فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صلوات یادت نره
سخنران استاد عالی
⇝✿✵ #حــدیــثروز ✵✿⇜
علي عليه السلام:
وَ لا تُرَخِّصُوا لاَِنْفُسِكُمْ. فَتَذْهَبَ بِكُمُ الرُّخَصُ مَذاهِبَ الظَّلَمَةِ. وَ لا تُدَاهِنُوا فَيَهْجُمَ بِكُمُ الاِْدْهَانُ عَلَى الْمَعْصِيَةِ.
به خود بيش از حد آزادى مدهيد كه اين شما را به ستمگرى مى كشاند، و آن قدر هم مداهنه و سستى نورزيد كه سستى شما را به معصيت (مصيبت) مى كشاند.
نهج البلاغه، خ ۸۵، ص ۲۰۶.
@fatemieh14
⇝✿✵ #حــدیــثروز ✵✿⇜
خدا صلي الله عليه و آله:
عندما ذُكِرَتِ الإمارةُ أو الخلافةُ
عندَهُ: إنْ وَلَّيتُموها عليّا وجَدْتُموهُ هادِيا مَهْدِيّا، يَسلُكُ بكُمْ علَى الطّريقِ المستقيمِ.
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله آن گاه كه از موضوع فرمانروايى يا خلافت نزد آن حضرت سخن به ميان آمد فرمود: اگر آن را به على بسپاريد خواهيد ديد كه رهنمايى رهيافته است و شما را در راه راست مى برد.
تاريخ دمشق: ۴۲ / ۴۱۹ / ۹۰۱۲
@fatemieh14
#مهدیشناسی
از نشانههای حتمی ظهور تا به اکنون در سیر مطالعاتی چهار مورد را بیان نمودیم اکنون از شما همراهان گرامی میخواهیم با ادامه این سیر مطالعاتی باشید. پنجمین و آخرین نشانه از نشانههای حتمی قتل نفس زکیّه در میان رکن و مقام است. در لسان اخبار و آیات، چهارتن در تاریخ به عنوان نفس زکیه شناخته شده اند:
۱. نفس زکیّه معاصر حضرت موسی علیه السلام
در گفتگویی که قرآن کریم از مصاحبت حضرت موسی با حضرت خضر نقل کرده، واژه ی نفس زکیّه مطرح شده است.
حضرت خضر یکی از پیامبران عظیم الشأن بود [مستوفی، تاریخ گزیده، ص ۲۰] که پیش از حضرت ابراهیم علیه السلام متولّد شده [دیار بکری، تاریخ الخمیس، ج ۱، ص ۱۰۶] هم اکنون در قید حیات است و بیش از ۶۰۰۰ سال از عمر شریفش میگذرد. [ کامل سلیمان، یوم الخلاص، ص ۱۵۷]
بر اساس روایات وارده از پیشوایان معصوم، خداوند منّان از این جهت به آن حضرت عمر طولانی داده است که در دوران غیبت امام عصر علیه السلام با عمر طولانی ایشان به امکان عمر طولانی حضرت ولی عصر ارواحنا فداه استدلال
شود. [شیخ صدوق، کمال الدین، ج ۲، ص ۳۵۷.]
در مسافرت کوتاهی که حضرت موسی علیهالسلام به همراه حضرت خضر علیه السلام سپری کرده اند، حضرت خضر کارهایی انجام داده که مورد اعتراض حضرت موسی قرار گرفته است، از جمله کشتن نوجوانی که در کوچه با همسالان خود مشغول بازی بود.
حضرت موسی به حضرت خضر گفت:
«أَقَتَلْتَ نَفْسًا زَکِیَّةً بِغَیْرِ نَفْسٍ»؛
آیا انسان بی گناهی را کشتی که کسی را نکشته بود؟ [سوره ی کهف، آیه ی ۷۴]
این تعبیر حضرت موسی علیه السلام قابل توجیه است، زیرا به صورت پرسش مطرح شده است، ولی فراز بعدی احتیاج به تأمّل دارد که گفت:
«لَّقَدْ جِئْتَ شَیْئًا نُّکْرًا»؛ [همان]
به راستی کار ناپسندی انجام دادی.
سید مرتضی علم الهدی فرموده: این جمله در پاسخ یک شرط محذوف است، یعنی: اگر واقعا او را بدون دلیل کشته باشی، کار بسیار ناپسندی انجام داده ای. [سید مرتضی، تنزیه الأنبیاء، ص ۱۲۰]
حضرت خضر با وحی الهی میدانست که آن نوجوان فاسد و کافر است [ثعلبی، الکشف و البیان، ج ۶، ص ۱۸۴، جامع البیان، ج ۱۶، ص ۳ - ۶]
و بیم آن میرود که مادر و پدر با ایمانش را به کفر و طغیان وا دارد.[سوره کهف، آیه ی ۸۰.]
حضرت موسی از پیامبران اولوالعزم بود، ولی خداوند برای مصالحی آنچه را که به حضرت خضر وحی کرده بود، به او وحی نفرموده بود، همان گونه که در آغاز خلقت انسان، خداوند اسماء را به حضرت آدم آموخت، ولی به فرشتهها نیاموخت. [سوره ی بقره، آیه ی ۳۲]
حضرت موسی که از وضع عقیدتی و سلوک رفتاری آن نوجوان آگاه نبود، از او به عنوان: «نفس زکیّه» تعبیر نمود. زیرا ندیده بود که او کسی را کشته باشد و یا تصور میکرد که وی هنوز به سن بلوغ نرسیده، یعنی غیر مکلف میباشد. [شیخ طوسی، التّبیان، ج ۷، ص ۷۵، زمخشری، الکشّاف، ج ۲، ص ۷۳۶]
به کسی که اصلا گناه نکند، یا از گناه توبه کند [ثعلبی، الکشف و البیان، ج ۶، ص ۱۸۴] و یا با تهذیب نفس و کسب فضایل خود را تزکیه نماید، «زکیّه» گفته میشود [راغب، المفردات، ص ۲۱۳]
نوجوانی که حضرت موسی به او نفس زکیّه اطلاق نموده، نه تنها فرد با ایمانی نبود، بلکه کافر و تبهکار بود. [بحرانی، البرهان، ج ۶، ص ۲۵۸، ح ۲۳]
تعبیر نفس زکیّه یا بر اساس پندار حضرت موسی و یا به معنای کسی که خونی برگردنش نباشد (بغیر نفس) به کار رفته است.
@fatemieh14
📣 ‼️#خبر_خوب ‼️ 🤩
0⃣2⃣ ۲۰ روز ، ۲۰ دقیقه 0⃣2⃣
📆 از یکم 1⃣ تا بیستم 0⃣2⃣ بهمن ماه
✴️ #آموزش_رایگان_و_مجازی
#امربهمعروف_و_نهیازمنکر
🔰زیر نظر ؛
#ستاد_امربهمعروف_و_نهیازمنکر_استان_مرکزی
🔰و با همکاری
#گروه_مردمی_مدافعان_برترین_واجب
✍ مدرّس : حجّتالاسلام والمسلمین استاد فرخی
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
📢 مقام معظم رهبری "مدظلهالعالی":
مسئله امربهمعروف و نهیازمنکر #مثل_نماز_یادگرفتنی_است.
باید بروید یاد بگیرید.💯
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
📝 #روش_ثبتنام :
🧔 #برادران :
ارسال #نام_و_نامخانوادگی به👇
🆔 @Ehyagar1 (پیامرسان ایتا)
و یا ارسال #پیامک به ؛ 👇📩 👇
📲 09188491984
🧕#خواهران :
ارسال#نام_و_نامخانوادگی به 👇
🆔 @Ehyagar2 (پیامرسان ایتا)
و یا ارسال #پیامک به ؛ 👇📩 👇
09397166031
🙏 📲 #نشر_حداکثری 📲🙏
╰┅───────────┅╯
⇝✿✵ #حــدیــثروز ✵✿⇜
خدا صلي الله عليه و آله: عليٌّ مِنّي بمنزلةِ رَأسي مِن بَدَني.
على نسبت به من به منزله سر من است براى پيكرم.
كنز العمّال: ۳۲۹۱۴
@fatemieh14
#اعتقادی
#درادامه منظور از اهل بیت علیهم السلام
محدودیت از حیث مصداق
با مراجعه به قراین موجود پی میبریم مقصود از اهل بیت علیهم السلام در آیه تطهیر، افراد مخصوصی است که همان پنج تن آل عبا و کسایند؛
قراین عبارتند از:
الف) «الف و لام» عهد در «البیت» که مراد از آن کسانی اند که وقت نزول آیه در حجره بودند.
ب) اراده تکوینی، نه تشریعی و این نوع اراده، شامل همه افراد نمی شود، بلکه تنها برخی از افراد را به دلیل خاصی در بر میگیرد.
ج) اهل بیت علیهم السلام در کلمات پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم بر همین پنج تن اطلاق شده است؛ همان گونه که در مورد آیه مباهله فرمود: «اللّهمّ هؤلآء أهلی. »
د) پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم در عمل نیز مصداق آیه را به افرادی خاص و معین محدود میکند، لذا تا مدّتی هنگام صبح که به مسجد میرفت در گذر از خانه فاطمه علیها السلام آیه تطهیر را بر آنان قرائت میکرد.
ابوالحمراء میگوید: تا هشت ماه دیدم که رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم صبح هنگام که برای نماز به مسجد میرفت، از کنار خانه علی علیهالسلام عبور میکرد و دستش را بر دو طرف درب خانه میگذاشت و میفرمود: نماز، نماز «إِنَّما یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً». [درّ المنثور، ج ۵، ص ۱۹۹.]
ه) پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم پارچه ای را که بر تن داشتند، روی اهل بیت علیهم السلام خود، که فاطمه و علی و حسن و حسین علیهم السلام بودند، انداختند [ صحیح مسلم، ج ۷، ص ۱۳۰.] و این خود دلالت بر محدودیت مصداق در کلمه اهل بیت علیهم السلام دارد.
و) در آیه شریفه تطهیر، ضمیر به صورت مذکّر آورده شده است تا کسی خیال نکند که آیه مربوط به همسران پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم است.
ز) به طور قطع همسران پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم معصوم نبودند، در حالی که از آیه شریفه، عصمت اهل بیت علیهم السلام استفاده میشود، پس مقصود از اهل بیت علیهم السلام در آیه، همسران پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم نیست.
@fatemieh14