✍حضور امام در روابط فردي و اجتماعی در همه شئون محور عدل و توحید
رشتههاي حب و بغض زیربنای تمدن
👌بسمالله الرحمن الرحیم
✋رابطهی اصلي مؤمنین بايد با #ولیشان باشد و رابطهشان بايد حول آن رابطه شکل بگيرد.
👈اين رابطه يک #سابقهای تاريخي در عوالم گذشته دارد و ازاینجا شروع نمیشود.
👈مؤمنین در عوالم گذشته در سرشت و #فطرت و نورشان با امامشان رابطه داشتهاند و بين خودشان هم اين رابطه بوده است.
👈«المومن اخ المومن من امه و ابيه» مؤمنین با يکديگر برادر و خواهر پدر و مادري هستند.
👈 اين رابطهی #حقيقي است و در هر جغرافيايي هم که باشند #مانع اين ارتباط باطني و حقيقي نيست.
✋«حب في الله و بغض في الله»
👈شالودهی جامعه
🔹حالا دو نکته را میخواهیم حول اين مسئله توضيح بدهيم نکته #اول اينکه انسانها قبل از عالم دنيا دودسته شدند:
👌دستهای که بار #توحيد و نبوت و ولايت را برداشتند و اين #عهدها را پذيرفتند و جزو جبهه مؤمنین شدند.
👈دستهی دیگربار نبوت و توحيد و ولايت را #زمين گذاشتند و جبههی مقابل شدند.
👈اینها طبیعتاً در طينت و سرشت هم دودسته میشوند و از همان عالم از هم جدا میشوند.
👈 وقتي ما به اين عالم میآییم، بايد روابطمان حول #حجت و ولي خدا و امام شکل بگيرد.
👌 اولين زيربناي روابط اجتماعي که بهمنزله #شالوده آن جامعه است و هر جامعهای که میخواهد درست شود به اين شالوده نياز دارد، «حب في الله و بغض في الله» است.
👈روايت متعددي در اين زمينه است.
🔺داريم که پيامبر از اصحابشان سال کردند: کدامیک از رشتهها ما را محکمتر به ايمان پيوند میدهد و موجب میشود که ما #متصل به ايمان شويم به تعبير ديگر چگونه میشود وارد وادي ولايت الله که همان وادي ايمان است شد؟
👈عدهای جواب دادند و عدهای هم گفتند خود شما بفرماييد که خدا و رسولش آگاهترند، که قاعدتاً اين دسته دوم برندهتر هستند.
👈بعضي گفتند: حج، بعضي گفتند: زکات و بعضي گفتند:
نماز. پيامبر فرمود: همه اینها فضيلت دارد ولي اینها محکمترین رشتهای که ما را به حقيقت ايمان و حقيقت توحيد و ولايت گره میزند نيست.
👈 بعد خود پيامبر فرمود:مهمترین رشتهای که ما را به ايمان پيوند میزند و پاره نمیشود و مطمئنتر و محکمتر است «الحب في الله و الغبض في الله»
👈محبت ورزيدن و بغض داشتن درراه خداست، که در بعضي روايات اين مکرر آمده است.
🔺سوال کردند که حب و بغض هم جزو ايمان است؟
يعني حب و بغض هم #ايمان را شکل میدهد و اگر نسبت به عدهای حب داشت و نسبت به عدهای بغض، اين مؤمن میشود و اگر بالعکس بود #کافر خواهد بود؟
👈حضرت فرمود: ايمان تماماً حب و بغض است.
🔺در ادامه اين آيه را خواندند:
👈 «حَبَّبَ إِلَيْكُمُ الْإيمانَ وَ زَيَّنَهُ في قُلُوبِكُمْ وَ كَرَّهَ إِلَيْكُمُ الْكُفْرَ وَ الْفُسُوقَ وَ الْعِصْيانَ» (2)
👈 خدا در قلب شما ايمان را زينت داده و محبوب شما قرار داده است و کفر و فسوق و عصيان را مکروه شما قرارداده است.
👈قلب مؤمن #طوري است که متمايل به اولياء خداست.
در اين آيه #کلمه ايمان به امیرالمؤمنین تفسير شده است.
🔺 بنابراين محبت اولياي خدا و حب في الله یعنی انسان بايد محبت و دشمنیاش درراه #خدا باشد.
و کسي را دوست بدارد که خدادوست میدارد. و کسي را دشمن بدارد که خدا دشمن میدارد.
🔺و بعد حضرت فرمودند: «التولي لاولياء الله»تولي نسبت به اولياء خدا و تبري من اعداء الله تبري جستن از دشمنان خدا، اين محکمترین رشتهای است که انسان را به وادي ولايت الهي وارد میکند و وارد محيط ولايت الله میکند.
👇👇👇
❇️پس انسانها همینجا دودسته میشوند:
👈 يک دسته آنهایی هستند که محبت خدا و اولياء و دشمني با دشمنان خدا رادارند، و يک عده هم بهعکس هستند.
👈اين دو رشته با همديگر است. نمیشود انسان فقط خدا و اوليائش را دوست بدارد، بلکه بايد خدا و اوليائش را دوست بدارد و #دشمنانش را هم دشمن بدارد.
👈اين همان چيزي است که مرز جوامع را شکل میدهد. يعني اين حب يک امر قراردادي و اعتباري نيست .
👈جامعهی مؤمنین همینگونه شکل میگیرد.
👈تبري از دشمنان خدا، صفبندیها را درست میکند و توالي نسبت به اولياي خدا و حب في الله، جبهه داخلي مؤمنین را شکل میدهد.
👈خدا رحمت کند امام(ره) را که در بيان بلند و نوراني که به #گورباچف داشتند فرمودند: (نقل به معنا مي کنم)
👈که بايد کمونيسم را در #موزههای تاريخ جستجو کرد و اینیک امر تاريخي شده است، و به گورباچف اینگونه نوشته بودند که دليل شکست شما مبارزه بیدلیل با #خداست و غرب سرمایهداری هم به همين دليل شکست خواهد خورد.
👈چون غرب فرهنگي بهویژه بعد از رنسانس، #دين و خدا را با صداي بلند بهخصوص در عرصه حيات اجتماعي نفي میکند.
👈 و اين امري نيست که آن را پنهان بکنند.
👈کساني که بنايشان مبارزه باخدا و رسول است و در منطقه جنگ علیه اسلام #راه انداختهاند، نمیشود آنها را دوست داشت.
👈 تبري نسبت به آنها رکن اصلي ايمان است. اگر انسان به آنها محبت ورزيد اين محبت به جهنم است.
👈محبت ما نسبت به آنها ما را به #صف آنها میبرد و تبری است که صف ما را از آنها جدا میکند
❇️ارادهها حول دو ولی حق و باطل شکل می گیرد.
🔹ارادهها حول دو ولي شکل میگیرد:
👌يکي ولي باطل و يکي ولي حق است.
👈ارادههایی که حول ولي #حق شکل میگیرند ارادههای #نوراني هستند و
انگیزهی دورهم شدن آنها هم #بندگي خداست.
👈و اولين چيزي هم که آنها را به هم گره میزند #محبت است يعني «الحب في الله».
👈 حب رشته پيوند است و قرارداد نيست.
👈مادري که فرزندش را دوست دارد واقعاً به او #مرتبط است و واقعاً #حامي اوست.
👈دسته ديگر حول #محبت دنيا دورهم جمع میشوند و غرض آنها هم بيشتر از #دنيا نيست يعني میخواهند #دنیایشان آباد باشد.
🔹آبادي هم به معناي کامجویی و #تمتع از دنياست نه به معناي #عمرانآبادی که انبياء میگویند.
🔹میخواهند بيشتر متمتع باشند و #مبتهج به ماده باشند و سرخوش به ماده باشند.
🔹اين دو دستگاه در مقابل يکديگر هستند.
🔹زيرساختي که اين دو گروه را از هم جدا میکند چيست؟
🔹 آيا مرز جغرافيايي است؟ مثلاً بگوييم اینجا #ايران است و آنجا عراق بخصوص مرزهاي جغرافياي که بعد از جنگ جهاني دوم دولتهای برنده کشيدند و با اغراض سياسي همشکل گرفته است و به دنبال تغيير آن هستند.
🔹آيا اینها انسانها را جدا میکند؟ يا اينکه #ممکن است که يکي اینطرف دنيا باشد و ديگري آن طرف دنيا باشد و حقيقتا به هم مرتبط باشند و عضو يک جامعه باشند و دو نفر در کنار هم زندگي بکنند ولي عضو يک جامعه نباشند؟
🔹مؤمن آل فرعون در کاخ #فرعون بود ولي عضو جامعه حضرت موسي بود و بالعکس #همسر نوح در خانه نوح بود ولي عضو جامعهی #کفار بود.
🔹اولين قدمي که مرزها را جدا میکند #تولي و تبري است و این از اعتقادات هم کمي قویتر است يعني حب و بغض يا ميل و نفرت انسان است که مرزها را از هم جدا میکند و اینها زیربنای جامعه است.
🔹 مؤمنین باهم #همدلي و يک نفرتي دارند که حول وليشان است.
🔹يعني او را دوست میدارند و حول او همديگر را دوست دارند و اين #رشته از اين دنيا شروع نمیشود؛ بلکه از #قبل از اين دنيا شروع میشود، که حديثش را مفصل گفتيم «المومن اخ المومن من ابيه و امه».
❇️پس نکتهای که بايد نسبت به آن دقت بشود، #برائت نسبت به دشمنان خدا است که حداقل تبري از باطل است. در
👈روايات داريم که نهي از منکر سه مرتبه دارد:
🔹اولين مرتبهاش قلبي است بعد لساني و بعد عملي.
🔹يعني انسان بايد با قلب خودش منکر را دشمن بدارد و از منکر بدش بيايد، حتي اگر قدرت نداشته باشد که از آن منکر جلوگيري بکند.
🔹گاهي ما فقط منکرات کوچک را میبینیم.
🔹 در آن روايت ابوحنيفه از امام صادق(ع) سؤال کرد که معروف چيست؟
🔹حضرت فرمودند: «هو المعروف في السماء و الارض اميرالمومنين»(3) سؤال کرد پس اين افعال چيست؟
🔹 فرمودند: اين افعال خوباند اما معروف حقيقي امیرالمؤمنین است.
🔹منکر هم همینطور است، محور منکر دشمنان خدا هستند و همهی منکرها حول آنها شکل میگیرد.
🔹فرمود: «عدونا اصل کل شر»(4) ریشهی همه بدیها دشمنان نبي اکرم و اهلبیت هستند. و از طرف ديگر فرمودند: «ان ذکر الخير کنتم اوّله و اصله»
👌پس قدم اول نهي از منکر اين است که انسان در #قلبش از کساني که اقامه منکر میکنند تبري داشته باشد.
🔹آنهایی که باخدا و اولياء خدا دشمني میکنند و بناي آنها بر اين است که بساط #دینداری را جمع کنند و نگذارند دینداری در عالم منتشر شود.
🔹گاهي منکر را اشاعه میکنند اما گاهي به اين هم #بسنده نمیکنند و منکر را اقامه میکنند.
🔹 مثلاً فردي شرب خمر میکند،
🔹 فردي ميکده میزند
🔹و فردي ديگر فرهنگ ميگساري را بسط میدهد بهطوریکه ميگساري از ارکان زندگي میشود و #قبح آن ريخته میشود.
🔹يعني منکر میشود معروف. بدترين مرتبهی منکر اين است که معروف بشود.
👌در آن حديثي که از نبي اکرم نقلشده که به #سلمان خصوصيات آخرالزمان را میفرمایند آخرين مرحلهاش این است که #منکر تبديل به معروف میشود و معروف هم تبديل به منکر میشود.
🔹يعني درک از حسن و قبح عوض میشود.
🔹ولايت باطل و اولياي طاغوت #زيباشناسي انسان را تغيير میدهد.
🔹خيلي از کارهايي که در اينجا منکر است و واقعاً هم زشت است در اروپا اگر از آن نهي کنيد نهي از معروف حساب میشود و شمارا #مجرم میدانند.
🔹 قانونا هم شمارا مجازات میکنند و اخلاقاً هم شمارا مرتکب يک فعل ضد اخلاقي میدانند.
🔹پس رکن مهم این است که اگر در جهان، جرياني اقامه باطل کند يعني بخواهد #فرهنگ جهان را تغيير بدهد و به نفع ارزشهای مادي، ارزشهای الهي را تحقير میکند؛ ما بايد نسبت به اين جريان و اتباعشان تبري داشته باشيم.
❇️مقدماتی که برای داشتن«حب فیالله» لازم است.
👈براي داشتن «حب في الله» مقدماتي لازم است که يکي از آنها از #عالم قبل شروعشده است يعني آنجا مؤمنین باهم پيوندي برقرار کردهاند.
✋فرض کنيد محبتي را در بين يک خانوادهی #کوچک میبینید. اینیک رشتهی حقيقي است که در طول #زمان شکلگرفته است و ریشهاش اين است که فرزند يک پدر و مادر و برادر حقيقي هم هستند.
✋ ما در اين عالم بايد مراقب باشيم که صفوف رعايت شود و نبايد صف مؤمنین با کفار قاتى شود.
✋ حداقلش اين است که صفبندیها در دلمان روشن باشد.
✋ اگر میتوانیم با آنها مقابله کنيم، مقابله کنيم و اگر نمیتوانیم اين تبري و بغض في الله نمیگذارد سوء آنها به ما #تسري پيدا کند.
✋ مرز و سد اين درياي شور و شيرين باایمان و حب و بغض شکل میگیرد.
✋يعني جغرافياي اين دستهبندی، جغرافياي #انگيزه است؛ نه جغرافياي طبيعي و نژادي.
✋ممکن است يکي سیاهپوست و يکي سفيدپوست و يکي کرد و يکي فارس باشد، اما همه باهم برادرند.
✋ در روايات آمده و فريقين هم نقل کردهاند که امیرالمؤمنین فرمودند: ما درراه خدا #نزدیکترین انسانها را از دم تيغ گذراندهایم.
✋ يعني اين رشتهها را قطع کردهاند که یکرشتهی ديگري حاکم بشود