eitaa logo
محمد علی رفیعی | فقه و اصول
325 دنبال‌کننده
350 عکس
78 ویدیو
218 فایل
این کانال به منظور ارائه‌ی مطالب مهمّ فقهی، اصولی و طلبگی، و بارگذاری صوت تدریس فقه و اصول است.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔳 پاسخ به سوال برادر عزیزم، آقای محمد جواد پولادین 🔳 ❓اصطلاح دارای تناقض است؛ زیرا اگر مراد، علم و قطع است، که علم و قطع واقع نمایی تامّ دارد، و اگر مخلوط با جهل و ندانستن است علم معنا ندارد؛ آیا این اصطلاح معنای درستی دارد یا نه؟ 📚 پاسخ: مصطلح اگر چه در درون خود دو مفهوم متناقض دارد، اما چون آن دو مفهوم متناقض به یک چیز تعلق ندارند تناقض منطقی در این اصطلاح وجود ندارد؛ یعنی علم و جهل (اجمال) با هم متناقض اند، اما در مصطلح مذکور تناقضی با هم ندارند، زیرا معلوم و مجهول در مصطلح علم اجمالی دو چیز است. معلوم، اصل تکلیف و مجهول، متعلق تکلیف است؛ مثلاً ما علم اجمالی به وجوب نماز ظهر یا نماز جمعه در وقت زوال روز جمعه داریم یعنی ما علم تفصیلی داریم به اصلِ وجوب و تکلیفی که در وقت زوال روز جمعه بر گردن ما می آید، اما جهل داریم که متعلق تکلیف، نماز ظهر است یا نماز جمعه. مرحوم محقق نائينى در فوائد الأصول (ج٣، ص۶۵) نیز بر همین اساس تفاوت علم اجمالی و علم تفصیلی را بیان می کند. 📝 @fegh_osoul_rafiee
💠 ليست ترتيبى شخص شناسی و شخصیت شناسی رجالی راویانی که تا به حال از ابتدای باب اول "ابواب صفات القاضی" کتاب وسائل الشيعة بررسی شد: ۱- محمد بن یعقوب (الکلینی): ثقه ٢- محمد بن يحيى (العطار): ثقه ٣- أحمد بن محمد (بن عيسى الأشعري القمي): ثقه ٤- الحسن بن محبوب: ثقه (از اصحاب اجماع) ٥- عبد الله بن سِنان: ثقه ٦- محمد بن الحسين (بن أبي الخطاب): ثقه ٧- يزيد بن إسحاق (بن أبي السخف الشَعَر الغَنَوي): ثقه (بنا بر نظر آية الله شبيري زنجانى) ٨- هارون بن حمزة الغَنَوي (الصَّيرَفي الكوفي): ثقه ٩- حَرِيز (بن عبد الله السِجِسْتاني أبو محمد الأزْدي): ثقه ١٠- أبوبصير (يا يحيى بن القاسم و يا ليث بن البَخْتَرِي): هر دو ثقه ۱۱- الحسین بن سعید (بن حَمّاد بن سعید بن مهران الأهوازي): ثقه ١٢- عبد الله بن بَحْر: ضعيف (بنا بر نظر آیت الله شبیری زنجانى ثقه) ۱۳- عبد الله بن مُسْکان: ثقه (از اصحاب اجماع) ۱۴- محمد بن عیسی (بن عُبَیْد بن یَقْطِین): ثقه ۱۵- صَفْوان بن یحْیی (البَجَلِیّ): ثقه ۱۶- داود بن الحُصَیْن: ثقه ۱۷- عُمَر بن حَنْظَلَة: مورد اختلاف (بنا بر قول اصحّ و تحقیقی ثقه است) ❎ به همين ترتيب نام راويان ديگر را نیز اضافه کنید. 📝 @fegh_osoul_rafiee
🔳 پاسخ به پرسش بسیار مهم برادر عزیزم، آقای احسان توکلی 🔳 🚫 ⭕❓ چرا کسی که می خواهد مبلغ یا قاضی شود باید اصول فقه بخواند؟ چرا باید رسائل و مکاسب بخواند؟ چرا باید قیل و قال های اصول و فقه را یاد بگیرد و در پیچ و تاب کتاب های اصولی و فقهی افتاده و عمرش را تلف کند؟ این درس ها به چه درد ما می خورد؟ 📚 این پرسش، از پرسش های بسیار اساسی و مهم است که امروزه در میان طلاب عزیز، عام البلوی است. البته مع الاسف به نحو شایسته و کامل، پاسخى منطقی و قابل قبول برای این پرسش -که پاسخ منطقی دارد- ارائه نشده است؛ اما در هر حال، در اذهان بسیاری از طلاب نقش بسته است و طلاب عزیز را به دروس حوزوی بی رغبت و بی میل کرده است. 📌 پاسخ درست و منطقی ندادن به این پرسش بسیار بسیار اساسی، این ذهنیت را در اذهان طلاب عزیز و دلسوز نهادینه و راسخ می کند که درس خواندن در حوزه اتلاف عمر شریف است. 💠 انشالله در روز "شنبه ۲۲ آبان" در ابتدای درس "رسائل" پاسخی درست و منطقی که دل طلاب عزیز را آرام و مطمئن کند ارائه خواهيم داد؛ اميد است كه خداوند از ما راضى باشد. 📝 @fegh_osoul_rafiee
محمد علی رفیعی | فقه و اصول
سخنان رهبری در مورد اهمیت درس خواندن... ؛ البته این سخنان در کنار نقائص نظام آمورشی حوزه است که بارها و بارها تذکر دادند که اهمیت این سخن را آشکارتر می‌کند.