eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.3هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
604 ویدیو
97 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... (بدون وابستگی) ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 نظرسنجی از طلاب راجع به تلبس آیا با دیدگاه و ادله‌ی استاد رحیم پور ازغدی راجع به تلبس(که در پست فوق آمده)، موافقید یا مخالف؟ ▫️ لینک شرکت در نظرسنجی: 👇 https://EitaaBot.ir/poll/rwjyvg?eitaafly
آیت الله : ▫️ اگر می‌خواهیم به مقام علامه‌ها برسیم باید شبانه‌روز تلاش کنیم. ▫️ اینکه حداقل در روز هشت ساعت کار علمی داشته باشیم. ▫️ در کتاب‌های قدیمی نوشته‌اند «مرد است و یک کار» یعنی کسی که می‌خواهد سرباز امام زمان (عج) باشد باید هدف را مشخص کرده و شبانه‌روز تلاش کند ... ✅ @feghheakbar
💢 درسنامه مجمع عالی حکمت اسلامی / سال تحصیلی ۱۴۰۰_۱۴۰۱ ⭕️ جلسات صوتی غالب این دروس و دروس سال های قبل توسط مجمع عالی حکمت اسلامی تولید می گردد. جهت اطلاع، به سایت مجمع رجوع شود. 🍃 تهیه محصولات (مکتوب و صوتی) مجمع: 02537842658 http://hekmateislami.com/?p=12229@mediahekmat
💢 برهان نظم و چالش‌های الحاد جدید، اثر حجت الاسلام حمیدرضا شاکرین شهید بر آن است که اگر به آموزه‌های فیزیک جدید با نگاه فلسفی توجه کنیم، به طور قاطع نتیجه می‌دهد که ماده نمی‌تواند علت فاعلی جهان و نظم و امور آن باشد. قوانین علمی همه بر این اصل استوارند که پدیده‌های خاص و مشابه دارای آثار و نتایج ویژه و مشابه هستند؛ بنابراین ماده نخستین که وجه مشترک همه پدیده‌ها و مظاهر هستی است، نمی‌تواند علت فاعلی جهان و نظم آن باشد. 👈 برای تهیه این کتاب کلیک کنید.@iictchannel
💢 حوزه‌ علمیه باید تولید کند 💢 صرف خواندن دروس رسمی حوزه، کافی نیست. استاد علی اکبر : عالم دینی باید جامع همه این موارد باشد. صرف خواندن دروس رسمی حوزه کافی نیست ما به علم دینی احتیاج داریم چراکه نمی‌شود با علم یا زیست مومنانه داشت. مسلمان نمی‌تواند زندگی و تدبیر حیات خود را به علم ضددینی بسپارد. ما باید علم دینی و علوم انسانی اسلامی تولید کنیم. امروزه ۲۰۰ سال است که حیات بشر را اداره می‌کند و به مرور به جهان اسلام آمده تا جایی که کشور ما را هم اداره می‌کند. علوم انسانی سکولار رقیب شریعت است. در نظام جمهوری اسلامی تعارض علم و دین بین شریعت و علوم انسانی اما در غرب تعارض علم و دین تعارض بین فیزیک شیمی با الهیات است؛ علم سکولار یا الحادبنیان غرب با الهیات مشکل دارد و نمی‌تواند خدا را با علم ببینند. _ تهران، ۲۳ شهریورماه ۱۴۰۰ 👈 بیشتر بخوانید: rashad.ir/imamrezaa ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
💢 به طلاب جوان می‌گفتم: بی‌مایه فطیر است انقلاب: یکی از کارهای دیگر ما که مهم است، کسب مهارت‌های دینی است. ما باید در رشته و حرفه‌ی خودمان مهارت پیدا کنیم. باید عالم و با سواد بشویم؛ فارسی‌اش این است. در دوران مبارزات و بحبوحه‌ی مبارزات - که دائم ما را می‌گرفتند و آزاد می‌کردند - یک مشت طلبه‌ی جوان با ما مرتبط بودند و ما با این‌ها کار سیاسی می‌کردیم. من به این‌ها می‌گفتم: بی‌مایه فطیر است. باید درس را هم بخوانید. آن رفقایی که آن وقت ما در مشهد داشتیم - که از لحاظ سیاسی و انقلابی با ما مرتبط بودند - همه‌شان جزو طلبه‌های درس‌خوان بودند. باید با سواد شد و درس خواند. ▫️ ۱۳۸۵/۰۸/۱۷ _ بیانات در دیدار روحانیون استان سمنان ♦️ کانال حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
💢 باید به هردو طرف (حوزه و دانشگاه)، فهم و تسلط و احاطه داشت و الّا فلا استاد [با شرح مزجی]: ▫️ مساله اصلی این است که رشته های علوم انسانی و علوم تجربی دانشگاه ها سیستم و الگوی آموزشی و نظریه های علمی خود را از غرب می گیرد و این نظریه ها هم عمدتا در حاشیه یک فلسفه و جهان بینی [و انسان‌شناسی و معرفت شناسی] خاصی [مانند: الحادی، سکولار و شک‌گرایانه] شکل گرفته اند. [که البته از ناحیه علوم تجربی خطر خاصی نیست (گرچه می‌توان در این زمینه هم علم‌دینی با تبیین علامه جوادی آملی را مطرح کرد) ولی عمده مشکل از ناحیه علوم انسانی است] ▫️ آن قسمت هایی که مدیریت جامعه را بر عهده دارد [اقتصاد و مدیریت و جامعه شناسی و حقوق و سیاست و روان‌شناسی]، با فلسفه های غربی [الحادی یا سکولار] ارتباط دارد [ و مبتنی است] و از طرفی ارتباط فلسفه دینی ما در صد سال اخیر با علوم کاربردی [که مدیریت جامعه را بر عهده دارند] قطع شده است. ▫️ نهاد حوزوی، دستش از عمل [و تزریق علوم انسانی اسلامی به دانشگاه] کوتاه است و نهاد دانشگاهی ما که در عمل مستغرق است، دستش از فرهنگ و مبانی نظری اسلام کوتاه است. ▫️ برقراری ارتباط این‌ها با همدیگر، منوط به فهمیدن هر دو طرف و کار کردن مجتهدانه است ... 📝 خشت اول، شماره ۷، ص۵۶ ♦️ کانال حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 درسنامه مجمع عالی حکمت اسلامی / سال تحصیلی ۱۴۰۰_۱۴۰۱ ⭕️ جلسات صوتی غالب این دروس و دروس سال های ق
به نظر، دغدغه مجمع عالی حکمت، صرفا تامین کلاس‌های درس مبانی فلسفه و معرفت‌شناسی و عرفان اسلامی است؛ لذا، غالب دروس (الا یکی_دو درس تطبیقی) چیزی جز نهایه و اشارات و شواهد و اسفار و فصوص نیست. گرچه از باب "العرش ثمّ النقش" به جدّ معتقدم که تا مبانی کسی در فلسفه و حکمت در همین دروس فوق، قوی نشود و در امور عامه و معرفت نفس و الهیات اخص و عرفان نظری، به درجه اجتهاد یا قریب به اجتهاد نرسد، نمی‌تواند در فلسفه های مضاف و فلسفه های مقارن، حرفی مستحکم و روشمندی بزند. کما اینکه در دانشگاه‌های کشور می توان این قبیل سست‌مبنا گری‌ها را یافت که در باب فلسفه بدون اتخاذ مبنای صحیح، به تفریع فروع‌های سست‌اساس و فاقد استحکام دست می‌یازند. اما مجمع عالی حکمت اسلامی اگر می خواهد علاوه بر در دست داشتن پرچم فلسفه اسلامی، بتواند رویکرد پیشروی، تمدن سازی، امتداد فلسفه و تامین مبانی جمیع علوم انسانی و فلسفه های مضاف، را نیز داشته باشد، می بایست توصیه های رهبری (کلیک کنید و بخوانید) و علامه جوادی (کلیک کنید و بخوانید) به آنان (که در دیدارهایشان داشته‌اند) که ضرورت امتداد فلسفه و فلسفه های مضاف و ضرورت رویکرد فلسفه مقارن است را پیاده سازی کنند و بسترش را تامین نمایند ولو در حدّ ۱۵_۲۰ کلاس درس و کرسی. بخوانید: تبحر در فلسفه در بیان رهبر انقلاب ✍ حوزه علمیه تمدن ساز
💢 بیانیه مهم ستاد راهبری معماری حوزه علمیه خطاب به دولت و مجلس درباره طرح «مسکن زندگی» ▫️ متن بیانیه👇 http://fna.ir/3pjly ✍پ.ن: این بیانیه ، خصوصا بند آخر آن، بسیار قابل توجه و مهم است و اگر اجرا و رعایت شود ، بسیاری از مشکلات شهری و فرهنگی و زیستی ما حل خواهد شد. البته این بیانیه کلیات است و برای جزئیات آن نیز باید فکری کرد.