نکات:
پیامبرصلى الله علیه وآله فرمود: مراد از اصلاح در آیه، انصاف مردم نسبت به یکدیگر است.(143)
پیامبرصلى الله علیه وآله فرمود: اى ابنمسعود! با مردم رفتارى منصفانه داشته باش وخیرخواه آنان باش وبه آنان رحم کن. اگر چنین باشى و خدا بر مردم شهرى غضب کند که تو در میان آنان هستى، به سوى تو نظر مىکند وبه خاطر تو، به آنان رحم مىکند.(144)
143) تفسیر مجمعالبیان.
144) بحار، ج 74، ص 109.
پیام ها:
1- قهر خداوند، دلیل دارد.«یهلک القرى بظلم»
2- صالح بودن تنها کافى نیست، بلکه باید «مصلح» بود.«ما کان ربّک... واهلها مصلحون» (یکى از موارد ایمنى از عذاب الهى، اصلاحطلبى مردم است)
هود - 117
وَمَا كَانَ رَبُّكَ لِيُهْلِكَ الْقُرَىٰ بِظُلْمٍ وَأَهْلُهَا مُصْلِحُونَ هود - 117
فَلَمَّا نَسُوا مَا ذُكِّرُوا بِهِ أَنجَيْنَا الَّذِينَ يَنْهَوْنَ عَنِ السُّوءِ وَأَخَذْنَا الَّذِينَ ظَلَمُوا بِعَذَابٍ بَئِيسٍ بِمَا كَانُوا يَفْسُقُونَ اعراف - 165
و چنین نبود که پروردگارت آبادیها را بظلم و ستم نابود کند در حالی که اهلش در صدد اصلاح بوده باشند! هود - 117
امّا هنگامی که تذکراتی را که به آنها داده شده بود فراموش کردند، (لحظه عذاب فرا رسید؛ و) نهیکنندگان از بدی را رهایی بخشیدیم؛ و کسانی را که ستم کردند، بخاطر نافرمانیشان به عذاب شدیدی گرفتار ساختیم. اعراف - 165
نکات:
کلمهى «بئیس» از «بأس»، به معناى شدید و «عَتوا»، به معناى عصیان و سرکشى است.
طبق روایات، چون موعظه کنندگان بنى اسرائیل دیدند پندشان در قوم خود بىاثر است، از مردم جدا شدند و همان شب، قهر و عذاب الهى نازل شد و گنهکاران و سکوتکنندگان را در برگرفت. [320] و این تبدیل و تحوّل، از تصرّفات تکوینى الهى است.
در آیه 60 سوره مائده آمده که گروهى بهخاطر نافرمانى، به صورت خوک ومیمون درآمدند و اینجا فقط میمون ذکر شده است. ابن عباس مىگوید: هر دو آیه دربارهى یک گروه است.
از ظاهر آیه استفاده مىشود که نه تنها خصلت آنان، بلکه شکل ظاهرى آنان نیز تبدیل به میمون شد. آرى، خدایى که با یک فرمان، آتش را بر حضرت ابراهیم گلستان مىکند، مىتواند موجودى را به موجود دیگر و انسانى را نیز میمون کند. البتّه مسخشدگان توالد و تناسلى نداشتند و به فرمودهى پیامبر صلى الله علیه وآله چندروزى بیشتر زنده نبودند. [321]
320) تفسیر نمونه
321) تفسیر مجمع البیان
پیام ها:
1- نهى از منکر، اگر سبب هدایت دیگران نشود، سبب نجات خود ناهیان مىشود. «أنجینا الّذین ینهون»
2- فراموشى، اگر در اثر بى توجّهى و بىاعتنایى باشد کیفر دارد. «فلما نسوا ...»
3- هر که راه موعظه را بر روى خود ببندد، راه قهر الهى را به روى خویش باز کرده است. «نسوا - أخذنا»
4- نهى از منکر، یک وظیفه دائمى است. «ینهون» (فعل مضارع نشان استمرار است)
5 - بىتفاوتان، ظالمند. «الّذین ظلموا» (در آیهى قبل، بنىاسرائیل به سه دسته تقسیم شدند: متجاوزان، واعظان و سکوتکنندگانِ بىتفاوت. در این آیه سکوتکنندگان هم جزو ظالمانِ هلاک شده به حساب آمدهاند، زیرا تنها ناهیان از منکر نجات یافتند، «انجینا الّذین ینهون» پس سکوت، هم ظلم و هم زمینهى هلاکت است.)
6- از بزرگترین و شدیدترین عذابها، سقوط از مرحلهى انسانیّت است. «عذاب بئیس، کونوا قردةً خاسئین»
7- متجاوز، استحقاق از دست دادن انسانیّت و مسخ شدن را دارد و کیفر مستکبر، طرد و تحقیر است. «عتوا، قردةً خاسئین» آرى، ملّتى که در برابر قانون الهى گردنکشى کند، میمونوار از دیگران تقلید خواهد کرد.
8 - آنان که حکم خدا را با حیله، مسخ و دگرگون کنند، چهرهشان مسخ مىشود. بازیگرِ با دین، به صورت حیوان بازیگر (میمون) در مىآید. «کونوا قردة»
اعراف - 165
رهبر انقلاب: اگر منکری دیدید تذکر زبانی بدهید اما نه با زبان گزنده. لازم هم نیست سخنرانی کنید؛ یک کلمه بگویید این کار گناه است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپانه
بی خیال شلوغی های این دنیا ...
🆔 @fatemi222
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹امام حسين عليه السلام :
لايَحِلُّ لِعَينٍ مُؤمِنَةٍ تَرَى اللّه َ يُعصى فَتَطرِفَ حَتّى تَغَيِّرَهُ
بر هيچ چشم مؤمنى روا نيست كه ببيند خدا نافرمانى مى شود و چشم خود را فرو بندد ، مگر آن كه آن وضع را تغيير دهد .
الأمالى ، طوسى ، ص 55
#نشرباشما
🆔 @fatemi222
#تلنگر
در شهری که چراغهایش خاموش است...
تو اندازه توانت روشن باش😌
گاهی جلوى پاى خود را روشن کن و
گاهی جلوى پاى دیگرى را
فقط خاموش نباش
فقط #بی_تفاوت نباش🍃
♻️ شش پاسخ به شش اشکال مخالفان نهی از منکر
🔰 معمولا کسانی که حجاب را قبول ندارند و رعایت نمیکنند، زمانی که به ایشان تذکر میدهید، یکی از این موارد را در جواب شما خواهند گفت:
1️⃣ میگویند: «موسی به دین خود، عیسی به دین خود».
⬅️ پاسخ: البته ما اگر بخواهیم طبق دین خودمان رفتار کنیم، که «امر به معروف و نهی از منکر» را واجب کرده، میبایست به شما تذکر بدهیم. اما شما می گویید کسی نباید دیگران را نسبت به کارهای دینیاش امر و نهی کند، درحالی که خودتان این کار را میکنید. شما میگویید «نهی از منکر» دخالت در کار دیگران است و کار درستی نیست، اما همین الان دارید ما را از تذکر دادن، نهی میکنید و در کار ما دخالت میکنید!
🔹شاید برخی در جواب ما بگویند: «شما زمانی حق دارید به ما تذکر بدهید که ضرری به شما برسد، وگرنه این کار شما، دخالت در مسائل شخصی است. از بی حجابی ما ضرری به شما نمیرسد».
🔹در جواب باید گفت: حتما بیحجابی شما که باعث تحریک دیگران میشود، برای بسیاری افراد جامعه ضرر دارد از جمله فروپاشی خانواده. جدا از این ضررهای اجتماعی که حتی در نتایج تحقیقات دانشمندان غربی هم آمده، باید گفت که نهی از منکر، دستور خدایی است که خالق ما و شماست، اما شما معتقدید که خدا، دستور خوبی نداده و در این مورد با خداوند، اختلاف نظر دارید! اما شما طبق تفکر خودتان رفتار نمی کنید.
2️⃣ میگویند: «مگر دین اجباری است؟ لا اکراه فی الدین».
⬅️ پاسخ: این حرف، در مورد اصل پذیرش دین است. یعنی هیچکس را حتی با زور اسلحه، نمیتوان اجبار کرد که به دینی که ما اعتقاد داریم، ایمان بیاورد. ایمان، اعتقاد درونیِ فرد است که با اختیار خودش حاصل میشود. در غیر این صورت، او میتواند در ظاهر بگوید «ایمان آوردم»، ولی واقعا ایمان نیاورد. اگر «لا اکراه فی الدین» به این معنا باشد، پس فلسفه امر و نهی و واجب و حرام الهی چیست؟
🔹قوانین بشری هم همینطور است، شما میتوانید به کشوری، وارد نشوید، اما اگر وارد شدید، مجبورید قوانین آن را رعایت کنید.
3️⃣ میگویند: «چرا به اختلاسها و دزدیها اعتراض نمیکنید».
⬅️ پاسخ: دزدی و اختلاس منکر است، بیحجابی و عریانی هم منکر است. اما بستر تحقق بیحجابی، فضای علنی و بستر تحقق اختلاس و دزدی، محیط پنهان است. کسی علنی و آشکار و با اعلان عمومی اختلاس نمیکند. بله اگر همزمان اختلاس و کشف حجاب رخ دهد و شما اطلاع داشته باشید اما فقط به کشفحجاب اعتراض کنید، اشکال شما وارد است. مضافا که ممکن است عدهای به صورت تخصصی به اختلاسها و حفرههای قانونی این منکر اعتراض کنند و عدهای به کشفحجاب، آیا اقدام هر کدام مانع اقدام دیگری خواهد شد؟!
4️⃣ میگویند: «این بیحجابی ما، در واقع اعتراض است، اعتراض به اختلاسها و بیعدالتیها».
⬅️ پاسخ: کسی که اختلاس کرده یا عدالت را رعایت نمیکند، یک کار ضددینی و خلاف اسلام انجام داده. آیا اسلام گفته بود برود دزدی و اختلاس کنید؟ اگر شما هم دستور دینی حجاب را کنار بگذارید، شبیه او شدهاید و در همان مسیر حرکت کردهاید. آیا این اعتراض است یا همراهی؟! مثل این است که من در اعتراض به کسی که مواد مخدر مصرف میکند، بگویم چون او مواد مخدر مصرف میکند، من هم در اعتراض به او سیگار میکشم!
5️⃣ میگویند: «در شرایطی که وضعیت اقتصاد و گرانی، اینچنین است، شما نمی توانید به بی حجابی، اعتراض کنید. فقر، دینی باقی نمیگذارد. هر وقت وضعیت اقتصاد خوب شد، ما هم حجاب را رعایت میکنیم».
⬅️ پاسخ: اولا که معمولا هر چه به مناطق مرفهتر در شهرها نزدیک میشویم، روند کشف حجاب و عریانی بیشتر میشود. پس فقر، علت اصلی این منکر دینی و قانونی نیست. علاوه بر این، ریشه فقر در بخشی از جامعه، بیدینی بخش دیگر آن است. منکراتی مثل کم فروشی، کم کاری، خیانت، دست درازی به بیتالمال، اختلاس و سیاستهایی که به تقویت سرمایهداری زالو صفتانه میانجامد، از مصادیق بیدینی است نه دینداری.
6️⃣ میگویند: «دیگر فایده ای ندارد، شما نمیتوانید وضعیت حجاب را به حالت سابق برگردانید».
⬅️ پاسخ: این نگاه محصول این نظریه است که اکثریت جامعه به ویژه خانمها با مسالهای به نام حجاب مخالفند. درحالی که در طول ماههای گذشته مشخص شد که اکثر بانوان با سیاست کشف حجاب همراه نیستند. بعد از غائله زن، زندگی، آزادی با اینکه تصور برخی سردمداران این جریان کشف حجاب اکثریت خانمهای جامعه بود، اما شاهد بودیم که این اتفاق برعکس افتاد. خصوصا بعد از اینکه مشخص شد که نزاع بر سر کشف حجاب سر نیست و انتهای این مسیر برهنگی، عریانی و از بین رفتن نهاد خانواده است. اینکه وضعیت حجاب به حالت قبل بر میگردد یا نه، وظیفه ما نیست، ما وظیفه داریم در کنار مطالبه اقدام قانونی بازدارنده از سوی نهادهای مسئول، اجرای امر به معروف و نهی از منکر زبانی را اجرا کنیم.
🧊امربه معروف ونهی از منکر
https://eitaa.com/fatemi222/4609