eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.4هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
574 ویدیو
94 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 شهید و تحلیل خوارج مردمی تنگ نظر و كوته دید بودند. در افقی بسیار پست فكر می كردند. اسلام و مسلمانی را در چهاردیواری اندیشه های محدود خود محصور كرده بودند. مانند همه ی كوته نظران دیگر مدعی بودند كه همه بد می فهمند و یا اصلاً نمی فهمند و همگان راه خطا می روند و همه جهنمی هستند. این گونه كوته نظران اول كاری كه می كنند این است كه تنگ نظری خود را به صورت یك عقیده ی دینی درمی آورند، رحمت خدا را محدود می كنند، خداوند را همواره بر كرسی غضب می نشانند و منتظر اینكه از بنده اش لغزشی پیدا شود و به عذاب ابد كشیده شود. یكی از اصول عقاید خوارج این بود كه مرتكب گناه كبیره (مثلاً دروغ یا غیبت یا شرب خمر) كافر است و از اسلام بیرون است و مستحق خلود در آتش است. علیهذا جز عده ی بسیار معدودی از بشر، همه مخلّد در آتش جهنم اند. تنگ نظری مذهبی از خصیصه های خوارج است اما امروز آن را باز در جامعه ی اسلامی می بینیم. این همان است كه گفتیم خوارج شعارشان از بین رفته و مرده است اما روح مذهبشان كم و بیش در میان بعضی افراد و طبقات همچنان زنده و باقی است. بعضی از خشك مغزان را می بینیم كه جز خود و عده ای بسیار معدود مانند خود، همه ی مردم جهان را با دید كفر و الحاد می نگرند و دایره ی اسلام و مسلمانی را بسیار محدود خیال می كنند. در دوره های بعد، جمود و جهالت و تنسُّك و مقدس مآبی و تنگ نظری آنها برای دیگران باقی ماند اما شجاعت و شهامت و فداكاری از میان رفت. خوارج بی شهامت یعنی مقدس مآبان ترسو، شمشیر پولادین را به كناری گذاشتند و از امر به معروف و نهی از منكر صاحبان قدرت كه برایشان خطر ایجاد می كرد صرف نظر كردند و با شمشیر زبان به جان صاحبان فضیلت افتادند. هر صاحب فضیلتی را به نوعی متهم كردند، به طوری كه در تاریخ اسلام كمتر صاحب فضیلتی را می توان یافت كه هدف تیر تهمت این طبقه واقع نشده باشد. یكی را گفتند منكر خدا، دیگری را گفتند منكر معاد، سومی را گفتند منكر معراج جسمانی و چهارمی را گفتند صوفی، پنجمی را چیز دیگر و همین طور، به طوری كه اگر نظر این احمقان را ملاك قرار دهیم هیچ وقت هیچ دانشمند واقعی مسلمان نبوده است. وقتی كه علی تكفیر بشود، تكلیف دیگران روشن است. بوعلی سینا، خواجه نصیرالدین طوسی، صدرالمتألهین شیرازی، فیض كاشانی، سیدجمال الدین اسدآبادی و اخیراً محمد اقبال پاكستانی از كسانی هستند كه از این جام جرعه ای به كامشان ریخته شده است. ❇️ @raa_sad
هدایت شده از  فلسفه و عرفان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مقایسه حوزه علمیه قبل از انقلاب و چهل ساله بعد از انقلاب در بی بی سی. حتما بشنوید و نشر دهید کانال فلسفه و عرفان👇 https://eitaa.com/joinchat/1963720741C05b59f4cf3
۱۳ 💎 «خداباوری و دانشمندان معاصر غربی» نویسنده: پروفسور مهدی تعداد صفحات: ۱۲۸ ناشر: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
#معرفی_کتاب ۱۳ 💎 «خداباوری و دانشمندان معاصر غربی» نویسنده: پروفسور مهدی #گلشنی تعداد صفحات: ۱۲۸ ن
۱۳ 💎 «خداباوری و دانشمندان معاصر غربی» نویسنده: پروفسور مهدی تعداد صفحات: ۱۲۸ ناشر: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی استاد در پيشگفتار آورده: «متأسفانه در دو دهة اخير شبهات چند نفر از عالمان غربی در مورد اعتقاد به خالق جهان به‌شدت در ميهن اسلامی ما مطرح شده است و اين در حالی است كه حتی پاسخ‌هایی كه در خود غرب به اين شبهات داده شده نيز ترجمه نشده است. همچنين به خاطر رواج فلسفه در محيط‌های علمی ما اين شبهات بر ذهن جوانان اثرگذار بوده است. غرض از نگارش اين رساله تبيين اين مطلب است كه اولا شبهات اين ملحدان فاقد بنيه علمی و فلسفی است. ثانيا تأكيد روی اين مطلب است كه در خود بعضی فيلسوفان و عالمان خداباور برجسته، آگاهانه و مدبرانه به مقابله با اين شبهات و بدآموزی‌ها پرداخته و سستی بنيان آنها را نشان داده‌اند.» كتاب حاضر حاوی سه فصل به شرح زير است: 1ـ در فصل اول، به نظرات مختلف دربارة رابطه در جهان غرب و نگرش عالمان معاصر غربی به خداباوری پرداخته شده است. 2ـ در فصل دوم، ملحدان و عالمان دين‌ستيز مطرح و پاسخ‌های داده شده به آن‌ها در مغرب زمين تشريح شده است. 3ـ در فصل سوم، اسلوب جديد برهان نظم بر وجود خداوند كه در چند دهه اخير مطرح شده، بيان گرديده است. شايان ذكر است كه نويسنده كتاب نه تنها در رشته تخصصی خود ـ ـ از سرآمدان است كه در فلسفه و معارف اسلامی و قرآن‌شناسی نيز از تبحّر مسلمی برخوردار است. وی ضمنا استاد ممتاز دانشگاه شريف بوده و برنده جايزه چهره‌های ماندگار است. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ t.me/feghheakbar
علامه : سعی کنید دستتان پر باشد وگرنه چاپلوس می شوید.
💢 خواستند از راه یونان برگردند اما این قدر دنده عقب آمدند که به هند رسیدند و سر از تناسخ هندیان در آوردند. متن کتاب " تنبیهات حول المبدا والمعاد " آیت الله میرزا حسنعلی مروارید از اعاظم ، در رابطه با نوشتار " معاد در معبد بودا " که از دستگاه مقولات و مفاهیم هندیان و مکانیسم تناسخ در کتاب خویش سود جسته است ۰ با چنین متونی دیگر ادعای معارف اهل بیت " ع " از معارف بیگانگان در این مکتب ، ادعایی بیش نیست ۰ https://t.me/joinchat/AAAAAE55qxLdsENuB0xMeQ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
✳️ فروش ویژه ✳️ 📚 فرهنگ اعلام علوم عقلی اسلامی (۵ جلدی) با تخفیف ویژه ۳۸۰۰۰ تومان 🔰 @daeratolmaaref
💢 آنچه اهمّ امور است علامه : امروزه در حوزه‌هاى علميّه دروس اخلاقى عملى، و سلوك و سير إلى الله، و عرفان شهودى و وجدانى بطور كلّى متروك شده است. در حوزه مقدّسه علميّه قم هم كه تا اندازه‌اى دروس حكمت متعاليه نضج يافته است و دروس عرفان در سطح بسيار ضعيفى رواج يافته است، عرفان نظرى است نه عرفان عملى. و آن تنها، مُغنى و مستكفى نيست. دروس حكمت هم به تنهائى انسان را به مقصد نمی‌رساند. آنچه أهمّ از امور است، تدريس و تربيت طلّاب به دروس تزكيه و تهذيب اخلاق عملى و عرفان شهودى است كه ما را آشنا به حقيقت اسلام و نبوّت و معاد و ولايت و قرآن ميكند، و بالاخره انسانيّت ما را به ما مى‌نماياند. 📚 روح مجرد، صفحه ۶۸۰ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
😴 آنهایی که شب‌ها خوابند، در روز قیامت فقیر محشور می‌شوند 🌙 یعنی هیچ ندارند، توشه‌ای کسب نکرده‌اند، فقیر و محتاج‌اند. باید با «نماز شب» زاد و توشه کسب کنید... ☑️ @ostad_vakili
: چیزى را که چندین هزار سال است حکما و فلاسفه در آن بحث کردند و موشکافى نمودند، تو مى‌خواهى با مطالعه یک کتاب یا شعر مثنوى مثلا با عقل ناقص خود ادراک آن کنى! البته نخواهى از آن چیزى ادراک کرد- رحم الله امرأ عرف قدره و لم یتعدّ طوره. 📚شرح چهل حدیث، ص۳۸۹ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
۱۴ 💎 «نظریه فلسفی از منظر و » مولف: محمد جعفری تعداد صفحات: ۳۶۸ ناشر: انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar