eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.4هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
574 ویدیو
94 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
«وقتی که ماه باجلال و شکوه محرّم رسید، نباید با قصه مجالس اباعبدالله علیه السلام را اداره کرد، بلکه باید راز و رمز نهضت حسینی که حق‌مدار و حق‌محور بود را بیان کرد، باید مسئله امر به معروف، نهی از منکر، حق‌مداری، حق‌محوری، پرهیز از باطل، گرایش به حق، پرهیز از کذب، گرایش به صدق، را تبیین کرد.» _ آیت الله
💢 انتظار مردم از اهل علم علامه می‌فرمودند: یکی از ارحام ما می‌گفت: روزی خدمت مرحوم آیةالله حاج آقا حسین قمی که از مراجع تقلید بودند رفتم، به ایشان گفتم: مردم که از علما تبعیت می‌کنند شما را نمونه امام صادق علیه‌السلام می بینند، شما چگونه رفتار می‌کنید که نمایشگر ایشان باشید؟ مردم از شما توقع عصمت دارند نه عدالت! بعد از این کلام، مرحوم حاج آقا حسین به فکر فرورفته و رنگشان چنان سرخ شد که به سیاهی می‌زد و بعد فرمودند: راست می‌گویید، همین‌طور است. 📔 نور مجرد، اثر استاد محمدصادق حسینی، ص۱۵۰ ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
صلوات محیی الدین بر امام حسین (علیه السلام) : صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ علی المُتَوَحِّدِ بِالهِمَّة العُلیا ، المُتَوَسِّدِ بِالشُّهُودِ و الرِّضا ، مَرکَزِ عالَمِ الوُجودِ ، سِرُّ الواجِدِ و المَوجودِ ، شَخصِ العرفانِ ، عَینِ العیانِ ، نور الله و سِرِّه الأتَمِّ ، المُتَحقِّق بالکَمالِ الأعظَمِ ، نُقطَةِ دائرةِ الأزلِ و الأبَدِ ، المُتَشَخِّصِ بألِفِ الأحَدِ ، فاتِحة کِتابِ الشهادة ، والی وِلایة السِیادة ، الاحدیة الجَمع الوُجودی ، الحَقیقِة الکُلیَّة الشُّهُودی ، کَهفِ الإمامةِ ، صاحِبِ العَلامةِ ، کَفیلِ الدّینِ ، الوارِثِ لِخُصُوصیّاتِ سَیِّدِ المُرسَلینَ ، الخارجِ عَن مُحیطِ الأیْنِ و الوُجُودِ ، إنسانِ العَینِ ، لُغَزِ الإنشاء ، مَضْمونِ الإبداعِ ، مُذَوِّقِ الأذواقِ و مُشَوِّقِ الأشْواقِ ، مَطلَبِ المُحبّین و مَقصَدِ العُشّاق ، المُقدَّسِ عَن کُلِّ الشَّین ، أبی عبدالله الحسین صلواتُ الله و سلامُهُ علیه. 📔 رساله مناقب، فراز پنجم @Islamicphilosophy_ir
💢 همایش ملی «بنیادهای فلسفی علوم انسانی و اجتماعی؛ مبانی انسان‌شناختی» 🔸 محورهای همایش: - چیستی و پیدایش انسان و نسبت آن با علوم انسانی - ویژگی‌های انسان و نسبت آن با علوم انسانی - سرنوشت انسان و نسبت آن با علوم انسانی 📅 مهلت ارسال چکیده مقاله: ۱ شهریور ماه ۱۴۰۱ 👈تارنمای همایش: http://pfconf.irip.ac.ir/
29.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 تاثیر بنیادین "تعریف انسان" در فلسفه، بر تمام علوم انسانی و فلسفه های مضاف. 💢 کج اندیشی مخالفان اسلامی سازی علوم انسانی در چیست؟ ..................................................... _ آثار علامه در حیطه های مختلف از جمله ، بسیار غنی و پربار است، آثاری همچون: تفسیر انسان به انسان مبادی اخلاق در قرآن فطرت در قرآن حیات حقیقی انسان در قرآن انسان از آغاز تا انجام و ...
💢 خاطره ای از قمه زنی و تبعات منفی آن در بین دانشجویان آلمانی استاد شهید هاشمی نژاد: یکی از دوستانم ﻛﻪ دانشجویی است و در آلمان ﻣﺷﻐول تحصیل است ﺳﺎل گذشته برایم حکایت کرد ﻛﻪ در آنجا ﻣﺎ ﺑﻪ دﯾدن ﻓﯾﻠﻣﻰ رفتیم ﻛﻪ در آن قسمتی از ﻋﺎدات و اعمال ﻣردم مشرق زمین نشان دادﻩ ﻣﻰ شد، اعمالی ﻛﻪ نشان دهنده ی انحطاط فکری آﻧﻬﺎ است. (ﻣﺎ در اینجا ﺑﻪ این حقیقت ﻛﺎرى نداریم ﻛﻪ غربی‌ها همواره در صدد تحقیر ﻣردم مشرق زمین و ملل آن هستند و اکنون در صدد آن هم نیستیم ﻛﻪ ببینیم آﯾﺎ آﻧﻬﺎ ﺣق دارند شرقی‌ها را این گونه تحقیر کنند ﯾﺎ ﻧﻪ؟ و اینکه اعمال خرافی و اعتقادات ﻧﺎمعقولی ﻛﻪ ﺑﺎ هیچ اﺻﻠﻰ ﻗﺎبل ﺳﺎزش نیست در بین آن‌ها هم فراوان یافت ﻣﻰ شود) در آن فیلم از کشور هندوستان مثلا داستان ﮔﺎوﻫﺎی مقدس و احتراماتی ﻛﻪ ﻣردم آنجا در برابر آﻧﻬﺎ انجام ﻣﻰ دادند نشان دادﻩ شد، وﻟﻰ هنگامی ﻛﻪ نوبت ﺑﻪ ایران رسید منظره ی قمه زدن ﺑﺎ ﻫﻣﺎن وﺿﻊ چندش آور در فیلم منعکس گردیده بود. دوستم ﻣﻰ گفت در بین مظاهر گوناگونی ﻛﻪ از کشورهای مختلف نشان دادﻩ شد منظره‌ی قمه زدن آن چنان حس نفرت و انزجار را در بینندگان تحریک کرد ﻛﻪ غیر ﻗﺎبل وصف است! 📔 درسى كه حسين به انسان‌ها آموخت، ص ۱۳۸ و ۱۳۹
14.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 به جای خارج مشتق و استصحاب‌های تکراری، به استخراج و انقلاب این قوانین بپردازید. ◾️ نتیجه ◾️ تبعیض در ساختار مالکیت منابع ◾️ چگونه افرادی در کشور با مالکیتِ بر منابع طبیعی همچون زمین، نفت، گاز و معادن در ، هر روز ثروتمندتر و دست نیافتنی‌تر می‌شوند اما عامه مردم، فقیر و فقیرتر؟! .................. ⭕️ هفت موتور تولید تبعیض و رانت: ۱. اولین موتور تولید تبعیض ۲. دومین موتور تولید تبعیض ۳. سومین موتور تولید تبعیض ۴. چهارمین موتور تولید تبعیض ۵. پنجمین موتور تولید تبعیض ۶. ششمین موتور تولید تبعیض ۷. هفتمین موتور تولید تبعیض
💥درجه بندی حساسیت ها و واکنش ها ✍استاد شهید : 🔹گاهی مردم به علل خاص اجتماعی درباره بعضی مسائل بسیار اصولی دین حساسیت خود را از دست می‌دهند، گویی شعورشان نسبت به آن اصول خفته است، به چشم خود می‌بینند که آن اصول پایمال می‌شود ولی ککشان به اصطلاح نمی‌گزد؛ ولی درباره بعضی مسائل که از نظر خود دین جزء اصول نیست، جزء فروع است، یا احیاناً جزء فروع هم نیست، جزء شعائر است، یا خیر جزء اصول است ولی بالاخره اصلی است در عرض اصل‌های دیگر، آنچنان حساسیت نشان می‌دهند که حتی توهّم خدشه‌ای بر آن یا شایعه دروغ خدشه بر آن، آنها را به جوش می‌آورد. 🔸گاهی هم حساسیت‌های کاذب در جامعه به وجود می‌آورند یعنی مردم درباره اموری حساسیت نشان می‌دهند که دلیلی ندارد. یکی از آقایان نقل می‌کردند که در یکی از شهرستان‌ها مردی از کسبه که خیلی مقدس بود، خدا به او فرزندی نداده بود جز یک پسر، آن پسر برایش خیلی عزیز بود، طبعاً لوس و ننر و حاکم بر پدر و مادر بار آمده بود. این پسر کم کم جوانی برومند شد. جوانی، فراغت، پولداری، لوسی و ننری دست به دست هم داده بود و او را جوانی هرزه بار آورده بود. پدر بیچاره خیلی ناراحت بود و بچه به سخنانش گوش نمی‌داد، و از طرفی چون یگانه فرزند پدر بود پدر حاضر نمی‌شد طردش کند، می‌سوخت و می‌ساخت. کار هرزگی فرزند به جایی رسید که کم کم در خانه پدر که هیچ وقت جز مجالس مذهبی مجلسی تشکیل نمی‌شد بساط مشروب پهن می‌کرد. تدریجاً زنان هر جایی را می‌آورد. پدر بیچاره دندان به جگر می‌گذاشت و چیزی نمی‌گفت. 🔹در آن اوقات، تازه «گوجه فرنگی» به ایران آمده بود. عده‌ای علیه این گوجه ملعون فرنگی! تبلیغ می‌کردند به عنوان اینکه فرنگی است و از فرنگ آمده حرام است، و مردم هم نمی‌خوردند و تدریجاً مردم آن شهر حساسیت شدیدی درباره گوجه فرنگی پیدا کرده بودند و از هر حرامی در نظرشان حرام‌تر بود. در آن شهر به این گوجه «ارمنی بادمجان» می‌گفتند. این لقب از لقب «گوجه فرنگی» حادتر و تندتر بود، زیرا کلمه «گوجه فرنگی» فقط وطن این گوجه را مشخص می‌کرد؛ ولی کلمه «ارمنی بادمجان» مذهب و دین آن را معین کرد! قهراً در آن شهر تعصب و حساسیت مردم علیه این تازه وارد بیشتر بود. 🔸روزی به آن حاجی که پسرش هرزه و لاابالی شده بود و خودش خون می‌خورد و خاموش بود، اهل خانه خبر دادند که امروز آقا پسر کار تازه‌ای کرده است، یک دستمال «ارمنی بادمجان» با خود به خانه آورده است. 🔹پدر وقتی که این خبر را شنید دیگر تاب و توان را از دست داد، آمد پسر را صدا زد و گفت: پسر! شراب خوردی صبر کردم، دنبال فحشاء رفتی صبر کردم، قمار کردی صبر کردم، خانه‌ام را مرکز شراب و فحشاء کردی صبر کردم، حالا کار را به جایی رسانده‌ای که «ارمنی بادمجان» به خانه من آورده‌ای، این دیگر برای من قابل تحمل نیست، دیگر من از تو پسر گذشتم، باید از خانه من به هر گوری که می‌خواهی بروی. 🔸این نمونه‌ای بود از حساسیت‌هایی که در مورد هیچ و پوچ و یا در مورد امور جزئی پیدا می‌شود؛ صد برابر حساسیتی است که در مورد امور اساسی پیدا می‌شود؛ کار حساسیت به جایی می‌رسد که تحمل «ارمنی بادمجان» از تحمل شراب و قمار و فحشا دشوارتر می‌گردد! 🔹اما نمونه حساسیت‌های کاذب در مورد مسائل اصلی. حتماً تعجب می‌کنید که چگونه ممکن است در مورد مسائل اصولی، حساسیت‌های کاذب به وجود آید. تعجب ندارد؛ دلیل کاذب بودنش این است که اصول دیگر در همان درجه یا بالاتر پایمال می‌شود و هیچ حساسیتی نیست، پس معلوم می‌شود آنجا هم که حساسیت هست کاذب است. 📚 استاد مطهری، امدادهای غیبی در زندگی بشر، ص155 ✍پ.ن: اینکه برای بسیاری از حوزویان مساله بدحجابی بسیار مهمه ولی تبعیض و ظلم ها آنقدر مهم نیست یعنی خیلی دوریم از حقیقت و اولویت شناس نیستیم امام خمینی(ره): "آن چیزی که روحانیون هرگز نباید از آن عدول کنند... حمایت از محرومین و پابرهنه هاست. ما باید تحت هر شرایطی خود را عهده دار این مسئولیت بزرگ بدانیم..." ♦️ کشکول ناب حوزوی👇 🔵 @kashkolenab
ما متأسفانه هنوز در شناسایی نیازهای جهانی و رصد، دچار ضعف هستیم. در طول سه دهه گذشته بیش از ۵۰ هزار کتاب از سوی حوزویان تألیف شده است که نیاز است بسیاری از آن ها به زبان های زنده دنیا ترجمه شود. برای رسیدن به نشر جهانی می بایست آثار را بر پایه فرهنگ، فهم، ادبیات و مثال های کشورهای هدف بازنویسی و بومی سازی کنیم. متأسفانه غالب کتب منتشره ناشران ما ترجمه خارجی ندارند و این بعد بین المللی آثار علمی ما را کم رنگ کرده است. _ معاون پژوهش حوزه (منبع) .................................... ✍ پی‌نوشت: چند مثال زیر را ببینید: 👈 تبعات ضعف ترجمه آثار شیعی در ژاپن 👈 تبعات ضعف ترجمه آثار شیعی در روسیه ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar