یوم السَّبت» نامیده اند که برنامه هاى کسب و کار معمولى در آن تعطیل مى شد، سپس این نام بر این روز باقى ماند.
بدیهى است، جمعیتى که در کنار دریا زندگى مى کنند، قسمت مهمى از تغذیه و درآمدشان از طریق صید ماهى است، و گویا به خاطر تعطیلى مستمرى که قبلاً در روز شنبه در میان آنها معمول بود، ماهیان در آن روز احساس امنیت مى کردند و دسته دسته به روى آب ظاهر مى شدند.
اما در روزهاى دیگر که صیادان در تعقیب آنها بودند، در اعماق آب فرو مى رفتند!
این موضوع، خواه جنبه طبیعى داشته، و یا یک جنبه فوق العاده و الهى، وسیله اى بود براى امتحان و آزمایش این جمعیت، لذا قرآن مى فرماید: (ما این چنین آنها را به چیزى که در برابر آن مخالفت مى کردند آزمایش مى کردیم)؛
«کَذلِکَ نَبْلُوهُمْ بِما کانُوا یَفْسُقُونَ».
در حقیقت جمله «بِما کانُوا یَفْسُقُونَ» اشاره به آن است که: آزمایش آنها به چیزى بود که آنها را به سوى خود جلب و به نافرمانى دعوت مى کرد و همه آزمایش ها همین گونه است; زیرا آزمایش باید میزان مقاومت افراد را در برابر کشش گناهان مشخص کند، و اگر گناه، کششى به سوى خود نداشت، آزمایش مفهومى نمى داشت.
هنگامى که این جمعیت از بنى اسرائیل در برابر این آزمایش بزرگ که با زندگى آنان کاملاً آمیخته بود قرار گرفتند، به سه گروه تقسیم شدند:
گروه اول که اکثریت را تشکیل مى دادند، به مخالفت با این فرمان الهى برخاستند.
گروه دوم که قاعدتاً اقلیت کوچکى بودند، در برابر گروه اول به وظیفه امر به معروف و نهى از منکر قیام کردند.
گروه سوم، ساکتان و بى طرفان بودند، که نه همگامى با گناهکاران داشتند و نه وظیفه نهى از منکر را انجام مى دادند.
در آیه دوم مورد بحث، گفتگوى این گروه را با نهى کنندگان شرح مى دهد و مى فرماید: (به خاطر بیاور هنگامى که جمعى از آنها به جمع دیگرى گفتند: چرا قومى را اندرز مى دهید که خداوند سرانجام آنها را هلاک مى کند و یا به عذاب دردناکى کیفر خواهد داد)؛
وَ إِذْ قالَتْ أُمَّةٌ مِنْهُمْ لِمَ تَعِظُونَ قَوْماً اللّهُ مُهْلِکُهُمْ أَوْمُعَذِّبُهُمْ عَذاباً شَدیداً».
و (آنها در پاسخ گفتند: ما به خاطر این نهى از منکر مى کنیم که وظیفه خود را در پیشگاه پروردگارتان انجام داده و در برابر او مسئولیتى نداشته باشیم، به علاوه شاید سخنان ما در دل آنها مؤثر افتد و دست از طغیان و سرکشى بردارند)؛
«قالُوا مَعْذِرَةً إِلى رَبِّکُمْ وَ لَعَلَّهُمْ یَتَّقُونَ».
از جمله بالا چنین استفاده مى شود: اندرزدهندگان براى دو هدف این کار را انجام مى دادند:
یکى به خاطر این که در پیشگاه خدا معذور باشند و دیگر این که: شاید در دل گنهکاران مؤثر افتد.
آیه بعد مى فرماید: سرانجام، دنیاپرستى بر آنان غلبه کرد (و هنگامى که فرمان خدا را به دست فراموشى سپردند، آنها که از گناه نهى مى کردند را رهائى بخشیدیم، ولى ستمکاران را به کیفر سختى به خاطر فسق و گناهشان مبتلا ساختیم)؛
«فَلَمّا نَسُوا ما ذُکِّرُوا بِهِ أَنْجَیْنَا الَّذینَ یَنْهَوْنَ عَنِ السُّوءِ وَ أَخَذْنَا الَّذینَ ظَلَمُوا بِعَذاب بَئیس بِما کانُوا یَفْسُقُونَ
».
شک نیست این فراموشى، فراموشى حقیقى که موجب عذر است نبود، بلکه آن چنان بى اعتنائى به فرمان خدا کردند که گوئى به کلى آن را فراموش نموده اند.
سپس مجازات آنها را چنین شرح مى دهد: هنگامى که (در برابر آنچه از آن نهى شده بودند، سرکشى کردند به آنها گفتیم: به شکل میمون هاى طرد شده در آئید)؛
«فَلَمّا عَتَوْا عَنْ ما نُهُوا عَنْهُ قُلْنا لَهُمْ کُونُوا قِرَدَةً خاسِئینَ».
روشن است امر کُونُوا: «بوده باشید» در اینجا یک فرمان تکوینى است، همانند: «إِنَّما أَمْرُهُ إِذا أَرادَ شَیْئاً أَنْ یَقُولَ لَهُ کُنْ فَیَکُون».(1)
پی نوشت:
(1). گردآوري از کتاب: تفسیر نمونه، آيت الله العظمي مکارم شيرازي، دارالکتب الإسلامیة، چاپ سی و دوّم ج 6، ص 492.
https://eitaa.com/fatemi5/2772