eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
552 ویدیو
92 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از حوزه علمیه تمدن ساز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 فوق العاده مهم و راهبردی استاد : _ مگه ما تا کی میتونیم با شهید دادن جمهوری اسلامی رو نگه داریم؟! تازه فقط اسمش جمهوری اسلامی خواهد بود. حوزه و دانشگاه باید را اسلامی کنند ... 🍃 بیانات در مجمع تشخیص مصلحت نظام ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
استاد سیدعلی طباطبایی (مدرس فلسفه و عرفان) : پیرمرد اهل معنویتی بود به من گفت: چرا طلاب این شکلی‌اند؟! چرا نور نمازشب در چهره‌شان دیده نمی‌شود؟! 🍃 درس شرح اشارات، نمط ۳ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💎 باید این عرفان عملی را، این حالت سلوک را توی طلبه‌ها راه انداخت ... اگر این شد، به نظر من حوزه از جهت اخلاقی راه می‌افتد. : در بخش تهذیب، من حرف دارم. در بخش تهذیب، کارهائى که به من گزارش شده، کارهاى تهذیبى نیست. مثلًا فرض کنید برگزارى اردوهاى فلان- که حالا اسامى آنها یادم نیست، اما توى گزارشها بود- ربطى به تهذیب ندارد. ... البته حفظ قرآن و حدیث هم خوب است، اما انصافاً بحث تهذیب، اینها نیست؛ تهذیب یک فکر دیگرى میخواهد. باید فکر کرد، مطالعه کرد؛ والّا خیلى هستند قارى قرآنند، اما مهذّب هم نیستند. بایستى راههاى تهذیب را پیدا کرد. درس اخلاق مهم است. ... اول، خود قم؛ خود قم احتیاج دارد؛ شهرستانها جداست. مزرعه‌ى اصلى اینجاست، مرکز اصلى اینجاست؛ اینجا احتیاج دارد به تهذیب اخلاق. به نظر من باید معاونت تهذیب را وادار کنید فکر دیگرى بکنند. باید این عرفان عملى را، این حالت سلوک را توى طلبه راه انداخت. ما همت کنیم، طلبه را اهل نماز شب کنیم؛ این خیلى کمک میکند. برنامه ریزى کنید که از میان پنجاه هزار طلبه ى حوزه ى قم- حالا با حذف یک عده خیلى پائینترها و یک عده خیلى پیرترها- اقلًا سى هزارتاشان هر شب نماز شب بخوانند.  اگر این شد، به نظر من حوزه از جهت اخلاقى راه می افتد. بنابراین لازم است نظام جامع در همه‌ى این زمینه ها تهیه شود. 🍃 در دیدار با اعضای شورای عالی حوزه علمیه قم/ سال ۱۳۸۹   arefane.blog.ir :منبع ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💎 با برائت و استصحاب و ...، نمی‌توان پاسخ‌گو بود علامه #مصباح_یزدی: فقه و اصول، على رغم آن كه بسيار ارزشمند است و نيازهاى گوناگون فرهنگ اسلامى را تأمين مى كند؛ با آن‌ها نمى توان خدا را اثبات و شبهات الحادى را رد كرد. امروز در عالم مكتب‌های الحادى متعددى وجود دارد، فقط منحصر به مكتب ماركسيسم يا ماترياليسم نيست. بسيارى از مكتب‌ها و فلسفه ها الحاديند منكر دين هستند يا در مسائل اعتقادى شبهاتى دارند. امروز اينگونه مكاتب در دنيا بسيار رواج پيدا كرده است و نمى توان بدانها با «اصالة البرائة»، «استصحاب قهقرايى» و «تمسّك به عام در شبهه مصداقيّه» و امثال آن پاسخ داد. 📖 مباحثی درباره حوزه، ص۹۷تا۱۰۰ ♦ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
5d0f8ce4afd4301516d9636d_2677657705622955003.mp3
5.8M
❇️ 🎤 استاد سیدیدالله : 💢 " آنهايي به نتيجه رسيدند كه از تعـطيـلات استفــــــاده كردند." _ از تعطیلات خیلی خیلی می‌شود استفاده کرد _ به ویژه با امکاناتی (سی‌دی و شروح و ...) که الان هست 🕰 ٤ دقيقه | ٥ مگابايت ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
آیت الله العظمی #جوادی_آملی: 🔸 علوم فراوان است ولی خطوط کلی و اصلی علم سه رشته است: آیه محکمه، فریضه عادل و سنت قائمه 🔸 الحمدلله بخشی از این رشته ها به نام #فقه و #اصول در حوزه رایج است. 🔸 اما بخش عظیم آن که آیه محکمه و #تفسير و #فلسفه و #کلام و بحث های عمیق مناظره ای است، در حوزه یا نیست یا بسیار اندک است. 🔸 این سه رشته همه اش که فقه نیست. 🔸 مگر بدون فلسفه و کلام و #جهان_بينى قوى مى توان آن پنجاه اشکالی را که درباره اثبات خدا مطرح است پاسخ داد؟! 🔸 آن ها می گویند جهان پایان پذیر است ولی ما می گوییم جهان پایان ندارد. آن ها می گویند انسان با مردن می پوسد ولی ما می گوییم انسان با مردن از پوست به در می آید و مهاجرت می کند. 🔸 آیا این گونه اشکال ها را فقه حل می کند؟! 📔 حوزه و روحانیت در آثار آیت الله جوادی آملی، ص۲۶ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
علامه #حسن_زاده_آملی : کتاب "دروس #معرفت_نفس " را برای هشیارى و بيدارى جوانان گفته ام. 📗 کتاب گفتگو (مصاحبه ها با علامه حسن زاده)، ص۶۷ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
علامه #حسن_زاده_آملی : کتاب "دروس #معرفت_نفس " را برای هشیارى و بيدارى جوانان گفته ام. 📗 کتاب گف
🌺 بارگذاری جلسات دروس معرفت نفس علامه حسن زاده آملی توسط استاد صمدی آملی: (به مرور، فعلا ۳۰ جلسه ابتدایی آن) 👇👇👇👇👇👇👇 🔴 @s_feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
علامه #حسن_زاده_آملی : کتاب "دروس #معرفت_نفس " را برای هشیارى و بيدارى جوانان گفته ام. 📗 کتاب گف
⭕️ استماع اقلا ۱۰۰ جلسه صوتی این کتاب ( توسط تدریس استاد ) تاثیر بنیادین و جوهری و اساسی در رسوخ به مبانی عرفانی و مبانی فلسفی دارد ... ⭕️ البته دوستانی که احساس میکنن کشش ندارند، دست بکشند ... ⭕️ ولی انصافا برای افراد مستعد آنچنان زمینه ی قدرتمندی را ایجاد خواهد کرد، که فلسفه را با دید خیلی وسیع تر و با ذهنی باز تر و با قلبی قوی تر پیش خواهند برد ... ⭕️ برای استفاده از جلسات صوتی این تدریس، وارد کانال @s_feghheakbar شوید ⭕️ این جلسات را می‌توان در حال فرصت‌های آزاد (مانند راه‌رفتن و غذا خوردن و...) استماع کرد. ⭕️ می‌توان با صیغه نذر یا عهد، استماع ۱۰۰ جلسه ابتدایی اون رو برخود واجب کرد (مثلا روزی اقلا ۱ جلسه گوش دهم و الا ۱۰ هزار تومان صدقه دهم) والله المستعان التماس دعا 🙏 ✅ @feghheakbar
👆 دوستان جدی بگیرید
علامه #طباطبایی : امروز بايد به درد طلاب رسید؛ و آن ها را برای مبارزه با ماتراليست ها و ماديين بر اساس صحیح آماده کرد، و فلسفه حقه اسلامیه را بدان‌ها آموخت. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💎 آموختن فلسفه تقدم دارد علامه : از آن‌جا كه، از یک سو، اصلی‌ترين اعتقادات ما قبول مبدأ هستى است و از سوى ديگر، وجود واجب الوجود اثبات نمى گردد مگر از راه عقل، درمى‌يابيم كه در مرتبه نخست، براى شناخت مسائلى كه تنها راه معرفت به آن‌ها از طريق عقل ممكن است، بايد به عقل مراجعه كرد؛ مانند مسائل مربوط به خداشناسى، ردّ شبهات منكران خدا و افكار و تصورات غلط درباره خدا، مانند اينكه خدا را عين طبيعت، روح طبيعت، قوانين رياضى عالم و امثال آن معرفى مى كنند. علمى كه اينگونه مسایل عقلى در آن مطرح مى شود فلسفه نام دارد. بنابراين، اولين علمى را كه بايد براى پاسخگويى به نيازهاى عقيدتى فرا گرفت فلسفه است. مراد از اين سخن آن است كه فلسفه نه بر حسب زمان، بلكه بر حسب رتبه عقلى بر ساير علوم تقدم دارد؛ زيرا چه بسا آموزش را بايد از ادبيات شروع كرد. اما چون مرتبه خداشناسى مقدم است. از نظر مرتبه و ترتيب منطقى تأكيد مى شود كه آموختن فلسفه تقدم دارد. 📔 مباحثی درباره حوزه، ص۹۷تا۱۰۰ ♦ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
🔴 به خاطر عدم آگاهی علما خیلی ضربه خوردیم!! #رهبرمعظم انقلاب: ما کسانی را دیدیم که عالم هم بودند، بی دین هم نبودند، اما در دورانی که می توانستند برای اسلام و مسلمین مفید واقع بشوند، مفید واقع نشدند ... ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
1_57602057.pdf
326.8K
🍃 حوزه باید دانش فلسفه و کارکردهایش را بشناسد 📖 راهکارهای ارتقاء فلسفه در حوزه 🎙 استاد (در گفتگو با نشریه خط، وابسته به خانه طلاب جوان) ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
علامه #مصباح_یزدی: فلسفه علاوه بر نقش اثباتی و سازنده بی‌نظیر دارای نقش دفاعی و تهاجمی بی‌بدیلی نیز هست و در گسترش فرهنگ اسلامی و ویرانی فرهنگهای ضد اسلامی فوق العاده مؤثر می باشد. 📗 آموزش فلسفه، ج۱، ص۱۰۳ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 معترضان فلسفه برای اثبات مدعای خود چه ادله‌ای ارائه می‌دهند؟ 🍃 نقد و بررسی آراء و اندیشه‌های معترضان فلسفه از منظر آیت الله العظمی #سبحانی @e_sobhani ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💎 مزایای استفاده از جلسات صوتی (نرم افزار و سی دی) استاد عبدالرسول : امروز اشخاص می‌توانند با استفاده از امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری عصر حاضر، در هر مکان و زمانی از محضر هر استادی بهره گیرند. با وجود چنین امکاناتی، می‌توان از راه لوح‌های فشرده بهترین درس‌ها را از بهترین استادانی گرفت که چه بسا دیگر درس مورد نظر را تدریس نمی‌کنند. در این صورت اگر شیوه درس دادن استاد مورد پسند نبود، می‌توان بدون رودربایستی و تعهد اخلاقی، سراغ استاد دیگری رفت. حسن همراهی مجازی با استاد، استفاده از وقت هایی است که در حوزه از بین می‌رود. حدود دو سوم از سال -پنج شنبه‌ها، جمعه‌ها، وفیات، اعیاد، روزهای بین ایام تعطیل، ماه رمضان، پانزده روز از محرم، پانزده روز از صفر، عید نوروز، تابستان - تعطیل است و حدود ۱۲۵ روز درس خوانده می‌شود. اگر شخص، جمعه‌ها را به فعالیت غیر درسی اختصاص دهد که ضروری هم است و حدود ۲۰ روز از سال را برای مسافرت، خالی از درس بگذارد، ۲۹۰ روز باقیمانده را می‌تواند از طریق سی‌دی، بدون حضور استاد و هم مباحثه درس بخواند و اگر روزی یک درس بخواند، در یک سال، به اندازه حجم درسی بیشتر از دو سال و نیم تدریس رسمی حوزه را بدون احساس خستگی و فشار خواهد خواند. اگر وقت هایی که در ترافیک فعلی تلف می‌شود، دیر آمدن استاد، گپ زدن قبل و بعد از کلاس و گرفتاری‌های مالی طلبه که ممکن است هجرت از زادگاهش را با مشکل مواجه سازد نیز در نظرگرفته شود، بهتر بودن روش مجازی بر حضور فیزیکی نزد استاد روشن‌تر می‌شود. البته حضور نزد استاد صاحب نفس که اخلاقاً مهذب باشد، مانند مرحوم رحمةالله علیه ، علامه رحمةالله علیه، حضرت آیت الله رحمةالله علیه مؤثر و پربرکت است ولی الان چنین استادانی یا نیستند و یا کمتر در دسترس هستند. ☘ فرازی از استاد عبودیت ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
استاد #یزدان_پناه: امروز یکی از مشکلات حوزه این است که افراد کمی فلسفه می‌خوانند. بسیاری از همان عده هم که فلسفه می‌خوانند، دوره تحصیلی‌شان را تا پایان ادامه نمی‌دهند. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
🌺 شخصی که مطالعات فلسفی خود را با مطالعه این کتاب آغاز کند با بقیه افرادی که این را مطالعه نکرده اند، تفاوت زیادی دارد و جلوتر است. در کنار بدائه الحکمه یا فلسفه مقدماتی، کتاب تفسیر آیه نور علامه #حسینی_طهرانی را مطالعه نمایید. بسیار مغتنم، عمیق و در عین حال سهل الوصول ✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
🌺 شخصی که مطالعات فلسفی خود را با مطالعه این کتاب آغاز کند با بقیه افرادی که این را مطالعه نکرده اند
این کتاب را تهیه نمایید ... با صیغه نذر یا عهد بر خود واجب کنید که روزی اقلا ۲۰ دقیقه مطالعه نمایید (و جریمه ترک بگذارید: مثلا در صورت ترک مطالعه در شبانه روز، ۱۰ هزار تومان صدقه دهم) خواهید دید که کمتر از ۲۰ روز بدون هیچ فشاری اتمام گشته. این روش واجب کردن (همراه جریمه) با نذر یا عهد، توصیه برخی اکابر است.
💢 مهر امضای حضرت آیت الله سید محمد شاهرودی مرجع تقلید فقید، با حضور علمای اعلام و آقازادگان گرامی در دفتر معظم له شکسته شد. 💢 آیت الله سید محمد شاهرودی برای ارسال نامه و مکاتبات خود با افراد و نهادهای مختلف از مُهر مخصوصی استفاده می‌کرد که پس از درگذشت این مرجع فقید شیعه، این مُهر با شکسته شد. ⭕️ پی نوشت: شکستن مُهر امضای مراجع شیعه پس از درگذشتشان، از سیره های قطعی علمای اسلام است؛ سیره ای که سالیان اخیر به دست برخی آقازاده های #غیرفاضل حوزوی رعایت نشد و حرمت مرجعیت لکه دار شد و بدعت جدیدی در حوزه های علمیه پدید آمد. ✅ @feghheakbar
آیت الله #سیفی_مازندرانی: جای تاسف است که این‌گونه اشخاص، تحت لباس رسول خدا در بدنه حوزه علمیه قم جا کرده‌اند ... شاید در لفظ دم از ولایت فقیه امام خمینی بزنند؛ اما ... جای تاسف است که مدیر حوزه علمیه قم مسئولیت این اشخاص را در حوزه قبول کرده‌اند ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
هدایت شده از حوزه علمیه تمدن ساز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 دیدگاه آیت الله العظمی (رحمه الله) راجع به فلسفه آموزی و عرفان نظری 🔴 عزیزانی که می خواهند دیدگاه آیت الله العظمی بهجت را به صورت خالص و دست نخورده و بدون افراط و تفریط به دست آورند، در جمله جمله بیان ایشان کاملا دقت کنند. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
علامه #مصباح_یزدی: فلسفه پايه معلومات عقلى است؛ هر چه را بخواهيم با عقل اثبات كنيم، مثل اصول اوليه اعتقادات، توحيد، نبوت، صفات حق تعالى و معاد، ريشه فلسفى دارد. شبهات اعتقادى كه از سوى مكاتب الحادى و التقاطى مطرح مى شود بايد با ادله عقلى پاسخ داده شود؛ زيرا در پاسخ ماده گرايان، نمى توان با آيه قرآن يا روايت استدلال كرد. در بحث‌هاى آزاد، در زمينه علوم انسانى نيز به شاخه‌هايى از فلسفه نيازمنديم؛ مثل فلسفه اخلاق، فلسفه سياست و... . اگر به بعضى از مسائل كه با اعتقادات سر و كار دارد پاسخ لازم داده نشود اصل دين مردم به خطر مى افتد. تا وقتى مردم به خدا معتقد نباشند، نوبت به اثبات حقانيت اسلام در برابر يهوديت و نصرانيت نمى رسد؛ همچنان كه تا اصل اسلام اثبات نگردد، نمى توان حقانيت تشيّع را نسبت به ساير فرق اثبات كرد. 📖 مباحثی درباره حوزه، ص۹۷تا۱۰۰ ♦ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar