eitaa logo
محمد علی رفیعی | فقه و اصول
326 دنبال‌کننده
351 عکس
78 ویدیو
218 فایل
این کانال به منظور ارائه‌ی مطالب مهمّ فقهی، اصولی و طلبگی، و بارگذاری صوت تدریس فقه و اصول است.
مشاهده در ایتا
دانلود
9-رسائل-اشتغال(ج2،ص205تا207)-رفیعی-14010723.amr
3.17M
🎤 رسائل شيخ انصارى 📚 اشتغال/حرمت مخالفت قطعیه (ج۲/ص۲۰۵تا٢٠٧) 🏫 دانشگاه علوم اسلامی رضوی ❎ جلسه ٩ 📆 ۲٣ مهر ١٤٠١ @fegh_osoul_rafiee
11-مکاسب-شرط بلوغ (ج3،ص283تا284)-رفیعی-14010724.amr
2.63M
🎤 مكاسب/بیع شيخ انصارى 📚 شروط المتعاقدين/شرط بلوغ (ج۳/ص۲۸۳تا۲۸۴) 🏫 مدرسه علمیه عباسقلیخان ❎ جلسه ۱۱ 📆 ۲۴ مهر ١٤٠١ @fegh_osoul_rafiee
10-رسائل-اشتغال(ج2،ص207تا208)-رفیعی-14010724.amr
3.29M
🎤 رسائل شيخ انصارى 📚 اشتغال/حرمت مخالفت قطعیه (ج۲/ص٢٠٧تا۲۰۸) 🏫 دانشگاه علوم اسلامی رضوی ❎ جلسه ۱۰ 📆 ۲۴ مهر ١٤٠١ @fegh_osoul_rafiee
9-رسائل-برائت(ج2،ص20تا21)-رفیعی-14010724.amr
3.7M
🎤 رسائل شيخ انصارى 📚 برائت/شبهه بدویه تحریمیه حکمیه ناشی از فقدان نصّ (ج۲/ص۲۰تا۲۱) 🏫 دانشگاه علوم اسلامی رضوی ❎ جلسه ۹ 📆 ۲۴ مهر ١٤٠١ @fegh_osoul_rafiee
محمد علی رفیعی | فقه و اصول
🎤 مكاسب/بیع شيخ انصارى 📚 شروط المتعاقدين/شرط بلوغ (ج۳/ص۲۸۳تا۲۸۴) 🏫 مدرسه علمیه عباسقلیخان ❎ جلسه
📚 متن شيخ در مكاسب: «إلا أن يلتزم بخروج ذلك عن عموم رفع القلم... » (ج٣/ص٢٨٤). ❎ مرحوم حاج شيخ محمد حسين اصفهانى در حاشيه ى خود بر مکاسب در وجه خروج ضمان صبی از ذیل عموم «رفع قلم» می گوید این خروج از عموم به دو گونه تقریب می شود: 📌 ۱- تقریب اول: مناسبت عرفی بین حکم و موضوع توضیحش این است که هر اثر و حکمی که منوط به کمال فاعل باشد از صبی برداشته شده است؛ پس، حکمی مانند ضمان که تنها بر مجرّد «اتلاف» مترتب می شود و قصد فاعل بالغ در آن اثری ندارد از عموم آثار و احکام مرفوعه ی از صبی خارج است. به عبارت دیگر، محقق اصفهانی می گوید مناسبت بين حكم ضمان و موضوع آن -که منوط به قصد فاعل نیست- اقتضاء دارد که این حکم برای صبی نیز که قصد و عدم قصدش یکی است نیز ثابت باشد. 📌 ۲- تقریب دوم: امتنانی بودن حدیث «رفع قلم» حدیث «رفع قلم» امتنان و منت بر صبی است، اما جایی که رفع قلم از صبی موجب ضرر بر دیگران است مورد حدیث نخواهد بود، زیرا چه دلیلی دارد که صبی -با فرض عدم ضمانِ او- مورد امتنان باشد، اما آن بالغی که مالِ او به دست صبی تلف شده است هیچ غرامتی نتواند بستاند و ضرر کند؟! پس، مرحوم محقق اصفهانی با این دو توضیح ضمان صبی را از ذیل رفع قلم خارج می داند. @fegh_osoul_rafiee
13-مکاسب-شرط بلوغ(ج3،ص284تا285)-رفیعی-14010726.amr
3.64M
🎤 مكاسب/بیع شيخ انصارى 📚 شروط المتعاقدين/شرط بلوغ (ج۳/ص۲۸۶تا۲۸۷) 🏫 مدرسه علمیه عباسقلیخان ❎ جلسه ۱٣ 📆 ۲٦ مهر ١٤٠١ @fegh_osoul_rafiee
12-رسائل-اشتغال(ج2،ص209تا210)-رفیعی-14010726.amr
3.04M
🎤 رسائل شيخ انصارى 📚 اشتغال/وجوب موافقت قطعیه (ج۲/ص٢۱۰تا۲۱۱) 🏫 دانشگاه علوم اسلامی رضوی ❎ جلسه ۱۲ 📆 ۲۶ مهر ١٤٠١ @fegh_osoul_rafiee
11-رسائل-برائت (ج2،ص21)-رفیعی-14010726.amr
3.07M
🎤 رسائل شيخ انصارى 📚 برائت/شبهه بدویه تحریمیه حکمیه ناشی از فقدان نصّ (ج۲/ص۲۱) 🏫 دانشگاه علوم اسلامی رضوی ❎ جلسه ۱۱ 📆 ۲۶ مهر ١٤٠١ @fegh_osoul_rafiee
محمد علی رفیعی | فقه و اصول
🎤 مكاسب/بیع شيخ انصارى 📚 شروط المتعاقدين/شرط بلوغ (ج۳/ص۲۸۶تا۲۸۷) 🏫 مدرسه علمیه عباسقلیخان ❎ جلسه
📚 متن کلام مرحوم فیض کاشانی در کتاب مفاتیح الشرائع (ج۳/ص۴۶): «و الأظهر جواز بيعه و شراءه في ما جرت به منه في الشيء الدون، دفعاً للحرج في بعض الأحيان».
14-مکاسب-شرط بلوغ (ج3،ص285)-رفیعی-14010727.amr
4.14M
🎤 مكاسب/بیع شيخ انصارى 📚 شروط المتعاقدين/شرط بلوغ (ج۳/ص۲۸۷) 🏫 مدرسه علمیه عباسقلیخان ❎ جلسه ۱۴ 📆 ۲۷ مهر ١٤٠١ @fegh_osoul_rafiee
13-رسائل-اشتغال(ج2،ص211تا213)-رفیعی-14010727.amr
4.18M
🎤 رسائل شيخ انصارى 📚 اشتغال/وجوب موافقت قطعیه (ج۲/ص۲۱۱تا۲۱۳) 🏫 دانشگاه علوم اسلامی رضوی ❎ جلسه ۱۳ 📆 ۲۷ مهر ١٤٠١ @fegh_osoul_rafiee
12-رسائل-برائت(ج2،ص23تا25)-رفیعی-14010727.amr
3.8M
🎤 رسائل شيخ انصارى 📚 برائت/شبهه بدویه تحریمیه حکمیه ناشی از فقدان نصّ (ج۲/ص۲۳تا۲۵) 🏫 دانشگاه علوم اسلامی رضوی ❎ جلسه ۱۲ 📆 ۲۷ مهر ١٤٠١ @fegh_osoul_rafiee