هدایت شده از مهدی عبداللهی
🔻 حجتالاسلام عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:
✅ در نگاه خوشبینانه، تنها ده درصد اهداف شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی، محقق شده است.
🔹 شورای عالی انقلاب فرهنگی نباید تصدیگری کند. تصدیگری وظیفه قرارگاه نیست. بلکه باید از ظرفیتهای موجود بهرهمند شود و با مشارکت فعالین موجود مشکلات را حل نماید. به نظر من شورای عالی انقلاب فرهنگی چهار مأموریت اصلی دارد.
🔹 بعد از گذشت چندین سال در شورای عالی انقلاب فرهنگی برای اولین بار داریم بر مصوبات گذشته نظارت میکنیم. ببینیم چه میزان از مصوبهها اجرا شده است؟ چه میزان غیرقابل اجراست؟ چه میزان از فعالیتها اثرگذار بوده است؟ چه میزان از مصوبات اثر خود را دیگر از دست داده است و باید تغییر کند؟
📝 متن کامل: https://ihkn.ir/?p=35890
پ.ن:
آیا به نظر نمیرسد شورای تحول و ارتقای علوم انسانی خود نیازمند تحول و ارتقا ست؟! آیا همه اعضای این شورا از عمق ذهن و جانشان معتقد به امکان و ضرورت تحول در علوم انسانی موجودند؟ آیا آنان که به ضرورت این امر اذعان دارند، فرصت ذهنی و زمانی بایسته برای اقدام شایسته در خصوص این امر خطیر را دارند یا کثرت مشاغل و دغدغههای دیگر مجالی برای این مهم نمیگذارد؟! اگر قرارگاه تحول و ارتقای علوم انسانی توان بایسته برای راهبری این امر را نداشته باشد، دیگر نمیتوان از صف و ستاد توقع اقدامی اساسی و بنیادین داشت!
تا بیشتر از این دیر نشده، قرارگاه را تقویت کنید، سپس...
✍️ مهدی عبداللهی
🆔 @MAbdullahi
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 رویای صادقه آقای شهردار و سفارش شهید سلیمانی به ایشان برای مطالعه آثار عبدالحمید #نقره_کار @balade
💢 نه علمی، نه اسلامی، نه انسانی، نه اقتصادی
استاد عبدالحمید #نقره_کار:
#معماری و #شهرسازی ما در تراز اسلام و تمدن عظیم فرهنگ ما نیست و نباید ادامه پیدا کند و معماری امروزی کشور ما علمی، اسلامی و انسانی نیست و از منظر اقتصادی نیز با برنامه کلان ملی توجیه ندارد.
#تمدن_اسلامی وابسته به شرایط زمانی و مکانی باید روز به روز تحول رو به جلو داشته باشد، مانند سایر تمدنها نباشد و ترجمه و تقلید نداشته باشیم و تمدن نوین جدید باید خلاقانه و به روز باشد.
واقعیت موجود را باید قدم به قدم بهتر کرد و این وابسته به مجموع شرایط محیطی و مؤلفههای روزآمد است؛ تحقیقات حوزه معماری #موضوع_محور و #مسئله_محور و وابسته به شرایط محیطی باشد.
@setad_memari
_ برای آشنایی با عبدالحمید نقرهکار کلیک کنید (معرفی آثار و مقالات)
حوزه علمیه تمدن ساز
🍃 باید هدیه بدیم؛ کتابای غنی و سلیس ... 🌟
در مطالعه #رساله_مراتب_طهارت علامه #حسن_زاده_آملی با شرح شاگردشان (استاد #صمدی آملی) تسامح نفرمایید؛ در بین هزاران کتابی که دیدهام، کتابی به این درجه از نورانیت، بسیار کم دیدهام. فاغتنم.
1_8403618259.pdf
752.9K
💢 معرفی برخی کتب در حیطه "#غرب_شناسی"
______________________
🔸 «غرب شناسی» را به دو صورت می توان دنبال کرد:
❇️ در حالت اول می توان مکاتب، فلسفه ها و ایدئولوژی های غربی را مورد بررسی قرار داد
❇️ و در حالت دوم خود «غرب» به عنوان یک کل واحد مورد بررسی قرار می گیرد.
حالت بررسی اول بیشتر به شناخت «ایسم»ها می پردازد و در حالت دوم بیشتر به «مباحث تمدنی غرب» پرداخته می شود.
@Islamicphilosophy_ir
💢 فلسفه مشاء (#ابن_سینا) از منظر امام خمینی و مقایسه آن با فلسفه #ملاصدرا و صدرائیون و عرفاء
#امام_خمینی:
هر کس رجوع کند به معارفی که در ادیان عالم و نزد فلاسفه بزرگ هر دین رایج است
و مقایسه کند در معارف #مبداء و #معاد با معارفی که در دین حنیف اسلام و نزد حکماء بزرگ اسلامی و #عرفا شامخ این ملت است،
درست تصدیق می کند که این معارف از نور معارف #قرآن شریف و احادیث نبی ختمی و #اهل_بیت او علیهم السلام است که از سرچشمه نور قرآن استفاده و اصطلا نموده اند.
آن وقت می فهمد که حکمت و #عرفان اسلامی از #یونان و یونانیین نیست،
بلکه اصلا شباهت به آن ندارد.
بلی، بعضی از حکمای اسلام به منوال حکمت یونانی مشی نموده، مثل #شیخ_الرئیس؛
ولی حکمت شیخ در بازار اهل معرفت در باب معرفةالربوبیه و مبداء و معاد رونقی ندارد و در پیشگاه اهل معرفت ارزشی از برای آن نیست.
بالجمله، فلسفه امروز حکمای اسلام را و معارف جلیله اهل معرفت را به حکمت یونان نسبت دادن، از بی اطلاعی بر کتب قوم - مثل کتب فیلسوف عظیم الشأن اسلامی، #صدرالمتالهین قدّس سره و استاد عظیم الشأنش محقق #داماد قدّس سره و تلمیذ بزرگوار او #فیض_کاشانی قدّس سره و تلمیذ عظیم الشأن فیض، عارف جلیل ایمانی، قاضی سعید قمی قدّس سره-
و نیز از بی اطلاعی به معارف صحیفه الهیه و #احادیث معصومین سلام الله علیهم است؛ پس هر حکمتی را به #یونان نسبت داده و حکمای اسلامی را تابع حکمت یونان انگاشته اند.
📔 آداب الصلوة، ص ۳۰۴
✅ @feghheakbar
◼️ شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها تسلیت
💢 صلوات شیخ اکبر محیی الدین #ابن_عربی بر حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها
ابن عربی در رساله ی مناقب خود که دارای ۱۴ فراز است، به ترتیب به صلوات بر چهارده معصوم با تعابیری بسیار بلند و عمیق می پردازد؛ بخش سوم آن به صلوات بر صدیقه طاهره فاطمه زهرا سلام الله علیها اختصاص دارد؛
صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ عَلی
الجوهرةِ القُدسیَّة فی تعیُّنِ الإنسیّة ،
صورةِ النَّفسِ الکُلیّةِ ،
جوادِ العالمِ العَقلیّةِ ،
بِضعَةِ الحَقیقةِ النَّبویّةِ ،
مطلع الأنوارِ العلویّةِ ،
عینِ عیونِ الأسرارِ الفاطمیّة ،
النّاجیةِ المُنجیّةِ لِمُحبّیها عن النّار ،
ثمرة شَجَرة الیقین ،
سیدة نساء العالمین ،
المعروفة بالقَدْر ،
المجهولةِ بِالْقَبرِ ،
قُرّةِ عین الرَّسولِ ،
الزَّهراءِ البتول ،
علیها الصّلوة و السّلام.
📔 مناقب ابن عربی، بخش سوم
⭕️ این رساله سترگ توسط محقق خلخالی به صورت فلسفی-عرفانی شرح و توسط نشر آیت اشراق چاپ شده.
معانی این بیانات برای کسانی که به اصطلاحات حقیقةمحمدیه و عقل کلی و نفس کلیه و جایگاه این سه در مراتب طولی نظام هستی آشنا نباشند، مبهم خواهد بود.
حوزه علمیه تمدن ساز
◼️ شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها تسلیت 💢 صلوات شیخ اکبر محیی الدین #ابن_عربی بر حضرت فاطمه زهرا س
صرفا چند نکته راجع به جایگاه حقیقت حضرت فاطمه (س) در عوالم هستی بر اساس عرفان، قرآن و روایت:
👇👇👇👇