بهترین امر بمعروف و نهی از منکر غیر مستقیم است.
از مصداق های امر بمعروف فراهم کردن زمینه اشتغال
تشویق به مطالعه کتاب های مذهبی و علمی تشویق کنیم
جلسات قرانی ،هیات،به ورزش از امر بمعروف غیر مستقیم است.
حجت الاسلام والمسلمین صادقی نسب
https://eitaa.com/fatemi5/2772
May 11
تفکر اینکه تاثیری ندارد اشتباه است
توت های درخت یک روز نمیرسد
بعضی توت ها ماه اول نمیرسد حتی ماه دوم نمیرسد
بدانیم که حرف ما تاثیر دارد
فردی در سی سالگی گفت نماز میخواهم بخوانم.گفته شد چرا
گفت یتیم بودم کودکی مادرم امر به نماز میکرده بعداز پانزده سال اثر کرده.
حجتالاسلام والمسلمین صادقی نسب
https://eitaa.com/fatemi5/2772
اگر نبود امر بمعروف امام حسین علیه السلام
دین نبود.
بهلول علیه کشف حجاب که اقدام کرد، شاه نتوانست برنامههای خود را اجرا کند و مجبور شد کشف حجاب را اجباری کند.
حضرت امام خمینی دید شاه اسلام را میخواست ریشه کن کند و بعد از انقلابش اسلام احیا شد.
حجت الاسلام والمسلمین صادقی نسب
https://eitaa.com/fatemi5/2772
هدایت شده از سای
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴حجت الاسلام راجی:
♦️تنها جنگی که دشمن در آن شکست نخورده است! تلاش گسترده دشمن، ناامید کردن مردم است!
♦️ تلاش جریان تبلیغاتی دشمن برای القای ناامیدی! دشمن با جنگ تبلیغاتی به جان مردم افتاده!
♦️ راهکاری برای خنثی کردن جنگ تبلیغاتی! جنگ تبلیغاتی و تحریف حقایق!
🇮🇷کانالهای نشریه عبرتهای عاشورا🇮🇷
🌍 eitaa.com/ebratha_ir ایتا
🌍 splus.ir/ebratha.org سروش
هدایت شده از ahmad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ضرورت امر به معروف از نگاه شهید سلیمانی.
🌐🌐🌐🌐🌐🌐🌐🌐
قابل توجه آنهایی که به دلیل برخی شبهات امر به معروف نمی کنند
هیات ها نمیتوانند سکولار باشند هیات امام حسین سکولار ما نداریم .هرکس علاقه مند به امام حسین است یعنی علاقه مند به اسلام سیاسی است اسلام مجاهد است اسلام مقاتله است.اعتقاد به امام حسین هم معناش این است دیگه .
اینی که ادم تومجلس روضه مراقب باشد که مبادا مباحث اسلام سیاسی باشد این غلط است.
رهبر انقلاب👆
این که حجاب الان سیاسی شده و کمتر از آن گفته شود همان سکولار است.
اینکه از امر به معروف و نهی از منکر در جهت اصلاح کمتر گفته شود و مصلحت اندیشی شود اسلام سکولار است.
اینکه مداح و سخنران بجای مطرح کردن مسایل روز در خط قرمز های اسلام یعنی حلال و حرام مصلحت اندیشی کنند و نگویند این سکولار است. اینکه یک گناه علنی در محیط شهرمان دارد انجام میشود ولی هیات کک اش نگزد و نه سخنران و نه مداح و نه روضه خوان و نه بقیه هیات دردش نباشد صحبتش نکنند تاکید نکنند ،اسلام سکولار است.
این مراقبت های بر ضد اسلام سکولار است،اینکه خود امام حسین(ع) امربمعروف کند ولی در سخنرانی ها و مداحی و روضه رنگ و بوی بفکر هم نبودن دیده شود ،سکولار است.
https://eitaa.com/fatemi5/2772
#پاسخ_به_شبهات
🔴#شبهه عامل بودن
📌سوال: من خودم گناهکارم چرا باید امر به معروف و نهی از منکر کنم؟ آدم صالح فقط حق داره امر به معروف کنه!
✅ جواب:
🔹کسی که به تو، #توصیه ای میکنه لزوما خودش انسان کاملی نیست، اما ممکنه دقیقا همون چیزی رو بهت بده که نیازش داری !
🔹فقط معصومین هستند که هیچ گناهی ندارند در صورتی که #امر_به_معروف را خدا بر همه واجب کرده.
🔹در کلام معصوم آمده شما امر به معروف کنید حتی اگر در همان #معروف ضعف دارید اهل آن خواهید شد.
#بی_تفاوت_نباشیم
#امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر
🍀
🌺🍀
💠💠💠💠
📲👇https://eitaa.com/fatemi5
کاش میشد مردمان عبرت بگیرند اصغرم
روی گردانند زمن لالالالا لالایی اصغرم
کوفیان کافر شدند بهر سکوت ،یاری نما کوفی ساکت اصغرم
با لب تشنه تو فریادی بپا کن بهر دینم اصغرم
امر به معروف کن ای طفل من تشنه گلویم اصغرم
نهی از منکر نما یاری نما دین پیامبر اصغرم
ای خدای عالمین تنها همین شش ماهه ام
بهر یاری ات بماند و تو قبول کن اصغرم
آن گلوی نازکت با امت جدم چه گفت که این چنین
همهمه کرد لشکر سعد لعین را اصغرم
سوی تو پرتاب کردند بهر آب شش ماهه ی من اصغرم
موعظه هایت سفیدی گلویت کرده است ای اصغرم
کاش یاری کرده بودند خیل مردم اصغرم
بیتفاوتها چرا تیر سه شعبه پرت نمودند اصغرم
بهر ترک نهی ازمنکر قساوت کرده اند؟
ترک واجب بی حیاکرده مسلمان اصغرم
آن گلوی تشنه ات سوره ی العصر خوانده است
ان الانسان لفی خسر خوانده است ای اصغرم
توصیه به حق نمودی بهرشان با العطش
غیرتی گشتند و دادند نوش دارو اصغرم
https://eitaa.com/fatemi5/2772
سلام
✍شب هشتم
1️⃣👈احکام+امر به معروف
https://eitaa.com/ahkam31/974
2️⃣👈ویژگی چهارم یاران امام؛
امر به معروف و نهی از منکر
https://eitaa.com/fatemi222/4609
✋اصحاب سبت چه کسانى بودند؟
پاسخ اجمالی:
«سَبت» در لغت، به معنى تعطیل عمل براى استراحت است؛ و روز شنبه را از این جهت«یوم السَّبت» نامیده اند که برنامه هاى کسب و کار معمولى در آن تعطیل شده بود. «اصحاب سبت» به جمعى از بنى اسرائیل گفته می شود که در ساحل دریاى احمر در بندرى به نام«ایله» زندگى مى کردند، وقتی که از طرف خداوند صید ماهى در روز شنبه ممنوع شد، آنها با فریب از آن دستور سرباز زده و لذا گرفتار مجازات دردناکى شدند و فقط عده کمی که آنها را امر به معروف و نهی از منکر می کردند نجات یافتند.
👌پاسخ تفصیلی:
پاسخ این سؤال در آیات 163ـ 166 سوره «اعراف» آمده است، در این آیات صحنه اى از تاریخ پرماجراى بنى اسرائیل، که مربوط به جمعى از آنها است که در ساحل دریائى زندگى مى کردند، آمده است، منتها روى سخن در آن به پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) است، و به او مى فرماید:
از یهود معاصر خویش درباره این جمعیت سوال کند، یعنى این خاطره را به وسیله سؤال در ذهن آنان مجسم ساز، تا از آن پند گیرند، و از سرکشى و کیفرى که در انتظار سرکشان است بپرهیزند.
این سرگذشت ـ چنان که در روایات اسلامى به آن اشاره شده ـ مربوط به جمعى از بنى اسرائیل است که در ساحل یکى از دریاها (ظاهراً دریاى «احمر» بوده که در کنار سرزمین «فلسطین» قرار دارد) در بندرى به نام «ایله» (که امروز به نام بندر «ایلات» معروف مى باشد) زندگى مى کردند، و از طرف خداوند به عنوان آزمایش و امتحان دستورى به آنها داده شد و آن این که:
صید ماهى را در آن روز تعطیل کنند اما آنها با آن دستور مخالفت کردند و گرفتار مجازات دردناکى شدند که شرح آن را در این آیات مى خوانیم.
در نخستین آیه مى فرماید: (از قوم یهود معاصر خویش ماجراى شهرى را که در کنار دریا قرار داشت سؤال کن)؛
«وَ سْئَلْهُمْ عَنِ الْقَرْیَةِ الَّتی کانَتْ حاضِرَةَ الْبَحْرِ».
و به یاد آنها بیاور زمانى را که (در روز شنبه از قانون پروردگار تجاوز مى کردند)؛ «إِذْ یَعْدُونَ فِی السَّبْتِ».
زیرا روز شنبه روز تعطیل آنها بود و وظیفه داشتند، دست از کار و کسب و صید ماهى بکشند و به مراسم عبادت آن روز بپردازند، اما آنها این دستور را زیر پا گذاردند.
پس از آن، قرآن آنچه را در جمله قبل سربسته بیان کرده بود، چنین شرح مى دهد: (به خاطر بیاور آن هنگام را که ماهیان در روز شنبه در روى آب آشکار مى شدند و در غیر روز شنبه ماهى کمتر به سراغ آنها مى آمد)؛
«إِذْ تَأْتیهِمْ حیتانُهُمْ یَوْمَ سَبْتِهِمْ شُرَّعاً وَ یَوْمَ لایَسْبِتُونَ لاتَأْتیهِمْ».
«سَبت» در لغت، به معنى تعطیل عمل براى استراحت است و این که: در قرآن در سوره «نبأ» مى خوانیم:
«وَ جَعَلْنا نَوْمَکُمْ سُباتاً»؛
(خواب شما را مایه راحت شما قرار دادیم) نیز اشاره به همین موضوع است.
روز شنبه را از این جهت «یوم السَّبت» نامیده اند که برنامه هاى کسب و کار معمولى در آن تعطیل مى شد، سپس این نام بر این روز باقى ماند.
بدیهى است، جمعیتى که در کنار دریا زندگى مى کنند، قسمت مهمى از تغذیه و درآمدشان از طریق صید ماهى است، و گویا به خاطر تعطیلى مستمرى که قبلاً در روز شنبه در میان آنها معمول بود، ماهیان در آن روز احساس امنیت مى کردند و دسته دسته به روى آب ظاهر مى شدند.
اما در روزهاى دیگر که صیادان در تعقیب آنها بودند، در اعماق آب فرو مى رفتند!
این موضوع، خواه جنبه طبیعى داشته، و یا یک جنبه فوق العاده و الهى، وسیله اى بود براى امتحان و آزمایش این جمعیت، لذا قرآن مى فرماید: (ما این چنین آنها را به چیزى که در برابر آن مخالفت مى کردند آزمایش مى کردیم)؛
«کَذلِکَ نَبْلُوهُمْ بِما کانُوا یَفْسُقُونَ».
در حقیقت جمله «بِما کانُوا یَفْسُقُونَ» اشاره به آن است که: آزمایش آنها به چیزى بود که آنها را به سوى خود جلب و به نافرمانى دعوت مى کرد و همه آزمایش ها همین گونه است; زیرا آزمایش باید میزان مقاومت افراد را در برابر کشش گناهان مشخص کند، و اگر گناه، کششى به سوى خود نداشت، آزمایش مفهومى نمى داشت.
هنگامى که این جمعیت از بنى اسرائیل در برابر این آزمایش بزرگ که با زندگى آنان کاملاً آمیخته بود قرار گرفتند، به سه گروه تقسیم شدند:
گروه اول که اکثریت را تشکیل مى دادند، به مخالفت با این فرمان الهى برخاستند.
گروه دوم که قاعدتاً اقلیت کوچکى بودند، در برابر گروه اول به وظیفه امر به معروف و نهى از منکر قیام کردند.
گروه سوم، ساکتان و بى طرفان بودند، که نه همگامى با گناهکاران داشتند و نه وظیفه نهى از منکر را انجام مى دادند.
در آیه دوم مورد بحث، گفتگوى این گروه را با نهى کنندگان شرح مى دهد و مى فرماید: (به خاطر بیاور هنگامى که جمعى از آنها به جمع دیگرى گفتند: چرا قومى را اندرز مى دهید که خداوند سرانجام آنها را هلاک مى کند و یا به عذاب دردناکى کیفر خواهد داد)؛