💢 فضول یا عقول؟
آیة الله #جوادی_آملی:
یكى از #موانع_مهم تهذیب نفس و سیر و سلوك الى الله آن است كه ما همواره به بیرون از خود مىنگریم و از خود غافلیم و در حقیقت فضول هستیم نه عقول؛ فرق فضول و عقول این است كه انسان عقول، ابتدا به درون و آنگاه به بیرون، ولى انسان فضول، همواره به بیرون از خود مىنگرد و این، مشكل ماست كه (ادامه)
پن کانال:
بعید به نظر میرسد که شخص فضول بتواند در ایجاد صراط موفق عمل کند/ ان شاءالله در آینده بحث فلسفی-قرآنی اتحاد انسان با صراط و نقش انسان در ایجاد آن در کانال قرار داده خواهد شد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 بنیاد و زمینه سکولاریسم در حوزه.
_ استاد #رحیم_پور_ازغدی
.........................................
✍ حوزه علمیه تمدن ساز:
۱. وقتی ملیونها دانشجو را در فقه اکبر و اوسط (فلسفه و فلسفه های مضاف و عقاید و کلام جدید و هستی شناسی و انسان شناسی و معرفت شناسی و اخلاق و روانشناسی و جامعه شناسی) و در فقه اصغر (اقتصاد و حقوق و مدیریت و سیاست) رها کنید، قطعا اندیشههای غرب جایگزین خواهد شد و دهها ملیون ایرانی را تغذیه خواهد کرد.
۲. مطالعه کنید: حوزه علمیه و سکولاریسم.
#علوم_انسانی_اسلامی
#علوم_انسانی_غربی
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
💢 حوزه باید این "انّما" را احیاء و پربار کند تا دیگر از طرح شبهه نگرانی نداشته باشد
علامه #جوادی_آملی:
آزاد اندیشی یک فضای آزاد می خواهد، کسی که در قفس است در همان محدوده قفس می تواند پرواز کند. ما نباید در محدوده #فقه و #اصول خود را محصور کنیم بلکه باید این محدوده را وسیع کرد؛ اکنون دست ما از کلام، فلسفه، حدیث و تفسیر خالی است و در نتیجه ما آن مایه و ابزار علمی لازم برای آزاد اندیشی را در اختیار نداریم.
نتیجه خالی بودن دست ما از مایه علمی لازم این می شود که با شبهه مخالفت می کنیم در حالی که ما «شر بالذات» در عالم نداریم، حتی بیماری سرطان در عین بیماری بودن برکات بسیار علمی دارد! لذا شبهه از مقدس ترین امور است که به علم عمق و گسترش می دهد
پیامبر اکرم می فرماید: طلب العلم فریضه این تای فریضه، تای مبالغه است؛ یعنی خیلی خلیی طلب علم واجب است! همین دینی که این همه طلب علم را واجب می داند و آن را سفارش کرده است به ما گفته چه بخوانیم، فرمود «إِنَّمَا الْعِلْمُ ثَلَاثَهٌ آیَهٌ مُحْکَمَهٌ أَوْ فَرِیضَهٌ عَادِلَهٌ أَوْ سُنَّهٌ قَائِمَهٌ» اما ما آیه محکمه و فریضه عادله و سنت قائمه، هر سه را فقه و اصول دانستیم
در حالی که آیه محکمه، تفسیر، حکمت و کلام است. سنت قائمه، فقه است و فریضه عادله، اخلاق و حقوق است
اگر #معرفت_شناسی خود را از حسی و تجربی بالاتر نیاوریم فضای علمی خود را محدود کرده ایم آنگاه به جای استقبال از شبهه صاحب شبهه را تکفیر می کنیم. حوزه باید این «إِنَّمَا» را احیاء و پربار کند تا دیگر از طرح شبهه نگرانی نداشته باشد
♦️حوزه علمیه تمدنساز:
✅ @feghheakbar
29.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 تاثیر بنیادین "تعریف انسان" در فلسفه، بر تمام علوم انسانی و فلسفه های مضاف.
💢 کج اندیشی مخالفان اسلامی سازی علوم انسانی در چیست؟
6.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
علامه #حسن_زاده_آملی:
امیرالمومنین نفرین کرده کسانی را که آرم نبوت را دستاویز اغراض دنیوی کردهاند.
✅ @feghheakbar
علامه #جوادی_آملی:
🔸 در مسايل علمی که مربوط به حوزه های علميه است امروز شبهه ما شبهه عبائيه نيست که مرحوم آقای نائينی و اينها ذکر کردند که در اصول هست
بلکه امروز شبهه ما شبهه کانت و امثال کانت است که شکّاکيت را در دانشگاهها نشاندند؛ نه امروز شمر آن شمر ۱۴۰۰ ساله است، بلکه شمر نتانياهو است و نه شبهه امروز ما شبهه عبائيه مرحوم نائينی است؛
شبهه، شبهه کانت است، شبهه هگل است.
🔸 وقتي علوم عقلي در حوزه رايج نباشد، ما به دنبال همان شبهه عبائيه میگرديم که اگر آدم عبايی داشت، نمیداند اين جرقهای که شد، يا خاک يا گِلی شد، اين به کدام قسمت عبا خورد و اينها!
شبهه ما شبهه کعبی نيست شبهه کانت است.
🔸 این ها بچههای مسلمان هستند، تا دبيرستان اند اهل نماز جماعت هستند، دعای توسل هستند، دعاي کميل هستند،
همينکه رفتند دانشگاه کم کم اين سجادهها کنار می رود، برای اينکه شبهه کانت جلو می آيد.
ما همانطوری که بايد بدانيم الآن شمر ما نتانياهو است، بايد بدانيم شبهه ما هم شبهه عبائيه مرحوم آقای نائينی نيست؛ شبهه، شبهه کانت است
🔸 و اين علوم عقلی چه به عنوان فلسفه، چه به عنوان کلام، چه به عنوان اخلاق، اينها بايد کاملاً مطرح بشود که آدم بتواند با دست پُر جواب اين دانشگاهیها را بدهد.
_ درس خارج فقه ۹۵/۰۸/۱۲
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
7.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 جیب خالی مردم، دین خالی مردم.
_ آیت الله #جوادی_آملی / ۲بهمن۱۴۰۰
رَسُولُ الله (ص) : اَللَّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِي اَلْخُبْزِ وَ لاَ تُفَرِّقْ بَيْنَنَا وَ بَيْنَهُ فَلَوْ لاَ اَلْخُبْزُ مَا صُمْنَا وَ لاَ صَلَّيْنَا وَ لاَ أَدَّيْنَا فَرَائِضَ رَبِّنَا.
🔸 تحول در علوم انسانی در دانشگاهها اتفاق نمیافتد، مگر اینکه تبدیل به یک گفتمان مسلط علمی باشد و همه استادان ما به این سمت بیایند.
🔸 نیاز است حوزههای علمیه و اندیشمندان بزرگی که در این زمینه نظر دارند نیز بیایند و حرف بزنند. یکی از اصلیترین تفاوتهای علوم انسانی اسلامی و غیراسلامی، به مبانی هستیشناسی، انسانشناسی و معرفتشناسی برمیگردد. اما چطور میتوانیم این مبانی را منتقل کنیم؟ ...
_ دکتر عبدالله معتمدی سرپرست دانشگاه علامه طباطبایی
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar