💢 علمایی که از مرجعیت گریزان بودند (۲)
▫️ برای مطالعه موارد بیشتر اینجا کلیک کنید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 آقای قاضی برای همه، هم علمای بزرگ و کوچک و هم برای آحاد مردم، واقعا الگوست.
#رهبرمعظم انقلاب:
مهمترین مسئله در این باب، این است که ما در بین سلسلهی علمی فقهی و حِکمی خودمان در حوزههای علمیه - در این صراط مستقیم - یک گذرگاه و جریان خاصالخاص داریم که میتواند برای همه الگو باشد، هم برای علما الگو باشد، علمای بزرگ و کوچک، هم برای آحاد مردم و هم برای جوانها؛ میتوانند واقعاً الگو باشند.
اینها کسانی هستند که به پایبندی به ظواهر اکتفاء نکردند، در طریق معرفت و طریق سلوک و طریق توحید تلاش کردند مجاهدت کردند کار کردند، و به مقامات عالیه رسیدند.
_______________________
پن: ششم ربیعالاول رحلت عارف کبیر، سید علی قاضی / 🍃صلواتی به روح مطهر وی هدیه نماییم
✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 آقای قاضی برای همه، هم علمای بزرگ و کوچک و هم برای آحاد مردم، واقعا الگوست. #رهبرمعظم انقلاب: م
این یک گذرگاه فوقالعادهای است؛ گذرگاه خاصالخاص است. برای ماها از این جهت حجّت است که ما بفهمیم این هم هست؛ این مقامات، این حرکت، این سلوک، این خلوص در راه خدا هست. / رهبر انقلاب
در دیدار اعضای ستاد برگزاری کنگره بزرگداشت حضرت آیتالله سید علی قاضی (قدّس سرّه)
علامه #مصباح_یزدی :
حوزه علميه، كه مى خواهد پرچمدار ترويج اسلام و عقايد اسلامى و مبارزه با انحراف عقيدتى باشد و فرهنگ اسلام و انقلاب را #صادر كند، بايد بتواند ايدئولوژى اسلام را در دنيا اثبات و تمام عقايد مخالف را ابطال كند.
اين كار به وسيله روحانيان، مردان فكر و تحصيل كردگان علوم دينى، انجام مى گيرد.
حوزه، براى تربيت چنين افرادى كه مى خواهند با ساير فيلسوفان مكاتب عالم دست و پنجه نرم كنند تا افكار آنها را ابطال نمايند، چه برنامه ايى تدارك ديده است تا بتواند رسالت خود را بخوبى انجام دهد؟
بنابراين فقط با خواندن ادبیات عرب، فقه و اصول ، قدرت پاسخگويى به نيازها حاصل نخواهد شد.
اين بدان معنا نيست كه دروس فقه و اصول كم اهميت است،
بلكه بايد، در كنار دروس حوزه، به دروس ديگر نيز توجه شود.
گذشته از نيازهاى فقاهتى، جامعه نيازهاى ديگرى نيز دارد و در درجه اول نيازهايى است كه محور آنها عقايد اسلامى مى باشد. فقه اصطلاحى به فروع دين مربوط است.
پس براى تكميل برنامه هاى حوزه، بايد مواد درسى ديگرى، دست كم، براى گروه خاصى وجود داشته باشد وگرنه ما دچار سيلى از شكوك و شبهات مربوط به عقايد خواهيم شد كه پاسخگويى در بين روحانيت و حوزه هاى علميه ندارد.
اگر سؤال شود كه فلسفه تحليل زبانى و پوزيتيويسم يعنى چه و از چه مسائلى بحث مى كند جز عده معدودى از آن اطلاع ندارند.
با اين حال، چگونه مى توان با انواع مكاتب فلسفى مبارزه كرد؟
📒 مباحثی درباره حوزه، ص ۹۸و۹۹
♦️حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
شکرگزاری = وفور نعمات، تعالی و پیشرفت
▫️ قَالَ أَمِیرُ الْمُوْمِنِینَ ع: مَا أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَی عَبْدٍ نِعْمَةً فَشَکَرَهَا بِقَلْبِهِ إِلَّا اسْتَوْجَبَ الْمَزِیدَ فِیهَا قَبْلَ أَنْ یُظْهِرَ شُکْرَهَا عَلَی لِسَانِهِ (بحار، ج۶۸، باب شکر)
▫️ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع: مَا أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَی عَبْدٍ مِنْ نِعْمَةٍ فَعَرَفَهَا بِقَلْبِهِ وَ حَمِدَ اللَّهَ ظَاهِراً بِلِسَانِهِ فَتَمَّ کَلَامُهُ حَتَّی یُوْمَرَ لَهُ بِالْمَزِیدِ (کافی، باب شکر)
🔸 برای مطالعه ۴۰ روایت راجع به اعجاز شکرگزاری اینجا کلیک کنید.
بخش بینالملل مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزههای علمیه، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و مرکز پژوهشهای مجلس، برگزار میکنند.
@Islamicphilosophy_ir
@spasokh
💢 اسلام، ایمانِ بدون عدالت را برنمیتابد
امام موسی #صدر:
صدها دستور اسلامی، که عدالت اجتماعی و اقتصادی را در عمقِ عبادات وارد میسازد و آن را از جمله شرایط صحیح بودنِ آنها میشمارد، به روشنی نشان میدهد که عدالت اجتماعی و عدالت اقتصادی نهتنها دو حکم فرعی و دو واجب عادی و معمولی نیستند، بلکه بر پایه عقیده و ایمان استوارند و از آنها جداشدنی نیستند. اسلام ایمانی را که نتیجه آن عدالت در زندگیِ فرد و جامعه نباشد، برنمیتابد. از این رو عدالت اقتصادی و اجتماعی در اسلام ریشهدار، دائمی و فراگیر است، زیرا با طبیعت و هستیِ مؤمن درآمیخته و از درونِ فرد و جامعه مسلمان سرچشمه گرفته است.
_ برگرفته از سخنرانی امام صدر در نهمین همایش اندیشه اسلامی در الجزایر / ۱۷ تیر۱۳۵۴ / کتاب رهیافتهای اقتصادی اسلام
🔸 برای عضویت در کانال محقق عدالتخواه استاد محسن قنبریان و استفاده از تحلیلهای متفقّهانه و ظلمستیزانه ایشان، اینجا کلیک کنید.
💢 حکیمانههایی از علامه #جوادی_آملی
▫️ نحوه خنده، حرف زدن و غذا خوردن ما در حضور بچهها باید #آموزنده باشد. هفت سال ابتدایی بچهها نزد پدر و مادر، یک دانشگاه بزرگ و دوره هفت ساله است.
----------------------------------------
▫️ ما در جامعه چگونه زندگی کنیم؟ دعای #مکارم_الاخلاق، گذشته از ثوابی که دارد، #برنامه_زندگی را هم به ما یاد میدهد.
----------------------------------------
▫️ مگر مجبوریم عوامانه رفتار کنیم ؟!
----------------------------------------
▫️ بیش از آن مقداری که انسان از حوزه و دانشگاه درس می گیرد از قبرستان باید درس بگیرد؛ این که دستور داریم برویم قبرستان برای عبرت گیری و طلب مغفرت برای گذشتگان است.
----------------------------------------
▫️ شما دقیق ترین مسائل فلسفی یا فقهی یا کلامی یا اصولی را به بازار عرضه کنید، خریدار ندارد؛ اما وقتی #مؤدب بودید در #برخوردتان #رفتارتان #نوشتارتان، مردم متاثر میشوند.
----------------------------------------
▫️ اگر روحانی #سالک باشد، جامعه معطر می شود.
----------------------------------------
▫️ کسی به وجود مبارک حضرت امیر (سلام الله علیه) عرض کرد که من توفیق #نماز_شب ندارم چه کنم؟ حضرت فرمود: «قَد قَیَّدتک ذنوبک» روز ببین چه کردی توفیق نماز شب از تو گرفته شد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 اهمیت و اوجبِواجبات بودن طلبگی در بیان علامه #مصباح_یزدی
------------------------------------------
💢 برای مشاهده مطالب مهم زیر از بیانات آیت الله مصباح، روی آنها کلیک کنید:
👇👇👇👇
▫️ ضرورت تخصّصگرایی در حوزه؛ بایدها و نبایدها (افراطها و تفریطها)
▫️ آیا وظیفه، صرفا گفتن احکام است.
▫️ بزرگترین نیاز حوزه و جامعه، نیاز به مربی اخلاق است.
▫️ تربیت حوزویان کارآمد.
♦️ حوزه علمیه تمدنساز:
✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آقای منتظری (دادستان کل کشور) اخیرا دستوری برای بررسی یک اهانت احتمالی به یکی از بزرگان حوزه، صادر کردند ... از وی درخواست داریم دستوری هم برای زیر مجموعه خود برای جاری کردن سیره علوی (کلیپ را مشاهده کنید) که زیر پا مانده، صادر کنند.
پیامبر اکرم (ص): اِنَّما اَهْلَكَ الَّذينَ مِنْ قَبْلِكُمْ اَنـَّهُمْ كانوا اِذا سَرَقَ فيهِمُ الشَّريفُ تَرَكوهُ وَاِذا سَرَقَ فيهِمُ الضَّعيفُ اَقاموا عَلَيْهِ الْحَدَّ؛ نابودى مردمان پيشتر از شما فقط از آنجا بود كه اگر سرشناسى دزدى میکرد، رهايش میساختند و چون ناتوانى دزدى میکرد، مجازاتش میکردند. / نهج الفصاحه، ح۹۴۳
( یادآوری۱ | یادآوری۲)
آیت الله #جوادی_آملی:
اينها نه تعهدات را قبول دارند، نه امضا را قبول دارند، نه کنوانسيون را قبول دارند. فرمود: "فَقاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لا أَيْمانَ لَهُمْ"،( توبه، ۱۲) نه «لا إيمان لهم». فرمود نه تنها ايمان ندارند، أيمان، سوگند، ميثاق، پيمان و امضا را به رسميت نمیشناسند. اگر جمعيتی امضای خود را به رسميت نشناسد، چگونه میشود با او زندگی کرد؟ سخن از مبارزه با ائمه کفر در اين نيست که اينها کافرند، آن شواهد ديگر و ادله ديگر دارد؛ اما مبارزه با ائمه کفر اين است که اينها زير بارِ امضايشان نمیروند. فرمود: "فَقاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لا أَيْمانَ لَهُمْ"، نه «لا إيمان لهم»
با پیشوایان کفر بجنگید، چرا که آنان را هیچ پیمانی نیست، باشد که (از پیمانشکنی) باز ایستند.
ما شیعهی حسین بن علی (ع) هستیم بر ما حرام است زیر بار ظلم رفتن.
📔 به کتاب "روابط بین الملل در اسلام" اثر علامه جوادی آملی رجوع شود (کتاب سترگی که مطالعه آن بر هر تحلیلگری در مسائل سیاسی و بین المللی و دینی، لازم است)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 یک سوال راهبردی از قوه قضائیه
استاد #رحیم_پور_ازغدی:
شما بیست تا از اینهایی که با اموال عمومی خیانت، جنایت و چپاول کردند به عنوان مفسد فیالارض تیرباران کنید ... آیا اینها جرمشان از کسی که ۴کیلو هروئین حمل و نقل میکرد کمتر است؟!
#ضرورت_اجرای_فقهعلوی_در_قوهقضائیه
پیامبر اکرم (ص): اِنَّما اَهْلَكَ الَّذينَ مِنْ قَبْلِكُمْ اَنـَّهُمْ كانوا اِذا سَرَقَ فيهِمُ الشَّريفُ تَرَكوهُ وَاِذا سَرَقَ فيهِمُ الضَّعيفُ اَقاموا عَلَيْهِ الْحَدَّ؛ نابودى مردمان پيشتر از شما فقط از آنجا بود كه اگر سرشناسى دزدى میکرد، رهايش میساختند و چون ناتوانى دزدى میکرد، مجازاتش میکردند. / نهج الفصاحه، ح۹۴۳
بررسی فقهی #تشهیر مجرمان اقتصادی (اینجا کلیک کنید)
همین مساله فقهی اگر پیگیری و اِعمال شود، از ده-بیست درس خارجی که در حیطه نظر بمانند و عملیاتی نشوند، باارزشتر است.
دو صد درس خارج چون نیم اِعمال نیست
درس خارجهای حوزه علمیه (خارج فقه و فلسفه و کلام و تفسیر و حقوق و...) یا باید در نظام عدالت کشوری و یا در نظام علوم انسانی دانشگاهی، جاری و ساری گردند والا در کتابخانهها دفن خواهند شد.
@feghheakbar
من به حوزه یک حرف اساسی دارم و بارها هم به آنها گفتهام. حوزویان باید علوم روز را بیشتر فرا بگیرند.
حتی بیست سال پیش من به مقام معظم رهبری پیشنهاد دادم پنج درصد از حوزویان بیایند و دکترای فیزیک یا دکترای زیستشناسی یا سایر علوم را کسب کنند.
آنها تا بر علوم مسلط نباشند، مسائل علوم را حس نمیکنند و اظهار نظرهای متقنی نمیتوانند داشته باشند. باید علوم را یاد بگیرند، آن وقت میفهمند چقدر راحت میتوانند جواب شبهات را بدهند. تجربه غرب چه بوده است؟
بگذارید مثالی بزنم. بهترین جوابها به #هاوکینگ و #داوکینز را چه کسانی دادهاند؟ یکی از بزرگترین کیهانشناسان زمان آقای پروفسور الیس داده است. آقای پروفسور دیوید آلبرت در دانشگاه کلمبیا داده است. آدمهای تراز اول در علم جواب دادهاند. چون آنها در فیزیک تخصص دارند، با طرف مقابلشان زبان مشترک دارند و زبان همدیگر را میفهمند. آنها میفهمند که طرف مقابل دارد یک فلسفهای را به جای فیزیک میگذارد. اگر زبان مشترک نداشته باشید، نمیتوانید آنها را قانع کنید که بفهمند چیزی را که میگویند از فیزیک برنمیآید، بلکه از مفروضات فلسفی آنها میآید.
✍پرفسور مهدی #گلشنی
♦️ کانال حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar