#فرائد_الأصول
#قبح_التجرّی
🔳 پاسخ به سوال برادر عزیزم، آقای علی علیپور 🔳
❓مرحوم شیخ به چه تقریری دلیل عقلی به تقریر اول (قبح تجرّی) را مورد نقد قرار می دهد؟
📚 پاسخ: همان طور که از بیان مرحوم شیخ معلوم است، ایشان این دلیل را بر مدار حسن و قبح مطرح کرده و در تقریر دلیل می گوید عقل به خودی خود و مستقلاً می تواند ادراک کند که تجرّی قبیح است.
بنا بر این، چون تجرّی قبیح است، می توان بنا بر قاعده ی «کل ما حکم به العقل حکم به الشرع» گفت که حرام شرعی است و هر کاری که حرام شرعی باشد انجامش عقاب و عذاب دارد، پس متجرّی نیز مستحق عقاب است.
☑ اما ایشان در نقد این دلیل می گوید اگر قبول کنیم تجرّی قبیح است، اما باید به دقت و ظرافت دانست که عقل تنها همان نیت و قصد زشت و بد متجرّی را تقبیح می کند، نه فعل خارجی او را؛ زیرا فعل خارجی و واقعی او نوشیدن آب بوده است، و شارع چگونه میتواند آب نوشیدن متجرّی را تقبیح کند؟!
پس قبح باطن و نیت بد متجرّی معلوم بوده و مورد اختلاف نیست، بلکه بحث ما بر سر حرمت فعل خارجی است که قطعاً استحقاق عقابی در پی ندارد.
و به دیگر بیان، عقل تنها فاعل را تقبیح می کند، نه فعل را.
☑ البته در این مطلب مرحوم نائينى توضیحاتی دارند که مجال بازگویی آن ها نبود.
📝 @fegh_osoul_rafiee
#فرائد_الأصول
#قبح_التجرّی
🔳 پاسخ به سوال برادر عزیزم، آقای محمد جواد پولادین 🔳
❓در کنار مطالعه ی "رسائل" شیخ انصاری چه کتاب و شرحی را مطالعه کنیم؟
📚 پاسخ: برای فهم دقیق و عمیق کتاب رسائل شیخ، آن چه بنده در توضیحات و تدریس ارائه مى کنم واقعا کفایت می کند. به ویژه بنده در کنار تدریس اين کتاب از برخی نکات و مطالب مرحوم نائینی نيز استفاده می کنم.
اما کتاب "اوثق الوسائل" و "بحر الفوائد"، دو شرح رسائل هستند که برای فهم رسائل بسيار راهگشاست.
❎ اما چند نکته:
☑ تا حدّ امکان با توضیحات استاد در تدریس، و با فهم و درک خودتان، کتاب را بفهمید.
☑ شرحی که در کنار متن مراجعه میکنید حتما به زبان عربی باشد.
📝 @fegh_osoul_rafiee
#فرائد_الأصول
#قبح_التجرّی
🔳 پاسخ به سوال برادر عزیزم، آقای صادق رضاپور 🔳
❓آیا نیت بد و قصد انجام فعل حرام، به خودی خود حرام نیست و در پی آن استحقاق عقاب نمی آید؟ نیت بد یک عمل جوانحی است؟ آیا نمی توان آن را حرام شرعی دانست؟
📚 پاسخ: عقل، نیت شر و نیت بد را مستحق عقاب و عذاب در مرتبه ی خودش می داند، زیرا نیت و قصد -اگر چه در باطن و درون انسان است- اما انسان با اختیار و اراده ی خود، آن را در درون و باطن خود تحقق می بخشد، پس می تواند به عنوان یک فعل اختیاری مورد تکلیف و حکم شرعی باشد.
اما خداوند بر اساس لطف و رحمت بی کرانش، عذاب و عقاب را منوط به تحقق خارجی و واقعی کرده است، و طبق روایات بسیار تا نیتی به مرحله ی تحقق خارجی نرسد عذاب و عقاب از او برداشته شده است.
☑ البته این مطلب، بحث بسیار عمیق و دقیقی است که هم باید نگاه عقل را دراست کرد و هم اخبار بسیار آن را مورد تدقیق قرار داد.
مرحوم شیخ نیز در انتهای بحث تجری برخی از این روایات و آیات را ذکر کرده و به صورت کوتاه بررسی می کند.
📝 @fegh_osoul_rafiee
#فرائد_الأصول
#روش_مطالعه
📚 روش مطالعه ی رسائل و مکاسب شيخ انصارى:
برای فهم دقیق و عمیق کتاب رسائل و مکاسب شیخ انصاری دو روش باید توأمان مد نظر دانش پژوه باشد:
💠 خلاصه برداری: این مطلب از آن جهت مهم است که شیخ مباحث را تو در تو و به هم آمیخته مطرح می کند و فهم نظم و نظام مباحث شیخ نیازمند خلاصه نویسی و طرح سیر بحث شیخ است.
💠 تقریر نویسی: این نیز بال دیگری برای فهم و هضم مطالب شیخ است؛ زیرا در بسیاری از مطالب پیچیده و مفروضات شیخ جز با شرح و تقریر بیان استاد قابل گره گشایی نیست و ذکر مقدمات و شرح مطلب آن سخن ضروری می نماید.
📝 @fegh_osoul_rafiee
#فرائد_الأصول
#علم_اجمالی
🔳 پاسخ به سوال برادر عزیزم، آقای محمد جواد پولادین 🔳
❓اصطلاح #علم_اجمالی دارای تناقض است؛ زیرا اگر مراد، علم و قطع است، که علم و قطع واقع نمایی تامّ دارد، و اگر مخلوط با جهل و ندانستن است علم معنا ندارد؛ آیا این اصطلاح معنای درستی دارد یا نه؟
📚 پاسخ: مصطلح #علم_اجمالی اگر چه در درون خود دو مفهوم متناقض دارد، اما چون آن دو مفهوم متناقض به یک چیز تعلق ندارند تناقض منطقی در این اصطلاح وجود ندارد؛ یعنی علم و جهل (اجمال) با هم متناقض اند، اما در مصطلح مذکور تناقضی با هم ندارند، زیرا معلوم و مجهول در مصطلح علم اجمالی دو چیز است.
معلوم، اصل تکلیف و مجهول، متعلق تکلیف است؛ مثلاً ما علم اجمالی به وجوب نماز ظهر یا نماز جمعه در وقت زوال روز جمعه داریم یعنی ما علم تفصیلی داریم به اصلِ وجوب و تکلیفی که در وقت زوال روز جمعه بر گردن ما می آید، اما جهل داریم که متعلق تکلیف، نماز ظهر است یا نماز جمعه.
مرحوم محقق نائينى در فوائد الأصول (ج٣، ص۶۵) نیز بر همین اساس تفاوت علم اجمالی و علم تفصیلی را بیان می کند.
📝 @fegh_osoul_rafiee
78-حلقه ثانیه-معنای دیگر قدرت-14000815.amr
2.58M
🎤 تدريس "حلقه ثانيه"
#الحلقة_الثانية
#الدليل_العقلي
#القدرة_بالمعنى_الأخص
#القدرة_بالمعنى_الأعم
❎ جلسه ٧٨
📆 تاريخ ١٤٠٠/٠٨/١٥
📝 @fegh_osoul_rafiee
79-حلقه ثانیه-ترتب-14000817.amr
3.1M
🎤 تدریس "حلقه ثانیه"
#الحلقة_الثانیة
#الدليل_العقلي
#القدرة_بالمعنى_الأعم
#نظرية_الترتب
❎ جلسه ٧٩
📆 تاريخ ١٤٠٠/٠٨/١٧
📝 @fegh_osoul_rafiee
80-حلقه ثانیه-واجب تخییری-رفیعی-14000820.amr
3.99M
🎤 تدریس "حلقه ثانیه"
#الحلقة_الثانية
#الدليل_العقلي
#التخيير_الشرعي
#التخيير_العقلي
❎ جلسه ٨٠
📆 تاريخ ١٤٠٠/٠٨/٢٠
📝 @fegh_osoul_rafiee
#تحلیل_روایات
#شخص_شناسی
#شخصیت_شناسی
#بررسی_راویان
#ابواب_صفات_القاضى
💠 ليست ترتيبى شخص شناسی و شخصیت شناسی رجالی راویانی که تا به حال از ابتدای باب اول "ابواب صفات القاضی" کتاب وسائل الشيعة بررسی شد:
۱- محمد بن یعقوب (الکلینی): ثقه
٢- محمد بن يحيى (العطار): ثقه
٣- أحمد بن محمد (بن عيسى الأشعري القمي): ثقه
٤- الحسن بن محبوب: ثقه (از اصحاب اجماع)
٥- عبد الله بن سِنان: ثقه
٦- محمد بن الحسين (بن أبي الخطاب): ثقه
٧- يزيد بن إسحاق (بن أبي السخف الشَعَر الغَنَوي): ثقه (بنا بر نظر آية الله شبيري زنجانى)
٨- هارون بن حمزة الغَنَوي (الصَّيرَفي الكوفي): ثقه
٩- حَرِيز (بن عبد الله السِجِسْتاني أبو محمد الأزْدي): ثقه
١٠- أبوبصير (يا يحيى بن القاسم و يا ليث بن البَخْتَرِي): هر دو ثقه
۱۱- الحسین بن سعید (بن حَمّاد بن سعید بن مهران الأهوازي): ثقه
١٢- عبد الله بن بَحْر: ضعيف (بنا بر نظر آیت الله شبیری زنجانى ثقه)
۱۳- عبد الله بن مُسْکان: ثقه (از اصحاب اجماع)
۱۴- محمد بن عیسی (بن عُبَیْد بن یَقْطِین): ثقه
۱۵- صَفْوان بن یحْیی (البَجَلِیّ): ثقه
۱۶- داود بن الحُصَیْن: ثقه
۱۷- عُمَر بن حَنْظَلَة: مورد اختلاف (بنا بر قول اصحّ و تحقیقی ثقه است)
❎ به همين ترتيب نام راويان ديگر را نیز اضافه کنید.
📝 @fegh_osoul_rafiee
🔳 پاسخ به پرسش بسیار مهم برادر عزیزم، آقای احسان توکلی 🔳
🚫 ⭕❓ چرا کسی که می خواهد مبلغ یا قاضی شود باید اصول فقه بخواند؟ چرا باید رسائل و مکاسب بخواند؟ چرا باید قیل و قال های اصول و فقه را یاد بگیرد و در پیچ و تاب کتاب های اصولی و فقهی افتاده و عمرش را تلف کند؟ این درس ها به چه درد ما می خورد؟
📚 این پرسش، از پرسش های بسیار اساسی و مهم است که امروزه در میان طلاب عزیز، عام البلوی است.
البته مع الاسف به نحو شایسته و کامل، پاسخى منطقی و قابل قبول برای این پرسش -که پاسخ منطقی دارد- ارائه نشده است؛ اما در هر حال، در اذهان بسیاری از طلاب نقش بسته است و طلاب عزیز را به دروس حوزوی بی رغبت و بی میل کرده است.
📌 پاسخ درست و منطقی ندادن به این پرسش بسیار بسیار اساسی، این ذهنیت را در اذهان طلاب عزیز و دلسوز نهادینه و راسخ می کند که درس خواندن در حوزه اتلاف عمر شریف است.
💠 انشالله در روز "شنبه ۲۲ آبان" در ابتدای درس "رسائل" پاسخی درست و منطقی که دل طلاب عزیز را آرام و مطمئن کند ارائه خواهيم داد؛ اميد است كه خداوند از ما راضى باشد.
📝 @fegh_osoul_rafiee